#کفاره_تخلف_نذر
💬سوال:
کفاره تخلف بر نذر چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام:
امام خمینی،اراکی،گلپایگانی،صافی،فاضل،زنجانی،نوری،مکارم
کفاره تخلف نذر ،همان کفاره عمدی روزه ماه رمضان است.
📝آیات عظام:
خویی،تبریزی،خامنه ای،بهجت
کفاره تخلف نذر کفاره تخلف قسم است.
🆔👇👇
resule10📚
#ترتیب_در_گذاشتن_کافور
💬سوال:
آیا ترتیب واجب است در گذاشتن کافور به بدن میت⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام؛
امام خمینی،بهجت،خامنه ای،زنجلنی،سیستانی،فاضل،نوری:
رعایت ترتیب واجب نیست.
📝آیات عظام:
اراکی(بنابر احتیاط واجب است ،اول پیشانی .آیات عظام خویی،تبریزی،صافیگاپایگانی،مکارم)
ترتیب واجب است اول پیشانی .
🆔👇👇
@resule10📚
#مزارعه
💬سوال:
اگر زراعت به واسطه پیش آمدی به طور کامل ممکن نشد مزارعه صحیح است یانه ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام:
اراکی،تبریزی،خویی،زنجانی،سیستانی،صافی،گلپایگانی
چه زراعت به دست نیاید چه مقداری به دست آید در هر دوصورت مزارعه باطل است.
📝آیات عظام:
امام خمینی،بهجت،فاضل،مکارم،خامنه ای،نوری
اگر مقدار زراعت به دست آمده همان مقدار مطابق قرار داد باشد از هردو است ،ونسبت به بقیه ،مزارعه باطل است واگر اصلا زراعت به دست نیامده مزارعه باطل.
🆔👇👇
@resule10📚
#آیا_امتیاز_مجازی_در_بازی_های_آنلاین
💬سوال:
آیا امتیاز مجازی در بازی های آنلاین که گاهاً قابل خرید وفروش نیز می باشند ،قمار محسوب می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات الله خامنه ای:
بازی همراه با برد باخت مال قمار است.
📝آیت الله مکارم:
صرف جابجا شدن امتیاز اشکال ندارد وقمار محسوب نمی شود اما اگر این امتیاز ها مالیت داشته باشد قمار محسوب شده وحرام است.
📝آیت الله زنجانی:
اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید وفروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد)بازی مذکور حرام است.
📝آیت الله فاضل:
اگر امتیاز های مجازی قابل خرید وفروش واقعی باشد بازی اینترنتی نیز اگر همراه با برد وباخت این نوع امتیازات باشد قمار وحرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#تقاضای_افزایش_مهریه_از_سوی_زن
💬سوال:
آیا زنی که مهریه اش یک جلد کلام الله مجید بوده می تواند بعد از گذشت سال ها از ازدواج ،تغییر مهریه را مطالبه کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مهریه همان است که در عقدمشخص شده وامکان تغییر آن نیست.
📝آیت الله مکارم:
بعد ازعقدنمی تواند چیزی به مهریه اضافه شود مگراینکه در ضمن عقد خارج لازم (مثلا زن چیزی را به مرد بفروشد ودر ضمن آن شرط کند که مرد فلان مقدار به مهریه اضافه کند)باشد.
البته مانعی ندارد بدون اینکه زن اضافه ای مطالبه کند مرد هر مقدارکه مایل باشد به همسرش پرداخت نماید.
📝آیت الله سیستانی :خیر
📝آیت الله زنجانی:
در فرض سوال نمی توانیدبیش از مهریه تعیین شده را مطالبه کنید.
📝 آیت الله فاضل:
اگردر وقت عقد مهریه خود را یک کلام الله مجید گذاشته اید ،مهریه شما همان یک کلام الله مجید است وچیز دیگری به عنوان مهریه نمی توانید طلب کنید، لیکن اگر همسر شما با رضایت خود اموال یا پول به شما بدهد اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#استفاده_الکل
💬سوال:
آیا استفاده الکل جایز است یانه⁉️⁉️
در این مورداز آیات عظام سوالاتی شده که با پاسخ در زیر می آوریم:
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اینجانب اقدام به ساخت «اسپری اتروپین سولفات» کرده ام که الکل نقش اساسی در ترکیب فرمول دارویی آن دارد، بهطوری که اگر الکل به ترکیب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپری ممکن نیست و از جهت عملی هم این اسپری ضد گازهای شیمیایی و جنگی اعصاب است که برای محافظت از نیروهای اسلام در برابر آنها کاربرد دارد. آیا از نظر جنابعالی استفاده از الکل به ترتیب مذکور در صنعت داروسازی، شرعاً جایز است⁉️⁉
اگر الکل مست کننده اى باشد که در اصل مايع است، حرام و بنا بر احتياط نجس است، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هيچ يک از حالات اشکال ندارد.
حكم وجود درصدي الكل در مواد غذايي
حكم شرعي خوردن موادي با تركيب Sugar alcohol
دارويى بنا به دستور بزشك به صورتم ميزنم كه داراى الكل است ولى با دارويى ديگر محلول شده كه قابل خوردن نيست آيا اين دارو نجس است⁉️⁉️
اگر مىدانيد الکلى که در آن دارو به کار رفته از نوع خوراکى بوده و در اصل مايع و مسکر بوده، بنابر احتياط آن دارو نجس است و اگر نمىدانيد، پاک است.
آيا ميتوان براي درمان مسموميت، از الکل (اتانول) يا همان مشروبات الکلي به صورت تزريقي مصرف نمود⁉️⁉️
بنابر احتياط واجب استفاده از مسکرات به صورت تزريقي، فقط در صورتي که درمان منحصر در آن باشد، به مقدار ضرورت جايز است.
📝 آيت الله سيستاني:
استفاده از داروهایی که در آنها مقداری الکل مخلوط شده است (مثلاً ۱۰%) جایز است ⁉️⁉️
جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد.
آیا خوردن الکل حرام است⁉️⁉️
حتی اگر مصرف دارویی نداشته باشد ولی انسان مست نشود⁉️⁉️
حرام است، اگر نوشیدن مقدار زیاد آن موجب مستی بشود خوردن اندک آن هم جایز نیست.
الکل در ترکیب بیشتر عقاقیر و داروها وجود دارد آیا آنها را می توان خورد و آیا آنها پاکند⁉️⁉️
آنها پاکند و چون الکل موجود در آنها، بسیار اندک است خوردن آنها هم جایز می باشد.
📝آيت الله مكارم :
آیا از نظر طهارت تفاوتى بین الکل صنعتى و الکل طبّى وجود دارد⁉️⁉️
تمام الکلهایى که درجه غلظت آن بالاست و به خاطر غلظت آن قابل شرب نیست، هرچند مواد سمّى در آن نباشد پاک است و فرقى میان الکل طبّى و صنعتى از این نظر نیست; امّا الکلهایى که درجه غلظت آنها در حدّى است که قابل شرب است از نظر طهارت اشکال دارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#تاخیر_نماز_تا_به_مقدار_یک_رکعت
💬سوال:
کسی که به اندازه خواندن یک رکعت نماز وقت دارد ، باید نماز را به نیّت ادا بخواند ⁉️⁉️ولی اگر عمداً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله زنجانی :باید نماز بخواند و اگر عمداً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد معصیت کرده ، ولی باید نماز را بخواند و در این دو صورت بنا بر احتیاط مستحب نیت ادا و قضا نکند.
📝آیت الله مکارم :
ولی تأخیر انداختن نماز تا این حد حرام است ؛ بنا بر این اگر به اندازه پنج رکعت تا نماز مغرب وقت داشته باشد، نماز ظهر و عصر را به نیّت ادا بخواند و به همین ترتیب سایر نمازها.
🆔👇👇
@resule10📚
#میزبان_فطره_را_نپردازد
💬سوال:
اگرمیزبان فطره را نپردازد بر مهمان واجب است فطره خود را بپردازد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام:
امام خمینی،بهجت،تبریزی،خویی،خامنه ای،زنجانی،اراکی،فاضل،نوری
بر خودش واجب نیست.
📝آیات عظام:
صافی،گلپایگانی
اگر شخص غنی نان خور فقیر باشد وفقیر فطریه او را ندهدبنابر احتیاط واجب غنی فطره خؤد را بدهد.
📝آیت الله:
مکارم،سیستانی
بنابر احتیاط واجب اگر می تواند خودش بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#اگر_وقت_نماز_تنگ_باشد
💬سوال:
اگر وقت نماز به قدری تنگ است که به واسطه به جا آوردن بعضی از کارهای مستحب ّ نماز، مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود ، باید آن مستحب ّ را به جا نیاورد⁉️⁉️. مثلًا اگر به واسطه خواندن قنوت ، مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود، باید قنوت نخواند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله زنجانی: هم چون اذان و قنوت بلکه سوره بترسد مقداری از آن بعد از وقت خوانده شود، باید آن مستحب را به جا نیاورد.
📝آیت الله فاضل :
مقداری از واجبات در خارج وقت خوانده شود ..
فاضل ، نوری (فاضل : نباید قنوت بخواند) و اگر بخواند، معصیت کرده ولی نمازش صحیح است .
📝آیت الله سیستانی :
و اگر خواند، در صورتی نماز صحیح است که حدّ اقل یک رکعت از آن در وقت واقع شده باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#سجده_بر_پول_کاغذی
💬سوال:
سجده برپولی که از کاغذساخته شده جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم
آیا سجده بر کاغذ رنگى که در اصل عکس رنگى است (مثل اسکناس) جایز است⁉️⁉️
رنگى که جرم نداشته باشد مانع نیست ولى بهتر است از سجده بر اسکناس خوددارى شود.
📝آیت الله بهجت :
آيا سجده بر اسكناس صحيح است⁉️⁉️
احتياط در ترك آن است.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_انجام_ندادن_طواف_نساء
💬سوال:
اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج ّ است بجا نیاورد، زنش که بواسطه مُحرِم شدن بر او حرام شده بود حلال نمی شود ⁉️و نیز اگر زن طواف نساء نکند، شوهرش بر او حلال نمی شود⁉️⁉️ ولی اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند به یکدیگر حلال می شوند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله اراکی :
تا طواف نساء را انجام دهد.
📝آیت الله گلپایگانی ، صافی : شوهرش که بواسطه احرام بر او حرام شده بود حلال نمی شود ..
📝آیت الله خوئی ، تبریزی :
اگر مرد طواف نساء را که یکی از کارهای حج ّ است بجا نیاورد، زنش و زنان دیگر بر او حرام می شوند ( (تبریزی ): ولی نکاح با زنش باطل نمی شود) و نیز اگر زن طواف نساء نکند شوهرش و مردان دیگر بر او حرام می شوند ولی اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند حلال می شوند.
📝آیت الله سیستانی :
اگر مرد یا زن طواف نساء را که یکی از کارهای حج ّ و عمره مفرده است ، بجا نیاورند، استمتاع جنسی بر آنها حلال نمی شود تا طواف نساء را انجام دهد، ولی اگر ازدواج کند چنانچه با حلق یا تقصیر از احرام خارج شده باشد، ازدواجش صحیح است ، هر چند طواف نساء انجام نداده باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#نگاه_زنان_به_بدن_ورزش_کاران
💬سوال:
آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مى كنند، از نزديك براى زنان جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و سيستانى):
خير، نگاه زن به بدن مرد نامحرم، جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد.
📝آيه اللّه بهجت:
بنابر احتياط واجب جايز نيست.
📝آية اللّه تبريزى:
اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست.
📝آيه اللّه سيستانى:
در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
#فرو_بردن_تمام_سر_زیر_آب_روزه_دار
💬پاسخ:
آیا بروبردن تمام سر زیر آب روزه را باطل می کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:(مقام معظم رهبری )
صحّت روزه اش محل اشکال است و بنا بر احتیاط وجوبی قضای آن لازم است
📝آیت الله سیستانی:
فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمی کند ولی کراهت شدید دارد.
📝آیت الله وحید خراسانی :
روزه اش باطل مي شود
📝آیت الله صافي گلپایگانی:
بنابراحتياط واجب روزه اش باطل مي شود
📝آیت الله مکارم:
روزه دار بنابراحتياط واجب تمام سر را عمداً در آب فرو نبرد حتي اگر بقيه بدن بيرون از آب باشد، اما اگر تمام بدن و قسمتي از سر زير آب برود ولي مقداري از سر بيرون باشد روزه باطل نمي شود.فرو بردن سر در مایعاتی مانند گلاب و آبهای مضاف دیگر حکم آب مطلق را دارد
📝آیت الله زنجانی :
بر روزه دار حرام است كه عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، ولي چنانچه معصيت كرده و اين كار را انجام دهد، ظاهراً روزه اش باطل نمي شود و احتياط مستحب در روزه واجب، آن است كه دوباره بجا آورد و اگر تمام بدن را آب بگيرد ولي تمام يا مقداري از سر بيرون باشد، اشكال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#وعجل_فرجهم_بعد_از_صلوات_تشهد
📝آیتالله العظمی مکارم شیرازی:
آیا گفتن عبارت "و عجل فرجهم" پس از صلواتی که بعد از ذکر سجده یا بعد از ذکر رکوع در هنگام نماز گفته میشود اشکالی دارد یا خیر⁉️⁉️ و در صورتی که این کار اشکال دارد آیا بر ما سجده سهو واجب میشود⁉️⁉️
✅پاسخ:
اشکالی ندارد ولی گاه ترک شود تا تصور نشود جزء نماز است.
📝 آیتالله العظمی سیستانی:
اگر کسی پس از خواندن تشهد و بعد از صلوات آن "و عجل فرجهم" را هم بگوید، نمازش صحیح است یا خیر⁉️⁉️
✅پاسخ:
مانعی ندارد ولی مستحب است بعد از صلوات بگوید "و تقبّل شفاعته و ارفع درجته."
📝 آیتالله العظمی سبحانی:
آیا بعد از صلوات در تشهد نماز "و عجل فرجهم" را میتوان گفت⁉️⁉️
✅پاسخ:
نماز را به همان نحو که در رسالههای عملیه نوشتهاند باید خواند و نباید چیزی بر آن افزود. والله العالم
📝 آیتالله آقا مجتبی تهرانی:
اگر کسی در تشهد نماز بعد از صلوات، "و عجل فرجهم" را اضافه کند، نمازش چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
اگر به عنوان ورود در نماز نباشد، اشکال ندارد.
📝 مرحوم آیتالله العظمی بهجت:
اگر کسی در تشهد نماز بعد از صلوات، "و عجل فرجهم" را اضافه کند، نمازش چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
اگر به عنوان ورود در نماز نباشد، اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#مصرف_قلیان_و_دخانیات_حرام
💬سوال:
آیا مصرف قلیان و دخانیات حرام است یا نه⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝اکثر آیات عظام تقلید :
در این خصوص به صورت شرطی می فرمایند :اگر برای بدن مضر است مصرف آن حرام است.
📝آیت الله مکارم :
در این خصوص فرموده اند:ضررآن قطعی است و مصرف آن حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_نگهداری_سگ_در_خانه
💬سوال:
1- آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرامه⁉️⁉️
۲- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی داره⁉️⁉️تجهیزات نگهداری سگ خانگی⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
1. نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است.
2.به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست.
📝آیت الله مکارم:
1- نگهداری سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست.
2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد.
📝آیت الله سیستانی:
1-خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است.
2- به خودی خود اشکال ندارد
📝آیت الله زنجانی:
1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود.
2. فی نفسه مانعی ندارد.
📝آیت الله وحید:
خرید و فروش سگِ غیرِ شکارى که باطل است و بنابر احتیاطِ واجب، حرام است.
ا-حرام نیست ولی مکروه است.
2-حرام نیست.
📝آیت الله فاضل:
1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد.
2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#وضو_در_باران_
💬پاسخ:
آیا در باران میشود وضو گرفت⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مانع ندارد، مشروط بر اینکه قطرات بارانی که به اعضای وضو میرسد، با آن قصد وضو نماید و هنگام مسح، باران به کف دستها اصابت نکند و محل مسح خشک باشد.
📝آیتالله بهجت:
زیر باران به چه نحوهای وضو گرفته شود که وضو صحیح باشد، با توجّه به این که آب باران با آب وضو مخلوط میشود⁉️⁉️
عضو را در باران میگیرد با رعایت ترتیب از بالا به پایین - به حسب قصد - و در تمام زمان بارش قصد وضو داشته باشد؛ لکن در وضو باید مسح سر و پاها به آب جدید از باران واقع نشود و آب وضو با آب باران جدید ممزوج هم نشود، که اگر مخلوط گردد، چنان چه به حدّیست که مانع از تحقّق مقدار واجب از مسح با آب وضو است، وضو باطل میگردد و اگر به مقدار مستهلک باشد، ضرر ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_کراوات_بستن_كروات
💬سوال:
حكم خريدن و پوشيدن كروات براى داماد چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى، مكارم و نورى:
اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست.
📝آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند.
📝آيات عظام بهجت و صافى:
بنابر احتياط، استفاده نكنند.
📝آيه اللّه وحيد:
آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست.
تبصره. اگر در موردى بر پوشيدن كروات مفسده اى مترتب شود، پوشيدن آن حرام مى شود.
🆔👇👇
@resule10📚
❤️ببخشید تا آرامتر شوید...
💠 گاهی، برای رها شدن از زخم های زندگی باید بخشید و گذشت.
💠 میدانم که بخشیدن کسانی که از آنها زخم خورده ایم، سخت ترین کار دنیاست ولی تا زمانی که هر صبح چشمان خود را با کینه باز کنیم و آدمهای خاطرات تلخ را زنده نگه داریم و در ذهن خود هر روز محاکمه شان کنیم، رنگ آرامش را نخواهیم دید!
🌷 گاه باید چشم ها را بست و از کنار تمام بد بودنها گذشت..
🆔 @resule10
#لباس_شهرت
💬سوال:
منظور ازلباس شهرت چیست️ وحکم عبادات با آن چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
👈پاسخ اجمالی :
بنا بر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست ، خودداری کند ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد
📝آیت الله نوری: موجب هتک و موهون بودن است..
📝آیت الله فاضل:
مقصود از لباس شهرت لباسی است که عرفاً زننده باشد و از این جهت انگشت نما باشد و مناسب زی و شأن شخص از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد.
📝آیت الله بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله ۸۴۶.
📝آیت الله اراکی:
پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد، معمول نیست، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
📝آیت الله گلپایگانی، صافی: پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست و موجب توهین یا شهرت او می شود، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#ترمیم_مو_در_سر_و_ابرو
💬سوال:
اگر شخص در سر و يا ابروى خود مو ترميم كرده باشد، به گونه اى كه مانع رسيدن آب به بدن و يا صدق مسح سر گردد، تكليف چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام خمینی، خامنه اى و نورى:
اگر برداشتن آن باعث عسر و حرجى شود كه به طور معمول قابل تحمل نيست، مسح بر روى آن كفايت مى كند.
📝آيات عظام بهجت و تبريزى:
بايد آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، بايد وضوى جبيره اى بگيرد.
📝آية اللّه سيستانى:
بنا بر احتياط واجب بايد آن را برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، بايد تيمم كند.
📝آية اللّه صافى:
بايد آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، افزون بر وضوى جبيره اى تيمم هم بكند.
📝آيات عظام :فاضل، مكارم و وحيد:
بايد آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممكن نباشد، وضوى جبيره اى بگيرد و بنا بر احتياط تيمم هم بكند.
🆔👇👇
@resule10📚
🔴فوررررری 😱
📹 کلیپ| #جنجالی
😱 اگر صدا سیما ملی جرأت داره این کلیپ رو پخش کنه 😡😡
کلیپی #جنجالی درمورد امام خامنه ای از اوایل انقلاب
📹 😱 کلیپی که این روزا فضای مجازی رو ترکونده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3126591501C76a0c40e23
به دلیل #امنیتی بودن زود پاک میشه سریع وارد شوید 👆👆
#جلسه_استراحت
💬سوال:
در رکعت اول و رکعت سومی که تشهد ندارد، مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا (۱) اگر بعد از سجده دوم بدون آن که مقداری بنشیند برای رکعت بعد برخیزد نمازش صحیح است⁉️⁉️ (۲) ولی بنا بر احتیاط واجب⁉️⁉️ (۳)
باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله اراکی: باید بعد از سجده دوّم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری:) بنا بر احتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد (گلپایگانی، صافی: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
📝آیات عظام خوئی، زنجانی، تبریزی: احتیاط مستحب ((سیستانی:) احتیاط واجب) این است که بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝(۲) آیت الله بهجت:بنا بر أظهر..
(۳) بهجت:بنا بر احتیاط مستحب..
📝آیت الله فاضل و مکارم:مسأله بعد از سجده دوم در جایی که تشهّد واجب نیست .آیت الله فاضل: مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا) بهتر است لحظه ای بنشیند، سپس برای رکعت بعد برخیزد (فاضل: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
🆔👇👇
@resule10📚
#حیض_یا_عادت_ماهانه_(پریود)
💬سوال:
منظور از زن حائض ونشانه های خون حیض را لطفا بفرمائید⁉️⁉️
✅پاسخ:
پاسخ اجمالی:
👈حیض خونی است که غالباً در هر ماه چند روزی از رحم زنها خارج میشود و زن را در موقع دیدن خون حیض، حائض می گویند.
📝آیت الله مکارم: حیض که گاهی از آن تعبیر به «عادت ماهانه» میکنند خونی است که غالباً در هر ماه چند روزی از رحم خارج میشود و به هنگام انعقاد نطفه، غذای فرزند است. زن را در موقع دیدن خون حیض «حائض» می گویند و در شرع مقدس اسلام احکامی دارد که در مسائل آینده خواهد آمد.
[نشانه خون حیض]
خون حیض (۱) در بیشتر اوقات (۲)، غلیظ و گرم و رنگ آن سرخ مایل به سیاهی یا سرخ است (۳) و با فشار و کمی سوزش بیرون میآید.
(۱) (مکارم:) نشانههایی دارد..
📝آیت الله زنجانی:گرم و تازه، و رنگ آن سیاه یا سرخ تیره است و با فشار و سوزش بیرون میآید.
📝آیات عظام :خوئی، گلپایگانی، سیستانی، تبریزی، صافی:) رنگ آن سیاه یا سرخ است..
📝آیت الله فاضل:رنگ آن سرخ مایل به سیاهی یا سرخ تیره است..
🆔👇👇
@resule10📚
#پویش_همگانی_حمایت_از_ایتا
✅پیشنهادات زیر را انجام دهید👏👏
1⃣ در مهمانی ها اگر قرار شد برای کسی برنامه بفرستید (مثلا با zapya یا SHAEit) حتما #ایتا (آخرین نسخه؛ تببندی) رو هم بفرستید و از اینترنت نیم بهاش؛ براشون بگید.
2⃣ تو کانال های خبری، ورزشی، آشپزی، طنز، موزیک، هوادارای (مثل کانال استقلال یا پرسپولیس) عضوشون کنید.
3⃣ کسانی را که به لیست مخاطبین ایتا اضافه میکنید به گروه های خانوادگی، دوستانه و ... دعوت کنید.
4⃣این پست را برای حداقل ده نفر ارسال کنید
«میتونید از فوروارد بدون نقل قول استفاده کنید»
ما حمایت نکنیم پس کی حمایت کنه؟
#انواع_زن_حائض
💬سوال:
زن های حائض بر چند قسمند⁉️⁉️
✅پاسخ:
زنهای حائض بر شش قسمند:
1⃣اول: صاحب عادت وقتیه و عددیه؛ و آن زنی است که دو ماه پشت سر هم «در وقت معیّن» خون حیض ببیند و شماره روزهای حیض او هم در هر دو ماه یک اندازه باشد، مثل آن که دو ماه پشت سر هم از اول ماه تا هفتم خون ببیند.
2⃣دوم: صاحب عادت وقتیه؛ و آن زنی است که دو ماه پشت سر هم «در وقت معیّن» ، خون حیض ببیند، ولی شماره روزهای حیض او در هر دو ماه یک اندازه نباشد مثلًا دو ماه پشت سر هم از روز اول ماه خون ببیند ولی ماه اول روز هفتم و ماه دوم روز هشتم از خون پاک شود .
3⃣سوم: صاحب عادت عددیه؛ و آن زنی است که شماره روزهای حیض او در دو ماه پشت سر هم به یک اندازه باشد ولی وقت دیدن آن دو خون یکی نباشد مثل آن که ماه اول از پنجم تا دهم و ماه دوم از دوازدهم تا هفدهم خون ببیند .
4⃣چهارم:مضطربه، وآن زنی است که چند ماه خون دیده ،ولی عادت معینی پیدغ نکرده یا عادتش به هم خورده وعادت تازه ای پیدا نکرده است.
5⃣پنجم: مبتدئه؛ و آن زنی است که دفعه اول خون دیدن او است.
6⃣ششم: ناسیه؛ و آن زنی است که عادت خود را فراموش کرده است. و هر کدام اینها احکامی دارند که در مسائل آینده گفته میشود.
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_احتیاط
💬سوال:
طریقه خواندن نماز احتیاط ودر چه صورتی واجب می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع علی الخصوص(آیت الله نوری،وحید،خامنه ای):
کسى که نماز احتیاط بر او واجب شد، بعد از سلام نماز، باید فورى نیت نماز احتیاط کند و تکبیره الاحرام بگوید و فقط «حمد» را بخواند و به رکوع و سجده رود. پس از سجده دوم، اگر یک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است، تشهد و سلام دهد و اگر دو رکعت بر او واجب است، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام دهد و پس از تشهد، سلام دهد.
نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید نیت آن را به زبان نیاورد و بنابر احتیاط واجب «حمد» و حتى «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگوید. در بین نماز اصلى و نماز احتیاط، کارى که نماز را باطل مىکند، انجام ندهد.
✍ب )-مواردی که نماز احتیاط لازم است:
شک در رکعات نمازهاى 2 و 3 رکعتى باطل است؛ یعنى، اگر در نماز صبح یا مغرب شک کردید یک رکعت خوانده اید یا دو رکعت، دو رکعت یا سه رکعت و فکر کردید و شک برطرف نشد نماز باطل است و مجددا باید نماز را از اول شروع کنید.
اما شک در نمازهاى چهار رکعتى صحیح است. در هر حالت (قیام، رکوع و...) شک بین 3 و 4 داشته باشید و به یک طرف ظن بیشتر نداشته باشید بنا را بر 4 گذاشته نماز را تمام کنید و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده به جاى آورید.
- اگر بعد از دو سجده در رکعت دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر، باید بنا بر اکثر بگذارد و نماز را ادامه دهد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط بخواند و سجده سهو انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