#نماز_ظهر_اول_وقت_در_روز_جمعه
💬سوال:
در صورتى كه بخواهيم در روز جمعه نماز ظهر و عصر خود را به صورت فرادا در منزل بخوانيم آيا بايد صبر كنيم تا نماز جمعه تمام شود يا اينكه مىتوانيم در اول وقت نماز را بجاى بياوريم⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
صبر كردن لازم نيست.
آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است⁉️⁉️
اين کار فىنفسه اشکال ندارد و موجب برائت ذمّه مکلّف از فريضه ظهر جمعه مى شود، زيرا در عصر حاضر، نماز جمعه واجب تخييرى است، ولى با توجه به اينکه اقامه نماز جماعت ظهر در روز جمعه در مکانى نزديک محل اقامه نماز جمعه باعث تفرقه صفوف مؤمنين مىشود و چه بسا در نظر مردم بى احترامى و اهانت به امام جمعه و کاشف از بىاعتنايى به نماز جمعه است، بنا بر اين سزاوار است که مؤمنين اقدام به انجام آن نکنند، و حتى در صورتى که مستلزم مفاسد و حرام باشد، واجب است از اقامه آن اجتناب کنند.
📝 آيت الله مكارم شيرازي:
سوال:الف)در روز جمعه نماز ظهر و عصر خود را به صورت فرادا در منزل بخوانيم آيا بايد صبر كنيم تا نماز جمعه تمام شود يا اينكه مىتوانيم در اول وقت نماز را بجاى بياوريم⁉️⁉️ ب)آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است⁉️⁉️
احتياط آن است که تا پايان وقت نماز جمعه، نماز ظهر و عصر به صورت جماعت يا فرادي ترک شود.
خواندن نماز ظهر اوّل وقت در جمعه چه حکمي دارد⁉️⁉️
هر چند خواندن نمازظهر در اوّل وقت باطل نیست؛ ولی شایسته است به دلیل احترام نمازجمعه، نمازظهر را از اوّل وقت تاخیر انداخت؛ مخصوصاً اگر نماز جماعت و در مساجد باشد. البته چنانچه اقامه جماعت سبب وهن نمازجمعه شود، جماعت اشکال دارد.
📝 آيت الله سيستاني:
پرسش: الف)- در صورتى كه بخواهيم در روز جمعه نماز ظهر و عصر خود را به صورت فرادا در منزل بخوانيم آيا بايد صبر كنيم تا نماز جمعه تمام شود يا اينكه مىتوانيم در اول وقت نماز را بجاى بياوريم⁉️⁉️
ب)- آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است⁉️⁉️
جایز است در اوّل وقت مبادرت به نماز ظهر شود.
📝آیت الله وحید:
خواندن نماز جماعت ظهر اوّل وقت در منزل در روز جمعه چه حکمي دارد⁉️⁉️
إشکالی ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#فسخ_عقد
💬سوال:
اگر بعد از عقد ازدواج معلوم شود كه مرد عيبى دارد كه زن مى تواند عقد را فسخ كند، آيا در اين هنگام حق مطالبه مهر را دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
اگر بعد از نزديكى عقد را فسخ كند، مى تواند تمام مهريه خود را از شوهر بگيرد. اما اگر پيش از نزديكى باشد، حق دريافت چيزى را ندارد؛ مگر اينكه شوهرش «عنين» باشد كه در اين صورت مى تواند نصف مهريه خود را از او بگيرد.
👇تبصره:«عنین»به مردی گویند که توان آمیزش جنسی را ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#مقدار_سود_اسلامی_چقدر_است
💬 سوال:
گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
ج: سود گرفتن حدّ معيّنی ندارد، بنا بر اين تا وقتی که به حدّ اجحاف نرسيده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولی افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودی که هزينه هايش را تأمين میکند، اکتفا نمايد.
📝آیت الله مکارم شیرازی
کالایى را براى فروش (مثلا) به قیمت صد تومان خریده ایم، که با ۲۰% سود آن را ۱۲۰ تومان مى فروشیم. پس از مدّتى همان کالا را باید ۱۵۰ تومان بخریم، که در این بین از اصل سرمایه ۳۰ تومان ضرر داده ایم، و اگر این روال ادامه داشته باشد، اصل سرمایه هم از کف خواهد رفت. حال چه کنیم که هم سودِ عادلانه داشته باشیم، و هم ضرر نکنیم⁉️⁉️
جواب: نرخ کالا را شخص فروشنده مى تواند تعیین کند; ولى در این گونه موارد بهتر این است که اجناسى را که ارزان خریده اند، ارزان بفروشند (با سود عادلانه) و اجناسى که گران مى خرند، گران بفروشند (با سود عادلانه).
1⃣ـ میزان سود براى کاسب و مغازه دار شرعاً و عرفاً چند در صد مى باشد⁉️⁉️
جواب: سود میزان معیّنى ندارد و بستگى به رضایت طرفین دارد، مگر در کالاهایى که از سوى نظام اسلامى قیمت خاصّى براى آن تعیین شده باشد. ولى رعایت انصاف در هر حال بسیار خوب است.
2⃣ـ با توجّه به این که قانون و اتّحادیّه اطاق بازرگانى ۲۴% سود براى فروشندگان تصویب نموده، اگر کاسبى بیش از این مقدار سود از مصرف کنندگان دریافت کند، آیا حلال است، یا مقدار اضافى جایز نمى باشد⁉️⁉️
جواب: از قوانین و مقرّرات نظام اسلامى تخلّف نکنید
📝آيت الله سيستاني:
سود متعارفی که از فروختن قطعه ای جایز و حلال می باشد چند درصد است ⁉️⁉️
پاسخ: در شرع درصد خاصی معین نشده است و مربوط به توافق طرفین است .
🆔👇👇
@resule10📚
عجیب ترین فتواهای دنیا😐
شیخ احمد ابویوسف، رییس مرکز ارشاد مذهبی در وزارت دیانت مصر، در پاسخ به استفتای مردی که پرسیده بود، نظر اسلام در مورد مرد مسلمانی که بر اثر ایدز بمیرد چیست؟ پاسخ داد: هرکسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، از نظر اسلام شهید به حساب میآید!
خبرگزاری دانشجو: تبلیغات دین خود ساخته وهابیت در سراسر جهان در حال گسترش میباشد و این موضوع دلایل مختلف دارد و سرمایه گذاری هنگفت مسئولین سعودی از جمله این دلایل است و در این راه صهیونیستها و آمریکاییان نیز تلاش مجدانهای برای کمرنگ کردن اسلام واقعی میکنند و همین امر باعث شده است که بیشتر افرادی که از ادیان و مذاهب مختلف به اسلام روی میآورند اهل تسنن شده و متاسفانه بیشتر آنها وهابی میشوند.
محمد العریفی از علمای وهابیت در عربستان که دارای طرفدارانی در کشور عربستان و کشورهای عربی است جدیدا صفحهای فارسی در یکی از شبکههای اجتماعی به راه انداخته است که در آن به ترویج مذهب دویست ساله وهابیت میپردازد. او همچنین از تروریستهای سوریه حمایت میکند و دستش به خون مردم سوریه آلوده است.
در این صفحه فیلمهای العریفی نیز قرار داده شده است و در آن به بیان احادیث وهابیت میپردازد. هر چند عدم اقبال به این پیج نشان از آگاهی فارسی زبانان به این دین خود ساخته میباشد ولی برای آگاهی جوانان به گوشهای از عقاید و فتاوای مضحک وهابیت میپردازیم.
۱. بچه دار شدن از راه دور:
برخی علمای وهابیت به ارائه فتواهای عجیب شهره هستند اما اخیرا فتوایی منتشر شده که در نوع خود قابل تامل است؛ اگر مردى دخترش را که در شرق جهان با وى زندگى مى کند به همسرى پسرى در آورد که او در غرب جهان با پدرش زندگى مى کند و هیچگاه آن دو یکدیگر را نبینند و از محل زندگى بیرون نروند، سپس شش ماه از ازدواج آنان بگذرد و آن دختر صاحب فرزند شود پدر او همان کسى خواهد بود که در غرب دنیا زندگى مى کند، اگر چه هیچگاه همسرش را ملاقات نکرده و حتى ندیده باشد!
همچنین اگر کسى را از لحظه عقد ازدواج به مدّت پنج سال زیر نظر نگهبانان زندانى کنند، سپس آزاد شود و به منزلش برود و تعدادى فرزند در کنار همسرش ببیند همه آنان فرزندان وى خواهند بود! اگر چه فرصت یک لحظه دیدار و ملاقات با همسرش را پس از عقد نداشته است. این امر امکانش دور از واقعیّت نیست، زیرا ممکن است بر اثر کرامت یکى از اولیاء با آنکه مسافت بین زن و شوهر زیاد است آن دو به دیدار یکدیگر رسیده باشند و از این راه فرزندى به وجود آمده باشد!
۲. استفاده از کمربند ایمنی:
پوشیدن کمربند ایمنی حرام است! زیرا مانع قضا و قدر میشود!
۳. بهداشت گوشت:
شستن گوشت قبل از پختن بدعت است؛ ابن تیمیه: شستن گوشت بدعت است، چنانکه اصحاب پیامبر رضوان الله علیهم در عهد پیامبر (ص) گوشت را بدون شستن میپختند و میخوردند!
۴. همبستر شدن با همسر مرده حلال است:
فتوای جنجال برانگیز دیگری که شیخ عبد الباری الزمزمی، رئیس انجمن مطالعات و تحقیقات در مغرب صادر کرد، این است که هم بستری مرد با همسرش که تازه فوت کرده است، مجاز است!
۵. حرام بودن خوردن سمبوسه؛
جنبش الشباب المجاهدین (جوانان مبارز) در سومالی با صدور فتوایی در ماه رمضان اعلام کرد خوردن سمبوسه به علت شکل سه ضلعی آنکه مشابه ثالوث مقدس مسیحیان است، حرام است.
۶. خوردن گوشت جن جایز است؛
محمد الزغبی مبلغ مصری با صدور فتوایی، خوردن گوشت جن را درصورت دسترسی به آن مجاز دانست.
۷. شنیدن قرآن کریم در زمان رانندگی و در محل کار است؛
شیخ جمال قطب رئیس سابق کمیته فتوای دانشگاه الأزهر مصر در فتوای جنجالی خود، شنیدن قرآن کریم در زمان رانندگی و در محل کار را حرام اعلام کرده است.
۸. روزه برای افراد مناطقی که قطعی مکرر برق دارند، واجب نیست؛
شیخ عبدالمحسن عبیکان از مفتیان وهابی و مقامات بلندپایه وزارت دادگستری عربستان چندی پیش در فتوایی که در روزنامه الخلیج چاپ عربستان منتشر شد، فتوای عدم وجوب روزه برای مناطقی که قطعی مکرر برق دارند را صادر کرد.
۹. کسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، شهید است؛
شیخ احمد ابویوسف، رییس مرکز ارشاد مذهبی در وزارت دیانت مصر، در پاسخ به استفتای مردی که پرسیده بود، نظر اسلام در مورد مرد مسلمانی که بر اثر ایدز بمیرد چیست؟ پاسخ داد: هرکسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، از نظر اسلام شهید به حساب میآید!
@resule10
#بوسيدن_محارم_مثل_خاله_و_عمه_خواهر_مادر_
💬سوال:
آيا بوسيدن محارم خود جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#در_چه_مواردی_باید_بجای_وضو_و_غسل_تیمم_کرد
💬سوال:
در چند مورد به جای وضو و غسل باید تیمّم کرد ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه آیات عظام:
1⃣ پیدا نکردن آب.
2⃣مشقت بیش از حدّ.
3⃣ ترس از ضرر.
4⃣نیاز به آب برای حفظ جان.
5⃣ نیاز به آب برای تطهیر.
6⃣نداشتن آب مباح.
7⃣نداشتن وقت برای وضو یا غسل.(کم بودن وقت که اگر وضو بگیرد یا غسل کند نماز قضا می شود یا ماه رمضان است وقت اذان صبح می شود)
🆔👇👇
@resule10📚
🌹 رساله تمام مراجع🌹
🔴فورررررری 🔴مسابقه 😳 اجتماع بزرگ #دهه_شصتی_ها به جمع بزرگ دهه شصتی ها بپیوندید کلی #خاطره_و_نوستالژ
سلام دوستان وقت بخیر ، این کانال دوم ماهست که مسابقه داااریم ،
لطفا عضوشید و شرکت کنید ، ممنون 👆👆👆🙏🙏
#وضوی_ارتماسی
💬سوال:
آیا وضو را هم می توان ارتماسی گرفت لطفا به طور کامل توضیح دهید⁉️⁉️
📢پاسخ اجمالی:
وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برد؛ لیکن برای این که مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بایستی در شستن ارتماسی دستها، قصد شستن وضویی، هنگام بیرون آوردن دستها از آب باشد و یا این که مقداری از دست چپ را، باقی گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبی، بشوید.
✅پاسخ:
📝آیات عظام گلپایگانی، بهجت، فاضل: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو (فاضل: با مراعات شستن از بالا به پائین) در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد و اگر موقعی که دستها را در آب فرو میبرد نیّت وضو کند و تا وقتی که آنها را از آب بیرون میآورد و ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد وضوی او صحیح است (گلپایگانی، بهجت: و نیز اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتی که ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد، وضوی او صحیح میباشد).
📝آیت الله خوئی و تبریزی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله سیستانی: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد و ظاهر آن است که مسح با تری دستی که ارتماسی شسته شده اشکال ندارد، هر چند خلاف احتیاط است.
📝آیت الله نوری: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد، ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله زنجانی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا صورت و دستها را که در آب میباشد به قصد وضو بیرون آورد، یا دست را در داخل آب به قصد شستن از بالا به پایین تکان دهد و در فرض اول و سوم مسح با تری آن دست محل اشکال است. هم چنین اگر از هنگام فرو بردن دست تا بیرون آوردن آن به قصد وضو باشد مسح با تری آن دست خلاف احتیاط است. بنا بر این اگر بخواهد دست چپ را وضوی ارتماسی کند بنا بر احتیاط باید تنها در هنگام بیرون آوردن دست، قصد وضو کند.
📝آیت الله مکارم: انسان میتواند صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد، یا بعد از فرو بردن در آب، به قصد وضو از آب بیرون آورد و آن را «وضوی ارتماسی» می گویند.
📝آیت الله صافی: در وضوی ارتماسی أحوط آن است که انسان صورت و دست راست را به قصد وضو در آب فرو برد و با دست راست دست چپ را به قصد وضو بشوید، و مسح سر و پاها را انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خاطره_یکی_از_شرکت_کننده_های_عزیز 👇👇👇
❄️روز برفی قرمز❄️
❄️وسطای دی ماه بود و هوا سرد سرد. برفی که از یکی دو روز پیش شروع شده بود آروم آروم کم حجم میشد.❄️
کیسه پلاستیکی که کتابامو توش گذاشته بودم
زمین گذاشتم و خم شدم و همونجور که
دمپاییم توی پام بود نوک سوراخ جورابمو کمی
جلو کشیدم و زیر انگشت شستم هل دادم.قلمبه
شدن جوراب زیر انگشت اذیتم میکرد ولی چاره ای نبود.❄️
به سمت مدرسه راه افتادم. شوق پوشیدن اون پوتینای قرمز خوشگل سرعتمو بیشتر میکرد.
به مدرسه که رسیدم مریم زودتر از من رسیده
بود. همینکه دیدمش به سمتش دویدم و اون
بدون هیچ حرفی پوتینا رو از پاش درآورد منم دمپاییارو.
پوتینارو که پوشیدم به سرعت وسط حیاط دویدم .توی برف دویدن با اون پوتینا لذتی داشت که خوردن آش رشته زیر کرسی گرم خونه عزیز.
با اومدن خانوم معلم همه به کلاس رفتیم.
روی نیمکت که نشستم انگشت شستم رو تکون
دادم حس کردم از سوراخ جوراب بیرون زده
اما خیالی نبود. بعد میز رو سمت خودم کشیدم
که صدای ردیف جلوییا دراومد .کیسه کتابامو از
درک(کشوهای بدون جعبه میزهای چوبی
قدیمی)بیرون آوردم و کتابمو روی میزگذاشتم:
فارسی.. سوم دبستان..
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
زنگ خونه که خورد با اکراه پوتینا رو از پام درآوردم و به مریم دادم.و باهاش خداحافظی کردم️.
مریم عصاشو که به دیوار تکیه داده بود برداشت و آروم به سمت در رفت. ️
یکی از پاهای مریم کمی کوتاهتر بود و همیشه با
عصا راه میرفت.
فردا صبح چشمامو که باز کردم پرده اتاقو کنار زدم و بیرونو نگاه کردم ... خبری از بارش برف
نبود اما برفای چند روز پیش همه جای حیاط به
چشم میخورد. نگاهی به جورابای گوشه اتاق انداختم با اندوه سراغشون رفتم .
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄
به مدرسه رسیدم .مریم هنوز نیومده بود
چقدر انتظار سخت بود...
زنگ اول گذشت ...❄️....❄️
زنگ دوم... ❄️
زنگ سوم... ❄️
زنگ آخر بود که خانم مدیر با چشمای قرمز وارد کلاس شد و چیزی به معلم گفت.❄️
معلم به صورتش زد و گفت خدای من......
و بعد با نگاه بغض آلودش مدیر رو بدرقه کرد...
❄️ ❄️ ❄ ️❄️
با رفتن مدیر همه چشمها به دهان معلم خیره مونده بود....
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
چند روز بعد وقتی از مدرسه به خانه برگشتم
پوتینای قرمز خوشگلی رو پشت در اتاق دیدم
بی اختیار زیر لب گفتم : مریم؟؟؟!!!!!
با شتاب وارد شدم مادر مریم رو دیدم. منو تو
بغل گرفت و با گریه گفت وقتی مریم رو از زیر
تل برف پارو شده ای که از پشت بام یکی از
خونه ها تو کوچه ریخته شده بود بیرون
کشیدیم هنوز به هوش بود...
مریم خودش ازم خواست این پوتینارو به تو بدم....❄ ️
مهدی تقی جراح
نجف آباد اصفهان
➖➖➖➖➖➖➖➖
شماهم تو مسابقه شرکت کنید😍😊👇
🆔 @nostaleji
#بوسيدن_دختر_مميز
💬سوال:
آيا بوسيدن و بغل كردن دختر بچه جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز سيستانى): اگر به شش سالگى رسيده باشد، بنابر احتياط واجب بوسيدن او ـ هر چند بدون قصد لذت ـ جايز نيست.
📝آيه اللّه سيستانى: بدون قصد لذت اشكال ندارد؛ ولى احتياط مستحب آن است كه از بوسيدن او خوددارى شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#آیا_کتاب_خمس_دارد
💬سوال:
کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله امام خمینی:
اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد.
📝آیة الله بهجت:
اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد.
📝آیة الله خامنه ای:
خیر
📝آیة الله خوئی:
بله خمس به آن تعلق می گیرد.
📝آیة الله سیستانی:
کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد.
📝آیة الله شبیری زنجانی:
در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است.
📝آیة الله فاضل لنکرانی:
اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند.
📝آیة الله گلپایگانی:
اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.)
📝آیة الله نوری همدانی:
در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#وضوی_ارتماسی
💬سوال:
آیا وضو را هم می توان ارتماسی گرفت لطفا به طور کامل توضیح دهید⁉️⁉️
📢پاسخ اجمالی:
وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برد؛ لیکن برای این که مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بایستی در شستن ارتماسی دستها، قصد شستن وضویی، هنگام بیرون آوردن دستها از آب باشد و یا این که مقداری از دست چپ را، باقی گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبی، بشوید.
✅پاسخ:
📝آیات عظام گلپایگانی، بهجت، فاضل: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو (فاضل: با مراعات شستن از بالا به پائین) در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد و اگر موقعی که دستها را در آب فرو میبرد نیّت وضو کند و تا وقتی که آنها را از آب بیرون میآورد و ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد وضوی او صحیح است (گلپایگانی، بهجت: و نیز اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتی که ریزش آب تمام میشود به قصد وضو باشد، وضوی او صحیح میباشد).
📝آیت الله خوئی و تبریزی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله سیستانی: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد و ظاهر آن است که مسح با تری دستی که ارتماسی شسته شده اشکال ندارد، هر چند خلاف احتیاط است.
📝آیت الله نوری: وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد، ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنا بر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
📝آیت الله زنجانی:وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد یا صورت و دستها را که در آب میباشد به قصد وضو بیرون آورد، یا دست را در داخل آب به قصد شستن از بالا به پایین تکان دهد و در فرض اول و سوم مسح با تری آن دست محل اشکال است. هم چنین اگر از هنگام فرو بردن دست تا بیرون آوردن آن به قصد وضو باشد مسح با تری آن دست خلاف احتیاط است. بنا بر این اگر بخواهد دست چپ را وضوی ارتماسی کند بنا بر احتیاط باید تنها در هنگام بیرون آوردن دست، قصد وضو کند.
📝آیت الله مکارم: انسان میتواند صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد، یا بعد از فرو بردن در آب، به قصد وضو از آب بیرون آورد و آن را «وضوی ارتماسی» می گویند.
📝آیت الله صافی: در وضوی ارتماسی أحوط آن است که انسان صورت و دست راست را به قصد وضو در آب فرو برد و با دست راست دست چپ را به قصد وضو بشوید، و مسح سر و پاها را انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حكم_نماز_خواندن_با_مانتو
💬سوال:
نماز خواندن با مانتو و روسرى چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر مقدار واجب پوشش و شرايط لباس نمازگزار در آن رعايت شود، اشكال ندارد ؛ هر چند نماز با چادر براى رعايت پوشش در نماز، آسانتر و بهتر است.
📢تبصره:
مقدار واجب پوشش براى زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتى موى سر به جز صورت (به مقدارى كه در وضو شسته میشود ) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما براى آنكه يقين كند مقدار واجب را پوشانده است، بايد آيت اللّه مكارم احتياط واجب دارند. مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچ را هم بپوشاند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_تصویر_و_نقاشی_چهره_امامان
💬سوال:
آیا احترام به نقاشی چهره امامان لازم است ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيت الله خامنه اي:
تمثال معصومين (عليهم السلام)
انتساب اين عكسها به حضرات معصومين (عليهم السلام) ثابت نيست، اگر چه هتك حرمت هم جايز نيست.
📝آیت الله مکارم شیرازی
آیا این عکس هاى نقّاشى شده که به امام على(علیه السلام)یا امام حسین(علیه السلام) یا ابوالفضل العباس(علیه السلام) و … نسبت مى دهند حقیقت دارد⁉️ آیا نصب آنها در خانه و مساجد و دیگر جاها اشکال دارد⁉️ آیا شما آنها را قبول دارید⁉️⁉️
این عکسها واقعیّت ندارد; ولى چنانچه تصاویر نامناسبى نباشد، و نسبت قطعى به آن بزرگواران ندهند، اشکالى ندارد.
📝آيت الله صافي گلپايگاني
حكم خريد، فروش، چاپ، توليد و يا استفاده از عكسها و پوسترهايي كه از چهرة ائمة معصومين(علیهم السلام) تهيه شده است، چگونه است⁉️⁉️
عكسها و پوسترهاي مذكور، مستند صحيحي ندارند؛ خوب است از اين عمل خودداري شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#خاطره_یکی_از_شرکت_کننده_های_عزیز
حال و هوای عجیبی بین بچه های دانشگاه بود.
حق داشتن!
خیلیا دفعه اولشون بود که میخواستن پا تو این مسیر بذارن...
حال و هواشونو دوست داشتم،
یادمه منم پارسال که برای اولین بار میخواستم مشرف بشم، سر از پا نمیشناختم...
اما امسال وضعیتم فرق کرده بود؛
تازه متاهل شده بودم😔
پول نداشتم😣
دینار عراقی گرون شده بود😖
گوشه دل تازه عروسم یه کوچولو نارضایتی بود از اینکه بخوام تنهایی برم😫
و...
ولی من دلم میخواست راهی بشم...
آخه میدونستم اونجا چه خبره.
بالاخره از قدیم گفتن از نخورده بگیر بده به خورده...
آه کربلا...
یا سیدالشهدا😭
هرکسی منو میدید از اربعین امسال میپرسید؛
-جواد امسال راهی هستی؟
و من میسوختم از اینکه جوابی جز لبخند نداشتم...😢
علاوه بر این وقتی فهمیدم محمدحسین که یکی از رفقای صمیمیمه و وضعیتش مثل من یا شاید سخت تر از من بود هم برای رفتن به این سفر عشق اقدام کرده دلم بیشتر آتیش گرفت😔😔😔
با خودم گفتم یا اباعبدالله...
آقاجان خودت اگه صلاح میدونی بطلب...
اما اگه مشکل مالی هم رفع میشد،
یه چیزی هنوز مانع رفتنم بود و اون چیزی نبود جز عدم رضایت قلبی همسرم...
اما یه روز که حال خراب منو دید،
گفت:
-جواد آقا!
-برو عزیزم، من از ته دل راضیم.
-ان شاءالله سال بعد با هم مشرف میشیم.
خیلی خوشحال شدم.
چه زن خوبی!
«نعم العون علی طاعة الله» بود.
حسابمو چک کردم، فقط به اندازه هزینه گذرنامه پول داشتم😞
اول هفته بود. با چند تا از طلبه ها قرار گذاشتیم سه شنبه اون هفته به سمت مهران حرکت کنیم،
گفتم شاید بتونم از کسی قرض کنم.
توکل به خدا...
رفتم و برای دریافت گذرنامه اقدام کردم.
دو سه روز گذشت و داشت موعد تحویلش میرسید و من که نتونسته بودم پولی جور کنم به این فکر بودم که برم و انصراف بدم و پولی که بابت گذرنامه پرداخت کردم رو پس بگیرم.
اما با تحقیق از بچه ها فهمیدم که این پول قابل استرداد نیست!
پس باید چیکار میکردم؟
پولی برای تشرف نداشتم، و همون مقداری که برای گذرنامه داده بودم رو هم نمیتونستم پس بگیرم😭
پس کجاست اون وعده های الهی؟
من که توکل کردم و با یه دنیا امید اقدام کردم...
به همه این مسائل اعتقاد داشتم، به همین خاطر به خودم نهیب زدم که:
-تو رو سیاه و گناهکاری به همین خاطر آقا نطلبیدت😭😭😭
و همین طور غمگین بودم هرلحظه بیشتر غصه میخوردم.
الان دیگه گذرنامه هم آماده شده بود.
ناامیدانه رفتم و تحویل گرفتم...
دوشنبه بود و فرداش باید حرکت میکردیم...
رفقا منتظر خبر من بودن که آیا همراهشون میرم یا نه؟
تو همین افکار بودم که یه پیامک برام اومد🤔
باورم نمیشد😱😱😱
پیامک از طرف حوزه بود!
-هدیه ازدواج شما به مبلغ نهصدهزارتومان واریز شد!!!😣😖😫😩😭
خوشحالیم وصف نشدنی بود!
گریه کنم یا بخندم...
آیاتی از قرآن رو تو ذهنم مرور کردم.
«وَ مَن یَتقّ اللهَ یَجْعَل له مَخرجاً»سوره مبارکه طلاق آیه ۳
جالب این بود که این هدیه ازدواج بود!😄
و قرآن هم امر به ازدواج میکنه و میفرماید:
«إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ»
سوره مبارکه نور آیه ۳۲
چه هدیه شیرین و به موقعی😊
چه همسر پربرکتی😊
السلام علیک یا زهیر بن قین!
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین!
پایان.
محمدجواد
خراسان جنوبی
➖➖➖➖➖➖
شما هم میتونید تو مسابقه خاطره نویسی شرکت کنید 😊
@hajtohid 👈 اطلاعات بیشتر پی وی
#جوایز_بانک_ها
💬سوال:
حکم جوایز بانک و صندوق های قرض الحسنه جایز است⁉️⁉️✅
📝آیت الله مکارم شیرازی
استفاده از جوايز بانكها اشكالى ندارد.
📝آيت الله سيستاني:
تصرف در جایزه ای که از حساب قرض الحسنه بانکها برده میشود چگونه است⁉️⁉️
تصرف در تمام جایزه بانک ها جایز است چه بانک دولتی باشد چه خصوصی .
🆔👇👇
@resule10📚
#مصارف_زکات
💬سوال:
انسان میتواند زکات را در هشت مورد مصرف کند آنهشت مورد کجاست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع تقلید:
1⃣: فقیر و آن کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسی که صنعت یا ملک یا سرمایهای دارد که میتواند مخارج سال خود را بگذراند فقیر نیست.
2⃣: مسکین و آن کسی است که از فقیر سختتر میگذراند.
3⃣: کسی که از طرف امام علیه السلام یا نایب امام مأمور است که زکات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی کند و آن را به امام علیه السلام یا نایب امام یا فقرا برساند.
4⃣: کافرهایی که اگر زکات به آنان بدهد به دین اسلام مایل میشوند، یا در جنگ به مسلمانان کمک میکنند.
5⃣: خریداری بندهها و آزاد کردن آنان.
6⃣: بدهکاری که نمیتواند قرض خود را بدهد.
7⃣: سبیل اللّه، یعنی کاری که مانند ساختن مسجد منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه که نفعش به عموم مسلمانان میرسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو که باشد.
8⃣: إبن السبیل، یعنی مسافری که در سفر درمانده شده.
🆔👇👇
@resule10📚
#دریافت_زکات_بیشتر_از_مخارج_سال
💬سوال:
آیا فقیر یا مسکین می تواند بیشتر ازمخارج یک سالش زکات بگیرد⁉️⁉️
👇پاسخ اجمالی:
احتیاط واجب آن است که فقیر و مسکین بیشتر از مخارج سال خود و عیالاتش را از زکات نگیرد و اگر مقداری پول یا جنس دارد، فقط به اندازه کسری مخارج یک سالش زکات بگیرد.
✅پاسخ:
📝آیت الله اراکی:اگر یک دفعه بیش از مخارج سال به فقیر، زکات بدهند مانع ندارد گر چه احتیاط مستحب ّاست که بیش از مخارج سال به او ندهند، ولی اگر به تدریج به او زکات بدهند، بیش از مخارج سالش نمیتواند بگیرد. کسی که مقداری پول یا جنس دارد ولی کمتر از مخارج سالش میباشد، میتواند زکات بگیرد.
📝آیت الله گلپایگانی وصافی:جایز است در یک دفعه مقداری زکات به فقیر بدهند که غنی شود ولی اگر به مقدار مخارج یک سال گرفت بعد نمیتواند، تا به قدر مخارج سال دارد بگیرد.
📝آیت الله بهجت: انسان میتواند به فقیر و مسکین بیش از مخارج سالیانهاش زکات بدهد ولی اگر این کار موجب بی (ان صافی) شده و به دیگر فقرا اجحاف شود، مثل اینکه همه مردم بخواهند زکاتشان را به یک فقیر بدهند و بقیه فقرا تنگدست بمانند، خالی از اشکال نیست. و مستحب ّ است که به هر فقیر کمتر از زکات نصاب اوّل طلا و نقره که قبلًا گفته شد ندهند.
📝آیت الله زنجانی:فقیر یا مسکین نمیتواند بیشتر از مخارج سال خود و عیالاتش را از زکات بگیرد و اگر مقداری پول یا جنس دارد، فقط میتواند به اندازه کسری مخارج یک سال، زکات بگیرد، ولی اگر قادر به تأمین مخارج سالهای آینده و لو از زکات نباشد میتواند مخارج سالهای بعد را نیز در همان سال اوّل از زکات بگیرد.
📝آیت الله مکارم:فقیر یا مسکین بنا بر احتیاط واجب نمیتواند بیش از مخارج سال خود و عیالاتش را از زکات بگیرد و اگر کسری دارد تنها به اندازه کسری خود میتواند بگیرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#تغییر_جنسیت
💬سوال:
برخی از افراد در ظاهر مذکر هستند ولی از جهات روحی و روانی ویژگیهای جنس مونّث را دارند و تمایلات جنسی زنانه در آنان بهطور کامل وجود دارد و اگر مبادرت به تغییر جنسیت نکنند به فساد میافتند. آیا معالجه آنان از طریق انجام عمل جراحی جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
عمل جرّاحی مذکور برای کشف و آشکار کردن واقعيت جنسی آنان اشکال ندارد، به شرطی که اين کار مستلزم فعل حرام و ترتّب مفسدهای نباشد.
انجام عمل جراحی برای الحاق فرد خنثی به زن یا مرد چه حکمی دارد⁉️⁉️
اين کار فی نفسه اشکال ندارد، ولی واجب است از مقدمات حرام پرهيز شود.
📝آیت الله مکارم شیرازی:
ظاهر ساختن جنسيّت واقعى (در افراد دو جنسى كه يك جنس آنها غلبه دارد) خلاف شرع نيست بلكه واجب است. ولى تغيير جنسيّت صورى و كاذب جايز نيست.
تغییر جنسیّت دو صورت دارد،گاهى صرفاً ظاهرى و صورى است یعنى اثرى از آلت جنس مخالف در او نیست فقط یک جرّاحى صورى در او انجام مى گیرد و چیزى شبیه آلت جنس مخالف ظاهر مى گردد، این کار جایز نمى باشد و گاه واقعى است، یعنى با جرّاحى کردن عضو تناسلى مخالف ظاهر مى شود، این کار ذاتاً جایز است و محذور شرعى ندارد، مخصوصاً در مواردى که آثار جنس مخالف در او باشد، امّا چون این جرّاحى نیاز به نظر و لمس دارد تنها در موارد ضرورت مانند آنچه
ذکر کرده اید مجاز است.
📝 آيت الله سيستاني:
آیا تغییر جنسیت اشکال دارد ⁉️⁉️
اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحى آلت تناسلى مرد را قطع کنند و به جاى آن براى او مجراى ادرار و آلت تناسلى مصنوعى بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگى از قبیل ریختن موهاى صورت و برآمدگى سینه در او ایجاد کنند ، یا در مورد زنى که تغییر جنسیت مى دهد مقصود این باشد که براى او آلت تناسلى مردانه مصنوعى قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردى از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موى صورت ایجاد کنند ، این امر موجب تغییر واقعى جنسیت نیست و احکام شرعى او تغییر نمى کند و از جهتى چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست.
واما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلى داخلى وخارجى باشد که معیار اختلاف زن ومرد است ، پس این امر فى حد ذاته با قطع نظر از لوازمى که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد ، ولى تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهرى است که تاثیرى در تغییر احکام ندارد.
البته ممکن است در مورد کسانى که دچار ناهنجارى در دستگاه تناسلى شده اند با عمل جراحى آلت تناسلى مردانه را که مخفى شده است در مردى که ظاهرى زنانه دارد ولى دستگاه تناسلى داخلى را ندارد نمایان سازند یا به عکس آلت تناسلى ظاهرى مردانه را از زنى که دستگاه تناسلى زنانه داخلى دارد قطع کنند.
واین کار فى حد ذاته اشکالى ندارد و ارتباطى با تغییر جنسیت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد در صورتى جایز است که ضرورت داشته باشد یا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شدید باشد .
🆔👇👇
@resule10📚
#موارد_جواز_ربا_و_گرفتن_سود
💬سوال:
در چه مواردى گرفتن ربا جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
1⃣. ربا گرفتن مسلمان از كافر (كه در پناه اسلام نيست )،
2⃣. ربا گرفتن پدر و فرزند از يكديگر،
3⃣. ربا گرفتن زن و شوهر از يكديگر.
📢تبصره. طبق فتواى آيةاللَّه تبريزى معامله ربوى با كافر نيز حرام است ؛ ولى مسلمان مى تواند از او چيزى را به صورت ربا به قصد استنقاذ (تصرف مجاز) بگيرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#پیوند_اعضای_حیوانات_به_انسان
💬سوال:
آیا می توان برای پیوند اعضا از اعضای حیوانات چه حرام گوشت چه حلال گوشت وچه نجس العین برای انسان استفاده کرد⁉️⁉️ لطفاً نظرتان را در این مورد بفرمایید.
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مانع ندارد ولی نماز خواندن با آن اشکال دارد، مگر اینکه از قبیل چیزهایی باشد که دارای حیات است که با پیوند آن به بدن انسان حیات پیدا کند و جزو بدن انسان گردد. و در حکم مذکور تفاوتی میان انواع حیوانات، حتّی نجس العین نیست.
📝آيت الله سيستاني:
جایز است عضوی از اعضای یک حیوان و حتی سگ و خوک را به بدن انسان پیوند بزنند و برآن عضوپیوندی آثار و احکام بدن خود انسان مترتب است یعنی : آن، پاک است و نماز با آن جایز می باشد. بعد از آن که حیات در آن عضو حلول کرده باشد،و عضو بدن انسان به حساب آید.
🆔👇👇
@resule10📚
#تشخیص_غنا
💬سوال:
غنا چیست⁉️⁉️ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم میشود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای
غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوشدادن به آن حرام است.
مقصود از موسیقی و غنا چیست⁉️⁉️
غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فىنفسه جايز است و اشکال ندارد.
📝آيت الله سيستاني:
لطفا نظر خود را در مورد غنا بیان بفرمائید⁉️⁉️
غنا حرام است ، و منظور از آن سخن باطلى است که با آوازى خوانده میشود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد . و همچنین جایز نیست با این گونه صدا قرآن و دعا و مانند آن را بخوانند ، ـ و بنابر احتیاط واجب ـ سخنانى غیر از آنچه گفته شد نیز به این گونه صدا نخوانند .
و همچنین گوش دادن به غنا حرام است و اجرت گرفتن بر آن نیز حرام است و ملک گیرنده نمی شود .
و همچنین یاد گرفتن و یاد دادن آن نیز جایز نیست . و موسیقى یعنى نواختن آلات مخصوص موزیک نیز اگر به نحوى باشد که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است ، و غیر آن حرام نیست .
و اجرت گرفتن بر نواختن موسیقىِ حرام ، نیز حرام است ، و ملک گیرنده نمیشود ، و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#اجازه_پدر_بر_دختر_باکره_در_ازدواج
💬سوال:
آیا دختره باکره برای ازدواج موقت ودائم ،باید ازپدرش اجازه بگیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام:
خامنه ای،وحید،صافی،جوادی،علوی گرگانی:
بله،ازدواج دختره باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر یا پدر بزرگ پدری اش باشد.
📝آیات عظام
زنجانی،نوری،سبحانی
بله ،دختر باکره باید با اجازه پدر یا پدربزرگ پدری اش ازدواج کند.
📝آیت الله:سیستانی
برای ازدواج اجازه پدر یا پدر بزرگ پدری دختر لازم است.
حتی بنابر احتیاط واجب دختری که در کار های زندگی از پدر ومادر مستقله هم باید اجازه بگیره.
🆔👇👇
@resule10📚
✨امام علي عليه السلام :
🍃طوبي لِمَن أحسَنَ إلَي الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ🍃
❤️خوشا به حال آن كه به بندگان خدا نيكي كند و براي آخرت خود زاد و توشه برگيرد🌸🍃
📚غررالحكم و دررالكلم ، ح ۵۹۵۵
🌷دوستان وهمراهان گرامی باخبرشدیم خانواده ای 5نفره به خاطر فقرمالی هنوز موفق به زیارت علی ابن موسی الرضا علیه السلام نشده اندیکی ازافراد این خانواده 9سال درگیربیماریست وهزینه زیادی متقبل هستن
💚لذا تصمیم گرفتیم تا با یاری خداوندمتعال وکمک خیرین محترم این خانواده را برای اولین بار به پابوس امام رضا علیه السلام راهی مشهدالرضا (ع) کنیم🙏
لذا ازشما هم وطنان خیرونیکوکار درخواست کمک داریم لطفا مارادر این امرمهم یاری و کمک رسانید
💚منتظریاری سبزتان هستیم
ومن الله توفیق
جهت دریافت شماره حساب به آیدی زیر مراجعه فرمایید👇👇
@gedaaye_fateme
#شرایط_شیر_دادنی_که_علت_محرم_شدن_است
💬سوال:
شیر دادنی که علت محرم شدن است هشت شرط داردآن شرایط کدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه آیات عظام:
1⃣: بچه شیر زن زنده را بخورد پس اگر از پستان زنی که مرده است شیر بخورد فایده ندارد.
2⃣: شیر آن زن از حرام نباشد، پس اگرشیر بچهای را که از زنا به دنیا آمده به بچه دیگر بدهند، بواسطه آن شیر، بچه به کسی محرم نمیشود.
3⃣: بچه شیر را از پستان بمکد، پس اگر شیر را در گلوی او بریزند نتیجه ندارد.
4⃣: شیر، خالص و با چیز دیگر مخلوط نباشد.
5⃣: شیر از یک شوهر باشد پس اگر زن شیردهی را طلاق دهند، بعد شوهر دیگری کند و از او آبستن شود و تا موقع زاییدن، شیری که از شوهر اوّل داشته باقی باشد و مثلًا هشت دفعه پیش از زاییدن از شیر شوهر اوّل و هفت دفعه بعد از زاییدن از شیر شوهر دوم به بچهای بدهد، آن بچه به کسی محرم نمیشود .
6⃣: بچه بواسطه مرض، شیر را قی نکند و اگر قی کند بنا بر احتیاط واجب کسانی که بواسطه شیر خوردن به آن بچه محرم میشوند، باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند .
7⃣: پانزده مرتبه، یا یک شبانه روز به طوری که در مسأله بعد گفته میشود شیر سیر بخورد یا مقداری شیر به او بدهند که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است، بلکه اگر ده مرتبه هم به او شیر دهند، احتیاط مستحب ّ آن است کسانی که بواسطه شیر خوردن او به او محرم میشوند، با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.
8⃣: دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال، او را شیر دهند به کسی محرم نمیشود، بلکه اگر مثلًا پیش از تمام شدن دو سال، چهارده مرتبه و بعد از آن، یک مرتبه شیر بخورد، به کسی محرم نمیشود، ولی چنانچه از موقع زاییدن زن شیرده بیشتر از دو سال گذشته باشد و شیر او باقی باشد و بچهای را شیر دهد آن بچه به کسانی که گفته شد، محرم میشود.
🆔👇👇
@resule10📚