eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزتان منور باد ز طلوع و درخشندگے خورشید تابناڪ ☀️ الهی قلبتان آڪنده باد، از "عطر نفسهاے خدایے" دلتون "مملو از عشق الهے" و صبحتون لبریز از زیبایے سلام صبحتون عالـــے☕️ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌺‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ فرواردیادتون نره🙏 ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌
💬سوال: آيا بانوان مى توانند همه انگشتان پاى خود را لاك بزنند و در هنگام وضو تنها يك انگشت كوچك پا را براى مسح بدون لاك نزده، نگه دارند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (بجز آيت الله مكارم شيرازي): آرى، مقدار واجب مسح، تنها از سر يكى از انگشتان پا (هرچند انگشت كوچك پا) است.. 📝آيت الله مكارم شيرازي:‌ در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است.  (۲)] ⏹هدانا / تبصره: 1⃣- اين جواب مربوط به قسمت وضو است. در غسل نبايد بر هيچ يك از اعضا مانعي وجود داشته باشد. 2⃣-در وضو ناخن دستها نبايد لاك خورده باشد، چون مانع رسيدن آب مي باشد. شخص مي تواند پس از وضو لاك بزند و نماز بخواند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مادرانى كه بچه شان مرده به دنيا مى آيد؛ آيا بايد غسل مس ميت به جا آورند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر چهار ماه او تمام شده و با بدن مادر تماس پيدا كند، بر مادر غسل مس ميت واجب مى شود. ⏹تبصره. طبق فتواى آية اللّه سيستانى اگر بچه با بدن مادر تماس هم پيدا نكند، بنابر احتياط واجب بر مادر غسل مس ميت واجب مى شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا نشستن بعد از سجده دوم (جلسه استراحت)واجب است در نماز در رکعاتی که تشهد ندارد⁉️⁉️ ⏹پاسخ اجمالی: در رکعت اول و رکعت سومی که تشهد ندارد، مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا (۱) اگر بعد از سجده دوم بدون آن که مقداری بنشیند برای رکعت بعد برخیزد نمازش صحیح است (۲) ولی بنا بر احتیاط واجب (۳) باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله اراکی:باید بعد از سجده دوّم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد. 📝آیات عظام گلپایگانی، صافی و نوری: بنا بر احتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: و این عمل را جلسه استراحت می گویند). 📝آیات عظام خوئی، زنجانی، تبریزی:احتیاط مستحب ((سیستانی:) احتیاط واجب) این است که بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد. (۲) 📝آیت الله بهجت:بنا بر أظهر.. (۳) بهجت:بنا بر احتیاط مستحب.. 📝آیت الله فاضل و مکارم:بعد از سجده دوم در جایی که تشهّد واجب نیست (فاضل: مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا) بهتر است لحظه ای بنشیند، سپس برای رکعت بعد برخیزد (فاضل: و این عمل را جلسه استراحت می گویند). 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا بانوان مى توانند همه انگشتان پاى خود را لاك بزنند و در هنگام وضو تنها يك انگشت كوچك پا را براى مسح بدون لاك نزده، نگه دارند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (بجز آيت الله مكارم شيرازي): آرى، مقدار واجب مسح، تنها از سر يكى از انگشتان پا (هرچند انگشت كوچك پا) است.. 📝آيت الله مكارم شيرازي:‌ در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است.  (۲)] ⏹هدانا / تبصره: 1⃣- اين جواب مربوط به قسمت وضو است. در غسل نبايد بر هيچ يك از اعضا مانعي وجود داشته باشد. 2⃣-در وضو ناخن دستها نبايد لاك خورده باشد، چون مانع رسيدن آب مي باشد. شخص مي تواند پس از وضو لاك بزند و نماز بخواند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا ذکر تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه واجب است یا یک مرتبه کفایت می کند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝امام خمینی(ره): در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بخواند و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه بگوید، کافی است. 📝آیة الله اراکی(ره): در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه بگوید و اگر یک مرتبه بگوید کافی است.   📝آیة الله بهجت(ره): اگر تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید بنابر اقوی (احتیاط واجب) کافی است، ولی سه مرتبه گفتن آن فضیلت بیشتر دارد و موافق احتیاط است. 📝آیة الله تبریزی(ره): در رکعت سوم و چهارم فقط می تواند یک مرتبه بگوید و بهتر آن است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): یک مرتبه کافی است هر چند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود. 📝آیة الله خوئی(ره): یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است. 📝آیة الله سیستانی(دام ظلّه): یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است. 📝آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): می تواند یک مرتبه بگوید و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): در رکعت سوم و چهارم گفتن یک مرتبه تسبیحات کافی است و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره): احتیاط واجب آن است که تسبیحات اربعه را سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله گلپایگانی(ره): یک مرتبه کفایت می کند اگر چه احتیاط مستحب است که سه مرتبه بگوید. 📝آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بگوید اگر چه یک مرتبه هم کافی است. 📝آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): یک مرتبه کفایت می کند، اگر چه احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است. 📝آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه): تسبیحات اربعه را می توان یک بار گفت احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید. 🆔👇👇 @resule10📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 💢 #فریاد_ابلیس_رجیم 💚✨ امام صادق علیه السلام ✍بدرستی‌که ابلیس ۴ مرتبه از اعماق جان از روی غضب نعره کشیده است: ①↶روزی که مورد لعن خدا قرار گرفت ②↶روزی که از آسمان‌ها به زمین فرستاده‌شد ③↶روزی که پیامبر (ص) به رسالت مبعوث شد ④↶روز غدیر خم که از گمراه کردن مؤمنین به برکت امیرالمومنین (ع)مأیوس شد 📚 قرب الاسناد؛ص10 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
پنجشنبه است شاخه گلی بفرستيم برای تموم عزیزانی که دربين مانيستند ولی دعاهاشون هنوزكارگشاست، يادشون هميشه باماست وجاشون درقلب ماست هدیه کنیم برای شادی روحشون شاخه گلی زیبا،به نام فاتحه 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
❖ ﻣﺮﺩﻡ ﮊﺍﭘﻦ ﯾﮏ ﺿﺮﺏ ﺍﻟﻤﺜﻞ خیلی ﺟﺎﻟﺐ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ به نظر من... ﺍﺳﺎﺱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮﺭﺷﻮﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ... ﺍﻭﻥ ﺿﺮﺏ ﺍﻟﻤﺜﻞ ﻣﯿﮕﻪ ؛ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻣﻴﺨﻲ ﻧﻌﻠﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻧﻌﻠﻲ ، ﺍﺳﺒﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﺳﺒﻲ ، ﺳﻮﺍﺭﻱ ﺍﻓﺘﺎﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺳﻮﺍﺭﻱ ، ﺟﻨﮕﻲ ﺷﻜﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺷﻜﺴﺘﻲ ، ﻣﻤﻠﻜﺘﻲ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪ... . ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻴﺦ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﻧﻜﻮﺑﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ؛ ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﻣﺎ، ﺣﺘﻲ ﻛﻮﭼﻚ، ﺍﺛﺮﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﺎ ﻧﺒﻴﻨﻴﻢ ! ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ فرواردیادتون نره🙏
💬سوال: آيا ديدن خون حيض در دخترى كه نمى داند نه سال او تمام شده يا نه، مى تواند نشانه بلوغ باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد (و اطمينان به حيض بودنش پيدا كند)، نشانه بلوغ او محسوب مى شود. 📝آيات عظام صافى و فاضل: نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود. 📝آيت الله بهجت: بنا بر احتياط واجب، نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود. 📝آيت الله خامنه اي: خونى که دختر قبل از نُه سالگى ببيند علامت شرعى بلوغ دختر نيست و حکم حيض را ندارد هرچند صفات آن را داشته باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا غنا و آواز خوانى زن در شب عروسى جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز سيستانى و مكارم): اگر محتواى آن باطل نباشد، اشكال ندارد. 📝آيات عظام مكارم و سيستانى: بنابر احتياط واجب جايز نيست. 💠تبصره. بايد توجه كرد كه در صورتى آوازخوانى زن در شب عروسى جايز است كه صداى او را مرد اجنبى نشنوند و به همراه آن موسيقى لهوى نيز بكار نرود. 🆔👇👇 @resule10📚
❖ ﻣﺮﺩﻡ ﮊﺍﭘﻦ ﯾﮏ ﺿﺮﺏ ﺍﻟﻤﺜﻞ خیلی ﺟﺎﻟﺐ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ به نظر من... ﺍﺳﺎﺱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮﺭﺷﻮﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ... ﺍﻭﻥ ﺿﺮﺏ ﺍﻟﻤﺜﻞ ﻣﯿﮕﻪ ؛ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻣﻴﺨﻲ ﻧﻌﻠﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻧﻌﻠﻲ ، ﺍﺳﺒﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﺳﺒﻲ ، ﺳﻮﺍﺭﻱ ﺍﻓﺘﺎﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺳﻮﺍﺭﻱ ، ﺟﻨﮕﻲ ﺷﻜﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩ .... ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺷﻜﺴﺘﻲ ، ﻣﻤﻠﻜﺘﻲ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪ... . ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻴﺦ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﻧﻜﻮﺑﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ؛ ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﻣﺎ، ﺣﺘﻲ ﻛﻮﭼﻚ، ﺍﺛﺮﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﺎ ﻧﺒﻴﻨﻴﻢ ! ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ فرواردیادتون نره🙏
