✍امام باقر(ع)می فرمايند:
همان گونه ڪه مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند؛ زينت و آرايش را در مردانشان ببينند
📚مڪارم الاخلاق، ص۸۰
✨شهادت امام باقر (ع) تسلیت باد ✨
🌺 #جواب_سلام و باطل شدن #نماز
🍃🌸 سوال: اگر در اثناء نماز در جواب کسی که سلام می دهد بگوییم: #سلام_علیک و رحمه الله و برکاته، در صورتی که (و رحمه الله و برکاته) عمدی باشد، مبطل نماز است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🍃 امام خامنه ی: بنابر احتیاط واجب باطل است. [1]
🍃 آیت الله مکارم: نمازگزار نبايد در حال نماز به ديگرى سلام كند، ولى اگر ديگرى به او سلام كند جواب او واجب است، امّا جواب بايد مانند سلام باشد، مثلًا اگر گفت: «السلام علیک» در جواب بگويد «السلام علیک» و اگر بگويد «سلام علیکم» در جواب بگويد «سلام علیکم»، حتّى اگر بگويد «سلام» در جواب بايد بگويد «سلام». بنابراین در فرض سوال احتیاط این است که نماز را اعاده کند. [3]
🍃 آیت الله شبیری زنجانی: خلاف احتیاط استحبابی است البته اگر سلامکننده «علیکم» و مانند آن را بر سلام مقدّم داشت، باید با صیغههای سلامی که در قرآن وارد شده است مانند «سَلامٌ عَلَيْکَ» یا «سَلامٌ عَلَيْکُمْ» به قصد این که از قرآن است جواب بگوید و اگر به این قصد نگفته اید و مساله را نمی دانستید باید نماز را اعاده کنید.. البته در هر صورت اضافه رحمه الله و برکاته اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد. [4]
🍃 آیت الله وحید: در حال نماز ، انسان نبايد به ديگرى سلام كند و اگر ديگرى به او سلام كند، بايد همان طور كه او سلام كرده جواب دهد، مثلا اگر گفته (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جواب بگويد: (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) ، مگر در جواب (عَلَيْكُمْ السَلامْ) كه بنابر احتياط واجب بايد بگويد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ).و اگر عمداً غیر از آنچه گفته شد بگوید چنانچه مسأله را میدانسته یا در یادگیریِ آن کوتاهی کرده نمازش باطل است. [5]
🍃 آیت الله فاضل: اگر کسی در حال نماز به انسان سلام کند بايد طورى جواب دهد كه سلام #مقدّم باشد مثلاً بگويد: «اَلسّلامُ عَلَيْكُم» يا «سَلام عَلَيْكم»و نبايد «عَلَيْكُمُ السَّلامُ» بگويد. و هم چنین به احتیاط واجب از گفتن و رحمه الله و برکاته خودداری شود و اگر کسی بداند که نباید ورحمه الله را بگوید و عمدا بگوید به احتیاط واجب نماز باطل می شود. [6]
🍃🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷🍃
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
#ارثی_که_قیمتش_بالا_رفته
💬سوال:
اگر قيمت روز چيزى كه انسان به ارث برده، افزايش يابد و آن را بفروشد، آيا به مقدار افزوده، خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل، مكارم و صافى): خمس ندارد.
آيه اللّه فاضل: مقدار افزوده، جزء درآمد سال شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال زياد بيايد، بنابر احتياط خمس آن را بدهد.
📝آيات عظام مكارم و صافى: مقدار افزوده، جزء درآمد سال فروش شمرده مى شود و چنانچه تا سر سال زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#پوشاندن_چانه_برای_زنان
💬سوال:
آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه جزئى از صورت است.
📝آيت الله مكارم شيرازي
آیا پوشاندن مقداری از چانه که پس از پوشیدن مقنعه های معمولی باز هم پیداست لازم است⁉️⁉️
پاسخ :آنچه از خط چانه به پایین باشد پوشاندن آن لازم است.
آیا در نماز برای زنان پوشاندن چانه واجب است⁉️ و اگر تا حال نپوشانده باید نمازهای خوانده را قضا کند⁉️
پاسخ :اگر جاهل قاصر بوده قضا ندارد و اگر مقصر بوده قضا دارد.
📝 آيت الله سيستاني
گردی صورت تا چه حد جایز است ⁉️ اگر ابروها برداشته شده باشد حکم چیست ⁉️ایا با مقنعه مشکی که زیر چانه را بپوشاند و کنار صورت وتا بالای ابروان بیاید و مانتو کاملا گشاد مشکی بلند وشلوار، حجاب رعایت شده یا نه ⁉️اگر مقنعه یا مانتو رنگی باشد اشکال دارد⁉️
حجاب کافی ان است که موها و بدن را بپوشانده و خود زینت شمرده نشود و برجستگیهای زن را نمایان نسازد و صورت و دستها تا مچ لازم نیست پوشانده شود و چانه و مقداری از زیر چانه که معمولا مقنعه ان را نمیپوشاند لازم نیست پوشانده شود و چهره پیرایش کرده از قبیل ابرو برداشتن لازم نیست پوشانده شود ولی باید که با ارایش زینت نشده باشد .
ـ عده ای از زنان با حجاب مسلمان، عادت کرده اند که جانه و قسمتی از زیر چانه را باز می گذارند امّا گردن را می پوشانند. آیا چنین کاری جایز است⁉️⁉️ و چه اندازه ای از صورت را می توان باز گذاشت و آیا گوشها را هم می توان بیرون گذاشت⁉️⁉️
صورت شامل دو گوش نمی شود، پس پوشاندن آنها واجب است امّا چانه و مقدار اندکی از زیر چانه، در حکم صورت می باشد.
📝آيت الله شبيري زنجاني
آیا در نماز، پوشاندن زیر چانه برای خانمها واجب است⁉️ اگر در بین نماز بفهمد پوشیده نبوده، نمازش چه حکمی دارد⁉️⁉️
واجب است. اگر بعد از التفات، بدون اینکه کاری از نماز را انجام دهد آن مقدار را بپوشاند، نمازش صحیح است.
🆔👇👇
@resule10📚
#اقتدا_به_امامی_که_بخاطر_عذری_با_لباس_نجس_نماز_میخواند
💬سوال:
آیا می توان به کسی که بخاطر عذری با لباس نجس نماز می خواند اقتدا کرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام
امام خمینی،خامنه ای،بهجت،گلپایگانی،صافی،فاضل،مکارم،اراکی
بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.
📝آیات عظام
خویی،سیستانی،تبریزی،زنجانی،نوری:
اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#ترک_نزدیکی_با_زوجه
💬سوال:
مرد تا چه مدت مى تواند عمل زناشويى را نسبت به همسرش را ترك كند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز مكارم): حد آن چهار ماه است و بيشتر از آن، نمى تواند نزديكى با همسرش را ترك كند.
📝آيه اللّه مكارم: حد آن چهار ماه است و بيشتر از آن نمى تواند نزديكى با همسرش را ترك كند؛ بلكه اگر زن جوان باشد و در اين مدت بيم آن مى رود كه به گناه بيفتد؛ احتياط واجب آن است كه طورى رفتار كند كه او به گناه نيفتد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حقوق_زوجین
💬سوال:
ما در يك كشور خارجى زندگى مىكنيم اينجا آقايان همه وظايف و امور خانه را به عهده زنان گذاشتهاند و زنان در خانه براى خود وقت هيچ فعاليتى ندارند و مواقع تفريح هم براى آنها فراهم نمىکنند، اين چه حکمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
همسران مجاز نيستند زنان خود را مکلف به انجام کارهاى خانه کنند، و زنان شوهردار در کارهاى شخصى خود آزاد هستند و نسبت به شوهرانشان هيچ تکليفى زائد بر اداى حقوق زناشويى ندارند.
📝 آيت الله سيستاني
آیا ممکن است گفته شود که کار کردن زن در منزل واجب است به مقتضای شرط ارتکازی که حقیقتی متعارف است⁉️⁉️
اقدام مرد به ازدواج با ارتکاز انجام دادن کارهای منزل توسط زن در جوامع ما طبق متعارف و معمول معنای شرط را محقق نمی کند زیرا که شرط متقدم به اینکه منشاء به عقد زوجیت مقید به التزام زن به انجام دادن کارهای منزل با اجازه شوهر باشد و عملا در خارج چنین تقیدی نیست زیرا که متعارف این است که زن کارهای منزل را با اختیار و با احساس به لزوم آن شرعا یا به عنوان وفاء به شرط انجام می دهد و با این فرض شرط محقق نمی شود.
🆔👇👇
@resule10📚
🍃❤️🍃💞🍃❤️🍃💞🍃❤️
❤️🍃❤️
🍃💞
❤️
#احکام
📝ســؤال:
اگر شخصی مسافرت کند چه زمان روزش باطل میشود؟
مقلــد : 👈 آیت الله وحید خراسانی
✍جــواب :
۱- اگر روزهدار بعد از ظهر مسافرت كند، روزه او صحيح است و بايد روزهاش را بگيرد. ولى اگر پيش از ظهر مسافرت كند، وقتى به حدّ ترخّص برسد روزهاش باطل مىشود.(احکام مسافر) ۲- اگر چنين شخصى به قصد «مسافت شرعى» حركت كند، همينكه به «حدّ ترخّص» رسيد مىتواند روزهاش را باطل نموده و آب يا غذا بخورد، ولى نبايد تا قبل از رسيدن به «حدّ ترخّص»، مبطلات روزه را انجام دهد. و اگر قبل از رسيدن به «حدّ ترخّص» يكى از مبطلات روزه را عمدآ انجام دهد، قضا و كفّاره عمدى بر او واجب مىشود.
منبــع : 👈 استفتاء(8079)
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
وضو و غسل با سرمه
🍃🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷🍃
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