eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.6هزار عکس
10.7هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ایی_که_برای_بچه_ها_است_استفاده_کرد 💬 سوال: ۱. تصرف پدر در هدایایی که به مناسبت اعیاد و تولد برای کودک آورده میشود چه حکمی دارد⁉️⁉️ ۲. آیا عرفا این هدایا متعلق به فرزند است یا اینکه چون اقوام به جهت کمک به هزینه های جاری زندگی معمولا بصورت نقد، هدیه می آورند متعلق به پدر است⁉️⁉️ ۳. آیا می توان برای مصارف مهمی مانند خرید مسکن یا هزینه تحصیل اولاد از آن استفاده کرد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در صورتی که برای فرزند آورده باشند، متعلق به فرزند است. و ولى مى تواند صرف فرزند نمايد. و اگر براى کمک به والدين باشد، تصرف در آن براى آنان مشکلى ندارد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر تصريح خاصي از طرف اهدا کنندگان نسبت به نوع مصرف آن هدایا نشده باشد ظاهر اين است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزينه هايي است که پدر براي بچه انجام داده است و به او مي رسد ولي اجناس غير نقدي و کادوهاي متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و بايد در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود. 📝آیت الله شبیری زنجانی: ۱. تصرف ولی (پدر و جد پدری) در مال فرزند نابالغ در صورتی که برای فرزند مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد. ۲. تابع نظر عرف است ظاهرا متعلق به پدر است. ۳. مانعی ندارد. 📝 آیت الله وحید خراسانی: ‌ ۳. فقط می تواند برایِ مصالحِ خودِ بچّه صرفِ نماید. ۲. بستگی دارد که دهنده به چه کسی هدیّه داده باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: انسان می‌تواند زکات را درچندجا مصرف کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣: فقیر و آن کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش را نداردو کسی که صنعت یا ملک یا سرمایه‌ای دارد که می‌تواند مخارج سال خود را بگذراند فقیر نیست. 2⃣: مسکین و آن کسی است که از فقیر سخت‌تر می‌گذراند 3⃣: کسی که از طرف امام علیه السلام یا نایب امام مأمور است که زکات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی کند و آن را به امام علیه السلام یا نایب امام یا فقرا برساند. 4⃣: کافرهایی که اگر زکات به آنان بدهد به دین اسلام مایل می‌شوند، یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند. 5⃣: خریداری بنده‌ها و آزاد کردن آنان. 6⃣: بدهکاری که نمی‌تواند قرض خود را بدهد. 7⃣: سبیل اللّه، یعنی کاری که مانند ساختن مسجد منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه که نفعش به عموم مسلمانان می‌رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو که باشد 8⃣: إبن السبیل، یعنی مسافری که در سفر درمانده شده 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال؛ آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) اشکال دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ؛ 📝آیت الله خامنه ای: فی نفسه حرام نیست؛ هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد. 📝آیت الله مکارم: سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا رهن کامل منزل اشکال شرعی دارد⁉️⁉️ اگر ما خانه را با هر قیمتی در ضمن عقد اجاره به صورت قرض الحسنه و هر ماه نیز مقداری به عنوان اجاره (هرچند ناچیز) اجاره دهیم مشکلی ندارد؟ قرض دادن مشروط به اجاره باشد، و اگر اجاره به شرط قرض اشکال دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله خامنه ای : اگر خانه به مبلغى اجاره شود و در ضمن عقد اجاره شرط گردد که مستأجر مبلغى را به صاحب‌خانه قرض دهد در صورتى که اجاره به مبلغ متعارف باشد اشکال ندارد؛ و رهن کامل صحیح نیست. 📝آیة الله وحید خراسانی : چنانچه عقد اجاره انجام گیرد و در ضمن عقد اجاره با مبلغ معین و زمان معین موجر و مستأجر شرط کند که مبلغی را به او قرض دهد اشکالی ندارد ولی قرض به شرط اجاره ربا و حرام است. 📝آیة الله سیستانی : آنچه فعلاً بعنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست، بـلـکـه پـولـى رابه صاحبخانه قرض مىدهد و در مقابل از سکناى خانه استفاده مىکند، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا و حرام است و حق ندارد در خانه زندگى کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست. و در مورد احتیاط مذکور میتواند به فقیه دیگری مراجعه کند 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خونی که زن بعداز سن یائسگی می بیند چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آيت الله خامنه ای: 1⃣- خونی که زن در سن یائسگی میبیند، چه حکمی دارد⁉️ و وظیفه شرعی او چیست⁉️⁉️ محکوم به استحاضه است. 2⃣-مادرم از ذریّه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است. آیا من نیز از سادات محسوب میشوم⁉️ آیا میتوانم عادت ماهیانه ام را تا شصت سالگی، حیض قرار دهم و در آن ایام نماز و روزه خود را انجام ندهم⁉️⁉️ تعيين سن يائسگى محل تأمل و احتياط است؛ بانوان مى‌توانند در اين مسأله به مجتهد جامع‌الشرايط ديگر مراجعه نمايند. 3⃣-اينجانب در سن ۵۱ سالگى هستم بعد از وفات حضرت امام خمينى «قدس سره» حضرتعالى را به عنوان مرجع خود انتخاب كرده‌ام، بعد از پنجاه سالگى به وظيفه مستحاضه عمل مى‌كنم ولى براى من از نظر جسمى مشكل ايجاد مى‌كند. آيا مى‌توانم فقط در همين مسأله به مرجع ديگرى رجوع كنم كه ايشان در مسائل يائسگى بعد از پنجاه سال را حيض حساب مى‌كند⁉️ سن يائسگى (در زنان سيده ۶۰ سال قمرى است ولى سن يائسگى در زنان غير سيده۵۰ سال قمرى)، محل تأمّل و احتياط است، ولى اگر كسى بخواهد در اين رابطه به مجتهد جايزالتقليدى كه فتوا در اين مسأله دارد مراجعه كند، اشكال ندارد. 📝آيت الله مكارم شيرازي: من حدود ۱۲ سال است که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته ام و دچار عادت ماهانه نمیشوم یعنی می توانم به طور کامل نماز بخوانم. اما طی ۲ سال اخیر توسط یک پزشک متخصص زنان دارویی به من تجویز شده که اینک با نظر همان پزشک اقدام به قطع تدریجی دارو کردم که دارو هنوز تمام نشده ولی من دچار عادت ماهانه شدم که هم اکنون حدودا ۱ هفته است که ادامه دارد اکنون خواهشمند است که راهنمایی بفرمائید که ایا نماز خواندن بر من واجب است یا خیر⁉️ و اگر نماز بر من واجب نیست بعد از چه مدتی باید نماز بخوانم⁉️ایا با همین وضع می توانم نماز بخوانم⁉️⁉️ این خون حکم استحاضه را دارد و شما باید اعمال زن مستحاضه را انجام دهید و عباداتتان را بجا آورید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سؤال: در روزاول اعتكاف، سحرى را در خانه خوردم و پس از نماز صبح به مسجد رفتم، اعتكاف من درست بوده يا نه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، در اعتكاف بايد از طلوع فجر روز اول تا مغرب شرعى روز سوم در مسجد باشد و تأخير در ورود و يا تعجيل در خروج، اشكال دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سؤال زنان حائض چند قسم مى باشند⁉️⁉️ ✅پاسخ: زن هاى حائض بر شش قسمند: 1⃣) صاحب عادت وقتيه وعدديه، وآن زنى است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند وشماره روزهاى حيض او هم در هر دو ماه يك اندازه باشد، مثل آن كه دو ماه پشت سر هم از اوّل ماه تا هفتم آن خون ببيند. 2⃣) صاحب عادت وقتيه، وآن زنى است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معين، خون حيض ببيند ولى شماره روزهاى حيض او در هر دو ماه يك اندازه نباشد، مثلاً دو ماه پشت سر هم از روز اوّل ماه خون ببيند ولى ماه اوّل روز هفتم وماه دوم روز هشتم از خون پاك شود. 3⃣) صاحب عادت عدديه، وآن زنى است كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد، ولى وقت ديدن آن دو خون يكى نباشد، مثل آن كه ماه اوّل از پنجم تا دهم وماه دوم از دوازدهم تا هفدهم خون ببيند. 4⃣) مضطربه، وآن زنى است كه چند ماه خون ديده ولى عادت معينى پيدا نكرده، يا قبلاً عادت داشته ولى عادتش به هم خورده وعادت تازه اى پيدا نكرده است. 5⃣) مبتدئه، و آن زنى است كه دفعه اوّل خون ديدن او است. 6⃣) ناسيه، وآن زنى است كه عادت خود را فراموش كرده است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در چه مواردی لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: مواردي كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد در سه صورت اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است: 1⃣ ـ آن كه به واسطه زخم يا جراحت يا دملي كه در بدن او است، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد. 2⃣ـ آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم ـ كه تقريباً به اندازه يك اشرفي ميشود ـ به خون آلوده باشد. 3⃣ـ آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند، و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است: 👈الف ـ آن كه لباسهاي كوچك او، مانند جوراب و عرقچين نجس باشد. 👈ب ـ آن كه لباس زني كه پرستار بچه است نجس شده باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: با يك وضو تا چه زمانى مى توان نماز خواند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: تا زمانى كه يكى از مبطلات وضو پيش نيامده باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر جنابعالی (آیت الله خامنه ای)درباره وضو گرفتن قبل از داخل شد وقت نماز چیست⁉️ در پاسخ به یکی از استفتائات فرمودهاید که با وضویی که نزدیک اول وقت نماز گرفته میشود، میتوان نماز خواند. منظور شما از نزدیک اول وقت نماز، چه مقدار است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: ملاک صدق عرفى نزديکى وقت نماز است، و اگر در آن وقت براى نماز وضو گرفته شود، اشکال ندارد. به نیت طهارت برای نماز مغرب وضو گرفتم، آیا برای من با این وضو مسّ قرآن کریم و خواندن نماز عشا جایز است⁉️⁉️ بعد از آنکه وضو به‌ طور صحيح محقّق شد، تا زمانى که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت، با آن جايز است. 📝آيت الله سيستانی: وضو هر وقت بگیرد چه قبل از وقت نماز نزدیک به آن، یا با فاصله، و چه بعد از دخول وقت اگر به قصد قربت باشد صحیح است، و نیت وجوب و استحباب لازم نیست بلکه اگر اشتباهاً نیت وجوب کند و بعد معلوم شود واجب نبوده وضو صحیح است. 📝آيت الله مكارم شيرازي: وضو گرفتن قبل از وقت : اگر وضو را به نيّت نماز واجب بگيرد تنها در صورتى صحيح است كه وقت نماز نزديك باشد. (مثلا ۱۰ تا ۱۵ دقيقه قبل از اذان) امّا در هر زمانى مى‌تواند وضو را به نيّت طهارت بگيرد و با آن نماز بخواند. 📝آيت الله شبيري زنجاني: آيا صحيح است وضوي نمازهاي واجب را چند ساعت قبل از اذان انجام داد⁉️⁉️ انسان مى‌تواند قبل از وقت نماز، به قصد نماز یا با طهارت بودن وضو بگیرد و با همان وضو نماز بخواند. 📝آيت الله نوری همدانی شما از دفتر: اگر ۳ ساعت قبل از اذان ظهر به نیت نماز واجب وضو بگیریم (نه به نیت مطلق طهارت) حکمش چیست ⁉️⁉️ در فرض سوال وضو اشکال دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سؤال: در روزاول اعتكاف، سحرى را در خانه خوردم و پس از نماز صبح به مسجد رفتم، اعتكاف من درست بوده يا نه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، در اعتكاف بايد از طلوع فجر روز اول تا مغرب شرعى روز سوم در مسجد باشد و تأخير در ورود و يا تعجيل در خروج، اشكال دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
آيا قبل از اذان، مى توان براى نماز وضو گرفت⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر وقت نماز نزديك باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگيرد، اشكال ندارد و نيز مى تواند پيش از وقت، به قصد داشتن طهارت وضو بگيرد و با آن نماز نيز بخواند. 🆔👇👇 @resule10📚