.
ایجاد بستری برای شایسته سازی مردم با اقتصاد شکوفا و امنیت. آیه قرآن هم میفرماید:
“فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ “: پس باید پروردگار این خانه را بپرستند پروردگاری که آنان را از گرسنگی نجات داد و از بیمی (که از دشمن داشتند) ایمنی شان بخشید.
عبادت هدف بعثت است. کلام حضرت امیر علیهالسلام از قرآن است.
برای حضرت امیر علیهالسلام اولویتها چگونه است؟! در منطق حضرت علیهالسلام رضایت خداوند بدون رضایت مردم تحقق پیدا نمیکند. بدون اعطای حقوق مردم نمیتوانیم رابطه با خدا پیدا کنیم. کسب رضایت مردم زمینه کسب رضایت خداست. عدالت بستر امنیت است.
حضرت علیهالسلام میفرماید: “فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَى وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا “، دین اسیر دست اشرار بود، در عرصه های مختلف انحراف و تحریف صورت گرفته است.
مشکلات و انحرافات و بدعتهای زیادی به وجود آمده بود، کسانی که معتقد به امامت حضرت علیهالسلام نبودند هوادار بودند نه شیعه امیرالمؤمنین علی –علیه السلام-، معتقد نبودند و اطاعت نداشتند.
حضرت علیهالسلام میفرماید: “لَقَدْ مَلَأْتُمْ قَلْبِي قَيْحا “: قلب من را پر از خون کردید.
“لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا يُطَاع “: کسی که اطاعت نمیشود رأیی ندارد. دیروز فرمانروای شما بودم امروز مأمور.
“إِنِّي لَعَالِمٌ بِمَا يُصْلِحُكُم “: چیزی که شما را اصلاح میکند میدانم ولی بدون همراهی مردم امکان ندارد اتفاق بیافتد. ذهنی که در کودنی قرار دارد چگونه یک استاد ماهر علم را به این منتقل کند.
قرآن میفرماید بینات را نازل کردیم {لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ } تا لیقوم الناس بالقسط، مردم خودشان باید قیام به قسط کنند.
فراهم کردن بستری که مردم خواهان و تشنه و مشتاق عدالت بشوند. مردم باید خواستار عدالت بشوند. وظیفه کیست اگر جامعه عدالت را نمیشناسد، یا نمیخواهد برای آنها عدالت را تبیین کند، چون امکان ندارد مردم عدالت را نخواهند، چون دوست دارند. وظیفه حاکم است تبیین کند که خواست مردم شود.
امیرالمؤمنین در چهار سال و نیم کاری انجام داده که در تاریخ بی نظیر است. آنچه که انبیاء ابلاغ کردند من برای شما ابلاغ کردم. جهادی که حقیقت دین رسول الله که پر از اسرائیلیات شده بود و دین را برده داری و کشورگشایی کرده بود نشان داد.
(یکی از نمونه های نظارت حضرت بر حکام روایتی است که پس از شهادت مولا) “ سوده رفت نزد معاویه اعتراض به حاکم کرد گفت: اگر برکنار کردی تشکر اگر نه ...
معاویه تهدیدش کرد. سوده گفت: کسی که عدل با او مدفون شد. گفت: کی؟ سوده گفت: علی علیه السلام.
داستانی گفت که در مالیات گیری سوده از حاکم به حضرت امیر علیهالسلام اعتراض کرد. حضرت علیهالسلام فرمود: خدایا من امر نکردم به حاکم که به بنده های تو ظلم کند و نامه عزل حاکم را نوشت و داد به سوده که برای حاکم ببرد..”(پایان سخنان دکتر فقیهی)
.
@revayat_ketab
.
روایت کامل سوده؛ عزل فرماندار برای چند کیلو گندم
زنی به نام سودة بنت عمارة الهمدانية “سوده همدانی” از شیعیان امام بود، در جنگ صفین برای تشجیع سربازان و فرزندان دلاورش، اشعار حماسی میخواند که سخت بر معاویه گران آمد و نام او را ثبت کرد.
روزگار گذشت و امام علی علیهالسلام به شهادت رسید و فرماندار معاویه بُسر بن ارطاة، بر شهر همدان مسلط گشت و هرچه می خواست انجام میداد و کسی جرئت اعتراض یا مخالفت را نداشت سرانجام سوده، سوار بر شتر به دربار معاویه در شام رفت و از قتل و غارت و فساد فرماندار به معاویه شکایت کرد. معاویه او را شناخت و سرزنش کرد و گفت: یاد داری که در جنگ صفّین چه میکردی؟ حال دستور میدهم تو را سوار بر شتری برهنه تحویل فرماندارم بدهند تا هرگونه دوست دارد، با تو رفتار کند؟
سوده، در حالی که اشک میریخت این اشعار را خواند:
صلّی الإله علی جسم تضمّنه قبر فاصبح فیه العدلُ مدفوناً
قد حالف الحق لایبغی به بدلاً فصار بالحق والایمان مقروناً
“خدایا درود برپیکر پاکی فرست که چون دفن شد عدالت هم دفن شد،
و خدا سوگند خورده که همتائی برای او نیاورد و تنها او با حق و ایمآنهمراه بود”
معاویه با شگفتی پرسید: چه کسی را میگویی؟ و این اشعار را پیرامون چه شخصی خواندی؟
سوده گفت: حضرت علی علیهالسلام را میگویم که چون رفت، عدالت هم رفت. ای معاویه! فرماندار امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در همدان چند کیلو گندم از من اضافه گرفت، به کوفه رفتم وقتی رسیدم که حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام برای نماز مغرب بپاخاسته بود تا مرا دید نشست و فرمود: حاجتی داری؟
ماجرا را شرح دادم و گفتم: چند کیلو گندم مهم نیست، میترسم فرماندار تو به سوی تجاوز و رشوه خواری پیش رفته آبروی حکومت اسلامی خدشه دار شود.
امام علی علیهالسلام با شنیدن سخنان من گریست و فرمود: خدایا تو گواهی که من آنها را برای ستم به مردم دعوت نکردم.
سپس قطعه پوستی گرفت و بر روی آن نوشت:
“بِسْم اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم، قَد جائَتْکُمْ بَینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوفُوا الْکَیلَ وَ الْمِیزانَ، وَلا تَبخَسُوا النَّاسَ أَشْیائَهُم، وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها، ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ و إذا قرأت كتابي هذا فاحتفظ بما في يدك من عملك حتّى يقدم عليك من يقبضه [منك] و السلام.”
دلیل روشنی از طرف پروردگارتان برای شما آمده است؛ بنابراین، حق پیمانه وزن را ادا کنید! و از اموال مردم چیزی نکاهید! و در روی زمین، بعدازآنکه (در پرتو ایمان و دعوت انبیاء) اصلاح شده است، فساد نکنید! سپس دستور داد که: کارهای فرمانداری خود را برّرسی و جمع آوری کن، تو را عزل کردم و به زودی فرماندار جدید خواهد آمد و همه چیز را از تو تحویل خواهد گرفت.
نامه را به من داد، نه آن را بست و نه لاک و مهر کرد، بلافاصله پس از بازگشت من به “شهر همدان” فرماندار عزل و دیگری به جای او آمد.
.
@revayat_ketab
.
معاویه آن روز شکایت من از چند کیلو گندم اضافی بود، اما امروز به تو شکایت کردم که فرماندار تو “بُسر بن ازطاة” شراب می خورد، تجاوز میکند، مال مردم را به یغما می برد، خون بی گناهان را می ریزد و تو بهجای اجرای عدالت و عزل فرماندار فسادگر، مرا تهدید به مرگ میکنی؟ و ادّعا داری که خلیفه مسلمین می باشی؟
معاویه در حالی که از عدالت حضرت علی علیهالسلام و عشق وفاداری پیروان او به شگفت آمده بود گفت:
هر چه سوده میخواهد به او بدهید و او را با احترام به شهرش باز گردانید .
(سیاست مکرآمیز معاویه را هم ببین که تا قبل از اینکه سوده اشعاری در تبلیغ عدالت علی علیهالسلام بخواند و دستگاه خلافت معاویه را زیر سؤال ببرد، معاویه قصد آزار سوده را داشت اما همین که دید در برابر این اقداماتش سوده هم ساکت نمی ماند و به ضرر او به نفع علی علیهالسلام با اشعار جانسوزش تبلیغ خواهد کرد، فوراً دستورش را تغییر داد.)
.
@revayat_ketab
.
کارشناس سوره با موضوع “حقوق بشر در نهج البلاغه”، اظهار داشت:
“حضرت امیر علیهالسلام نظارت جدی بر کارگزاران و عمال داشت. فرماندارش خطا میکند، خطاها را مقایسه کنیم با خطای مسئولین امروز، او در سر سفره ای حاضر شده که فقط اغنیاء بوده اند و فقرا نمیتوانستند حضور یابند و حضرت امیر علیهالسلام این کار را بر او خطا گرفته اند. الان برخی کارگزاران خودشان از اغنیاء میشوند و یا در روند فساد آمیز کمک میکنند.
کارگزارانی که به طرف تبعیض میروند از همان صدر اسلام بوده اند.
آیا میتوانیم به دلیل فضائل معنوی حقوق بنیادین افراد را در نظر نگیریم (تشکیک فضائل معنوی دلیل برخورداری در مزایای مادی)؟! (پاسخ در رفتار حضرت) امیرالمؤمنین علیهالسلام به سابقه دار اسلام یک درهم به برده هم یک درهم داد.
(اهمیت معرفت افزایی در جامعه از دید حضرت)؛ انتقال محبت آنی و ذائل شدنی است اما معرفت در طول دوره حیات شان سرمایه میشود. ارتقاء شعور و معرفت در مردم که در نظام سیاسی حسن ذاتی برای عدالت قائل باشیم و اگر حسن ذاتی برای عدالت قائل نباشیم به خاطر منافع و مصالح دیگری از عدالت چشمپوشی میکنند و جواز عبور پیدا میکند.” . (جریان نظارت بر اموال شریح قاضی خواهد آمد)
.
@revayat_ketab