فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانمهای ناز عیدتون مبارک...
عیدتون مبارکــــــــَ 🌺🍃💖Join👇
🌸🍃@tarfand20 🌸🍃
✨شب داستان زندگی ماست
⭐️گاهی پرنور
✨گاهی کم نور میشود
⭐️اما بخاطر بسپار
✨هر آفتابی غروبی دارد
⭐️و هر غروبی طلوعی
✨قرنهاست که هیچ شبی
⭐️بی صبح شدن نمانده است
✨به امید طلوع آرزوهایتان
✨ستاره شبتان درخشان✨
💖Join👇
🌸🍃@tarfand20 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️صبح را
شادی را
و رنگها را🌸
به زندگی دعوت کن
که میگذرد مثلِ باد
این بهارِ عمر...🌸
صبح چهارشنبه تون بخیر 💖
💖Join👇
🌸🍃@tarfand20 🌸🍃
بهشت را میتوان روی زمین احساس کرد وقتی کسی برای شادیات تمام تلاشش را می کند دنیا مگر چیست؟ جز دل هایی که برای مهر ورزیدن دور هم جمع شده اند؟بهشت همینجاست مهربــان بــاشیم ❤️
پروفایل
💖💖💖💖💖💖❣ ⓟⓔⓓⓐⓡ&ⓜⓐⓓⓐⓡ 💓
ʝѳiɳ❣☞ @madarpedar ↜❣
🌤 صبحتون بخیر مهربـانـان 🌤
📚 کارت به کارت کردن فطریه
💠 سوال: باتوجه به اینکه #زکات_فطره باید از مالی که کنار گذاشته میشود پرداخت شود؛ آیا جایز است #فطریه به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟
✅ جواب: اگر مبلغ فطریه را کنار نگذاشته باشید، می توانید با انتقال از کارت خود به کارت فقیر نیت فطریه کنید، و چنانچه قبلاً مبلغ فطریه را کنار گذاشته اید، باید همان را به فقیر برسانید.
📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬پرسش:آیا میشود از دو مرجع تقلید کرد
✅پاسخ : هرگاه دو مجتهد مساوى باشند، مىتوان بعضى از مسائل را از يكى و بعضى را از ديگرى تقليد كرد؛ به عنوان مثال مىتوان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدى و در خمس از مجتهد ديگر ولی هرگاه در مساله ای به فتوای یکی عمل کرد، عمل به فتوای دیگری در آن مساله، جایز نیست.
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
📥 سوال:
آیا نماز با نامحرم در اتاق خلوت، صحیح است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود و آنان بترسند که با حرام بیفتند، ماندنشان در آن جا حرام است و بنابر احتیاط مستحب نباید آن جا نماز بخوانند؛ لیکن اگر نماز خواندند، باطل نیست. [1]
✍ آیت الله سیستانی:
بودن مرد و زن نامحرم در جایی که احتمال معصیت و فساد را بدهند حرام است؛ هر چند کس دیگری بتواند وارد شود و احتیاط مستحب آن است که در آنجا نماز نخوانند. [2]
✍ آیات صافی و مکارم:
اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود بنابر احتیاط واجب ماندنشان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفتگوهای علمی و ضروری و مانند آن بپردازند. نماز خواندن نیز در آنجا صحیح نیست. [3]
📚 منابع:
[1]. آیت الله خامنه ای استفتاء (رساله مصور، ج2، ص 70). [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 876. [3]. صافی، توضیح المسائل، م 876؛ مکارم، توضیح المسائل، م 814.
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
📥 سوال:
شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطهای که مقصود اوست مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطهای که مقصود فرد می باشد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنهای:
اگر برای نقطه خاصی سفر نکرده بلکه مقصود او خود شهر است، اول شهر ملاک است اما اگر نقطه خاصی مد نظر است، مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.[1]
✍ آیت الله مکارم:
ملاک در مسافت شرعی، آخرین خانه های شهر مبدأ تا اولین خانه های شهر مقصد می باشد. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
ملاک مقصد نهایی در سفر است. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
در فرض سوال که مقصد خود شهر نیست، باید مسافت تا منزل محاسبه شود نه خود شهر. [4]
✍ آیت الله فاضل:
معیار و ملاک در مسافت شرعی فاصله بین دو شهر است یعنی اگر از آخرین خانه های شهر مبداء تا اولین خانه های شهر مقصد به مقدار مسافت شرعی نشود هرچند در داخل شهر مقصد تا نقطه ای که مقصود او است به مقدار مسافت شرعی برود حکم مسافر را ندارد و نمازش تمام است. [5]
📚 منابع:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، احکام روزانه. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405120239. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 374736. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19596. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402195.
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
📥 سوال:
آیا برداشتن ابرو برای مردان جایز است؟
📤 پاسخ:
برداشتن ابرو به خودی خود اشکال شرعی ندارد، مگر اینکه مفسده انگیز بوده یا مصداق تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا موجب ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید.
👈ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
✍ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظلّه):
اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید جایز نیست.
✍ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظلّه):
فی نفسه مانعی ندارد [2].
✍ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله):
جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولی اصلاح جزیی و مرتب کردن بعضی از قسمتها که منظره خوشایندی ندارد، اشکالی ندارد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء از دفاتر آیات خامنهای و مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. [2]. سایت استفتائات آیت الله سیستانی، سوال3
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
⁉️اگر یقین داشته باشیم همان غذایى که در مهمانى مىخوریم، خمس آن داده نشده، چه حکمى دارد؟
همه مراجع (به جز تبریزى، خامنهاى و سیستانى): خوردن آن پیش از پرداخت خمس آن یا بدون اجازه حاکم شرع، جایز نیست.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1795؛ نورى، توضیحالمسائل، م 1791؛ خامنهاى، اجوبهالاستفتاآت، س 930 و 928؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1803؛ بهجت، توضیحالمسائل، م 1407 و دفتر مراجع.]
آیات عظام تبریزى، خامنهاى و سیستانى: خوردن آن براى میهمان اشکال ندارد؛ ولى صاحب خانه ضامن خمس است.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1763 و 1795.]
تبصره . آیتالله مکارم در کتاب استفتاآت اجازه داده که در غذاى غیرمخمس تصرف کنیم و خمس آن را به سادات نیازمند بپردازیم.[ استفتاآت، ج 2، س 575.]
❥┅┄→•☆↓ #Jõıň↓☆•←┄┅❥
•••❥❥•←• #رساله_تمام_مراجع ☆﷽☆
Jõıň☞❢✧❁ @Resule10 ❁✧❢
امام باقر(علیه السلام):
هرگاه يكى از شما به منزل برادر خود وارد مى شود بايد هر جا كه صاحب خانه گفت همان جا بنشيند؛ چون صاحب خانه به وضع خانه خود آشناتر از ميهمان است
ميزان الحكمه ج2 ص219
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
🆔 @Atre_naab_khoda 👈
🆔 @Atre_naab_khoda 👈
🌺🕊🕊🌺🕊🕊🌺
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
آزمایشگاه لازم نیست❌ در خانه خودتان تست بگیرید✅
به درخواست زیاد اعضامحترم دوباره روش تست کبدچرب در منزل بدون نیاز بهپزشک رو میذارم👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3197698067Ccb7129e913
همین الان تست کن ببین کبدت چربه یا نه👆👆🔥❌
👈اگر کبدت چربه اینجا کلیک کن👉
🔴کبد چرا عامل اصلی بیماری های خطرناک و کشنده❌❌
📥 سوال:
آیا اجازه پدر برای عقد دختر باکره بالغه رشیده شرط است؟
📤 پاسخ:
1⃣ در ازدواج با دختر باکره بالغه غیر رشیده:
✍ همه مراجع:
اذن از ولی دختر لازم است و بدون اذن ولی دختر، عقد باطل است.
2⃣ اما عقد دختر باکره بالغه رشیده:
✍ آیات امام، نوری و زنجانی:
باید اجازه بگیرد.
✍ آیات خامنه ای، خویی، وحید، صافی و تبریزی:
بنابر احتیاط واجب، اجازه بگیرد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر با والدین زندگی می کند و مستقل نیست، اذن ولی بنابر فتوا لازم است و اگر کلاً از خانواده جدا شده و عرفاً مستقل است و زندگی دیگری دارد، اذن بنابر احتیاط واجب است.
✍ آیت الله مکارم:
معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست.
✅ توجه:
در این مسأله فرقی بین عقد دائم و موقت (متعه یا همان صیغه) نیست. حتی اگر در ضمن عقد شرط شود که همبستری صورت نگیرد. (باز هم حکم همین است)
📚 منبع:
توضیح المسائل مراجع، م 2376؛ استفتائات جدید رهبری، س 455؛ توضیح المسائل آیت الله نوری، م 2372؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 2037 (توجه: نظرات آیات عظام نوری و مکارم اخیرا تغییر کرده است).
📥 سؤال:
پس از فوت برادرم، همسرش از ادامه نگهداری مادرم سر باز زد و من هم بخاطر عدم رضایت شوهرم قادر به این کار نیستم، در صورت سپردن مادرم به خانه سالمندان آیا گناهی متوجه من می شود؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
فی نفسه گناهى متوجه شما نيست. [1]
✍ آیت الله مکارم:
در هر حال باید خدمتگزار والدین بود ولی در حال ضرورت اگر این کار باعث عسر و حرج و مشقت شدید باشد اشکالی ندارد. [2]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر به نحوی بتوانید برای مادرتان خانه تهیه یا اجاره کنید اقدام کنید و اگر این امر ممکن نیست از رسیدگی کامل و نیکی شایسته به ایشان غفلت نورزید و خود را مشمول دعای خیر ایشان قرار دهید. [3]
✍ آیت الله فاضل:
اگر شوهر شما اجازه نمیدهد که مادر شما با شما زندگی کند و برادری که از مادرتان نگهداری کند هم ندارید، بردن مادر به خانه سالمندان از روی ناچاری اشکال ندارد. [4]
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 538403. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402200246. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15269. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400566
❤️ #امام_علی علیه السلام در خطبه عید فطر:
🍃 آگاه باشید! امروز روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داده و شما را شایسته آن ساخته است.
✅ پس خدارا یاد کنید تا شما را یاد کند و او را بخوانید تا مستجاب کند.
📚من لایحضره الفقیه ج 1 ص517
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کربلایی کاظم ساروقی، کشاورز بیسوادی که به یک باره حافظ کل قرآن شد...
📥 سؤال:
اگر مرد غیر از خانه و ماشین مالی نداشته باشد، آیا زن می تواند خانه را به عنوان مهریه مطالبه نماید؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
یک منزل در حد شان از مستثنیات دین است نمی تواند آنرا جهت مهریه اخذ کرد و اگر در بین قانونی وجود دارد باید رعایت شود.
✍ آیت الله مکارم:
هرگاه دین مزبور مطالَب باشد و منزل و خودرو زاید بر شئونش بوده باشد باید آن را تبدیل به آنچه در حدّ شأنش باشد بکند و تفاوت آن را براى اداى دین صرف نماید.
✍ آیت الله سیستانی:
برمرد واجب نیست از آنها مهریه را بدهد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی: خیر.
✍ آیت الله فاضل:
زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند، لیکن اگر مرد تنها همان خانه را دارد که برای سکونت به آن نیاز دارد نمی تواند خانه را به عنوان مهریه اش بگیرد و باید به او مهلت بدهد که تلاش کند و دین اش را نسبت به مهریه ادا کند.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: vmsJvHgoJL8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701150001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 718648. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51672. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700081.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎Ⓜ️
آرزو میڪنم🌸🍃
درایڹ ظهر زیبا
نسیم مهر🌸🍃
زلف خاطرتاڹ رابیاراید
تپش عشق حیات را🌸🍃
دروجودتاڹ، ڪَل افشاني ڪند
وشورزندڪَي
درجانتاڹ متلاطم ڪَردد🌸
😍ظهرتون بخیر🧿💎
💎💎💖Join👇
🌸🍃@tarfand20 🌸🍃
📥 سؤال:
آیا انجام مسح پا از بالا به سمت نوک انگشتان صحیح است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
بنابر احتیاط از نوک انگشتان باشد.
✍ آیت الله مکارم:
از بالا به پایین کشیدن مسح پا، جایز است و بسیاری از بزرگان به آن فتوا داده اند.
✍ آیت الله سیستانی:
با نوک اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اشکالی ندارد.
✍ آیت الله وحید:
در مسح پا دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پا بكشد يا آن كه دست را بر برآمدگى روى پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد.
✍ آیت الله فاضل:
احتیاط مستحب است که از سر انگشت پاها به طرف مفصل مسح کشیده شود، هرچند برعکس نیز صحیح است.
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. 6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611999.
💬پرسش:آیا میشود از دو مرجع تقلید کرد
✅پاسخ : هرگاه دو مجتهد مساوى باشند، مىتوان بعضى از مسائل را از يكى و بعضى را از ديگرى تقليد كرد؛ به عنوان مثال مىتوان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدى و در خمس از مجتهد ديگر ولی هرگاه در مساله ای به فتوای یکی عمل کرد، عمل به فتوای دیگری در آن مساله، جایز نیست.
💬 سؤال: آیا ریختن پوست میوه و زبالههای تجزیهشدنی در کوه و دشت و طبیعت اشکال شرعی دارد؟
✅پاسخ:
_اگر موجب اذیت مردم شود و یا خلاف قانون باشد، جایز نیست.
✔️ پی نوشت:
◀️ سایت آیت آیت الله خامنه ای، احکام مناسبتی _ leader.ir
👇👇👇
🔰حکم پختن کشمش در غذا
✅پاسخ :
✍آیات عظام: امام، خامنه ای، سیستانی، تبریزی، صافی، نوری، زنجانی، سبحانی، مظاهری:
استفاده از مويز و كشمش در غذا ( حتی اگر جوش بيايند) اشکالی ندارد و خوردن آنها حلال است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد.
✍آیت الله بهجت :
اگر كشمش و مويز با پختن جوش بيايند خوردنشان بنابراحتیاط واجب جایز نیست
استفتاءات (بهجت)، ج4، ص: 379،س5885 - توضیح المسائل مکارم ،مساله 127 - توضیح المسائل 16مرجع ،مساله 114
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی