eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ رسانه چیست؟ 🔻رسانه با ابزار رسانه‌ای چه تفاوتی دارد؟ 💢معمولاً در گفتگوها و نوشته‌ها، دو اصطلاح رسانه و ابزار رسانه‌ای به صورت مترادف به‌کار می‌روند. این کار، نادرست نیست و حتی در متن‌های تخصصی هم رواج دارد. اما حتی اگر این دو کلمه را به جای هم به‌کار می‌بریم، مهم است که در ذهن خود، به تفاوت میان آن‌ دو توجه داشته باشیم: 💢روزنامه، میکروفن، شبکه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون، همگی ابزارهای رسانه‌ای هستند و می‌توانند نقش بستر ارتباطی را ایفا کنند. اما رسانه زمانی شکل می‌گیرد که پیام (محتوا) نیز وجود داشته باشد و ضمناً مخاطبانی هم در انتظار دریافت آن پیام باشند. 💢از آن‌جا که در دنیای امروز، ابزارهای رسانه‌ای بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از گذشته در اختیار ما قرار می‌گیرند، افراد بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند دسترسی به رسانه نیز به همان سادگی مهیا است.در حالی که ساختن رسانه بر پایه‌ی ابزارهای رسانه‌ای، کاری دشوار است و به تلاش و تجربه و تخصص نیاز دارد. داشتن یک وب‌سایت، یک پیج در شبکه‌های اجتماعی، انتشار پادکست، مجله یا کتاب، به خودی خود به معنای شکل‌گیری یک رسانه نیست. ❓منظور از رسانه های جمعی یا رسانه های گروهی چیست؟ 🔺مثال زدن برای رسانه جمعی ساده‌تر از تعریف کردن آن‌ است. مثلاً همه می‌دانیم که کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون، نمونه‌های رسانه جمعی محسوب می‌شوند. اما این‌ رسانه‌ها چه ویژگی‌هایی داشته‌اند که به عنوان رسانه جمعی یا رسانه گروهی شناخته می‌شوند؟ ⭕️ساده‌ترین تعریف رسانه جمعی چیزی شبیه این است 🔻رسانه انبوه یا رسانه گروهی یا رسانه جمعی (معادل Mass Media) به رسانه‌هایی گفته می‌شوند که فرستنده به وسیله‌ی آن‌ها می‌تواند پیام خود را به حجم وسیعی از مخاطبان برساند. 💢رسانه انبوه دو ویژگی کلیدی دارد: 🔺 ارتباط One-to-Many یا OMC (یک فرستنده با تعداد زیادی مخاطب) 🔻 ارتباط یک سویه یا Uni-directional Communication (فقط از سمت فرستنده به گیرنده) 💢البته این تعریف هم، ابهام‌هایی دارد که باید آن‌ها را بپذیریم و به‌خاطر داشته باشیم. مثلاً در مورد این‌که حجم وسیع یا Many چیست و چقدر است، پیشنهاد و اتفاق‌نظری وجود ندارد. 💢تقریباً همه قبول دارند که یک ایستگاه رادیویی با چندصدهزار نفر مخاطب، مصداق رسانه جمعی است؛ اما کسی نگفته که آیا یک پادکست با دویست نفر مخاطب را هم می‌توانیم رسانه جمعی حساب کنیم یا نه. 💢در مورد ارتباط یک‌سویه هم می‌تواند ابهام‌هایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توان گفت که ارتباط یک‌سویه در دنیای فعلی تقریباً وجود ندارد و حتی رادیو و تلویزیون هم با نامه و پیامک و ایمیل، از مخاطبان خود بازخورد می‌گیرند. 💢اما در این‌جا هم، باید به برداشت عُرفی از ارتباط دو سویه رضایت دهیم: بینندگان هنوز معتقدند که به «تماشای» تلویزیون می‌نشینند و کسی نمی‌گوید که می‌خواهد به «گفتگو» یا «تعامل» با تلویزیون بنشیند. ادامه دارد... ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️تبلیغات سیاه 💢استفاده از اِلمان های جنسی در تبلیغ یک کالا یا محصول منجر به شرطی شدن مغز مخاطب برای تهیه محصول با تحریک از طریق حس جنسی می شود 🔺ذائقه سازی مخاطب توسط رسانه برای سود بیشتر نوعی تبلیغات سیاه است که در جنگ جهانی دوم توسط انگلیس با ابزار زن و شهوت پایه گذاری شد ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🚦یک ویدئوی تاثیرگذار، با استفاده از تکنیک اقناعی 🔸10 سال آخر عمر وقتی ورزش می کنید در مقایسه با وقتی ورزش نمیکنید!
🚦ساده و در عین حال خلاقانه! سیگار کشیدن را نه از منظر سلامتی بلکه بخاطر مشمئزکننده بودن استفاده از آن مورد نقد قرار می دهد! 🔸چیزی که ما هنگام سیگار کشیدن تو می‌بینیم!
سواد رسانه و روانشناسی
📢ثبت درجه بندی سنی فیلم های سینمایی روی بلیت سینما
سواد رسانه و روانشناسی
آنچه در دنیای مجازی می بینید را زیاد جدی نگیرید! https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💠ایده‌هایی برای تربیت رسانه‌ای (WHO) اخیراً قواعدی را برای سلامتی کودکان اعلام کرده است. از جمله این‌که برای کودکان زیر پنج‌سال محدودیت‌هایی در دیدن صفحات الکترونیک باید لحاظ شود و کودکان زیر یک سال اصلاً نباید هرگونه صفحه الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه، و گوشی هوشمند ببینند. تحقیقات نشان می‌دهد هشتمین خطری که ۲۸ درصد افسردگی دانش‌آموزان و کودکان را افزایش می‌دهد، استفاده بی‌رویه از رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای هوشمند است. بسیاری از خودکشی‌های جوانان نیز تحت تأثیر این ابزارها و اعتیاد نسبت به آنها انجام می‌شود. ✅ حتی مبدعان اصلی فناوری‌های جدید به فرزندان خود (تا سنین جوانی) اجازه استفاده از چنین وسایلی را نمی‌دادند. در مصاحبه ای که با یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت یعنی انجام شده است، او بیان کرد که «کودکانش تا پیش از سن 14 سالگی حق دارا بودن موبایل اختصاصی خود را نداشته‌اند». همچنین، استفاده از موبایل توسط فرزندان بیل گیتس هم شامل محدودیت‌هایی می‌شود که از جمله آن می‌توان به «منع حضور موبایل روی میز غذا و در حین غذا خوردن» اشاره کرد. (مدیر عامل شرکت اپل) هم در مصاحبه‌های خود پاسخی مشابه بیل گیتس داده بود. در سال ۲۰۱۰ اولین تبلت‌های این شرکت به بازار آمد. در همان روزها، جابز در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها گفت: «فرزندان من از این وسیله استفاده نمی‌کنند. ما میزان استفاده از فناوری را در خانه برای فرزندان‌مان محدود کرده‌ایم». ✅ متأسفانه هنوز والدین و مربیان آگاهی کافی نسبت به نقش بسیار مخرب رسانه‌ها ندارند و به‌خاطر فرار از مسئولیت فرزندپروری و تحت جبرهای اجتماعی و اقتصادی یا درافتادن در نوعی یعنی احساس رضایت از آشنایی زودهنگام کودکان با فناوری‌های مدرن، آسیب‌های متعددی به کودکان وارد می‌کنند. هرچند تحقیقات بسیاری مرتبط با آثار و پیامدهای روابط کودک و رسانه وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد هنوز نیازمند پژوهش‌های جدّی‌تر درباره دلایل این‌گونه اقدامات والدین و شیوه‌های آگاه‌سازی آنها نسبت به عواقب این اقدامات هستیم. ✴️دکتر رضا محمدی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
و ✍️ حریم، محدوده_ی خانه یا جایی است که دفاع از آن واجب است(فرهنگ معین) و در اثر بی مبالاتی محل آسیبهای احتمالی خواهد بود. حریم شخصی نیز به اطلاعات فردی و شخصی گویند که اگر در دسترس دیگران قرار گیرد امکان آسیب در آن وجود خواهد داشت. لذا به حق افراد، گروهها یا حتی مؤسسات نسبت به اینکه برای خود تعیین کنند چه زمانی، چگونه و تا چه اندازه اطلاعات مربوط به آنها به دیگران مخابره شود را حریم خصوصی یا شخصی گفتند. پس حریم شخصی منطقه ممنوعه هرکسی است که باید با ملاحظات و کسب اجازاتی بدان وارد شد. ✍️اطلاعاتی مانند مشخصات شناسنامه¬ای، آدرس محل سکونت و نشانی الکترونیک، شماره تماس، وضعیت سلامتی فرد، سطح تحصیلات فرد، وابستگی¬های صنفی و مذهبی، عقاید و دیدگاه¬های سیاسی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، شیوه تأمین نیازهای مالی، روابط خانوادگی، موقعیت خانوادگی، روابط دوستانه، زندگی احساسی و عاطفی، تمایلات و آرزوها، سوابق کیفری، تصاویر و فیلم های شخصی و خانوادگی و ... حریم خصوصی افراد به حساب می¬آیند که قابل سوء استفاده می¬باشد. ✍️حریم شخصی در فضای مجازی با ذات این فضا -که جریان آزاد اطلاعات است- در تضاد هست لذا هرگونه اطلاعاتی که در این فضا قرار داده می¬شود به سرعت تبدیل به فراواقعیت گشته و از خصوصی بودن خارج می¬شود. بعد از بارگذاری اطلاعات در فضای سایبر دسترسی¬ها به آن به شدت بالا می¬رود و این تلقی به وجود می¬آید که اصولا اگر این اطلاعات شخصی است چرا در این فضا نمایش داده شده است. ✍️ حریم شخصی از نگاه اسلامی با حریم شخصی در دیدگاه مدرن متفاوت است. حریم شخصی اگرچه در هر دو دیدگاه حق شخصی به حساب می¬آیند اما در دیدگاه اسلام همه حقوق به حق الله بر می¬گردد و حق خداوند ریشه تمامی حقوق دانسته می¬شود این برخلاف نگاه مدرن بوده که حق را به طور کامل به فرد می¬دهد. در نتیجه در فرهنگ مدرن شخص می¬تواند هرگونه اطلاعات خود را در معرض عموم قرار دهد چون حق تصرف به هرشکل را از اطلاعات خود دارد اما در فرهنگ دینی ما حق نداریم بسیاری از اطلاعات خود را در معرض عموم قرار بدهیم زیرا این کار با حق خداوند و حقوق اجتماعی در تعارض قرار می¬گیرد به عنوان مثال شخص حق ندارد تصاویر برهنه خود را در شبکه¬های اجتماعی به نمایش بگذارد زیرا با حق خداوند در تعارض است. ✍️ بهترین کار برای حفظ حریم شخصی در فضای مجازی ایجاد حریم شخصی است. یعنی به خودی خود در فضای مجازی -فضای آزاد اطلاعات- این چنین حریمی وجود ندارد و لذا همگان به اطلاعات ما در این فضا دسترسی دارند. لذا بهترین کار ایجاد حریم شخصی با کنترل ارائه داده¬ها می¬باشد و فرد نباید اطلاعاتی که ممکن است مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرد را در این فضا قرار دهد. عضو کارگروه