eitaa logo
وب‌سایت رِواق معرفت
840 دنبال‌کننده
453 عکس
240 ویدیو
12 فایل
↭💠﷽💠↭ 🌐 "رواق معرفت" وابسته به "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز"، کانال رسمی نشر آثار و فعالیت‌های حجت‌الاسلام امین شمشیری در ساحت «عرفان، فلسفه، كلام و جريان‌شناسی‌دينی» می‌باشد. 👤 ادمین: @hessamkalhori ☎️ 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/mtsaz_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 «هوالعلیم» 🎞 دسترسی آسان به وبینار «راهکارهای معنوی در مواجهه با افسردگی» 🌀 جلسۀ یکم | جلسۀ دوم 👤 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین‌ شمشیری 🗓 تابستان ۱۴۰۲ 🏷 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🔴 عامل رواج شهوات؛ علم یا فرهنگ؟ 📌اشتباه اينجاست كه عدّه‌اى خيال می‌كنند، آن چيزى كه موجب می‌شود ش
🔴 بى‌بند‌و‌بارى؛ راه مبارزه با ملّت‌هاى انقلابى 📌 ملّت‌هاى انقلابى تا وقتى كه پارسايى انقلابی‌شان را دارند، تا وقتى جوان‌هايشان، مردها و زن‌هايشان همچنان مقيّد و پايبند به طهارت و تقوا هستند، روحيّۀ سلحشورى و شجاعت و مقاومت و مردانگى در آن‌ها زياد هست. 📌 آن‌وقتى كه در سراشيب فحشا و فساد و بى‌بندوبارى لغزيدند، همه چيز تمام می‌شود. 📌اين‌ها اين كار را می‌خواستند براى كشور ايران بكنند. ✨ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله؛ ۱۳۶۳/۱۰/۱۴ 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
▪️نشانه‌های دلِ بیمار 🍃گفت: علامت دل بیمار، چهار چیز است: یکی آن که از طاعت حلاوت نیابد. دوّم آن که از خدای عزوجل ترسناک نبود. سیّوم آن که در چیزها به عبرت ننگرد. چهارم آن که فهم نکند از علم آنچه می‌شنود. 👤 ‏ 📖 تذكره الأولياء؛ القسم‌‏الاول ؛ صص ۱۲۸. 📚 فريد الدين عطار نيشابورى، تذكره الأولياء، ج۱،چ۱، لیدن، مطبعه ليدن، ۱۹۰۵ م. 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
📬 نامه‌های عرفانی 📩 دوری از علما و صلحا 📄 بعضی گمان می کنند که ما از ترک معصیت عبور کرده ایم! غاف
📬 نامه‌های عرفانی 📩 انسان با خودش محشور است 📄 اگر ظاهر را آفتى رسد، جمال و زيبايى ظاهر از انسان مى‌رود. اگر خوى‌هاى ناپسند در باطن نشيند، سيرت انسان را كه همان حقيقت انسان است به صورت‌هاى بسيار زشت در مى‌آورد، با همان صورت‌ها كه هيآت اعمال اوست محشور مى‌شود و انسان هم با آن‌ها محشور است، و هميشه انسان با خودش محشور است خودش اعمال خودش است و اعمال او خود اوست؛ همه جا دوش به دوش‌اند؛ مكافات و عمل. ✨علامه حسن زاده آملی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه 🏷 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🟡 فرجام‌شناسی عرفان‌واره حلقه – بخش سوم ✍️ برگرفته از کتاب عرفان‌واره‌ی حلقه▫️دوره‌ی تکمیلی 🔅مشاهد
🟡 فرجام‌شناسی عرفان‌واره حلقه – بخش چهارم ✍️ برگرفته از کتاب عرفان‌واره‌ی حلقه▫️دوره‌ی تکمیلی 📑 مشاهده متن کامل مقاله ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
❓پاسخ به شبهات اعتقادی 🎞 پرسش ۱۳: چه تفاوت‌هایی میان جریان مثبت‌اندیشی با روان‌شناسی مثبت‌گرا وجود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به شبهات اعتقادی 🎞 پرسش ۱۴: چه تفاوت‌هایی میان جریان مثبت‌اندیشی با روان‌شناسی مثبت‌گرا وجود دارد؟(بخش دوم) ✨ استاد امین شمشیری ⏳ ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه 📥 لینک دانلود و مطالعه کتاب واکاوی جریان مثبت‌اندیشی 🏷 🏷 🏷 ⚪️ وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🌐 وب‌گاه | آپارات | ایتا 🆔 @revaghemarefat_ir
🍃 آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ✨به پروردگارشان ايمان آوردند و بر هدايتشان افزوديم. ▫️کهف: ۱۳ ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
✨ «هو العلیم» 📚 سلسله دروس جریان‌شناسی؛ دوره مقدماتی «سنّت و تجدّد» 🎙فایل صوتی جلسه ۳ از ۱۲ ⏳۳۰ دق
جریان شناسی 4.mp3
9.43M
«هو العلیم» 📚 سلسله دروس جریان‌شناسی؛ دوره مقدماتی «سنّت و تجدّد» 🎙فایل صوتی جلسه ۴ از ۱۲ ⏳۲۶ دقیقه 📖 مبحث: جریان‌شناسی دینی 👤 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🗓 زمستان ۱۳۹۹ 🔰 نشر برای نخستین‌بار (از دوره‌های مجازی زمان کرونا) 🍃 عناوین جلسه پیشرفت علوم بشری بعد از قرون وسطی | تحول‌های علمی و الهیاتی پدید آمده از قرن هفدهم تا نوزدهم | هیوم و کانت و مقابله با عقل گرایی | تجربه دینی شلایر ماخر | راهکار مناسب برای تکرار نشدن مسئله غلبه تجدّد بر سنت در ایران | گزینش تجدد و اصلاح و احیاء سنت. 🏷 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
✨ بسم‌ الله الرحمن الرحیم 💠 چکیدۀ جلسه سوم دوره مقدماتی جریان‌شناسی «سنّت و تجدّد» 📌 تعریف مدرنیته
بسم‌ الله الرحمن الرحیم 💠 چکیدۀ جلسه چهارم دوره مقدماتی جریان‌شناسی «سنّت و تجدّد» ● ۱. پس از دوران یک هزارساله و تاریک «قرون وسطی» در اروپا، به تدریج با پیشرفت علوم بشری مواجه می شویم. پاره‌ای تحول های مهم، گذار از دوران سنّتی به مرحله جدید را رقم زده است. تحول‌های علمی در حیطه‌های مختلف از جمله کیهان‌شناسی، فلسفه، زیست شناسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، روان‌کاوی و اخیرا فیزیک کوانتوم و نیز تحول‌های الهیاتی که تحت تأثیر علم پدید آمده است. ● ۲. قرن هفدهم: از جمله چهره‌هایی که بر این روند تاثیرگذار بوده است گالیله ریاضیدان، منجّم و فیزیکدان بزرگ ایتالیایی است که در قرن هفدهم میلادی می‌زیسته است. او منشأ تحول جدی در علوم شده است. نیوتن نیز بعد از گالیله در این زمینه تاثیرگذار بوده است. تحولی که به دست گالیله ایجاد شد در حیطه‌ی کیهان‌شناسی بود. پیش از گالیله، کپرنیک در رد نظریه‌ی بطلمیوسی، ثابت کرده بود که خورشید، مرکز هستی است نه زمین. اما نظر وی مورد مخالفت کلیسا قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده بود تا به مدت ۱۷۰۰ سال نظریه‌ی زمین مرکزی بطلمیوس بر دنیای علم حاکم باشد. مخالفت کلیسا از آن رو بود که انسان مرکز عالم و محور آن بود و نظریه‌ی بطلمیوس با اشرفیت انسان در هستی هماهنگی داشت. ● ۳. قرن هجدهم: سده هجدهم میلادی موسوم به عصر عقل یا عصر روشنگری است. باور دانشمندان در این عصر بر آن بود که عقل توان حل همه‌ی مشکلات بشر را دارد و می‌تواند بهشت انسان را در روی زمین ایجاد کند. در این قرن انتظار بیش از حد از عقل باعث پیدایش «جنبشی مهم بود که خداباوری عقلانی نام داشت. طرفداران این جنبش از مذهبی ساده دفاع می‌کردند که عاری از هرگونه سنن و مراسم بود و بر بنیان عقل به وجود آمده بود. ● ۴. هیوم و کانت و مقابله با عقل گرایی: اما مدتی نمی‌گذرد که دو دانشمند سرشناس غربی هیوم و کانت عقل‌گرایی را دچار چالش می‌کنند. رهیافت هیوم به علم کاملاً تجربی و معرفتی حسی است که مشاهده در آن اساس است. هیوم جنبه‌ی تجربی علم را مهم می‌شمارد، و بر آن است که هرگونه معرفتی، از تأثرات حسی نشات می‌گیرد. هیوم با زیر سؤال بردن معجزه، اصل علیت و برهان نظم نقش زیادی در گرایش به شک و الحاد و مخالفت با دین بازی کرد. ● ۵. قرن نوزدهم: در این قرن ۱. آگوست کنت (۱۷۹۸- ۱۸۷۵) ۲. کارل مارکس (۱۸۱۸- ۱۸۸۳) ۳. چارلز داروین (۱۸۰۹- ۱۸۸۲) ۴. امیل دورکهایم (۱۸۵۸- ۱۹۱۷) ضربات دیگری را به سنت وارد ساختند که در صوت این جلسه عرض شده است. ● ۶. واکنش شلایر ماخر برای نجات سنت و دین، چاره ای به نام «تجربه دینی» بوده است. ● ۷. جمع‌بندی: در غرب، تجدّد بر سنت غلبه یافته است (دلایل در صوت آمده است) و امروزه ما با چنین جلساتی باید راهکار مناسب را برای تکرار نشدن چنین مسئله‌ای در ایران بیابیم. راهکار این نیست که تجدّد را مطلقا رد کنیم (مثل اخباری‌ها و شبه‌اخباری‌ها) بلکه راهکار همان است که سیدجمال، امام و شهید مطهری رضوان‌الله‌علیهم تشخیص داده‌اند یعنی: گزینش تجدد و اصلاح و احیاء سنت. 🏷 🏷 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🔴 بى‌بند‌و‌بارى؛ راه مبارزه با ملّت‌هاى انقلابى 📌 ملّت‌هاى انقلابى تا وقتى كه پارسايى انقلابی‌شان ر
🔴 صدور بى‌بندوبارى به كشورهاى اسلامى 📌 فرهنگ غرب به مفهوم برهنگی و فساد فضاحت‌آمیزی است که امروز بر زندگی بسیاری از زنان در کشورهای غربی سایه افکنده و بر اثر تبلیغات غلط آنها فساد و بی‌بندوباری در این جوامع روزبه‌روز در حال گسترش است. 📌 آن‌ها قصد دارند فسادی را که خود گرفتار آن شده‌اند، به کشورهای اسلامی نیز صادر کنند؛ ولی ما آن را برای زندگی اجتماعی مضر می‌دانیم و روش اسلامی را به‌عنوان بهترین روش، دستورالعمل زندگی خود قرار داده‌ایم. ✨ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله؛ ۱۳۷۳/۷/۲۰ 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
📬 نامه‌های عرفانی 📩 انسان با خودش محشور است 📄 اگر ظاهر را آفتى رسد، جمال و زيبايى ظاهر از انسان
📬 نامه‌های عرفانی 📩 منکر مقامات نباش 📄 پسرم! آنچه در درجۀ اول به تو وصیت می کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنی، که این شیوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیا بپرهیزی، که اینان قُطّاع طریق حق هستند. ✨امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه 🏷 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
💠 گنج‌هاى روزى 🍃 امام على عليه‌السلام: في سَعَةِ الأخْلاقِ كُنوزُ الأرْزاقِ. 🍃 گنج‌هاى روزى، در گشاده‌خويى است . 📖 الكافي؛ ج‏ ۸، ص ۲۳. 📚 كلينى، محمد بن يعقوب؛ الكافي (ط - الإسلامية)؛ چ۴، تهران، ۱۴۰۷ ه. ق. 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
🔴 تنزّل شهودات عرفانی به احساسات جسمانی ۲ 📌در حقیقت روش‌های طاهری نوعی انرژی‌درمانی و تلقین است که
🟢 راهکارهای مقابله با عرفان‌واره حلقه ۱ 📌در مواجهه با عرفان‌های نوظهور بسنده کردن به رویکرد سلبی، کافی نبوده و مشکل را کاملاً برطرف نخواهد ساخت. لازم است پس از منعِ عرفان‌واره‌ها و نقادی آنان، الگویی معنوی و مناسب جوانان معرفی گردد. آنچه در عصر حاضر نیاز افراد به دین و معنویت را شدت می‌بخشد پیچیدگی دنیای مدرن و سرعت بیش‌ازحد تحولات و تنوع روزافزون مادیات است. ✳️ چند دهه قبل استاد مطهری رضوان‌الله‌علیه دراین‌باره جملات بسیار دقیقی را مطرح کرده‌اند: ⚠️ نفوذ و نشر انديشه‏‌هاى بيگانه به نام انديشه اسلامى ... خطرى است كه كيان اسلام را تهديد می‌کند. راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست. مگر می‌شود تشنگانى را كه براى جرعه‏‌اى آب له‏‌له می‌زنند، از نوشيدن آب موجود به عذر اينكه آلوده است منع كرد؟! اين ما هستيم كه مسئوليم. ما به‌قدر كافى در زمينه‏‌هاى مختلف اسلامى كتاب به زبان روز عرضه نكرده‏‌ايم. اگر ما به‌قدر كافى آب زلال و گوارا عرضه كرده بوديم، به سراغ آب‌های آلوده نمی‌رفتند. 🔅وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هدف انقلاب، تحقق توحید در زندگی 🍃 هدف انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم به طور خلاصه عرض بکنیم، عبارت است از محقّق کردن «توحید» در زندگی مردم در کشور. «توحید» در جنبه‌ی معرفتی و مفهومی، یک امری است که به حسب مراتب فهم و معرفت افراد، قابل گسترش است. 🍃 این مفهوم باید در زندگی جامعه محقّق بشود؛ [یعنی] توحید تحقّق پیدا کند در جامعه؛ چون توحید همه‌ی دین است. اصل دین و همه‌ی دین عبارت است از توحید. این هدف انقلاب اسلامی است که حالا جای بحث و حرف و توضیح و تبیین دارد که مجالش اینجا نیست. ✨ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سلمه‌الله؛ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ ۱۴۰۳/۸/۱۷. 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir