eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31هزار عکس
10.4هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: اگر در اثناى غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و…) خارج شود، آيا غسل صحيح است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام: امام خمینی، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى شود و آن را تمام كند؛ ولى بهتر (احتياط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. 📝آية اللّه  بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده)، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. 📝آية اللّه  تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. 📝آية اللّه  سيستانى: غسل باطل نمى شود؛ ولى بنابر احتياط واجب بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد. 📝آية اللّه  مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. 📝آية اللّه  وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر کسی به رکعت دوم امام جماعت برسد، وقتی امام جماعت تشهد می‌خواند و مأموم در حالت تجافی قرار دارد، آیا خواندن تشهد برای مأموم واجب است یا خیر⁉️⁉️ ✅پاسخ: پاسخ اجمالی: 👈خواندن تشهد در حال تجافی (نیم‌خیز) واجب نیست، هر چند گروهی از آیات عظام، آن را احتیاط مستحب شمرده‌اند. 📝 آیت الله خامنه‌ای: واجب نیست هر چند مستحب است. 📝 آیت الله سیستانی : مستحب است. 📝 آیت الله صافی گلپایگانی: مستحب است. 📝الله آیت مکارم : بنابر احتیاط مستحب همراه او تشهد بخواند، یا ذکر بگوید . 📝آیت الله نوری : واجب نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
با سلام درود و عرض تسلیت ایام آخر ماه صفر ، سالروز وفات پیامبر ص و شهادت کریم اهل بیت ع و ضامن آهو ع خدمت شما عزیزان ، لطفا نظرات و پیشنهادات انتقادات خود در مورد نحوه مدیریت و ارائه مطالب کاناا رساله تمام مراجع را به پی وی حقیر ارسال فرمائید ، که قطعا فرمایش حضرات سازنده خواهد بود 🌹 @hajtohid 👈پی وی
💬سوال: آيا زن حائض مي تواند نماز ميت بخواند⁉️⁉️ ✅پاسخ: پاسخ اجمالی : 👈هر عبادتى كه كه نياز به وضو يا غسل يا تيمم دارد، انجام آن جايز نيست؛ مانند نماز، روزه، طواف، اعتكاف و نماز احتياط؛ بنابر اين خواندن نماز ميت براى زن حائض اشكال ندارد؛ چون نياز به وضو ندارد. از جهت فقهي مستحب است اگر زن حائض نماز میت را به جماعت میخواند، تنها در یک صف جدا بایستد و در صف نمازگزاران نایستد. 📝 آيت الله مكارم: مستحبّ است به امید ثواب پروردگار، زن حائض، در صورتى که نماز میّت را به جماعت مى خواند، در یک صف تنها بایستد. این حکم درباره حائض و نفساء است و شامل مستحاضه نمى شود. 📝 آيت الله سيستاني: کسی که میخواهد نماز میت بخواند، لازم نیست با وضو یا غسل یا تیمّم باشد و بدن و لباسش پاک باشد، و اگر لباس او غصبی هم باشد اشکال ندارد، اگرچه بهتر آن است که تمام چیزهایی را که در نمازهای دیگر معتبر است رعایت کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال کفن چند تکه دارد و تکه های واجب ومستحب کدامند وبین مرد و زن تفاوتی هست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام فرموده اند: میت مسلمان (اعم از زن ومرد)را بایدبا سه پارچه که«لنگ» ،«پیراهن»و «سرتاسری » است ،کفن نمایند. 1⃣لنگ بایداطراف بدن رااز ناف تا زانو بپوشاند وبهتر است از سینه تا روی پا برسد 2⃣وپیراهن بایداز سر شانه تا نصف ساق پاتمام بدن را بپوشاند وبهتر است تاروی پا برسد. 3⃣ودرازی« سر تاسری» بایدبه قدری باشد که بستن دو سر ان ممکن باشدوپهنای دوسر ان باید به اندازه باشدکه یک طرف ان روی طرف دیگر بیاید.( ر.ک: توضیح المسایل مراجع )اما مستحبات کفن عبارتند از: ران پیج، لفافه بالای لفافه واجب، عمامه برای مرد ، مقنعه برای زن،جریدتین وگذاشتن مقدار پنبه که عورتین را بپو شاند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر کسی بدن انسان مرده ای را که سرد شده ،و غسلش نداده اند مس ّ کند یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند باید غسل مس ّ میّت نماید ، چه در خواب مس ّ کند چه در بیداری با اختیار مس ّ کند یا بی اختیار (حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میّت برسد باید غسل کند ، ولی اگر حیوان مرده ای را مس ّ کند غسل بر او واجب نیست ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله بهجت: چه مسلمان باشد چه کافر.. 📝آیت الله مکارم: خواه با اختیار باشد یا بی اختیار، حتی اگر ناخن او به ناخن میّت برسد غسل واجب است. 📝آیت الله اراکی: و این حکم اختصاص به مُرده انسان دارد. 📝آیت الله نوری: باید بنا بر احتیاط واجب غسل کند.. 📝آیت الله زنجانی: بنا بر احتیاط باید غسل کند.. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر چند میت زن و مرد وجود داشته باشد، نماز میت چگونه خوانده می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای : می توان بر چند میت یک نماز میت خواند و در این صورت ضمائر باید به صورت جمع خوانده شود. نماز میت پنج تکبیر دارد و اگر نماز گزار پنج تکبیر به این ترتیب بگوید کافی است: بعد از نیت و گفتن تکبیر اول بگوید: "اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله". و بعد از تکبیر دوم بگوید: "اللهم صل علی محمد و آل محمد". و بعد از تکبیر سوم بگوید: "اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات". و بعد از تکبیر چهارم اگر میت مرد است بگوید: "اللهم اغفر لهذا المیت" و اگر زن است بگوید: "اللهم اغفر لهذه المیت" و بعد تکبیر پنجم را بگوید. و بهتر است بعد از تکبیر اول بگوید: "اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالحق بشیرا و نذیرا بین یدی الساعة". و بعد از تکبیر دوم بگوید: "اللهم صل علی محمد و آل محمد و بارک علی محمد و آل محمد و ارحم محمدا و آل محمد کافضل ما صلیت و بارکت و ترحمت و المرسلین و الشهداء و الصدیقین و جمیع عباد الله الصالحین". و بعد از تکبیر سوم بگوید: "اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم و الاموات تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات انک علی کل شی ء قدیر". و بعد از تکبیر چهارم اگر میت مرد است بگوید: "اللهم ان هذا عبدک و ابن عبدک و ابن امتک نزل بک و انت خیر منزول به اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا و انت اعلم به منا اللهم ان کان محسنا فزد فی احسانه و ان کان مسیئا فتجاوز عنه و اغفر له اللهم اجعله عندک فی اعلی علیین و اخلف علی اهله فی الغابرین و ارحمه برحمتک یا ارحم الراحمین". و بعد تکبیر پنجم را بگوید. ولی اگر میت زن است بعد از تکبیر چهارم بگوید: "اللهم ان هذه امتک و ابنة عبدک و ابنة امتک نزلت بک و انت خیر منزول به اللهم انا لا نعلم منها الا خیرا و انت اعلم بها منا اللهم ان کانت محسنة فزد فی احسانها و ان کانت مسیئة فتجاوز عنها و اغفر لها اللهم اجعلها عندک فی اعلی علیین و اخلف علی اهلها فی الغابرین و ارحمها برحمتک یا ارحم الراحمین". 📝آیت الله مکارم: ضمائر و اسمهای اشاره را به صورت جمع مذکر بخوانند. در نماز بر چند میت مرد: اللهم ان هولاء عبيدك و أبناء عبيدك و أبناء إمائك نزلوا بك و انت خير منزول به ... و بقيه ضميرها را جمع مذكر مى آورد. و در مورد چند زن ضميرها و اسماء اشاره را به صورت مؤنث مى آورد و در تثنيه به صورت تثنيه. 📝آیت الله سیستانی: به صیغه جمع مذکر. 📝آیت الله زنجانی: ضمایر و مانند آن، مذکر آورده می شود. مثلا می گویید: اللهم إن کانوا محسنین فزد فی إحسانهم.... 📝آیت الله فاضل: می‌توانید برای همه یک نماز بخواند و در تکبیر چهارم، ضمیرها را جمع بیاورید، و جایز است که ضمر را مذکر بیاورد به اعتبار لفظ میّت و نیز جایز است که ضمیر‌ها را مونث بیاورد به اعتبار جنازه. متن نماز میت در رساله ذکر شده است. اما در صورتی جمع میت بین مرد و زن بعد از تکبیر چهارم چنین بگوید: (به صورت ضمیر جمع مذکر): (اللّهُمَ انَّ هؤلاء عَباْدُكَ وَ أَبْنَاءِ عَباْدِكَ وَ أَبْنَاءِ إِمَائِكَ نَزَلُوا بِكَ وَ انْتَ خَيْرُ مَنْزوُلٍ بِهِ اللّهُمَّ انَّكَ قَبَضْتَ رُوحَهُم الَيْكَ وَ قَدِ احْتاجَوا الى رَحْمَتِكَ، وَ أَنْتَ غَنىُّ عَنْ عَذابِهِم، اللّهُمَّ انّا لا نَعْلَمُ مِنْهم الّا خَيْراً وَ انْتَ اعْلَمُ بِهِم مِنّا اللّهُمَّ انْ كانُوا مُحْسِنین فَزِدْ فى احْسانِهمِ وَ انْ كانُو مُسيئینَ فَتَجاوَزْ عَنْهُم وَ اغْفِرْ لَنا وَ لَهُم اللّهُمَّ اجْعَلْهُم عِنْدَكَ فِى اعلى عِلّيّين وَ اخْلُفْ عَلى اهْلِهِم فِى الغابِرينَ وَ ارْحَمْهُم بِرَحْمتكَ يا ارْحَمَ الرّاحِمينَ 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال کفن چند تکه دارد و تکه های واجب ومستحب کدامند وبین مرد و زن تفاوتی هست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام فرموده اند: میت مسلمان (اعم از زن ومرد)را بایدبا سه پارچه که«لنگ» ،«پیراهن»و «سرتاسری » است ،کفن نمایند. 1⃣لنگ بایداطراف بدن رااز ناف تا زانو بپوشاند وبهتر است از سینه تا روی پا برسد 2⃣وپیراهن بایداز سر شانه تا نصف ساق پاتمام بدن را بپوشاند وبهتر است تاروی پا برسد. 3⃣ودرازی« سر تاسری» بایدبه قدری باشد که بستن دو سر ان ممکن باشدوپهنای دوسر ان باید به اندازه باشدکه یک طرف ان روی طرف دیگر بیاید.( ر.ک: توضیح المسایل مراجع )اما مستحبات کفن عبارتند از: ران پیج، لفافه بالای لفافه واجب، عمامه برای مرد ، مقنعه برای زن،جریدتین وگذاشتن مقدار پنبه که عورتین را بپو شاند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیاگریه غیر عمدی در نماز برای امام حسین علیه السلام نماز را باطل می کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب در ترک گریه بر سید الشهدا (ع)است اما سهوا نماز را باطل نمی کند. 📝آیت الله مکارم: جایز نیست وگریه در نماز فقط برای خوف از خدا وعشق به مقام ربوبیت پروردگار جایز است ودر مورد جاهل قاصر به مسأله بوده نماز های سابق اعاده ندارد. 📝آیت الله زنجانی: گریه در مصائب اهل بیت (ع)هر چند عمدی باشد نماز را باطل نمی کند ولی احتیاط مستحب در اتمام نماز و اعاده آن است حتی اگر گریه بی صدا باشد. 📝آیت الله وحید: اشکالی ندارد. 📝آیت الله فاضل: گریه کردن اگر برای امام حسین (ع)باشد اشکال ندارد ونماز باطل نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: شرایط سربریدن حیوان با استیل جایز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: امام خمینی،تبریزی،خویی،سیستانی،فاضل،گلپایگانی صحیح نیست. 📝آیات عظام: خامنه ای،اراکی،بهجت،زنجانی،مکارم: صحیح است. 🆔👇👇 resule10📚
💬سوال: کفاره تخلف بر نذر چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: امام خمینی،اراکی،گلپایگانی،صافی،فاضل،زنجانی،نوری،مکارم کفاره تخلف نذر ،همان کفاره عمدی روزه ماه رمضان است. 📝آیات عظام: خویی،تبریزی،خامنه ای،بهجت کفاره تخلف نذر کفاره تخلف قسم است. 🆔👇👇 resule10📚
🌷 دست ما بر کرم و رحمت مهدی باشد 🌷 عشق ما آمدن دولت مهدی باشد 🌷 اول ماه ربیع از کرمت یا سلطان 🌷 روزیِ ما فرج حضرت مهدی باشد 😍حلول ماه ربیع الاول مبارک😍 🆔 @resule10
💬سوال: آیا ترتیب واجب است در گذاشتن کافور به بدن میت⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام؛ امام خمینی،بهجت،خامنه ای،زنجلنی،سیستانی،فاضل،نوری: رعایت ترتیب واجب نیست. 📝آیات عظام: اراکی(بنابر احتیاط واجب است ،اول پیشانی .آیات عظام خویی،تبریزی،صافیگاپایگانی،مکارم) ترتیب واجب است اول پیشانی . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر زراعت به واسطه پیش آمدی به طور کامل ممکن نشد مزارعه صحیح است یانه ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: اراکی،تبریزی،خویی،زنجانی،سیستانی،صافی،گلپایگانی چه زراعت به دست نیاید چه مقداری به دست آید در هر دوصورت مزارعه باطل است. 📝آیات عظام: امام خمینی،بهجت،فاضل،مکارم،خامنه ای،نوری اگر مقدار زراعت به دست آمده همان مقدار مطابق قرار داد باشد از هردو است ،ونسبت به بقیه ،مزارعه باطل است واگر اصلا زراعت به دست نیامده مزارعه باطل. 🆔👇👇 @resule10📚
🔸 نماز اول ماه به همراه صدقه اول ماه را فراموش نکنید ! 🔹 امروز جمعه هجدهم آبان ماه و اول ماه ربیع الاول می‌باشد. #حجت_الاسلام_حسینی_قمی 💠 @resule10
💬سوال: آیا امتیاز مجازی در بازی های آنلاین که گاهاً قابل خرید وفروش نیز می باشند ،قمار محسوب می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات الله خامنه ای: بازی همراه با برد باخت مال قمار است. 📝آیت الله مکارم: صرف جابجا شدن امتیاز اشکال ندارد وقمار محسوب نمی شود اما اگر این امتیاز ها مالیت داشته باشد قمار محسوب شده وحرام است. 📝آیت الله زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید وفروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد)بازی مذکور حرام است. 📝آیت الله فاضل: اگر امتیاز های مجازی قابل خرید وفروش واقعی باشد بازی اینترنتی نیز اگر همراه با برد وباخت این نوع امتیازات باشد قمار وحرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا زنی که مهریه اش یک جلد کلام الله مجید بوده می تواند بعد از گذشت سال ها از ازدواج ،تغییر مهریه را مطالبه کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: مهریه همان است که در عقدمشخص شده وامکان تغییر آن نیست. 📝آیت الله مکارم: بعد ازعقدنمی تواند چیزی به مهریه اضافه شود مگراینکه در ضمن عقد خارج لازم (مثلا زن چیزی را به مرد بفروشد ودر ضمن آن شرط کند که مرد فلان مقدار به مهریه اضافه کند)باشد. البته مانعی ندارد بدون اینکه زن اضافه ای مطالبه کند مرد هر مقدارکه مایل باشد به همسرش پرداخت نماید. 📝آیت الله سیستانی :خیر 📝آیت الله زنجانی: در فرض سوال نمی توانیدبیش از مهریه تعیین شده را مطالبه کنید. 📝 آیت الله فاضل: اگردر وقت عقد مهریه خود را یک کلام الله مجید گذاشته اید ،مهریه شما همان یک کلام الله مجید است وچیز دیگری به عنوان مهریه نمی توانید طلب کنید، لیکن اگر همسر شما با رضایت خود اموال یا پول به شما بدهد اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا استفاده الکل جایز است یانه⁉️⁉️ در این مورداز آیات عظام سوالاتی شده که با پاسخ در زیر می آوریم: ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اینجانب اقدام به ساخت «اسپری اتروپین سولفات» کرده ام که الکل نقش اساسی در ترکیب فرمول دارویی آن دارد، به‌طوری که اگر الکل به ترکیب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپری ممکن نیست و از جهت عملی هم این اسپری ضد گازهای شیمیایی و جنگی اعصاب است که برای محافظت از نیروهای اسلام در برابر آنها کاربرد دارد. آیا از نظر جنابعالی استفاده از الکل به ترتیب مذکور در صنعت داروسازی، شرعاً جایز است⁉️⁉ اگر الکل مست کننده اى باشد که در اصل مايع است، حرام و بنا بر احتياط نجس است، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هيچ يک از حالات اشکال ندارد. حكم وجود درصدي الكل در مواد غذايي حكم شرعي خوردن موادي با تركيب Sugar alcohol دارويى بنا به دستور بزشك به صورتم ميزنم كه داراى الكل است ولى با دارويى ديگر محلول شده كه قابل خوردن نيست آيا اين دارو نجس است⁉️⁉️ اگر مى‌‌دانيد الکلى که در آن دارو به کار رفته از نوع خوراکى بوده و در اصل مايع و مسکر بوده، بنابر احتياط آن دارو نجس است و اگر نمى‌‌دانيد، پاک است. آيا مي‌توان براي درمان مسموميت، از الکل (اتانول) يا همان مشروبات الکلي به صورت تزريقي مصرف نمود⁉️⁉️ بنابر احتياط واجب استفاده از مسکرات به صورت تزريقي، فقط در صورتي که درمان منحصر در آن باشد، به مقدار ضرورت جايز است. 📝 آيت الله سيستاني: استفاده از داروهایی که در آنها مقداری الکل مخلوط شده است (مثلاً ۱۰%) جایز است ⁉️⁉️ جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد. آیا خوردن الکل حرام است⁉️⁉️ حتی اگر مصرف دارویی نداشته باشد ولی انسان مست نشود⁉️⁉️ حرام است، اگر نوشیدن مقدار زیاد آن موجب مستی بشود خوردن اندک آن هم جایز نیست. الکل در ترکیب بیشتر عقاقیر و داروها وجود دارد آیا آنها را می توان خورد و آیا آنها پاکند⁉️⁉️ آنها پاکند و چون الکل موجود در آنها، بسیار اندک است خوردن آنها هم جایز می باشد. 📝آيت الله مكارم : آیا از نظر طهارت تفاوتى بین الکل صنعتى و الکل طبّى وجود دارد⁉️⁉️ تمام الکلهایى که درجه غلظت آن بالاست و به خاطر غلظت آن قابل شرب نیست، هرچند مواد سمّى در آن نباشد پاک است و فرقى میان الکل طبّى و صنعتى از این نظر نیست; امّا الکلهایى که درجه غلظت آنها در حدّى است که قابل شرب است از نظر طهارت اشکال دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کسی که به اندازه خواندن یک رکعت نماز وقت دارد ، باید نماز را به نیّت ادا بخواند ⁉️⁉️ولی اگر عمداً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله زنجانی :باید نماز بخواند و اگر عمداً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد معصیت کرده ، ولی باید نماز را بخواند و در این دو صورت بنا بر احتیاط مستحب نیت ادا و قضا نکند. 📝آیت الله مکارم : ولی تأخیر انداختن نماز تا این حد حرام است ؛ بنا بر این اگر به اندازه پنج رکعت تا نماز مغرب وقت داشته باشد، نماز ظهر و عصر را به نیّت ادا بخواند و به همین ترتیب سایر نمازها. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگرمیزبان فطره را نپردازد بر مهمان واجب است فطره خود را بپردازد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: امام خمینی،بهجت،تبریزی،خویی،خامنه ای،زنجانی،اراکی،فاضل،نوری بر خودش واجب نیست. 📝آیات عظام: صافی،گلپایگانی اگر شخص غنی نان خور فقیر باشد وفقیر فطریه او را ندهدبنابر احتیاط واجب غنی فطره خؤد را بدهد. 📝آیت الله: مکارم،سیستانی بنابر احتیاط واجب اگر می تواند خودش بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر وقت نماز به قدری تنگ است که به واسطه به جا آوردن بعضی از کارهای مستحب ّ نماز، مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود ، باید آن مستحب ّ را به جا نیاورد⁉️⁉️. مثلًا اگر به واسطه خواندن قنوت ، مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود، باید قنوت نخواند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله زنجانی: هم چون اذان و قنوت بلکه سوره بترسد مقداری از آن بعد از وقت خوانده شود، باید آن مستحب را به جا نیاورد. 📝آیت الله فاضل : مقداری از واجبات در خارج وقت خوانده شود .. فاضل ، نوری (فاضل : نباید قنوت بخواند) و اگر بخواند، معصیت کرده ولی نمازش صحیح است . 📝آیت الله سیستانی : و اگر خواند، در صورتی نماز صحیح است که حدّ اقل یک رکعت از آن در وقت واقع شده باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: سجده برپولی که از کاغذساخته شده جایز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم آیا سجده بر کاغذ رنگى که در اصل عکس رنگى است (مثل اسکناس) جایز است⁉️⁉️ رنگى که جرم نداشته باشد مانع نیست ولى بهتر است از سجده بر اسکناس خوددارى شود. 📝آیت الله بهجت : آيا سجده بر اسكناس صحيح است⁉️⁉️ احتياط در ترك آن است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج ّ است بجا نیاورد، زنش که بواسطه مُحرِم شدن بر او حرام شده بود حلال نمی شود ⁉️و نیز اگر زن طواف نساء نکند، شوهرش بر او حلال نمی شود⁉️⁉️ ولی اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند به یکدیگر حلال می شوند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله اراکی : تا طواف نساء را انجام دهد. 📝آیت الله گلپایگانی ، صافی : شوهرش که بواسطه احرام بر او حرام شده بود حلال نمی شود .. 📝آیت الله خوئی ، تبریزی : اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج ّ است بجا نیاورد، زنش و زنان دیگر بر او حرام می شوند ( (تبریزی ): ولی نکاح با زنش باطل نمی شود) و نیز اگر زن طواف نساء نکند شوهرش و مردان دیگر بر او حرام می شوند ولی اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند حلال می شوند. 📝آیت الله سیستانی : اگر مرد یا زن طواف نساء را که یکی از کارهای حج ّ و عمره مفرده است ، بجا نیاورند، استمتاع جنسی بر آنها حلال نمی شود تا طواف نساء را انجام دهد، ولی اگر ازدواج کند چنانچه با حلق یا تقصیر از احرام خارج شده باشد، ازدواجش صحیح است ، هر چند طواف نساء انجام نداده باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مى كنند، از نزديك براى زنان جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و سيستانى): خير، نگاه زن به بدن مرد نامحرم، جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد. 📝آيه اللّه  بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست. 📝آية اللّه  تبريزى: اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست. 📝آيه اللّه  سيستانى: در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬پاسخ: آیا بروبردن تمام سر زیر آب روزه را باطل می کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای:(مقام معظم رهبری ) صحّت روزه اش محل اشکال است و بنا بر احتیاط وجوبی قضای آن لازم است 📝آیت الله سیستانی: فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمی کند ولی کراهت شدید دارد. 📝آیت الله وحید خراسانی : روزه اش باطل مي شود 📝آیت الله صافي گلپایگانی: بنابراحتياط واجب روزه اش باطل مي شود 📝آیت الله مکارم: روزه دار بنابراحتياط واجب تمام سر را عمداً در آب فرو نبرد حتي اگر بقيه بدن بيرون از آب باشد، اما اگر تمام بدن و قسمتي از سر زير آب برود ولي مقداري از سر بيرون باشد روزه باطل نمي شود.فرو بردن سر در مایعاتی مانند گلاب و آبهای مضاف دیگر حکم آب مطلق را دارد 📝آیت الله زنجانی : بر روزه دار حرام است كه عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، ولي چنانچه معصيت كرده و اين كار را انجام دهد، ظاهراً روزه اش باطل نمي شود و احتياط مستحب در روزه واجب، آن است كه دوباره بجا آورد و اگر تمام بدن را آب بگيرد ولي تمام يا مقداري از سر بيرون باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
📝آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: آیا گفتن عبارت "و عجل فرجهم" پس از صلواتی که بعد از ذکر سجده یا بعد از ذکر رکوع در هنگام نماز گفته می‌شود اشکالی دارد یا خیر⁉️⁉️ و در صورتی که این کار اشکال دارد آیا بر ما سجده سهو واجب می‌شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: اشکالی ندارد ولی گاه ترک شود تا تصور نشود جزء نماز است. 📝 آیت‌الله العظمی سیستانی: اگر کسی پس از خواندن تشهد و بعد از صلوات آن "و عجل فرجهم" را هم بگوید، نمازش صحیح است یا خیر⁉️⁉️ ✅پاسخ: مانعی ندارد ولی مستحب است بعد از صلوات بگوید "و تقبّل شفاعته و ارفع درجته." 📝 آیت‌الله العظمی سبحانی: آیا بعد از صلوات در تشهد نماز "و عجل فرجهم" را می‌توان گفت⁉️⁉️ ✅پاسخ: نماز را به همان نحو که در رساله‌های عملیه نوشته‌اند باید خواند و نباید چیزی بر آن افزود. والله العالم 📝 آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی: اگر کسی در تشهد نماز بعد از صلوات، "و عجل فرجهم" را اضافه کند، نمازش چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: اگر به عنوان ورود در نماز نباشد، اشکال ندارد. 📝 مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت: اگر کسی در تشهد نماز بعد از صلوات، "و عجل فرجهم" را اضافه کند، نمازش چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: اگر به عنوان ورود در نماز نباشد، اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا مصرف قلیان و دخانیات حرام است یا نه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝اکثر آیات عظام تقلید : در این خصوص به صورت شرطی می فرمایند :اگر برای بدن مضر است مصرف آن حرام است. 📝آیت الله مکارم : در این خصوص فرموده اند:ضررآن قطعی است و مصرف آن حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: 1- آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرامه⁉️⁉️ ۲- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی داره⁉️⁉️تجهیزات نگهداری سگ خانگی⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: 1. نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. 2.به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. 📝آیت الله مکارم: 1- نگهداری سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست. 2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. 📝آیت الله سیستانی: 1-خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2- به خودی خود اشکال ندارد 📝آیت الله زنجانی: 1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2. فی نفسه مانعی ندارد. 📝آیت الله وحید: خرید و فروش سگِ غیرِ شکارى که باطل است و بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. ا-حرام نیست ولی مکروه است. 2-حرام نیست. 📝آیت الله فاضل: 1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. 2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬پاسخ: آیا در باران می‌شود وضو گرفت⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: مانع ندارد، مشروط بر اینکه قطرات بارانی که به اعضای وضو می‌رسد، با آن قصد وضو نماید و هنگام مسح، باران به کف دست‌ها اصابت نکند و محل مسح خشک باشد. 📝آیت‌الله بهجت: زیر باران به چه نحوه‌ای وضو گرفته شود که وضو صحیح باشد، با توجّه به این که آب باران با آب وضو مخلوط می‌شود⁉️⁉️ عضو را در باران می‌گیرد با رعایت ترتیب از بالا به پایین - به حسب قصد - و در تمام زمان بارش قصد وضو داشته باشد؛ لکن در وضو باید مسح سر و پاها به آب جدید از باران واقع نشود و آب وضو با آب باران جدید ممزوج هم نشود، که اگر مخلوط گردد، چنان چه به حدّیست که مانع از تحقّق مقدار واجب از مسح با آب وضو است، وضو باطل می‌گردد و اگر به مقدار مستهلک باشد، ضرر ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