#بلوغ_دختر
💬سوال:
نشانه های بلوغ دختران چیست⁉️⁉️⁉
✅پاسخ:
همه آیات اعظام (به جز سيستانى): نشانه بالغ شدن دختر يكى از سه چيز است:
1⃣-روييدن موى درشت و خشن زير شكم (اطراف آلت تناسلى)،
2⃣-بيرون آمدن منى،
3⃣-تمام شدن نه سال قمرى.
هر يك از اين سه نشانه به تنهايى، علامت بلوغ و رسيدن به حد تكليف شرعى محسوب مى شود.
📝آيه اللّه سيستانى: نشانه بلوغ دختر ،تنها به تمام شدن نه سال قمری است.
🆔👇👇
@resule10📚
#رقص_زن_و_شوهر
💬سوال:
آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام خمینی، وحيد، سيستانى، تبريزى و خامنه اى: آرى، رقص زن براى شوهر و بر عكس آن جايز است.
📝آيه اللّه بهجت: بنابر احتياط واجب رقص زن و شوهر براى يكديگر جايز نيست.
📝آيات عظام فاضل، صافى، نورى، مكارم: تنها رقص زن براى شوهر جايز است.
💠تبصره ۱. فرض مسئله جايى است كه زن و شوهر براى يكديگر در خلوت برقصند و كس ديگرى نباشد و نيز حرام ديگرى مرتكب نشوند (مانند گوش دادن به موسيقى حرام و مانند آن).
💠تبصره ۲. كسانى كه فرموده اند رقص مرد براى همسرش جايز است متذكر شده اند كه هر چند اين كار حرام نيست ولى براى مؤمن سزاوار است از آن اجتناب كند.
🆔👇👇
@resule10📚
#فروش_لباس_زنانه
💬سوال:
فروش لباس هاى زير زنانه به وسيله مردان، چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر ترس افتادن به گناه و يا مفسده اجتماعى به دنبال داشته باشد، جايز نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
#خرید_و_فروش_دلار_و_سکه
💬سوال:
خرید و فروش دلار و سکه برای کسب سود بیشتر از نظر فقهی حلال است یا حرام⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنهای درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
اگر منعی به لحاظ مقررات نباشد و معامله عقلایی باشد، مصداق گرانفروشی نباشد و رعایت انصاف بشود، اشکال ندارد.
📝 آیت الله مکارم شیرازی درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
اگر به صورت کلان معامله بشود و موجب ضرر در حد وسیع باشد، جایز نیست.
📝آیت الله فاضل لنکرانی درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
اگر موجب ضربه خوردن به اقتصاد کشور شود، از نظر اخلاقی جایز نیست.
📝آیت الله وحید خراسانی درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
اگر ضرر وسیعی از نظر عقلایی برای وضعیت اقتصادی داشته باشد، سودناشی از آن معامله حرام است.
📝آیت الله صافی گلپایگانی درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
ایرادی ندارد.
📝 آیت الله نوری همدانی درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
خرید و فروش ایرادی ندارد، اما با توجه به شرایط فعلی اقتصادی این معاملات غیر شرعی است.
📝آیت الله جوادی آملی درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
اگر خلاف قانون نباشد، ایرادی ندارد.
📝آیت الله سبحانی درباره خرید و فروش ارز، سکه و دلار
اگر به اقتصاد ضربه بزند، جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#لباس_های_تنگ
💬سوال:
پوشیدن مانتو هایی که برجستگی های بدن (مانند سینه و باسن) را نمایان می کند، چگونه است ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر باعث تهییج شهوت باشد، جایز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#مانتو_حجاب_کامل_است_یا_چادر
💬سوال:
آیا برای رعایت حجاب کامل چادر بهتر است یا مانتو⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع : برای زن کافی است که حجاب کامل( شرعی) را با هر لباس مناسبی، در برابر مرد نامحرم رعایت کند. ولی بی شک چادر به عنوان حجاب برتر( به ویژه در اماکن مذهبی ) از ارزش والایی برخوردار است .
🆔👇👇
@resule10📚
#رطوبت_وترشحات_بانوان
💬سوال:
آیا ترشحات و رطوبت هایی که از بانوان خارج می شود ، پاک است ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع : ترشحات مزبور پاک است و غسل ندارد ، مگر آنکه یقین کنند بول یا منی است.
🆔👇👇
@resule10📚
#میتوان_از_هدایا_هایی_که_برای_بچه_ها_است_استفاده_کرد
💬 سوال:
۱. تصرف پدر در هدایایی که به مناسبت اعیاد و تولد برای کودک آورده میشود چه حکمی دارد⁉️⁉️
۲. آیا عرفا این هدایا متعلق به فرزند است یا اینکه چون اقوام به جهت کمک به هزینه های جاری زندگی معمولا بصورت نقد، هدیه می آورند متعلق به پدر است⁉️⁉️
۳. آیا می توان برای مصارف مهمی مانند خرید مسکن یا هزینه تحصیل اولاد از آن استفاده کرد⁉️⁉️
✅ پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در صورتی که برای فرزند آورده باشند، متعلق به فرزند است. و ولى مى تواند صرف فرزند نمايد. و اگر براى کمک به والدين باشد، تصرف در آن براى آنان مشکلى ندارد.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
اگر تصريح خاصي از طرف اهدا کنندگان نسبت به نوع مصرف آن هدایا نشده باشد ظاهر اين است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزينه هايي است که پدر براي بچه انجام داده است و به او مي رسد ولي اجناس غير نقدي و کادوهاي متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و بايد در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود.
📝آیت الله شبیری زنجانی:
۱. تصرف ولی (پدر و جد پدری) در مال فرزند نابالغ در صورتی که برای فرزند مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد.
۲. تابع نظر عرف است ظاهرا متعلق به پدر است.
۳. مانعی ندارد.
📝 آیت الله وحید خراسانی:
۳. فقط می تواند برایِ مصالحِ خودِ بچّه صرفِ نماید.
۲. بستگی دارد که دهنده به چه کسی هدیّه داده باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#مصارف_زکات
💬سوال:
انسان میتواند زکات را درچندجا مصرف کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
1⃣: فقیر و آن کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش را نداردو کسی که صنعت یا ملک یا سرمایهای دارد که میتواند مخارج سال خود را بگذراند فقیر نیست.
2⃣: مسکین و آن کسی است که از فقیر سختتر میگذراند
3⃣: کسی که از طرف امام علیه السلام یا نایب امام مأمور است که زکات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی کند و آن را به امام علیه السلام یا نایب امام یا فقرا برساند.
4⃣: کافرهایی که اگر زکات به آنان بدهد به دین اسلام مایل میشوند، یا در جنگ به مسلمانان کمک میکنند.
5⃣: خریداری بندهها و آزاد کردن آنان.
6⃣: بدهکاری که نمیتواند قرض خود را بدهد.
7⃣: سبیل اللّه، یعنی کاری که مانند ساختن مسجد منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه که نفعش به عموم مسلمانان میرسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو که باشد
8⃣: إبن السبیل، یعنی مسافری که در سفر درمانده شده
🆔👇👇
@resule10📚
#سيزده_بدر_وجه_شرعي_دارد
💬سوال؛
آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) اشکال دارد⁉️⁉️
✅پاسخ؛
📝آیت الله خامنه ای:
فی نفسه حرام نیست؛ هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.
📝آیت الله مکارم:
سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#رهن_کامل_منزل
💬سوال:
آیا رهن کامل منزل اشکال شرعی دارد⁉️⁉️
اگر ما خانه را با هر قیمتی در ضمن عقد اجاره به صورت قرض الحسنه و هر ماه نیز مقداری به عنوان اجاره (هرچند ناچیز) اجاره دهیم مشکلی ندارد؟ قرض دادن مشروط به اجاره باشد، و اگر اجاره به شرط قرض اشکال دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله خامنه ای : اگر خانه به مبلغى اجاره شود و در ضمن عقد اجاره شرط گردد که مستأجر مبلغى را به صاحبخانه قرض دهد در صورتى که اجاره به مبلغ متعارف باشد اشکال ندارد؛ و رهن کامل صحیح نیست.
📝آیة الله وحید خراسانی : چنانچه عقد اجاره انجام گیرد و در ضمن عقد اجاره با مبلغ معین و زمان معین موجر و مستأجر شرط کند که مبلغی را به او قرض دهد اشکالی ندارد ولی قرض به شرط اجاره ربا و حرام است.
📝آیة الله سیستانی : آنچه فعلاً بعنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست، بـلـکـه پـولـى رابه صاحبخانه قرض مىدهد و در مقابل از سکناى خانه استفاده مىکند، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا و حرام است و حق ندارد در خانه زندگى کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست. و در مورد احتیاط مذکور میتواند به فقیه دیگری مراجعه کند
🆔👇👇
@resule10📚
#سن_یائسگی_و_خون_بعد_از_آن
💬سوال:
خونی که زن بعداز سن یائسگی می بیند چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آيت الله خامنه ای:
1⃣- خونی که زن در سن یائسگی میبیند، چه حکمی دارد⁉️ و وظیفه شرعی او چیست⁉️⁉️
محکوم به استحاضه است.
2⃣-مادرم از ذریّه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است. آیا من نیز از سادات محسوب میشوم⁉️ آیا میتوانم عادت ماهیانه ام را تا شصت سالگی، حیض قرار دهم و در آن ایام نماز و روزه خود را انجام ندهم⁉️⁉️
تعيين سن يائسگى محل تأمل و احتياط است؛ بانوان مىتوانند در اين مسأله به مجتهد جامعالشرايط ديگر مراجعه نمايند.
3⃣-اينجانب در سن ۵۱ سالگى هستم بعد از وفات حضرت امام خمينى «قدس سره» حضرتعالى را به عنوان مرجع خود انتخاب كردهام، بعد از پنجاه سالگى به وظيفه مستحاضه عمل مىكنم ولى براى من از نظر جسمى مشكل ايجاد مىكند. آيا مىتوانم فقط در همين مسأله به مرجع ديگرى رجوع كنم كه ايشان در مسائل يائسگى بعد از پنجاه سال را حيض حساب مىكند⁉️
سن يائسگى (در زنان سيده ۶۰ سال قمرى است ولى سن يائسگى در زنان غير سيده۵۰ سال قمرى)، محل تأمّل و احتياط است، ولى اگر كسى بخواهد در اين رابطه به مجتهد جايزالتقليدى كه فتوا در اين مسأله دارد مراجعه كند، اشكال ندارد.
📝آيت الله مكارم شيرازي:
من حدود ۱۲ سال است که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته ام و دچار عادت ماهانه نمیشوم یعنی می توانم به طور کامل نماز بخوانم. اما طی ۲ سال اخیر توسط یک پزشک متخصص زنان دارویی به من تجویز شده که اینک با نظر همان پزشک اقدام به قطع تدریجی دارو کردم که دارو هنوز تمام نشده ولی من دچار عادت ماهانه شدم که هم اکنون حدودا ۱ هفته است که ادامه دارد اکنون خواهشمند است که راهنمایی بفرمائید که ایا نماز خواندن بر من واجب است یا خیر⁉️ و اگر نماز بر من واجب نیست بعد از چه مدتی باید نماز بخوانم⁉️ایا با همین وضع می توانم نماز بخوانم⁉️⁉️
این خون حکم استحاضه را دارد و شما باید اعمال زن مستحاضه را انجام دهید و عباداتتان را بجا آورید.
🆔👇👇
@resule10📚