هدایت شده از رهنامه پژوهش
♦️#روششناسی_پژوهش در #دانش_حدیث♦️
🖌چهار ویژگی در روش پژوهش حدیثی وجود دارد:
1️⃣یکی اینکه پژوهش حدیثی، متن محور است؛ یعنی بیش از آنکه بر تحلیل های ذهنی و داشته های فکری تمرکز کند، بر متن و نص تکیه می کند؛ از این رو در حدیث پژوهی بیشتر از آنکه به استدلال و استنتاج های فکری و تشکیل قیاس و کارهای فلسفی نیازمند باشیم، به برداشت های عمیق و درست از متن نیاز داریم.
2️⃣مسئله دوم این است که حدیث پژوهی به تتبع فراوان نیاز دارد؛ گاهی حدیثی مشکل و غیر روان با اصطیاد و به چنگ آوردن چند حدیث مشابه یا ناظر حل می شود، بدون اینکه به تحلیل های دور و دراز ذهنی نیاز باشد. بنابراین نمی توانیم در مسئله حدیث به یک یا دو حدیث اتکا کنیم.
3️⃣مسئله سوم این است که باید طولانی بودن فرایند پژوهش در حدیث را به جان بخریم. گاهی بسیار طول می کشد که از متنی بتوانیم به سؤالی پاسخ بدهیم یا از سؤالی به متنی مستند و قابل احتجاج درباره آن سؤال برسیم. حتی اگر پژوهش های درون حدیثی را در نظر بگیریم، گاهی بسیار زمان می برد که از معنای مبهم یک حدیث به معنایی روشن از آن دست پیدا کنیم. گاهی مراحل حدیث پژوهی طولانی تر از پژوهش های دیگر می شود.
4️⃣مجموع اینها ما را به کتابخانۀ عظیم و تخصصی حدیث نیازمند می کند لذا نیاز پیدا می کنیم از نرم افزارهایی توانا در جستجوی لفظی استفاده کنیم. در علوم حدیث از همان ابتدا به نرم افزار نیاز داریم.
(#مصاحبه با حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی ـ شماره 23و24 رهنامه)
📖 متن کامل در:
🌐 rahnamehmag
👉@rahnameh
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
به اطلاع می رسانداساتید معزز، پژوهشگران، رابطین پژوهشی مراکز علمی، مدیران محترم گروه ها و کانالهای اطلاع رسانی پژوهش می توانند آثار جدید منتشر شده یا در دست انتشار، مقالات، و فراخوان های علمی از جمله فراخوان برگزاری کرسی های علمی ترویجی، نشستها، کارگاه های آموزشی و پژوهشی و اخبار و اطلاعیههای عمومی پژوهشی را در این گروه با نام و ثبت مشخصات خود بارگذاری نمایند.
.........................................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
به اطلاع می رساند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای تحقق راهبرد ابلاغی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم شبکه سازی و توسعه دیپلماسی علمی از سال 1393 تاکنون توانسته است با بهرهگیری از ظرفیت تفاهم نامه های علمی و توافقات پژوهشی با اجرا و چاپ و نشر بیش از 170 عنوان طرح پژوهشی مشترک همچنین برگزاری کرسی های متعدد علمی ترویجی و نشست های تخصصی فضای مناسبی را در توسعه و ایجاد گفتمان علمی بین مراکز همسو ایجاد نموده و تجربه ای ارزنده در ایجاد مزیت «اقتصاد پژوهش» در حوزه علوم انسانی اسلامی کسب نماید.
از جمله این مراکز، نهادها و دستگاه های اجرایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. وزارت علوم تحقیقات و فناوری- معاونت آموزشی
2. وزارت علوم تحقیقات و فناوی - مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
3. شورای عالی انقلاب فرهنگی- شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی
4. وزارت کشور – استانداری استان قم
5. وزارت کشور – استانداری استان هرمزگان
6. اداره کل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم
7. انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه
8. انجمن مدیریت اسلامی
9. بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
10. بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
11. پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر
12. پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
13. پژوهشکده فقه نظام
14. پژوهشکده مطالعات راهبردی
15. پژوهشگاه امام صادق(ع)
16. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
17. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
18. پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی (مرکز تخصصی اخلاق)
19. حوزه علمیه خواهران - جامعه الزهرا
20. جبهه فرهنگی عفاف / استان خراسان
21. دارالحدیث
22. دانشگاه آیت الله بروجردی
23. دانشگاه اصفهان
24. دانشگاه آیت الله علامه
25. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (مرکز تحقیقات علوم رفتاری)
26. دانشگاه فرهنگیان
27. دانشگاه مجازی موسسه امام خمینی ره
28. دانشگاه علوم اسلامی رضوی
29. دانشگاه معارف و علوم انسانی
30. دانشگاه قرآن و حدیث
31. سازمان تبلیغات
32. سازمان سمت
33. ستاد اقامه نماز
34. کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه
35. کمیته امداد امام خمینی
36. مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم
37. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
38. مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی
39. مرکز تدوین متون حوزه علمیه قم
40. مرکز خدمات حوزه علمیه قم
41. مرکز رسیدگی به امور مساجد
42. مرکز سلامت روان محلی
43. مرکز مدیریت حوزه علمیه - خواهران
44. مرکز مدیریت حوزه های علمیه – برادران
45. موسسه آرمان گستر تمدن اسلامی
46. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (مرکز آموزش مجازی)
47. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
48. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
49. موسسه علوم وحیانی اسرا
50. موسسه کتابشناسی شیعه
51. موسسه مشکات الرسول
52. دانشگاه پیام نور
53.بنیاد بین المللی نهج البلاغه
.............. ................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
animation.gif
25.1K
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
با ارسال این پیام دوستان خود را جهت پیوستن به جمع اساتید و پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی دعوت نمایید. سپاسگزارم
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
خانواده، اولین پایهگذار و مهمترین عامل رشد شخصیت، ارزشها و نگرشهای انسان است. اسلام، که برنامه سعادت و تکامل بشر است، عنایت ویژهاى به سلامت، رشد و پویایى این نهاد سرنوشتساز دارد. در حدیثى از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) آمده است «در اسلام، بنیادى نهاده نشده است که در نزد خدا، از ازدواج (خانواده)، محبوبتر باشد»(مجلسی، ۱۴۰۳، ج۱۰۳، ص۲۲۲).اما آمارهای مربوط به طلاق نشان میدهد که متاسفانه این بنیاد محکم امروز دستخوش آسیبهای گوناگونی شده است. این آمارها جدای از طلاق عاطفی و تعارضات زناشویی است که بین زوجین صورت میگیرد که آسیبهای روانی، خانوادگی و بحرانهای اجتماعی را در سالهای آینده در پی دارد. گروه خانواده با توجه به تأکید و وجود آسیبهای فعلی در حوزهی خانواد و به منظور متمرکز و هدفمند شدن پژوهشهای تخصصی نظری و کاربردی مربوط به حوزهی خانواده با زمینهی اسلامی، پیشنهاد و پس از دریافت موافقت هیأت امناء و ریاست محترم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تأسیس گردید.
اهداف
توسعه و تمرکز پژوهشهای روانشناختی- اسلامی حوزهی خانواده؛
تلاش در جهت تقویت تولید علم بومی (ایرانی- اسلامی) خانواده و بهرهگیری انتقادی از متون علمی غیربومی در حوزهی خانواده؛
استفاده ازظرفیتهای علمی و انسانی حوزهی علمیه و ارائه خدمات آموزشی،پژوهشی و کلینیکی به آن در زمینهی خانواده؛
مشارکت در تربیت نیروی انسانی حوزوی و دانشگاهی متخصص مورد نیاز در زمینهی خانواده؛
کمک به توسعهی درمانهای اسلامی- روانشناختی در زمینهی خانواده؛
بنا بر پیشنهاد رئیس محترم پژوهشکده علوم رفتاری و تأیید معاون محترم پژوهشی، آموزشی و فناوری حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر «محمدرضا سالاری فر» با حکم مقام محترم ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جناب آقای دکتر علی محمد حکیمیان به عنوان مدیر گروه پژوهشی خانواده منصوب شدند .
ضمن آرزوی موفقیت برای استاد گرامی جناب آقای دکتر مسعود جان بزرگی مدیر پیشین این گروه و عرض تبریک به جناب آقای دکتر محمدرضا سالاری فر، توفیقات روزافزون ایشان را از ایزد منان مسئلت می نماییم.
خانواده، اولین پایهگذار و مهمترین عامل رشد شخصیت، ارزشها و نگرشهای انسان است. اسلام، که برنامه سعادت و تکامل بشر است، عنایت ویژهاى به سلامت، رشد و پویایى این نهاد سرنوشتساز دارد. در حدیثى از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) آمده است «در اسلام، بنیادى نهاده نشده است که در نزد خدا، از ازدواج (خانواده)، محبوبتر باشد»(مجلسی، ۱۴۰۳، ج۱۰۳، ص۲۲۲).اما آمارهای مربوط به طلاق نشان میدهد که متاسفانه این بنیاد محکم امروز دستخوش آسیبهای گوناگونی شده است. این آمارها جدای از طلاق عاطفی و تعارضات زناشویی است که بین زوجین صورت میگیرد که آسیبهای روانی، خانوادگی و بحرانهای اجتماعی را در سالهای آینده در پی دارد. گروه خانواده با توجه به تأکید و وجود آسیبهای فعلی در حوزهی خانواد و به منظور متمرکز و هدفمند شدن پژوهشهای تخصصی نظری و کاربردی مربوط به حوزهی خانواده با زمینهی اسلامی، پیشنهاد و پس از دریافت موافقت هیأت امناء و ریاست محترم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تأسیس گردید.
اهداف
1. توسعه و تمرکز پژوهشهای روانشناختی- اسلامی حوزهی خانواده؛
2. تلاش در جهت تقویت تولید علم بومی (ایرانی- اسلامی) خانواده و بهرهگیری انتقادی از متون علمی غیربومی در حوزهی خانواده؛
3. استفاده ازظرفیتهای علمی و انسانی حوزهی علمیه و ارائه خدمات آموزشی،پژوهشی و کلینیکی به آن در زمینهی خانواده؛
4. مشارکت در تربیت نیروی انسانی حوزوی و دانشگاهی متخصص مورد نیاز در زمینهی خانواده؛
5ّ. کمک به توسعهی درمانهای اسلامی- روانشناختی در زمینهی خانواده؛
کتاب حاضر موسوم به منطق حقوق به منظور آشنا کردن دانشجویان رشتة حقوق با منطق تدوین گشته تا ضمن آشنایی با قواعد منطقی و کاربرد آن در علم حقوق، توان بهره برداری از آن در دو زمینة تعریف مفاهیم و استدلال های حقوقی را افزایش یابد و در چهار فصل به قرار زیر تنظیم گردیده:
1- معرّفی منطق
2- ضرورت آموختن منطق برای علم حقوق
3- مفاهیم و قضایای حقوقی
4- ضوابط منطقی برای استدلال عقلی و جایگاه استدلال عقلی در حق.
ضرورت تدوین از دو جهت است: از یک سو آشنایی با منطق به عنوان ابزاری برای علم حقوق، ضرورتی است غیر قابل انکار و از سوی دیگر کتابی که هدف مزبور را به صورت مشخص و چارچوب فعلی دنبال نماید، نگارش نیافته است؛ از این رو تلاش گردید تا به عنوان اولین گام در این مسیر قدمی برداشته و فاصلۀ میان استفادة ابزاری از منطق را برای علم حقوق پر نماید.
در راستای توسعه تعاملات بین سازمانی و ارتقا ضریب نفوذ آثار پژوهشی در جامعه علمی کشور؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آمادگی دارد این اثر پژوهشی را با مشارکت نهادها و سازمان های بیرونی در قالب قرارداد همکاری مشترک منتشر نماید. از این رو علاقه مندان می توانند پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به معاونت پژوهشی ، آموزشی و فناوری پژوهشگاه (جناب آقای دکتر مجید کافی) ارائه نمایند.
اینجانب با شماره تماس 2532111236/0912077445 پاسخگوی علاقه مندان می باشم. ارادتمند سلطانی.
کتاب حاضر موسوم به منطق حقوق به منظور آشنا کردن دانشجویان رشتة حقوق با منطق تدوین گشته تا ضمن آشنایی با قواعد منطقی و کاربرد آن در علم حقوق، توان بهره برداری از آن در دو زمینة تعریف مفاهیم و استدلال های حقوقی را افزایش یابد و در چهار فصل به قرار زیر تنظیم گردیده:
1- معرّفی منطق
2- ضرورت آموختن منطق برای علم حقوق
3- مفاهیم و قضایای حقوقی
4- ضوابط منطقی برای استدلال عقلی و جایگاه استدلال عقلی در حق.
ضرورت تدوین از دو جهت است: از یک سو آشنایی با منطق به عنوان ابزاری برای علم حقوق، ضرورتی است غیر قابل انکار و از سوی دیگر کتابی که هدف مزبور را به صورت مشخص و چارچوب فعلی دنبال نماید، نگارش نیافته است؛ از این رو تلاش گردید تا به عنوان اولین گام در این مسیر قدمی برداشته و فاصلۀ میان استفادة ابزاری از منطق را برای علم حقوق پر نماید.
در راستای توسعه تعاملات بین سازمانی و ارتقا ضریب نفوذ آثار پژوهشی در جامعه علمی کشور؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آمادگی دارد این اثر پژوهشی را با مشارکت نهادها و سازمان های بیرونی در قالب قرارداد همکاری مشترک منتشر نماید. از این رو علاقه مندان می توانند پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به معاونت پژوهشی ، آموزشی و فناوری پژوهشگاه (جناب آقای دکتر مجید کافی) ارائه نمایند.
اینجانب با شماره تماس 2532111236/0912077445 پاسخگوی علاقه مندان می باشم. ارادتمند سلطانی.
به نقل از اداره آماده سازی و چاپ:
کتاب «درمانگری یکپارچه معنوی (درک و بیان امر قدسی)» اثر کنث آی. پارگامنت و ترجمه دکتر علیرضا ظهیرالدین، دکتر مسعود جانبزرگی و دکتر رضا کریمزادهنعیم در تابستان سال 1399 منتشر و به بازار پژوهش عرضه خواهد شد. خاطر نشان می سازد ترجمه، چاپ و نشر این اثر علمی با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می شود.
چکیده:
درمان یکپارچه معنوی از روشهای منحصر بهفرد درمانگری معنوی است که از چارچوب نظری منسجمی برخوردار است. بیان دقیق پارگامنت از درمان معنوی بهخوبی اهمیت معنویت را در رواندرمانگری برجسته کرده، مشکلات ناشی از بیتوجهی به معنویت توسط روانشناسان را مشخص میکند. امروزه، روانشناسان در رواندرمانگری توجه خاصی به معنویت و مذهب دارند و این کتاب یکی از زمینههای مناسب با مداخلههای معنوی در برابر مشکلات روانشناختی را به رشته تقریر درآورده است. درک و بیان امر قدسی بهعنوان هستة تمایل انسان برای انجام امور و تهیه نقشة شکلگیری و اکتشاف امر قدسی و نگهداری و تحول آن به خوبی یک درمانگر و مشاور را با فرایند درمان آشنا میکند.
شناختنامه حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرسول آهنگران
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرسول آهنگران پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه امام صادق(ع) موفق به اخذ مدرک دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران گردید. ایشان در سال 1395 به مرتبه استادی نائل گشتند و در حال حاضر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران پردیس فارابی می باشند.
از جمله افتخارات ایشان می توان به:
1. نظریه پردازی با محوریت «ارائه تعریفی نوین از نظم عمومی»؛
2. تالیف بیش از 10 عنوان کتاب پژوهشی؛
3. تالیف و انتشار بیش از 120 عنوان مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی؛
4. ارائه بیش از 20 عنوان مقاله در همایش های بین المللی؛
5. برگزیده به عنوان پژوهشگر برتر استان قم در دو دوره چهارساله؛
6. برگزیده به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران پردیس فارابی؛
7. سردبیری و عضویت در هیئت تحریریه چندین مجله علمی؛
نام برد. دکتر محمدرسول آهنگران در سال 1396 اجرای طرح پژوهشی«منطق حقوق» از مجموع طرحهای مصوب گروه فقه و حقوق اجتماعی پژوهشگاه را عهده دار شدند که به زودی در فرایند آماده سازی و نشر قرار گرفته و به بازار پژوهشی کشور عرضه خواهد شد.
علاقه مندان جهت مطالعه رزومه دکتر آهنگران می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند:
https://rtis2.ut.ac.ir/cv/ahangaran/?lang=fa-ir
طرح پژوهشی «فلسفه علم روانشناسی» اثر حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی خاتمه یافت. با عنایت به توافقهای انجام شده مقرر گردید پس از سپری نمودن فرایند آماده سازی و نشر این طرح با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان سمت منتشر و به بازار پژوهشی کشور ارائه شود.
چکیده:
فلسفه علم روانشناسی، به عنوان یکی از شاخههای فلسفه علم و فلسفه علوم انسانی، بهویژه برای دانشپژوهان و علاقهمندان حوزه دانشی روانشناسی ضرورت دارد. افزون بر نیل به توانایی وکسب دانش و مهارت در رویکرد کلی و یکپارچه به دانش روانشناسی، فهم عمیقتر موضوع، هدف، روش، قلمرو، تبیین، پسزمینههای تاریخی و فلسفی و حتی مفاهیم اساسی در روانشناسی همگی میتواند از مباحث فلسفه علم روانشناسی باشد. با توجه به اینکه فلسفه علم روانشناسی، معرفتی درجه دوم و موضوع آن، خودِ دانش روانشناسی است، روش ما در این کتاب در هر فصل و جستار سه مرحله دارد: 1. ابتدا جستجوی آن مورد در متون و منابع روانشناسی به حدی که تصور نسبتاً روشن و جامعی از آن مسئله در متون روانشناسی و در نزد روانشناسان به دست آید؛ 2. بررسی فلسفی آن مسئله یا موضوع در فلسفه علم، فلسفه علوم انسانی و سپس در متون فلسفه روانشناسی و 3. براساس فلسفه اسلامی و منابع آن، نقادی و رویکرد انتقادی به مباحث داشته و یا درصدد استخراج آرا و دیدگاههای فیلسوفان مسلمان در این مسئله برآمدهایم. ساختار کتاب براساس مهمترین سرفصلهای مورد نیاز دانشپژوهان در این حوزه ترسیم شده است.
پدیدآورندگان:
لیلا نامداریان - علی نعیمی صدیق - آرمان ساجدینژاد
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، هدف مراکز دانشگاهی و پژوهشی افزون بر تولید علم، مبدل شدنشان به سکوهایی برای توسعه اقتصادی است. تجاریسازی پژوهش، آرمان پیشرفته و جذابی برای مراکز دانشگاهی و پژوهشی است که علاوه بر توسعه سطوح علمی و تجاری در این مرکز، موجب بقای آنها نیز میگردد. اما این مرکز قبل ورود به فرایند تجاریسازی باید به فراهمآوری یک برنامه راهبردی مرتبط با تجاریسازی دستاوردها مبادرت ورزد. در این کتاب، کلیه اجزای پیشنیاز تدوین یک برنامه راهبردی تجاریسازی، نظیر مفاهیم پایهای، الگوها، مدلهای کسب و کار، مکانیزمها، موانع و پیشرانها تشریح شدهاند. در همین راستا، کتاب حاضر در ۷ فصل تنظیم شده است: فصل اول (مفهومشناسی تجاریسازی نتایج پژوهش)، به تعاریف ارائه شده در خصوص تجاریسازی و به طور ویژه تجاریسازی نتایج پژوهش و فرایند آن میپردازد. فصل دوم (الگوهای تجاریسازی نتایج پژوهش)، مدلهای تجاریسازی را در قالب دو دسته مدلهای خطی یا فرایندی و مدلهای کارکردی بررسی میکند. فصل سوم (مدلهای کسب و کار به عنوان یک مزیت رقابتی)، ضمن معرفی مدلهای کسب و کار به ضرورت این مدلها در کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در شرایط متلاطم رقابتی میپردازد. فصل چهارم (سازوکارهای تجاریسازی نتایج پژوهش) به معرفی برخی از سازوکارها میپردازد، که با استفاده از آنها میتوان به نحو مطلوبتری از یافتههای پژوهشی در جهت تجاریسازی استفاده نمود.
مجموعه مطالعات انجام شده با محوریت «فقه عفاف و حجاب» در قالب سه اثر پژوهشی و ارائه یک «سند راهبردی» با عنوان
1. فقه عفاف و حجاب جنسی 1 (فقه فردی)؛
2. فقه عفاف و حجاب جنسی 2 (فقه اجتماعی)؛
3. سیاست پژوهی عفاف و حجاب در ایران؛
4. سند راهبردی عفاف و حجاب.
توسط حجت الاسلام دکتر حسین بستان عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مدون گردید. این مجموعه پژوهشی با مشارکت مالی «جبهه فرهنگی عفاف و حجاب» از ابتدای سال 1395 در دستور کار گروه جامعه شناسی قرارگرفت. در حال حاضر فرایند تحقیق و نگارش سه اثر از این مجموعه خاتمه یافته است که پس از ارزیابی و اعمال اصلاحات نظرات ارزیابان در فرایند آماده سازی، ویرایش و نشر قرار گرفته است و به زودی در تابستان و پاییز سال 1399 منتشر و به بازار پژوهش ارائه خواهد شد. نگارش و تدوین سند راهبردی عفاف و حجاب نیز توسط مولف محترم در دست اجرا می باشد.
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
کتاب «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» اثر حجت الاسلام استاد حسن آقا نظری عضو پیشین هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشکده علوم اجتماعی در خردادماه سال 1399 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت سازمان سمت منتشر و به بازار پژوهش ارائه می شود. این اثر ارزنده پژوهشی با رویکرد بازسازی و ارتقای روش و روش شناسی علوم انسانی اسلامی و استنباط موضوعات علوم انسانی از منابع اسلامی در قالب متن درسی منطبق با سرفصل اصول و مبانی اقتصاد اسلامی (مقطع کارشناسی) نگارش یافته است .
چکیده
در زمینۀ اقتصاد اسلامی تاکنون تحقیقات بسیاری به انجام رسیده است؛ با وجود این، در بخش عمدۀ آنها بُعد فقهی ـ حقوقی (فقه الاقتصاد) و در سطحی محدودتر ویژگی مکتبی و نظاممند بودن این حوزه مدنظر قرار گرفته است. به دیگر سخن، دربارۀ مبانی علمی اقتصاد اسلامی کمتر پژوهش شده است و در نتیجه، نظریات علمی این شاخه از اقتصاد، در مقایسه با مباحث حقوقی آن، پیشنیۀ کمتری دارد.
بر همین اساس، در کتابِ حاضر، چیستی اقتصاد اسلامی بهصورت جامع در دو بُعد حقوقی و علمی محوریت یافته و مبانی مکتبی بودن، نظاممند بودن و علمی بودن آن در سه بخش بررسی شده است.
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
May 11
به اطلاع می رساند در راستای توسعه گفتمان علمی علوم انسانی – اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آمادگی خود را جهت مشارکت در برگزاری کرسیهای علمی ترویجی اعلام می نماید. از این رو استادان، پژوهشگران و رابطین محترم موسسات پژوهشی می توانند تقاضای برگزاری کرسی ترویجی به انضمام طرحنامه مربوطه خود را به معاونت پژوهشی، آموزشی و فناوری پژوهشگاه ارسال نمایند.
شرایط برگزاری کرسی ترویجی:
1. انطباق موضوع پیشنهادی پژوهشگران محترم با حوزه مأموریت یکی از گروه های پژوهشی پژوهشگاه (اقتصاد، جامعه شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، خانواده، روانشناسی، علوم تربیتی، فلسفه علوم انسانی، تاریخ اسلام، قرآن پژوهی، حقوق و فقه اجتماعی و فلسفه و کلام، ارتباطات و آینده پژوهی، دانشگاه اسلامی و همکاری حوزه و دانشگاه)؛
2. تصویب طرحنامه در کمیته دستگاهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
خاطر نشان می سازد با عنایت به فراهم شدن زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری مناسب امکان برگزاری کرسی های ترویجی به صورت مجازی در ساختمان مرکزی پژوهشگاه واقع در پردیسان و دفتر تهران پژوهشگاه واقع در خیابان انقلاب فراهم می باشد و با توجه به هماهنگی انجام شده به ارائه کنندگان و ناقدین کرسیهای علمی ترویجی گواهی معتبر مورد تایید هیأت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره اعطا می شود.
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
فرم خام طرحنامه ويژهي كرسيهاي ترويجي.doc
289.3K
فرم خام طرحنامه ویژه ی کرسی ترویجی
فرم خام طرحنامه ويژهي كرسيهاي ترويجي.pdf
152.3K
فرم خام طرحنامه ویژه ی کرسی ترویجی