eitaa logo
پژوهشگاه ما ...
678 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
74 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از • نگره •
2⃣ ویژگی های عمده پژوهش کیفی 💠 1-اهمیت شرائط محیطی 2-صداقت پژوهشگر:در این فرض،چون پژوهشگر خودش در متن پژوهش است بهتر میتوان مورد اعتماد قرار بگیرد/.3-فرایند وتوالی :گذر زمان ،بخش جدا ناپذیردر پژوهش های کیفی،است وپژوهشگران کیفی،توالی رخدادها را مورد توجه قرار می دهند.از این رو میتوانند تحول یک موضوع،پیدایش یک تضاد یا توسعه یک رابطه را مطالعه کنند.بنابر این میتوانند فرایند وروابط علیّ را شناسایی کنند.
هدایت شده از • نگره •
3⃣ 💠 بیان اجمالی روش وروش شناسی : 💠 روش عبارت است از:تکنیک هایی برای گردآوری شواهد ومدارک یا روش های اجراء ،ابزار ها وتکنیک های پژوهش.روش شناسی عبارت است از:نظریه وتحلیل درباره نحوه اجرای پژوهش وتحلیل مفروضات در صورتی داده های قبلی به حد تصور نرسیده یا به حد تصدیق نرسیده باشند،میتوانیم روش شناسی اصطلاحی بنامیم.چرا که زیر مجموعه روش شناسی کیفی می رود 💠 اما اگر یک عده اصول وروش های اجراء در یک رویکرد خاصبه پژوهش یا مطالعه وتوصیف،توصیف وتعریف وتوجیه روشها: ساختار شناسی است چرا که مفروضات تصدیق شده اند. چرا که از اقسام پژوهش های کمّی است. 💠 به عبارت ساده تر،روش شناسی توجیه کننده روش هاست که داده ها را گرد آوری وتحلیل کرده است ومعرفت محصول دادها وتحلیل داده هاست.و معرفت،محصول داده هاست.معرفت شناسی جرح وتعدیل کننده روش شناسی است ومعرفت حاصل را توجیه میکند.هستی شناسی به نوبه خود راهبرد های پژوهش را توجیه میکند.
هدایت شده از • نگره •
4⃣ 💠 پایه ریزی روش ها،ودر برگیرنده چگونگی ساختار کلی نظریه هادر رشتههای علمی خاص،مد نظر روش شناسی است.(مقاله عناصر بنادین پژوهش کیفی در علوم اجتماعی: هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی وروش:ص 83-84) تکمیل مطالب وتفصیل فرض: 💠 وقتی ما به دنبال فهمیدن روش یک کار هستیم در حقیقت مراحل انجام آن کار را تا رسیدن به هدف میخواهیم.مجموعه مرحله به مرحله انجام یک فعالیت را که سبب ایجاد اثری میشود،روش می نامی.روش،یک خط مشی معقول ومنظم برای رسیدن به هدف معین است. 💠 ما با روش زندگی میکنیم؛در بسیاری از موارد،تفاوت زندگی ها وفعالیت ها،خود را در تفاوت روش ها نشان میدهد.کسانی موفق هستند که علاوه بر بینش صحیح وواقعی از هستی،دارای روش های کاربردی نیز باشند.در اهمیت روش ها همین نکته کافیاست که روش ها تبدیل به سلاح رقابت فرهنگ ها وتمدن ها شده اند. 💠 این عالم ،علم تدریج است وفعالیت ها در آن نیازمند طی مراحل ورعایت شرائط خاص خود هستند؛به دلیل قاعده فلسفی ضرورت سنخیت علت ومعلول ،هرچیز از هر چیزی صادر نمیشود،بنابر این بدون توجه به دستور العمل های روشی نمیتوان کاری رابه درستی به هدف خود رسانند.مشکلاتی که در روند فعالیتها ایجاد میشوند،اغلب به علت عدم وجود یک حرکت آگاهانه وبا برنامه وطبق دستور العمل هماهنگ با خلقت است.
هدایت شده از • نگره •
5⃣ 💠 ذهن وفکر انسان با استفاده از منطق وعقلانیت پایه(بدیهیات حضوری وحصولی)گزاره های هستی شناسی پایه را تولید میکند؛سپس با کمک این گزاره های هستی شناسانه،گزاره های معرفت شناسانه پایه را تولید میکند؛سپس با کمک بسته حاوی گزاره های منطقی ،هستی شناسانه ومعرفت شناسانه پایه،به تفصیل به تفصیل به تولید بسته معرفت شناسانه میپردازد وپس از تولید این بسته،به تولید تفصلی بسته روش شناسانه می پردازند. 💠 روش شناسی(متدولوژی)عبارت است از تعیین منطقی مرحله به مرحله فرآیند های لازم برای کسب یک معرفت(باور صادق موجه مبتنی بر منطق پایه) 💠 الگوی کلی در روش ها،9 مرحله ای است: 1-مشکل ونیاز را پیدا کن.2-هدف خود را مشخص واهمیت آن را تعیین کن.3- هر چیز که احتمال دارد با این هدف ارتباط داشته باشد،شناسایی کن.4-کمیت وکیفیت ارتباطات فوق مشخص کن.5-مجموعه ارتباطات را با هم ارزیابی کن.6-بهترین راه رابرای ارتباطات بین امکانات ونیاز ها انتخاب کن.7-راه حل را اجراء کن.8-نتائج را ارزیابی کن-9-نقاط ضعف را بر طرف نما ودوباره آن را اجراء کن.(کتاب الگوریتم اجتهاد:ص55-56) 💠راهبرد {ساختار گرائی } : https://eitaa.com/rahbord799
🔰 قدم های سازنده برای 📝 چطور می توان نحو را آموخت؟ 🎯 گاهی وقت ها برای رسیدن باید ایستاد‼ ‼ فرصت سازنده‼ 🔰 لینک عضویت:https://eitaa.com/rahbord799
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی در نشست کمیته علمی کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی با اشاره به ظرفیت های علمی و پژوهشی متنوع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حوزه معرفت دینی گفت: ما هم در دفتر تبلیغات اسلامی از بهره گیری از ظرفیت های بومی وداخلی برای ایجاد پشتوانه علمی برای همایش تجربه بسیار موفقی داشته ایم. وی با اشاره به وجود گروه های پژوهشی متنوع و با کیفیت در پژوهشگاه گفت: به نظرم اگر بتوان با تشکیل کارگروه های تخصصی برای هر گروه دستاوردها و برگزیده های پژوهشی را شناسایی و در اختیار کنفرانس قرار داد برنامه بسیار پربار و با کیفیتی خواهد بود. عضوکمیته علمی کنفرانس با بیان اینکه با وجود مجازی بودن و شرایط خاص کشور نباید زیاد به فراخوان بیرونی تکیه کرد گفت: واقعا در برگزاری کنفرانس های دینی اصل اساسی باید کیفیت و نوآوری در محتوای مقالات مهم باشد و تعداد و فراوانی مقالات اهمیت خاصی ندارد. حجت الاسلام واعظی با اشاره به اهمیت توسعه معرفت دینی در حوزه علوم انسانی گفت: برای برگزاری کنفرانس های دینی باید جامعه مخاطبان شناسایی و به بهترین نحو به آنها اطلاع رسانی کرد. http://WWW.RIHU.AC.IR ................. @mrisc_rihu
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می کند .............................. نشست علمی_تخصصی سیره امام جواد(ع) و بررسی یک شبهه تاریخی ارائه دهنده آیت الله محمدهادی یوسفی غروی زمان 31 تیرماه 1399مصادف با سالروز شهادت امام جواد(ع) مکان قم. ابتدای خیابان صفائیه. دفتر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. سالن شیخ طوسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
