eitaa logo
وب‌سایت رِواق معرفت
829 دنبال‌کننده
485 عکس
246 ویدیو
12 فایل
↭💠﷽💠↭ 🌐 "رواق معرفت" وابسته به "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز"، کانال رسمی نشر آثار و فعالیت‌های حجت‌الاسلام امین شمشیری در ساحت «عرفان، فلسفه، كلام و جريان‌شناسی‌دينی» می‌باشد. 👤 ادمین: @hessamkalhori ☎️ 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/mtsaz_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ دلایل جذب افراد به عرفان‌واره حلقه ✍️ برگرفته از کتاب عرفان‌واره‌ی حلقه▫️دوره‌ی تکمیلی 🍃 آنچه در این مقاله می‌خوانید: ▪️دلایل جذب افراد به عرفان‌واره حلقه ▫️۱. ادعای درمان انواع بیماری‌ها ▫️۲. ضعف معرفتیِ مبتلایان ▫️۳. به دنبال دینِ انسانی و غیرحقیقی ▫️۴. جاذبه‌های ماورائی و کشف و شهود عرفانی ▫️۵. فرار از خلأ معنوی ناشی از جهان مُدرن ▫️۶. تبلیغات گسترده دشمن، ضد تشیّع و انقلاب اسلامی ▫️۷. ادعاهای علمی ▫️۸. درآمدهای زود حاصل و تحصیل مال نامشروع ▫️۹. پایگاهی برای آسیب خوردگان اجتماعی ▫️۱۰. جذابیت‌های کاذب 🔅مشاهده متن کامل مقاله در لینک زیر: 🌐 yun.ir/idlmk4 ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
🍃 «هو العلیم» 🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 🍃 عناوین جلسه هشتم انسان شناسی عرفانی راهکار عرفان اسلامی برای خودشیفتگی انسان، ریشه‌ای است ▫️به همین منظور باید نسبت انسان با خداوند مشخص بشود ▫️سه دیدگاه کلی پیرامون نحوۀ رابطۀ خداوند با موجودات مطرح است▫️ دیدگاه نخست متعلق به حکیمان مشایی و بیشتر متکلمان است. در این رویکرد وجودات بسیار و کاملا مباین بالذات و منعزل از يكديگری در خارج وجود داشته که اشتراک آن‌ها تنها تحت عنوان مفهوم وجود و در ذهن است ▫️دیدگاه دوم نظر مرحوم صدرا رضوان‌الله‌علیه است که در آن همه موجودات به یک وجود موجود هستند و آن وجود شدت و ضعف پذیر است. در تبیین این دیدگاه می‌توان به یک نور بسیار قوی تمثیل جست که در منشأ خود بسیار قوی و هر چه از آن دور می‌شود ضعیف‌تر تا اینکه نهایتا در تاریکی محو می گردد؛ یعنی شدت و ضعف داشته و اصطلاحا تشکیکی است و از آن به تشکیک خاصی یاد می شود ▫️ دیدگاه سوم موردپسند عارفان الهی است. آنان بر این باورند که وجود اصیل یکی بیش نیست و او خداوند است. در این نگاه وجود تنها برای خداوند بوده و هر آنچه هست «نمود»، «تجلی»، «ظهور» و «سایه» است. نکته حائز اهمیت آن است که در نظریه وحدت وجود کثرات خارجی نفی نمی‌شود بلکه کثرت در مظاهر و شئون وجود است نه در اصل وجود. 🎙دریافت فایل صوتی 📢 https://eitaa.com/azadieks/738 🔆 کانون‌های علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.org 🆔 https://eitaa.com/azadieks 🔆 وب‌سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 https://revaghemarefat.ir 🆔 https://eitaa.com/revaghemarefat_ir
🍃 «هو العلیم» 🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 🍃 عناوین جلسه نهم انسان شناسی عرفانی خودشیفتگی و اظهار وجود مطابق روایات و احادیث قدسی موجب در هم شکسته شدن انسان می‌شود ▫️ از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده که حضرت فرمودند: خداوند مى‌فرماید: عظمت، رداى من است و کبریا پیراهن من. پس هر کس در این دو صفت با من به مقام منازعه برخیزد، من عظمت و بزرگى او را مى‌شکنم ▫️ یکی دیگر از ویژگی های انسان معیوبِ مدرن، عقلانیتِ ابزاری است ▫️ چنین عقلانیتی دنیوی و زمینی است و با آخرت و تعبد به هیچ وجه سازگاری نداشته و صرفا داری هدف و جهت مادی است ▫️ حس گرایی افراطی محصول عقلِ ابزاری و عقلانیتِ خودبنیاد است▫️ عقلانیتِ ابزاری مدرن حیله ای برای فرار از تعبد و معنویت است▫️ عقلانیتِ ابزاری، در پی سلطه جویی بر همگان است▫️جهت‌گیری اصلی عقلانیتِ ابزاری تسلط آدمی بر طبیعت است. 🎙دریافت فایل صوتی 📢 https://eitaa.com/azadieks/744 🔆 کانون‌های علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.org 🆔 https://eitaa.com/azadieks 🔆 وب‌سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 https://revaghemarefat.ir 🆔 https://eitaa.com/revaghemarefat_ir
29.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️توحید در عرفان‌واره حلقه | جلسه هفتم | بخش‌ دوم ▪️ترک احترام به حضرت سلیمان نبی علیه‌السلام در عرفان‌واره حلقه به بهانه‌ی مُلک خواستن او، انحصار طلبی، بی‌توجهی به شعور الهی و… 📽ویدئوی آموزشی | بهار ۹۸ ⏱ ۸ دقیقه و ۱۵ ثانیه ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
☘️ شاگردان پربرکت مرحوم قاضی رضوان‌الله‌علیه 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم» 🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 🍃 عناوین جلسه دهم انسان شناسی عرفانی امروزه بسیاری از متفکّران و مصلحان غربی به این باور رسیده‏اند که بحران‏های اجتماعی جهان غرب ریشه در بحران اخلاق و معنویت دارد | اندیشمندانی چون ماکس وبر که از جامعه‌شناسان تأثیرگذار معاصر به شمار می‌روند، معتقدند، عقلانیتی که در غرب ظهور و اصالت پیدا کرده به دلیل شأن ابزاری‌اش، قصدِ معرفتی نداشته و فقط قصد سلطه‌طلبی دارد | تفاوت عقل دینی و عرفانی با عقل خودبنیاد و ابزاری |‌ عرفان با عقلانیت و عقل مخالف نیست و اگر گاهی عقل را تحقیر می کند دلایلی دارد | 1. مخالفت با عقل در شناخت ذات الهی 2. مخالفت با انحصار طلبی عقل 3. مخالفت با عقلی که مغلوبِ خیال شده است 4. مخالفت با عقل در مرحله شهود | يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول. 🎙دریافت فایل صوتی 📢 https://eitaa.com/azadieks/756 🔆 کانون‌های علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.org 🆔 https://eitaa.com/azadieks 🔆 وب‌سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 https://revaghemarefat.ir 🆔 https://eitaa.com/revaghemarefat_ir
🍃 «هو العلیم» 🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 🍃 عناوین جلسه یازدهم انسان شناسی عرفانی انسان در آغاز ورود به این جهان و در نخستین مرتبه از مراتب نفس با دیگر حیوانات هیچ تفاوتی نمی کند ▫️ آثار زندگی جسمانی انسان به تدریج گسترش می یابد و صفات نفسانی او رفته رفته بیش تر ظاهر می شود▫️ آرام آرام قوه شهوت و قوه غضب و صفات زیرمجموعه آن ها همچون حرص، حسد، بُخل، سفاهت، حیله گری، تکبر و ظلم رخ می نمایند؛ یعنی همه آن صفاتی که نتیجه دوری و احتجاب از معدن صفات کمالی است ▫️ در چنین اوضاع و احوالی با بارقه ای از انوار رحمت حق تعالی می توان امید بست چنین انسانی از خواب های سبک و سنگین غفلت و جهالت برخیزد و متذکر مبدئی که از آنجا آمده است و معادی که به آنجا بازخواهد گشت، بشود▫️ وظیفه سنگین عالمان دینی ▫️ بیداری از غفلت و جهالت ▫️ توبه ▫️ انابه ▫️ ترک فضول دنیا▫️ ایقاظ النائمین صدرالمتالهین شیرازی 🎙دریافت فایل صوتی 📢 https://eitaa.com/azadieks/762 🔆 کانون‌های علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.org 🆔 https://eitaa.com/azadieks 🔆 وب‌سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 https://revaghemarefat.ir 🆔 https://eitaa.com/revaghemarefat_ir
♥️ الگوی همیشگی جوانان 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: امام حسن و امام حسین را گفته‌اند: «سیّدی شباب اهل الجنّة». با این که اینها همیشه جوان نبودند و به سنین پیری هم رسیده‌اند، یعنی جوانی اینها باید به عنوان یک همیشه در مقابل چشم جوانهای دنیا باشد. ۱۳۸۳/۰۵/۱۷ 🌙 @Khamenei_ir
🍃 «هو العلیم» 🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 🍃 عناوین جلسه دوازدهم انسان شناسی عرفانی مراحل پنجگانه هجرت الهی انسان ▫️ مرحله نخست: معرفتِ طریق، مقدم بر هجرت ▫️ انسان ابتدا باید بداند این هجرت از کجا تا به کجاست؛ یعنی مبدأ و مقصد آن را بشناسد ▫️ چرایی غفلت؟ ارتباط انسان با موجودات اين عالم، او را در خواب غفلت فرومی‌برد و از شور و حرارت توجه به عالم قدس، كه جان و حقيقتش ازآنجا است، غافل مى‌گرداند▫️ مرحله دوم. آغاز هجرت▫️ این‌که آدمی تا کجا بتواند به سیر و سلوک خود ادامه داده و از چه عوالمی عبور نماید جملگی وابسته به تضعیف «نفس» یا همان «من» است▫️ مرحله سوم: سرعت بخشیدن به حرکت▫️سارِعوا اِلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم▫️ کوتاهی عمر ، سختی راه و دوری مقصد لازم می دارد که به حرکت خود در مسیر سرعت دهد ▫️ مرحله چهارم: ضرورت سبقت گرفتن ▫️ فاستَبِقُوا الخَیر ٰتِ اِلَی الله مَرجِعُکُم جَمیعا ▫️ مرحله پنجم: امامت پرهیزگاران▫️ نباید گمان کرد که اگر از حق تعالی بخواهیم که ما را امام و پیشرو متقیان قرار دهد ، در ورطه تکبر یا خودبزرگ بینی افتاده ایم؛ بلکه بسیار پسندیده است که آدمی به قدری خوب باشد که خوبان و پرهیزکاران به او اقتدا کنند. 🎙دریافت فایل صوتی 📢 https://eitaa.com/azadieks/770 🔺به علت خطا در سامانه جلسه کامل ضبط نشده است. 🔆 کانون‌های علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.org 🆔 https://eitaa.com/azadieks 🔆 وب‌سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 https://revaghemarefat.ir 🆔 https://eitaa.com/revaghemarefat_ir
🍃 «هو العلیم» 🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 🍃 عناوین جلسه سیزدهم انسان شناسی عرفانی ویژگی نخست انسان سالم: توجه به باطن اعمال▫️رمز و مرز جدایی انسان سالم از معیوب، تلاش در حرکت به سوی باطن اعمال و اعمال باطنی است ▫️ ممکن است کسی اهل نماز و روزه و ... هم باشد اما از نوع انسان های معیوب باشد چون عقاید و باورهایی سطحی دارد و در ظواهر گرفتار است▫️ علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه رعایت شریعت و احکام ظاهری را مرحله عمومى تقوا دانسته و برای نیل به باطن دین، طریقت و دستورات سلوکی را لازم می‌دانند. به عقیدۀ ایشان افرادی که صرفا به ظواهر شریعت اکتفا کرده و دست به سلوک نزده‌اند، کوچک‌ترین قدمی در معرفت حقایق برنداشته‌اند▫️ اگر فرد بخواهد از یک انسان معیوب که غالبا بی هدف، سردرگم، افسرده، غمگین، گرفتار در گناه و دلبسته به مادیات است رهایی پیدا کرده و به سوی سلامت و انسان سالم شدن حرکت کند باید علاوه بر انجام ظواهر شریعت به باطن و ملکوت آنان توجه ویژه داشته باشد▫️از بین رفتن خودخواهی با توجه به اعمال باطنی 🎙دریافت فایل صوتی 📢 https://eitaa.com/azadieks/778 🔆 کانون‌های علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.org 🆔 https://eitaa.com/azadieks 🔆 وب‌سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 https://revaghemarefat.ir 🆔 https://eitaa.com/revaghemarefat_ir
31.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️توحید در عرفان‌واره حلقه | جلسه هفتم | بخش‌ سوم 🔅مدرس: استاد امین شمشیری 📽ویدئوی آموزشی | بهار ۹۸ ⏱ ۸ دقیقه و ۳۶ ثانیه ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
🍃 «هو العلیم» 🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ 🍃 عناوین جلسه چهاردهم انسان شناسی عرفانی سفر سلوکی انسان از عالم مادی به‌سوی خداوند و خروج از أنانیت و خودخواهی به‌سوی خداخواهی است ▫️ یکی از نکاتی که در مسیر سلوک یاری‌دهندۀ حرکت انسان و کمک دهنده به خروج از خودخواهی و خداخواه شدن اوست توجه به انواع اعمال و تحلیل صحیح از آن‌هاست ▫️ ملکوت اعمال از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ▫️ معاذ گفت يا رسول اللَّه آيا قول خداى تعالى كه می‌فرماید: «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً» را ديده‏اى؟ پس پيامبر فرمود: اى معاذ از امر بزرگى سؤال كردى آنگاه چشمان مباركش را فروبست سپس فرمود: ده طایفه از امّت من به‌طور پراكنده محشور می‌شوند... ▫️ سرمایه گذاری روی باطن اعمال (نماز) ▫️ نماز فرياد زند خدا نگهت دارد چنانچه نگهم داشتى و تو را به خدا سپارم چنانچه مرا سپردى به فرشته‏اى كريم و هر كه بى‏عذرى بى‏وقت آن را بخواند و درست ادا كند فرشته آن را سياه و تاريك بالا برد و آن نماز فرياد كشد خدا ضايعت كند چنانچه ضايعم كردى و رعايتت نكند چنانچه رعايتم نكردى. 🎙دریافت فایل صوتی 📢 https://eitaa.com/azadieks/782 🔆 کانون‌های علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.org 🆔 https://eitaa.com/azadieks 🔆 وب‌سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 https://revaghemarefat.ir 🆔 https://eitaa.com/revaghemarefat_ir