#حدیث
🌸🍃امام جواد(ع)فرمودند:
🌸🍃سه چیزاست كه بنده رابه رضوان خدا می رساند:
🌸🍃 استغفار زیاد
🌸🍃 نرم خویی
🌸🍃 بسیار صدقه دادن
📚مسند الامام الجواد
💠مواردی که لازم نیست بدن یا لباس نمازگزار پاک باشد:
۱. آن که به واسطهی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد.
۲. آن که خـون موجـود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بنـــد انگشـت اشاره) باشد.
۳. آن که لباسهـای کـوچک نمازگزار، ماننـد جوراب که با آنها نمیتوان عورت را پوشاند نجس باشد.
۴. آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼💫روزتــــون پـــربـــرکـــت
💜💫دلــتــون از غــصــه هــا دور
🌼💫ان شــاالــلــه امـــروزتـــان
💜💫شــیـــریــن تـــراز عـــســل
🌼💫زیــبــاتــر از گـــلـــهــــا
💜💫بــا طــراوت تـــراز بـــاران
🌼💫خــوش عــطــر تــراز نــســیــم
💜💫و مــتــبــرک بــه الـطـاف بـیـشـمـار
🌼💫خـــــدا بــــــاشـــــد
💜💫تــقــدیـــم بــــه شــمــا خـــوبـــان
🌼💫سـه شـنـبـه تـون پـر از مـهـربـانـی
👈🏼لمس «باسمه تعالی» و «ا...»👉🏼
سوال: لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می نویسند، بدون وضو چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
📚امام خمینی:
مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست. [1]
📚آیت الله بهجت:
«باسمه تعالی» را به دلیل وجود ضمیر (ـه)در آن، نمی توان بدون وضو مس کرد، ولی سه نقطه (...) و «ا...» اشکال ندارد؛ اما اگر حرف «الف» به نیت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست. [2]
📚آیات عظام: خامنهای، سیستانی و مکارم شیرازی:
اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند). [3]
📚آیت الله صافی گلپایگانی:
بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. [4]
--------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79.
[2]. بهجت، استفتائات، 1، س 257، 258، 688 و 689.
[3]. خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 147 و 148؛ سیستانی و مکارم: استفتا.
[4]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.
💬 سوال: آیا تأمین مخارج زن بر مرد واجب است؟ مقدار آن چیست؟
✅ پاسخ:
از جمله حقوق زن بر شوهر خود در ازدواج دائم، تأمین مخارج زندگی (نفقه) اوست. [1]
مخارج زن مقدار معینی ندارد، بلکه بر شوهر واجب است آنچه را که همسرش در زندگی نیاز دارد - مانند خوراک، پوشاک، مسکن، لوازم منزل برای پخت و پز، خوردن، آشامیدن، نظافت، خوابیدن و استراحت کردن - تأمین کند. [2]
📚 پی نوشت:
[1]. تحریر الوسیله، ج 2، ص 313، م 1؛ کتاب النکاح، فصل فی النفقات.
[2]. تحریر الوسیله، ج 2، ص 315، م 8.
>>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 189.
💢 حکم شرعی نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب
✍🏻 پاسخ:
◀️ آیت الله خامنه ای: حضور در مجلسی که در آن شراب خورده میشود جايز نيست؛ ولو اینکه چیزی که می خورد حلال باشد و اصرار و ناراحتی دیگران و خجالت کشیدن، عذر موجهی برای حضور در مجلس شراب نیست.
◀️ آیت الله مکارم: 1- چنین مجالسی مجلس گناه محسوب شده و حضور در آنها حرام است. 2- سفره اى كه بر سر آن شراب مى خورند اگر انسان يكى از آنان حساب شود، نشستن كنار آن و خوردن از آن سفره حرام است، هرچند غذاى حلال باشد. 3- شرکت در مجلس گناه حرام است، ولی چنانچه ضرورت داشته باشد، می توانيد به مقدار ضرورت شرکت کنيد، يا در قسمت هایی بنشينيد که گناهی صورت نمی گيرد و مجلس گناه صدق نمی کند.
◀️ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تأیید عملی حرام محسوب نشود و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نگاه حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد، و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه اگر احتمال تأثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط واجب ـ با تُرش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. همچنین بر میزی که شراب خورده می شود، غذا خوردن جایز نیست.
🔺 استفتاء از سایت مراجع عظام
رسول اکرم(ص):
هر کس به شرابخوار سلام کند، یا با او دیده بوسی. یا مصافحه کند، خدا وند عمل چهل سال اورا از بین میبرد
📚 #بحارالانوار ؛ج۷۹ ؛ص۱۵۹