اولین دوره سلسله وبینارهای میان رشته‌ای با عنوان «کرونا و معنویت» با حضور اساتید زیر برگزار می شود: 1. پروفسور مسعود آذربایجانی استاد تمام گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 2. دکتر علم الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور؛ 3. دکتر محمود آزادی دکترای روانشناسی؛ 4. دکتر محمد مهدی احمدی فراز عضو هیأت علمی دانشگاه شهید اشرفی شاهرودی اصفهان؛ 5. دکتر سیدروح الله موسوی زاده عضو هیأت علمی گروه طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ 6. دکتر ایمان روحبخش پزشک طب تسکینی بیمارستان پرینس مارگارت تورنتو کانادا؛ 7. پروفسور عبدالعزیز ساچه دینا رئیس دپارتمان علوم مذهبی دانشگاه جورج میسون آمریکا؛ 8. اورس مونچ روانشناس و درمانگر طب تسکینی از مجموعه کلینیک های DRK برلین آلمان؛ 9. آنجلیکا فایکنر فعال طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی سالزبورگ اتریش؛ شروع دوره: پنجم الی پانزدهم مردادماه؛ مهلت ثبت نام: 4 مردادماه همراه با اعطای گواهینامه معتبر ..................... https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
💡 «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» جدیدترین اثر چاپی حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 📚 مجموعه چهارجلدی «علم دینی» در چهار پنجره، سعی در نگاهی نو و دقیق به چیستی و قلمرو دین، پاسخ به شبهات موضوع علم دینی، الزامات فقهی و اصولی و الگوی تولید علم دینی دارد. 📖 محورهای این چهارجلد عبارتند از: ▫️ جلد اول: بررسی تعریف علم،دین و علم دینی و پاسخ به اشکالات منکران علم دینی ▫️جلد دوم: اثبات امکان علم دینی و روش ساختن تمدن اسلامی و کنار زدن تمدن مدرن غربی ▫️جلد سوم: تغییرات اساسی لازم در علم اصول برای تولید علم دینی و تکمیل مباحثی که در دانش اصول فقه فعلی ناقص است ▫️جلد چهارم: مراحل قدم به قدمی که یک محقق برای تولید علم دینی باید طی کند و ملاحظاتی که در روش تحقیق باید مد نظر قرار بگیرد. 💳 قیمت: 165 هزار تومان ✅ با تخفیف ۴۰درصد=۹۹هزار تومان به مناسبت رونمایی از کتب(مدت محدود) سفارش اینترنتی در: http://mhva.ir/product/ed/ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
فهرست_و_مقدمۀ‌دورۀ_4_جلدی_علم_دینی.pdf
3.55M
مقدمه و فهرست دورۀ چهار جلدی کتاب ارزشمند «علم دینی / از چیستی تا چگونگی» منتشر گردید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
کتاب «فلسفه تحلیلی تاریخ - تحلیل فلسفی معرفت های تاریخی» جدیدترین اثر پژوهشی دکتر مجید کافی منتشر شد .............................. به نقل از اداره آماده سازی و چاپ: کتاب «فلسفه تحلیلی تاریخ (تحلیل فلسفی معرفت های تاریخی)» جدیدترین اثر دکتر مجید کافی عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی و همکار پژوهشی گروه تاریخ اسلام منتشر شد. ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ تعداد صفحات: 324صفحه؛ تاریخ نشر:تابستان1399 گروه:تاریخ اسلام قیمت: 42000 تومان چکیده فلسفه تحليلی يا نقدی تاريخ شاخه‌ای از فلسفه علم است كه از مبانی، مفاهیم بنیادی و گزاره‌های موجود در علم تاريخ، ذیل عنوان‌های معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، ارزش‌شناسی «علم تاريخ» بحث می‌كند. فلسفه تحليلی يا نقدی تاريخ در واقع تحليل فلسفی معرفت‌های تاريخی است که به توصيف، تبيين و بیان سازوکار منطقی وعقلانی آنچه مورخان انجام داده‌اند، می‌پردازد. منظور از فلسفه تحليلی يا نقدی تاريخ در اين كتاب عبارت است از: 1. بررسی صورت‌بندی‌ها و پارادایم‌های حاکم بر معرفت‌ها و مطالعات تاريخی گذشته و معاصر؛ 2. تأثیر پيش‌فرض‌ها و مفروضات مورخان بر معرفت تاریخی؛ 3. معرفت‌شناسی و روش‌شناسی علم تاريخ؛ 4. فهم و بيان همگرايی‌ها و واگرايی‌های علم تاريخ و ساير علوم هم‌مرز و نزديك كه ناشی از همگرايی‌ها و واگرايی‌ها در مبانی فلسفی آنها است؛ البته معنای پنجمی نيز فلسفه علم دارد، يعنی تحليل و تشريح مفاهيم مورد استفاده در نظريه‌های علمی كه چون علم تاريخ فاقد نظريه است، در اين اثر نمی‌تواند مورد نظر قرار گيرد. ................... https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 ..
کتاب «فلسفه تحلیلی تاریخ - تحلیل فلسفی معرفت های تاریخی» جدیدترین اثر پژوهشی دکتر مجید کافی منتشر شد .............................. به نقل از اداره آماده سازی و چاپ: کتاب «فلسفه تحلیلی تاریخ (تحلیل فلسفی معرفت های تاریخی)» جدیدترین اثر دکتر مجید کافی عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی و همکار پژوهشی گروه تاریخ اسلام منتشر شد. ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ تعداد صفحات: 324صفحه؛ تاریخ نشر:تابستان1399 گروه:تاریخ اسلام قیمت: 42000 تومان چکیده فلسفه تحليلی يا نقدی تاريخ شاخه‌ای از فلسفه علم است كه از مبانی، مفاهیم بنیادی و گزاره‌های موجود در علم تاريخ، ذیل عنوان‌های معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، ارزش‌شناسی «علم تاريخ» بحث می‌كند. فلسفه تحليلی يا نقدی تاريخ در واقع تحليل فلسفی معرفت‌های تاريخی است که به توصيف، تبيين و بیان سازوکار منطقی وعقلانی آنچه مورخان انجام داده‌اند، می‌پردازد. منظور از فلسفه تحليلی يا نقدی تاريخ در اين كتاب عبارت است از: 1. بررسی صورت‌بندی‌ها و پارادایم‌های حاکم بر معرفت‌ها و مطالعات تاريخی گذشته و معاصر؛ 2. تأثیر پيش‌فرض‌ها و مفروضات مورخان بر معرفت تاریخی؛ 3. معرفت‌شناسی و روش‌شناسی علم تاريخ؛ 4. فهم و بيان همگرايی‌ها و واگرايی‌های علم تاريخ و ساير علوم هم‌مرز و نزديك كه ناشی از همگرايی‌ها و واگرايی‌ها در مبانی فلسفی آنها است؛ البته معنای پنجمی نيز فلسفه علم دارد، يعنی تحليل و تشريح مفاهيم مورد استفاده در نظريه‌های علمی كه چون علم تاريخ فاقد نظريه است، در اين اثر نمی‌تواند مورد نظر قرار گيرد. ................... https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 ..
📣اطلاعیه 💠 در پاسخ به درخواست طلاب، دانشجویان، اساتید معزز حوزه و دانشگاه و کادر درمانی محترم و ایثارگر 🇮🇷کشور🇮🇷 عزیزمان؛ 🏷 و در راستای رسالت اجتماعی حوزه علمیه مبنی بر: ارتقاء سطح بینش و دانش اقشار مختلف جامعه و مواجهه رفتاری ونگرشی مناسب نسبت به پدیده کووید19 🦠 👈شرکت در وبینار بین‌المللی ، رایگان اعلام می‌شود👉 🌺 پذیرای حضور گرم همه عزیزان در این رویداد فاخر علمی هستیم🌺 👨‍💻آیدی ثبت‌نام و پاسخ‌گویی در پیام‌رسان ایتا، واتساپ، تلگرام: @corona_webinar1 📱شماره تماس: ۰۹۱۵۴۲۲۰۰۴۵ ✔️ کانال مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/moshaverhh97
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
طرح پژوهشی« تاریخ و سیره امام جواد علیه السلام» اثر دکتر منصور داداش نژاد عضو هیأت علمی گروه تاریخ پیشنهاد شده به: سازمان سمت https://eitaa.com/pAJOHESHYAR
امام محمد تقی، جواد الائمه(ع) می‌فرمایند: چهار خصلت که در هر کس باشد، ایمانش کامل است؛ کسی که برای خدا ببخشد، در راه خدا منع نماید، برای خدا دوست بدارد و برای او خشمگین شود. کشف الغمه، ج ۲، ص ۳۴۹ ............................ https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
شناسایی و باز سازی تاریخ و سیره امام جواد(ع) و نیز ارائه متن پژوهشی و پاسخ گویی به نیازهای موجود در این زمینه از جمله اهداف این پژوهش است. هم چنان که اندک بودن نوشته‌ها و تحقیقات در باره امام جواد(ع) از سویی و نیاز به طرح مباحث به گونه‌ای که پاسخگوی شبهات باشد از سوی دیگر، اهمیت و ضرورت تدوین متنی پژوهشی در این باره را روشن می کند. پراکنده و غیر مدون بودن اطلاعات و گزارش‌ها در باره تاریخ و سیره امام جواد(ع) و نیز غلبه یافتن و آمیخته بودن این گزارش‌ها با امور غیر تاریخی، از دشواری های پژوهش در این زمینه است. چنان که تاکید بر کرامات و معجزات و عمده دیدن آنها، علاوه بر این که دست یابی به رویداد تاریخی را سخت کرده و به زندگانی امام جنبه غیر طبیعی بخشیده است، زمینه الگو گیری از سیره و تاریخ حضرت را نیز دور کرده است. پژوهش حاضر در صدد است با نگاهی تاریخی و روشمند به کاوش در باب تاریخ امام جواد (ع) بپردازد تا ضمن معطوف کردن انظار به سیره و تاریخ آن حضرت، متني جامع و با رویکرد تحلیلی و نقادی اخبار ارائه نماید. اتکا به منابع اصلی و توجه به سیر تاریخی تدوین و گسترش اخبار و گزارشهای مربوط به زندگانی امام جواد(ع)، در این طرح مورد نظر خواهد بود. این طرح بخشی از کلان طرح تاریخ و سیره اهل بیت است که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عناوین و فصل های مشترک برای اهل بیت، بدان اقدام کرده است. ................ https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌کند دومین کنفرانس بین‌المللی «آسیب‌شناسی مطالعات تاریخ اهلبیت(علیهم السلام) در دوره معاصر» رئیس کنفرانس: آیت الله محمد هادی یوسفی غروی دبیر علمی کنفرانس: حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی دبیراجرایی کنفرانس: دکتر محمد باقر خزائیلی محورهای کنفرانس: الف) درآمدی بر آسیب‎های مطالعات تاریخ‎ اهل‎بیت«ع» ب) آسیب‌‎شناسی مبانی و رویکردهای مطالعات تاریخ ‎اهل ‎بیت(ع) در دوره معاصره ج) آسیب‌‎شناسی اهداف و روش‎های مطالعات تاریخ ‎اهل ‎بیت (ع) در دوره معاصره د) آسیب‎‌شناسی مستندات مطالعات تاریخ ‎اهل ‎بیت (ع) در دوره معاصره ه) آسیب‌‎شناسی مطالعات منطقه‎ای و جهانی تاریخ ‎اهل ‎بیت(ع) در دوره معاصره مهلت ارسال چکیده مقالات1399/5/30 مهلت ارسال اصل مقالات:1399/7/15 اطلاع از پذیرش مقالات:1399/7/30 زمان برگزاری کنفرانس:1399/8/8 وب سایت کنفرانس http://ahlalbaytconf.rihu.ac.ir دبیرخانه کنفرانس اسماعیل یارمحمدی 32111352-025 ایمیل دبیرخانه ahlalbaytconf@rihu.ac.ir اطلاعات تکمیلی در سایت پژوهشگاه WWW.RIHU.AC.IR .................... https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 .................... @Rihu_ac_ir
انتصاب دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف به سمت معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری .......... ضمن تبریک به دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف به سمت معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری، زحمات مجدانه دکتر مسعود برومند در این سمت را ارج می نهیم و برای ایشان در کسوت مشاور وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری از ایزد منان آرزوی موفقیت و بهروزی مسئلت می‌نماییم.
استاد علي‌ عابدي‌ شاهرودي‌ سال‌ به‌ سال‌ 1328 در شاهرود متولد شد، دروس‌ مقدماتي‌ حوزه‌هاي‌ ديني‌ را در زادگاه‌ خويش‌ گذراند و سپس‌ در حوزه‌هاي‌ مشهد و قم‌ به‌ تحصيل‌ ادامه‌ داد، دوره‌ي‌ عالي‌ فقه‌ و اصول‌ را با بهره‌گيري‌ از محضر آيات‌ عظام‌: ميرزاهاشم‌ آملي‌، شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌ يزدي‌ و ميرزاكاظم‌ تبريزي‌ به‌ پايان‌ برد، ايشان‌ سالياني‌ است‌ كه‌ در حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ به‌ تحقيق‌ و تدريس‌ معقول‌ و منقول‌ مشغول‌ مي‌باشند، از جمله آثار استاد عابدي شاهرودی می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. مقدمه‌ي‌ عربي‌ بر مفاتيح‌ الغيب‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌، 2. مقدمه‌ي‌ فارسي‌ بر ترجمه‌ي‌ مفاتيح‌ الغيب‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌، 3. مقدمه‌ي‌ عربي‌ بر شرح‌ اصول‌ كافي‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌، 4. خلق‌ جديد و حركت‌ جوهري‌ طبع‌ شده‌ در سير فلسفه‌ و عرفان‌ در ايران‌، 5. الحاوي‌ در شرح‌ و تفسير اساتيد و احاديث‌ اصول‌ كافي‌، 6. نقد و شرح‌ نظريه‌ي‌ ترتب‌، 7. عاقل‌ و معقول‌ با تتمه‌اي‌ مشتمل‌ بر معاد جسماني‌، 8. مدخل‌ اصول‌ فقه‌، 9. تحقيق‌ دوره‌ي‌ اصول‌ فقه‌ از منظر منطق‌ اكتشاف‌ و نقد عقل‌ براساس‌ مبادي‌ عامه‌ آيات‌ و احاديث‌، 10. نظريه‌ي‌ اكتشافي‌ اجتهاد ‌، 11. طرح‌ واژه‌ي‌ فلسفه‌ي‌ اسلامي‌ ، 12. تفسير سوره‌ي‌ تكاثر، 13. حركت‌ تركيبي‌ جوهر و نقد تئوري‌ نسبيت‌ اينشتين‌، 14. نقد شناخت‌شناسي‌، 15. منطق‌ اكتشاف‌ انتقادي‌، 16. نقد عقل‌ نظري‌، 17. نقد عقل‌ عملي‌، 18. متافيزيك‌ اخلاق‌، 19. تعليقات‌ بر مصباح‌ الانس‌ فناري‌، 20. تعليقات‌ بر تمهيد القواعد ابن‌تركه‌، 21. تعليقات‌ بر اسفار،
حسب توافقات اولیه انجام شده در گروه پژوهشی فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، به زودی طرح «فاخر تأسیسات اخلاق» آیت الله علی عابدی شاهرودی فرایند پژوهشی خود را آغاز می نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه دکتر حسین جوان آراسته دبیر علمی محترم کنفرانس بین المللی «بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی» سایت کنفرانس: http://cclmr.rihu.ac.ir/fa --------------------------------- @rihu_ac_ir ___________________ https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
Plagiarism یک واژه با ریشه لاتین بوده و به معنای سرقت ادبی، سرقت علمی، تقلب علمی، ایده دزدی، دزدی علمی و یا انتحال می باشد. حال سرقت ادبی چگونه تعریف میشود؟ اگر متنی، ایده ای، طرحی در هر زمینه و حوزه ای (مقالات، کتب، نقاشی، فیلم، عکس، اختراع، موسیقی، محتوای سایت و...) منتصب به شخص دیگری باشد و ما آن را به خود اختصاص دهیم، دانلود کنیم و یا بدون ذکر نام صاحب اثر از آن استفاده کنیم سرقت کرده ایم! پلی جریزم ممکن است قسمتی یا تمام کار را شامل شود. حتی ممکن است ما به نوعی آن اثر را تغییر داده و بعد استفاده کنیم اما باز هم Plagiarism کرده ایم. البته این موضوع ممکن است عمدا (intentional plagiarism) و یا غیرعمد و اتفاقی (Unintentional plagiarism) توسط اشخاص صورت بگیرد، یا ممکن است خالق اثر راضی و یا ناراضی باشد. بنابراین پلی جریزم چه خفیف و چه شدید، سرقت محسوب می شود. جالب است بدانید استفاده از مقالات و یا ایده های قبلی خودمان در طرح های جدیدمان شاید سرقت محسوب نشود، اما از لحاظ اخلاقی بویژه در حوزه مقاله نویسی علمی ابدا تایید نمی شود. كاربرد اين واژه برای نخستین بار توسط شاعر رومي «ماركوس والريوس مارتيليوس» در سده نخست ميلادي استفاده شد. وي به كساني كه اشعارش را به نام خود عرضه مي‌كردند، لقب Plagiarius به معناي " غارتگر و فريبکار" میداد. امروزه اما، سرقت ادبی در حوزه مقاله نویسی (Plagiarism Misconducts in Journalism) نمود و اهمیت بیشتری دارد. در گذشته تعداد محققین و دانشمندان اندک بود ، لذا مقالات علمی و ادبی که منتشر می شده محدود و توسط داوران مشخصی که معمولا از افراد شاخص جهانی بوده اند داوری شده و بعد مورد تایید قرار میگرفت. بنابراین به راحتی از کپی برداری جلوگیری میشد. البته در گذشته نیز پلاجیاریزم انجام میشده است. برای مثال، دانشمندانی باهم دوستی داشته و طرح خود را در جمعی بازگو می کردند. برخی از آن ها امانت داری نکرده و از این ایده برای خود استفاده می کرده اند. اما در قرن بیستم، گسترش علم و اکتشافات در حوزه های مختلف به شدت سیر صعودی را طی کرده و هزاران نفر دانشجو و پژوهشگر روزانه تعداد بیشماری ایده و طرح منتشر میکنند که پیگیری اصل و یا کپی بودن همه آن ها توسط داوران غیرقابل انجام است، بویژه که گسترش اینترنت، سایت های جستجوگر مانند گوگل و یاهو و ابزارآلات یارانه ای، دسترسی به هرچیزی و کپی کردن از آن را در تمام دنیا بسیار سهل و اسان کرده است. در حال حاضر کشور هند رتبه اول را در سرقت ادبی مقالات دارد! متاسفانه ایران نیز در این زمینه شهرت خوبی ندارد. انواع سرقت ادبی چیست؟ دستبرد فکری انواع گوناگون دارد. اگر در حوزه ادبیات این کار انجام گیرد سرقت ادبی، اگر در حوزه هنر باشد سرقت هنری، اگر در حوزه پژوهش‌های دانشگاهی انجام شود سرقت علمی و اگر در حوزه مدیا باشد سرقت رسانه نامیده می‌شود. سرقت ادبی به هر شکل و شدتی آفت بوده و علاوه بر آسیب زدن به آن حیطه کاری، موجب کاهش ارزش کار خالق اثر خواهد شد. سرقت ادبی خود نیز انواع گوناگون را شامل میشود: سرقت ادبی در سبک نگارش (Style) سرقت ادبی مستقيم (Copy & Paste) سرقت ادبی تغییر و تحریف کلمات و ارجاعات (Word Switch) سرقت ادبی از نوع تشبیه و یا استعاره (Metaphor) سرقت ادبی ایده(Idea) سایه نویسی (Ghostwrite)زمانیست که فردی برای اشخاص دیگر و به سفارش آن ها نویسندگی کتاب، مقاله نویسی، داستان نویسی، تهیه گزارش و ... انجام میدهد و اثر به اسم آن اشخاص ثبت شده و منتشر میشود. برای مثال، بسیاری از سیاستمداران دنیا جهت تهیه متن سخنرانی خود از این افراد بهره میبرند. در بسیاری از کشورها مانند ایران، این امر در رابطه با پژوهش های دانشگاهی مرسوم بوده و رشد تصاعدی را طی میکند. متاسفانه موسسات نامعتبر و یا اشخاصی هستند که با دریافت هزینه، تنها با کپی کردن مطالب، کار نگارش پایان‌نامه و مقالات علمی بسیاری از دانشجویان و یا اساتید را بعهده میگیرند. مجازات سرقت ادبی چیست؟ از امور کاهش دهنده ارزش پژوهش، سرقت است. این امر موجب رسوا شدن فرد شده و کارنامه سیاهی از او بجای خواهد گذاشت. بعلاوه میتواند حيثيت شغلي يك فرد، اعتبار يك مركز يا دانشگاه و حتي اعتبار پژوهشي يك كشور را خدشه دار كند. در زمينه تحقيقات علوم پزشكي این موضوع بسیار جدی بوده و به اعتماد عمومي به حرفه پزشكي آسیب میرساند.در سال های اخیر قوانینی در مجلس جمهوری اسلامی مطرح شده است که پیگرد قانونی سارقین ادبی و روش های برخورد با مجرمین جدی تر صورت پذیرد. در دانشگاه‌ها، كميته انضباطي به موارد دستبرد علمي دانشجويان و استادان رسيدگي مي‌كند. در برخی از دانشگاه‌ها، دستبرد علمي توسط دانشجويان، تخلفي جدي محسوب مي‌شود و ممكن است به از دست دادن درجه دانشگاهي آنها منجر شود. در برخي ديگر، بسته به نوع سرقت ادبي، از نمرة درسي دانشجو كاسته مي‌شود. ادامه دارد👇👇👇👇
استادان و پژوهشگراني كه مرتكب دستبرد علمي مي‌شوند، علاوه بر از دست دادن اعتبار خود، گستره‌اي از مجازات ها- از تعليق تا اخراج كامل - را متحمل خواهند شد. دانشگاه و سازمان مربوطه نمی تواند برای ارتقای عضو هیئت علمی، به مقاله کپی برداری شده استناد کند و درمورد دانشجویان نیز هیچ دانشجویی در صورت ارتکاب به چنین کاری نباید به وسیله این مقاله فارغ التحصیل شود. بنابراین ما نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم زیرا در ادبیات آموزش دانشگاهی، دستبرد فکری توسط دانشجویان، استادان یا پژوهشگران را نادرستی آموزشی می‌دانند و متخلفان مورد انتقادات و تنبیهات آموزشی قرار می‌گیرند. در روزنامه‌نگاری، سرقت حقوق معنوی نقض اخلاق روزنامه‌نگاری شمرده می‌شود و با متخلفان معمولاً برخورد می‌شود که این برخوردها می‌تواند شامل برخوردهای انضباطی باشد. البته برخی نیز ادعا دارند که ناخودگاه آن را انجام داده‌اند. بر اساس قوانین ایالات متحده آمریکا نیز عبارت "ایده های اصلی” به عنوان یک مالکیت فکری شناخته می شود و توسط آیین نامه حقوق طبع و نشر(Copyright) همانند اختراعات اصیل از آن ها محافظت می شود. ......... سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مرکز تحقیقات ژناریا ......... کدمطلب: -:www. genarya.com  منبع خبر : سایت خبری شعار سال