eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
10.3هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
... 💬سوال: 💠لطفا به چهار سوال جواب دهید1⃣،2⃣،3⃣،4⃣ 1⃣چه کسانی باید فطریه پرداخت کنند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله سیستانی کسى که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع که گفته مىشود تقریبا سه کیلو است از غذاهاى معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرت به مستحق بدهد، و اگر بجاى آن پول هم بدهد، کافى است. 📝آیت‌الله مکارم شیرازی کسانی که درآمدشان نسبت به مخارجشان، در حد زندگی متعارف شرع کافی باشد، حال این شخص کارگر،کارمند،کشاورز،کاسب و ... باشد،‌ باید فطریه بدهد. کسانی هم که درآمدشان به مخارجشان نخورد،‌ مانند این که درآمدش 19 و خرجش 20 باشد. این شخص فقیر شرعی است و می‌تواند فطریه بگیرد؛ البته منظور زندگی بدون ریخت و پاش و تجملات است. 2⃣فطریه جنین در شکم مادر 📝آیت الله صافی گلپایگانی واجب نیست. 📝آیت الله حسین مظاهری پرداخت فطریه لازم نیست، ولی برای محافظت او مطلوب است. 3⃣فطریه کودک به دنیا آمده 📝آیت الله سیستانی اگر پیش از غروب عید فطر بچه دار شود، باید فطره کودک را بدهد. 📝آیت الله صافی گلپایگانی اگر بعد از مغرب شب عید فطر بچه‌دار شود، واجب نیست فطره او را بدهد؛ اگرچه مستحب است فطره کسانی را که بعد از مغرب تا پیش از ظهر روز عید نان خور او حساب میشوند بدهد. 📝آیت الله حسین مظاهری باید زکات فطره برای او داد. 4⃣فطریه سرباز در حال خدمت 📝آیت الله صافی گلپایگانی در صورت تمکّن مالی فطریه را باید خودشان بپردازند. 📝آیت الله مکارم شیرازی اگر تمکن مالى دارد، بنابر احتیاط واجب خودش بپردازد. 📝آیت الله نوری همدانی در صورتی که نان خور پدر به حساب می آیند به عهده پدر است و اگر هزینه آنان به عهده اداره مربوطه باشد زکات فطره بر کسی واجب نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: فطریه به چه کسانی باید پرداخت شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله سیستانی زکات فطره را بنابر احتیاط واجب، باید فقط به فقرا داد. و منظور فقراى شیعه است که داراى شرایط در مستحقین زکات مال هستند، و چنانچه در شهر از فقراى شیعه کسى نباشد مىتوان آن را به فقراى دیگر مسلمانان داد، ولى در هر صورت نباید به ناصبى داده شود. 📝آیت الله مکارم شیرازی زکات فطره برای شیعیان نیازمند باید مصرف شود. اما در صورت داشتن این شرط مثلا می توان به زلزله زدگان نیز پرداخت کرد. 📝آیت الله صافی گلپایگانی زکات فطره بنابر احتیاط واجب باید به فقرای شیعه برسد و اگر به سازمان‌ها و موسسات خیریه داده می شود، یقین کند که بدون کم و زیاد در مورد فقیر شیعه صرف شود. 📝آیت الله نوری همدانی احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بدهند. 📝آیت الله مظاهری زکات فطریه را در هر کار خیری می‌توان مصرف کرد، ولی پرداخت به فقرا بهتر است. 🆔👇👇 @resule10📚
❥✧عیــد ، ❥✧حلولِ چشمانِ توست ؛ ❥✧روے ایوانِ دلِ شب زده ام .... #عیدالله‌ اکبر پیشاپیش مبارک🌹 @resule10
💬سوال: اگرکسی زکات فطره را بموقع ندهد بعداً باچه نیتی پرداخت کند⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است ، فطره را ندهد و کنارهم نگذارد (۱) احتیاط واجب آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد (۲) ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله اراکی : باید به قصد قربت و بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد. 📝آیات عظام گلپایگانی ، تبریزی ، صافی : بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد. 📝آیات عظام خوئی ، زنجانی : بعداً بنا بر احتیاط، بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد. (۲) 📝آیت الله فاضل : به قصد قربت بدهد. 📝آیت الله بهجت : احتیاط مستحب ّ آن است که بعداً قضا کند، ولی أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست ولی معصیت کرده است . 