eitaa logo
وب‌سایت رِواق معرفت
829 دنبال‌کننده
485 عکس
246 ویدیو
12 فایل
↭💠﷽💠↭ 🌐 "رواق معرفت" وابسته به "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز"، کانال رسمی نشر آثار و فعالیت‌های حجت‌الاسلام امین شمشیری در ساحت «عرفان، فلسفه، كلام و جريان‌شناسی‌دينی» می‌باشد. 👤 ادمین: @hessamkalhori ☎️ 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/mtsaz_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 برگرفته از کتاب قفس زرین؛ جلد اول | اثر امین شمشیری ▫️انواع سنّت: سنّت به یک اعتبار قابل تقسیم بندی به «ثابت»، «متغیر» و «خرافی» است. ▫️سنت ثابت: سنّت‌هایی الهی، ثابت و لا یتغیّر هستند که کاملاً با فطرت آدمی تناسب داشته و وابسته به زمان و مکان خاصی نیستند. این سنّت ها تحت هیچ شرایطی با گذشت زمان تغییر نمی‌کنند بلکه تکامل می‌یابند و ریشه‌دارتر می‌شوند ... ▫️سنت عادی: شیوه‌ها و روش هایی از زندگی انسانی هستند که نسبت به مقتضیات زمان یا موقعیت مکانی شأنیت وجود پیدا کرده و سپس رواج یافته‌اند. این بخش از سنّت در طول تاریخ، با از دست دادن داعیه‌های اولی‌شان، با پویایی فکر انسان در تعارض بوده‌اند و این بخش از سنّت است که در مقابل پیشرفت‌های صحیحِ تجدّد، مشکل ساز است. و... ▫️سنت های خرافی: سنّت‌هایی هستند که نه منشأ الهی دارند و نه عقلانی و گاهی مرموز هستند. سنّتهای خرافی، آن بخش از سنّت هستند که جاهلانه و بدون هیچ وجه عقلانی بر جای مانده‌اند. بعضاً با جنبه‌های اسرار آمیز بخشی از اعتقادات دینی در هم تنیده شده‌اند، تفکیک آنها را از هم مشکل نموده است. 🆔 @revaghemarefat_ir
✍🏻 برگرفته از کتاب قفس زرین؛ جلد اول | اثر امین شمشیری ▫️تفکیک سنّت: چرا باید سنّت را تفکیک کنیم ؟ چرا باید اجزای مقدس، ثابت و لا یتغیّرِ سنّت از اجزای زمانمند و مکانمند آن جدا شود؟ ▫️پاسخ آن است که: چه بسا مسامحه و سهل انگاری این مهم، سبب سرایت تقدسِ بخشی از سنّت به بخش متغیر و غیر مقدس آن شود؛ و اینجاست که ممکن است جمعی برای حفظ جاه و مال و منال خود و به بهانه‌ی دفاع از حریم اعتقادات دینی، با جمود و تحجّر، جامعه‌ای را به ایستایی و عقب ماندگی بکشانند [مثل مدعیان طرفداری از سنّت که تجدّد را مطلقاً رد می‌کنند] و جمعی دیگر به بهانه‌ی پیشرفت و تمدّن و به ناحق، دین و اجزای مقدس سنّت را عامل رکود و عقب افتادگی بدانند. [مثل مدعیان روشنفکری که سنّت را می‌کوبند و مطلقاً تجدّد را می‌پذیرند] 🆔 @revaghemarefat_ir
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️خاستگاه عرفان واره حلقه | بخش سوم 🔅مدرس : استاد امین شمشیری 📽ویدئوی آموزشی ⏱ ۸ دقیقه و ۱۵ ثانیه ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
⚫️ مخالفت با ذکر زبانی و یاد خدا در عرفان واره حلقه ✍️به قلم حجت الاسلام امین شمشیری | آنچه در این مقاله می خوانید: الف: جایگاه ذکر در تشکیلات حلقه 1. ایجاد قفل ذهنی 2. ایجاد اختلال 3. ذکرِ بدون حفاظ و حمله‌ی موجودات غیر ارگانیک 4. ذکر و تمرکز یعنی زندانی شدن ب: نقد و بررسی یکم: جایگاه ذکر در ادیان الهی دوم: منع ذکرگویی نشانه‌ای برای استفاده از جنّیان سوم: جذب افراد به سازمان با اشاعه خرافات چهارم: تقلیل ارزش ذکر پنجم: ادعای بدون دلیل 🔅مشاهده متن کامل مقاله در لینک زیر: 🌐 http://yun.ir/wjfeu4 ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️شدت یافتن افراط گرایی ضد عارفان الهی ✍🏻 بیانیه مهم «استاد واسطی» حاکی از شدت یافتن افراط گرایی کم سابقه و برنامه ریزی شده ای در مشهد مقدس می باشد که توسط جمعی از ... اهانت هایی به بزرگان عرفان صورت گرفته است. این بار نیز به اذن الهی این شیطنت و بی دینی به نفع جریان توحید و عرفان خاتمه یافته و حرمت شکنان، نتیجه ای جز سیه رویی دنیوی و اُخروی نصیبشان نمی گردد. بس تجربه کردیم در این دِیر مکافات با دُردکشان هر که درافتاد برافتاد 🆔 @revaghemarefat_ir
21.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️خاستگاه عرفان واره حلقه | بخش چهارم 🔅مدرس: استاد امین شمشیری 📽ویدئوی آموزشی ⏱ ۶ دقیقه و ۱۴ ثانیه ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
🍀 دو معنای ممدوح و مذموم تصوف در بیان مرحوم الهی قمشه ای از اساتید علامه حسن زاده آملی بطور كلّى اگر معنى تصوّف و صوفى عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة الله و تخلّق به اخلاق الله و تهذيب نفس به عبادت و رياضت و مجاهده است و مخالفت‏ هواى نفس و تزكيه روح و پاك ساختن دل از عشق و محبت ماسوى الله است و هدايت و تربيت خلق به معرفت و خداشناسى و اخلاق حسنه و علم و عمل خالص و ذكر و فكر در اسماء و اوصاف الهى است و ترك شهوات حيوانى و فضولات دنيوى و احسان و خدمت بى‏ريا به خلق است و دستگيرى از بيچارگان و اعانت مظلومان و ارشاد گمراهان وادى توحيد و خداشناسى است به حقيقت آنان شاگردان عالى مدرسه انبيا و اين طريقه قرآن و مدرسه قرآن است كه خلق را بر آن دعوت فرموده و پيروى حقيقى چون اصحاب صفه از رسول اكرم و اوصياى اوست صلوات الله عليهم اجمعين. ليكن بايد دانست كه مصداق تصوّف و صوفى و عارف بالله باين معنى نادرى را در دوران عالم مى‏توان يافت مانند زيد و اويس قرن و كميل و ميثم و خواجه ربيع و ابو بصير و هشام حكم و پسر ادهم و امثالهم در زمان ابو نصر و ابو على و ابو الحسن و ابو سعيد ابو الخير و خواجه طوسى و محيى الدين و عارف رومى و سنائى و حافظ و سعدى و شيخ اشراق و صدرا و فيض و حكيم سبزوارى بوده‏اند و يا اينان خود از آن عارفان و صوفيان صفايند. اما امروز كه اثرى از آن عالمان عارف صاحب سرّ امام كمتر يافت مى‏شود خداى ما را به آن خداپرستان واقعى ره نمايد و به مقام شامخ آنان برساند كه آنها انسان حقيقى و خضر و موساى عقل و زنده به آب حيات معرفةالله‏اند. و اگر معنى صوفى و تصوّف عبارت از ادّعاى دروغ مقام ولايت است و نيابت خاصّه به هواى نفس و حبّ رياست و خرقه‏بازى و سالوسى و ريا و دكّان‏دارى و فريب دادن مردم ساده‏لوح (در عين حال مشتاق معارف حقه) و تشكّلات و امور موضوعه موهوم و القاء اوهام و تخيّلات بر مردم زودباور به ادّعاى كرامات دروغ كه عارف براستى گويد: صوفى نهاد دام و سر حقّه باز كرد▫️بنياد مكر با فلك حقّه‏باز كرد تا بالنتيجه از لذّات حيوانى و شهوت دنيوى كاملا برخوردار گردند و به افسون و فريب جمعى را گرد خود به نام فقر و درويشى و ارشاد جمع كرده و دكّانى از آيات و اخبار عرفانى و گفتار نظم و نثر بزرگان حكماء و علماى ربّانى باز كنند و حرف مردان خدا را بدزدند براى متاع دكان خود چنانكه عارف قيّومى ملّاى رومى فرمايد : چند دزدى حرف مردان خدا▫️تا فروشى و ستانى مرحبا و آه و ناله‏هاى شيطانى و نفس‏هاى سرد بى‏حقيقت كشيدن و خلسه و رعشه ريا و خودنمايى براى آنكه در دلهاى مردم ساده‏دل جاى گرفته و از دنياى آن بهره گيرند و بر آنها به افسون و نيرنگ ذكر قلبى و سخنان ذوقى القاء كنند و از آخرت و مقامات اولياء و مراتب سعادت روحانى سخن گويند و خودشان جز سعادت مادّى و لذّات فانى بدن دنيوى به جايى معتقد نباشند. دائم به فكر آنكه ثروتمندى را به دام آرند و از مال او و ارادات او تمتّع و اعتبارى يابند و در مريدان هيچ تأثير كمال نفس و صفاى روح و خداشناسى و خداپرستى و تقوى نداشته بلكه تنها به رعونت و خودپسندى و رياكارى و كبر و نخوت آنها بيفزايند و مردم را از استعداد فطرى توحيد و شوق ذاتى معرفة الله خارج كرده به وادى ضلالت و راه ريا و سمعت كشند و اين‏گونه صوفى در هر دوره بسيار بوده و هستند ضعف الطالب و المطلوب، گر اين است معنى صوفى صد نفرين حق بر اين مردم باد كه بدنام‏كننده نكونامان عالمند. و از حديث حضرت على علیه السلام در اصول كافى در بيان تقسيم علماء به علماى حقيقى متّقى خداپرست مخالف هواى نفس كه هادى و خيرخواه و خدمتگزاران معنوى خلقند، و ديگر علماى ظاهرى مدّعى رياكار و مجادل و رياست طلب و طالب جاه و جلال دنيوى كه مضلّ و گمراه‏كننده مردم‏اند اين دو معنى را كه در تصوّف گفتيم به خوبى توان دريافت. 📖 هزار و يك كلمه ؛ ج‏2 ، صص109 – 111 📚حسن زاده آملى (علامه )؛ حسن؛ هزار و يك كلمه، 6جلد، بوستان كتاب - قم، چاپ: سوم، 1381. 🆔 @revaghemarefat_ir
🍃 حقیقت عرفان حقيقت عرفان‏ و شهود و نتيجه رياضت و سلوك، رفع حجاب از وجه حقيقت و رؤيت ذُلّ عبوديّت و اصل فقر و تدلّى است در خود و در همه موجودات. آداب الصلاة؛ ص۱۱ 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
⚫️ عرفان‌واره حلقه از مادی‌انگاری تا انکار فرشتگان ✍️به قلم حجت الاسلام امین شمشیری | آنچه در این مقاله می خوانید: الف: تفسیر مادی از ملائکه ۱. فرشتگان پرسش‌کننده در قبر ۲. انکار مراتب فرشتگان ب: نقد و بررسی یکم: مادی نبودن فرشتگان دوم: سمبلیک نبودن فرشتگان پرسش‌کننده‌ی قبر سوم: مراتب مختلف فرشتگان 🔅مشاهده متن کامل مقاله در لینک زیر: 🌐 yun.ir/nrkrqb ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا