#وجوب_غسل_های_سه_گانه_برای_میّت
💬سوال:
برای میّت چند غسل باید انجام شود⁉️⁉️
✅پاسخ :
📝بنابر نظر همه مراجع:
واجب است میت مسلمان را سه غسل بدهند: اوّل با آبى که با سدر مخلوط باشد، دوم با آبى که با کافور مخلوط است، سوم با آب تنها، ولى شهید و بعضى دیگر غسل ندارند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_شک_در_بین_وضو_و_بعد_از_آن
💬سوال:
اگر در هنگام وضو شک کنیم که جزئی از وضو را شسته یا مسح کشیدیم، چه باید کرد⁉️⁉️ حکم آن بعد از وضو چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
پاسخ اجمالی:
👈اگر در بین وضو شک شود که عضوی از اعضای از وضو شسته یا مسح شده است؟ باید برگشته و جزء مشکوک را انجام دهد، سپس به ترتیب وضو تمام گردد.
ولی اگر بعد از پایان وضو، شک شود که عضوی از اعضای وضو را شسته یا مسح کرده، به شک اعتنا نمی کند.
📝 آیت الله امام خمینی:
«اگر شک بعد از فراغ(اتمام) وضوء است اعتنا نکند و چنان چه در اثناء وضوء شک کند، اعتنا کند مگر این که کثیر الشک باشد».
📝 آیت الله مکارم :
«اگر بعد از فراغت وضو شکّ کند همه کارهاى وضو را انجام داده یا نه، یا شرایط در آن جمع بوده یا نه، اعتنا نکند، امّا اگر در حال وضو شکّ کند باید به جا آورد»
📝 آیات عظام گلپایگانی، صافی، بهجت:
«اگر بعد از وضو یا در بین آن یقین کند که بعضى جاها را نشسته یا مسح نکرده است، چنانچه رطوبت جاهایى که پیش از آن است خشک شده باشد باید دوباره وضو بگیرد و اگر خشک نشده باید جایى را که فراموش کرده و آن چه بعد از آن است بشوید یا مسح کند و اگر در بین وضو در شستن یا مسح کردن جایى شکّ کند باید به همین دستور عمل کند».
📝 آیت الله فاضل :
«اگر بعد از آنکه از وضو فارغ شده شک کرده اعتنا نکند و وضویش صحیح است؛ ولی اگر در اثنا شک کرده باید برگردد و مشکوک را بیاورد، پس از آن به ترتیب وضو را تمام کند».
🆔👇👇
@resule10📚
#راه_های_اثبات_نجاست
💬سوال:
نجاست هر چیز از چندراه ثابت میشود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع تقلید:نجاست هر چیز از سه راه ثابت میشود:
1⃣: آن که خود انسان یقین کند چیزی نجس است ، و اگر گمان داشته باشد چیزی نجس است لازم نیست از آن اجتناب نماید . بنا بر این غذا خوردن در قهوه خانه و مهمان خانههایی که مردمان لا ابالی و کسانی که پاکی و نجسی را مراعات نمیکنند در آنها غذا میخورند، اگر انسان یقین نداشته باشد غذایی را که برای او آوردهاند نجس است اشکال ندارد.
2⃣: آن که کسی که چیزی در اختیار او است بگوید آن چیز نجس است ،مثلًا همسر انسان یا نوکر یا کلفت بگوید ظرف یا چیز دیگری که در اختیار او است نجس میباشد.
3⃣: آن که دو مرد عادل بگویند چیزی نجس است و نیز اگر یک نفر عادل هم بگوید چیزی نجس است، بنا بر احتیاط واجب باید از آن چیز اجتناب کرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#ایجاد_اختلاف_در_وقف
💬سوال:
چه وقت وقف مشترک را می توان فروخت⁉️⁉️
✏️پاسخ کلی مراجع:
هر گاه بین کسانی که مال را برای آنان وقف کردهاند به طوری اختلاف پیدا شود که اگر مال وقف را نفروشند (۱)، گمان آن برود که مال یا جانی تلف شود، میتوانند آن مال را بفروشند (۲) و بین موقوف علیهم تقسیم نمایند (۳)، ولی چنانچه اختلاف با تنها فروختن و تهیّه مکان دیگر برطرف میشود، لازم است آن موقوفه، به محل ّ دیگر تبدیل و یا با پول فروش آن، محل ّ دیگر خریده شود و به جای مکان اوّل، و در همان جهت وقف اوّلی، وقف گردد.
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله زنجانی: بیم آن برود که اموال یا جانهای مسلمانان تلف شود، با اجازه حاکم شرع میتوانند آن مال را بفروشند، و به مصرفی که به مقصد وقف کننده نزدیکتر است برسانند.
(۲)📝آیات عظام : خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی، نوری: و به مصرفی که به مقصود وقف کننده نزدیکتر است برسانند ((خوئی)، (تبریزی): و همچنین است اگر واقف شرط کند که اگر صلاح در فروش وقف باشد بفروشند.
(۳) 📝آیت الله فاضل: و همچنین است اگر واقف شرط کند که اگر صلاح در فروش وقف باشد میتوانند بفروشند.
📝آیت الله مکارم :در وقف خاص هرگاه بین کسانی که مال برای آنان وقف شده چنان اختلافی پیدا شود که اگر مال وقف را نفروشند بیم آن میرود که فسادی به بار آید، خونی بریزد یا اموالی تلف شود، در این صورت میتوانند آن مال را بفروشند و در مصرفی که به مقصود وقف کننده نزدیکتر است صرف نمایند.
📝آیت الله سیستانی: بیع وقف در صورتی که بین کسانی که مال را برای آنان وقف کردهاند اختلاف پیدا شود که اگر مال وقف را نفروشند گمان آن برود که مال یا جانی تلف شود، محل ّ اشکال است؛ ولی اگر واقف شرط کند که اگر صلاح در فروش وقف باشد، بفروشند، فروختن آن در این صورت اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#فسخ_عقد
💬سوال:
اگر بعد از عقد ازدواج معلوم شود كه مرد عيبى دارد كه زن مى تواند عقد را فسخ كند، آيا در اين هنگام حق مطالبه مهر را دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
اگر بعد از نزديكى عقد را فسخ كند، مى تواند تمام مهريه خود را از شوهر بگيرد. اما اگر پيش از نزديكى باشد، حق دريافت چيزى را ندارد؛ مگر اينكه شوهرش «عنين» باشد كه در اين صورت مى تواند نصف مهريه خود را از او بگيرد.
👇تبصره:«عنین»به مردی گویند که توان آمیزش جنسی را ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از خانومانه💜🙋🏻♀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما مهارت این فسقلی رو در استفاده از چاپستیک (چوب غذاخوری) ببین عاشقش نمیشی؟😃
@ni_nia
#عیب_هایی_که_بواسطه_آنها_میشود_عقد_را_بهم_زد
💬سوال:
مردبا کدام عیب هایی می تواند عقد را بهم بزند⁉️⁉️⁉
️✅پاسخ:
1⃣: دیوانگی .
2⃣ : مرض خوره .
3⃣ : مرض بَرَص .
4⃣ : کوری .
5⃣ : شل بودن به طوری که معلوم باشد .
6⃣ : آن که افضا شده یعنی راه بول و حیض یا راه حیض و غایط او یکی شده باشد ولی اگر راه حیض و غایط او یکی شده باشد، به هم زدن عقد اشکال دارد و باید احتیاط شود .
7⃣: آن که گوشت ، یا استخوانی یا غده ای در فرج او باشد که مانع نزدیکی شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#راه_های_اثبات_نجاست
💬سوال:
نجاست هر چیز از چندراه ثابت میشود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع تقلید:نجاست هر چیز از سه راه ثابت میشود:
1⃣: آن که خود انسان یقین کند چیزی نجس است ، و اگر گمان داشته باشد چیزی نجس است لازم نیست از آن اجتناب نماید . بنا بر این غذا خوردن در قهوه خانه و مهمان خانههایی که مردمان لا ابالی و کسانی که پاکی و نجسی را مراعات نمیکنند در آنها غذا میخورند، اگر انسان یقین نداشته باشد غذایی را که برای او آوردهاند نجس است اشکال ندارد.
2⃣: آن که کسی که چیزی در اختیار او است بگوید آن چیز نجس است ،مثلًا همسر انسان یا نوکر یا کلفت بگوید ظرف یا چیز دیگری که در اختیار او است نجس میباشد.
3⃣: آن که دو مرد عادل بگویند چیزی نجس است و نیز اگر یک نفر عادل هم بگوید چیزی نجس است، بنا بر احتیاط واجب باید از آن چیز اجتناب کرد.
🆔👇👇
@resule10📚
🔴فورررررری 🔴مسابقه 😳
اجتماع بزرگ #دهه_شصتی_ها
به جمع بزرگ دهه شصتی ها بپیوندید کلی #خاطره_و_نوستالژی_عکس_کلیپ_و...
صبرکنید #مسابقه هم داریم 😳
یه خاطره کوتاه قدیمی بنویس بفرس به بهترین ها جوایز #نقدی تعلق میگیرد، 🏃🏃👇
http://eitaa.com/joinchat/3393191949C0cf11f3632
⬆️ #نوستالژی_واقعی 👆👆👆🌺🏃
مسابقه داااریم💰💰💰🏃🏃
#نماز_ظهر_اول_وقت_در_روز_جمعه
💬سوال:
در صورتى كه بخواهيم در روز جمعه نماز ظهر و عصر خود را به صورت فرادا در منزل بخوانيم آيا بايد صبر كنيم تا نماز جمعه تمام شود يا اينكه مىتوانيم در اول وقت نماز را بجاى بياوريم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
صبر كردن لازم نيست.
آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است⁉️⁉️
اين کار فىنفسه اشکال ندارد و موجب برائت ذمّه مکلّف از فريضه ظهر جمعه مى شود، زيرا در عصر حاضر، نماز جمعه واجب تخييرى است، ولى با توجه به اينکه اقامه نماز جماعت ظهر در روز جمعه در مکانى نزديک محل اقامه نماز جمعه باعث تفرقه صفوف مؤمنين مىشود و چه بسا در نظر مردم بى احترامى و اهانت به امام جمعه و کاشف از بىاعتنايى به نماز جمعه است، بنا بر اين سزاوار است که مؤمنين اقدام به انجام آن نکنند، و حتى در صورتى که مستلزم مفاسد و حرام باشد، واجب است از اقامه آن اجتناب کنند.
📝 آيت الله مكارم شيرازي:
سوال:الف)در روز جمعه نماز ظهر و عصر خود را به صورت فرادا در منزل بخوانيم آيا بايد صبر كنيم تا نماز جمعه تمام شود يا اينكه مىتوانيم در اول وقت نماز را بجاى بياوريم⁉️⁉️ ب)آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است⁉️⁉️
احتياط آن است که تا پايان وقت نماز جمعه، نماز ظهر و عصر به صورت جماعت يا فرادي ترک شود.
خواندن نماز ظهر اوّل وقت در جمعه چه حکمي دارد⁉️⁉️
هر چند خواندن نمازظهر در اوّل وقت باطل نیست؛ ولی شایسته است به دلیل احترام نمازجمعه، نمازظهر را از اوّل وقت تاخیر انداخت؛ مخصوصاً اگر نماز جماعت و در مساجد باشد. البته چنانچه اقامه جماعت سبب وهن نمازجمعه شود، جماعت اشکال دارد.
📝 آيت الله سيستاني:
پرسش: الف)- در صورتى كه بخواهيم در روز جمعه نماز ظهر و عصر خود را به صورت فرادا در منزل بخوانيم آيا بايد صبر كنيم تا نماز جمعه تمام شود يا اينكه مىتوانيم در اول وقت نماز را بجاى بياوريم⁉️⁉️
ب)- آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است⁉️⁉️
جایز است در اوّل وقت مبادرت به نماز ظهر شود.
📝آیت الله وحید:
خواندن نماز جماعت ظهر اوّل وقت در منزل در روز جمعه چه حکمي دارد⁉️⁉️
إشکالی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#فسخ_عقد
💬سوال:
اگر بعد از عقد ازدواج معلوم شود كه مرد عيبى دارد كه زن مى تواند عقد را فسخ كند، آيا در اين هنگام حق مطالبه مهر را دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
اگر بعد از نزديكى عقد را فسخ كند، مى تواند تمام مهريه خود را از شوهر بگيرد. اما اگر پيش از نزديكى باشد، حق دريافت چيزى را ندارد؛ مگر اينكه شوهرش «عنين» باشد كه در اين صورت مى تواند نصف مهريه خود را از او بگيرد.
👇تبصره:«عنین»به مردی گویند که توان آمیزش جنسی را ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#مقدار_سود_اسلامی_چقدر_است
💬 سوال:
گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
ج: سود گرفتن حدّ معيّنی ندارد، بنا بر اين تا وقتی که به حدّ اجحاف نرسيده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولی افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودی که هزينه هايش را تأمين میکند، اکتفا نمايد.
📝آیت الله مکارم شیرازی
کالایى را براى فروش (مثلا) به قیمت صد تومان خریده ایم، که با ۲۰% سود آن را ۱۲۰ تومان مى فروشیم. پس از مدّتى همان کالا را باید ۱۵۰ تومان بخریم، که در این بین از اصل سرمایه ۳۰ تومان ضرر داده ایم، و اگر این روال ادامه داشته باشد، اصل سرمایه هم از کف خواهد رفت. حال چه کنیم که هم سودِ عادلانه داشته باشیم، و هم ضرر نکنیم⁉️⁉️
جواب: نرخ کالا را شخص فروشنده مى تواند تعیین کند; ولى در این گونه موارد بهتر این است که اجناسى را که ارزان خریده اند، ارزان بفروشند (با سود عادلانه) و اجناسى که گران مى خرند، گران بفروشند (با سود عادلانه).
1⃣ـ میزان سود براى کاسب و مغازه دار شرعاً و عرفاً چند در صد مى باشد⁉️⁉️
جواب: سود میزان معیّنى ندارد و بستگى به رضایت طرفین دارد، مگر در کالاهایى که از سوى نظام اسلامى قیمت خاصّى براى آن تعیین شده باشد. ولى رعایت انصاف در هر حال بسیار خوب است.
2⃣ـ با توجّه به این که قانون و اتّحادیّه اطاق بازرگانى ۲۴% سود براى فروشندگان تصویب نموده، اگر کاسبى بیش از این مقدار سود از مصرف کنندگان دریافت کند، آیا حلال است، یا مقدار اضافى جایز نمى باشد⁉️⁉️
جواب: از قوانین و مقرّرات نظام اسلامى تخلّف نکنید
📝آيت الله سيستاني:
سود متعارفی که از فروختن قطعه ای جایز و حلال می باشد چند درصد است ⁉️⁉️
پاسخ: در شرع درصد خاصی معین نشده است و مربوط به توافق طرفین است .
🆔👇👇
@resule10📚
عجیب ترین فتواهای دنیا😐
شیخ احمد ابویوسف، رییس مرکز ارشاد مذهبی در وزارت دیانت مصر، در پاسخ به استفتای مردی که پرسیده بود، نظر اسلام در مورد مرد مسلمانی که بر اثر ایدز بمیرد چیست؟ پاسخ داد: هرکسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، از نظر اسلام شهید به حساب میآید!
خبرگزاری دانشجو: تبلیغات دین خود ساخته وهابیت در سراسر جهان در حال گسترش میباشد و این موضوع دلایل مختلف دارد و سرمایه گذاری هنگفت مسئولین سعودی از جمله این دلایل است و در این راه صهیونیستها و آمریکاییان نیز تلاش مجدانهای برای کمرنگ کردن اسلام واقعی میکنند و همین امر باعث شده است که بیشتر افرادی که از ادیان و مذاهب مختلف به اسلام روی میآورند اهل تسنن شده و متاسفانه بیشتر آنها وهابی میشوند.
محمد العریفی از علمای وهابیت در عربستان که دارای طرفدارانی در کشور عربستان و کشورهای عربی است جدیدا صفحهای فارسی در یکی از شبکههای اجتماعی به راه انداخته است که در آن به ترویج مذهب دویست ساله وهابیت میپردازد. او همچنین از تروریستهای سوریه حمایت میکند و دستش به خون مردم سوریه آلوده است.
در این صفحه فیلمهای العریفی نیز قرار داده شده است و در آن به بیان احادیث وهابیت میپردازد. هر چند عدم اقبال به این پیج نشان از آگاهی فارسی زبانان به این دین خود ساخته میباشد ولی برای آگاهی جوانان به گوشهای از عقاید و فتاوای مضحک وهابیت میپردازیم.
۱. بچه دار شدن از راه دور:
برخی علمای وهابیت به ارائه فتواهای عجیب شهره هستند اما اخیرا فتوایی منتشر شده که در نوع خود قابل تامل است؛ اگر مردى دخترش را که در شرق جهان با وى زندگى مى کند به همسرى پسرى در آورد که او در غرب جهان با پدرش زندگى مى کند و هیچگاه آن دو یکدیگر را نبینند و از محل زندگى بیرون نروند، سپس شش ماه از ازدواج آنان بگذرد و آن دختر صاحب فرزند شود پدر او همان کسى خواهد بود که در غرب دنیا زندگى مى کند، اگر چه هیچگاه همسرش را ملاقات نکرده و حتى ندیده باشد!
همچنین اگر کسى را از لحظه عقد ازدواج به مدّت پنج سال زیر نظر نگهبانان زندانى کنند، سپس آزاد شود و به منزلش برود و تعدادى فرزند در کنار همسرش ببیند همه آنان فرزندان وى خواهند بود! اگر چه فرصت یک لحظه دیدار و ملاقات با همسرش را پس از عقد نداشته است. این امر امکانش دور از واقعیّت نیست، زیرا ممکن است بر اثر کرامت یکى از اولیاء با آنکه مسافت بین زن و شوهر زیاد است آن دو به دیدار یکدیگر رسیده باشند و از این راه فرزندى به وجود آمده باشد!
۲. استفاده از کمربند ایمنی:
پوشیدن کمربند ایمنی حرام است! زیرا مانع قضا و قدر میشود!
۳. بهداشت گوشت:
شستن گوشت قبل از پختن بدعت است؛ ابن تیمیه: شستن گوشت بدعت است، چنانکه اصحاب پیامبر رضوان الله علیهم در عهد پیامبر (ص) گوشت را بدون شستن میپختند و میخوردند!
۴. همبستر شدن با همسر مرده حلال است:
فتوای جنجال برانگیز دیگری که شیخ عبد الباری الزمزمی، رئیس انجمن مطالعات و تحقیقات در مغرب صادر کرد، این است که هم بستری مرد با همسرش که تازه فوت کرده است، مجاز است!
۵. حرام بودن خوردن سمبوسه؛
جنبش الشباب المجاهدین (جوانان مبارز) در سومالی با صدور فتوایی در ماه رمضان اعلام کرد خوردن سمبوسه به علت شکل سه ضلعی آنکه مشابه ثالوث مقدس مسیحیان است، حرام است.
۶. خوردن گوشت جن جایز است؛
محمد الزغبی مبلغ مصری با صدور فتوایی، خوردن گوشت جن را درصورت دسترسی به آن مجاز دانست.
۷. شنیدن قرآن کریم در زمان رانندگی و در محل کار است؛
شیخ جمال قطب رئیس سابق کمیته فتوای دانشگاه الأزهر مصر در فتوای جنجالی خود، شنیدن قرآن کریم در زمان رانندگی و در محل کار را حرام اعلام کرده است.
۸. روزه برای افراد مناطقی که قطعی مکرر برق دارند، واجب نیست؛
شیخ عبدالمحسن عبیکان از مفتیان وهابی و مقامات بلندپایه وزارت دادگستری عربستان چندی پیش در فتوایی که در روزنامه الخلیج چاپ عربستان منتشر شد، فتوای عدم وجوب روزه برای مناطقی که قطعی مکرر برق دارند را صادر کرد.
۹. کسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، شهید است؛
شیخ احمد ابویوسف، رییس مرکز ارشاد مذهبی در وزارت دیانت مصر، در پاسخ به استفتای مردی که پرسیده بود، نظر اسلام در مورد مرد مسلمانی که بر اثر ایدز بمیرد چیست؟ پاسخ داد: هرکسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، از نظر اسلام شهید به حساب میآید!
@resule10
#بوسيدن_محارم_مثل_خاله_و_عمه_خواهر_مادر_
💬سوال:
آيا بوسيدن محارم خود جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#در_چه_مواردی_باید_بجای_وضو_و_غسل_تیمم_کرد
💬سوال:
در چند مورد به جای وضو و غسل باید تیمّم کرد ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه آیات عظام:
1⃣ پیدا نکردن آب.
2⃣مشقت بیش از حدّ.
3⃣ ترس از ضرر.
4⃣نیاز به آب برای حفظ جان.
5⃣ نیاز به آب برای تطهیر.
6⃣نداشتن آب مباح.
7⃣نداشتن وقت برای وضو یا غسل.(کم بودن وقت که اگر وضو بگیرد یا غسل کند نماز قضا می شود یا ماه رمضان است وقت اذان صبح می شود)
🆔👇👇
@resule10📚
🌹 رساله تمام مراجع🌹
🔴فورررررری 🔴مسابقه 😳 اجتماع بزرگ #دهه_شصتی_ها به جمع بزرگ دهه شصتی ها بپیوندید کلی #خاطره_و_نوستالژ
سلام دوستان وقت بخیر ، این کانال دوم ماهست که مسابقه داااریم ،
لطفا عضوشید و شرکت کنید ، ممنون 👆👆👆🙏🙏
#وضوی_ارتماسی
💬سوال:
آیا وضو را هم می توان ارتماسی گرفت لطفا به طور کامل توضیح دهید⁉️⁉️
📢پاسخ اجمالی:
وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برد؛ لیکن برای این که مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بایستی در شستن ارتماسی دستها، قصد شستن وضویی، هنگام بیرون آوردن دستها از آب باشد و یا این که مقداری از دست چپ را، باقی گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبی، بشوید.
✅پاسخ:
📝آیات عظام گلپایگانی، بهجت، فاضل: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو (فاضل: با مراعات شستن از بالا به پائین) در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد و اگر موقعی که دستها را در آب فرو میبرد نیّت وضو کند و تا وقتی که آنها را از آب بیرون میآورد و ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد وضوی او صحیح است (گلپایگانی، بهجت: و نیز اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتی که ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد، وضوی او صحیح میباشد).
📝آیت الله خوئی و تبریزی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله سیستانی: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد و ظاهر آن است که مسح با تری دستی که ارتماسی شسته شده اشکال ندارد، هر چند خلاف احتیاط است.
📝آیت الله نوری: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد، ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله زنجانی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا صورت و دستها را که در آب میباشد به قصد وضو بیرون آورد، یا دست را در داخل آب به قصد شستن از بالا به پایین تکان دهد و در فرض اول و سوم مسح با تری آن دست محل اشکال است. هم چنین اگر از هنگام فرو بردن دست تا بیرون آوردن آن به قصد وضو باشد مسح با تری آن دست خلاف احتیاط است. بنا بر این اگر بخواهد دست چپ را وضوی ارتماسی کند بنا بر احتیاط باید تنها در هنگام بیرون آوردن دست، قصد وضو کند.
📝آیت الله مکارم: انسان میتواند صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد، یا بعد از فرو بردن در آب، به قصد وضو از آب بیرون آورد و آن را «وضوی ارتماسی» می گویند.
📝آیت الله صافی: در وضوی ارتماسی أحوط آن است که انسان صورت و دست راست را به قصد وضو در آب فرو برد و با دست راست دست چپ را به قصد وضو بشوید، و مسح سر و پاها را انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خاطره_یکی_از_شرکت_کننده_های_عزیز 👇👇👇
❄️روز برفی قرمز❄️
❄️وسطای دی ماه بود و هوا سرد سرد. برفی که از یکی دو روز پیش شروع شده بود آروم آروم کم حجم میشد.❄️
کیسه پلاستیکی که کتابامو توش گذاشته بودم
زمین گذاشتم و خم شدم و همونجور که
دمپاییم توی پام بود نوک سوراخ جورابمو کمی
جلو کشیدم و زیر انگشت شستم هل دادم.قلمبه
شدن جوراب زیر انگشت اذیتم میکرد ولی چاره ای نبود.❄️
به سمت مدرسه راه افتادم. شوق پوشیدن اون پوتینای قرمز خوشگل سرعتمو بیشتر میکرد.
به مدرسه که رسیدم مریم زودتر از من رسیده
بود. همینکه دیدمش به سمتش دویدم و اون
بدون هیچ حرفی پوتینا رو از پاش درآورد منم دمپاییارو.
پوتینارو که پوشیدم به سرعت وسط حیاط دویدم .توی برف دویدن با اون پوتینا لذتی داشت که خوردن آش رشته زیر کرسی گرم خونه عزیز.
با اومدن خانوم معلم همه به کلاس رفتیم.
روی نیمکت که نشستم انگشت شستم رو تکون
دادم حس کردم از سوراخ جوراب بیرون زده
اما خیالی نبود. بعد میز رو سمت خودم کشیدم
که صدای ردیف جلوییا دراومد .کیسه کتابامو از
درک(کشوهای بدون جعبه میزهای چوبی
قدیمی)بیرون آوردم و کتابمو روی میزگذاشتم:
فارسی.. سوم دبستان..
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
زنگ خونه که خورد با اکراه پوتینا رو از پام درآوردم و به مریم دادم.و باهاش خداحافظی کردم️.
مریم عصاشو که به دیوار تکیه داده بود برداشت و آروم به سمت در رفت. ️
یکی از پاهای مریم کمی کوتاهتر بود و همیشه با
عصا راه میرفت.
فردا صبح چشمامو که باز کردم پرده اتاقو کنار زدم و بیرونو نگاه کردم ... خبری از بارش برف
نبود اما برفای چند روز پیش همه جای حیاط به
چشم میخورد. نگاهی به جورابای گوشه اتاق انداختم با اندوه سراغشون رفتم .
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄
به مدرسه رسیدم .مریم هنوز نیومده بود
چقدر انتظار سخت بود...
زنگ اول گذشت ...❄️....❄️
زنگ دوم... ❄️
زنگ سوم... ❄️
زنگ آخر بود که خانم مدیر با چشمای قرمز وارد کلاس شد و چیزی به معلم گفت.❄️
معلم به صورتش زد و گفت خدای من......
و بعد با نگاه بغض آلودش مدیر رو بدرقه کرد...
❄️ ❄️ ❄ ️❄️
با رفتن مدیر همه چشمها به دهان معلم خیره مونده بود....
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
چند روز بعد وقتی از مدرسه به خانه برگشتم
پوتینای قرمز خوشگلی رو پشت در اتاق دیدم
بی اختیار زیر لب گفتم : مریم؟؟؟!!!!!
با شتاب وارد شدم مادر مریم رو دیدم. منو تو
بغل گرفت و با گریه گفت وقتی مریم رو از زیر
تل برف پارو شده ای که از پشت بام یکی از
خونه ها تو کوچه ریخته شده بود بیرون
کشیدیم هنوز به هوش بود...
مریم خودش ازم خواست این پوتینارو به تو بدم....❄ ️
مهدی تقی جراح
نجف آباد اصفهان
➖➖➖➖➖➖➖➖
شماهم تو مسابقه شرکت کنید😍😊👇
🆔 @nostaleji
#بوسيدن_دختر_مميز
💬سوال:
آيا بوسيدن و بغل كردن دختر بچه جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز سيستانى): اگر به شش سالگى رسيده باشد، بنابر احتياط واجب بوسيدن او ـ هر چند بدون قصد لذت ـ جايز نيست.
📝آيه اللّه سيستانى: بدون قصد لذت اشكال ندارد؛ ولى احتياط مستحب آن است كه از بوسيدن او خوددارى شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#آیا_کتاب_خمس_دارد
💬سوال:
کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله امام خمینی:
اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد.
📝آیة الله بهجت:
اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد.
📝آیة الله خامنه ای:
خیر
📝آیة الله خوئی:
بله خمس به آن تعلق می گیرد.
📝آیة الله سیستانی:
کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد.
📝آیة الله شبیری زنجانی:
در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است.
📝آیة الله فاضل لنکرانی:
اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند.
📝آیة الله گلپایگانی:
اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.)
📝آیة الله نوری همدانی:
در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#وضوی_ارتماسی
💬سوال:
آیا وضو را هم می توان ارتماسی گرفت لطفا به طور کامل توضیح دهید⁉️⁉️
📢پاسخ اجمالی:
وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برد؛ لیکن برای این که مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بایستی در شستن ارتماسی دستها، قصد شستن وضویی، هنگام بیرون آوردن دستها از آب باشد و یا این که مقداری از دست چپ را، باقی گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبی، بشوید.
✅پاسخ:
📝آیات عظام گلپایگانی، بهجت، فاضل: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو (فاضل: با مراعات شستن از بالا به پائین) در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد و اگر موقعی که دستها را در آب فرو میبرد نیّت وضو کند و تا وقتی که آنها را از آب بیرون میآورد و ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد وضوی او صحیح است (گلپایگانی، بهجت: و نیز اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتی که ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد، وضوی او صحیح میباشد).
📝آیت الله خوئی و تبریزی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله سیستانی: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد و ظاهر آن است که مسح با تری دستی که ارتماسی شسته شده اشکال ندارد، هر چند خلاف احتیاط است.
📝آیت الله نوری: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد، ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله زنجانی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا صورت و دستها را که در آب میباشد به قصد وضو بیرون آورد، یا دست را در داخل آب به قصد شستن از بالا به پایین تکان دهد و در فرض اول و سوم مسح با تری آن دست محل اشکال است. هم چنین اگر از هنگام فرو بردن دست تا بیرون آوردن آن به قصد وضو باشد مسح با تری آن دست خلاف احتیاط است. بنا بر این اگر بخواهد دست چپ را وضوی ارتماسی کند بنا بر احتیاط باید تنها در هنگام بیرون آوردن دست، قصد وضو کند.
📝آیت الله مکارم: انسان میتواند صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد، یا بعد از فرو بردن در آب، به قصد وضو از آب بیرون آورد و آن را «وضوی ارتماسی» می گویند.
📝آیت الله صافی: در وضوی ارتماسی أحوط آن است که انسان صورت و دست راست را به قصد وضو در آب فرو برد و با دست راست دست چپ را به قصد وضو بشوید، و مسح سر و پاها را انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حكم_نماز_خواندن_با_مانتو
💬سوال:
نماز خواندن با مانتو و روسرى چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر مقدار واجب پوشش و شرايط لباس نمازگزار در آن رعايت شود، اشكال ندارد ؛ هر چند نماز با چادر براى رعايت پوشش در نماز، آسانتر و بهتر است.
📢تبصره:
مقدار واجب پوشش براى زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتى موى سر به جز صورت (به مقدارى كه در وضو شسته میشود ) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما براى آنكه يقين كند مقدار واجب را پوشانده است، بايد آيت اللّه مكارم احتياط واجب دارند. مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچ را هم بپوشاند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_تصویر_و_نقاشی_چهره_امامان
💬سوال:
آیا احترام به نقاشی چهره امامان لازم است ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيت الله خامنه اي:
تمثال معصومين (عليهم السلام)
انتساب اين عكسها به حضرات معصومين (عليهم السلام) ثابت نيست، اگر چه هتك حرمت هم جايز نيست.
📝آیت الله مکارم شیرازی
آیا این عکس هاى نقّاشى شده که به امام على(علیه السلام)یا امام حسین(علیه السلام) یا ابوالفضل العباس(علیه السلام) و … نسبت مى دهند حقیقت دارد⁉️ آیا نصب آنها در خانه و مساجد و دیگر جاها اشکال دارد⁉️ آیا شما آنها را قبول دارید⁉️⁉️
این عکسها واقعیّت ندارد; ولى چنانچه تصاویر نامناسبى نباشد، و نسبت قطعى به آن بزرگواران ندهند، اشکالى ندارد.
📝آيت الله صافي گلپايگاني
حكم خريد، فروش، چاپ، توليد و يا استفاده از عكسها و پوسترهايي كه از چهرة ائمة معصومين(علیهم السلام) تهيه شده است، چگونه است⁉️⁉️
عكسها و پوسترهاي مذكور، مستند صحيحي ندارند؛ خوب است از اين عمل خودداري شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#خاطره_یکی_از_شرکت_کننده_های_عزیز
حال و هوای عجیبی بین بچه های دانشگاه بود.
حق داشتن!
خیلیا دفعه اولشون بود که میخواستن پا تو این مسیر بذارن...
حال و هواشونو دوست داشتم،
یادمه منم پارسال که برای اولین بار میخواستم مشرف بشم، سر از پا نمیشناختم...
اما امسال وضعیتم فرق کرده بود؛
تازه متاهل شده بودم😔
پول نداشتم😣
دینار عراقی گرون شده بود😖
گوشه دل تازه عروسم یه کوچولو نارضایتی بود از اینکه بخوام تنهایی برم😫
و...
ولی من دلم میخواست راهی بشم...
آخه میدونستم اونجا چه خبره.
بالاخره از قدیم گفتن از نخورده بگیر بده به خورده...
آه کربلا...
یا سیدالشهدا😭
هرکسی منو میدید از اربعین امسال میپرسید؛
-جواد امسال راهی هستی؟
و من میسوختم از اینکه جوابی جز لبخند نداشتم...😢
علاوه بر این وقتی فهمیدم محمدحسین که یکی از رفقای صمیمیمه و وضعیتش مثل من یا شاید سخت تر از من بود هم برای رفتن به این سفر عشق اقدام کرده دلم بیشتر آتیش گرفت😔😔😔
با خودم گفتم یا اباعبدالله...
آقاجان خودت اگه صلاح میدونی بطلب...
اما اگه مشکل مالی هم رفع میشد،
یه چیزی هنوز مانع رفتنم بود و اون چیزی نبود جز عدم رضایت قلبی همسرم...
اما یه روز که حال خراب منو دید،
گفت:
-جواد آقا!
-برو عزیزم، من از ته دل راضیم.
-ان شاءالله سال بعد با هم مشرف میشیم.
خیلی خوشحال شدم.
چه زن خوبی!
«نعم العون علی طاعة الله» بود.
حسابمو چک کردم، فقط به اندازه هزینه گذرنامه پول داشتم😞
اول هفته بود. با چند تا از طلبه ها قرار گذاشتیم سه شنبه اون هفته به سمت مهران حرکت کنیم،
گفتم شاید بتونم از کسی قرض کنم.
توکل به خدا...
رفتم و برای دریافت گذرنامه اقدام کردم.
دو سه روز گذشت و داشت موعد تحویلش میرسید و من که نتونسته بودم پولی جور کنم به این فکر بودم که برم و انصراف بدم و پولی که بابت گذرنامه پرداخت کردم رو پس بگیرم.
اما با تحقیق از بچه ها فهمیدم که این پول قابل استرداد نیست!
پس باید چیکار میکردم؟
پولی برای تشرف نداشتم، و همون مقداری که برای گذرنامه داده بودم رو هم نمیتونستم پس بگیرم😭
پس کجاست اون وعده های الهی؟
من که توکل کردم و با یه دنیا امید اقدام کردم...
به همه این مسائل اعتقاد داشتم، به همین خاطر به خودم نهیب زدم که:
-تو رو سیاه و گناهکاری به همین خاطر آقا نطلبیدت😭😭😭
و همین طور غمگین بودم هرلحظه بیشتر غصه میخوردم.
الان دیگه گذرنامه هم آماده شده بود.
ناامیدانه رفتم و تحویل گرفتم...
دوشنبه بود و فرداش باید حرکت میکردیم...
رفقا منتظر خبر من بودن که آیا همراهشون میرم یا نه؟
تو همین افکار بودم که یه پیامک برام اومد🤔
باورم نمیشد😱😱😱
پیامک از طرف حوزه بود!
-هدیه ازدواج شما به مبلغ نهصدهزارتومان واریز شد!!!😣😖😫😩😭
خوشحالیم وصف نشدنی بود!
گریه کنم یا بخندم...
آیاتی از قرآن رو تو ذهنم مرور کردم.
«وَ مَن یَتقّ اللهَ یَجْعَل له مَخرجاً»سوره مبارکه طلاق آیه ۳
جالب این بود که این هدیه ازدواج بود!😄
و قرآن هم امر به ازدواج میکنه و میفرماید:
«إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ»
سوره مبارکه نور آیه ۳۲
چه هدیه شیرین و به موقعی😊
چه همسر پربرکتی😊
السلام علیک یا زهیر بن قین!
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین!
پایان.
محمدجواد
خراسان جنوبی
➖➖➖➖➖➖
شما هم میتونید تو مسابقه خاطره نویسی شرکت کنید 😊
@hajtohid 👈 اطلاعات بیشتر پی وی
#جوایز_بانک_ها
💬سوال:
حکم جوایز بانک و صندوق های قرض الحسنه جایز است⁉️⁉️✅
📝آیت الله مکارم شیرازی
استفاده از جوايز بانكها اشكالى ندارد.
📝آيت الله سيستاني:
تصرف در جایزه ای که از حساب قرض الحسنه بانکها برده میشود چگونه است⁉️⁉️
تصرف در تمام جایزه بانک ها جایز است چه بانک دولتی باشد چه خصوصی .
🆔👇👇
@resule10📚