مُدّعی گوید که
با یک گـ🌹ـل
نمی گـردد بهــ☘ــار
من گـ🌹ـلی دارم
کـه عـالــ🌍ــم را
گلستـ💐ـان می کنـد
گـ🌹ـل من
را بهـاری
بی خـ🍁ـزان است
گـ🌹ـل من
مهـ❣ـدی
صاحب زمـ⏱ـان است
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
س 604: هنگام شرکت در نماز جماعت با برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان کوچک پا در حال قيام به انگشتان پاهاى دو نفرى که در دو طرف نمازگزار ايستاده چنانچه آنان ملتزم هستند چه حکمى دارد؟
اين کار واجب نيست، ولى انجام آن به صحّت نماز ضرر نمىرساند.
#ڔښاݪة_ݓݥاٰݦ_ݥږاڄة ❣
【﷽】
♡↷ @Resule10 ↶♡
س 302: آب انگورى که با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى مستکننده نيست، چه حکمى دارد؟
ج: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.
#ڔښاݪة_ݓݥاٰݦ_ݥږاڄة ❣
【﷽】
♡↷ @Resule10 ↶♡
س 601: در مکانهاى مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهاى روزانه، در بعضى از موارد مانند آنان عمل مىکنيم، مثل نماز بهصورت تکتّف و عدم رعايت وقت و سجده بر فرش، آيا اين نمازها احتياج به اعاده دارند؟
اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن کارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى تکتّف در نماز جايز نيست، مگر اينکه ضرورت آن را اقتضا کند.
#ڔښاݪة_ݓݥاٰݦ_ݥږاڄة ❣
【﷽】
♡↷ @Resule10 ↶♡
س 600: محل کار من در يکى مناطق کردنشين است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حکمى دارد و آيا غيبت آنها جايز است؟
مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد، و از غيبت بايد پرهيز شود.
#ڔښاݪة_ݓݥاٰݦ_ݥږاڄة ❣
【﷽】
♡↷ @Resule10 ↶♡
ﺗﺘﻤﻪ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻥ
ﺑﺮ ﺯﻥ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﺭﻡ ﺍﻭ ﻧﯿﺴﺖ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﻣﺼﺎﻓﺤﻪ ﮐﻨﺪ.
ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﺰﯾﺰ ﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺑﺎﺯ ﺭﺋﯿﺲ ﮐﻞ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺤﻮﺙ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺍﻓﺘﺎﺀ ﻭ ﺩﻋﻮﺕ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ/ ﺩﺭ ﻓﺘﺎﻭﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﮐﻪ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﭖ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ (1/185) ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﻏﯿﺮ ﻣﺤﺮﻡ ﻣﻄﻠﻘﺎً ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﭼﻪ ﺁﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﭼﻪ ﭘﯿﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﺮﻗﯽ ﻧﺪﺭﺍﺩ ﺷﺨﺺ ﻣﺼﺎﻓﺤﻪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﭘﺴﺮ ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﯾﺎ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎﺷﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺧﻄﺮ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺻﺤﯿﺢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺇِﻥِّﻲ ﻻ ﺃُﺻَﺎﻓِﺢُ ﺍﻟﻦِّﺴَﺎﺀَ». «ﻣﻦ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺩﻫﻢ». ﻋﺎﯾﺸﻬﻞ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ: ﻫﯿﭽﮕﺎﻩ ﺩﺳﺖ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺯﻧﯽ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﯿﻌﺖ ﻣﯽﻧﻤﻮﺩ». ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﺩﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﺎﺋﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺎﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺩﻟﻪ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ﺷﯿﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻷﻣﯿﻦ ﺍﻟﺸﻨﻘﯿﻄﯽ/ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮﺵ [ﺃﺿﻮﺍﺀ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ: 6/602، 603] ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺑﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﯿﭻ ﻣﺮﺩ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪﺍﯼ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺯﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﯼ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﺶ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ، ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺫﯾﻞ:
ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭﻝ: ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺝ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺇِﻥِّﻲ ﻻ ﺃُﺻَﺎﻓِﺢُ ﺍﻟﻦِّﺴَﺎﺀَ...». «ﻣﻦ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺩﻫﻢ»، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:. ﴿ ﻝَّﻘَﺪۡ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻜُﻢۡ ﻓِﻲ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﭐﻟﻞَّﻪِ ﺃُﺱۡﻭَﺓٌ ﺣَﺴَﻨَﺔٞ﴾ [ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ: 21]. «ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﻣﺸﻖ ﻧﯿﮑﻮﯾﻰ ﺑﻮﺩ»، ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﺪﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﻗﺘﺪﺍﺀ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ. ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﺭﻭﺷﻦﮔﺮ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﺞ ﺩﺭ ﮐﻼﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﺭﻧﮓ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺁﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﺣﺰﺍﺏ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﯾﻪ ﺣﺠﺎﺏ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺑﯿﻌﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺩﻫﺪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻭﺍﺿﺤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺯﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭ ﯾﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﺶ ﺑﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﮐﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺪﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﻌﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺑﯿﻌﺖ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻭﻟﯽ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻫﯿﭻ ﻓﺮﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺭﻭﺵ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻗﻮﻟﯽ ﻭ ﻓﻌﻠﯽ ﻭ ﺗﻘﺮﯾﺮﯼ ﺷﺎﺭﻉ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻭﻡ: ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻗﺒﻼً ﮔﻔﺘﯿﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﻋﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺯﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﻪ ﺑﺪﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺩﺭ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﻭﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. ﺗﺮﺩﯾﺪﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺍﻧﮕﯿﺨﺘﻦ ﻏﺮﯾﺰﻩ ﺷﻬﻮﺕ ﻗﻮﯼﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﮕﯿﺰﻩ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺻﺤﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺭﺍ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺼﺎﻓﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ.
ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﻡ: ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺿﻌﯿﻒ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻘﻮﺍﯼ ﺍﻟﻬﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻋﺼﺮ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﺍﻣﺎﻧﺘﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﻋﺪﻡ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﺍﺯ ﺷﮏ ﻭ ﺷﺒﻬﻪ. ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺧﺒﺮ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺷﻮﻫﺮﺍﻥ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺯﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﻫﻦ ﺑﻪ ﺩﻫﻦ ﻣﯽﺑﻮﺳﺪ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺳﯿﺪﻥ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﮏ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻞ ﻋﻠﻢ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻟﭙﺮﺳﯽ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ. ﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ: ﺍﯾﻦ ﺁﻗﺎ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻮﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺷﮑﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﯿﺴﺖ: ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻓﺘﻨﻪﻫﺎ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪﻫﺎ ﻭ ﺷﮏ ﻭ ﺷﺒﻬﻪﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﻭﺭﯼ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﺪﻥ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺷﻮﺩ.
#ڔښاݪة_ݓݥاٰݦ_ݥږاڄة ❣
【﷽】
♡↷ @Resule10 ↶♡
ﺗﺘﻤﻪ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻥ
ﺑﺮ ﺯﻥ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﺭﻡ ﺍﻭ ﻧﯿﺴﺖ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﻣﺼﺎﻓﺤﻪ ﮐﻨﺪ.
ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﺰﯾﺰ ﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺑﺎﺯ ﺭﺋﯿﺲ ﮐﻞ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺤﻮﺙ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺍﻓﺘﺎﺀ ﻭ ﺩﻋﻮﺕ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ/ ﺩﺭ ﻓﺘﺎﻭﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﮐﻪ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﭖ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ (1/185) ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﻏﯿﺮ ﻣﺤﺮﻡ ﻣﻄﻠﻘﺎً ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﭼﻪ ﺁﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﭼﻪ ﭘﯿﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﺮﻗﯽ ﻧﺪﺭﺍﺩ ﺷﺨﺺ ﻣﺼﺎﻓﺤﻪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﭘﺴﺮ ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﯾﺎ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎﺷﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺧﻄﺮ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺻﺤﯿﺢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺇِﻥِّﻲ ﻻ ﺃُﺻَﺎﻓِﺢُ ﺍﻟﻦِّﺴَﺎﺀَ». «ﻣﻦ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺩﻫﻢ». ﻋﺎﯾﺸﻬﻞ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ: ﻫﯿﭽﮕﺎﻩ ﺩﺳﺖ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺯﻧﯽ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﯿﻌﺖ ﻣﯽﻧﻤﻮﺩ». ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﺩﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﺎﺋﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺎﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺩﻟﻪ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ﺷﯿﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻷﻣﯿﻦ ﺍﻟﺸﻨﻘﯿﻄﯽ/ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮﺵ [ﺃﺿﻮﺍﺀ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ: 6/602، 603] ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺑﺪﺍﻥ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﯿﭻ ﻣﺮﺩ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪﺍﯼ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺯﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﯼ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﺶ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ، ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺫﯾﻞ:
ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭﻝ: ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺝ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺇِﻥِّﻲ ﻻ ﺃُﺻَﺎﻓِﺢُ ﺍﻟﻦِّﺴَﺎﺀَ...». «ﻣﻦ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺩﻫﻢ»، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:. ﴿ ﻝَّﻘَﺪۡ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻜُﻢۡ ﻓِﻲ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﭐﻟﻞَّﻪِ ﺃُﺱۡﻭَﺓٌ ﺣَﺴَﻨَﺔٞ﴾ [ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ: 21]. «ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﻣﺸﻖ ﻧﯿﮑﻮﯾﻰ ﺑﻮﺩ»، ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻭﺍﺟﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﺪﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﻗﺘﺪﺍﺀ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ. ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﺭﻭﺷﻦﮔﺮ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﺞ ﺩﺭ ﮐﻼﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﻮﺷﯿﺪﻥ ﻟﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﺭﻧﮓ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺁﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﺣﺰﺍﺏ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﯾﻪ ﺣﺠﺎﺏ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺑﯿﻌﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽﺩﻫﺪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻭﺍﺿﺤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺯﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭ ﯾﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻧﺶ ﺑﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﮐﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺪﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺝ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﻌﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺑﯿﻌﺖ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻭﻟﯽ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻫﯿﭻ ﻓﺮﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺭﻭﺵ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺝ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻗﻮﻟﯽ ﻭ ﻓﻌﻠﯽ ﻭ ﺗﻘﺮﯾﺮﯼ ﺷﺎﺭﻉ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻭﻡ: ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻗﺒﻼً ﮔﻔﺘﯿﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﻋﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺯﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﻪ ﺑﺪﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺩﺭ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﻭﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. ﺗﺮﺩﯾﺪﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺍﻧﮕﯿﺨﺘﻦ ﻏﺮﯾﺰﻩ ﺷﻬﻮﺕ ﻗﻮﯼﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﮕﯿﺰﻩ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺻﺤﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﺭﺍ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺼﺎﻓﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ.
ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﻡ: ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺿﻌﯿﻒ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻘﻮﺍﯼ ﺍﻟﻬﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻋﺼﺮ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﺍﻣﺎﻧﺘﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﻋﺪﻡ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﺍﺯ ﺷﮏ ﻭ ﺷﺒﻬﻪ. ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺧﺒﺮ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺷﻮﻫﺮﺍﻥ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺯﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﻫﻦ ﺑﻪ ﺩﻫﻦ ﻣﯽﺑﻮﺳﺪ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺳﯿﺪﻥ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﮏ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻞ ﻋﻠﻢ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻟﭙﺮﺳﯽ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ. ﻭ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ: ﺍﯾﻦ ﺁﻗﺎ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻮﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺷﮑﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﯿﺴﺖ: ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻓﺘﻨﻪﻫﺎ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪﻫﺎ ﻭ ﺷﮏ ﻭ ﺷﺒﻬﻪﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﻭﺭﯼ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﺪﻥ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺯﻥ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺷﻮﺩ.
#ڔښاݪة_ݓݥاٰݦ_ݥږاڄة ❣
【﷽】
♡↷ @Resule10 ↶♡
خداجونم اره میدونم “لانکلف نفسا الا وسعها” اما میترسم سنگینی این یکی رودوشم اونقدی شه ک زانوهام خم بشن…..تو قلبم که سنگینه ارامش میخاد
خــــــدا میخاد
گفتم: خسته و دل شکسته ام!
گفتی: لا تقنطوا من رحمته الله ” از رحمت خدا نا امید نشوید”
سوره زمر _ آیه ۵۳
🔻🌿🌸☘️🌿🌸☘️🔻
🔻🌿🌸🌿🌸🔻
🔻☘️🔻
🔻
📛‼️ #قرار_گرفتن_در_معرض_دید_نامحرم
🔴 اگر احتمال بدهد که نامحرم او را می بیند، باید حجاب خود را در چنین جاهایی حفظ کند.
👈 هر چند نگاه کردن به زن نامحرم بدون پوشش کافی برای مردان حرام است، ولی زن هم اگر بداند که در معرض دید نامحرم است، باید حجاب خود را حفظ کند.
🔴📢 خانم هایی که جهت نظافت، با لباس آستین کوتاه یا بدون پوشش شرعی کنار پنجره حاضر میشوند، اگر احتمال می دهند نامحرم آنان را نگاه می کند، واجب است پوشش شرعی را رعایت کنند و از ادامه کار با این حالت خودداری نمایند.
🔴📢 خانم ها وقتی که احتمال می دهند مردی در راهرو آپارتمان رفت و آمد می کند، جایز نیست بدون پوشش کافی از منزل خارج شوند یا درب را باز بگذارند.
_-_-_-_-_-_-_-_-_
🔻 «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 130 و 131
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
🤔 #مزاحمت_برای_همسایگان!
❓آیا تعمیرات منزل که همراه ســـر و صـــدا بــــرای همسایگان است، اشکال دارد؟
✍ آیت الله خــــامنـه ای: مـــوارد مخـتلـف اســـــــت، در زمــــان متعـــارف و بــــه روش هــــای متعارف باشد، اشکـال نـــدارد.
✍ آیت الله مکــــارم:چـنـــانچــــه تعمیــرات ضــــروری بــــوده و ناچــار از این کــار هستـیـد بـه طریقــی رضایـت همسـایـگـان را جلب نماییـد و غالبــا جلــب رضایت به دلیـل ایـــن مقــدار مزاحمت کار سختـی نیـســت.
✍ آیـت الله سیــــستانـــی: اگــــر متعارف باشـد اشکـــال نـدارد.
✍ آیــت الله شبیــری زنجـانی: از مصــادیـق تزاحـــم الضـرریــناست کسـی که ضــرر کمتـــری مــیکنــــــد حقـــــی نـــــدارد.
✍ آیـت الله صافـــی: چنـــانچـــه صداها به قــدر متعـارف بوده، مانعی ندارد و حـتـی الامکــان بایـــد از ایــــذاء همســایگــان اجــتنـــــــــــــاب کــــــــــــــرد.
✍ آیت الله فـاضــل: اگـر انجـــام تعمیرات جـزئی ماننـد تعمیــر آشپزخانه ضـروری باشــد هــر چنــــد داخـــــل واحــــد هــای آپارتمانـی باشـد و هـــر چنـــد موجب سـر و صـــدا و اذیــت همسـایــه هـــا شـــــود انجــام تـعمیــــــرات بـــــه مـقـــــــدار ضـــرورت اشکــــــال نـــــدارد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آيات
خــامنــهای: owGqiaX9OG8.
مکارم، شماره: 9612050101.
سیـستــانی، شمــاره: 707613.
شبیری، شماره:50551. صافی،
124865. فـاضــل:9613771.
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