🔻 گزارشی از نشست تقنینی
🔹پژوهشگر حوزه اخلاق و رسانه به ۱۵ مورد از آسیبهای شبکههای اجتماعی در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، دینی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: آسیبهای اجتماعی به دلیل عدم مسئولیت اخلاقی عارض میشود. چرا که مسئولیت یعنی پاسخگو بودن در قِبال افعال اختیاری؛ البته مشروط بر این که آگاهانه و از روی اختیار صورت گرفته باشد.
🔸به گزارش رحا مدیا، نشست تقنینی «راهکارهای تقویت مسئولیت اخلاقی کاربران شبکههای اجتماعی» ۱۸ دیماه به همت کارگروه فرهنگی گروه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور چند تن از پژوهشگران حوزوی برگزار شد.
📣 برای مطالعه کامل گزارش لینک زیر را کلیک کنید👇
https://rahamedia.net/?p=8481
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پاسدار مرزهای اخلاق
🔻 ما با یک قهرمانی روبرو هستیم که مبارزه میکند، به نتیجه هم میرسد و پیروز هم میشود اما مرزهای اخلاقی خودش را رد نمیکند.
به خاطر بیاوریم خاطرات متعددی که از ایشان نقل شده
مثلا جایی که شرور منطقه را دستگیر کردند اما چون از شیوه غیر اخلاقی یا شبههناکی استفاده شده حاج قاسم دستور آزادی آن شرور را داده است...
🔴حسین حقپناه
👆 باید ببینید
👇 ما رو دنبال کنید
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انقلاب دیجیتال، معنای انسان را دگرگون کرد!
🔻 همانگونه که انقلاب صنعتی عالم را تغییر داد؛
انقلاب دیجیتال هم معنای انسان را دگرگون کرد و بر اساس اینکه انسان موجودی مستقل از عالم نیست ما نمیتوانیم سوژه ایرانی را یک انسان منفک از مابقی جهان در نظر بگیریم
➕امروز یک دختر فرانسوی هم املا بلد نیست همانگونه که دختر ایرانی هم بلد نیست
آنها هم ارتباطشان با سنت قطع است، ارتباط بچه های ما هم قطع است
دختر فرانسوی انجیل نمیخواند دختر ایرانی هم قران نمیخواند
من برای اینها نگرانم...
🔴دکتر بیژن عبدالکریمی
▫️«برنامه تلویزیونی جهت»
👆 باید ببینید...
👇 ما رو دنبال کنید
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif
در ستایش شورشی به ظاهر آرام علیه دنیایی پرهیاهو؛
🔻اعتکاف، محفلی برای تغییر "عادات مدرن" و "انس" با خوبی ها
#تأملات
▫️برخی از رفتارهای انسان، رفتارهایی از سر عادت هستند؛ حتما برای شما هم اتفاق افتاده که کاری را ناخواسته و از روی تکرار و عادت انجام داده اید و بعد از آن، ملتفت به آن فعل و رفتار شده اید؛ عادت، رفتاری خودکارشده است که آن کار را بدون فکر کردن انجام میدهیم که عامل اصلی ایجاد عادت هم چیزی نیست جز تکرار یک فعل و انس با یک عمل.
🔹 از منظر دینی و البته بسیاری از روان شناسان، که از ابعاد مختلف به انسان شناسی می پردازند؛ انسانها محصول عادات و اُنس هایشان هستند؛ به نحوی که این ویژگی از انسان ها جدایی ناپذیر است. لذا برای هر انسانی مهم است که بداند در مسیر زندگی با چه چیزهایی مأنوس شده است؟ در تمام ادیان شریعت محور، رفتارها و افعال و مناسکی وجود دارد که برخی از آنها روزانه، برخی هفتگی، برخی ماهانه و سالانه تکلیف شده است و انسان را به اُنس با آنها سوق می دهد؛ چون این یک سنت الهی برای آدمیان قرار داده شده است تا راه برایش آسان شود و به کارهایش سرعت دهد.
▫️آنچه از روایات ما نیز بر می آید این است که بیشتر از بزرگی و ثقالت عمل، بر دوام و تکرار عمل تأکید شده است؛ امام علي عليه السلام می فرمایند: قَليلٌ تَدومُ عَلَيهِ ، أرجى مِن كَثيرٍ مَملولٍ مِنهُ .(نهج البلاغة : الحكمة 278) یعنی عمل اندك كه بر آن مداومت ورزى، از عمل بسيار كه از آن خسته شوى اميدوار كننده تر است.
یا در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام در کافی شریف مرحوم کلینی، در باب «بَابُ اسْتِوَاءِ الْعَمَلِ وَ الْمُدَاوَمَةِ عَلَيْهِ» آمده است: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَيْهِ الْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ. یعنی محبوبترین عمل، عملی است که عبد بر آن مداومت دارد؛ هر چند کوچک باشد.
🔹 توجه داشته باشیم این تکرار، عادت و انس به حدی مهم است که ائمه وقتی توصیه ای مستحبی به مومنی داشتند می فرمودند: اگر در زمان خودش نتوانستی انجام دهی، قضایش را بجا بیاورید؛ و این هم دلیلی جز بر اصرار بر تکرار و پیدا کردن عادت نیست.
▫️ ممکن است سوال شود که چرا این همه اصرار بر عادت و اُنس وجود دارد؟ دلیل آن را می توان در روایتی از امیرالمومنین پیدا کرد که فرمودند: العادَةُ طَبعٌ ثانٍ .(غرر الحکم، حدیث ۷۰۲) یعنی تکرار، اُنس و عادت می آورد؛ عادت، شباهت می آورد و شباهت به حد طبع ثانوی می رسد. به همین جهت توصیه شده که در هر حالتی فعل خیر را ترک نکنید؛ امیرالمومنین می فرماید: علَيكَ بِإدمانِ العَمَلِ في النَّشاطِ و الكَسَلِ (غرر الحكم : 6117) حتی در حال کسالت هم، دست از مداومت بر عمل برندارید!
🔹 حال که در ایام اعتکاف رجبیه هستیم، فرصتی است برای تغییر عادات؛ تأکید بر عادات خود و دوری از عادات بد؛ بالأخص عاداتی که ماحصل زندگی در دنیای مُدرن است. دنیایی که انسان ها را به تکاپو انداخته و تمام مشغولیت انسانها را تأمین امورات دنیوی او ساخته است؛ زندگی ای دایره وار و تکراری که عجین با زیست مجازی شده، به نحوی که بُعدی از ساحات زندگی بشری شده است و زندگی بدون آن، قابل تصور نیست و حتی طبیعت ثانویه ای برای انسان ساخته است.
▫️در واقع ما در چنین دنیایی، مناسکی همچون اعتکاف داریم که به دور از تمام هیاهوهای زندگی مدرن، تو را دعوت به سه روز خلوت کرده است، آن هم حتی المکان در مسجد جامع شهر و در جمع سایر مؤمنان و از تو خواسته می شود تمام شئون دنیوی را رها کنی به حدی که اگر معامله ای انجام دهی اعتکافت را باطل کرده ای!
🔹 آری اعتکاف، برنامه ای برای ساختن عادات خوب در راستای بندگی فردی و اجتماعی است و راهکاری برای نفس کشیدن و رهایی از قید و بندهایی که زندگی مدرن برای انسان معاصر ساخته است.
✍حجت الاسلام ابراهیم شریفی
پژوهشگر حوزوی
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻هر چیزی را که در اینستاگرام و فضای مجازی میبینید، باور نکنید.
تا آخر ببینید👆
#سوادـرسانه
👇 ما رو دنبال کنید
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif
رسانه شریف
🔻دهگانه اخلاقی آداب معاشرت در فضای مجازی
🔹 خانم «ویرجینیا شیا» در سال ۱۹۹۴ کتابی درباره اخلاق در فضای مجازی با عنوان «نتیکت» منتشر کرد. نتیکت در واقع ترکیب کلمات «نِت» و «اتیکت» (به معنای آداب معاشرت) است و به آداب رفتار مؤدبانه و احترامآمیز در فضای اینترنت اشاره دارد.
●توصیههای وی را در ده بند خلاصه کرده و به آنها اشاره می کنم:
▫️ *اصل اول:* در نظر گرفتن قاعده طلایی(Golden Rule)؛ انسان بودن را به خاطر بسپارید. در فضای اینترنت با دیگران همانطور رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما آنطور رفتار کنند.
*اصل دوم:* عینی انگاری در فضای مجازی؛ در فضای اینترنت به همان معیارهای رفتار پایبند باشید که که در زندگی واقعی به آن پایبند هستید. هر چند قواعد ارتباطات مجازی نمیتواند دقیقاً مانند دنیای واقعی ما باشد ولی شما تلاش خودتان را داشته باشید.
*اصل سوم:* موقعیتهای مختلف را در نظر بگیریم. برای مثال پیام فرستادن برای استاد، پیام فرستادن به یک دوست صمیمی، پیام فرستادن به همکار با هم فرق دارد.
*اصل چهارم:* به زمان و حجم اینترنت دیگران احترام بگذاریم. تلاش کنید وقت دیگران را بیجهت نگیرید. پاسخ دادن به پیامها واقعاً وقتگیر است.
*اصل پنجم:* در ارتباطات آنلاین خود را خوب جلوه دهید. در هر صورت پیامی که میرود قضاوتی درباره شما ایجاد میکند. روی پیام دقت داشته باشید.
*اصل ششم:* دانش تخصصی را به اشتراک بگذارید. هر خبر یا اطلاعاتی دریافت میکنید سریع آنرا برای دیگران نفرستید. کمی مکث، بررسی و تأمل کنید.
*اصل هفتم:* در مجادلات، آب روی آتش باشید؛ خیلی اوقات در گروهها ممکن است آتش جنگ به شکلهای مختلف شعلهور شود. سعی کنید شعله تنش را پایین بیاورید. روی خود کنترل داشته باشید.
*اصل هشتم:* به حریم خصوصی دیگران احترام بگذاریم. دوستتان عکسی از خودش برای شما ارسال کرده است. شما آنرا برای دوست دیگرتان نفرستید. عکسهای قدیمی را بدون اجازه کسانی که در عکس هستند منتشر نکنید.
*اصل نهم:* از قدرت و موقعیت خودمان سوءاستفاده نکنیم. اگر متخصص هستید. اگر دانش بالایی دارید. سعی نکنید دیگران را مرعوب خود کنید.
*اصل دهم:* دل بزرگی داشته باشیم و نسبت به اشتباهات دیگران گذشت کنیم. هر کس ممکن است ناخواسته و به اشتباه پیامی منتشر کند. سعی کنید فراموش کنید و سریع قضاوت نکنید.
رعایت این اصول، انسان را در حصار امنی در فضای مجازی قرار می دهد تا خود و دیگران را از آسیب ها و چالش ها در امان نگهدارد.
✍ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
👇 ما رو دنبال کنید
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif
8.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹خانم دکتر مگ میکر متخصص اطفال و نویسنده:
«به بچه های تان سیگار بدهید اما فضای مجازی هرگز»
#رسانه
#سوادـرسانه
👇 نشر دهید و ما رو دنبال کنید
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif
🔹معروف است که کارکنان سفارت های آمریکا و انگلیس در ایران حق توحش می گرفتند!
🔸پیشنهاد میکنم وزارت خارجه جمهوری اسلامی در فیش حقوقی کارکنان خود در سفارت انگلیس و نمایندگی ایران در سازمان ملل که در نیویورک مستقر است #حق_توحش پرداخت نماید💯
👇 نشر دهید و ما رو دنبال کنید
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif
https://virasty.com/Resanesharif/1738953352561061390
🔻 لزوم پرهیز از رفتارهای کلیشه ای در بدنه حوزه علمیه
🔹شنبه ۲۰ بهمن در مرکز رسانه حوزه با حضور برخی از مسئولین حوزوی و غیر حوزوی، آیین رونمایی از پوستر رویداد سراسری رسانهای «یادگار ماندگار حاج شیخ» ویژه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم؛ آثار و دستاوردها از سلسله رویدادهای جشنواره رسانهای ابوذر برگزار گردید.
🔸باید پرسید رونمایی از یک پوستر چه نیازی به برگزاری یک آئین دارد؟ ما در همایش ها و جشنواره های ملی و بین المللی نیز به ندرت چنین رفتاری را می بینیم. حقیقتا چه وجهی دارد برگزاری چنین مراسم هایی؟ آیا به جای انعکاس رسانه ای یک رویداد که بهانه ای برای پرداختن به شخصیت والای مرحوم شیخ موسس، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و تمرکز بر تولید محتوا و کارهای رسانه ای غنی به جای پرداختن به چنین رفتارهای کلیشه ای بهتر نیست؟!
✍ ابراهیم شریفی
👇 نشر دهید و ما رو دنبال کنید
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif
🔻همکاری حوزه و دانشگاه آزاد؛ فرصتی فوق العاده در عین تهدید
▫️روز دوشنبه، اول بهمن ۱۴۰۳ در تهران نشستی مهم با عنوان «عملیاتیسازی تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز مدیریت حوزههای علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور آیتالله اعرافی و دکتر طهرانچی برگزار شد؛ در ادامه رویکردِ توسعه محور حضرت آیت الله اعرافی، نوعی همکاری فراحوزوی محسوب می شود
این تفاهمنامه همکاری که در سال ۱۴۰۰ تدوین شده و در محورهای متعدد می باشد که در عین اینکه فرصتی عالی برای حوزه و حوزویان در راستای تولید علم و تعاملات پژوهشی می باشد ولی اگر این تعاملات، درست طراحی نگردد موجبات تهدید خواهد بود؛ مخصوصا بعد از آن که به گفته مسئولین دانشگاه آزاد، مقرر شده براساس برشهای استانی، محورهای این تفاهمنامه به استانها برای اجرایی شدن سپرده شود که این امر به همکاری حوزه علمیه استانها نیز منجر خواهد شد
پیشنهاد بنده به عنوان یک استاد، این است که فارغ از کلیشه ها، جهت اجرایی شدن این تفاهم نامه، نشست هایی نخبگانی با حضور اندیشمندان برجسته هر دو نهاد علمی برگزار گردد و چگونگی این تعاملات علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد تا از طرح های خلاقانه نیز بهره منده گردید.
دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور و حوزه به عنوان بزرگترین نهاد علم دینی می توانند بهترین نوع از همکاری را در راستای تولید علم و نیز انجام فعالیت های علمی شاخص کشوری و بین المللی داشته باشند، لذا این فرصت را مغتنم بدانیم ولی اگر این فرصت سوزی رخ دهد، تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت
✍ ابراهیم شریفی
🌎 رسانه شریف
🆔https://eitaa.com/resanesharif