🔥سیمون دوبوار فمنیست معروف معتقد است که ازدواج زن را به خدمت مرد در میآورد و او را محدود به محیط خانه و گرفتار تکرار و روزمرّگی میکند در حالیکه اقدام های واقعی ،کار واقعی در انحصار مرد است.
❄️نقد👈 نگرش خداوند به زن به مثابه یک انسان است که هدف از خلقت او رشد و تکامل انسانی اوست؛ زیرا روح که حقیقت انسان است متعلق به جنس مرد یا زن نیست و انسان با روح خود به تکامل میرسد نه با جسم (مؤمنون: 14ـ12).
❄️ بنابراین، دیدگاه قرآن نسبت به زنان متفاوت از مردان نیست. آنها هر دو مخلوقات خداوند هستند و برای رسیدن به هدف والای خلقت که همان بندگی خداوند است تلاش میکنند و هر دو به میزان تلاش خود پاداش میگیرند.
❄️«و هرکس عمل نیک انجام دهد؛ مرد باشد یا زن در حالیکه مؤمن است پس داخل بهشت میشود و ذرّهای مورد ظلم قرار نمیگیرد» (نساء: 12).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔥آدرین سسیل ریچ زن شاعر و فمینیست آمریکایی مینویسد:"زندگی زنان در همه سطوح جامعه بیش از حد به افسردگی و خیال پردازی گذشته و به ما آموزش داده شده است که انرژیهای فعالمان صرف مراقبت از دیگران شود.
( غریزه مادری صفحه ۴۱)
🔥 میریام میدزیان یکی دیگر از فمینیسمتهای تمدن غرب میگوید:" زندگی در خانه و کنار فرزندان مساویست با برق انداختن کفپوش خانه و پاک کردن دماغ بچهها.
(غریزه مادری صفحه ۲۲)
🔥 این سخنان و ایجاد گفتمان آنچنان مادرستیزی و خانوادهگریزی را تبلیغ کرد که سبب شد؛ زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی که از نظر فرهنگی در سال ۱۹۶۰ در آمریکا واقعاً رفتاری شرم آور و انحرافی شناخته میشد؛ بهشدت افزایش یابد.
📃 افزایش ۴۱ درصدی آماری است که اداره آمار آمریکا ثبت کرده است.
اداره سرشماری آمریکا عنوان میکند تعداد خانوادههای نامشروع بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ به ۱۰ برابر افزایش یافته است و در هر ۲۵ ثانیه یک کودک نامشروع آمریکایی به دنیا میآید.
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄
🔰رهبر معظم انقلاب میفرمایند:
" اینها چیزهایی است که به زبان آسان میآید. اینها چالههای عظیم و عمیق و خطرناکیست پیش پای آن تمدن و کسانی که آن تمدن را دارند اداره میکنند و پیش میبرند لغزشگاه عجیبیست، پدر اینها را در خواهد آورد".
(۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
⚡️برخلاف نگاه غرب از نظر اسلام عظمت زن این نیست که بتواند چشم مردها و هوس هوسرانان را به خود جلب کند. این افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است؛ اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرده است
(۲۲ آذر ۱۳۶۸ بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم)
⚡️«زن به یک جایگاه مصنوعی و تصنعی و تشریفاتی که دون شأن، متانت و سکینه و آرامش روحی اوست، احتیاج ندارد.
در طبیعت الهی زن، آنچنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که میتواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را- چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد- به طرف "معنویت"، "پیشرفت" و "علوّ مقامات علمی و عملی" سوق دهد و پیش ببرد.»
(۲۵ خرداد ۱۳۸۴، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم )
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌺زنان باید جایگاه خود را بشناسند
🔖چنانچه بینش غلطی درباره زن وجود داشته باشد، بازسازی کشور به معنای حقیقی و در سطح وسیع آن امکانپذیر نیست.
🔖 بانوان کشور باید نسبت به موضوع زن از نظر اسلام دارای آگاهی لازم و کافی باشند تا بتوانند با اتکا به نظر والای دین مقدس اسلام از حقوق خود به طور کامل دفاع کنند.
🔖آن کسی که باید شأن اسلام را بشناسند و از آن دفاع کند در درجه اول خود بانوان هستند؛
👈بانوان باید بدانند که خدا و قرآن و اسلام درباره آنها چه قضاوتی دارد،
👈 از آنها چه میخواهد،
👈مسئولیت آنها را چه چیزی معین میکند
👈و از آنچه اسلام فرموده و خواسته دفاع کنند.
🔖اگر چنین نکنند، کسانی که به هیچ ارزشی پایبند نیستند به خود اجازه خواهند داد که به زن ستم کنند.
(۲۰ اسفند ۱۳۷۵، برگرفته از بیانات در اجتماع زنان خوزستان)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
الگو دانستن زنان برای تمام انسانها
🌱 خداوند در قرآن کریم براي کوبیدن اندیشههای جاهلی، زن را از مرد بالا میکشد.
🌱 چهار زن را به عنوان نمونه و الگوی تمام بشر معرفی میکند.
🌷 آسیه همسر فرعون
🌷 و مریم دختر عمران
به عنوان نمونه ایمان معرفی میشود.
🔥 همسر نوح
🔥 و همسر لوط
به عنوان نمونه کفر معرفی میشوند.
🌱 در زمان حضرت موسی مومنان زیادی بودند که در راه ایمان تلاش و فداکاری کردند.
اما خداوند نام یک زن را به عنوان الگو ذکر میکند.
👈 این ناشی از این است، این زن در اوج حرکت معنوی به جایی رسیده که فقط او را میشود مثال زد ولاغیر.
🔸زن فرعون نه پیامبر است، نه پیامبرزاده است، نه همسر پیامبر است، نه در خانوادهی هیچ پیامبری بوده است.
تربیت معنوی، رشد و بالندگی یک زن میتواند او را به جایگاه بالا برساند.
(برگرفته از بیانات در سومین نشست اندیشههای راهبردی با موضوع زن و خانواده در ۱۴ دی ۱۳۹۷ و در دیدار جمعی از بانوان نخبه در ۱ خرداد ۱۳۹۰ و در اجتماع زنان خوزستان در ۲۰ اسفند ۱۳۷۵)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌱آن ارزشی که امروز در کشورهای اسلامی و خصوصاً در کشور ایران پیدا شده است این است که در رژیم سابق شأن و مرتبت عبارت از آرایش مهوّع و لباسهای کذا و منزلگاه های کذا بود و امروز ارزش، ارزش انسانی است، ارزش اخلاقی است.
🌱 ارزش انسانی است به واسطه همین تحول در قشر بانوان، دیگر آنهایی که با آرایشهای فاسد و لباسهای فاخر میخواستند فخرفروشی کنند، در بین جامعه نسوان ما محکومند و خجالت زدهاند.
🌱 آن روز بانوان اسلامی ما خجلت میکشیدند که با لباس اسلامی و لباسی که در آن مراعات شده باشد [ظاهر بشوند] طبقات ضعیف هم اگر این کار را میکردند، خجالت میکشیدند در بین قشرهای فاسد و مرفه بروند.
🌱 امروز امر بعکس است؛ آن اشخاصی که دارای آنطور کارهای فاسد و آرایش فاسد و خودنماییهای مفسد بودند، آنها احساس شرم می کنند در بین شما.»
(صحیفه امام، ج 14،ص 198-197)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿انقلاب اسلامی عرصه آزادی زنان
🔸امام خمینی بارها در سخنان خود در تبیین گفتمان و آرمانهای انقلاب اسلامی بر این امر تأکید کردند که:
🍃"بانوان ایران درهمه جا فعالیت کردند چه فعالیتهای فرهنگی و چه فعالیتهای اقتصادی که قشر کثیری از آنها در کشاورزی دخالت دارند و قشر کثیری از آنها در صنعت دخالت دارند و قشر کثیری در فرهنگ و ادب و علم و هنر" (صحیفه امام ، ج19، ص184).
🍃"زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسین به هیچ وجه جلوگیری نمیشود، از چیزی که جلوگیری میشود، فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است"( همان، ج5، ص 183)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔸گفتمان غرب درباره زن کار را به جایی رساند؛ "که خود زن، زن جوان یا دختر جوان صلاح خودش را در این ببیند که جوری ظاهر شود که از جنبه جنسیتی بتواند نظر مرد را به خودش جلب کند.
❓حالا کدام مرد؟ مردی که در کوچه خیابان دارد راه میرود.
📛رساندن زن به این نتیجه بزرگترین ضربهای بود که اینها به زن وارد کردند.
❓ خب نتیجه این نگاه مرد سالاری چه شد؟
🔸 وقتی که مرد در تمدن غربی جنس برتر است و تمدن تمدن مردسالار است نتیجه این است که زن سعی میکند الگوی خودش را مرد قرار دهد و مرد میشود الگوی زن، زن دنبال کارهای مردانه حرکت میکند؛ نتیجه این است...
(۱۴ دی ۱۴۰۱، بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🍃در اندیشه امام خمینی زنان همانند مردان باید در تمامی ابعاد و شئون اجتماع دخالت داشته باشند و جامعه تنها به دست مردان نمی تواند آباد گردد.
🍃حضرت امام در سال 1341 با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که یکی از سه بند آن حق رأی زنان بود مخالفت کردند که این مخالفت باز می گشت به شرایطی که در آن حضور اجتماعی زنان با سوءاستفاده های سیاسی و خدشه به کرامت انسانی آنها توأم بود و توسعه و پیشرفتی از آن حاصل نمی شد.
🍃 به تعبیر دیگر از آنجا که روح حاکمیت و حکومت شاهنشاهی، الهی و مردمی نبود، امام همکاری در شئون سیاسی و حکومتی آن زمان را به خصوص از جانب بانوان که مورد بهره برداری رژیم قرار میگرفت به مصلحت نمیدانستند.
🍃 اما در آستانه خیزش انقلابی مردم مسلمان ایران، موضوع حضور زنان در عرصههای انقلاب نهتنها به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک حق مطرح شد.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨تأکید حضرت امام بر حجاب بیانگر روشن بینی ایشان در لزوم نگاهبانی ارزشهای اسلامی و جلوگیری از مفاسد ناشی از رعایت نکردن حجاب است.
✨ایشان نه فقط حجاب را مانع کسب علوم، فضایل و فرهنگ نمیدانست، بلکه آن را موجب تقویت حریم عفاف، تحکیم ارزش های انسانی، پالایش روح و عامل استحکام خانواده می شمرد.
✨ «بانوان محترم ایران ثابت کردند... که در دژ محکم عفت و عصمت هستند و جوانان صحیح و نیرومند و دختران عفیف و متعهد به این کشور تسلیم خواهند کرد و هیچگاه در آن راههایی که قدرتهای بزرگ برای تباه کردن این کشور پیش پای آنها گذاشته بود، نخواهند رفت.»
(صحیفه امام، ج14: 356)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
📛«هانس اینگوار جانس» در مقالهی «زنان سوئدی و فرصتهای مساوی» پس از اینکه کشور سوئد را «قهرمان جهانی برابری بین زن و مرد» معرفی میکند و ازاشغال ۱۴۲ کرسی (۴۱ درصد) از ۳۴۹ کرسی پارلمانی توسط زنان سخن میگوید، به گونههای اذیت و آزار جنسیاشاره میکند و مینویسد: «گونههای مختلف نابرابری و آزار جنسی علیه زنان در سوئد موجب شد قانون سوئدی برابریِ بین زنان و مردان، سند فرصتهای برابر از کارفرمایان بخواهد مستخدمینشان را از هرگونه آزار جنسی محافظت کنند.»
(روزنامه سلام، ۷۹/۸/۱۳)
📛کارل مارکس فیلسوف غربی در یک نتیجهگیری حیرت آور مینویسد: «به این ترتیب است که خصلتهای خاص زنان به زیان خود آنها تمام میشود و عوامل اخلاقی و ظریف طبیعت وی، وسایلی برای به بردگی گرفتن و رنج دادن وی میشود.»
(سیمون دوبوار،جنس دوم، ترجمه قاسم صفور، ص ۱۷۹)
این نتیجه را مقایسه کنید با سخن رهبر انقلاب👇
🌱احترام زن و تكريم زن، يك مسئله است - كه اين حتماً بايد مورد توجه و عنايت خاص باشد - رفتارهاى زنان در محيط خانوادگى، در محيط كسب و كار، در محيط سياست، در محيط اجتماعى، يك مسئله است؛ رفتار با زنان هم يك مسئله است.
🌱رفتار با زنان، ناظر به مردان است؛ چه مردان خانواده - مثل پدران، برادران و همسران - چه مردانى كه در محيطهاى كار برخورد ميكنند.
🌱رفتار با زن بايد احترامآميز، محبتآميز، همراه با نجابت و همراه با عفت باشد. بنابراين، هم تكريم زن، هم وظيفهى زن، هم وظيفهى نسبت به زن، جداگانه بايد مورد توجه و برنامهريزى قرار بگيرد.
(بيانات در ديدار جمعى از مداحان، ۱۳۹۲/۰۲/۱۱)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿حضور موثر اجتماعی زنان در پرتو اسلام
🔸نمونههایی چون حضرت زینب در مکتب اهل بیت نشان می دهد که دین مبین اسلام بر حضور اجتماعی زنان به عنوان پرچمداران حق و عدالت در کنار نقش های دیگر، اهمیت فراوانی قایل است.
🔸امام خمینی در وصیتنامه خود چنین می نویسند: «ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند... و از محرومیت هایی که توطئه دشمنان و نا آشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نمودهاند».
( صحیفه امام ، ج 21: 397).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿تربیت نسل، قدرت بیبدیل زنان
✨از منظر اسلام، قدرت بیبدیل زنان، تربیت نسلی است که آینده جامعه را میسازد و میتواند رشد یا انحطاط آن را رقم بزند.
امام خمینی وظیفه اصلی زن را «انسانسازی» میدانستند و تأکید میکردند که زنان وظیفه دارند علاوه بر کسب علم و فضیلت های اخلاقی، به تربیت فرزندان صالح همت گمارند.
(صحیفه امام ، ج 9: 293).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌷«جهاد المرأة حسن التّبعّل، جهاد زنان نیکو همسرداری کردن است»
(کافی جلد ۵ صفحه ۹)
🌷 یعنی ثواب مجاهدت آن جوانی را که رفته توی میدان جنگ و جان خودش را کف دستش گرفته، به خاطر این کار، به این زن میدهند؛ چون این کار هم زحمتش کمتر از آن نیست.
🌷البته شوهرداری خیلی سخت است. با توقعاتشان، با انتظاراتشان، با بداخلاقیهاشان، با صدای کلفتشان، با قد بلندترشان؛ خب، زنی بتواند با این شرائط، محیط خانه را گرم و گیرا و صمیمی و دارای سکینه و آرامش - سَکَن - قرار بدهد، خیلی هنر بزرگی است؛ این واقعاً جهاد است؛ این شعبهای از همان جهاد اکبری است که فرمودهاند؛ جهاد با نفس است.
(۱۴ دی ۱۳۹۰،بیانات در سومین نشست اندیشههای راهبردی)
🌷البته حسن تبعل فقط این نیست؛ جهاد این است که زنان مبارز مؤمن و فداکار وقتی شوهرشان مسئولیتهای سنگینی دارند بار آن سنگینی به میزان زیادی روی دوش آنها میافتد. وقتی مرد خسته میشود اثر خستگی او در خانه ظاهر میشود. حالا اگر خانم بخواهد جهاد بکند جهاد او این است که با این زحمتها بسازد و آنها را برای خدا تحمل کند.
(در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۸۱، به نقل از کتاب نقش و رسالت زن جلد سوم)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿برابری و تفاوت زن و مرد در عرصه
خانواده
🔸بعضی از انگشتها خیلی درشت و گنده هستند و برای کندن یک سنگ از زمین خیلی خوبند اما اگر بخواهند یک جواهر خیلی ریز را لمس کنند معلوم نیست بتوانند بردارند.
🔸اما بعضی از انگشتها ظریف و باریکند آن سنگ را نمیتوانند بردارند، اما آن خرده جواهر و خرده طلا را میتوانند از روی زمین جمع کنند.
🔸 زن و مرد اینطورند. هر کدام یک مسئولیتی دارند. نمیشود گفت مسئولیت کدام یک سنگینتر است. مسئولیت هر دو سنگین است. هر دو لازم است.
( در خطبه عقد ۶ شهریور ۱۳۸۱)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
چرا باید حجاب و عفاف را رعایت کرد❓
🌱۱.حجاب و عفاف باعث سالم ماندن محیط و برقراری امنیت برای زن و مرد است و در سایه این امنیت زن و مرد میتوانند به تحصیل و اشتغال و فعالیت سیاسی و اجتماعی بپردازند. برداشتن حجاب مقدمهای برای برداشتن عفت و حیا در جامعه اسلامی و سرگرمکردن زن و مرد به عامل بسیار قوی نیروی جنسی است تا به این وسیله مرد و زن از همه کارهای دیگر بمانند.
🌱۲.عفت وسیله تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران و مایه احترام و شخصیت او حتی در چشم مردان شهوتران و بیبندوبار است. عفت مخصوص زنان نیست بلکه مردان نیز باید عفیف باشند ولی از آنجایی که در جامعه مرد با قدرت جسمانی میتواند به زن تعدی ، تجاوز و ظلم کند و برخلاف، لذا روی عفت زن بیشتر تأکید شده است. خودنمایی و جلوه فروشی یک لحظه است؛ ولی آثار سوء آن برای جامعه، اخلاق و سیاست ماندگار است؛ اما حجاب اگرچه با سختی همراه باشد ولی آثار عمیق و ماندگاری دارد.
🌱۳. پاسداری از خانواده یکی دیگر از دلایل لزوم رعایت حجاب و عفاف در جامعه است. اسلام برای خانواده اهمیت زیادی قائل است و برای ممانعت از تزلزل بنیان خانواده رعایت ضوابط و حدومرزها را در محیط جامعه لازم و ضروری میداند اسلام با هدف تأمین خوشبختی و پیشرفت زندگی زن و مرد بر روی عدم اختلاط زن و مرد تأکید میکند. این محدودیتها نه به خاطر اهانت به زن نه به خاطر اهانت به زن، نه به خاطر مخالفت با تمتع جنسی، نه به خاطر سرکوبکردن غرایز بلکه دقیقاً برعکس برای این است که زن و مرد بتوانند از محیط سالم خانواده استفاده کنند وضع شده است.(رهنامه ۳۴، ص ۵۲)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌻موضوع حجاب در اسلام
به منظور تحقیر زن یا حبس یا بزرگداشت و تمجید بیش از حد او صورت نگرفته است، بلکه
✨حجاب✨
🌿سلاح زن در جلوگیری از طغیان جنبهی زنانگی اوست، تا مبادا این جنبهی زن بر دیگر تواناییهای او غلبه کند.
این مقصود در آیات قرآنی، که زنان را از نرمش در سخن گفتن یا پای کوفتن به هنگام راه رفتن یا زینتنمایی باز میدارد، به خوبی روشنی آشکار شده است.
آیات قرآنی در این باره بسیار است که برخی از آنها را در اینجا ذکر میکنیم:
☘پس به نرمی سخن مگویید تا آن مرد که در قلب او مرضی است به طمع افت(احزاب، 32)
☘و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کردهاند دانسته شود.(نور، 31)
☘چنان که در زمان پیشین جاهلیت میکردند، زینتهای خود را آشکار مکنید. (احزاب، 33)
حقیقت این است که آشکار کردن زیباییهای زن به طغیان و سرکشی جنبهی زنانگی بر وجود زن منجر میشود و زن را تنها به یک تابلوی هنری بدل میسازد؛
که این مسئله تحقیر زن و انکار استعداد و توانمندیهای اوست
و باعث از بین رفتن عمر و وقت و فرصتهای گرانبهای او میشود.
خصوصاً این مسئله به محرومیت زن و جامعه از ایفای درست وظیفه مادری او میانجامد.
🔹زن و چالشهای جامعه؛ امام موسی صدر، ص 23.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
💥بعنوان یک زن؛ از چه فشارهایی باید «رهایی» یابیم؟
از دورترین قرنها، سلطه مرد زن را در بند کرد و جهت معین و مشخصی را بر او تحمیل کرد.
زن در گذشته: خدمتگزار منزل و ابزاری برای تولید مثل بوده است😶.
اما امروزه: نماد زنانگی است. این پیروزی ظاهری، چقدر اسفبار است!
مرد امروز غیرمستقیم از راه کتابها و ابزارهای مختلف رسانهای و مد و دیگر عرصههای زندگی اجتماعی میکوشد تا زن را نماد تحریک جنسی قرار دهد و نقش او را به بعد جنسی منحصر کند😴.
به تعبیر دیگر:
💨زن در گذشته به حساب نمیآمد و امروز نیز هیچ چیز نیست.
بنابراین «رهایی زن» از این وضعیت امری ضروری است:
پیروزی زن باید از طریق پشت سر نهادن عقب ماندگی تحقق یابد و بر زن لازم است بار تعهدات اجتماعی و ملی و خانوادگی و انسانیاش را بر دوش کشد.
🔹زن و چالشهای جامعه؛ امام موسی صدر، ص 116.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
☄از چه چیزی باید رهایی یابیم؟
رهایی بزرگ، رهایی مرد و زن از خودخواهی و خودپرستی است.
💥انسان زنده به تنهایی در عرصهی هستی زندگی نمیکند. او بخش جدانشدنی از جامعه است و از طریق خوراک و فرهنگ و تمدن و حتی هوایی که تنفس میکند با جامعه مرتبط است.
💥مرزهای وجود من فقط با سر و پای من مرتبط نیست. بلکه از حدود شخصیام فراتر است. من در عرصه زندگی تنها نیستم و نمیتوانم هر کاری را که میخواهم انجام دهم.
💥فردگرایی و منفی بافی؛ نباید غلبه یابد. بر من لازم است تا از خودپرستیها رهایی یابم.
رهایی از خودپرستی بزرگترین مبنا و بلکه به تعبیر دین جهاد اکبر است. از این رو، هرگونه رهایی ممکن است.
☘زن و چالشهای جامعه؛ امام موسی صدر، ص 116
این نگاه «خودپرستی» یا به تعبیر دیگر جنسپرستی را میتوان در گفتهها و نظریههای فیلسوفان غرب همچون «شوپنهاور» به وضوح مشاهده کرد:
⛔️زنان کودک صفت، سبکسر و کوته نظر؛ در یک کلام، در سراسر زندگی، کودکانی بزرگ جثهاند چیزی میان کودک و انسان بالغ، یعنی بین یک کودک و یک مرد تمام و کمال.
⛔️ضعف زنان تنها به قوهی استدلال آنان ختم نمیشود، بلکه ایشان در هنر و موسیقی نیز نسبت به مردان هیچگونه استعداد حقیقی ندارند؛ شاهد این مدعا این است که حتی باهوشترین ایشان نتوانسته یک شاهکار هنری خلق کند.
⛔️ضعف قوه استدلال در زن سبب میشود که او هیچ درکی از «عدالت» نداشته باشد.
⛔️کوته نظری و محدود بودن افق دید زن به دلیل ضعف قوه استدلال اوست. برعکس، مرد دارای قوه تفکر قوی است و به همین دلیل دور اندیش است.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🦋☘ مادری ☘🦋
کودک
🦋در لحظه نخست زندگی؛ مادرش را در برابر خود مییابد.
برای او:
🌷مادر همچون پنجرهای است که رو به دنیا باز میشود و همچون چشمی که با آن هستی را میکاود.
بر پایه شخصیت مادر است که بینش راهبردی و عواطف اصیل کودک و مفهوم هرچیز در طبیعت و فراتر از آن برای کودک شکل میگیرد.
🌱وقتی کودک دریابد مادرش در مادری کردن بیحد و مرز است،
🌱در نگهداری کردن از او فداکاری میکند، در دهش و بخشندگی، ذوب شده است و به خاطر کودکش، خود و خواستههایش را نادیده میگیرد،
این موجود نوپا، این کودک،
انسانی جدید میشود که به خدای مطلق و بیانتها و ارزشهای والا ایمان دارد و این ایمان در عقل و دلاو ریشه دوانده است،
چون با چنین مادری و نیز با ارزشها و جامعهای که چنین مادری نماد آن است، در ارتباط بوده است.
اگر مادر اینگونه نباشد😢
🌪کودک احساس میکند که دهش و بخشندگی مادر محدود است و خدمتهای مادرانه او، ساعتهای مشخصی دارد
🌪 اگر بخشی از توانش را برای کار دیگری صرف کند یا اینکه همه توان خود را صرف امور شخصی کند و دستمزدی به دیگری دهد تا به جای او از کودک نگهداری کند،وقتی کودک مادر خود را اینگونه بیابد،
شکی نیست که به گونهای دیگر شکل میگیرد،
به طوری که به ارزشها و آرمانهایی که اصلاً آنها را درک نکرده است، ایمان نمیآورد
و اگر هم ایمان بیاورد سطحی خواهد بود هرچند مربیان او بسیار تلاش کنند.
🔹زن و چالشهای جامعه؛ امام موسی صدر، ص 161
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
قداست ازدواج💞
شوپنهاور فیلسوف صاحب نام غرب
💔عشق فریب طبیعت است. ازدواج مایه فرسودگی عشق و رفع اشتباه و فریب است. غریزه باعث میشود که انسان تولید مثل کند و این امر مواقع تازه برای رنج بردن و مرگ ایجاد میکند.
🔸🔸🔸
این در حالی است که در پرتو قرآن و معارف دینی تصویری زیبا و مطابق با آفرینش از پیوند زناشویی و دیدگاه دین در این باره ارائه شده است:
از نظر شهید مطهری:
💖در اسلام کوچکترین اشارهای به پلیدی علاقه جنسی و آثار ناشی از آن نشده است، اسلام مساعی خود را برای تنظیم این علاقه بکار برده است. از نظر اسلام،علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد بلکه جزء خوی و خلق انبیاء است.
امام موسی صدر:
💝من بعنوان یک مسلمان ازدواج را حقیقتی معنوی نمیدانم ولی میگویم ازدواج امری مقدس است و قداست دارد. قداست یعنی عبادت.
🌟قداست ازدواج یعنی:🌟
ازدواج برتر و بالاتر از همهی بنیانها و ساختارهای جهان است. بالاتر از مسجد، بالاتر از مدرسه و ... ازدواج بنیانی شمرده شده است که قداست آن از قداست همهی بنیانهای اجتماعی برتر و بالاتر است.
🔹زن و چالشهای جامعه؛ امام موسی صدر، ص 124
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
دختران سرزمینم☘
بیایید جامعهای بهتر بسازیم با به چالش کشیدن گذشته و حال👌
👈برای این کار به اصالت داشتن در حرکت نیاز داریم.
👁این درحالی است که برای ما توطئه چیدهاند تا آن را منحرف کنند. آنها در برابر شما دو راه قرار دادهاند:
راه اوّل: محافظت است.
⬅️زنان را در خانه زندانی و مشارکت زن را در ساختن جامعه فلج کنند.
راه دوّم: مشارکت در زندگی اجتماعی است.
⬅️این مشارکت بدون هیچ رعایت و مراقبتی ترسیم شده است. به گونهای که وقتی زن به میدان جنگ، یا مدرسه، یا بازار میرود، گویا به سالن نمایش لباس میرود. این حالت، عمر و وقت شما را میگیرد و حقیقت شما را خدشه دار میکند. توطئهای بر ضد زندگی شماست.
اما شما در مسیر جدید گام نهادهاید:💥
چرا که دین شما دین «به چالش کشیدن» است. دین حرکت پیوسته و آرمانگرایی همیشگی است.
⚡️در این دوره برای شما کافی نیست که فقط مادرانی شایسته باشید.
در چنین شرایطی بیش از زن عادی در شرایط عادی؛
🌟باید کارآمدی داشته باشید.
باید تلاش خود را چندین برابر کنید... برای حرکت در مسیر جدید:
❌نه تسلیم شدن در برابر مُد
❌و نه عقب نشینی در برابر چالشهای تبلیغاتی و تجاری جهانی.
📘زن و چالشهای جامعه؛ امام موسی صدر، ص 86
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
ای دختران مسلمان
☀️باید راه تازهای در پیش بگیرید
از شما میخواهم اصالت خود را حفظ کنید، خودتان را گم نکنید.
زن غربی 🌪🌪
✔️از بارهایی که بر دوش اوست، خسته شده است.
✔️او آرزو دارد از استعمار سیاهی که بر زندگی او تسلط یافته، راهی پیدا کند.
این استعمار زن غربی را وامیدارد ساعتها به خودش و لباسش و گیسوانش مشغول باشد.
✔️مگر زن تا چند سال میتواند با ظاهری زیبا و جذاب جلوه کند؟ نه قبل از آن زیباست و نه بعد از آن زیبا خواهد بود.
👈اگر قبول ندارید که وجود زن تابلوی هنری است❗️
💫برای خودتان راهی نو در پیش بگیرید
و اصالت خودتان را حفظ کنید، وقار و اصالت خودتان را حفظ کنید.
وارد میدان نبرد در برابر دشمن و برای ساختن جامعه شوید.
پیامبرص شما خوانده شد تا شبها با خدا در ارتباط باشد: «ای پیامبر! ای محمد بن عبدالله! باید شب هنگام دست به دامان خدا شوی و از او یاری بخواهی و از قدرت و ایمان او توشه برگیری(مزمل:2.3)
ای دختران⚡️⚡️
کارهای زیادی در پیش دارید. پس،
از ایمان توشه بگیرید و از خدا یاری بجویید و بر او توکل کنید که او با شماست.
📗زن و چالشهای جامعه؛ امام موسی صدر، ص 86
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔥در حکومت پهلوی، دختران را به عنوان «دختر نمونه» و «دختر شایسته»، از آغوش گرم و عفیف خانوادهها بیرون میکشیدند و در منجلاب فساد فرو میکردند.
🔥 در چنین جامعهای که جلوی تحصیلات زنان گرفته شود، جلوی اشتغال زنان به کارهای متناسب گرفته شود، جلوی خدمترسانی زنان یا خدمترسانی به زنان گرفته شود و نیز در جایی که زن تحقیر شود. حق زن ضایع میشود.
🌟 اما در جامعه امروز چنین چیزی نیست برخلاف آنچه بر سر دختران شایسته می آمد ما دخترانی در داخل ایران و خارج از ایران داشتهایم که با یک تربیت درست خانواده به فردی بزرگ تبدیل شده است.
(برگرفته از بیانات در دیدار گروهی از خواهران پرستار به مناسبت ولایت حضرت زینب در ۲۰ مهر ۱۳۷۳ )
👈یک زن جوانِ شجاعِ عالمِ متفکّرِ هنرمندی به نام خانم «بنتالهدی» - خواهر شهید صدر - توانست تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهد، توانست در عراقِ مظلوم نقش ایفا کند؛ البته به شهادت هم رسید.
عظمت زنی مثل بنتالهدی، از هیچیک از مردان شجاع و بزرگ کمتر نیست. حرکت او، حرکتی زنانه بود؛ حرکت آن مردان، حرکتی مردانه است؛ اما هر دو حرکت، حرکت تکاملی و حاکی از عظمت شخصیت و درخشش جوهر و ذات انسان است. اینگونه زنهایی را باید تربیت کرد و پرورش داد.
(۳۰ مهر ۱۳۷۳، بیانات در دیدار جمعی از زنان)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿زن مسلمان انقلابی از یکسو ثابت کرده است که یک زن میتواند با رعایت اخلاق و شرع، پیشرفت کند و به مدارج عالی علمی برسد و به آرمان یک تمدن بزرگ جهانی فکر کند و از دگر سو در بحث خانواده، فرزندآوری و تربیت نسل نیز بهعنوان مهمترین عنصر خانواده نقش ایفا کند.
🌿 رهبر معظم انقلاب درباره رشد اجتماعی زن میفرماید:" حقیقت مسئله این است که زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربهها را به تمدّن غرب زده... غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بخصوص زن ایرانی یکی از مهمترین ضربهها را به داعیههای غربی و دروغهای غربی وارد کرده [است]... اینها سالها است ــ دویست سال است ــ که میگویند؛ زن اگر چنانچه از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود نمیتواند پیشرفت کند، نمیتواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد؛.. شرط رسیدن زن به رتبههای بالای اجتماعی و سیاسی و غیره این است که این قیود اخلاقی را رها کند...(۵ مرداد ۱۴۰۱، بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور)
🌿بدینترتیب در بررسی نقش اجتماعی و سیاسی، نهفقط در دوران خیزش انقلاب بلکه در دوران پساانقلاب، زنان بهمنزله عاملان و حاملان ارزشهای فرهنگی انقلاب در کانون توجه قرار گرفتهاند و از کنشگران اصلی فرهنگساز و تمدنآفرین اسلامی محسوب میشوند.
🌿 و از بُعد خانواده بهعنوان همسر و مادر بزرگترین قدمها را در موضوع خانوادهی تمدنساز و تربیت نسل برداشتهاند و این یعنی زنان مسلمان انقلابی در خط مقدم ضربه به تمدن غرب هستند.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom