eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
29.5هزار عکس
9.6هزار ویدیو
118 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ احکام شرکت ‏(مسأله 1765) اگر دو نفر بخواهند با هم شرکت کنند، چنانچه هر کدام مقداری از مال خود را با مال دیگری به طوری مخلوط کند که از یکدیگر تشخیص داده نشود شرکت حاصل می شود و نیازی به صیغه عربی و غیره نیست ولی برای تعیین حدود کار و شرائط، باید به طور زبانی و یا کتبی تعیین شود.‏ ‏(مسأله 1766) اگر چند نفر در مزدی که از کار خودشان می گیرند با یکدیگر شرکت کنند، مثل دو کارگر که قرار می گذارند هر قدر مزد گرفتند با هم قسمت کنند شرکت آنان صحیح نیست.‏ ‏(مسأله 1767) اگر دو نفر با یکدیگر شرکت کنند که هر کدام باعتبار خود جنسی بخرد و قیمت آن را خودش بدهکار شود ولی در جنس و استفاده آن با یکدیگر شریک باشند صحیح نیست; اما اگر هر کدام دیگری را وکیل کند که جنس را برای او به طور مشترک بخرد در این صورت شرکت صحیح است.‏ ‏(مسأله 1768) کسانی که به واسطه عقد شرکت با هم شریک می شوند، باید مکلف و عاقل باشند و از روی قصد و اختیار شرکت کنند و نیز باید بتوانند در مال خود تصرف نمایند، پس آدم سَفیهی که مال خود را در کارهای بیهوده مصرف می کند، یا فرد «‏مفلس»‏ ‏(ورشکسته) که حاکم شرع او را از تصرف در اموالش جلوگیری کرده باشد، اگر شرکت کند صحیح نیست.‏ ‏(مسأله 1769) اگر در عقد شرکت شرط کنند کسی که کار می کند، یا بیشتر از شریک دیگر صفحه 398 کار می کند بیشتر منفعت ببرد; شرکت و شرط صحیح است و باید به شرط عمل کنند ولی اگر شرط کنند کسی که کار نمی کند، یا کمتر کار می کند بیشتر منفعت ببرد، شرکت آنان اشکال دارد.‏ ‏(مسأله 1770) اگر قرار بگذارند که همه استفاده را یک نفر ببرد، و یا قرار بگذارند که تمام ضرر یا بیشتر آن را یکی از آنان بدهد شرکت آنان باطل است.‏ ‏(مسأله 1771) اگر شرط نکنند که یکی از شریک ها بیشتر منفعت ببرد چنانچه سرمایه آنان یک اندازه باشد منفعت و ضرر را هم به یک اندازه می برند و اگر سرمایه آنان یک اندازه نباشد، باید منفعت و ضرر را به نسبت سرمایه قسمت نمایند مثلاً اگر دو نفر شرکت کنند و سرمایه یکی از آنان دو برابر سرمایه دیگری باشد سهم او از منفعت و ضرر دو برابر سهم دیگری است چه هر دو به یک اندازه کار کنند یا یکی کمتر کار کند، یا هیچ کار نکند.‏ ‏(مسأله 1772) اگر در عقد شرکت شرط کنند که هر دو با هم خرید و فروش نمایند، یا هر کدام به تنهائی معامله کنند، یا فقط یکی از آنان ‏(به خاطر خبره بودن) معامله کند، باید به قرارداد عمل نمایند.‏ ‏(مسأله 1773) اگر معین نکنند که کدام یک از آنان با سرمایه خرید و فروش نماید، هیچ یک آنان بدون اجازه دیگری نمی تواند با آن سرمایه معامله کند.‏ ‏(مسأله 1774) شریکی که اختیار سرمایه شرکت با اوست باید به قرارداد شرکت عمل کند، مثلاً اگر با او قرار گذاشته اند که نسیه بخرد، یا نقد بفروشد، یا جنس را از محل مخصوصی بخرد، باید به همان قرارداد رفتار نماید، و اگر با او قراری نگذاشته باشند، باید داد و ستدی نماید که برای شرکت ضرر نداشته باشد و معاملات را به طوری که متعارف است انجام دهد پس اگر مثلاً معمول است که نقد بفروشد، یا مال شرکت رادر مسافرت همراه خود نبرد باید به همین طور عمل نماید و اگر معمول است که نسیه بدهد یا مال را به سفر ببرد می تواند همین طور عمل کند.‏ ‏(مسأله 1775) شریکی که با سرمایه شرکت معامله می کند; اگر برخلاف قراردادی که با او کرده اند خرید و فروش کند و خسارتی برای شرکت پیش آید ضامن است و نیز اگر با او قراردادی نکرده باشند و برخلاف معمول معامله کند، ضامن می باشد.