#نماز_احتیاط
💬سوال:
طریقه خواندن نماز احتیاط ودر چه صورتی واجب می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع علی الخصوص(آیت الله نوری،وحید،خامنه ای):
کسى که نماز احتیاط بر او واجب شد، بعد از سلام نماز، باید فورى نیت نماز احتیاط کند و تکبیره الاحرام بگوید و فقط «حمد» را بخواند و به رکوع و سجده رود. پس از سجده دوم، اگر یک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است، تشهد و سلام دهد و اگر دو رکعت بر او واجب است، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام دهد و پس از تشهد، سلام دهد.
نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید نیت آن را به زبان نیاورد و بنابر احتیاط واجب «حمد» و حتى «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگوید. در بین نماز اصلى و نماز احتیاط، کارى که نماز را باطل مىکند، انجام ندهد.
✍ب )-مواردی که نماز احتیاط لازم است:
شک در رکعات نمازهاى 2 و 3 رکعتى باطل است؛ یعنى، اگر در نماز صبح یا مغرب شک کردید یک رکعت خوانده اید یا دو رکعت، دو رکعت یا سه رکعت و فکر کردید و شک برطرف نشد نماز باطل است و مجددا باید نماز را از اول شروع کنید.
اما شک در نمازهاى چهار رکعتى صحیح است. در هر حالت (قیام، رکوع و...) شک بین 3 و 4 داشته باشید و به یک طرف ظن بیشتر نداشته باشید بنا را بر 4 گذاشته نماز را تمام کنید و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده به جاى آورید.
- اگر بعد از دو سجده در رکعت دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر، باید بنا بر اکثر بگذارد و نماز را ادامه دهد و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط بخواند و سجده سهو انجام دهد.
🆔👇👇
@resule10📚
#لباس_شهرت
💬سوال:
منظور ازلباس شهرت چیست️ وحکم عبادات با آن چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
👈پاسخ اجمالی :
بنا بر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست ، خودداری کند ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد
📝آیت الله نوری: موجب هتک و موهون بودن است..
📝آیت الله فاضل:
مقصود از لباس شهرت لباسی است که عرفاً زننده باشد و از این جهت انگشت نما باشد و مناسب زی و شأن شخص از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد.
📝آیت الله بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله ۸۴۶.
📝آیت الله اراکی:
پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد، معمول نیست، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
📝آیت الله گلپایگانی، صافی: پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را به پوشد معمول نیست و موجب توهین یا شهرت او می شود، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#جلسه_استراحت
💬سوال:
در رکعت اول و رکعت سومی که تشهد ندارد، مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا (۱) اگر بعد از سجده دوم بدون آن که مقداری بنشیند برای رکعت بعد برخیزد نمازش صحیح است⁉️⁉️ (۲) ولی بنا بر احتیاط واجب⁉️⁉️ (۳)
باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله اراکی: باید بعد از سجده دوّم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری:) بنا بر احتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد (گلپایگانی، صافی: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
📝آیات عظام خوئی، زنجانی، تبریزی: احتیاط مستحب ((سیستانی:) احتیاط واجب) این است که بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.
📝(۲) آیت الله بهجت:بنا بر أظهر..
(۳) بهجت:بنا بر احتیاط مستحب..
📝آیت الله فاضل و مکارم:مسأله بعد از سجده دوم در جایی که تشهّد واجب نیست .آیت الله فاضل: مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا) بهتر است لحظه ای بنشیند، سپس برای رکعت بعد برخیزد (فاضل: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_مقدارپوشش_زن_درنماز
💬سوال:
زن در هنگام نماز چه مقدار از بدن را بايد بپوشاند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
بايد تمام بدن و موى خود را به جز صورت (به مقدارى كه شستن آن در وضو واجب است)، دست ها تا مچ و پاها تا مچ را بپوشاند؛ اما براى آنكه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است، بايد مقدارى از اطراف صورت و پايين تر از مچ را نيز بپوشاند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#بلوغ_رشد
💬سوال:
آيا رابطه اي بين بلوغ و رشد وجود دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
بين رشد و بلوغ، هيچ تلازمى نيست؛ ولى معمولاً در پسران رشد فكرى و بلوغ با هم حاصل مى شود و در دختران با رسيدن به سن بلوغ، اين رشد پيدا نمى شود. به هر حال چنين نيست كه هر بالغى رشيد باشد و يا هر رشيدى بالغ باشد؛ از اين رو اگر كسى به حد رشد فكرى رسيده، ولى از نظر شرعى نابالغ است، تكليفى ندارد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#مبطلات_نماز_
💬سوال:
چه مواردی نماز را باطل می کند⁉️⁉️
✅پاسخ :
دوازده چیز نماز را باطل مى کند که آنها را «مبطلات نماز» میگویند.
1⃣: از بین رفتن یکى از شروط نماز
2⃣: باطل شدن وضو
3⃣: دست بسته نماز خواندن
4⃣: آمین گفتن
5⃣: پشت به قبله نماز خواندن
6⃣: حرف زدن
7⃣: خنده
8⃣: گریه کردن
9⃣: بهم خوردن صورت نماز
🔟: خوردن و آشامیدن
1⃣1⃣: شک
2⃣1⃣: کم یا زیاد کردن ارکان
🆔👇👇
@resule10📚
#مبطل_ششم_نماز
💬سوال:
آیا حرف زدن در بین نماز چه عمدی چه سهوی نماز را باطل می کند⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که از آن کلمه قصد معنی کند اگر چه معنی هم نداشته باشد و یک حرف هم باشد بلکه اگر قصد هم نکند بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند در صورتی که دو حرف یا بیشتر باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود.
✅پاسخ:
📝آیات عظام خوئی، تبریزی: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که یک حرف یا بیشتر باشد اگر چه معنی هم نداشته باشد.
📝آیات عظام اراکی، گلپایگانی، صافی، زنجانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای (زنجانی: عمداً لفظی) بگوید که دو حرف یا بیشتر باشد؛ اگر چه معنی هم نداشته باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود.
📝آیت الله فاضل: ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای را بگوید و آن را در معنایی استعمال کند، خواه یک حرف باشد یا بیشتر؛ و اگر سهواً بگوید نمازش باطل نمی شود.
📝آیت الله بهجت:ششم: آن که عمداً کلمه ای بگوید که دو حرف یا بیشتر داشته، ولی بی معنی باشد و یا این که یک حرف یا بیشتر بوده، ولی معنا داشته باشد.
📝آیت الله سیستانی:ششم: از مبطلات نماز آن است که عمداً تکلم کند هر چند به کلمه ای که بیش از یک حرف نداشته باشد؛ اگر آن حرف مُفهم معنای خودش باشد مثل (ق ِ) که در زبان عربی به معنای این است که (نگهداری کن) یا مُفهم معنای دیگری مثل (ب) در جواب کسی که از حرف دوّم الفبا سؤال کند. و چنانچه مُفهم هیچ معنایی نباشد، اگر مرکّب از دو حرف یا بیشتر باشد باز هم بنا بر احتیاط مُبطل نماز است.
📝آیت الله مکارم:ششم: حرف زدن. اگر عمداً حرف بزند حتّی یک جمله، یا یک کلمه، حتّی کلمه دو حرفی مانند «من» و «ما» نماز او باطل است بلکه بنا بر احتیاط اگر دو حرف معنی دار هم نباشد نماز باطل می شود (منظور از احتیاط در مبطلات نماز آن است که نماز را تمام کرده بعد اعاده کند). سخن گفتن از روی سهو و فراموشی و نسیان، نماز را باطل نمی کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#حيض_شدن_در_ايام_روزه_نذري
💬سوال:
خانمى نذر كرده بود كه چند روز اول ماه شعبان را روزه بگيرد؛ ولى در اين چند روز عادت شد؛ تكليف او چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل، مكارم و وحيد): اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و در زمان ديگرى، قضاى آن را به جا آورد.
📝آيات عظام فاضل، مكارم و وحيد: اگر صيغه شرعى خوانده، بايد در ايام عادت ماهانه روزه نگيرد و بنابر احتياط واجب، در زمان ديگرى قضاى آن را به جا آورد.
🆔👇👇
@resule10📚
#شستن_دروضوء
💬سوال:
شستن در وضو
منظور از يك بار شستن در وضو چيست⁉️⁉️‼️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل و مكارم:
منظور از يك بار شستن آن است كه تمام عضو را بشويد خواه با يك مشت آب باشد يا چندين مشت. پس وقتى عضو به طور كامل شسته شد، يك مرتبه محسوب مى شود.
📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى، صافى، نورى و وحيدخراسانی:
ملاك براى تعيين يك بار شستن قصد انسان است ؛ پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب بريزد، اشكال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب مى شود.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#احکام_الکل
‼️‼️⁉️‼️😳مهم
💬سوال:
به طور كلي حكم طهارت و نجاست انواع الكل ها چيست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى:
هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، نجس است.
📝آیات عظام تبريزى و خامنه اى:
هر كدام از اين الكل ها، اگر اصلشان مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط واجب نجس است.
📝آيات عظام سيستانى و وحيد:
تمامى انواع الكل ها پاك است. البته اگر اصل آن مايع مست كننده باشد، بنابر احتياط مستحب نجس است.
📝آيةاللَّه مكارم:
هر الكلى كه به صورت فعلى آن قابل نوشيدن نباشد و بايد آن را رقيق كرد، نجس نيست ؛ ولى اگر به صورت كنونى آن قابل نوشيدن باشد، بنابر احتياط واجب نجس است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#تکرار_نماز
💬درچه مواردی تکرار نماز واجب هست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 در موارد زیر تکرار نماز واجب هست:
1⃣پیش از وقت خوانده شده باشد.
2⃣پشت به قبله یا به طرف راست یا به طرف چپ قبله به جا آورده است.
3⃣مسافر درجای که باید نمازش را شکسته بخواند، کامل خوانده یا برعکس،
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#موارد_تیمم
💬سوال:
در چه مواردي بايد تيمم كنيم⁉️⁉️
✅پاسخ:
1. وقت تنگ باشد.
2. دسترسى به آب نباشد.
3. آب براى انسان ضرر داشته باشد.
4. بدن يا لباس او نجس بوده و آب بيش از تطهير آن نيست و لباس ديگرى ندارد.
5. اگر آب را به مصرف وضو يا غسل برساند، افراد مرتبط با او از تشنگى هلاك يا بيمار مى شوند و يا به سختى مى افتند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#خم_شدن_دررکوع
💬سوال:
آيا در ركوع نماز بايد دست ها روي زانو باشد ؛ يا اگر بالاتر از زانو هم گذاشته شود، اشكال ندارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل، صافى و نورى:
در ركوع واجب است، به مقدارى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست.
📝آيات عظام سيستانى و وحيد:
در ركوع واجب است به مقدارى خم شود كه بتواند سر انگشت ها را بر زانو بگذارد ؛ ولى گذاشتن دست ها بر زانوها واجب نيست.
📝آيةاللَّه خامنه ای و مکارم :
در ركوع واجب است به اندازه اى خم شود كه بتواند كف دست ها را بر زانو بگذارد و گذاشتن كف دست ها بر زانو، بنابر احتياط، واجب است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#مصرف_وام_بانکی_در_غیر_مواردی_که_از_بانک_گرفته_شده
💬سوال:
فردی برای پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومان وام کالا میگیرد و به طلبکار می پردازد و اقساط وام را نیز پرداخت و تسویه می کند. طلبکار نیز پول را خرج می کند.با توجه به اینکه وام دریافتی را در غیر مورد آن مصرف کرده بفرمایید پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
در فرض سوال هر چند تخلف کرده و باید توبه کند اما فعلا وظیفه ای ندارد.
📝آیت الله مکارم :
شخصی وامی در جهت خاص مثل مسکن گرفته اما در جهت دیگری مثل ادای قرض مصرف کرده است، پولی که به طلبکار داده چه حکمی دارد آیا طلبکار مالک آن پول می شود ⁉️(یا باید پس بگیرد) راهکار چیست اگر طلبکار مالک پول نمی شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
در فرض سوال طلبکار مالک آن پول می شود اما کسي که وام را بر خلاف قرارداد مصرف کرده، بايد از اين کار توبه کرده و آن را تکرار نکند، ولي فعلا وظيفه اي ندارد.
📝آیت الله سیستانی :
چنانچه از بانک دولتی وام ساخت منزل دریافت ولی وجه آن در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
اذن معظم له درتصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطی که به او پرداخت شده عمل کند وباید به مقتضای آن ملتزم شد وگرنه ماذون در تصرف آن مال نمی باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#آیا_جواب_دادن_سلام_در_هنگام_اقامه_نماز_واجب_است
💬سوال:
اگر شخصی به گروهی سلام کند و بگوید: «السلام علیکم جمیعاً»، و یکی از آنان مشغول نماز باشد، آیا بر او هم جواب سلام واجب است، حتی اگر دیگران جواب سلام را داده باشند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر کس دیگرى جواب آن را بدهد، نماز گزار اقدام به جواب گفتن نکند.
📝آیات عظام گلپایگانی، اراکی، صافی: باید همان طور که او سلام کرده جواب دهد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکُم»، ولی در جواب «علیکم السّلام» (آیت الله اراکی: بنا بر احتیاط واجب) باید بگوید «سلام ٌ. علیکم».
📝آیت الله سیستانی: باید جواب دهد، ولی جواب باید مثل سلام باشد یعنی نباید بر اصل سلام اضافه داشته باشد مثلًا نباید در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم و رحمه اللّه و برکاته» بلکه بنا بر احتیاط لازم نباید لفظ «علیکم» یا «علیک» را بر لفظ سلام در جواب مقدّم بدارد اگر آن کسی که سلام کرده این چنین نکرده باشد؛ بلکه احتیاط مستحب ّ. آن است که جواب کاملًا همان طور که او سلام کرده، باشد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفته «السّلام علیکم» بگوید «السّلام علیکم» و اگر گفته «سلام ٌ. علیک» بگوید «سلام ٌ. علیک»، ولی در جواب «علیکم السّلام» میتواند «علیکم السّلام» یا «السّلام علیکم» یا «سلام علیکم» بگوید.
📝آیت الله مکارم شیرازی: جواب او واجب است، امّا جواب باید مانند سلام باشد مثلًا اگر گفت: «السّلام علیک» در جواب بگوید «السّلام علیک» و اگر بگوید «سلام علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» حتّی اگر بگوید «سلام» در جواب باید بگوید «سلام».
📝آیت الله بهجت: باید مثل سلام او جواب بدهد؛ بنا بر این اگر گفت: «سلام ٌ. علیکم»، جواب بگوید: «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفت: «السّلام علیک»، باید در جواب بگوید: «السّلام علیک».
مسأله ۱۱۳۸ انسان باید جواب سلام را چه در نماز یا در غیر نماز فوراً بگوید و اگرعمداً یا از روی فراموشی جواب سلام را به قدری طول دهد، که اگر جواب بگوید جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نیست.
📝آیت الله مکارم شیرازی : مسأله در غیر نماز هم جواب سلام واجب، امّا سلام کردن مستحب ّ. است و باید جواب را طوری بگوید که جواب سلام محسوب شود، یعنی اگر زیاد فاصله بیندازد که جواب محسوب نشود کار حرامی کرده و جواب دادن واجب نیست.
🆔👇👇
@resule10📚
#خنده_و_تبسم_در_نماز
💬سوال:
آیا خندیدن در نماز، نماز را باطل می کند⁉️⁉️تبسم کردن چطور⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدی است (۱) و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد یا لبخند بزند نمازش باطل نمی شود (۲).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله مکارم:و هم چنین خنده ای که در آن بی اختیار باشد؛ امّا تبسّم و لبخند نماز را باطل نمی کند هر چند عمدی باشد و نیز خنده سهوی به گمان این که در حال نماز نیست، موجب باطل شدن نماز نمی شود.
📝آیت الله زنجانی:هفتم از مبطلات نماز عمداً با صدا خندیدن است..
(۲) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی، زنجانی: چنانچه عمداً بی صدا یا سهواً با صدا (زنجانی: یا بی صدا) بخندد، ظاهر این است که نمازش اشکال ندارد.
📝آیت الله بهجت: هفتم: از مبطلات نماز، عمداً قهقهه کردن (یعنی: خندیدن شدید) است ولی اگر سهواً یا از روی فراموشی قهقهه کرد، نمازش صحیح است؛ و اگر کسی با صدا بخندد ولی به حدِّ قهقهه نرسد، در صورتی که مقدّمه خندیدن به اختیار و توجّه او بوده است، بنا بر أظهر نمازش باطل است و گر نه باطل بودن نماز، مطابق احتیاط است که نماز را تمام کرده و بعد، از روی احتیاط دو مرتبه اعاده نماید.
📝آیت الله سیستانی: هفتم: از مبطلات نماز، خنده با صدا و عمدی است هر چند بدون اختیار باشد اگر مقدّماتش اختیاری باشد، بلکه بنا بر احتیاط واجب هر چند هم مقدّماتش اختیاری نباشد در صورتی که وقت برای اعاده باشد باید آن را اعاده کند ولی اگر عمداً بی صدا یا سهواً با صدا بخندد نمازش اشکال ندارد.
📝آیت الله فاضل:هفتم از مبطلات نماز خنده با صدا و مدّ و ترجیع است و نیز بنا بر احتیاط واجب هر نوع خنده با صدا اگر عمدی باشد و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طوری که صورت نماز از بین برود نماز باطل است ولی لبخند نماز را باطل نمی کند.
📝آیت الله نوری: هفتم: از مبطلات نماز خنده با صدا و ترجیع است، و بنا بر احتیاط واجب خنده با صدا اگر چه ترجیع نداشته باشد و عمدی باشد و چنانچه سهواً با صدا بخندد، اگر به هم زننده صورت نماز نباشد یا لبخند بزند، نمازش باطل نمی شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#محرمات_قرآن
💬پنج نکته در مورد محرمات قرآن:
✅
1⃣نجس کردن خط و ورق قرآن حرام است.
2⃣گذاشتن قرآن روی عین نجاست حرام است.
3⃣مس قرآن بدون طهارت حرام هست.
4⃣رساندن جای از بدن به خط قرآن برای جنب و حائض و نفساء حرام هست.
5⃣خواندن سوره های سجده دار بر جنب و حائض حرام است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#احکام_غسل
💬سوال:
اگر كسي براي انجام غسل خاصي (مانند غسل جنابت) نيت كند و آن را به جا آورد، آيا از ساير غسل ها كفايت مي كند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى، صافى و مكارم:
اگر غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل كند، از ساير غسل ها كفايت مى كند؛ ولى اگر غير غسل جنابت باشد بنا بر احتياط واجب از ساير غسل ها كفايت نمى كند.
📝آيه الله بهجت:
اگر غسل واجب باشد و به قصد آن غسل كند، از ساير غسل ها كفايت مى كند؛ ولى اگر غسل مستحبى را قصد كند، تنها از غسل هاى مستحبى كفايت مى كند
📝 عظام تبريزى، سيستانى، فاضل و وحيد:
به قصد هر كدام انجام دهد از ساير غسل ها كفايت مى كند.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#تسبیحات_نماز
💬سوال:
آيا مى توان به عمد تسبيحات اربعه را كمتر يا بيشتر از سه بار خواند⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل ):
ذكر تسبيحات اربعه يك مرتبه كافى است ؛ ولى بهتر است سه بار بگويد و خواندن آن بيش از سه مرتبه به قصد ذكر، اشكال ندارد.
📝آيه اللّه فاضل:
احتياط واجب آن است كه تسبيحات اربعه را سه بار بگويد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#موسیقی
💬سوال:
حكم نواختن با آلات موسيقى را بيان كنيد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝مراجع (به جز بهجت و صافى )
اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال ) جايز نيست ؛ ولى اگر از آلات مشترك باشد، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشكال ندارد
📝آيات عظام بهجت و صافى:
به طور كلى نواختن با آلات موسيقى (لهو )، حرام است
#مکروهات_جنب
💬سوال:
كارهايى كه براى شخص جنب مكروه است، كدامند⁉️⁉️
✅پاسخ:
چند چيز بر شخص جنب مكروه است:
1. خوردن و آشاميدن،
2. خوابيدن بدون وضو،
3. همراه داشتن قرآن،
4. ماليدن روغن به بدن،
5. آميزش بعد از احتلام،
6. خضاب با حنا و مانند آن،
7. تماس بدن با جلد يا حاشيه قرآن،
8. خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره هايى كه سجده واجب ندارد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#دست_بسته_نماز_خواندن
💬سوال:
آیا دست بسته نماز خواندن نماز را باطل می کند⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
از مبطلات نماز آن است که مثل بعض کسانی که شیعه نیستند دستها را روی هم بگذارد (۱).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله بهجت:و قصدش این باشد که این کار، جزءِ نماز است یا انجام دادن آن لازم است. در غیر این صورت، اگر عمداً این کار را بکند، از روی احتیاط نمازش را باید دوباره بخواند.
📝آیت الله خوئی: سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد این که جزءِ نماز باشد روی هم بگذارد و اگر به این قصد نباشد بلکه به عنوان ادب باشد بنا بر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند.
📝آیت الله تبریزی:اگر به این قصد نباشد، بلکه به عنوان ادب در نماز باشد، نمازش صحیح است و لکن کار حرام کرده است.
📝آیت الله سیستانی: سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد خضوع و ادب روی هم بگذارد ولی باطل شدن نماز به این کار بنا بر احتیاط است هر چند در حرام بودنش اگر به قصد مشروعیّت آورده شود اشکالی نیست.
📝آیت الله مکارم: سوّم: دست بسته نماز خواندن. اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضی از فرق اسلامی انجام می دهند، حتی ّ اگر به قصد ادب دستها را روی هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هر چند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روی فراموشی و ناچاری یا برای کار دیگری مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد.
📝آیت الله نوری:سوم: از مبطلات نماز آن است که دستها را روی هم بگذارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#زمان_واجب_شدن_زکات
💬سوال:
زكات مواردی كه واجب است چه وقت بر شخص مكلف واجب میگردد⁉️⁉️
✅پاسخ:
زكات گندم و جو وقتی واجب میشود كه به آنها گندم و جو گفته شود و زكات كشمش بنابر احتیاط وقتی واجب میشود كه غوره است، و موقعی كه خرما قدری خشك شد كه به او ثَمر میگویند زكات آن واجب میشود، ولی وقت دادن زكات در گندم و جو موقع خرمن شدن و جدا كردن كاه آنها و در خرما و كشمش موقعی است كه خشك شده باشند
🆔👇👇
@resule10📚
#دوران_نامزدی
💬سوال:
دوران نامزدى
پرسش 370 . تفريح و رفتن به گردش با نامزد خود ـ كه هنوز عقد نكرده است ـ چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
تا زمانى كه عقد شرعى خوانده نشده، جايز نيست.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#تغییر_رنگ_نماز_گزار_بر_اثر_جلوگیری_کردن_از_خنده
💬سوال
اگر نماز گزار بر اثر جلوگیری کردن ازخنده رنگش تغییر کند نمازش باطل است باید دوباره بخواند⁉️⁉️
💠پاسخ اجمالی:
اگر برای جلوگیری از صدای خنده حالش تغییر کند (۱)، مثلًا رنگش سرخ شود، (۲) چنانچه از صورت نمازگزار بیرون رود، باید نمازش را دوباره بخواند.
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی:) به حدّی که از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است.
📝آیت الله مکارم: و رنگش سرخ شود و بدن تکان بخورد به طوری که از شکل نمازگزار بیرون رود، نماز او باطل است و اگر به این حدّ نرسد، اشکالی ندارد.
(۲) 📝آیات عظام :خوئی، تبریزی:بهتر آن است که ((زنجانی:) بنا بر احتیاط مستحب) نمازش را دوباره بخواند.
📝آیات عظام اراکی: بنا بر احتیاط واجب باید ((سیستانی:) احتیاط واجب آن است که) نمازش را دوباره بخواند. (بهجت:) نمازش صحیح است.
📝آیت الله فاضل: چنانچه به حدّی باشد که از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