#حیض_شدن_در_روز_سوم_اعتکاف
💬 سوال:
اگر خانمی در ايام اعتکاف پارسال، روز سوم حيض شود و از مسجد خارج شود بايد بعدا اين اعتکاف را قضا کند يا فقط روزه آن روز کافی است يا وظيفه ای ندارد؟ اگر بخاطر مريضی روز سوم را بخورد چه وظيفه ای دارد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝 آیت الله خامنه ای:
قضا كردن روزه و اعتكاف به خودى خود لازم نیست.
📝 آیت الله مکارم:
اگر نذر نکرده چيزي بر او نيست و اگر نذر کرده بايد مجددا معتکف شود.
📝آیت الله سیستانی:
اگر زنی که معتکف شده است بعد از اتمام روز دوّم اعتکاف، حائض شود واجب است فوراً از مسجد خارج شود و قضاء اعتکاف بر او بنا بر احتیاط واجب لازم میباشد، مگر آنکه در ابتدای اعتکاف شرط رجوع (شرط رها نمودن اعتکاف در اثنای آن) کرده باشد.
📝 آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر روز سوم حیض شود اعتکاف باطل میشود، هر چند ثواب روزهایی را که اعتکاف بوده خداوند میدهد ولی اعتکاف باطل میشود و باید فوراً مسجد را ترک کند، و چون بطلان اعتکاف اختیاری نبوده، در صورتی که از اول با نیت اعتکاف استحبابی معتکف شده باشد و نذر یا عهد با صیغه شرعی برای اعتکاف نکرده باشد، قضای آن لازم نیست.
✅ البته اگر کسی عمداً روز سوم اعتکاف را باطل کند هم قضا دارد و هم کفاره، اما بطلان اعتکاف در روز سوم با عذر شرعی، قضا و کفاره ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_پلاتین_برای_مرد
💬سوال:
آیا در دست کردن و استفاده از پلاتین براى مرد اشکال دارد⁉️⁉️
✅پاسخ :
📝همه مراجع: استفاده از پلاتین اشکال ندارد.
💠تبصره. پلاتین طلا نیست و فلز دیگرى است.
🆔👇👇
@resule10📚
#کفایت_غسل_از_وضو
💬سوال:
کدام یک از غسل های واجب و مستحب برای نماز کفایت از وضو می کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی:
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسل های دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم بگیرد.
📝آیة الله اراکی:
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسل های دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
📝آیة الله بهجت:
کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی در غسل های دیگر برای نماز باید وضو بگیرد.
📝آیة الله تبریزی:
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل های دیگر واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و غسل های مستحب نیز می تواند بدون وضو نماز بخواند.
📝آیة الله خامنه ای:
غیر از غسل جنابت بقیه غسل ها کفایت از وضو نمی کند.
📝آیة الله خوئی:
کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل های دیگر واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و با غسل های مستحب نیز می تواند بدون وضو نماز بخواند.
📝آیة الله سیستانی:
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل های دیگر واجب- غیر از غسل استحاضه متوسطه- و با غسل های مستحب می تواند بدون وضو نماز بخواند.
📝آیة الله شبیری زنجانی:
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، و با غسل های واجب دیگر- غیر از غسل استحاضه- یا غسل های مستحب نیز می تواند بدون وضو نماز بخواند و در غسل هایی که می باید رجاءً انجام داد باید وضو گرفت.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسل های دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
📝آیة الله فاضل لنکرانی:
سوال: آیا غیر از غسل جنابت غسل های واجب دیگر کفایت از وضو می کند⁉️⁉️
فقط با غسل جنابت است که می توان بدون وضو نماز خواند.
📝آیة الله گلپایگانی(ره):
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسل های دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست، خواه جنابت باشد یا غیر آن، واجب باشد یا مستحب، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد.
📝آیة الله نوری همدانی:
کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد بلکه با غسل های دیگر واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و هم چنین با غسل های مستحب نیز می تواند بدون وضو نماز بخواند.
📝آیة الله وحید خراسانی:
کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل های دیگر واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و با غسل های مستحب نیز می تواند بدون وضو نماز بخواند.
🆔👇👇
@resule10📚
#انعقاد_صحیح_رهن_و_اجاره
💬سوال:
راه صحیح انعقاد رهن واجاره باید چگونه باشد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام مکارم شیرازی و وحید خراسانی راه صحیح انعقاد رهن واجاره را چنین ذکرکرده اند: « راه صحیح آن است که اوّل صاحب خانه، خانه را به او به مبلغی اجاره دهد ولو مقدار کمی باشد و در ضمن اجاره شرط نماید که باید فلان مقدار وام به او بدهد و خانه را در مقابل آن گرو بگذارد، در این صورت ربا نیست و حلال است.» در راهی که این دومرجع تقلید مطرح کرده اند ،دونکته قابل توجه است:1-قصد اصلی متعاملین ، اجاره بوده است ونه قرض .2- دراجرای عقد اجاره ، سه عقد منعقد شده است : 1- عقد اجاره 2- عقد قرض 3-عقد رهن. براساس این سه قرارداد که به هم ارتباط وپیوستگی دارند ،خانه درقبال بدهی موجر به مستاجر ، گرو و رهن شده است.به عبارت دیگر،خانه، ازیک سو توسط مستاجراجاره شده وازسوی دیگربابت قرضی که به موجرداده است ،به عنوان رهن دراختیار مستاجرقرارگرفته است. برپایه این راهکار ، رهن کامل خانه صحیح نیست وحتما باید مبلغی به عنوان اجاره درنظرگرفته شود.
📝آیت الله خامنه ای:
صورت صحیح انعقاد رهن واجاره : زمانی رهن واجاره صحیح است که مبلغ اجاره خیلی کمترازحد متعارف نباشد . به بیان دیگر،مبلغ اجاره چنان اندک نباشد که اجاره محملی برای فرارازربا تلقی شود.درفتوای معظم له نیزهمچون دومرجع پیش ، تاکید براین است که ابتدا باید عقد اجاره واقع شود ودرضمن آن شرط قرض شود ونه عکس آن. در پاسخ یکی ازاستفتائاتی که از آن مرجع شده:،پول پیشی که صاحب خانه ها می گیرند، قرض الحسنه تلقی واحکام آن بارشده است .متن استفتا و پاسخ به این شرح است:« سوال: در بین عموم رایج است که در هنگام اجاره منزل مقداری مبلغ تحت عنوان رهن به صاحب خانه میپردازند و همچنین مقداری به صورت اجاره پرداخت میکنند و یا منزل را به صورت رهن کامل اجاره می کنند. اولاً: حکم شرعی این دو نوع معامله را بیان نمایید. ثانیاً: در صورت عدم صحت این عمل روش صحیح برای اجاره کردن منزل را بیان نمایید. ثالثاً: حکم وضو و نماز در منزلی که به یکی از دو روش فوق معامله شده است چیست؟ جواب: به طور کلّی اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانهام را به این مبلغ معیّن ـ مثلاً ده تومان ـ به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن ـ مثلاً صد هزار تومان ـ به من قرضالحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعی ندارد)، ولی قرض به شرط اجاره، صحیح نیست، و در صورت اوّل هم باید اجاره به نحو متعارف باشد، یعنی خانهای که به طور متعارف اجارهاش از قرار ماهی مثلاً دویست هزار تومان است نمیشود به خاطر گرفتن قرض به ماهی هزار تومان تنزّل کند زیرا چنین اجارهای متعارف نیست بلکه ممکن است آن را مثلاً به صد هزار تومان تقلیل داد، و از همین جا معلوم شد اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنی در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغی را از مستأجر طلب نکند) نیز صحیح نمیباشد؛ و در هر صورت نماز و وضویی که در خانه با رضایت و اجازه صاحب خانه انجام شده صحیح است.»
📝آیت الله سیستانی نظرمتفاوتی درباره رهن واجاره ابرازکرده اند .ایشان به طورکلی رهن را چه با اجاره وچه بدون اجاره دارای اشکال دانسته اند. با این حال، به دلیل این که این مرجع تقلید درفرض اجاره به شرط قرض ،به احتیاط واجب آن را دارای اشکال دانسته اند ،مقلدان ایشان می توانند به فتوای سایر مراجع رجوع کنند .متن استفتا و پاسخ ایشان درباره رهن واجاره مرسوم دربرخی املاکی ها ازاین قرار است: «پرسش: رهن دادن منزل و گرفتن اجاره که این روزها متعارف بازار و بنگاهی هاست چه حکمی دارد ؟ پاسخ: آنچه فعلا به عنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست ، بـلـکـه پـولـی رابه صاحب خانه قرض می دهد و در مقابل از سکنای خانه استفاده می کند ، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا وحرام است ، وحق ندارد در خانه زندگی کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است ، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست . و در مورد احتیاط مذکور می تواند به فقیه دیگری مراجعه کند .
🆔👇👇
@resule10📚
#خوردن_شیر_همسر
💬سوال:
حکم خوردن شیر همسر در اسلام⁉️⁉️
✅پاسخ اجمالی :
به سوال شرعی زناشویی خوردن شیر همسر
اگر منظور از حلال و حرام، پاک یا نجس بودن است، بدون تردید این شیر پاک است، اما در مورد خوردن همسر از این شیر، نظر تعدادی از مراجع را متذکر می شویم:
📝آیت الله خامنه ای :
اشکال ندارد.
📝 آیت الله سیستانی :
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
📝 آیت الله صافی گلپایگانی:
اشکال ندارد.
📝 آیت الله العظمی مکارم شیرازی :
این کار شرعا اشکالی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#فطریه_دختر_نامزد_و_عقد
💬سوال:
آیا فطريه دختر در دوران نامزدي و عقدبرعهده پدر است یاشوهر⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيت الله خامنه اي:
فطریه دختری که در دوران نامزدی و یا عقد است و در خانه پدرش ساکن می باشد بر عهده شوهر است یا بر عهده پدر⁉️⁉️
اگر نانخور پدرشان می باشند، به عهده پدر آنها است.
📝آيت الله سيستاني:
فطريه دختري كه در دوران نامزدي و يا عقد است و در خانه پدرش ساكن مي باشد بر عهده شوهر است يا بر عهده پدر⁉️⁉️
بر عهده پدرش است مگر که در شب عید نان خور شوهر حساب شود.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از میثاق طلبگی
💎♨️ #مــــــژده ♨️💎
ثبت نام ذکر آسمانی #شرف_الشمس
💠19 فروردین 98 آغــــاز شد💠
💛 #دفع_چشمزخم 💛 #وسعتثروت
💛 #گشایش_کار 💛 #دفع_فقر
✔️🔶گوشهای ازخواص #عقیق و #شرفالشمس است😍👌
‼️مشاهده متنوع ترین مدل ها💥👇
http://eitaa.com/joinchat/3436838923C212ddc0995
🔸 #دفع حسود و بدخواه ☝️
🔸 #تحول در رزق و روزی ☝️
#رقص_زن_برای_زن
💬سوال:
رقص زن برای زن جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آیت الله مکارم شیرازی
فقط رقص زن براى شوهرش جايز است و بقيّه اشكال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حركات منظّم و موزون.
📝آيت الله سيستاني
زن در برابر شوهرش به قصد لذت و تحریک او و جز آن، جایز است برقصد اما درمقابل مردان دیگر نباید رقص کند و بنابر احتیاط واجب در برابر زنان نیز نرقصد.
آیا زن می تواند دربرابر شوهرش با موزیک و یا بدون آن، برقصد⁉️⁉️
بدون موزیک، جایز می باشد.
آیا زن می تواند دربرابر شوهرش با موزیک و یا بدون آن، برقصد⁉️⁉️
بدون موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب ،جایز می یاشد.
📝آيت الله شبيري زنجاني
رقص زن در مجلس زنانه و یا در مقابل محارم چه حکمی دارد⁉️⁉️
جایز نیست فقط رقص زن و شوهر برای یکدیگر جایز می باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#موانع_نفقه_زن
💬سوال:
در چه شرایطی نفقه به زوجه تعلق نمیگیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
💠پاسخ اجمالی👇
هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. ناشزه بودن ادعاست و طبعاً مدعی، یعنی شوهر باید بار اقامه دعوی و اثبات آن را تحمل کند، جدا زندگی کردن دلیل به نشوز نیست و می تواند از قرائن قضیه به حساب آید.
در واقع در قانون به تمکین زوجه برای استحقاق نفقه اشاره شده است و با توجه به این ماده میتوان گفت: که به مجرد عقد زوجه مستحق نفقه نیست و با تمکین کامل زوجه استحقاق نفقه پیدا میکند.
نظر مراجع عظام درباره دادن نفقه
برای روشن تر شدن مسئولیت زوجین، فتوای مراجع محترم عظام را، بیان می داریم.
📝آیة الله خامنه ای:
زوجه از باب نفقه، بیش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزینه درمانهاى متعارف، حق مطالبه چیزى از شوهر ندارد. و نفقه واجب، زن گرچه برعهده شوهر است، ولى زن مجاز نیست بدون اجازه از جیب او پول بردارد.
📝آیة الله سیستانی:
دادن نفقه، بر زوج واجب است، مگر این که زوجه، به کلی از تمکین ابا کند بدون اینکه عذری داشته باشد. میزان نفقه و تأمین هزینه زندگى که بر مرد نسبت به همسرش واجب است، به مقدار متعارف و مناسب با شوۆن مرد و زن می باشد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
در صورتی که زوج بر دادن نفقه، توافق ندارد، اگر زوجه تمکین دارد، نفقه خود را از زوج طلبکار است و مى تواند تمام مهر خود را از زوج مطالبه نماید و اگر زوج قبل از دخول او را طلاق بدهد زوجه بیش از نصف مهریه طلبکار نیست.
📝آیة الله فاضل لنکرانی :
به طور کلى نفقه زوجه دائمه وقتى بر شوهر واجب است که از او اطاعت کند و در امور مربوط به زناشویى بدون عذر شرعى سرپیچى نکند، و اگر بدون اذن از خانه خارج شد، نفقه اش ساقط مى شود.
هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. ناشزه بودن ادعاست و طبعاً مدعی، یعنی شوهر باید بار اقامه دعوی و اثبات آن را تحمل کند، جدا زندگی کردن دلیل به نشوز نیست و می تواند از قرائن قضیه به حساب آید
📝آیة الله تبریزی:
مادامی که زن در خانه پدرش است و تأخیر به مقدار متعارف باشد، یا تأخیر از ناحیه شوهر نباشد، نـفـقـه به زوجه تعلق نمی گیرد، و اگر در خانه شوهر باشد، قبل از گرفتن مهر می تواند، از نزدیکی کردن شـوهر جلوگیری کند و اما سایر استمتاعات منوط به شرط در عقد یا بعد از عقد است . و چنانچه زن در خـانه پدر باشد، منوط به رضایت پدر در رفت و آمد، به آن خانه و ارتباط با زن می باشد.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
در پرداخت نفقه، در صورتی که بعد از عقد تمکین از سوی همسر حاصل باشد، نفقه او واجب است و اگر همسر مرد از قبول نفقه در ایام عقد خودداری کند، از گردن مرد ساقط می شود.
📝آیة الله وحید خراسانی:
زنی که خرج او بر شوهر است و شوهر خرج او را نمی دهد می تواند بعد از مطالبه و امتناع شوهر خرجی خود را بدون اذن از مال او بردارد، و بنابر احتیاط واجب (اگر ممکن باشد) از حاکم شرع برای برداشتن اذن بگیرد، و اگر نتواند از مال او بردارد و اجبار او هم به وسیله متصدّی امور حسبیه میسر نباشد، چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند، در موقعی که مشغول تهیه معاش است، اطاعت شوهر بر او واجب نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#بلوغ_دختر
💬سوال:
نشانه های بلوغ دختران چیست⁉️⁉️⁉
✅پاسخ:
همه آیات اعظام (به جز سيستانى): نشانه بالغ شدن دختر يكى از سه چيز است:
1⃣-روييدن موى درشت و خشن زير شكم (اطراف آلت تناسلى)،
2⃣-بيرون آمدن منى،
3⃣-تمام شدن نه سال قمرى.
هر يك از اين سه نشانه به تنهايى، علامت بلوغ و رسيدن به حد تكليف شرعى محسوب مى شود.
📝آيه اللّه سيستانى: نشانه بلوغ دختر ،تنها به تمام شدن نه سال قمری است.
🆔👇👇
@resule10📚
#رقص_زن_و_شوهر
💬سوال:
آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام خمینی، وحيد، سيستانى، تبريزى و خامنه اى: آرى، رقص زن براى شوهر و بر عكس آن جايز است.
📝آيه اللّه بهجت: بنابر احتياط واجب رقص زن و شوهر براى يكديگر جايز نيست.
📝آيات عظام فاضل، صافى، نورى، مكارم: تنها رقص زن براى شوهر جايز است.
💠تبصره ۱. فرض مسئله جايى است كه زن و شوهر براى يكديگر در خلوت برقصند و كس ديگرى نباشد و نيز حرام ديگرى مرتكب نشوند (مانند گوش دادن به موسيقى حرام و مانند آن).
💠تبصره ۲. كسانى كه فرموده اند رقص مرد براى همسرش جايز است متذكر شده اند كه هر چند اين كار حرام نيست ولى براى مؤمن سزاوار است از آن اجتناب كند.
🆔👇👇
@resule10📚