#جواب_سلام_در_هنگام_اقامه_نماز
💬سوال:
آیا جواب دادن سلام در هنگام اقامه نماز واجب است یا خیر⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای :
اگر شخصی به گروهی سلام کند و بگوید: «السلام علیکم جمیعاً»، و یکی از آنان مشغول نماز باشد، آیا بر او هم جواب سلام واجب است، حتی اگر دیگران جواب سلام را داده باشند⁉️⁉️⁉️
اگر کس دیگرى جواب آن را بدهد، نماز گزار اقدام به جواب گفتن نکند.
📝آیات عظام گلپایگانی، اراکی، صافی: باید همان طور که او سلام کرده جواب دهد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکُم»، ولی در جواب «علیکم السّلام» (آیت الله اراکی: بنا بر احتیاط واجب) باید بگوید «سلام ٌ. علیکم».
📝آیت الله سیستانی: باید جواب دهد، ولی جواب باید مثل سلام باشد یعنی نباید بر اصل سلام اضافه داشته باشد مثلًا نباید در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم و رحمه اللّه و برکاته» بلکه بنا بر احتیاط لازم نباید لفظ «علیکم» یا «علیک» را بر لفظ سلام در جواب مقدّم بدارد اگر آن کسی که سلام کرده این چنین نکرده باشد؛ بلکه احتیاط مستحب ّ. آن است که جواب کاملًا همان طور که او سلام کرده، باشد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفته «السّلام علیکم» بگوید «السّلام علیکم» و اگر گفته «سلام ٌ. علیک» بگوید «سلام ٌ. علیک»، ولی در جواب «علیکم السّلام» میتواند «علیکم السّلام» یا «السّلام علیکم» یا «سلام علیکم» بگوید.
📝آیت الله مکارم شیرازی: جواب او واجب است، امّا جواب باید مانند سلام باشد مثلًا اگر گفت: «السّلام علیک» در جواب بگوید «السّلام علیک» و اگر بگوید «سلام علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» حتّی اگر بگوید «سلام» در جواب باید بگوید «سلام».
📝آیت الله بهجت: باید مثل سلام او جواب بدهد؛ بنا بر این اگر گفت: «سلام ٌ. علیکم»، جواب بگوید: «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفت: «السّلام علیک»، باید در جواب بگوید: «السّلام علیک».
🆔👇👇
@resule10📚
#عرق_جنب_از_حرام
💬سوال:
آیا عرق از جنب حرام نجس است⁉️⁉️
✅پاسخ:
عرق جنب از حرام، نجس نیست، ولی احتیاط واجب آن است که با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده، نماز نخوانند.
📝آیت الله اراکی: عرق جنب از حرام گر چه نجس بودن آن، محل ّ اشکال است ولی با بدن یا لباسی که به آن، آلوده شده نمیتوان نماز خواند.
📝آیت الله خوئی:عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط مستحب ّ نماز با آن نخوانند و نزدیکی با زن در حال حیض، حکم جنابت از حرام را دارد.
📝آیت الله گلپایگانی وصافی: عرق جنب از حرام پاک است چه در حال جماع بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد یا از لواط یا از وطی و نزدیکی کردن با حیوانات یا استمناء؛ (و استمناء آن است که انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید) لکن بنا بر احتیاط واجب با بدن یا لباسی که آلوده به آن است، نمیشود نماز خواند.
📝آیت الله بهجت:عرق جنب از حرام نجس نیست ولی بنا بر أظهر و أحوط، با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده تا خشک نشده است نماز نخوانند.
📝آیت الله تبریزی:عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط نماز با آن جائز نیست و بعید نیست احتیاط در این مسأله و مسأله [۱۱۹] واجب نباشد و نزدیکی با زن در حال حیض حکم جنابت از حرام را دارد.
📝آیت الله سیستانی:عرق جنب از حرام پاک است و نماز با آن صحیح است.
📝آیت الله زنجانی:عرق جنب از حرام پاک است، ولی بنا بر احتیاط مستحب از آن اجتناب کنند، چه عرق در حال نزدیکی بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد، یا از لواط، یا از نزدیکی کردن با حیوانات، یا استمناء.
📝آیت الله مکارم:کسی که از طریق حرام جنب شود، خواه به واسطه زنا باشد یا لواط و یا استمناء، عرق او نجس نیست، ولی ما دام که بدن یا لباس او عرق دارد، با آن نماز نخواند بنا بر احتیاط واجب. احتیاط مستحب ّ آن است که از عرق جنب از حرام پرهیز شود و برای رعایت این احتیاط، بهتر است با آب ملایم غسل کند که به هنگام غسل بدن او عرق نکند، این در صورتی است که با آب قلیل غسل نماید و اگر با آب کر و مانند آن باشد اشکال ندارد، امّا بعد از پایان غسل یک بار همه بدن را آب بکشد (بنا بر احتیاط مستحب ّ).
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_افضا
💬سوال:
افضا چیست⁉️⁉️و حکم آن را از نظر مراجع تقلید بفرمائید⁉️⁉️
✅پاسخ:
افضا شدن یعنی راه بول وحیض یا راه حیض وغایط یکی شده باشد.
💠پاسخ اجمالی:
اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود (۱) با او نزدیکی و دخول کند (۲) چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند.
📝آیت الله تبریزی : با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر، نزدیکی با او حرام نیست ولی أحوط آن است که او را طلاق دهد.
📝آیت الله گلپایگانی و اراکی: احتیاط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید.
📝آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب ، دیگر هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. ولی از زوجیّت او بدون طلاق بیرون نمی رود، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضا نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده ، ولی بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمی شود.
📝آیت الله خوئی : نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضا در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی أحوط این است که او را طلاق دهد.
📝آیت الله مکارم : هرگاه کسی دختر نابالغی را با اجازه ولی ّ او برای خود عقد کند پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود نزدیکی کردن با او حرام است و بعد از نُه سال نیز اگر استعداد جسمانی ندارد اشکال دارد ولی در هر حال اگر نزدیکی کند و او را افضا نماید آن زن بر او حرام نمی شود مخصوصاً اگر از طریق جراحی یا درمان خوب شود و به حال اصلی باز گردد، بنا بر این در مسأله نزدیکی با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانی برای نزدیکی نیز داشته باشد و اگر بیم افضا و ناقص شدن زن باشد نزدیکی با او اشکال دارد هر چند به سن بلوغ رسیده باشد.
📝آیت الله سیستانی : اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند؛ حرام است پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است ، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنا بر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید.
📝آیت الله صافی: اگر کسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند، نباید پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، و اگر پیش از آنکه نُه سالش تمام شود با او نزدیکی کرد ظاهر این است که موجب حرمت نزدیکی با او بعد از نُه سال نمی شود اگر چه احتیاط این است که تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضایت او خودداری نماید و الّا او را طلاق دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#واسطه_گری_و_دلالی_
💬سوال:
شخصی بین صاحب کار و کارگران واسطه است، به این صورت که صاحب کار پولی را به عنوان دستمزد آنان به او میدهد و او هم مبلغی کمتر از آن را به کارگران میپردازد، این عمل او چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
واسطه اگر از جانب صاحب کار وکيل باشد واجب است، مقدار اضافه بر آن مبلغ را به مالک بپردازد و جايز نيست در آن تصرّف کند مگر آنکه علم به رضايت مالک داشته باشد.
همراه دلاّلی برای دیدن منزلی رفتیم که پس از بازدید، از خرید آن منصرف شدیم، سپس با شخص دیگری به دیدن همان منزل رفتیم و بدون اینکه دلاّل توسط فروشنده یا خریدار مطلع شود خانه را معامله کردیم، آیا دلاّل در این رابطه حقّی دارد یا خیر⁉️⁉️
دلاّل حق دارد در برابر راهنمايی و همراهی کردن مشتری برای نشان دادن منزلی که در معرض فروش گذاشته شده، مطالبه اجرت کند، ولی در صورتی که واسطه در انجام معامله نباشد و در اين ارتباط نقشی نداشته باشد، حق مطالبه اجرت در برابر تحقّق معامله بين فروشنده و خريدار را ندارد و اگر در اين زمينه قانون ومقرّراتی وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.
📝آیت الله مکارم :
حق دلالی حلال است⁉️⁉️
در صورتیکه کاری بر خلاف مقررات و قوانین شرع و قوانین جاری مملکت و مصالح کشور نکند اشکالی ندارد.
شخصی پول را که همان اجرت کار است و بیشتر نیست را در قبال انجام کاری مانند نقاشی ماشین از صاحب کار دریافت می کند ولی به صاحب کار اعلام می کند که من این کار را انجام نمی دهم و انجام آن را به دیگری محول می کنم و صاحب کار نیز این را قبول کند حال سوال این است که اگر از کل مبلغ دریافتی مقداری را برای خود برداشته و مقدار باقی مانده را به عامل پرداخت کند و عامل نیز راضی شود و با همان کیفیت کار را انجام دهد حکم مبلغی که واسطه برای خود برداشته چیست⁉️⁉️در صورتی که عامل به واسطه بگویدکه بخاطرشمابا مبلغ کمتر یابدون دریافت دستمزد حاضرم کارتان را انجام دهم باز هم اشکال دارد⁉️⁉️
درصورتی که خودش هیچ کاری روی آن انجام نداده باشد گرفتن این پول اشکال دارد مگر این که کسی که عامل بوده به واسطه بگوید حق من بیشتر از این مبلغ می باشد که به من پرداخت کرده اید ومن آن مقدار را به شما هدیه کردم در این صورت دریافت ما به التفاوت توسط واسطه مانعی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#اگر_روزه_دار_جماع_حرام_کند
💬سوال:
اگر روزه دار جماع حرام کند و بعد با حلال خود جماع نماید یک کفاره جمع کافی است ⁉️⁉️
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله اراکی: هم کفّاره جمع واجب می شود و هم باید یک بنده آزاد کند و یا دو ماه روزه بگیرد و یا شصت فقیر را سیر کند.
📝آیت الله نوری: یک کفاره جمع و یک کفاره غیر جمع که یکی از سه چیز است را باید به جا بیاورد.
📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب برای هر کدام کفاره مستقل واجب است.
📝آیت الله گلپایگانی، صافی: اگر روزه دار غیر از جماع کار دیگری که روزه را باطل می کند انجام دهد و بعد با حلال خود جماع نماید بنا بر احتیاط برای هر کدام یک کفاره واجب می شود.
(خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی:) و استمناء..
📝آیت الله زنجانی:و بعد جماع یا استمناء نماید برای هر کدام کفّاره واجب می شود.
📝آیت الله خوئی:برای هر کدام یک کفاره واجب می شود.
📝آیت الله سیستانی: برای هر دو یک کفاره کافی است.
📝آیت الله تبریزی:برای هر دو یک کفّاره واجب می شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#فقاق_ماءالشعیر_آبجو
💬سوال:
منظور از فقّاق وآبجوچیست⁉️⁉️وحکم آنها چیست ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای و امام خمینی:
آنچه حرام است فقاع است كه از آب جو مي گيرند و به نحوي خاص مي جوشانند. بر همين اساس اگر جو به روش فقاع بجوش آيد در اين فرض استفاده از آن حرام و نجس است.
دو نكته مهم در رابطه با بحث:
۱- فقاع كه از جو گرفته می شود و به آن آبجو می گويند، نجس است. ولى آبى كه به دستور طبيب از جو میگيرند و به آن ماءالشعير میگويند، پاك میباشد.
۲- كم شدن دو سوم آب انگور:آب انگورى كه جوش آمده، پيش از آنكه ثلثان شود، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند، نجس نيست ولى خوردن آن حرام است. ولى اگر ثابتشود كه مست كننده است، حرام و نجس مىباشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال می شود.
اگر مثلا در يك خوشه غوره يك دانه يا دو دانه انگور باشد،چنانچه به آبى كه از آن خوشه گرفته مىشود آبغوره بگويند و اثرى از شيرينى در آن نباشد و بجوشد، پاك و خوردن آن حلال است.
۳.چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور، اگر جوش بيايد، حرام نمى شود.
📝آیت الله مکارم :
مشروبات الکی که از جو گرفته می شود [آبجو]
آیا آبجو و ماء الشعیر حکم واحد دارند یعنی خوردنشان حرام است⁉️⁉️
مشروب الکلى که از جو گرفته مىشود و به آن «آبجو» مىگویند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولى آبى که براى خواصّ طبّى از جو مىگیرند و به آن «ماء الشّعیر» مىگویند و ابداً مسکر نیست، پاک و حلال است.
ذکر عنوان آبجو به صورت مستقل در نجاسات [آبجو]
چرا در رساله آبجو به صورت مستقل و جدا از مایعات مسکر ذکر شده است⁉️⁉️
بخاطر اینکه سکر کمتری دارد و در روایات نیز جدا آمده است.
🆔👇👇
@resule10📚
#عرق_جنب_از_حرام_و_غسل_با_آب_گرم
💬سوال:
هرگاه شخصى از راه حرام جنب شود، و بدن خود را با آبگرم تطهير نمايد، و به خاطر گرماى حمام مجدداً در حين تطهير يا بعد از آن عرق كند آيا اين عرق وى حكم عرق جنابت از حرام را دارد و اگر در اين حال و بدون تطهير مجدد، غسل كند غسل او چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
عرق بدن او در فرض سؤال تا غسل نكرده عرق جنب از حرام محسوب است كه نجس نيست ولى نماز خواندن با آن بنابر احتياط صحيح نيست، بنابراين اگر بعداً بدون تطهير مجدد غسل كند، غسل او صحيح است.
📝آيت الله سيستاني
عرق کسی که از حرام جنب شده چه حکمی دارد و آیا با آن می توان نماز خواند و غسل جنابت از حرام با آب گرم چگونه است ⁉️⁉️
پاک است و نماز با آن مانعی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#بازی_با_شطرنج
💬سوال :
بازی با شطرنج بدون برد و باخت و قمار چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام، امام خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی : اشکال ندارد.
📝آیات عظام : سیستانی، صافی گلپایگانی،: حرام است.
📝آیات عظام: بهجت، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب اکیداً حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#فروش_خون
💬سوال:
آیا فروش خون به کسى که از آن استفاده مىکند، جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ
📝آیة الله خامنه ای :
فروش خون اگر به قصد عقلایى مشروع باشد، اشکال ندارد.
فروش خون چه حکمی دارد⁉️⁉️
با فرض اینکه انتقال خون دارای منفعت عقلایی است،فروش آن مانعی ندارد.
📝آیت الله مکارم:
خرید خون و فرآورده هاى آن از غیر مسلمانان چه حکمى دارد⁉️⁉️در صورتى که امکان خرید خون از کفار باشد آیا همچون خرید اجسادشان جهت تشریح، اولویّت دارد⁉️⁉️
از هر دو گروه مى توان خون را خرید.
فروش خون و فرآورده هاى خونى که در کشورهاى اسلامى تهیّه شده، به غیر مسلمانان چه حکمى دارد⁉️⁉️ آیا بین کفّار حربى و غیر حربى تفاوتى هست⁉️⁉️
به غیر کفّار حربى مى توان فروخت، مشروط بر اینکه نیاز مسلمانان از طریق دیگر حل شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_خرید_و_فروش_با_کافر
خرید و فروش کالاهای امریکایی چه حکمی دارد و آیا این حکم شامل همه کشورهای غربی مثل فرانسه وانگلستان هم میشود⁉️و آیا آن حکم مخصوص ایران است و یا در همه کشورها جاری است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر خريد کالاهای وارداتی از کشورهای غيراسلامی و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهای کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالی آنها را برای هجوم به سرزمينهای اسلامی يا مسلمين در سرتاسر عالم، تقويت نمايد، واجب است که مسلمانان از خريد و بکارگيری و استفاده از آنها اجتناب کنند، بدون اينکه فرقی بين کالايی با کالای ديگر و دولتی با دولت ديگر از دولتهای کافری که دشمن اسلام و مسلمين هستند، وجود داشته باشد و اين حکم هم اختصاصی به مسلمانان ايران ندارد.
کسانی که در کارخانه ها و مؤسساتی کار می کنند که سود آنها به دولت های کافر می رسد و باعث استحکام و تقویت آنها می شود، چه تکلیفی دارند⁉️⁉️
کسب درآمد با کارهای مشروع فینفسه اشکال ندارد هرچند از اموری باشد که درآمد آن به دولت غيراسلامی میرسد، مگر زمانی که آن دولت در حال جنگ با اسلام و مسلمين باشد و از نتيجه کار مسلمانان در اين جنگ استفاده کند.
آیا وارد کردن کالاهای اسرائیلی و ترویج آنها جایز است⁉️⁉️ در صورتی که این کار هرچند بر اثر اضطرار صورت بگیرد، آیا فروش آنها جایزاست⁉️⁉️
بايد از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسرائيل که دشمن اسلام و مسلمين است، خودداری شود و وارد کردن و ترويج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می برند، برای هيچکس جايز نيست و همچنين برای مسلمانان هم خريد آن کالاها به خاطر مفاسد و ضررهايی که برای اسلام و مسلمين دارد جايز نيست.
📝آيت الله سيستاني:
خرید وفروش جنس حلال با کفار چه حکمی دارد⁉️⁉️
جایز است.
🆔👇👇
@resule10📚
#عقد_بدون_مهر
💬سوال:
اگر در عقد ازدواج مهريه ذكر نشود، آيا عقد باطل است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر عقد موقّت باشد عقد باطل مى شود؛ ولى عقد دائم بدون ذكر مهر صحيح است.
🆔👇👇
@resule10📚
#آیا_کتاب_خمس_دارد
💬سوال:
کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله امام خمینی:
اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد.
📝آیة الله بهجت:
اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد.
📝آیة الله خامنه ای:
خیر
📝آیة الله خوئی:
بله خمس به آن تعلق می گیرد.
📝آیة الله سیستانی:
کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد.
📝آیة الله شبیری زنجانی:
در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است.
📝آیة الله فاضل لنکرانی:
اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند.
📝آیة الله گلپایگانی:
اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.)
📝آیة الله نوری همدانی:
در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
به رسم هر روز صبح با سلام
بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید.
🌺🌺🌺
📚 #رساله_تمام_مراجع 🔗
📌دیگه راحت میتونید رساله رو در گوشی همراهتون داشته باشید
#آیت_الله_خامنه_ای
#آیت_الله_بهجت
#آیت_الله_سیستانی
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
و دیگر مراجع گران قدر 🔻
🎉به راحتی شبهه خودتون رو بر طرف کنید
دریافت #رااایـــگان👇
eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#پاسخ فوری به سئوالات #شرعی
♨️ #آقــایان و #بانوان⬆️
🌹 رساله تمام مراجع🌹
📚 #رساله_تمام_مراجع 🔗 📌دیگه راحت میتونید رساله رو در گوشی همراهتون داشته باشید #آیت_الله_خامنه_ای #
سلام وقت بخیر
دوستان این بنر کانال ماهست ، لطفا هرچه قدر میتونید نشر بدهید و در نشر و فراگیری احکام و ثواب آن شریک باشید 🙏🙏
#تطهیر_میت_انسان_بعد_از_غسل
💬سوال:
آیا میّت مسلمان قبل از غسل نجس است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم:
هر حیوانى که روح از بدنش خارج شود نجس مى باشد، خواه انسان باشد یا غیر انسان ولى بدن انسان با غسل پاک مى شود.
اگر شخصی در میدان جنگ شهید شود بدنش پاک است⁉️⁉️
کسى که در راه خدا و براى حفظ اسلام مى جنگد، اگر در میدان نبرد و معرکه درگیرى کشته شود و همان جا از دنیا برود بدنش پاک است و نیاز به غسل و کفن ندارد.
📝آيت الله سيستاني
آیا بر لباسی که قبل از غسل میت بر تن میت بود غسل واجب است⁉️⁉️
طاهر است مگر اینکه با رطوبت به تن میت خورده باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_استفاده_از_فیلتر_شکن
💬سوال:
استفاده از فیلتر شکن برای استفاده از سایتهای مفید چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
بطور کلى اين گونه امور تابع قوانين و مقررات مربوطه مىباشد و تخلف از آن جايز نيست.
📝آیت الله مکارم شیرازی
استفاده از vpn در اینترنت
یکی از امکاناتی که در اینترنت به صورت غیر مجاز وجود VPN است . به این وسیله بعضی از سایت ها که فیلتر هستند نمایش داده خواهند شد و می توان فیلم دانلود کرد. من برای سمینار دانشگاه به فیلم های علمی احتیاج دارم ولی با وجود فیلتر بودن سایت ها نمی توانم چیزی دانلود کنم . آیا می توانم از این فیلتر شکن برای کارهای غیر حرام استفاده کنم ⁉️⁉️
این کار در صورتیکه مخالف قوانین و مقررات حکومت اسلامی باشد جایز نیست ولی بر مراکز علمی لازم است امکان استفاده از منابع علمی سالم را برای دانشجویان فراهم کنند .
📝آیت الله العظمی نوری همدانی
استفاده از فیلتر شکن برای استفاده از سایتهای مفید چه حکمی دارد⁉️⁉️
به صورت کلی اگر تخلف از قوانین نظام اسلامی باشد، تخلف از قوانین شرعا جائز نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_مخالفت_با_قوانین_و_مقررات_راهنمایی_و_رانندگی
💬سوال:
مخالفت با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و بهطور کلی همه قوانین دولتی چه حکمی دارد⁉️و آیا موارد ترک عمل به قوانین از موارد امر به معروف ونهی از منکر محسوب میشوند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که بهطور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفته اند و يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شدهاند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين خصوص، بر ديگران تذکر و راهنمايی و نهی از منکر لازم است (البته با وجود شرايط نهی از منکر)
📝 آيت الله سيستاني
آیا مخالفت با قوانین و مقررات جایز است⁉️⁉️
مخالفت با قوانین دولت در چند مورد جایز نیست:
1⃣- در مورد تصرف در اموال دولت مانند گرفتن حقوق کامل با تخلف از حضور تمام وقت رسمی.
2⃣- در صورت مخالفت با مقتضای عقد یا شرطی که شرعا نافذ باشد یا با تنفیذ حاکم شرع نافذ شده باشد مانند شروطی که ضمن معامله است ومخالف حکم شرع نیست
3⃣- اگر موجب اخلال در نظام جامعه باشد مانند قوانین راهنمایی و رانندگی.
4⃣- اگر مستلزم مفسده مهمی باشد که شرع به ان راضی نیست مثلا اگر مستلزم هتک اسلام یا مسلمین یا مذهب تشیع یا پیروان ان باشد یا موجب زیان رساندن به نفوس محترم باشد ومانند انها.
واما اگر مخالفت با قوانین دولت مستلزم هیچ کدام از این امور وامثال انها نباشد پس اگر مخالف شرع باشد ارزش واعتباری ندارد اما اگر مخالف شرع نباشد معظم له اجازه ان را نمى دهند ودر این صورت رجوع به فقیهى دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم جایز است.
🆔👇👇
@resule10📚
#آميزش_هنگام_بارداري
💬سوال:
آيا در دوران آبستني و بارداري، نزديكي با زن جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
آري؛ مگر آنكه براي زن يا بچه، ضرر و خطر داشته باشد.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
آیا نزدیکی در زمان حاملگی زن مکروه هست، آیا آداب خاصی در روایات مطرح شده است⁉️⁉️
در صورتي که براي زن و بچه اش ضرري نداشته باشد، مانعي ندارد. براي اطمينان از نداشتن ضرر، به پزشک متخصص مراجعه نماييد.
🆔👇👇
@resule10📚
#گوش_دادن_به_تک_خوانی_زن
💬سؤال:
آیا مرد می تواند به تک خوانی زن گوش دهد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست.
آیا جایز است مردى غناى زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند⁉️آیا غناى زن براى شوهر و بر عکس جایز است⁉️⁉️و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشى از تحریم آن مجالس است⁉️⁉️
گوش دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طربانگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس، و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمىکند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب مىشود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمىباشد، بلکه تا زمانى که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است.
📝آیتالله مکارم:
شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد⁉️⁉️
حرام است.
آیا گوش دادن به موسیقیهایی که زنان میخوانند، ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد نیستند، هم اشکال دارد⁉️⁉️
حرام است.
آیا گوش دادن به صدای زن خارجی با موسیقی ملایم اشکال دارد⁉️⁉️
گوش دادن به آواز زن جایز نیست و اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و فساد نباشد، جایز است.
آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد⁉️⁉️
براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.
📝آیتالله سیستانی:
شنیدن صدای زن تا چه حدی برای مرد نامحرم جائز است⁉️⁉️
شنیدن صدای زن نامحرم اگر از روی لذت نباشد و ترس افتادن در حرام نباشد اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#آیا_کفش_خارجی_نجس_است
💬سوال:
آیا کفش ساخت ایتالیا نجس است ⁉️⁉️ و آیاخرید و فروش آن بلا مانع است ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر شك در اين باشد كه آن چرم طبيعى است يا مصنوعى، محكوم به طهارت است، و اگر بعد از احراز چرم طبيعى بودن آن، شك در اين باشد كه آيا از حيوانى است كه شرعاً تذكيه شده يا خير، نجس نيست و تحقيق لازم نيست.
📝آيت الله سيستاني:
پرسش: آیا کفش ساخت ایتالیا نجس است ⁉️و آیاخرید و فروش آن بلا مانع است⁉️⁉️
پاسخ: استفاده و خرید و فروش آن اگر احتمال تذکیه حیوان را می دهید اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#گوش_دادن_به_تک_خوانی_زن
💬سؤال:
آیا مرد می تواند به تک خوانی زن گوش دهد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست.
آیا جایز است مردى غناى زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند⁉️آیا غناى زن براى شوهر و بر عکس جایز است⁉️⁉️و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشى از تحریم آن مجالس است⁉️⁉️
گوش دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طربانگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس، و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمىکند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب مىشود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمىباشد، بلکه تا زمانى که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است.
📝آیتالله مکارم:
شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد⁉️⁉️
حرام است.
آیا گوش دادن به موسیقیهایی که زنان میخوانند، ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد نیستند، هم اشکال دارد⁉️⁉️
حرام است.
آیا گوش دادن به صدای زن خارجی با موسیقی ملایم اشکال دارد⁉️⁉️
گوش دادن به آواز زن جایز نیست و اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و فساد نباشد، جایز است.
آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد⁉️⁉️
براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.
📝آیتالله سیستانی:
شنیدن صدای زن تا چه حدی برای مرد نامحرم جائز است⁉️⁉️
شنیدن صدای زن نامحرم اگر از روی لذت نباشد و ترس افتادن در حرام نباشد اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#وجوب_غسل_های_سه_گانه_برای_میّت
💬سوال:
برای میّت چند غسل باید انجام شود⁉️⁉️
✅پاسخ :
📝بنابر نظر همه مراجع:
واجب است میت مسلمان را سه غسل بدهند: اوّل با آبى که با سدر مخلوط باشد، دوم با آبى که با کافور مخلوط است، سوم با آب تنها، ولى شهید و بعضى دیگر غسل ندارند.
🆔👇👇
@resule10📚
#غسل_های_واجب
💬سوال:
غسل های واجب چند تاست وبا ذکر نام ها بفرمائید⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه آیات عظام:
1⃣: غسل جنابت.
2⃣: غسل حیض.
3⃣: غسل نفاس.
4⃣: غسل استحاضه.
5⃣: غسل مس ّ میّت.
6⃣: غسل میت.
7⃣: غسلی که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب میشود .
🆔👇👇
@resule10📚