eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
10.4هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: افضا چیست⁉️⁉️و حکم آن را از نظر مراجع تقلید بفرمائید⁉️⁉️ ✅پاسخ: افضا شدن یعنی راه بول وحیض یا راه حیض وغایط یکی شده باشد. 💠پاسخ اجمالی: اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود (۱) با او نزدیکی و دخول کند (۲) چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. 📝آیت الله تبریزی : با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر، نزدیکی با او حرام نیست ولی أحوط آن است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله گلپایگانی و اراکی: احتیاط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید. 📝آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب ، دیگر هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. ولی از زوجیّت او بدون طلاق بیرون نمی رود، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضا نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده ، ولی بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمی شود. 📝آیت الله خوئی : نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضا در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی أحوط این است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله مکارم : هرگاه کسی دختر نابالغی را با اجازه ولی ّ او برای خود عقد کند پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود نزدیکی کردن با او حرام است و بعد از نُه سال نیز اگر استعداد جسمانی ندارد اشکال دارد ولی در هر حال اگر نزدیکی کند و او را افضا نماید آن زن بر او حرام نمی شود مخصوصاً اگر از طریق جراحی یا درمان خوب شود و به حال اصلی باز گردد، بنا بر این در مسأله نزدیکی با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانی برای نزدیکی نیز داشته باشد و اگر بیم افضا و ناقص شدن زن باشد نزدیکی با او اشکال دارد هر چند به سن بلوغ رسیده باشد. 📝آیت الله سیستانی : اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند؛ حرام است پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است ، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنا بر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید. 📝آیت الله صافی: اگر کسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند، نباید پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، و اگر پیش از آنکه نُه سالش تمام شود با او نزدیکی کرد ظاهر این است که موجب حرمت نزدیکی با او بعد از نُه سال نمی شود اگر چه احتیاط این است که تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضایت او خودداری نماید و الّا او را طلاق دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: شخصی بین صاحب کار و کارگران واسطه است، به این صورت که صاحب کار پولی را به عنوان دستمزد آنان به او میدهد و او هم مبلغی کمتر از آن را به کارگران میپردازد، این عمل او چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: واسطه اگر از جانب صاحب کار وکيل باشد واجب است، مقدار اضافه بر آن مبلغ را به مالک بپردازد و جايز نيست در آن تصرّف کند مگر آنکه علم به رضايت مالک داشته باشد. همراه دلاّلی برای دیدن منزلی رفتیم که پس از بازدید، از خرید آن منصرف شدیم، سپس با شخص دیگری به دیدن همان منزل رفتیم و بدون اینکه دلاّل توسط فروشنده یا خریدار مطلع شود خانه را معامله کردیم، آیا دلاّل در این رابطه حقّی دارد یا خیر⁉️⁉️ دلاّل حق دارد در برابر راهنمايی و همراهی کردن مشتری برای نشان دادن منزلی که در معرض فروش گذاشته شده، مطالبه اجرت کند، ولی در صورتی که واسطه در انجام معامله نباشد و در اين ارتباط نقشی نداشته باشد، حق مطالبه اجرت در برابر تحقّق معامله بين فروشنده و خريدار را ندارد و اگر در اين زمينه قانون ومقرّراتی وجود داشته باشد بايد مراعات گردد. 📝آیت الله مکارم : حق دلالی حلال است⁉️⁉️ در صورتیکه کاری بر خلاف مقررات و قوانین شرع و قوانین جاری مملکت و مصالح کشور نکند اشکالی ندارد. شخصی پول را که همان اجرت کار است و بیشتر نیست را در قبال انجام کاری مانند نقاشی ماشین از صاحب کار دریافت می کند ولی به صاحب کار اعلام می کند که من این کار را انجام نمی دهم و انجام آن را به دیگری محول می کنم و صاحب کار نیز این را قبول کند حال سوال این است که اگر از کل مبلغ دریافتی مقداری را برای خود برداشته و مقدار باقی مانده را به عامل پرداخت کند و عامل نیز راضی شود و با همان کیفیت کار را انجام دهد حکم مبلغی که واسطه برای خود برداشته چیست⁉️⁉️در صورتی که عامل به واسطه بگویدکه بخاطرشمابا مبلغ کمتر یابدون دریافت دستمزد حاضرم کارتان را انجام دهم باز هم اشکال دارد⁉️⁉️ درصورتی که خودش هیچ کاری روی آن انجام نداده باشد گرفتن این پول اشکال دارد مگر این که کسی که عامل بوده به واسطه بگوید حق من بیشتر از این مبلغ می باشد که به من پرداخت کرده اید ومن آن مقدار را به شما هدیه کردم در این صورت دریافت ما به التفاوت توسط واسطه مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر روزه دار جماع حرام کند و بعد با حلال خود جماع نماید یک کفاره جمع کافی است ⁉️⁉️ ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله اراکی: هم کفّاره جمع واجب می شود و هم باید یک بنده آزاد کند و یا دو ماه روزه بگیرد و یا شصت فقیر را سیر کند. 📝آیت الله نوری: یک کفاره جمع و یک کفاره غیر جمع که یکی از سه چیز است را باید به جا بیاورد. 📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب برای هر کدام کفاره مستقل واجب است. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: اگر روزه دار غیر از جماع کار دیگری که روزه را باطل می کند انجام دهد و بعد با حلال خود جماع نماید بنا بر احتیاط برای هر کدام یک کفاره واجب می شود. (خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی:) و استمناء.. 📝آیت الله زنجانی:و بعد جماع یا استمناء نماید برای هر کدام کفّاره واجب می شود. 📝آیت الله خوئی:برای هر کدام یک کفاره واجب می شود. 📝آیت الله سیستانی: برای هر دو یک کفاره کافی است. 📝آیت الله تبریزی:برای هر دو یک کفّاره واجب می شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: منظور از فقّاق وآبجوچیست⁉️⁉️وحکم آنها چیست ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای و امام خمینی: آنچه حرام است فقاع است كه از آب جو مي گيرند و به نحوي خاص مي جوشانند. بر همين اساس اگر جو به روش فقاع بجوش آيد در اين فرض استفاده از آن حرام و نجس است. دو نكته مهم در رابطه با بحث: ۱- فقاع كه از جو گرفته می شود و به آن آبجو می گويند، نجس است. ولى آبى كه به دستور طبيب از جو میگيرند و به آن ماءالشعير میگويند، پاك میباشد. ۲- كم شدن دو سوم آب انگور:آب انگورى كه جوش آمده، پيش از آنكه ثلثان شود، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند، نجس نيست ولى خوردن آن حرام است. ولى اگر ثابتشود كه مست كننده است، حرام و نجس مىباشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال می شود. اگر مثلا در يك خوشه غوره يك دانه يا دو دانه انگور باشد،چنانچه به آبى كه از آن خوشه گرفته مىشود آبغوره بگويند و اثرى از شيرينى در آن نباشد و بجوشد، پاك و خوردن آن حلال است. ۳.چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور، اگر جوش بيايد، حرام نمى شود. 📝آیت الله مکارم : مشروبات الکی که از جو گرفته می شود [آبجو] آیا آبجو و ماء الشعیر حکم واحد دارند یعنی خوردنشان حرام است⁉️⁉️ مشروب الکلى که از جو گرفته مىشود و به آن «آبجو» مىگویند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولى آبى که براى خواصّ طبّى از جو مىگیرند و به آن «ماء الشّعیر» مىگویند و ابداً مسکر نیست، پاک و حلال است. ذکر عنوان آبجو به صورت مستقل در نجاسات [آبجو] چرا در رساله آبجو به صورت مستقل و جدا از مایعات مسکر ذکر شده است⁉️⁉️ بخاطر اینکه سکر کمتری دارد و در روایات نیز جدا آمده است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: هرگاه شخصى از راه حرام جنب شود، و بدن خود را با آب‌گرم تطهير نمايد، و به خاطر گرماى حمام مجدداً در حين تطهير يا بعد از آن عرق كند آيا اين عرق وى حكم عرق جنابت از حرام را دارد و اگر در اين حال و بدون تطهير مجدد، غسل كند غسل او چه حكمى دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: عرق بدن او در فرض سؤال تا غسل نكرده عرق جنب از حرام محسوب است كه نجس نيست ولى نماز خواندن با آن بنابر احتياط صحيح نيست، بنابراين اگر بعداً بدون تطهير مجدد غسل كند، غسل او صحيح است. 📝آيت الله سيستاني عرق کسی که از حرام جنب شده چه حکمی دارد و آیا با آن می توان نماز خواند و غسل جنابت از حرام با آب گرم چگونه است ⁉️⁉️ پاک است و نماز با آن مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : بازی با شطرنج بدون برد و باخت و قمار چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام، امام خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی : اشکال ندارد. 📝آیات عظام : سیستانی، صافی گلپایگانی،: حرام است. 📝آیات عظام: بهجت، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب اکیداً حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا فروش خون به کسى که از آن استفاده مىکند، جایز است⁉️⁉️ ✅پاسخ 📝آیة الله خامنه ای : فروش خون اگر به قصد عقلایى مشروع باشد، اشکال ندارد. فروش خون چه حکمی دارد⁉️⁉️ با فرض اینکه انتقال خون دارای منفعت عقلایی است،فروش آن مانعی ندارد. 📝آیت الله مکارم: خرید خون و فرآورده هاى آن از غیر مسلمانان چه حکمى دارد⁉️⁉️در صورتى که امکان خرید خون از کفار باشد آیا همچون خرید اجسادشان جهت تشریح، اولویّت دارد⁉️⁉️ از هر دو گروه مى توان خون را خرید. فروش خون و فرآورده هاى خونى که در کشورهاى اسلامى تهیّه شده، به غیر مسلمانان چه حکمى دارد⁉️⁉️ آیا بین کفّار حربى و غیر حربى تفاوتى هست⁉️⁉️ به غیر کفّار حربى مى توان فروخت، مشروط بر اینکه نیاز مسلمانان از طریق دیگر حل شود. 🆔👇👇 @resule10📚
خرید و فروش کالاهای امریکایی چه حکمی دارد و آیا این حکم شامل همه کشورهای غربی مثل فرانسه وانگلستان هم میشود⁉️و آیا آن حکم مخصوص ایران است و یا در همه کشورها جاری است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر خريد کالاهای وارداتی از کشورهای غيراسلامی و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهای کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالی آنها را برای هجوم به سرزمين‌های اسلامی يا مسلمين در سرتاسر عالم، تقويت نمايد، واجب است که مسلمانان از خريد و بکارگيری و استفاده از آنها اجتناب کنند، بدون اينکه فرقی بين کالايی با کالای ديگر و دولتی با دولت ديگر از دولتهای کافری که دشمن اسلام و مسلمين هستند، وجود داشته باشد و اين حکم هم اختصاصی به مسلمانان ايران ندارد. کسانی که در کارخانه ها و مؤسساتی کار می کنند که سود آنها به دولت های کافر می رسد و باعث استحکام و تقویت آنها می شود، چه تکلیفی دارند⁉️⁉️ کسب درآمد با کارهای مشروع فینفسه اشکال ندارد هرچند از اموری باشد که درآمد آن به دولت غيراسلامی میرسد، مگر زمانی که آن دولت در حال جنگ با اسلام و مسلمين باشد و از نتيجه کار مسلمانان در اين جنگ استفاده کند. آیا وارد کردن کالاهای اسرائیلی و ترویج آنها جایز است⁉️⁉️ در صورتی که این کار هرچند بر اثر اضطرار صورت بگیرد، آیا فروش آنها جایزاست⁉️⁉️ بايد از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسرائيل که دشمن اسلام و مسلمين است، خودداری شود و وارد کردن و ترويج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می برند، برای هيچکس جايز نيست و همچنين برای مسلمانان هم خريد آن کالاها به خاطر مفاسد و ضررهايی که برای اسلام و مسلمين دارد جايز نيست. 📝آيت الله سيستاني: خرید وفروش جنس حلال با کفار چه حکمی دارد⁉️⁉️ جایز است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر در عقد ازدواج مهريه ذكر نشود، آيا عقد باطل است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر عقد موقّت باشد عقد باطل مى شود؛ ولى عقد دائم بدون ذكر مهر صحيح است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله امام خمینی: اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد. 📝آیة الله بهجت: اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد. 📝آیة الله خامنه ای: خیر 📝آیة الله خوئی: بله خمس به آن تعلق می گیرد. 📝آیة الله سیستانی: کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد. 📝آیة الله شبیری زنجانی: در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است. 📝آیة الله فاضل لنکرانی: اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند. 📝آیة الله گلپایگانی: اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد. 📝آیة الله مکارم شیرازی: چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.) 📝آیة الله نوری همدانی: در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد. 🆔👇👇 @resule10📚
طرح سرایری خواندن دعای فرج درشب یلدا 🍉🍉 یلداتتون مبااارک 😍😍 @resule10 لطفا تا میتونید این رو پخش کنید دوستان 👆👆👆🙏🌺
به رسم هر روز صبح با سلام  بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم  اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید. 🌺🌺🌺