9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تهاجم_فرهنگی
بنظرتون ما در چه سطحی از این وضعیت هستیم؟
4_6012415939033695911.pdf
2.33M
📚 گفتمان های رسانه: تحلیل متون رسانه.pdf
🔹چگونه معنی در متون رسانه ای مختلف ساخته می شود؟
🔹چه شیوه های متفاوتی برای دیدن و اندیشیدن در رسانه ها می توان یافت؟
🔹قدرت پیشگویی نهادهای مسلط جامعه از طریق زبان رسانه ای چگونه اتفاق می افتد؟
🔹قدرت ساخت معنا در رسانه ها چیست؟
4_5875257923667494455.pdf
18.54M
🔹#معرفی_کتاب
📚رسانه ها و بازنمایی
🖌 دکتر سید محمد مهدی زاده
⬅️ «رسانهها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر میگذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانهها دریافت میکنند؛ زیرا رسانهها واسطه و میانجیِ بینِ آگاهیهای فردی و ساختارهای گستردهتر اجتماعی و سازنده معنا هستند. رسانهها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمیکنند، بلکه بر ساختِ اجتماعی واقعیت تأثیر میگذارند. بر این اساس، #بازنمایی، #ساخت_رسانهای_واقعیت است. بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیدهها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا براساس چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. لذا، بازنمایی رسانهای معناسازیِ خنثی و بیطرف نیست، چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در #گفتمان و #ایدئولوژیای دارد که از آن منظر بازنمایی صورت میگیرد.»
🌐#وانموده و امر #ابرواقعی
#نظریات_ارتباطات
🔹به نظر بودریار در جامعه مصرفی که متناسب با #عصر_پسامدرن است، رسانهها به نشانه بدل شدهاند و واقعیتها را همچون گذشته منتقل نمیکنند. این به آن دلیل است که رسانهها رویدادها و واقعیتها را آنگونه که خود میخواهند تغییر میدهند و به عبارتی واقعیت را از معنا تهی کردهاند. به همین علت، در عصر سیطره رسانهها، واقعیت به مجاز تبدیل میشود و رسانهها خود تعیینکننده واقعیت میشوند.
🔸به اعتقاد بودریار #وانموده_سه_سطح_دارد؛ سطح اول نسخه بدلی از واقعیت است که به روشنی قابل تشخیص است. سطح دوم نسخه بدلی است آنچنان طبیعی که مرز میان واقعیت و بازنموده را محو می کند. و سطح سوم نسخه بدلی است که واقعیتی از آن خود را تولید می کند، بدون اینکه ذره یی بر واقعیات جهان تکیه داشته باشد، که بهترین مثال آن واقعیت مجازی است. بودریار سطح سوم وانموده ها یعنی همان که الگو از جهان واقعیت پیشی می گیرد را، حاد واقعی می نامد.
🔹او در کتاب «وانموده ها» بیان می کند #امر_حاد_واقعی در واقع زاییده نرم افزارهای کامپیوتری و نظام های آنالوگی بوده است. درباره جنگ خلیج فارس بودریار بر آن است که جنگ را امریکایی ها برنامه ریزی کرده بودند. این جنگ، کاملاً ساخته و پرداخته رسانهها بود و آنها چنین جنگی را برای ما تصویر کردند. بنابراین اقدامات پوچ آنها از ترس دشمنی بود که به لحاظ تکنولوژی ضعیف تر و در نهایت اصلاً وجود نداشت اما این اقدامات پوچ نبودند، زیرا با برنامه حاد واقعی آنچه که باید واضح می شد و پاسخ هایی که باید داده می شد، مطابقت داشتند.
🔸آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی میبینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده میشود.
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
#یادداشت_رسانه
🔎پنج ویژگی رسانه برای گفتمان سازی
وقتی با آثار تاک شوی کپی و کم خاصیت با شوآف مجریان سابقا بازیگر در سینما و صداوسیما به بهانه سرگرمی و به بهای بیت المال عمومی مواجه می شویم باید یادآوری نمود که اصل هنر برای هنر و سرگرمی برای سرگرمی برافتاده و دیگر هیچ تولید و کنش رسانه ای بدون جهت و ایدئولوژی در دنیای هنر جدید وجودخارجی ندارد.
به همین بهانه، پنج ویژگی تولید یک اثرهنری یا کنش رسانه ای گفتمان ساز و جریان آفرین در عصری که اگر روایت نکنیم لاجرم روایت خواهیم شد را مروری می نماییم:
۱.اصل تولید در پارادایم بومی
یک اثر هنری باید بومی و خودی بوده تا قابلیت تفاهم و تطبیق داشته باشد. رسانه ای که عطر و رنگ فرهنگ بیگانه دهد مثل بذری است که در زمین دیگری بکارید و هیچ عایدی برای شما نداشته باشد. توجه به واقعیت درونی پررنگ و غنی در امر ارتباطات باعث تولید رشد و آموزش باکیفیت و بازتولیدقدرت و فرهنگ قوی خواهد شد.
۲.اصل خلاقیت در تولید
اثرهنری و تولید رسانه ای باید خلاقانه باشد والا در حاشیه خواهد سوخت. تولیدات تکراری و کلیشه ای، بویی از رشد و راهبرد نخواهند داشت و به تعبیر "والتربنیامین"، بازتولید مکانیکی اثرهنری، قداست آن را از بین خواهد برد و به تبع سطح تاثیر آن را نیز خواهد کاست.
۳.اصل مهارت افزایی
در عصر کم مهارتی و کارنابلدی، بایستی یک اثر هنری مهارت محور عمل کند. رسانه در جهان امروز کارکرد خانه مدرسه و دانشگاه را باهم داراست و بدلیل زمان زیادی که صرف مصرف آن می شود، اگر نتواند مهارت جامعه را ارتقا بخشد، جامعه ای ضعیف در سیاست، گسیخته در فرهنگ و محتاج در اقتصاد را رقم خواهد زد.
لازم به ذکر است که مهارت در عصرجدید، امری فراتر از آموزش های مصطلح و مرسوم بوده و از سوادمالی و سبک زندگی و سوادرسانه و...را شامل می شود.
۴.اصل دفاع از حقیقت
عصری که صنعت و تجارت به بهانه سرگرمی و جذابیت باعث ذبح خیلی از حقایق از جمله عدالت و تربیت شده است باید مدافع حقیقت بود. در دنیایی که به تعبیر "بودریار"، تحریف جای حقیقت را تنگ کرده و #واقعیت_مجهول و اطلاع رسانی مبتذل، آیین رسمی رسانه های جریان اصلی بین المللی شده است، رسانه اصیل و ریشه دار بایستی مُشت اصحاب جعل عمیق(deep fake) را باز کرده و به جنگ با حقیقت ستیزان بشتابد.
۵.اصل روایت غالب و گفتمان ساز
رسانه اثرگذار باید توانایی غلبه روایی داشته باشد. بهترین دفاع از حقیقت در عصرجنگ روایت ها، ارائه گفتمان ساز و جذاب یک روایت و زاویه دید تاثیرگذار از حقیقت به مخاطب می باشد. چگونگی #خوانش_از_واقعیت می تواند باعث امید یا ناامیدی، پیروزی یا شکست شود. رسالت رسانه امروز، روایت هنرمندانه حقیقت است که اگر روایت نکنیم در ریل رسانه ای دیگران روایت می شویم.
🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر سوادرسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تحلیل هیجانی سخنرانی دونالد ترامپ!
ویدیو فوق یکی از کاربردهای جذاب حوزه بینایی ماشین (Computer vision) جهت تحلیل حالات هیجانی افراد از منظرهای غم، استرس، شادی و... را به نمایش گذاشته است. ارتقا دقت و سرعت اجرا جهت پردازش بلادرنگ از چالشهای اصلی پروژههای تحلیل هیجان در تصاویر و ویدیوها است.
#سواد_رسانه_ای
آرما
⭕️واکنش ها نسبت به اعلام موضع رهبری از آقای آملی لاریجانی
🔺دفاع رهبر انقلاب از آقای آملی لاریجانی باعث ایجاد واکنش هایی در توئیتر فارسی شد. کاربران انقلابی این سخنان را اتمام حجت با کسانی دانستند که در جبهه انقلاب با محوریت زمینه چینی محاکمه آملی لاریجانی در حال فعالیت بودند.
🔻برخی از کاربران انقلابی حتی خواستار عذرخواهی دکتر عباسی و رائفی پور بخاطر بیان نظرانی درباره لزوم محاکمه و نقایص موجود در عملکرد آملی لاریجانی شدند.
💢همچنین استفاده از کلماتی نظیر «بزرگ»، «پاکدست» و «انقلابی» نیز به عنوان دلیلی بر صحت عملکرد رئیس قبلی قوه قضائیه مورد توجه ضدانقلاب قرار گرفت. همچنین معاندان فعال در شبکه های اجتماعی، بازنده اصلی دفاع مقام معظم رهبری از ریاست پیشین قوه قضائیه را، احمدی نژاد دانستند.
#رصدخانه_آرما
آرما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦این ما هستیم که از رسانهها استفاده میکنیم یا اینکه رسانهها در حال مصرف ما هستن و ما را واسطهای جهت تحقق سبک زندگی نشات گرفته از ماهیت خود کردهاند؟!
