💠آیت الله خامنهای حفظه الله:
☘ #پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با همهی رنجها و
🍃امیر مومنان(علیه السلام) با همهی غمها و ائمه دیگر با همهی ستمدیدگیها هیچ کدام در وضعیت امام #حسن (علیه السلام) قرار نگرفتند و این عظمت ایشان را نشان میدهد.
✋زیرا آن دیگران ائمه هداه معصومین اگر از سوی دشمن رنج میدیدند،
از سوی دوستان، آن زخم را التیام مییافتند.
#امام_حسن (علیه السلام) اینجور نبود؛ نزدیکترین یارانش به او میگفتند یا مذل المومنین....💔💔
┏━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┓
⚘|❀📿 @Resule10 📿❀|⚘
┗━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┛
💗امامِ مردم
⚠️پاسخ رهبرانقلاب به یک چهرهی مدعی مردمیبودن درباره امام خمینی(ره)
🔻رهبرانقلاب: یک آقایی از همین چهرههای #مدعی مبارزه، مدعی مردمیبودن، همان روز دوم ورود امام در مدرسهٔ #رفاه، که ما هر لحظهای به دهتا کار مشغول بودیم،... در بین این شلوغوپلوغی، این آقا مچ من را گرفت [و گفت:] آقا من ده دقیقه با تو کار دارم.
🔹حرفش این بود: به امام بگو، اینهمه خودش را به مردم ندهد، صبح تا ظهر با مردم، مرتب دست تکاندادن به مردم، باز یکخُرده استراحت، باز عصری باز با مردم، زنها میآیند، باز دست تکاندادن. من گفتم: چطور؟ منظور چیست؟
🔹گفت: آخر اینهمه رجال سیاسی، این آدمهای متفکر، خوشفکر، بامغز، بیایند بنشینند با امام؛ مشورت کند امام با اینها، ببینیم چهکار باید بکنیم. بنده گفتم:
🔹امام به این مغزهای متفکری که شما میگویید، چندان ایمانی ندارد؛ امام قبول ندارد اینها را.۵۸/۱۲/۱۵
🔹به این چهرههای سیاستمدار و سیاستباز عقیده ندارد. امام پانزده سال است که به این چهرهها «نه» گفته است. امام آرمان آنها را نمیپذیرد. امام از میان #مردم است و به مردم متکی است و با مردم کار خود را پیش برده است، نمیشود او را از مردم جدا کرد.۵۸/۷/۳۰
🔺اوقاتش تلخ شد و رفت.۵۸/۱۲/۱۵
🌹 #دفتر_خاطرات_انقلاب
#رساله_تمام_مراجع👇
❣ 💠 @Resule10 ❣
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️شرط ضمن عقد ازدواج
🔷س 2179: مرد و زنی قصد ازدواج با هم را دارند و می دانند به موجب عقد، نفقه ی زن به عهده ی مرد می شود ولی با این حال به خاطر درآمد کم مرد و شاغل بودن زن، شرط می کنند که مرد نفقه ندهد و زن خودش مخارجش را تأمین کند و مرد در مواقع ضروری و احیاناً از دست دادن شغل زن، مخارج زن را تأمین کند. آیا این عقد صحیح است؟ و شرط لازم الاجرا است یا خیر؟
✅ج: چنین شرطی در عقد، جایز و عمل به آن لازم است
#رساله_تمام_مراجع👇
❣ 💠 @Resule10 ❣
⁉️پختن انگور، و نیز پختن یا سرخ کردن کشمش، یا خوردن آن چه حکمى دارد؟
📚آیت الله مکارم شیرازی
✏️ پختن انگور اشکال دارد ولى کشمش اشکال ندارد مگر این که یقین حاصل شود که آب درون کشمش به جوش آمده است┏━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┓
⚘|❀📿 @Resule10 📿❀|⚘
┗━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┛
⁉️آیاصحت داره که اگه عمدا نماز آیات نخونیم موقع قضای نماز غسل هم واجبه
✏️ خیر. چنین چیزی صحت نداره
#غسل_زير_دوش
پرسش
📝آيا مى توان با دوش حمام غسل ارتماسى گرفت؟
✍همه مراجع: خير، غسل ارتماسى زير دوش حمام صحيح نيست و بايد غسل ترتيبى انجام داد.
__________________________
#لباس_موقت
پرسش
📝گاهى به مدت كوتاهى و به طور موقت لباس شوهرم را در منزل مى پوشم، آيا اين كار جايز است؟
🌺همه مراجع (به جز امام و بهجت ): خير، اشكال ندارد.
🌺آيات عظام امام و بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست.
__________________________
📚 خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س1219 ؛ مكارم، استفتائات، ج1، س132 و 138 ؛سیستانی سایت، زينت ، س34 و توضيح المسائل مراجع، م846 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1688 ؛ تبريزى، صراط النجاة، ج3، س781 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م852 ؛ نورى، استفتائات، ج2، س569 و توضيح المسائل، م847.توضيح المسائل مراجع، م846 ؛ امام، استفتائات، ج3، سؤالات متفرقه ، س174.
⁉️پختن انگور، و نیز پختن یا سرخ کردن کشمش، یا خوردن آن چه حکمى دارد؟
📚آیت الله مکارم شیرازی
✏️ پختن انگور اشکال دارد ولى کشمش اشکال ندارد مگر این که یقین حاصل شود که آب درون کشمش به جوش آمده است┏━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┓
⚘|❀📿 @Resule10 📿❀|⚘
┗━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┛
#شستن_نجس_1
پرسش
📝 اگر چيزى به بول، نجس شود چگونه با آب قليل پاك مى شود؟
🌺همه مراجع (به جز بهجت، سيستانى و صافى ): اگر از قبيل بدن و چيزهاى سفت است (كه آب در آن نفوذ نمى كند ) پس از برطرف شدن عين نجاست (خواه با آب يا وسيله ديگر )، بايد دو بار شسته شود و اگر از قبيل لباس و فرش و مانند اينها است، بايد بعد از هر بار شستن فشار داده شود تا غساله آن بيرون آيد.
🌺آيات عظام بهجت و صافى: پس از برطرف كردن عين نجاست، يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند و در لباس و فرش و مانند آن، فشار يا حركت دادن لازم است.
🌺آيت اللّه سيستانى: اگر آن چيز لباس و بدن باشد، پس از برطرف شدن عين نجاست (خواه با آب يا وسيله ديگر )، بايد دو بار شسته شود و اگر غير آن باشد، يك مرتبه با آب شسته شود كفايت مى كند. در هر حال در لباس و فرش و مانند آن، فشار يا حركت لازم است.
🌸تبصره. غساله آبى است كه در وقت شستن و بعد از آن، از آن چيزى كه شسته مى شود خود به خود يا به وسيله فشار و مانند آن، جدا مى شود.
__________________________
📚توضيح المسائل مراجع، م 160 و 170 و وحيد، توضيح المسائل، م 161 و 171 و دفتر: خامنه اى. توضيح المسائل مراجع، م 159
🌷
🌷
با نام رضا به سینه ها گل بزنید
با اشک به بارگاه او پل بزنید
فرمود كه هر زمان گرفتار شدید
بر دامن ما دست توسل بزنید
▪️شهادت مظلومانه امام رئوف، علی بن موسی الرضا(ع) محضر مقدس آقا امام زمان (عج) و همه ی دوست دارانشان تسلیت باد🙏
#امام_رضا(ع)
┄┅─✵💚✵─┅┄
┏━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┓
⚘|❀📿 @Resule10 📿❀|⚘
┗━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┛
#نماز_آیات
پرسش
📝نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟
✍به چند صورت مى توان آن را بجا آورد:
🌺صورت اول: بعد از نيت و تکبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى رکعت دوم قيام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
🌺صورت دوم: بعد از نيت و تکبيرةالاحرام، حمد و يک آيه (البته احتساب بسمالله به عنوان يک آيه خلاف احتياط است) از سورهاى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سورهاى که پيش از هر رکوع، يک آيه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قيام نمايد و حمد و آيهاى از يک سوره را بخواند و به رکوع برود و همين طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به يک آيه از سوره اى اکتفا کند، نبايد سوره حمد را بيش از يک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
🌺صورت سوم: يکى از رکعتها را به يکى از دو صورت و رکعت ديگر را به نحو ديگر بجا آورد.
🌺 صورت چهارم: سورهاى را که آيه اى از آن را در قيام پيش از رکوع اول خوانده، در قيام پيش از رکوع دوم يا سوم يا چهارم تکميل نمايد، که در اين صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قيام بعدى اعاده نموده و يک سوره يا آيهاى از آن را اگر پيش از رکوع سوم يا چهارم است، قرائت کند، و در اين صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
______________________
📚استفتاءات رهبری، س712
┏━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┓
⚘|❀📿 @Resule10 📿❀|⚘
┗━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┛
#كاهش_ارزش_پول
پرسش
📝 شخصى ده سال پيش مبلغى را به ديگرى قرض داده ؛ آيا جايز است به عنوان تورم و كاهش ارزش پول، بيش از آن از او بگيرد؟
🌺آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، فاضل، نورى و وحيد: خير، جايز نيست بيشتر از مقدار قرض، از او دريافت كند.
🌺آيات عظام بهجت و خامنه اى: خير، طلبكار تنها بايد اصل طلب خود را دريافت كند و حق ندارد قيمت كاهش ارزش پول را بگيرد ؛ مگر آنكه فاصله طولانى و تفاوت فاحش باشد كه در اين صورت بنا بر احتياط واجب، بايد مصالحه كنند.
🌺آيت اللّه صافى: خير، جايز نيست بيشتر از مقدار قرض از او دريافت كند ؛ ولى اگر قرض دهنده، مطالبه مى كرده و قرض گيرنده با وجود قدرت بر پرداخت بدهى خود، كوتاهى كرده است ؛ بايد ضرر قرض دهنده را از اين جهت جبران كند و احتياط آن است كه با هم مصالحه كنند.
🌺آيات عظام مكارم و نورى: اگر فاصله زمانى به قدرى زياد باشد كه ارزش پول فوق العاده كاهش يابد ـ به طورى كه در نظر عرف اداى قرض محسوب نشود (مانند بدهكارى هاى مربوط به ده، بيست سال قبل ) ـ بايد معادل روز در نظر گرفته شود و يا لااقل مصالحه گردد.
---------------------------------
پرسش
📝 آيا در كاهش ارزش پول، بين قرض، مهريه، مضاربه، خمس و ساير موارد تفاوتى هست؟
✍همه مراجع: خير، تفاوتى ميان اقسام بدهى ها نيست.
__________________________
📚امام، استفتائات، ج 3، احكام مهريه، س 17 ؛ سيستانى سایت، مهريه و قرض ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1772 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1177 و 1490 و 1031 ؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 446 ؛ تبريزى، استفتائات، س 1649 و 1263 و دفتر: بهجت، و وحيد.
#تسهيلات_بانكى
پرسش
📝 آيا جايز است تسهيلاتى را كه بانك براى استفاده خاصى (مانند تعمير، خريد و ساخت خانه ) به اشخاص و اگذار مى كند، در كارهاى ديگر مصرف كرد؟
🌺همه مراجع (به جز بهجت ): خير، حق ندارد آن را در غير كار معين شده، مصرف كند.
🌺آيت اللّه بهجت: به طور كلى گرفتن تسهيلات با بهره از بانك حرام است ؛ مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد.
🌺تبصره. نظر آيه اللّه بهجت اين است كه به عنوان مثال: بانك، جنسى را [ هرچه كه باشد]، به مبلغ سود سپرده به مشترى بفروشد ؛ به شرط اينكه مبلغى را تا مدت معينى به بانك قرض بدهد.
__________________________
📚امام، استفتائات، ج 3، امور بانكى، س 2 ؛ تبريزى، استفتائات، س 2134 و 2147 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1790 ؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 1699 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1001 ؛ دفتر: وحيد، بهجت، سيستانى، نورى و صافى، بهجت، توضيح المسائل، م 2283
#پاكى_پايان_وقت
پرسش
📝 اگر زن در آخر وقت از حيض پاك شود و وقت براى غسل نداشته باشد، آيا خواندن نماز واجب است؟
🌺آيات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: خير، در فرض ياد شده، نماز بر زن واجب نيست [و قضا هم ندارد].
🌺آيات عظام بهجت، تبريزى و وحيد: اگر مى تواند با تيمم نماز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد نماز بخواند و اگر نخواند، قضا ندارد.
🌺 آيت اللّه سيستانى: بنابر احتياط واجب بايد نماز را با تيمم بخواند و اگر نخواند، بايد قضا كند.
🌺آيت اللّه مكارم: اگر به حدى است كه فقط مى تواند تيمم كند و يك ركعت نماز را در وقت و بقيه را در خارج وقت به جا آورد، نماز بر او واجب نيست [و قضا هم ندارد].
__________________________
📚توضيح المسائل مراجع، م 473 و دفتر: خامنه اى. تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 473 و وحيد، توضيح المسائل، م 479 و دفتر: بهجت.سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 473.مکارم توضيح المسائل، م 454
#نماز_آیات
پرسش
📝نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟
✍به چند صورت مى توان آن را بجا آورد:
🌺صورت اول: بعد از نيت و تکبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى رکعت دوم قيام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
🌺صورت دوم: بعد از نيت و تکبيرةالاحرام، حمد و يک آيه (البته احتساب بسمالله به عنوان يک آيه خلاف احتياط است) از سورهاى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سورهاى که پيش از هر رکوع، يک آيه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قيام نمايد و حمد و آيهاى از يک سوره را بخواند و به رکوع برود و همين طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به يک آيه از سوره اى اکتفا کند، نبايد سوره حمد را بيش از يک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
🌺صورت سوم: يکى از رکعتها را به يکى از دو صورت و رکعت ديگر را به نحو ديگر بجا آورد.
🌺 صورت چهارم: سورهاى را که آيه اى از آن را در قيام پيش از رکوع اول خوانده، در قيام پيش از رکوع دوم يا سوم يا چهارم تکميل نمايد، که در اين صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قيام بعدى اعاده نموده و يک سوره يا آيهاى از آن را اگر پيش از رکوع سوم يا چهارم است، قرائت کند، و در اين صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
__________________
📚استفتاءات رهبری، س712
┏━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┓
⚘|❀📿 @Resule10 📿❀|⚘
┗━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┛
#علت_وجوب_نماز_آیات
پرسش
📝نماز آیات چیست و علت شرعی وجوب آن کدام است؟
✍نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مىشود. در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثه اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.
______________________
📚استفتاءات مقام معظم رهبری، س711
┏━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┓
⚘|❀📿 @Resule10 📿❀|⚘
┗━━•✵•┈•✾❣✾•┈•✵•━━┛
#مریض_شدن_حاجی
پرسش
📝با سلام اگر کسی حج واجب بر ذمه اش باشد و الان که نوبت رفتنش رسیده مریض است و سکته کرده آیا می شود این حج واجب را تبدیل به عمره کرد و چند نفر بروند یا نه؟ آیا باید فرزند بزرگتر برود به حج واجب تا حجه الاسلام ساقط شود؟
✍هر مکلف عاقل و بالغ پس از اینکه برای رفتن به حج، مستطیع [1] شد، حج بر او مستقر می شود. یعنی باید مقدمات سفر حج را فراهم نماید. [2] مثلا اگر رفتن به حج با ثبت نام امکان پذیر است باید در اولین فرصت ثبت نام نماید.
🌺اما سؤال فوق از دفاتر مراجع عظام تقلید استفتاء شد که پاسخ ایشان به این شرح می باشد:
🌺دفتر آیت الله خامنه ای :اگر قبلاً حج بر او مستقر بوده، چنانچه نمیتواند حج را خودش انجام دهد و امید خوب شدن هم نداشته باشد، باید نائب بگیرد تا براى او حج انجام دهند ولى اگر قبلاً حج بر او مستقر نشده در فرض مرقوم حج بر او واجب نیست و اختیار مال با خود اوست.
🌺دفتر آیت الله مکارمشیرازی : نیابت در حج واجب از طرف انسان زنده صحیح نیست مگر در صورتی که شخص از جهت پیری یا بیماری به حج نرود و از توانایی و خوب شدن وی تا آخر عمرش مایوس باشد.
🌺دفتر آیت الله صافی گلپایگانی : اگر استطاعت مالی دارد اما استطاعت بدنی ندارد بنا بر احتیاط واجب باید نایب بگیرد تا از طرف او حج انجام دهد و لازم نیست نایب پسر بزرگ باشد.
🌺دفتر آیت الله سیستانی : چنانچه از نظر بدنى مستطیع نباشد و از حصول استطاعت تا آخر عمر مأیوس باشد، باید نایب بگیرد.
پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:
1.تبدیل واجب به چند عمره جایز نیست.
2.در فرض مسأله؛ شخص باید کسی را به عنوان نایب خودش به حج بفرستد و هزینه های حج وی را پرداخت نماید و ضرورتی ندارد نایب پسر بزرگ منوب عنه باشد.
---------------------------------
🌷[1] اعم از استطاعت مالی (خرج سفر را داشته باشد) و بدنی (توانایی جسمی داشته باشد) و طریقی (راه باز باشد).
🌷[2] محمودى، محمد رضا، مناسک حج (محشّٰى)، ص16، نشر مشعر، تهران - ایران، ویرایشجدید، 1429 ه ق، اسلام کوئست.