👈 تعلق #خمس به #زمین_خریداری_شده
👈 از #پول_دیه
⁉️ سوال: از بابت دریافت دیه فوت فرزندم یک قطعه زمین خریدم؛ خمس آن چگونه است؟
✅ پاسخ: 👇👇
📝 امام خامنه ای: خمس دیه واجب نیست ولی اگر زمین را به قصد تجارت خریده باشید، ارزش افزوده پس از کسر تورم، سر سال خمسی مشمول خمس است. [1]
📝 آیت الله مکارم: مقدار دیه خمس ندارد اما آنچه که به مقدار قیمت زمین اضافه شود و سال بر آن بگذرد، مشمول خمس می باشد. [2]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: وجهی که بابت دیه شرعی دریافت نموده اید، خمس ندارد. البته اگر آن زمین را بفروشید، افزایش قیمت -منهای تورّم- جزء سود سال فروش و متعلق خمس است. [3]
📝 آیت الله سیستانی: خمس ندارد. [4]
-----------------------
پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9kpp96g.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803010168.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65989.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 862457.
#خوردن_ملخ_و_حشرات
💬سوال:
با توجه به اینکه گفته می شود در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک)، آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
به طور کلی خوردن حشرات حرام است؛ ولی معالجه با چيزهاى حرام در صورتى كه يقين داشته باشد بيمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جايز است.
📝آیتالله مکارم شیرازی
با توجه به اینکه مدتهاست خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات - به عنوان نمونه ملخ - احکامی وارد شده است؛ لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید⁉️⁉️
غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست.
خوردن ملخ چه حکمی دارد⁉️⁉️
از بین حشرات، تنها خوردن ملخ جایز است. البته اگر آن را زنده بگیرد یا در دست او بمیرد؛ اما اگر به مرده آن برسد، احتیاط در ترک خوردن آن است.
📝آیتالله سیستانی
آیا گوشت ملخ حلال است⁉️⁉️
💠 اگر ملخ را با دست یا به وسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن، خوردن آن حلال است لازم نیست کسی که آن را میگیرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن، نام خدا را ببرد؛ ولی اگر ملخ مردهای در دست کافر باشد و معلوم نباشد که آن را زنده گرفته یا نه، اگر چه بگوید زنده گرفتهام حلال نیست.
📝آیات عظام گلپایگانی و نوری همدانی در باب آن گفته اند: مگر آن که یقین یا اطمینان حاصل شود یا دو شاهد عادل شهادت دهند که راست میگوید.
📝آیت الله بهجت درباره آن فرموده اند: مگر این که انسان بداند یا اطمینان داشته باشد که آن را زنده گرفته است.
📝آیت الله خوئی و تبریزی هم می فرمایند: اگرچه بگوید زنده گرفتهام، حرام است.
💠 خوردن ملخی که بال در نیاورده و نمیتواند پرواز کند، حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_روزه_جماع
💬سوال:
اگر روزه دار در ماه رمضان با زن خود که روزه دار هست جماع کند چه حکمی دارد ❓❓❓
✅پاسخ:
📝همه مراجع به جزء فاضل:
اگر مرد روزه دار زن روزه دار خود را ❗️مجبور❗️به جماع کند کفاره هر دو شخص بر عهده مرد هست وکارشان گناه وحرام هست.
❗️ولی اگر هردو راضی باشند به جماع هر کدام باید کفاره خودش را بپردازد.
📝آیت الله فاضل:
چه مجبور باشد چه در حال اختیار
هر کس باید کفاره خودش را بدهد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#خواندن_قنوت_در_رکعت_اول_نماز
💬سوال:
اگر در رکعت اول اشتباها قنوت را انجام بدهیم؛ آیا سجده سهو واجب میشود ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مورد مذکور از مواردی نیست که باعث وجوب سجده سهو گردد، هرچند احتیاط مستحب در انجام سجده سهو است در هر زیادی یا کمبود در نماز.
📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی
خواندن قنوت در رکعت اول نماز [قنوت] اگر در رکعت اول نماز واجب علاوه بر رکعت دوم، قنوت خوانده شود، قنوت رکعت اول چه حکمی دارد⁉️⁉️آیا سجده ی سهو بر نمازگزار واجب می شود⁉️⁉️
احتیاط سجده سهو است.
اگر در رکعت اول نماز قنوت خوانده شود، سجده ی سهو لازم می باشد⁉️⁉️
احتیاط مستحب سجده سهو است.
🆔👇👇
@resule10📚
#منصرف_شدن_از_قصد_اقامت
💬سوال:
کسـی که به مسافرت رفتـه و قصـد دارد
ده روز بماند و روزه هم میگیرد، ولی قبل از خواندن
یک نماز چهار رکعتی از قصد ده روز مانـدن در مسـافـرت پشیـمـان شود؛تکلیف نمازها و روزه او چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام امام خمیـنی و خامنـهای: نمـاز در این
صورت شکـسـته اسـت، ولی روزه آن
روزش صحیــــــح اســــت. و بقـیـــــه
روزهــــا روزه صحـیــــــح نیـــــســت.
📝آیـت الله مكـــارم: روزهاش در آن روز و روزهـای بعــد صحيــح نيـــســت، و
نمازها را نيز بايد شكــستــه بخــواند.
📝آیات عظام سيــستانی، صـافی، وحیـــد:
بايد احتيـاطاً روزه آن روزش را تمـام
و آن را نيز قضا نمايد، وبايد نمـازهای
خـود را شكـســته بخـوانـد و روزهـای بعـــد هم نمــیتــوانــد روزه بگيــــرد.
📝تبصره آیت الله وحیــد: (اگــر بعــد از
غـــروب و قبــل از خـواندن یک نمــاز
چهـــار رکعــتـــی منـــصـــرف شـــــود
روزه آن روزش صحیــــح اســـــــت.)
⏹تبصره:
به نظـر همـه مراجـع، بعـد از خوانـدن
یک نماز چهار رکعتی ادائی،اگر انسان از قصد ده روز ماندن پشیـمـان شـود
نمازها تا هر وقت آنجاباشد و روزهها
تـا هـر وقــت باشــد، صـحیـح اســت.
🆔👇👇
@resule10📚
#تصرف_در_مبالغ_اهدایی_به_خیریه
💬سوال:
ما یک گروه خیـریه تأسیــس کردیم که مبالـغ اهــدایی به حســاب بنــده واریـز میشــود. سـه بـار از پـولهـا استــفــــاده تجـــاری کــرده و بعــدا جایگزین میکـردم؛ بــا تــوجــه بــه اینکه از جایـز نبـودن این کار مطـلع نبودم آیا مرتکب حرام شـده و پول حرامی وارد زندگی من شده است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنـهای: در فـرض سـؤال
گرچه تصــرفتــان در آن مبــالغ (اگر
یقیــن به رضــایت اهــدا کننـــدگـان نداشــتهاید) مرتـکــب کــار خــلاف شــرع شـــدهاید ولـکـن با تـوجه بهاینـکه مبــلغـی کــه بــرداشتــیــد را
برگـــرداندهایــد تکلیــفی نــداریــد.
📝 آیت الله مکارم: در صـورتی که این
کار برخلاف مقرراتی که داشتـهایدنبوده و معـادل آنها را نیز جایگزین
کـردهاید، در حـال حـاضــر چیـــزی بـــر عــهــــده شمــــــا نیــــــــســت.
📝آیت الله سیــستانی: اگـــر بـــــدون اجــازه آنهــا باشـد جایــز نیــست
و ســود بـــرای شمــــا میبـاشـــــد.
🆔👇👇
@resule10📚
#مدت_عده_ازدواج_موقت
💬سوال:
مـدت عــده ازدواج موقت چقـدر اسـت و آیـا ایـن مســأله فتــوااســــت یــا احتیـــاط واجـــب⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آیت الله خامنهای: عده عقـد موقـت
دو حیـــض کـامــل پـــس از اتمـــام
محرمیت است و اگر در سن حیـض دیدن است و حیض نمیبیند باتمام
شــدن ۴۵ روز عــده تمــام میشـود.
📝آیت الله مکـارم: در عقـد مـوقـت در
صورتیکه دخول انجام نشده يا زن
يائسه باشد عده ندارد و در صـورتدخـول بعـد از تمـام شـدن مـدت يـا بخشـش باقيمانده مدت توسط مرد
عده آغازمیشود،عده زنی که عادتمـاهانه میبيند، به مقدار دو حيـض
کامل است واگر عادت نمیبيندچهل
و پنج روزتمام. حکم فوق فتواست.
📝آیت الله شبیری: فتوای معظم له درمورد عده ازدواج موقت یک حیض کامل یا ۴۵ روز از زمان پایان مدت یـا بخشیــدن مــدت ازدواج اســت.
📝آیت الله سیــستـــانــی: دو حيـــضكــامـل بنــا بــر احتــيــــاط واجـب.
🆔👇👇
@resule10📚