🔸 #سبک_زندگی_رسانهای
🚦اندیشههای قدیمی مدیران جوان فرهنگی!
📍رییس #سازمان_تبلیغات_اسلامی که از نسل جدید مدیران جوان نظام تلقی میشوند در سخنرانی اخیر خود در اولین روزهای کاری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آمارهای درستی درباره وضعیت نابهنجار اینستاگرام در جامعه بیان میکند که باید به آن توجه کرد، اما چند نکته ظریف هم در حاشیه وجود دارد که بر متن تاثیر میگذارد:
🔸۱ـ #اینستاگرام مانند هر ابزار تکنولوژیکی دیگری هم مزایایی دارد و هم مضراتی، برای رعایت عدالت شایسته است طلاب محترم به ویژه آنانکه مسئولیتهای فرهنگی کشور را در سطح کلان برعهده دارند حسن و قبح این رسانه را یکجا مطرح نمایند تا وزن هر کدام سنجیده شود.
🔸۲ـ فضای مجازی در عین هویت مستقل فلسفی خود، برآمده از اندیشه انسانهایی است که در عالم واقع وجود دارند. به عنوان مثال خوانندهای که به فرمایش ریاست محترم این سازمان نزدیک به 200میلیون پلییونیک (بازدید ویژه) دارد، یا قماربازی که در اینستاگرام کازینو راه انداخته است اشخاصی نیستند که از غرب وارد ایران شده باشند، اینها جوانانی هستند که در دوران پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمدهاند، در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران درس خواندهاند، برنامههای صداوسیما را دیدهاند و جامعه هدف وزارتخانهها و نهادهای فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نظایر آن بودهاند. اگر اینستاگرام که عمر حضورش در جهان به ده سال نمیرسد میتواند حاصل پرورش جوان ایرانی به دست نهادهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی با قدمت ۴۰ ساله را اینگونه نابود نماید، بهتر نیست به جای حمله به این اپلیکیشن قدری هم به بازنگری در اندیشههای حکمرانی فرهنگی سنتی پرداخته شود؟
🔸۳ـ اگر حاصل این نطق و سخنانی که در مجلس یازدهم رد و بدل میشود، محدود کردن دوباره دسترسی کاربران ایرانی به اینستاگرام باشد، باید پرسید آیا فیلترینگ تلگرام، توئیتر و فیسیوک باعث ترویج شعائر اسلامی در جامعه و افزایش ضریب نفوذ اهداف نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی در بین جوانان ایرانی شده است یا خیر؟ اگر شده است، پس بسمالله.
🔸۴ـ حضور پارادوکسیکال بسیاری از مسئولان فرهنگی، سیاسی و مذهبی در شبکههای اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر، علاوه بر نوعی توجیه وسیله (توئیتر و تلگرام) برای هدف (نشر دیدگاهها و تبلیغ معارف اسلامی و انقلابی) که به ریا شبیه است، شائبه تبعیض میان کاربران را قوت میبخشد که گرچه در فضای مجازی عینیت مییابد اما تاثیراتی در عالم واقعیت برجا میگذارد که با شعارهای عدالت محور در کشور سازگار نیست.
🔸۵ـ اگر در #نهضت_جوانگرایی در انتصاب مسئولان قرار باشد جوانی با همان اندیشههای سنتی مسئولیت را از مدیران سالمند تحویل بگیرند و از ابزارهای سلبی برای حضور در عرصههای فرهنگی و جنگ نرم بهره بگیرند باز در بر همان پاشنه خواهد چرخید و در عمل به نظر نمیرسد اهداف متعالی مدنظر رهبر معظم انقلاب محقق شود.
✍ #دکتر_علیرضا_دباغ
▪️مشکل #ترامپ فقط با جوانانی نیست که در خیابان ها، مجسمه ها را به زیر می کشند، با جوانانی هم هست که از طریق شبکه های اجتماعی، بلیط میتینگ های انتخاباتی را می خرند و در میتینگ ها حاضر نمی شوند تا با خالی ماندن سالن ها، رییس جمهوری #امریکا تحت فشار قرار گیرد.
💬 امیرعلی ابوالفتح
@Fars_Plus
▪️جمع آوری تصاویر امام در عراق؟
🔺شاید جواب دادن به اکانت فیک خیلی لزومی نداشته باشد ولی چون گویا این تصویر بیش از این پخش شده، لازم است بدانیم این عکس متعلق به سال 2015 (1393) بوده و افراد درحال «نصب» بیلبورد در خیابانی به نام امام_خمینی درشهر نجف هستند و نه جمع کردن آن.
🔺ادعای جمع آوری تصاویر کذب است.
💬Mahdi Bakhtiari
#توییت