#احکام_غسل
💬سوال:
وقت غسل جمعه تا چه زماني است⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا اذان ظهر (هر چند نزديك ظهر بهتر است) و اگر تا اين موقع انجام نداد، مى تواند آن را بدون قصد ادا و قضا بعد از ظهر به جا آورد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#نگاه_زنان_به_بدن_ورزش_کاران
💬سوال:
آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مى كنند، از نزديك براى زنان جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و سيستانى):
خير، نگاه زن به بدن مرد نامحرم، جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد.
📝آيه اللّه بهجت:
بنابر احتياط واجب جايز نيست.
📝آية اللّه تبريزى:
اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست.
📝آيه اللّه سيستانى:
در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست.
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_احتیاط
💬سوال:
طریقه خواندن نماز احتیاط ودر چه صورتی واجب می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع علی الخصوص(آیت الله نوری،وحید،خامنه ای):
کسى که نماز احتیاط بر او واجب شد، بعد از سلام نماز، باید فورى نیت نماز احتیاط کند و تکبیره الاحرام بگوید و فقط «حمد» را بخواند و به رکوع و سجده رود. پس از سجده دوم، اگر یک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است، تشهد و سلام دهد و اگر دو رکعت بر او واجب است، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام دهد و پس از تشهد، سلام دهد.
نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید نیت آن را به زبان نیاورد و بنابر احتیاط واجب «حمد» و حتى «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگوید. در بین نماز اصلى و نماز احتیاط، کارى که نماز را باطل مىکند، انجام ندهد.
✍ب )-مواردی که نماز احتیاط لازم است:
شک در رکعات نمازهاى 2 و 3 رکعتى باطل است؛ یعنى، اگر در نماز صبح یا مغرب شک کردید یک رکعت خوانده اید یا دو رکعت، دو رکعت یا سه رکعت و فکر کردید و شک برطرف نشد نماز باطل است و مجددا باید نماز را از اول شروع کنید.
اما شک در نمازهاى چهار رکعتى صحیح است. در هر حالت (قیام، رکوع و...) شک بین 3 و 4 داشته باشید و به یک طرف ظن بیشتر نداشته باشید بنا را بر 4 گذاشته نماز را تمام کنید و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده به جاى آورید.
- اگر بعد از دو سجده در رکعت دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر، باید بنا بر اکثر بگذارد و نماز را ادامه دهد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط بخواند و سجده سهو انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#لباس_شهرت
💬سوال:
منظور ازلباس شهرت چیست️ وحکم عبادات با آن چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
👈پاسخ اجمالی :
بنا بر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست ، خودداری کند ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد
📝آیت الله نوری: موجب هتک و موهون بودن است..
📝آیت الله فاضل:
مقصود از لباس شهرت لباسی است که عرفاً زننده باشد و از این جهت انگشت نما باشد و مناسب زی و شأن شخص از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد.
📝آیت الله بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله ۸۴۶.
📝آیت الله اراکی:
پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد، معمول نیست، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
📝آیت الله گلپایگانی، صافی: پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست و موجب توهین یا شهرت او می شود، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#جلسه_استراحت
💬سوال:
در رکعت اول و رکعت سومی که تشهد ندارد، مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا (۱) اگر بعد از سجده دوم بدون آن که مقداری بنشیند برای رکعت بعد برخیزد نمازش صحیح است⁉️⁉️ (۲) ولی بنا بر احتیاط واجب⁉️⁉️ (۳)
باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله اراکی: باید بعد از سجده دوّم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری:) بنا بر احتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد (گلپایگانی، صافی: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
📝آیات عظام خوئی، زنجانی، تبریزی: احتیاط مستحب ((سیستانی:) احتیاط واجب) این است که بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝(۲) آیت الله بهجت:بنا بر أظهر..
(۳) بهجت:بنا بر احتیاط مستحب..
📝آیت الله فاضل و مکارم:مسأله بعد از سجده دوم در جایی که تشهّد واجب نیست .آیت الله فاضل: مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا) بهتر است لحظه ای بنشیند، سپس برای رکعت بعد برخیزد (فاضل: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_مقدارپوشش_زن_درنماز
💬سوال:
زن در هنگام نماز چه مقدار از بدن را بايد بپوشاند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
بايد تمام بدن و موى خود را به جز صورت (به مقدارى كه شستن آن در وضو واجب است)، دست ها تا مچ و پاها تا مچ را بپوشاند؛ اما براى آنكه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است، بايد مقدارى از اطراف صورت و پايين تر از مچ را نيز بپوشاند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#بلوغ_رشد
💬سوال:
آيا رابطه اي بين بلوغ و رشد وجود دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
بين رشد و بلوغ، هيچ تلازمى نيست؛ ولى معمولاً در پسران رشد فكرى و بلوغ با هم حاصل مى شود و در دختران با رسيدن به سن بلوغ، اين رشد پيدا نمى شود. به هر حال چنين نيست كه هر بالغى رشيد باشد و يا هر رشيدى بالغ باشد؛ از اين رو اگر كسى به حد رشد فكرى رسيده، ولى از نظر شرعى نابالغ است، تكليفى ندارد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#مبطلات_نماز_
💬سوال:
چه مواردی نماز را باطل می کند⁉️⁉️
✅پاسخ :
دوازده چیز نماز را باطل مى کند که آنها را «مبطلات نماز» میگویند.