📝آیت الله مکارم : احتیاط آن است که بعداً به نیّت ما فی الذمه یعنی بدون این که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: کسی که روزه ماه رمضان را نمی گیرد، آیا باید زکات فطره بپردازد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝کسى که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحقّ بدهد، و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است. [۱] و تفاوتی بین انسان روزه دار و غیر روزه دار نیست. به عنوان مثال اگر سرپرست خانواده ای روزه نمی گیرد، بر او واجب است هم فطریه خود و هم فطریه زن و بچه اش را بپردازد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: فطریه سرباز در حال خدمت برعهده دولت است یا خود سرباز یا خانواده ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله صافی گلپایگانی در صورت تمکّن مالی فطریه را باید خودشان بپردازند. 📝آیت الله مکارم شیرازی اگر تمکن مالى دارد، بنابر احتیاط واجب خودش بپردازد. 📝آیت الله نوری همدانی در صورتی که نان خور پدر به حساب می آیند به عهده پدر است و اگر هزینه آنان به عهده اداره مربوطه باشد زکات فطره بر کسی واجب نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا زکات فطره را می توان به سیدِفقیر داد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله سیستانی کسى که سید نیست، نمىتواند به سید فطره بدهد، حتى اگر سیدى نان خور او باشد، نمىتواند فطره او را به سید دیگرى بدهد . 📝آیت الله نوری همدانی کسی که سید نیست نمی تواند به سید فطره بدهد . 📝آیت الله مظاهری سید به سید و سید به غیر سید می‌تواند بپردازد و اگر ضرورتی باشد، غیر سید به سید هم می‌تواند پرداخت کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا لباس شويي اتوماتيك كه چند بار لباس را مي شويد، مي تواند لباس نجس را پاك كند⁉️⁉️ 📝آيات عظام امام و نورى: اگر بعد از برطرف شدن عين نجاست، يك مرتبه با آب لوله كشى يا دو مرتبه با آب قليل مى شويد، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه بهجت: اگر عين نجاست را برطرف كند و آب متصل به لوله در داخل ماشين لباس شويى، به لباس ها و تمامى قسمت هاى داخل ماشين برسد، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه تبريزى: اگر هنگام چرخيدن ماشين لباس شويى براى شستن لباس، آب آن به اطراف داخل آن در بار اول پاشيده شود، بايد آب كر در بار دوم، تمام جاهايى را كه نجس شده، فرا بگيرد و لباس هم در حال اتصال به آب لوله كشى شسته شود و پس از آن غساله خارج شود، تا لباس پاك گردد. تبريزى، 📝آيات عظام سيستانى و مكارم: اگر عين نجاست را برطرف كند، پاك مى كند ؛ خواه در حال شستن لباس ها اتصال با آب لوله كشى داشته باشد، يا بعد از قطع شدن شروع به شست شوکند. 📝آيات عظام خامنه اى و صافى: اگر عين نجاست را برطرف كند و آب متصل به لوله در داخل ماشين لباس شويى، به لباس ها و تمامى قسمت هاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه فاضل: اگر حد اقل آب را سه بار تخليه مى كند، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه وحيد: در اين مورد بايد احتياط كرد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f#احکام_طهارت_بالباسشوی 💬سوال: آيا لباس شويي اتوماتيك كه چند بار لباس را مي شويد، مي تواند لباس نجس را پاك كند⁉️⁉️ 📝آيات عظام امام و نورى: اگر بعد از برطرف شدن عين نجاست، يك مرتبه با آب لوله كشى يا دو مرتبه با آب قليل مى شويد، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه بهجت: اگر عين نجاست را برطرف كند و آب متصل به لوله در داخل ماشين لباس شويى، به لباس ها و تمامى قسمت هاى داخل ماشين برسد، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه تبريزى: اگر هنگام چرخيدن ماشين لباس شويى براى شستن لباس، آب آن به اطراف داخل آن در بار اول پاشيده شود، بايد آب كر در بار دوم، تمام جاهايى را كه نجس شده، فرا بگيرد و لباس هم در حال اتصال به آب لوله كشى شسته شود و پس از آن غساله خارج شود، تا لباس پاك گردد. تبريزى، 📝آيات عظام سيستانى و مكارم: اگر عين نجاست را برطرف كند، پاك مى كند ؛ خواه در حال شستن لباس ها اتصال با آب لوله كشى داشته باشد، يا بعد از قطع شدن شروع به شست شوکند. 📝آيات عظام خامنه اى و صافى: اگر عين نجاست را برطرف كند و آب متصل به لوله در داخل ماشين لباس شويى، به لباس ها و تمامى قسمت هاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه فاضل: اگر حد اقل آب را سه بار تخليه مى كند، پاك مى كند. 📝آيةاللَّه وحيد: در اين مورد بايد احتياط كرد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
‼️‼️‼️مهم⁉️ ‼️مهم⁉️توجه⁉️😳 💬سوال: فطریه مهمان شب عید فطر به عهده چه کسی هست ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام خامنه ای ، مکارم ، سیستانی: اگرمهمان نانخور صاحب خانه محسوب شود به عهده صاحب خانه هست، خامنه ای و مکارم: ‼️توجه داشته باشید مهمان با یک شب نان خور محسوب نمیشود و فطریه بر عهده خودش هست.‼️ 📝آیت الله نوری : چناچه میهمان قبل از غروب وارد صاحبخانه شود وآن شب نان خور وی باشد ،زکات فطره اش بر عهده میزبان است. 📝آیت الله گلپایگانی: در هر دو صورت بر عهده صاحب خانه هست. ‼️تبصره: توجه داشته باشید اگر شب عید فطر جای رفتید چه قبل غروب چه بعد غروب به غیر از آیت الله گلپایگانی ونوری بقیه فرمودند که فطره برعهده خودتان هست نه صاحب خانه ‼️ لطفا مطالب را نشر بدهید 🙏 رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا لباس و فرش نجس و مانند آن، با آفتاب پاك مي شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، آفتاب با شرايطى تنها مى تواند چيزهاى ثابت از قبيل در، ديوار و پنجره را پاك كند ؛ ولى لباس و فرش و مانند آن كه قابل نقل و انتقال است، با آفتاب پاك نمى شود. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: اگر کسی در کنکور تقلب کند و حق کسی را ضایع نماید، چون قبول نمی شد و کس دیگری جایش می آمد، چگونه باید جبران کند و حلالیت بطلبد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): تقلب حرام است و توبه کافی است. 📝حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): باید انصراف دهد تا نفر بعد جایگزین او شود. 📝حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): به طور کلی تقلب جایز نیست. فعلاً وظیفه شما توبه و پشیمانی است و باید تصمیم بگیرید دیگر تقلب نکنید. تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش می‌نویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
تقلب در امتحانات با توجه به این که طرف مقابل راضی باشد، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: ظاهراً در حرمت تقلب میان فقها اختلافی نیست، آن چنان که کتاب «رساله ی دانشجویی» در پاسخ به این ل سؤال که حکم تقلب در امتحان چیست⁉️ از قول همه ی مراجع عدم جواز را به عنوان پاسخ نقل می کند. همچنین در این کتاب در پاسخ به این سؤال که اگر طرف مقابل راضی به تقلب از روی نوشته اش باشد حکمش چیست، این گونه آمده است: 💠«همه ی مراجع: رضایت شخص مقابل هیچ تأثیری در حکم ندارد».یعنی حکم تقلب که همان حرمت است با رضایت طرف مقابل جایز نمی گردد. 💬سوال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره ی قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝حضرت آیت الله خامنه ای: تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله بهجت: باید جبران کند آن درس را. 📝حضرت آیت الله تبریزی: تقلب، دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد، مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد، تصدی آن جایز نیست. 📝حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست. 📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در یکی دو ماده ی درسی تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولی مدرک گرفته شده و ادامه ی تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد. 📝حضرت آیت الله سیستانی: استفاده ی او اشکال ندارد، گرچه عمل او (تقلب) جایز نیست» 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است⁉️⁉️ ✅همه مراجع عظام 1⃣. روز عيد فطر 2⃣. روز عيد قربان 3⃣. ايام تشريق براي كسي كه در منا است. 4⃣. روزه يوم الشك (روزي كه نمي داند آخر شعبان است يا اول رمضان) به نيت ماه رمضان. 5⃣. روزه سكوت. 6⃣. روزه وصال (كه طي آن علاوه بر روز، شب را نيز تا سحر روزه بگيرد). 7⃣. روزه مستحبي زن در جايي كه با حق شوهر منافات داشته باشد. 8⃣. روزه مستحبي فرزند در جايي كه باعث آزار و اذيت پدر و مادر باشد. 9⃣. روزه مريض و هركس كه روزه براي او ضرر دارد. 🔟. روزه مسافر، به جز مواردي كه استثنا شده است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چه عواملی باعث بیشتر شدن ثواب نماز میشود ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣به جماعت خواندن . 2⃣درمساجد ومشاهد مسرفه معصومین خواندن. 3⃣اول وقت خواندن. 4⃣باحضور قلب خواندن. 5⃣خواندن با مهر کربلا. 6⃣مسواک زدن قبل نماز. 7⃣و.... رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: وقت غسل جمعه تا چه زماني است⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا اذان ظهر (هر چند نزديك ظهر بهتر است) و اگر تا اين موقع انجام نداد، مى تواند آن را بدون قصد ادا و قضا بعد از ظهر به جا آورد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مى كنند، از نزديك براى زنان جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و سيستانى): خير، نگاه زن به بدن مرد نامحرم، جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد. 📝آيه اللّه  بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست. 📝آية اللّه  تبريزى: اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست. 📝آيه اللّه  سيستانى: در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: طریقه خواندن نماز احتیاط ودر چه صورتی واجب می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع علی الخصوص(آیت الله نوری،وحید،خامنه ای): کسى که نماز احتیاط بر او واجب شد، بعد از سلام نماز، باید فورى نیت نماز احتیاط کند و تکبیره الاحرام بگوید و فقط «حمد» را بخواند و به رکوع و سجده رود. پس از سجده دوم، اگر یک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است، تشهد و سلام دهد و اگر دو رکعت بر او واجب است، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام دهد و پس از تشهد، سلام دهد. نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید نیت آن را به زبان نیاورد و بنابر احتیاط واجب «حمد» و حتى «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگوید. در بین نماز اصلى و نماز احتیاط، کارى که نماز را باطل مىکند، انجام ندهد. ✍ب )-مواردی که نماز احتیاط لازم است: شک در رکعات نمازهاى 2 و 3 رکعتى باطل است؛ یعنى، اگر در نماز صبح یا مغرب شک کردید یک رکعت خوانده اید یا دو رکعت، دو رکعت یا سه رکعت و فکر کردید و شک برطرف نشد نماز باطل است و مجددا باید نماز را از اول شروع کنید. اما شک در نمازهاى چهار رکعتى صحیح است. در هر حالت (قیام، رکوع و...) شک بین 3 و 4 داشته باشید و به یک طرف ظن بیشتر نداشته باشید بنا را بر 4 گذاشته نماز را تمام کنید و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده به جاى آورید. - اگر بعد از دو سجده در رکعت دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر، باید بنا بر اکثر بگذارد و نماز را ادامه دهد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط بخواند و سجده سهو انجام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: منظور ازلباس شهرت چیست️ وحکم عبادات با آن چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 👈پاسخ اجمالی : بنا بر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست ، خودداری کند ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد 📝آیت الله نوری: موجب هتک و موهون بودن است.. 📝آیت الله فاضل: مقصود از لباس شهرت لباسی است که عرفاً زننده باشد و از این جهت انگشت نما باشد و مناسب زی و شأن شخص از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد. 📝آیت الله بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله ۸۴۶. 📝آیت الله اراکی: پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد، معمول نیست، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست و موجب توهین یا شهرت او می شود، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در رکعت اول و رکعت سومی که تشهد ندارد، مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا (۱) اگر بعد از سجده دوم بدون آن که مقداری بنشیند برای رکعت بعد برخیزد نمازش صحیح است⁉️⁉️ (۲) ولی بنا بر احتیاط واجب⁉️⁉️ (۳) باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله اراکی: باید بعد از سجده دوّم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد. 📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری:) بنا بر احتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد (گلپایگانی، صافی: و این عمل را جلسه استراحت می گویند). 📝آیات عظام خوئی، زنجانی، تبریزی: احتیاط مستحب ((سیستانی:) احتیاط واجب) این است که بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد. 📝(۲) آیت الله بهجت:بنا بر أظهر.. (۳) بهجت:بنا بر احتیاط مستحب.. 📝آیت الله فاضل و مکارم:مسأله بعد از سجده دوم در جایی که تشهّد واجب نیست .آیت الله فاضل: مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا) بهتر است لحظه ای بنشیند، سپس برای رکعت بعد برخیزد (فاضل: و این عمل را جلسه استراحت می گویند). 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: زن در هنگام نماز چه مقدار از بدن را بايد بپوشاند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: بايد تمام بدن و موى خود را به جز صورت (به مقدارى كه شستن آن در وضو واجب است)، دست ها تا مچ و پاها تا مچ را بپوشاند؛ اما براى آنكه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است، بايد مقدارى از اطراف صورت و پايين تر از مچ را نيز بپوشاند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا رابطه اي بين بلوغ و رشد وجود دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: بين رشد و بلوغ، هيچ تلازمى نيست؛ ولى معمولاً در پسران رشد فكرى و بلوغ با هم حاصل مى شود و در دختران با رسيدن به سن بلوغ، اين رشد پيدا نمى شود. به هر حال چنين نيست كه هر بالغى رشيد باشد و يا هر رشيدى بالغ باشد؛ از اين رو اگر كسى به حد رشد فكرى رسيده، ولى از نظر شرعى نابالغ است، تكليفى ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: چه مواردی نماز را باطل می کند⁉️⁉️ ✅پاسخ : دوازده چیز نماز را باطل مى کند که آنها را «مبطلات نماز» میگویند. 1⃣: از بین رفتن یکى از شروط نماز 2⃣: باطل شدن وضو 3⃣: دست بسته نماز خواندن 4⃣: آمین گفتن 5⃣: پشت به قبله نماز خواندن 6⃣: حرف زدن 7⃣: خنده 8⃣: گریه کردن 9⃣: بهم خوردن صورت نماز 🔟: خوردن و آشامیدن 1⃣1⃣: شک 2⃣1⃣: کم یا زیاد کردن ارکان 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا حرف زدن در بین نماز چه عمدی چه سهوی نماز را باطل می کند⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که از آن کلمه قصد معنی کند اگر چه معنی هم نداشته باشد و یک حرف هم باشد بلکه اگر قصد هم نکند بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند در صورتی که دو حرف یا بیشتر باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود. ✅پاسخ: 📝آیات عظام خوئی، تبریزی: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که یک حرف یا بیشتر باشد اگر چه معنی هم نداشته باشد. 📝آیات عظام اراکی، گلپایگانی، صافی، زنجانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای (زنجانی: عمداً لفظی) بگوید که دو حرف یا بیشتر باشد؛ اگر چه معنی هم نداشته باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود. 📝آیت الله فاضل: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای را بگوید و آن را در معنایی استعمال کند، خواه یک حرف باشد یا بیشتر؛ و اگر سهواً بگوید نمازش باطل نمی شود. 📝آیت الله بهجت:ششم: آن که عمداً کلمه ای بگوید که دو حرف یا بیشتر داشته، ولی بی معنی باشد و یا این که یک حرف یا بیشتر بوده، ولی معنا داشته باشد. 📝آیت الله سیستانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً تکلم کند هر چند به کلمه ای که بیش از یک حرف نداشته باشد؛ اگر آن حرف مُفهم معنای خودش باشد مثل (ق ِ) که در زبان عربی به معنای این است که (نگهداری کن) یا مُفهم معنای دیگری مثل (ب) در جواب کسی که از حرف دوّم الفبا سؤال کند. و چنانچه مُفهم هیچ معنایی نباشد، اگر مرکّب از دو حرف یا بیشتر باشد باز هم بنا بر احتیاط مُبطل نماز است. 📝آیت الله مکارم:ششم: حرف زدن. اگر عمداً حرف بزند حتّی یک جمله، یا یک کلمه، حتّی کلمه دو حرفی مانند «من» و «ما» نماز او باطل است بلکه بنا بر احتیاط اگر دو حرف معنی دار هم نباشد نماز باطل می شود (منظور از احتیاط در مبطلات نماز آن است که نماز را تمام کرده بعد اعاده کند). سخن گفتن از روی سهو و فراموشی و نسیان، نماز را باطل نمی کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خانمى نذر كرده بود كه چند روز اول ماه شعبان را روزه بگيرد؛ ولى در اين چند روز عادت شد؛ تكليف او چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز فاضل، مكارم و وحيد): اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و در زمان ديگرى، قضاى آن را به جا آورد. 📝آيات عظام فاضل، مكارم و وحيد: اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و بنابر احتياط واجب، در زمان ديگرى قضاى آن را به جا آورد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: شستن در وضو منظور از يك بار شستن در وضو چيست⁉️⁉️‼️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل و مكارم: منظور از يك بار شستن آن است كه تمام عضو را بشويد خواه با يك مشت آب باشد يا چندين مشت. پس وقتى عضو به طور كامل شسته شد، يك مرتبه محسوب مى شود. 📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى، صافى، نورى و وحيدخراسانی: ملاك براى تعيين يك بار شستن قصد انسان است ؛ پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب بريزد، اشكال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب مى شود. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
‼️‼️⁉️‼️😳مهم 💬سوال: به طور كلي حكم طهارت و نجاست انواع الكل ها چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، نجس است. 📝آیات عظام تبريزى و خامنه اى: هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط واجب نجس است. 📝آيات عظام سيستانى و وحيد: تمامى انواع الكل ها پاك است. البته اگر اصل آن مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط مستحب نجس است. 📝آيةاللَّه مكارم: هر الكلى كه به صورت فعلى آن قابل نوشيدن نباشد و بايد آن را رقيق كرد، نجس نيست ؛ ولى اگر به صورت كنونى آن قابل نوشيدن باشد، بنابر احتياط واجب نجس است. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬درچه مواردی تکرار نماز واجب هست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 در موارد زیر تکرار نماز واجب هست: 1⃣پیش از وقت خوانده شده باشد. 2⃣پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله به جا آورده است. 3⃣مسافر درجای که باید نمازش را شکسته بخواند، کامل خوانده یا برعکس، رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: در چه مواردي بايد تيمم كنيم⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1. وقت تنگ باشد. 2. دسترسى به آب نباشد. 3. آب براى انسان ضرر داشته باشد. 4. بدن يا لباس او نجس بوده و آب بيش از تطهير آن نيست و لباس ديگرى ندارد. 5. اگر آب را به مصرف وضو يا غسل برساند، افراد مرتبط با او از تشنگى هلاك يا بيمار مى شوند و يا به سختى مى افتند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا در ركوع نماز بايد دست ها روي زانو باشد ؛ يا اگر بالاتر از زانو هم گذاشته شود، اشكال ندارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل، صافى و نورى: در ركوع واجب است، به مقدارى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست. 📝آيات عظام سيستانى و وحيد: در ركوع واجب است به مقدارى خم شود كه بتواند سر انگشت ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست. 📝آيةاللَّه خامنه ای و مکارم : در ركوع واجب است به اندازه اى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد و گذاشتن كف دست ها بر زانو، بنابر احتياط، واجب است. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: فردی برای پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومان وام کالا میگیرد و به طلبکار می پردازد و اقساط وام را نیز پرداخت و تسویه می کند. طلبکار نیز پول را خرج می کند.با توجه به اینکه وام دریافتی را در غیر مورد آن مصرف کرده بفرمایید پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در فرض سوال هر چند تخلف کرده و باید توبه کند اما فعلا وظیفه ای ندارد. 📝آیت الله مکارم : شخصی وامی در جهت خاص مثل مسکن گرفته اما در جهت دیگری مثل ادای قرض مصرف کرده است، پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود ⁉️(یا باید پس بگیرد) راهکار چیست اگر طلبکار مالک پول نمی شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: در فرض سوال طلبکار مالک آن پول می شود اما کسي که وام را بر خلاف قرارداد مصرف کرده، بايد از اين کار توبه کرده و آن را تکرار نکند، ولي فعلا وظيفه اي ندارد. 📝آیت الله سیستانی : چنانچه از بانک دولتی وام ساخت منزل دریافت ولی وجه آن در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: اذن معظم له درتصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطی که به او پرداخت شده عمل کند وباید به مقتضای آن ملتزم شد وگرنه ماذون در تصرف آن مال نمی باشد. 🆔👇👇 @resule10📚