eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.3هزار عکس
10.6هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰حقیقت روح چیست؟ آیا احضار ارواح و دیدن روح گذشتگان ممکن است؟ ✍ پاسخ: ✅ در ابتدا باید گفت اطلاعات آدم ها از حقیقت و چگونگی روح ناچیز است، چنان که خداوند به این امر اشاره فرموده است: وَيسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا(الإسراء/۸۵) و از تو درباره «روح» سؤال مي‌کنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز اندکي از دانش، به شما داده نشده است!» اما با این وجود اشارات و توضیحاتی در خصوص آن در روایات معصومین علیهم السلام آمده ، علما به خصوص فلاسفه در مورد آن بحث‌های مفصلی را ارائه داده‌اند لکن نظریه رایج دلالت بر تجرد روح دارد. در مورد ادعای این افراد باید دید مقصودشان از دیدن چیست. اگر منظور دیدن با چشم مادی باشد، این ادعا بی معنی است، چون روح ازمجردات است و قابل رؤیت حسی نیست‌. اگر منظور نوعی ادراک از ویژگی های روحی افراد باشد که این امر برای هرکسی به شدت وضعف ممکن است؛ در هر حال باید دانست دقیقا مراد این افراد چیست. اما آنچه در برخی موارد به برخی بزرگان دین وعلمای ربانی نسبت داده شده، دیدن و ادراک حقیقت برزخی افراد است، نه خود روح آنها؛ در اعتقاد ما همه اعمال ورفتارهای ما باطنی دارد که هم اکنون ودر این جهان در حقیقت جان ما تبلور یافته و حقیقت نادیدنی وجود ما را تشکیل می دهد؛ باطن این عالم ظاهری، هم اکنون به شکل وشمایل دیگری برقرار است که از آن به برزخ افراد و اعمال تعبیر می کنیم . از منابع دینی به دست می آید که انسان میتواند به مقام و درجه ای دست یابد که باطن این عالم و افراد و اعمال آنها را، به صورت واقعی ببیند. این همان چشم برزخی است، اما تنها انسان های معدودی به این مقام دست می یابند. چنین افرادی ناشناخته اند و حقایق و اسرار را آشکار نمی کنند. البته روح انسان‌، بعد از پایان زندگی دنیا در جسم لطیفی قرار می‌گیرد که از بسیاری از عوارض جسم مادی برکنار است و به آن "بدن مثالی‌" یا "قالب مثالی‌" گویند. کسانی هم وجود دارند که ادعای دیدن ارواح گذشتگان را می کنند. در فرض صحت ادعای آنها در حقیقت ایشان قالب برزخی وبدن مثالی ارواح را می بینند. 🆔 @resule10
💬سوال: آيا در قرآن آيه اى درباره وضو وجود دارد؟ معناى وضو و فايده آن چيست⁉️ ✅پاسخ: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ... »50 ؛ «اى كسانى كه ايمان آورده ايد، چون به [عزم] نماز برخيزيد، صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد ؛ و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد...». «وضو» در لغت به معناى نظافت و پاكيزه كردن است و در اصطلاح فقه عبارت است از: «شستن مخصوص ؛ كه مى توان آن را به دو صورت انجام داد: ترتيبى و ارتماسى. وضوى ترتيبى بدين صورت است كه به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و سپس دست راست و بعد دست چپ رابشويد. آن گاه با رطوبتى كه از شستن دست بر كف آن باقى مانده، سر را مسح كرده و سپس پاى راست و در پايان پاى چپ را مسح نمايد». وضوى ارتماسى عبارت است از فرو بردن صورت و دست ها در آب، به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پايين. گاهى ممكن است بين اين دو شيوه تلفيق شود ؛ به اين معنا كه صورت را ارتماسى و دست ها را ترتيبى بشويد. اين شكل از وضو نيز صحيح است. بايد دانست كه وضو براى برخى از كارها واجب و براى بعضى ديگر مستحب است. وضو داراى دو فايده روشن است: بهداشتى و معنوى. از نظر بهداشتى شستن صورت و دست ها ـ آن هم پنج بار يا سه بار در شبانه روز ـ اثر قابل ملاحظه اى در نظافت بدن دارد. مسح بر سر و پاها ـ كه شرط آن رسيدن آب به موها يا پوست سر است ـ سبب مى شود اين اعضا را نيز پاكيزه بداريم. ضمن اينكه تماس آب با پوست بدن، اثر خاصى در تعادل اعصاب (سمپاتيك و پاراسمپاتيك ) دارد. از نظر معنوى وضو چون با قصد قربت و براى رضاى خدا انجام مى گيرد، اثر تربيتى و اخلاقى دارد ؛ زيرا مفهوم باطنى وضو اين است: «از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام بر مى دارم» 🆔 @resule10
💎روزعرفه روزدعوت عاشقانه به سوی خداس روزنیایش وروزبارش چشم های خاکیان برشما 🎀دوستان گلم مبارک التماس دعا 🕊درلحظات قشنگ وخلوتتون 😊👈فردا برای همه دعا کنید بهترین دعا اللهم عجل لولیک الفرج.. @resule10
به رسم هر روز صبح با سلام  بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم  اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
👇👇👇 ♨سوال: 🔰با توجه به اينکه قدرت خداوند بي نهايت است پس چرا تعداد محدودي انسان خلق مي کند؟ ✍پاسخ: ✅انسان در عالم ماده اي زندگي مي کند که محدوديت از لوازم جسم و ماده است که قابل تفکيک از آن نيست ، جسم بودن خود نوعي قيد و بند و محدوديت است و لذا نا محدود بودن در مورد ماديات به هيچ وجه قابل تصور نيست . يکي از محدوديت هاي جسم نيز از حيث تعداد و کميت است . روشن است که هر قدر که تعداد انسانها زياد باشد ، بالاخره آنها جسم و مادّه اند و روشن است که اجسام تعدادشان محدود و قابل شمارش است و نامحدوديت در مورد آنها قابل تصور نيست . بايد توجه داشت که قدرت الهي نامحدود است يعني خدايي که نامحدود است بايد صفاتش (که از آن جمله است قدرت بودنش) هم نامحدود باشد اما ملازمه اي بين اين مطلب و نامحدود بودن تعداد انسانها وجود ندارد يعني مانعي ندارد که قدرت خدا به شکل ديگري تجلي پيدا کند. به عبارت ديگر : قدرت الهي نا محدود است و هر آنچه را که امکان آفرينش داشته باشد را مي آفريند در عالم ماده بايد شرايط و علل مادي براي خلق موجودات مادي فراهم گردد تا آن شي موجود شود اما اگر شرايط و علل مادي آن مهيا نگردد آن شي(انسان) موجود نمي شود. و هر آنچه که شرايطش فراهم گردد خدا آن را مي آفريند. اين محدوديت از عالم ماده است نه قدرت الهي ، در عالم مجردات مساله فرق مي کند آنجا به صرف تعلق اراده فاعلي الله موجودات مجرد خلق مي شوند عالم مجردات عالم نامحدود موجود است و موجودات نا محدود (از نظر تعداد ) در آن هستند. به عبارت دقيق تر : اين که تعداد انسان ها در عالم ماده محدود اند به علت محدود بودن قدرت الهي نيست بلکه به علت قابليت نداشتن عالم ماده براي داشتن موجودات نا محدود است. در عبارت کوتاهي فلاسفه مي گويند: «مشکل از فاعليت فاعل نيست از قابليت قابل است» 🆔 @resule10👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰دليل گناه بودن زنا از منظر قرآن و حديث چيست؟ ✍پاسخ: ✅ زنا و رابطه نامشروع دو جنس مخالف، يکي از مفاسد بزرگ اجتماعي است که باعث خسارت هاي جبران ناپذير است به همين جهت اسلام آن ر ا حرام دانسته و با آن شديداًً مبارزه نموده است از نظر قرآن زنا گناه بسيار بزرگى است که خداوند در باره آن مىفرمايد:" نزديک زنا نشويد چرا که عمل بسيار زشتى است و راه و روش بدى است." همچنين اين گناه به قدري عظيم و بزرگ است که خداوند متعال براي آن مجازات سنگيني قرار داده است و در باره زن و مرد مجردي که مرتکب اين عمل زشت مي شوند مي فرمايد: "ر يک از زن و مرد زناکار را صد تازيانه بزنيد و نبايد رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو، شما را از اجراى حکم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند". و بر اساس روايات، اگر زن و مردي که مرتکب اين عمل مي شوند هر دو يا يکي از آنان متأهل (داراي همسر) باشد حکم فردي که متأهل است قتل و اعدام است . از شدت مجازات معلوم مي شود که زنا گناهي بسيار بزرگ است. زنديقى از حضرت صادق (ع) پرسيد علت حرمت زنا چيست؟ فرمود: «لما فيه من الفساد، و ذهاب المواريث و انقطاع الانساب لا تعلم المرءة فى الزنا من احبلها و لا المولود يعلم من ابوه، و لا ارحام موصولة و لا قرابة معروفة زنا علت و مايهى فساد و از ميان رفتن ارث و ميراث و قطع نسل است، زن زناكار در زنا نمىداند چه كسى او را حامله كرده، و فرزند نمىداند پدرش كيست، در زنا رحمى وجود ندارد تا صلهى ارحام بجا آورده شود، در زنا خويشاوندى معلوم و روشن نيست. از حضرت رضا (ع) روايت شده: «حرم الزنا لما فيه من الفساد من قتل الانفس و ذهاب الانساب و ترك التربية للاطفال و فساد المواريث و ما اشبه ذلك من وجوه الفساد:» زنا به علت اين مفاسد حرام شده است: قتل نفس، نابودى اصل و نسب، ترك تربيت اطفال، تباه شدن ارث و ميراث و مانند اين مفاسد! از حضرت باقر (ع) روايت شده كه آن حضرت فرمود در كتاب رسول خدا يافتم:«اذا ظهر الزنا من بعدى كثر موت الفجأة» چون پس از من زنا آشكار شود، مرگ ناگهانى زياد گردد. از رسول خدا روايت شده:م»من فجر بأمرءة و لها بعل انفجر من فرجهما من صديد واد مسيرة خمسمأة عام يتأذى اهل النار من نتن ريحهما و كانا من اشد الناس عذاباً» هر كس با زن شوهردارى زنا كند، رودى از چركابه به طول پانصد سال راه از شرمگاه هر دو جارى گردد، به طورى كه دوزخيان از بوى بد آن دو آزار بكشند و عذاب آنان از همه دوزخيان سختتر باشد. 🆔 @resule10 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰ما مي گويم براي سلامتي امام زمان صلوات بفرستيد مگر امام زمان مريض مي شود لطفا توضيح دهيد ✍پاسخ: ✅آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست ** هر کجا هست خدايا به سلامت دارش. (ديوان حافظ، ص 223) دعا از هر حيث مخصوصا براي سلامتي امام زمان(عج) آثار و برکات فراواني دارد از جمله: 1- نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ايشان است. اگر چه دوستي تمام ائمه معصومين بخشي از ايمان و شرط قبولي اعمال است، در عين حال دعا کردن در حق امام زمان(عج) موجب ازدياد محبت آن حضرت در دل و در نتيجه موجب تقويت ايمان مي گردد. 2- اظهار تجديد عهد و پيمان با آن حضرت است و محتواي پيمان با آن حضرت را دين داري و شريعت محوري و تصميم قلبي بر اطاعت امر امام(ع) و ياري رساندن او با نثار جان و مال تشکيل مي دهد. 3- سبب زنده نگه داشتن ياد امام غايب در دل منتظران مي گردد. ياد امام زمان(عج) توجه به ارزش هاي دين و اصول اخلاقي را در دلها جوانه مي زند و برعکس غفلت از ياد و خاطره امام يکي از دلايل عمده پژمردگي و سستي ارزش هاي الهي وانساني در جوامع مسلمان است. 4- کسي که سلامتي امام زمانش برايش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برايش سخت است در نتيجه دعا براي سلامتي آن حضرت، انسان را بر انجام کارهايي وامي دارد که موجب خشنودي آن حضرت و در نتيجه سبب رسيدن به مقام رضوان الهي مي گردد. 5- دعا بسيار مؤثر است و موجب فرج آن حضرت و نيز فرج و گشايش در زندگي مؤمنان مي شود. 6- هر چند طبق وعده الهي حضرت زنده و باقي هستند تا زماني که پرچم توحيد و عدل را در همه جهان به اهتزاز درآورند ولي بالاخره بشر هستند ودر معرض آفات جسماني و بلاهاي طبيعي. مثلا حضرت ممکن است مريض شوند و دچار کسالت گردند و از اين نظر دعاي ما براي سلامتي حضرت و حفظ ايشان از اين آفات و حوادث بدون شک در سلامتي وجود آن عزيز عالم وجود و آخرين در صدف امامت و ولايت مؤثر و مفيد است. 🆔 @resule10 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰با توجه به اينکه قدرت خداوند بي نهايت است پس چرا تعداد محدودي انسان خلق مي کند؟ ✍پاسخ: ✅انسان در عالم ماده اي زندگي مي کند که محدوديت از لوازم جسم و ماده است که قابل تفکيک از آن نيست ، جسم بودن خود نوعي قيد و بند و محدوديت است و لذا نا محدود بودن در مورد ماديات به هيچ وجه قابل تصور نيست . يکي از محدوديت هاي جسم نيز از حيث تعداد و کميت است . روشن است که هر قدر که تعداد انسانها زياد باشد ، بالاخره آنها جسم و مادّه اند و روشن است که اجسام تعدادشان محدود و قابل شمارش است و نامحدوديت در مورد آنها قابل تصور نيست . بايد توجه داشت که قدرت الهي نامحدود است يعني خدايي که نامحدود است بايد صفاتش (که از آن جمله است قدرت بودنش) هم نامحدود باشد اما ملازمه اي بين اين مطلب و نامحدود بودن تعداد انسانها وجود ندارد يعني مانعي ندارد که قدرت خدا به شکل ديگري تجلي پيدا کند. به عبارت ديگر : قدرت الهي نا محدود است و هر آنچه را که امکان آفرينش داشته باشد را مي آفريند در عالم ماده بايد شرايط و علل مادي براي خلق موجودات مادي فراهم گردد تا آن شي موجود شود اما اگر شرايط و علل مادي آن مهيا نگردد آن شي(انسان) موجود نمي شود. و هر آنچه که شرايطش فراهم گردد خدا آن را مي آفريند. اين محدوديت از عالم ماده است نه قدرت الهي ، در عالم مجردات مساله فرق مي کند آنجا به صرف تعلق اراده فاعلي الله موجودات مجرد خلق مي شوند عالم مجردات عالم نامحدود موجود است و موجودات نا محدود (از نظر تعداد ) در آن هستند. به عبارت دقيق تر : اين که تعداد انسان ها در عالم ماده محدود اند به علت محدود بودن قدرت الهي نيست بلکه به علت قابليت نداشتن عالم ماده براي داشتن موجودات نا محدود است. در عبارت کوتاهي فلاسفه مي گويند: «مشکل از فاعليت فاعل نيست از قابليت قابل است» 🔷 @resule10 👈
به رسم هر روز صبح با سلام  بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم  اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
👇👇👇 ♨سوال: 🔰قضيه مسجد جمکران چيست؟ ✍پاسخ: ✅درباره احداث مسجد شيخ صدوق در کتاب ‌«مونس الحزين في معرفه الحق و اليقين» نوشته است: شيخ حسن بن مثله جمکراني گويد: شب سه شنبه هفدهم ماه رمضان سال 373هجري قمري در خانه خود بودم که ناگهان جماعتي آمدند و من را صدا زدند و گفتند که حضرت مهدي(عج) شما را طلبيده است. به همراه جماعت به مکاني که هم اکنون مسجد مقدس جمکران در آن واقع شده است، رفتيم؛ در آن جا حضرت به من فرمود: به صاحب اين زمين (حسن بن مسلم) بگو که اين زمين، زمين شريفي است و خداي تعالي اين زمين را از زمين هاي ديگر برگزيده است. نزد سيد ابوالحسن الرضا برو و به او بگو که اين زمين را از حسن بن مسلم بگيرد و با همکاري مردم در اين زمين مسجدي بنا گردد و به مردم بگو تا به اين مکان توجه کنند و آن را عزيز دارند و چهار رکعت نماز در اين جا به جا آورند. سپس حضرت خواندن نماز مخصوص در اين مکان را به وي آموخت. حسن بن مثله جمکراني مي گويد: به حضرت عرض کردم: براي اين که ديگران حرف من را بپذيرند، به دليل و نشانه نياز است، چون که مردم حرف بي دليل را نمي پذيرند. حضرت فرمود: ما نشانه اي و علامتي قرار مي دهيم تا سخن تو تصديق شود. برو نزد سيد ابوالحسن الرضا و به او بگو که اين کارها را انجام دهد... . من به خانه ام بازگشتم و فردا صبح به همراه «علي المنذر» به خانه سيد ابوالحسن الرّضا رهسپار شديم. وقتي که به منزلش رسيديم، ديديم که خدمت گزاران سيد مي گويند: آقا از سپيده دم تا کنون منتظر شما است. آيا از جمکران آمده ايد؟ گفتم: آري. پس نزد سيد رفتيم و بعد از سلام و احوالپرسي به من گفت: اي حسن بن مثله! من خوابيده بودم. در خواب شخصي به من گفت: بامداد مردي از جمکران به نام حسن بن مثله پيش تو مي آيد. بايد سخنش را تصديق کني. سخن او سخن ما است. من هم ماجرا را گفتم و به فرمان ناحية مقدسه اين مسجد ساخته شد.[1] [1]. مجلسي، بحارالانوار، ج 53، 230 ـ 234. 🔷 @resule10 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا اون دنيا خواهر و برادر ميتونن همديگرو ببينند؟ ✍پاسخ: ✅روایات متعددی ذکر شده که دلالت دارد که مؤمنان در برزخ و قیامت یک دیگر را می‌بینند و می‌شناسند که به چند روایت اشاره می‌کنیم. شیخ مفید در کتاب امالی حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نقل فرموده که امام صادق فرمود: هنگامی که خدا روحی را قبض می‌کند، آن روح را به شکلی همانند آنچه در دنیا داشته به بهشت می‌فرستد. این ارواح در آنجا می‌خورند و می‌نوشند و هنگامی که شخصی بر آنان وارد می‌گردد، آن ها را به همان شکلی که در دنیا داشته اند می‌شناسند. آیت الله دستغیب در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند که ارواح با صفات اجساد در بستانی از بهشت قرار دارند یک دیگر را می‌شناسند و از یک دیگر سؤال می‌کنند؛ هنگامی که روح تازه ای بر آن ها وارد می‌شود، می‌گویند او را رها کنید؛ زیرا از هول عظیمی به طرف ما می‌آید (یعنی از وحشت مرگ) سپس از وی می‌پرسند فلان کس چه شد؟ اگر بگوید زنده بود اظهار امیدواری می‌کنند (که نزد آن ها بیاید) ولی اگر بگوید از دنیا رفته بود، می‌گویند سقوط کرد (اشاره به این که به دوزخ رفته است) . بر اساس روایات انسان ها، اعم از مومن و کافر بعد از مرگ بستگان خود را دیدار خواهند کرد. در این باره روایات متعددی نقل شده که به دو نمونه از آن اشاره می‌شود: 1- در حضور امام صادق (ع) سخن از ارواح مومنان به میان آمد، حضرت فرمود: «ارواح المومنین یلتقون؛ ارواح مومنان در برزخ با هم ملاقات و دیدار می‌کنند». آنگاه شخصی با تعجب و شگفتی از حضرت پرسید: آیا ملاقات می‌کنند؟ فرمود: «نعم و یتسائلون و یتعارفون حتی اذا رایته قلت: فلان؛ بلی، و با یک دیگر گفتگو می‌نمایند و همدیگر را می‌شناسند . وقتی کسی را دیدی ،می‌گویی فلانی است». 🔷 @resule10 👈
💬سوال: آيا مى توان عقيقى كه روى آن اسماى متبركه نوشته شده، به گردن انداخت و با آن به دستشويى رفت⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر باعث هتك و بى حرمتى نشود، اشكال ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f