1⃣: از بین رفتن یکى از شروط نماز
2⃣: باطل شدن وضو
3⃣: دست بسته نماز خواندن
4⃣: آمین گفتن
5⃣: پشت به قبله نماز خواندن
6⃣: حرف زدن
7⃣: خنده
8⃣: گریه کردن
9⃣: بهم خوردن صورت نماز
🔟: خوردن و آشامیدن
1⃣1⃣: شک
2⃣1⃣: کم یا زیاد کردن ارکان
🆔👇👇
@resule10📚
#مبطل_ششم_نماز
💬سوال:
آیا حرف زدن در بین نماز چه عمدی چه سهوی نماز را باطل می کند⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که از آن کلمه قصد معنی کند اگر چه معنی هم نداشته باشد و یک حرف هم باشد بلکه اگر قصد هم نکند بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند در صورتی که دو حرف یا بیشتر باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود.
✅پاسخ:
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که یک حرف یا بیشتر باشد اگر چه معنی هم نداشته باشد.
📝آیات عظام اراکی، گلپایگانی، صافی، زنجانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای (زنجانی: عمداً لفظی) بگوید که دو حرف یا بیشتر باشد؛ اگر چه معنی هم نداشته باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود.
📝آیت الله فاضل: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای را بگوید و آن را در معنایی استعمال کند، خواه یک حرف باشد یا بیشتر؛ و اگر سهواً بگوید نمازش باطل نمی شود.
📝آیت الله بهجت:ششم: آن که عمداً کلمه ای بگوید که دو حرف یا بیشتر داشته، ولی بی معنی باشد و یا این که یک حرف یا بیشتر بوده، ولی معنا داشته باشد.
📝آیت الله سیستانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً تکلم کند هر چند به کلمه ای که بیش از یک حرف نداشته باشد؛ اگر آن حرف مُفهم معنای خودش باشد مثل (ق ِ) که در زبان عربی به معنای این است که (نگهداری کن) یا مُفهم معنای دیگری مثل (ب) در جواب کسی که از حرف دوّم الفبا سؤال کند. و چنانچه مُفهم هیچ معنایی نباشد، اگر مرکّب از دو حرف یا بیشتر باشد باز هم بنا بر احتیاط مُبطل نماز است.
📝آیت الله مکارم:ششم: حرف زدن. اگر عمداً حرف بزند حتّی یک جمله، یا یک کلمه، حتّی کلمه دو حرفی مانند «من» و «ما» نماز او باطل است بلکه بنا بر احتیاط اگر دو حرف معنی دار هم نباشد نماز باطل می شود (منظور از احتیاط در مبطلات نماز آن است که نماز را تمام کرده بعد اعاده کند). سخن گفتن از روی سهو و فراموشی و نسیان، نماز را باطل نمی کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حيض_شدن_در_ايام_روزه_نذري
💬سوال:
خانمى نذر كرده بود كه چند روز اول ماه شعبان را روزه بگيرد؛ ولى در اين چند روز عادت شد؛ تكليف او چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل، مكارم و وحيد): اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و در زمان ديگرى، قضاى آن را به جا آورد.
📝آيات عظام فاضل، مكارم و وحيد: اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و بنابر احتياط واجب، در زمان ديگرى قضاى آن را به جا آورد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شستن_دروضوء
💬سوال:
شستن در وضو
منظور از يك بار شستن در وضو چيست⁉️⁉️‼️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل و مكارم:
منظور از يك بار شستن آن است كه تمام عضو را بشويد خواه با يك مشت آب باشد يا چندين مشت. پس وقتى عضو به طور كامل شسته شد، يك مرتبه محسوب مى شود.
📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى، صافى، نورى و وحيدخراسانی:
ملاك براى تعيين يك بار شستن قصد انسان است ؛ پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب بريزد، اشكال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب مى شود.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#احکام_الکل
‼️‼️⁉️‼️😳مهم
💬سوال:
به طور كلي حكم طهارت و نجاست انواع الكل ها چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى:
هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، نجس است.
📝آیات عظام تبريزى و خامنه اى:
هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط واجب نجس است.
📝آيات عظام سيستانى و وحيد:
تمامى انواع الكل ها پاك است. البته اگر اصل آن مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط مستحب نجس است.
📝آيةاللَّه مكارم:
هر الكلى كه به صورت فعلى آن قابل نوشيدن نباشد و بايد آن را رقيق كرد، نجس نيست ؛ ولى اگر به صورت كنونى آن قابل نوشيدن باشد، بنابر احتياط واجب نجس است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f