‏ صفحه 399 ‏(مسأله 1776) شریکی که با سرمایه شرکت معامله می کند اگر زیاده روی ننماید و در نگهداری سرمایه کوتاهی نکند و اتفاقاً مقداری از آن یا تمام آن تلف شود ضامن نیست.‏ ‏(مسأله 1777) شریکی که با سرمایه شرکت معامله می کند اگر بگوید سرمایه تلف شده و پیش حاکم شرع قسم بخورد، باید حرف او را قبول کرد.‏ ‏(مسأله 1778) شرکت از معاملات لازم است و یکی از طرفین نمی تواند پیش خود این قرارداد را به هم بزند و یا قبل از پایان مدت، تقاضای تقسیم کند مگر این که همگان پذیرای توقف و یا تقسیم شوند اگر تمام شریک ها از اجازه ای که به تصرف در مال یکدیگر داده اند برگردند; هیچ کدام نمی توانند در مال شرکت تصرف کنند.‏ ‏(مسأله 1779) اگر یکی از شریک ها بمیرد، یا دیوانه، یا بیهوش شود یا سفیه شود و حاکم شرع او را از تصرف در اموالش جلوگیری کند شریک های دیگر نمی توانند در مال شرکت تصرف کنند.‏ ‏(مسأله 1780) اگر شریک، چیزی را نسیه برای خود بخرد، نفع و ضررش مال خود اوست ولی اگر برای شرکت بخرد در صورتی که معامله نسیه خلاف متعارف نباشد معامله صحیح و نیازی به اجازه شریک دیگر ندارد، نفع و ضررش مال هر دوی آنان است.‏ ‏(مسأله 1781) اگر با سرمایه شرکت معامله ای کنند; بعد بفهمند شرکت باطل بوده; چنانچه همه شرکا معامله را امضاء کنند، معامله صحیح است و سود و زیان از آنِ همه آنان است.‏‏
❓پرسش آیا بر زبان آوردن نیت در هنگام غسل لازم است؟ 📝پاسخ لازم نيست در وقت غسل نيت كند كه غسل واجب يا مستحبّ مى‌كنم و اگر فقط به قصد قربت، يعنى: براى انجام فرمان خداوند عالم غسل كند كافى است. و به زبان آوردن نیت لازم نمی باشد. توضیح المسائل 16مرجع، مسأله 358 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ •••❥❥•←• ☆﷽☆ Jõıň☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
❓پرسش سجده بر مهر چرک گرفته چه حکمی دارد؟ 📝پاسخ اگر مهر به قدری کثیف باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، سجده باطل است؛ اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد. توجه: بیشتر اوقات رنگ مهر به علت رطوبت یا چربی روی پیشانی تغییر می کند. این تغییر رنگ مانع سجده بر مهر نیست و اشکالی ندارد و جرمی که در اثر استفاده زیاد از مهر، مانع از سجده است، در زمان طولانی ایجاد می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ •••❥❥•←• ☆﷽☆ Jõıň☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
🌹کسی که مایل است جزء یاران حضرت مهدی(عج) قرار گیرد..... 👆 اللهم عجل لولیک الفرج معصومین ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ •••❥❥•←• ☆﷽☆ Jõıň☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥☝️📰 📰☝️ نحوه انجام سجده سهو •••❥❥•←• ☆﷽☆ Jõıň☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
هدایت شده از عطر ناب خدا 🕊
❓پرسش وضو گرفتن برای نماز، قبل از وقت آن، چه حکمی دارد؟ آیا نماز با چنین وضویی باطل است؟ (من صبح قبل از رفتن به مدرسه به نیت نماز ظهر وضو میگرفتم، نه به نیت طهارت. حالا تکلیف نماز‌هایی که تعدادشان را هم نمی‌دانم چیست؟ آیا قضا کردن آنها واجب است یا نه؟) 📝پاسخ وضویی که تنها به نیت نماز گرفته می‌شود نباید با فاصله زیاد از آن باشد. بله اگر نیت وضو، داشتن  طهارت و یا برای عبادتی دیگر باشد، می‌توان با آن وضو، نماز هم بجا آورد، هر چند با نماز فاصله داشته باشد. پس، اگر فرد به نیت با وضو بودن تا زمان اقامه نماز، وضو گرفته ‌است، وضو و نمازش صحیح است. با این حال، برخی از فقها در فرض سؤال، چنین وضویی را کافی ندانسته و می‌گویند به مقداری که یقین دارد نماز را اینگونه خوانده است، باید قضا نماید. [آیت الله نوری همدانی] * ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: - حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی): در هر صورت اگر وضو به نیت وظیفه‌ای بوده که بر عهده شما است محکوم به صحت است. - حضرت آیت الله سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. - حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نسبت به گذشته اشکال ندارد ولی نسبت به آینده این کار را نکند. - حضرت آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید مقدار اقلی که یقین به بطلان آن دارد را قضا کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ •••❥❥•←• ☆﷽☆ Jõıň☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
❓پرسش آیا مرد مجاز به ترک همسرش می باشد و حداقل زمان لازم برای هم خوابی با همسر چیست؟ 📝پاسخ مرد نمی تواند زن دائمی خود را طوری ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بی شوهر، لکن واجب نیست هر چهار شب یک شب نزد او بماند. [1] +همچنین شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با همسر دائمی [2] خود را ترک کند. [3] پی نوشت: [1]. توضیح المسائل، م 2417. [2]. آیات عظام: مکارم، تبریزی، سیستانی و صافی: همسر جوان خود. [3]. توضیح المسائل، م 2418. »> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ •••❥❥•←• ☆﷽☆ Jõıň☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
❓پرسش حکم تدلیس (پنهان کردن عیوب خود) در ازدواج چیست؟ 📝پاسخ همه مراجع: اگر تدلیس به پنهان کردن عیب هایی باشد که موجب فسخ عقد می گردد، طرف مقابل می تواند عقد را فسخ کند. اما اگر به پنهان کردن عیوب دیگر و یا ابراز صفات کمال مانند داشتن تخصص، دریافت حقوق بالا و... باشد چنانچه در عقد شرط کرده باشد یا عقد بر این امور مبتنی شده باشد، می تواند عقد را فسخ کند. تبصره: الف) عیب هایی که موجب فسخ عقد می گردد: ١. عیوبی که مرد میتواند به سبب آن عقد را فسخ کند: 1ـ دیوانگى 2ـ بیمارى خوره(جذام) 3ـ بیمارى برص(پیسى) 4ـ کور بودن 5ـ شل بودن 6ـ افضا شدن (یعنى راه بول و حیض او، یا راه حیض و غائط او، یکى شده باشد). 7ـ گوشت یا استخوان یا غدّه اى در او باشد که مانع نزدیکى شود. ٢. عیوبی که زن میتواند به سبب آن عقد را فسخ کند: 1ـ دیوانه بودن شوهر 2ـ نداشتن آلت مردى 3ـ ناتوانى از نزدیکى جنسى 4ـ بیضه هاى او را کشیده باشند ب) اگر مرد يا زن، به واسطه يكي از عيب هايي كه گفته شد عقد را به هم بزند، بايد بدون طلاق از هم جدا شوند. ج) اگر به واسطه آن كه مرد نمي تواند نزديكي كند، زن عقد را به هم بزند شوهر بايد نصف مهر را بدهد. ولي اگر به واسطه يكي از عيبهاي ديگري كه گفته شد، مرد يا زن عقد را به هم بزنند، چنانچه مرد با زن نزديكي نكرده باشد، چيزي بر او نيست و اگر نزديكي كرده، بايد تمام مهر را بدهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ •••❥❥•←• ☆﷽☆ Jõıň☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
❢خاص❥ •●❥JOiN👇🏼 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Jõıň ⇄☞ @Axe_Porofil 💌
هدایت شده از  ایده های بانوان
❥❣❥ ʝσɨŋ 👇🏻 ┏━━━━•✾•●•✾•━━━━┓ Jõıň ⇄☞ @Madarpedar ❥••• ┗━━━━•✵•●•✵•━━━━┛
هدایت شده از  ایده های بانوان
هدایت شده از  ایده های بانوان
هدایت شده از  ایده های بانوان
هدایت شده از  ایده های بانوان
هدایت شده از  ایده های بانوان