eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
10.3هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: آیاهرکسی می تواند وکیل یا موکل شود یا باید دارای شرایطی باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣.بلوغ: اگر وکیل بچه ممیّز باشد، کافی نیست، مگر در خواندن صیغه عقد (عقد بیع، نکاح، اجاره و...) و در مورد موکل نیز در مورد برخی امور که تصرفات او را جایز می‌دانیم، می‌تواند دیگری را وکیل کند. مثال: بچه ده ساله شرعاً می‌تواند وصیت کند که از ثلث اموالش در کارهای خیر مصرف شود. حال چنین فردی می‌تواند شخص دیگری را وکیل در وصیت کردن کند؛ یعنی وصیت کردن را به فرد دیگری واگذارد. 2⃣. عقل: کسی که مجنون است، نه می‌تواند وکیل باشد و نه موکّل. 3⃣. قصد: سهوی یا اشتباهی یا در خواب نباشد. 4⃣. اختیار: کسی او را مجبور نکرده باشد؛ مثلاً با تهدید به قتل یا تهدید به از بین بردن اموال، به گونه‌ای که اکراه محسوب شود. 5⃣. عدم حجر: موکّل(وکیل کننده) حق تصرف در مورد وکالت را داشته باشد. لذا شخص مفلس نمی‌تواند کسی را وکیل در فروش اموالش نماید. اما در وکیل چنین شرطی نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ادرار، مدفوع و منی حیوانی مثل لاک پشت چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: بول و غائط و منی حیوانی که خون جهنده ندارد، پاک است و تشخیص این که لاک پشت از کدام نوع است با مکلف است. 📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی آیا پوست و مدفوع و ادرار لاک پشت نجس است و اصولا چه حکمی دارد⁉️⁉️ فضله لاک پشت پاک است هر چند احتیاط آن است که از آن اجتناب شود ولی بول آن بنابر احتیاط واجب نجس است و در مورد آب آکواریوم که در آن لاک پشت هست تا جایی که امکان دارد اجتناب شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ۱) آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی ـ برای حلال شدن رابطه مجازی ـ صحیح است❓❓ ۲) برای خواندن عقد حتماً باید طرف مقابل را بشناسیم❓❓ ✅پاسخ: ۱) نوشتن کافی نیست اما خواندن عقد به صورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این است که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدری او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست. ۲) فی نفسه لازم نیست؛ همین که در عقد مخاطب شما معلوم باشد، کفایت می کند. منبع سایت هدانا✅ 🆔 @resule10
💬سوال: آیا گرفتن سود بانکی حرام است⁉️⁉️ 💠مطالبی در این مورد اگرچه بانک‌ها در تلاشند تا دادن سود بانکی را شرعی نشان دهند؛ ولی نگاهی به نظر مراجع محترم تقلید، ظرافت‌های دیگری را در این موضوع گوشزد می‌کند. درباره سود بانکی شبهات بسیاری وجود دارد که آیا از منظر شرع مقدس، می توان آن را دریافت کرد یا خیر. ✅پاسخ : 📝امام خمینی (ره): گرفتن بهره پول جایز نیست. 📝حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین. به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای : عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده، اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی خویی (ره): گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند. 📝حضرت آیت الله العظمی سیستانی : اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک ها داده شود، اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد. 📝حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی : اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست. 📝 حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود، اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی : با توجه به اینکه سپرده ها به عنوان مضاربه گذارده می شود، سود مضاربه اشکالی ندارد. 📝حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی : اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند، مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا فطريه دختر در دوران نامزدي و عقدبرعهده پدر است یاشوهر⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيت الله خامنه اي: فطریه دختری که در دوران نامزدی و یا عقد است و در خانه پدرش ساکن می باشد بر عهده شوهر است یا بر عهده پدر⁉️⁉️  اگر نانخور پدرشان می باشند، به عهده پدر آنها است. 📝آيت الله سيستاني: فطريه دختري كه در دوران نامزدي و يا عقد است و در خانه پدرش ساكن مي باشد بر عهده شوهر است يا بر عهده پدر⁉️⁉️ بر عهده پدرش است مگر که در شب عید نان خور شوهر حساب شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نصاب زکات گاو چندتاست لطفا ذکر بفرمائید⁉️⁉️ ✅پاسخ: گاو دو نصاب دارد: 1⃣ _نصاب اول آن، سی راس است که وقتی شمارۀ گاو به سی رسید اگر شرایطی را که مذکور شد داشته باشد، انسان باید یک گوساله که داخل سال دوم شده به عنوان زکات بدهد. 2⃣_نصاب دوم آن، چهل است، و زکات آن یک گوسالۀ ماده ای است که داخل سال سوم شده باشد و زکات مابین سی و چهل واجب نیست، مثلاً کسی که سی و نه گاو دارد، فقط باید زکات سی راس از آنها را بدهد، و نیز اگر از چهل گاو زیادتر داشته باشد تا به شصت نرسیده فقط باید زکات چهل راس از آنها را بدهد و بعد از آنکه به شصت رسید، چون دو برابر نصاب اول را دارد باید دو گوساله ای که داخل سال دوم شده بدهد. و همچنین هر چه بالا رود باید یا سی سی حساب کند، یا چهل چهل، یا با سی و چهل حساب نماید و زکات آن را به دستوری که گفته شد بدهد، ولی باید طوری حساب کند که چیزی باقی نماند، یا اگر چیزی باقی می ماند از نه راس بیشتر نباشد، مثلاً اگر هفتاد گاو دارد، باید به حساب سی و چهل حساب کند و برای سی راس آن زکات سی، و برای چهل راس آن زکات چهل راس را بدهد، چه اگر به حساب سی راس حساب کند ده راس زکات نداده می ماند. و گاومیش نیز از نوع گاو است، پس زکات به آن نیز تعلق می گیرد، چنانچه فرقی بین شتر عربی و غیرعربی نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
هدایت شده از تحریر حسنا 💝
😳😳 از انتظاری نداشته باشید⁉️ http://eitaa.com/joinchat/3462725645Cd3ca8f8a36 😱😱 هواشناسی 😳😳 http://eitaa.com/joinchat/3462725645Cd3ca8f8a36 ❤️ قمار باز چ غلطی کردی😎😎 http://eitaa.com/joinchat/3462725645Cd3ca8f8a36 ❤️❤️ دشمن برای برنامه ریزی دارد🤔 http://eitaa.com/joinchat/3462725645Cd3ca8f8a36 واکنش ها 😳😳 به برخورد اجتماع عظیم🇮🇷 http://eitaa.com/joinchat/3462725645Cd3ca8f8a36
💬سوال: آیا استفاده از سکه‌های بهار آزادی به عنوان مهریه‌ی زنان و جوایز مسابقات، موجب نمی‌شود که مصداق سکه‌ی رایج، قرار گیرد و مشمول زکات شود⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: خیر، سکه رایج؛ سکه‌ای است که رواج در معامله داشته باشد. به این معنا که شما برای خرید اجناس از سکه طلا استفاده کنید. در حالی‌که در جامعه امروزی، این کار صورت نمی‌گیرد. ✅پاسخ : 📝حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای: صِرف آن موجب رایج شدن سکه به عنوان پول رایج معاملى نمى‌گردد. 📝حضرت آیت الله العظمی سیستانی : خیر. 📝حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی : رواج در معامله به این معنا است که شما برای خرید اجناس از سکه طلا استفاده کنید. در حالی‌که در جامعه امروزی این کار صورت نمی‌گیرد. 📝حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی : به سکه‌های بهار آزادی زکات تعلق نمی‌گیرد. 📝حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی: زکات طلا و نقره در صورتی واجب می‌شود که آن‌را سکّه زده باشند و معامله با آن رواج داشته باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا به سرمایه ای که در بورس یا در محل دیگر سرمایه گذاری شده است، در سررسید سال خمسی، خمس تعلق می گیرد و باید خمس آن پرداخت شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای مبلغ سرمایه گذاری شده اگر از درآمد کسب باشد، مشمول خمس است. در بورس اوراق بهادار خمس چگونه محاسبه می‌شود⁉️⁉️ با توجه به اینکه سر سال خمسی فرد دارای سهام چند شرکت است که معمولاً نماد معاملاتی چند تای آنها به دلایل رایج مثل حسابرسی متوقف است و معلوم نیست چه وقت و با چه قیمتی باز می‌شود یا اینکه سهم در قیمت روز خریدار ندارد و باید صبر کرد تا در روزهای آینده قیمت به حدی پایین بیاید که خریدار داشته باشد (طبق قانون هر روز قیمت فقط دو درصد می‌تواند تغییر کند) تا بتوان قیمت واقعی سهم را محاسبه کرد. با فرا رسيدن سر سال خمسی برای قيمت‌‌گذاری سهام مذکور اقدام گردد، هر زمان که امکان آن فراهم شد محاسبه خمس انجام می‌گيرد. سهام عدالت خمس دارد یا خیر⁉️⁉️ اگر هديه دولت است خمس ندارد ولی اگر به‌‌‌‌‌صورت اقساط واگذار شده، به مقدار اقساطی كه تا سر سال خمسی از درآمد پرداخت شده، مشمول خمس است. 📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی: خمس سرمايه بورس و اوراق مشاركت خمس دارد⁉️⁉️ چنانچه سال خمسى بر آن بگذرد بايد خمس آن پرداخت شود، ولى چنانچه براى پرداخت خمس در زحمت باشيد، مجازيد خمس آن را به ذمّه بگيريد و هر وقت توانستيد بپردازيد. سهام عدالت خمس دارد⁉️⁉️ آن مقدار از سهام عدالت كه متعلّق به خود شخص است در صورتى كه قابل خريد و فروش باشد و سال خمسى بر آن بگذرد، خمس دارد. 📝آيت الله سيستاني برخی شرکت های بازرگانی و صنعتی از بانکهای ملی و یا دولتی اسلامی و یا غیر اسلامی وام ها بهره دار (ربوی) می گیرند و در اثر کار کردن بابانک ها سودهای کلان به دست می آورند ،آیا ما می توانیم از چنان شرکت هایی سهام بخریم و یا در پروژه های آنها شرکت کنیم ⁉️⁉️ اگر خرید سهام و یا شرکت در پروژه ها ،نوعی شرکت در داد و ستدهای ربوی باشد چنان عملی جایز نیست ،بلی اگر شرکت از آن مسلمانان باشد و آنان از بانک های غیر اسلامی سودهای را به دست می آورند از این جهت مانعی نیست. دوسهم از دوشرکت خریده ام آیا می توان برای سود در آوردن این سهم را خرید وفروش کرد⁉️⁉️ فی حد نفسه اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نصاب زکات گاو چندتاست لطفا ذکر بفرمائید⁉️⁉️ ✅پاسخ: گاو دو نصاب دارد: 1⃣ _نصاب اول آن، سی راس است که وقتی شمارۀ گاو به سی رسید اگر شرایطی را که مذکور شد داشته باشد، انسان باید یک گوساله که داخل سال دوم شده به عنوان زکات بدهد. 2⃣_نصاب دوم آن، چهل است، و زکات آن یک گوسالۀ ماده ای است که داخل سال سوم شده باشد و زکات مابین سی و چهل واجب نیست، مثلاً کسی که سی و نه گاو دارد، فقط باید زکات سی راس از آنها را بدهد، و نیز اگر از چهل گاو زیادتر داشته باشد تا به شصت نرسیده فقط باید زکات چهل راس از آنها را بدهد و بعد از آنکه به شصت رسید، چون دو برابر نصاب اول را دارد باید دو گوساله ای که داخل سال دوم شده بدهد. و همچنین هر چه بالا رود باید یا سی سی حساب کند، یا چهل چهل، یا با سی و چهل حساب نماید و زکات آن را به دستوری که گفته شد بدهد، ولی باید طوری حساب کند که چیزی باقی نماند، یا اگر چیزی باقی می ماند از نه راس بیشتر نباشد، مثلاً اگر هفتاد گاو دارد، باید به حساب سی و چهل حساب کند و برای سی راس آن زکات سی، و برای چهل راس آن زکات چهل راس را بدهد، چه اگر به حساب سی راس حساب کند ده راس زکات نداده می ماند. و گاومیش نیز از نوع گاو است، پس زکات به آن نیز تعلق می گیرد، چنانچه فرقی بین شتر عربی و غیرعربی نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬پاسخ: آیا در باران می‌شود وضو گرفت⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: مانع ندارد، مشروط بر اینکه قطرات بارانی که به اعضای وضو می‌رسد، با آن قصد وضو نماید و هنگام مسح، باران به کف دست‌ها اصابت نکند و محل مسح خشک باشد. 📝آیت‌الله بهجت: زیر باران به چه نحوه‌ای وضو گرفته شود که وضو صحیح باشد، با توجّه به این که آب باران با آب وضو مخلوط می‌شود⁉️⁉️ عضو را در باران می‌گیرد با رعایت ترتیب از بالا به پایین - به حسب قصد - و در تمام زمان بارش قصد وضو داشته باشد؛ لکن در وضو باید مسح سر و پاها به آب جدید از باران واقع نشود و آب وضو با آب باران جدید ممزوج هم نشود، که اگر مخلوط گردد، چنان چه به حدّیست که مانع از تحقّق مقدار واجب از مسح با آب وضو است، وضو باطل می‌گردد و اگر به مقدار مستهلک باشد، ضرر ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: تراشیدن ریش تمام صورت با ماشین یا تیغ چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع(به جز بهجت و صافی):تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است. 📝آیت الله صافی و بهجت:تراشیدن ریش حرام است. آیا گذاشتن ریش پروفسوری کفایت میکند⁉️⁉️ 📝آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، صافی، نوری و سیستانی: خیر، تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونه ها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد. 📝آیات عظام تبریزی، مکارم و فاضل: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که در وقت مواجهه صدق کند ریش دارد، کفایت میکند. منظور از صدق ریش چیست⁉️⁉️ 📝همه مراجع :منظور آن است که در عرف مردم به آن ریش بگویند. آیا منظور از تراشیدن ریش همان تیغ زدن است یا ماشینهای نمره پایین را هم شامل میشود⁉️⁉️ 📝همه مراجع:هر وسیله ای که موهای صورت را بتراشد به گونهای که عرف مردم بگویید ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزاردیگری. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا تولید وفروش ذغال برای مواردی مانند قلیان اشکال دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگرمی دانید در راهی استفاده می شود که ضرر قابل توجه دارد،فروش آن جایز نیست. 📝آیت الله مکارم: در صورتی که استفاده های دیگری نیز دارد باتوجه به آنچه نوشته اید فروش ذغال اشکالی ندارد. 📝آیت الله سیستانی: به خودی خود اشکال ندارد. 📝آیت الله زنجانی: اشکال ندارد. 📝آیت الله وحید: اگر ذغال را برای استفاده در کار حرامی بفروشیدمعامله شما حرام است واگر شمابه قصد استفاده مشتری در حرام نفروشید اشکالی ندارد. 📝آیت الله فاضل: اگر کشیدن قلیان ضرر مهم ودفعی نداشته باشد خرید وفروش ذغال نیز برای استفاده قلیان اشکال ندارد لیکن بهتر است از خرید وفروش هر وسیله که مخصوص کشیدن قلیان است خود داری شود اما اگر ذغال علاوه بر قلیان برای سایر دود ها مانند مواد مخدر استفاده شود خرید وفروش آن حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: 1- آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرامه⁉️⁉️ ۲- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی داره⁉️⁉️تجهیزات نگهداری سگ خانگی⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: 1. نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. 2.به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. 📝آیت الله مکارم: 1- نگهداری سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست. 2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. 📝آیت الله سیستانی: 1-خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2- به خودی خود اشکال ندارد 📝آیت الله زنجانی: 1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2. فی نفسه مانعی ندارد. 📝آیت الله وحید: خرید و فروش سگِ غیرِ شکارى که باطل است و بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. ا-حرام نیست ولی مکروه است. 2-حرام نیست. 📝آیت الله فاضل: 1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. 2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا خود ارضایی در صورتی که به حد خروج منی نرسد،بازهم حرام است⁉️⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝آیات عظام همه مراجع(به جز تبریزی،سیستانی و وحید): بله،حرام است ولی غسل بر او واجب نمی شود. 📝آیات عظام تبریزی،سیستانی و وحید: بنابراحتیاط واجب حرام است، ولی غسل بر او واجب نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال کفن چند تکه دارد و تکه های واجب ومستحب کدامند وبین مرد و زن تفاوتی هست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام فرموده اند: میت مسلمان (اعم از زن ومرد)را بایدبا سه پارچه که«لنگ» ،«پیراهن»و «سرتاسری » است ،کفن نمایند. 1⃣لنگ بایداطراف بدن رااز ناف تا زانو بپوشاند وبهتر است از سینه تا روی پا برسد 2⃣وپیراهن بایداز سر شانه تا نصف ساق پاتمام بدن را بپوشاند وبهتر است تاروی پا برسد. 3⃣ودرازی« سر تاسری» بایدبه قدری باشد که بستن دو سر ان ممکن باشدوپهنای دوسر ان باید به اندازه باشدکه یک طرف ان روی طرف دیگر بیاید.( ر.ک: توضیح المسایل مراجع )اما مستحبات کفن عبارتند از: ران پیج، لفافه بالای لفافه واجب، عمامه برای مرد ، مقنعه برای زن،جریدتین وگذاشتن مقدار پنبه که عورتین را بپو شاند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کسی که زکات می گیرد باید شیعه دوازده امامی باشد، و اگر از راه شرعی شیعه بودن کسی ثابت شود و به او زکات بدهد، و زکات تلف شود بعد معلوم شود شیعه نبوده ، لازم نیست دوباره زکات بدهد⁉️⁉️یانه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله اراکی : کسی که زکات می گیرد باید شیعه دوازده امامی باشد و اگر شیعه بودن کسی ثابت شود و به او زکات بدهد، و بعد معلوم شود شیعه نبوده ، باید دوباره زکات بدهد. 📝آیات عظام :خوئی ، گلپایگانی ،صافی ، تبریزی : اگر انسان کسی را شیعه بداند کفایت می کند. 📝آیت الله زنجانی : به کسی می توان زکات داد که شیعه دوازده امامی باشد، ولی در مصرف سوم (کارگزاران زکات ) و مصرف چهارم (تقویت ایمان مسلمانان ) و نیز در جهاد مشروع ، شیعه دوازده امامی بودن ِ گیرنده زکات لازم نیست ؛ بنا بر این کارگزاران زکات می توانند غیر شیعه بلکه غیر مسلمان بوده و نیز در جهاد مشروع ممکن است از غیر شیعه یا غیر مسلمان بهره گرفته شود که در این صورت هزینه این افراد را می توان از زکات پرداخت کرد، ولی در تحصیل حج ّ باید زکات را به شیعه دوازده امامی داد تا حج ّ بجا آورد. 📝آیت الله مکارم : مستحقین زکات باید شرائط زیر را داشته باشند: اوّل : ایمان به خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه دوازده گانه علیهم السلام . 📝آیت الله بهجت : مستحق ّ زکات باید مؤمن (شیعه ) باشد مگر مورد چهارم و هفتم از مصارف زکات ، که شرایط خاص خود را دارد. 📝آیت الله سیستانی : کسی که مالک می تواند زکات خود را به او بدهد باید شیعه دوازده امامی باشد، و اگر انسان کسی را شیعه بداند و به او زکات بدهد، بعد معلوم شود شیعه نبوده ، باید دوباره زکات بدهد حتّی اگر تحقیق کرده باشد یا به حجّت شرعی استناد کرده باشد، بنا بر احتیاط واجب . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا نماز در مسجدالحرام،مسجدالنبی ومسجدکوفه برای مسافر تمام است یا شکسته⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝اراکی،بهجت،تبریزی،خامنه ای،امام خمینی،خویی،سیستانی،زنجانی،صافی،فاضل،گلپایگانی،مکارم(ولی در قسمت های توسعه یافته مسجد کوفه بنابر احتیاط شکسته بخواند.آیت الله نوری) 1.تخییردر تمام قسمت های مساجد وحتی قسمت های توسعه یافته. 📝آیات عظام اراکی،بهجت،گلپایگانی،صافی 2.تخییر درمکان قدیم مساجد ودر قسمت های توسعه یافته بنابر احتیاط شکسته بخواند. 📝تبریزی،خویی 3.در تمام شهرقدیم مکه ومدینه. 📝آیات عظام خامنه ای،سیستانی،صافی،فاضل،گلپایگانی،مکارم،نوری 4.در تمام شهر جدید مکه ومدینه. 📝آیت الله:زنجانی 5.درهیچ جا تخییر نیست 🆔👇👇 @resule10📚
(عمداً) 💬سوال: آیا در نماز جماعت پیش از امام جماعت می توان سلام نماز را گفت⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام: امام خمینی،اراکی،بهجت،تبریزی،زنجانی،سیستانی،صافی،خامنه ای،گلپایگانی،مکارم،نوری نمازصحیح است. 📝آیت الله فاضل اشکال دارد وبنابر احتیاط واجب نماز را اعاده کند.مگر آنکه پیش از سلام دادن نیّت فُرادا کند. 📝آیت الله: خویی اگر از اول نماز قصدش این بود نماز اشکال دارد. 📝آیت الله: وحید اگر عمداً پیش از امام سلام دهد در صورتی که از اول قصد عدول نداشته نمازش اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
❌هزینه استفاده از برنامه روزی ٣٠٠ تومان 👇
💬سوال: تراشیدن ریش تمام صورت با ماشین یا تیغ چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع(به جز بهجت و صافی):تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است. 📝آیت الله صافی و بهجت:تراشیدن ریش حرام است. آیا گذاشتن ریش پروفسوری کفایت میکند⁉️⁉️ 📝آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، صافی، نوری و سیستانی: خیر، تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونه ها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد. 📝آیات عظام تبریزی، مکارم و فاضل: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که در وقت مواجهه صدق کند ریش دارد، کفایت میکند. منظور از صدق ریش چیست⁉️⁉️ 📝همه مراجع :منظور آن است که در عرف مردم به آن ریش بگویند. آیا منظور از تراشیدن ریش همان تیغ زدن است یا ماشینهای نمره پایین را هم شامل میشود⁉️⁉️ 📝همه مراجع:هر وسیله ای که موهای صورت را بتراشد به گونهای که عرف مردم بگویید ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزاردیگری. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کسی که زکات می گیرد باید شیعه دوازده امامی باشد، و اگر از راه شرعی شیعه بودن کسی ثابت شود و به او زکات بدهد، و زکات تلف شود بعد معلوم شود شیعه نبوده ، لازم نیست دوباره زکات بدهد⁉️⁉️یانه⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله اراکی : کسی که زکات می گیرد باید شیعه دوازده امامی باشد و اگر شیعه بودن کسی ثابت شود و به او زکات بدهد، و بعد معلوم شود شیعه نبوده ، باید دوباره زکات بدهد. 📝آیات عظام :خوئی ، گلپایگانی ،صافی ، تبریزی : اگر انسان کسی را شیعه بداند کفایت می کند. 📝آیت الله زنجانی : به کسی می توان زکات داد که شیعه دوازده امامی باشد، ولی در مصرف سوم (کارگزاران زکات ) و مصرف چهارم (تقویت ایمان مسلمانان ) و نیز در جهاد مشروع ، شیعه دوازده امامی بودن ِ گیرنده زکات لازم نیست ؛ بنا بر این کارگزاران زکات می توانند غیر شیعه بلکه غیر مسلمان بوده و نیز در جهاد مشروع ممکن است از غیر شیعه یا غیر مسلمان بهره گرفته شود که در این صورت هزینه این افراد را می توان از زکات پرداخت کرد، ولی در تحصیل حج ّ باید زکات را به شیعه دوازده امامی داد تا حج ّ بجا آورد. 📝آیت الله مکارم : مستحقین زکات باید شرائط زیر را داشته باشند: اوّل : ایمان به خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه دوازده گانه علیهم السلام . 📝آیت الله بهجت : مستحق ّ زکات باید مؤمن (شیعه ) باشد مگر مورد چهارم و هفتم از مصارف زکات ، که شرایط خاص خود را دارد. 📝آیت الله سیستانی : کسی که مالک می تواند زکات خود را به او بدهد باید شیعه دوازده امامی باشد، و اگر انسان کسی را شیعه بداند و به او زکات بدهد، بعد معلوم شود شیعه نبوده ، باید دوباره زکات بدهد حتّی اگر تحقیق کرده باشد یا به حجّت شرعی استناد کرده باشد، بنا بر احتیاط واجب . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: الف) خواندن قرآن در سجده چه حکمی دارد⁉️⁉️ ب) حکم سجده بر طرفی از مهر که نوشته یا تصویر دارد چیست⁉️⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله اراکی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله بهجت: الف) اشکال ندارد مخصوصاً آن آیاتی که مشتمل بر دعا است. ب) صحیح است بهتر آنست که بر آن طرف دیگرش سجده نماید. 📝آیة الله تبریزی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) سجده بر طرف مزبور مانعی ندارد و بهتر است بر طرف دیگر که نوشته و تصویر ندارد سجده نماید. والله العالم. 📝آیة الله خامنه ای: الف) اگر صورت نماز را به هم نزند، به قصد قرآن اشکال ندارد، اگر چه بهتر ترک آن است. ب) مانع ندارد. 📝آیة الله خوئی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله سیستانی: الف وب ) گفته اند کراهت دارد و سجده بر نوشته مهر اشکال و کراهت ندارد. 📝آیة الله زنجانی : الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) جوازش ثابت و کراهتش ثابت نیست. واله العالم. 📝آیة الله فاضل : الف) مکروه است. ب) مانعی ندارد. دلیلی بر کراهت نداریم. 📝آیة الله گلپایگانی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) نماز اشکال ندارد ولی چون ممکن است بعضی مغرضین از مخالفین که همواره در مقام افتراء و تهمت شیعه هستند ارائه نمایند که اینها (العیاذ بالله) به گنبد مشاهد، سجده می کنند، بهتر است مهر بدون نقش تهیه کنند که هم زبان مغرضین بسته شود و هم نظر بر آن سبب اغتشاش حواس و به هم خوردن حال حضور قلب نشود. 📝آیة الله مکارم : الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) اشکالی ندارد ولی بهتر ترک آن است. 📝آیة الله نوری : الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) صحیح است. 📝آیة الله وحید: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال کفن چند تکه دارد و تکه های واجب ومستحب کدامند وبین مرد و زن تفاوتی هست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه آیات عظام فرموده اند: میت مسلمان (اعم از زن ومرد)را بایدبا سه پارچه که«لنگ» ،«پیراهن»و «سرتاسری » است ،کفن نمایند. 1⃣لنگ بایداطراف بدن رااز ناف تا زانو بپوشاند وبهتر است از سینه تا روی پا برسد 2⃣وپیراهن بایداز سر شانه تا نصف ساق پاتمام بدن را بپوشاند وبهتر است تاروی پا برسد. 3⃣ودرازی« سر تاسری» بایدبه قدری باشد که بستن دو سر ان ممکن باشدوپهنای دوسر ان باید به اندازه باشدکه یک طرف ان روی طرف دیگر بیاید.( ر.ک: توضیح المسایل مراجع )اما مستحبات کفن عبارتند از: ران پیج، لفافه بالای لفافه واجب، عمامه برای مرد ، مقنعه برای زن،جریدتین وگذاشتن مقدار پنبه که عورتین را بپو شاند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر در هنگام وضو گرفتن روی پا نجس باشد وظیفه تیمم کردن است یانه ⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی اگر روی پا نجس باشد و نتواند برای مسح، آن را آب بکشد باید تیمم نماید. (۱) ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله بهجت:اگر جبیره ممکن نباشد باید تیمم نماید، و اگر جبیره ممکن بود، باید هم وضوی جبیره ای بگیرد و هم تیمّم کند بنا بر احوط. 📝آیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب باید چیز پاکی روی آن بیندازد و بر آن مسح کند و بعد تیمّم نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا گذاشتن روکش طلا روی دندان اشکال دارد⁉️⁉️ روکش پلاتین چطور⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: گذاشتن روکش طلا یا پلاتین روی دندان اشکال ندارد، ولی پوشاندن دندان های جلو با طلا، اگر به قصد زینت باشد، خالی از اشکال نیست. 📝آيت الله سيستاني دندانهای اینجانب روکش طلا دارند . برای نماز اشکال دارد یا خیر ⁉️⁉️ پاسخ: نماز صحیح است ولی اگر دندان های جلو نمایان باشد و زینت حساب شود بنابر احتیاط واجب حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر به وسیله دارو از بارداری جلوگیری نماید⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی(ره): بدون رضایت شوهر جایز نیست. 📝آیة الله بهجت(ره): اگر نکاح مشروط به استیلاد (بچه دار شدن) بوده است، نمی تواند. 📝آیة الله تبریزی(ره): در صورتی که جلوگیری موقت باشد و ضرر زیادی نداشته باشد، اجازه شوهر لازم نیست. 📝آیة الله خامنه ای: محل اشکال است. (بنابر احتیاط بدون رضایت شوهر اقدام نکند). 📝آیة الله خوئی(ره): در صورتی که جلوگیری موقت باشد و ضرر زیادی نداشته باشد، اجازه شوهر لازم نیست. 📝آیة الله سیستانی: اجازه شوهر لازم نیست. 📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره): رضایت شوهر لازم نیست. 📝آیة الله گلپایگانی(ره): ظاهراً اذن شوهر شرط نیست. 📝آیة الله مکارم شیرازی: باید با رضایت شوهر باشد. 📝آیة الله نوری همدانی: جلوگیری برای مدت طولانی جایز نیست و در صورت موقت با تذکر شوهر به عدم رضایت، جایز نیست. 📝آیة الله وحید خراسانی: رضایت شوهر لازم نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : آيا مى توان با همسر در دوران نامزدى (عقد كرده) رابطه جنسى داشت⁉️⁉️ پاسخ : 🖋همه مراجع: آرى، با خواندن عقد هرگونه لذتى (هر چند رابطه جنسى) براى آنان حلال مى گردد. ولى بهتر است آن مقدار از روابط كه عرفا و طبق رسوم به بعد از عروسى موكول شده، رعايت شود. منبع : سایت هدانا 🆔 @resule10
توجه 🔴توجه ✋✋👇 احکامی که بخاطرش به کانال دعوت شده اید با اشاره به روی لینک مربوطه احکام مورد نظر خودتون رو ببینید🙏🌺👇 حکم خواندن صیغه در فضای مجازی 👇 https://eitaa.com/resule10/7354 حکم صیغه موقت و احکام آن 👇 https://eitaa.com/resule10/6965 خواندن صیغه از پشت تلفن 👇 https://eitaa.com/resule10/7331 حکم رابطه در دوران نامزدی 👇 https://eitaa.com/resule10/7472 🆔 @resule10
💬سوال: ۱) آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی ـ برای حلال شدن رابطه مجازی ـ صحیح است❓❓ ۲) برای خواندن عقد حتماً باید طرف مقابل را بشناسیم❓❓ ✅پاسخ: ۱) نوشتن کافی نیست اما خواندن عقد به صورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این است که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدری او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست. ۲) فی نفسه لازم نیست؛ همین که در عقد مخاطب شما معلوم باشد، کفایت می کند. منبع سایت هدانا✅ 🆔 @resule10