💬سوال: بچه ای که بعد از مردن مادر به دنیا می آید غسل مس میت بعداز بالغ شدن براش واجب است⁉️⁉ ⏹پاسخ اجمالی: مسأله ۵۲۵ بچه ای که بعد از مردن مادر (۱) به دنیا می آید، (۲) وقتی بالغ شد واجب است غسل مس ّ میّت کند. (۳) ✅پاسخ: (۱) 📝آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی: و سرد شدن بدنش.. (۲) 📝آیت الله خوئی و سیستانی: چنانچه ظاهر بدن مادر را مس ّ نماید.. (۳) 📝آیت الله سیستانی: بلکه اگر ظاهر بدنش را هم مس ّ ننموده باشد باید بنا بر احتیاط بعد از بلوغ، غسل مس ّ میّت نماید. (آیت الله تبریزی:) و اگر بعد از ممیز شدن و قبل از بلوغ غسل کند کافی است. 📝آیات عظام اراکی، گلپایگانی، مکارم، صافی:بنا بر احتیاط واجب باید غسل مس ّ میّت کند. 📝آیت الله زنجانی:بچه ای که بعد از مردن مادر و سرد شدن بدنش به دنیا می آید، بنا بر احتیاط وقتی بالغ شد، لازم است غسل مس ّ میّت کند و اگر در هنگامی که ممیز بود غسل کند، غسلش صحیح بوده، نیازی به غسل مجدد ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
  💬سوال: آيا با غسل جنابت احتياطى مى شود، نماز خواند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، با غسل احتياطى نمى شود نماز خواند از اين رو بعد از غسل بايد وضو هم گرفت. 🆔👇👇 @resule10📚
باور داشته باشید سوره ی مریم را که باز میکنی دنیایی سراسر شگفتی میبینی. از دعای حضرت ذکریا برای درخواست فرزند در نهایت پیری و نازایی تا تولد بدون پدر حضرت عیسی و سخن گفتن در گهواره ی او و... اما نکته ی جالب اینجاست (قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ ۖ ) [سورة مريم 21] (پرودگارت گفت، این کارها نزد من بسیار آسان است...) یعنی خداوند شگفت انگیز ترین کارها برای ما را آسان ترین کارها برای خود میداند و جالب اینجاست این جمله را چندین بار تکرار میکند تا همواره به تو، اطمینان دهد که: آنچه تو سخت و دشوار و محال می پنداری، نزد خداوند ابدا سختی و دشواری ای ندارد. به قدرتش اعتماد کن، بر او توکل کن بی شک، او تو را به سر منزل مقصودت خواهد رساند❤️ 🍃🌷↶【 】↷🌷🍃 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: آيا زن حائض پس از پاك شدن، بايد تمام لباس هاى زمان قاعدگى را بشويد يا اينكه مى تواند با همان لباس ها نماز بخواند⁉️⁉️ ✅پاسخ؛ 📝همه مراجع: اگر لباس هايش با خون حيض يا نجاست ديگر نجس نشده، مى تواند با آنها نماز بخواند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝امام خمینی(ره): جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد. 📝آیة الله بهجت(ره): جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد. پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد. 📝آیة الله تبریزی(ره): جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست. پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود. 📝آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد. پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند. 📝آیة الله خوئی(ره): جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش زیاد نباشد، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد. پول آن: اگر پول را کنار بگذارد و از آن سال بگذرد خمس دارد. 📝آیة الله سیستانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد. سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️ خمس دارد. 📝آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا جنسی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا جنسی را که کنار می گذارد خمس ندارد. 📝آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد. پول آن: اگر تهیه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد. 📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره): جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری ازجهیزیه‍ دخترراتهیه کنندوتهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد⁉️⁉️ 💠تذکر: 1⃣. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند. 2⃣. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود. 3⃣. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی (شرطی که عموم مردم آن را در عقدها لحاظ می کنند، حتی اگر بر آن تصریح نشود.) در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت. 4⃣. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها (آیة الله هادوی تهرانی) در این باره می گویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مۆمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسده ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد. ✅پاسخ: 📝حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست. 📝حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست. 📝حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست. 🆔👇👇 @rsule10📚
💬سوال: با توجه به اینکه گفته می شود در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک)، آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: به طور کلی خوردن حشرات حرام است؛ ولی معالجه با چيزهاى حرام در صورتى كه يقين داشته باشد بيمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جايز است. 📝آیت‌الله مکارم شیرازی با توجه به اینکه مدتهاست خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات - به عنوان نمونه ملخ - احکامی وارد شده است؛ لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید⁉️⁉️ غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست. خوردن ملخ چه حکمی دارد⁉️⁉️ از بین حشرات، تنها خوردن ملخ جایز است. البته اگر آن را زنده بگیرد یا در دست او بمیرد؛ اما اگر به مرده آن برسد، احتیاط در ترک خوردن آن است. 📝آیت‌الله سیستانی آیا گوشت ملخ حلال است⁉️⁉️ 💠 اگر ملخ را با دست یا به وسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن، خوردن آن حلال است لازم نیست کسی که آن را می‌گیرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن، نام خدا را ببرد؛ ولی اگر ملخ مرده‌ای در دست کافر باشد و معلوم نباشد که آن را زنده گرفته یا نه، اگر چه بگوید زنده گرفته‌ام حلال نیست. 📝آیات عظام گلپایگانی و نوری همدانی در باب آن گفته اند: مگر آن که یقین یا اطمینان حاصل شود یا دو شاهد عادل شهادت دهند که راست می‌گوید. 📝آیت الله بهجت درباره آن فرموده اند: مگر این که انسان بداند یا اطمینان داشته باشد که آن را زنده گرفته است. 📝آیت الله خوئی و تبریزی هم می فرمایند: اگرچه بگوید زنده گرفته‌ام، حرام است. 💠 خوردن ملخی که بال در نیاورده و نمی‌تواند پرواز کند، حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
👈 تعلق به 👈 از ⁉️ سوال: از بابت دریافت دیه فوت فرزندم یک قطعه زمین خریدم؛ خمس آن چگونه است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📝 امام خامنه ای: خمس دیه واجب نیست ولی اگر زمین را به قصد تجارت خریده باشید، ارزش افزوده پس از کسر تورم، سر سال خمسی مشمول خمس است. [1] 📝 آیت الله مکارم: مقدار دیه خمس ندارد اما آنچه که به مقدار قیمت زمین اضافه شود و سال بر آن بگذرد، مشمول خمس می باشد. [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: وجهی که بابت دیه شرعی دریافت نموده اید، خمس ندارد. البته اگر آن زمین را بفروشید، افزایش قیمت -منهای تورّم- جزء سود سال فروش و متعلق خمس است. [3] 📝 آیت الله سیستانی: خمس ندارد. [4] ----------------------- پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9kpp96g. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803010168. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65989. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 862457.
ای انتظار جاری ده قرن تا هنوز بی تو غروب می شود این روزها هنوز اما هنوز چشم جهانی به راه توست این جمعه آه، می رسی از راه یا هنوز...؟ 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: با توجه به اینکه گفته می شود در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک)، آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: به طور کلی خوردن حشرات حرام است؛ ولی معالجه با چيزهاى حرام در صورتى كه يقين داشته باشد بيمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جايز است. 📝آیت‌الله مکارم شیرازی با توجه به اینکه مدتهاست خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات - به عنوان نمونه ملخ - احکامی وارد شده است؛ لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید⁉️⁉️ غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست. خوردن ملخ چه حکمی دارد⁉️⁉️ از بین حشرات، تنها خوردن ملخ جایز است. البته اگر آن را زنده بگیرد یا در دست او بمیرد؛ اما اگر به مرده آن برسد، احتیاط در ترک خوردن آن است. 📝آیت‌الله سیستانی آیا گوشت ملخ حلال است⁉️⁉️ 💠 اگر ملخ را با دست یا به وسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن، خوردن آن حلال است لازم نیست کسی که آن را می‌گیرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن، نام خدا را ببرد؛ ولی اگر ملخ مرده‌ای در دست کافر باشد و معلوم نباشد که آن را زنده گرفته یا نه، اگر چه بگوید زنده گرفته‌ام حلال نیست. 📝آیات عظام گلپایگانی و نوری همدانی در باب آن گفته اند: مگر آن که یقین یا اطمینان حاصل شود یا دو شاهد عادل شهادت دهند که راست می‌گوید. 📝آیت الله بهجت درباره آن فرموده اند: مگر این که انسان بداند یا اطمینان داشته باشد که آن را زنده گرفته است. 📝آیت الله خوئی و تبریزی هم می فرمایند: اگرچه بگوید زنده گرفته‌ام، حرام است. 💠 خوردن ملخی که بال در نیاورده و نمی‌تواند پرواز کند، حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر روزه دار در ماه رمضان با زن خود که روزه دار هست جماع کند چه حکمی دارد ❓❓❓ ✅پاسخ: 📝همه مراجع به جزء فاضل: اگر مرد روزه دار زن روزه دار خود را ❗️مجبور❗️به جماع کند کفاره هر دو شخص بر عهده مرد هست وکارشان گناه وحرام هست. ❗️ولی اگر هردو راضی باشند به جماع هر کدام باید کفاره خودش را بپردازد. 📝آیت الله فاضل: چه مجبور باشد چه در حال اختیار هر کس باید کفاره خودش را بدهد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا