هنگامی که برای کشف حقایق صفحات تاریخ را ورق میزنیم با این واقعیت تلخ روبرو میشویم که تاثیر زنان درتاریخ مغفول مانده به گونهای که انگار در جریانهای بزرگ و سرنوشتساز فاقد هرگونه نقش و وظیفهای بوده است.
اما در این میان امام خمینی در جايگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی به صراحت میفرماید:
🌿 نقش زنها در جامعه آن قدری که من یادم است و آن قدری که تاریخ به ما گفته است، در چند نهضت که در ایران واقع شد،
👈نهضت تنباکو،
👈نهضت مشروطه،
👈قضیه پانزده خرداد،
نقش زنها بالاتر از مردها اگر نبود، کمتر نبود.
🌿آنان در میدانها حاضر شدند و به واسطه حضور آنها در میدانها، مردها اگر قوتشان کم بود، زیاد شد، و اگر قوی بودند دو چندان شد.
🌿 و آنچه که خود شما شاهد بودید در این نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی... نقش شما بانوان از نقش مردها بالاتر بود.
🌿 یعنی شما هم خودتان فعالیت میکردید و هم مردها را به فعالیت میکشاندید.
🌷 بنا بر این افتخاری که شما ایجاد کردید قابل تقدیر فراوان است.
(امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۱۸: ص ۴۰۳)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌱حجاب نه اینکه فقط سلیقه و انتخاب زنان جامعهی امروز ایران باشد بلکه ریشه در هویت ایرانی_ اسلامی دارد.
🌱 هویتی که پرچم استقلال زنان این مرز و بوم را برافراشته است. از این روست که رهبر معظم انقلاب میفرمایند:
"امروز پرچمِ استقلالِ هویّتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی خودشان و استقلال فرهنگی خودشان را اعلام میکنند و به دنیا صادر میکنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد میشنود.
(17 اسفند ۱۳۹۶،بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔸هنر تحولی در انقلاب اسلامی ایران این بود که زنانِ جامعۀ ما را با نگاهی نو ساخت و در مسیر اسلام و ارزشهای الهی هدایت کرد و از بیهویتی و بیبندوباری و ابتذال که سوغات غرب بود، بهسوی عزتخواهی، عفاف، درک شخصیت، کمالجویی و تحول فکری و روحی هدایت کرد و از دونمایگی به اوج انسانیت ارتقا بخشید. در سایۀ انقلاب و رهنمودهای امام راحل بود که زنان بینش فرهنگی یافتند.
"در پی این تحول زنان در" نقش معماران ایران جدید" ظاهر شدند. اینان زنان بزرگی بوند که تعریف جدیدی از "زن" به شرق و غرب ارائه کردند". ( پیام به کنگرهی «هفت هزار زن شهید کشور)
🔸معمار در اینجا یعنی آنکه برنامهریزی و طراحی میکند و نظارت دارد که این برنامهریزی در عمل هم، به عرصه و منصه ظهور برساند.
❓چه کسی غیر از زنان توانایی چنین نقشی را دارند
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔰منزلت زن مسلمان بالاتر از غرق شدن و پرداختن به امور بيارزش است. لذا زنان مسلمان و انقلابي بايد مراقب دستهاي پنهان و پليد شيطانها و دشمنان باشند...
🗓 ۱۷ آذر ۱۳۷۲
♨️غربیها مایل نیستند که زنان جوامع دنیای سوم، دارای فکر روشن و آرمانخواه باشند؛ خودشان دنبال هدفهای بزرگ حرکت کنند و شوهر و فرزند خود را هم حرکت بدهند.
⭕️زنان جوان در جامعهی ما باید خیلی مراقب باشند، تا این کمند ناپیدای بسیار خطرناک فرهنگ و تفکر غربی را بشناسند؛ از آن پرهیز کنند و جامعهی زنان را از آن جدا و برحذر بدارند.
✅امروز این راهی که ملت اسلام، بخصوص ملت بزرگ و شجاع ایران در پیش گرفته است - راه تحقق آرمانهای اسلامی - راه نجات انسانها، راه دفع ظلم، راه شکستن بتهای زر و زور قدرت در دنیاست؛ بایستی این راه را درست شناخت و از آن پاسداری و حراست و حفاظت کرد.
✅به ارادههای قوی، به دلهای محکم و ظرفیتهای بالا احتیاج است؛ و این جز با تربیت الهی و اسلامی مرد و زن ما امکانپذير نیست.
✅ صلاح زنان در جامعه، به دنبال خود، صلاح مردان را هم میآورد. نقش زنان در این مورد، جزو نقشهای برجسته و شاید نقش اول است.
۱۳۷۰/۰۸/۲۲ 🗓
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🍃زنان به عنوان نیمی از آحاد یک جامعه و به عنوان نیروی انسانی تمدنساز، هم در نقشآفرینی سهیماند، یعنی؛ حق مشارکت دارند و هم در بحث نقشآفرینی مکلفند.
🍃این نگاه جامعهی تمدن اسلامی به همهی نیروهای انسانی است که این بستر را در هر زمان و مکان برای ظهور و بروز بهتر و بیشتر افراد، اعم از زن و مرد فراهم میکند.
🍃 این باور به زنان، در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن رخ نشان داد.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿شما در چه تاریخی چنین دیدهاید❓ امروز زنهای شیردل، طفل خود را در آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک دژخیمان رژیم میروند. در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است؟
(امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۳: ص ۵۱۲)
🌿 در تظاهرات خیابانی زنان ما، بچههای خردسال خود را به سینه فشرده، بدون ترس از تانک و توپ و مسلسل، به میدان مبارزه آمدهاند.
(امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۴: ص ۴۴۰)
🌿زنهای عصر ما بحمدالله شبیه به همانها [حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س)] هستند. ایستادند در مقابل جبار با مشت گره کرده؛ بچهها در آغوششان، و به نهضت کمک کردند.
(امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۷: ص ۳۴۰)
🌿 زنهای محترم متعهد ایران، پیشاپیش مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را در هم شکستند و ما و همه مرهون قیام و اقدام آنان هستیم.
(امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۱۲: ص ۲۷۵)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🥀نقش زنان قم
🌱بانوان قم و بانوان «چهارمردان»، پیشرو این نهضت اسلامی بودند؛ رشد سیاسی خودشان را اثبات کردند.
(امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۷: ص ۱۳۲)
🌱 آنها که قیام کردهاند همین زنهای محجوبه جنوب شهر و قم و سایر بلاد اسلامی بودند. آنها که به تربیت آریامهری تربیت شدند ابداً در این امور دخالت نداشتند. آنها تربیتهای فاسد شده بودند؛ از تربیتهای اسلامی آنها را دور نگه داشتند. اینهایی که تربیت اسلامی داشتند خون دادند، کشته دادند، به خیابانها ریختند، نهضت را پیروز کردند. (امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۷: ص ۳۳۹)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨نقش زنان در دوران پیش از مشروطه
۱. در حادثۀ گریبایدوف: به میدان آمدن زنان همدوش مردان در پی فتوای آیتالله میرزا مسیح، مجتهد تهرانی، برای آزادی زنانی که در سفارت روس محبوس شده بودند؛🌿
۲. در تحریم تنباکو: حمایت زنان در اعتراض به قرارداد توتون و تنباکو در میدان ارگ تهران و سپس در شیراز و تبریز حتی حضور مسلحانۀ زنان با چادرنمازهایی که به کمر بسته بودند در بازار، همچنین حمایت زنان دربار قاجار از فتوای تحریم تنباکو؛🌿
۳. در شورش نان: حضور زنان در شورش نان در تهران و تبریز که در تبریز چند تن از بانوان به شهادت رسیدند.🌿
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨ نقش زنان در دوران مشروطه
۱. حمایت زنان از تحصن علما و مردم در اعتراض به تنبیه تجار توسط علاءالدوله به بهانۀ اعتراض به گرانی قند؛🌿
۲. حفظ جان علما، که گاه زنانی با استفاده از چماقهایی در زیر چادر خود مراقب بودند تا از جانب عوامل حکومت به علما حمله نشود؛🌿
۳. حمایت از تأسیس بانک ملی در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه که زنان با اهدای زینتآلات خود و حتی برخی زنان تنگدست با اهدای تمامی دارایی خود مانع از استقراض دولت از کشورهای خارجی شدند؛🌿
۴. اهدای زینتآلات و حتی وسایل خانه توسط زنان برای تأمین هزینۀ خرید اسلحه و مهمّات برای انقلابیون مشروطهخواه؛🌿
۵. حضور فعّال زنان در دورۀ درگیریهای مسلحانۀ ایام استبداد صغیر در دوران محاصرۀ یازدهماهۀ تبریز و فعالیتهای مختلف از پختن نان و غذا تا دوختن البسه گرفته تا پرستاری از مجروحان و پُرکردن پوکهها و حتی حضور در دفاع مسلحانه و شهادت تعدادی از زنان در مبارزه با عوامل استبداد؛🌿
۶. کفنپوشیدن زنان و حضور در بازار با سینهزنی و عزاداری برای حمایت از علما و مردم متحصن در شاه عبدالعظیم.🌿
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨نقش زنان در حوادث پس از مشروطه
۱. حضور در مقابله با اولتیماتوم روسیه که در این واقعه، هزاران زن در تهران و قزوین و آذربایجان و اصفهان همراه با مردان به خیابانها آمده و حتی برای مردم سخنرانی کردند و حضور سیصد زن مسلح در مجلس برای جلوگیری از تسلیم مجلس در برابر اولتیماتوم روسیه؛🌿
۲. تحریم کالاهای خارجی در ماجرای اولتیماتوم روسیه؛🌿
۳. تبلیغ برای جلوگیری از مصرف شکر اروپایی توسط قهوهخانهها؛🌿
۴. حضور زنان دشتستانی در مقاومت علیه قوای انگلیس در حمله به بوشهر.🌿
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨نقش زنان در دوران پهلوی اول
🌿در دوران پهلوی اول که نه تنها زنان بلکه حتی مردان ایرانی نیز تحت سلطۀ نظام دیکتاتوری رضاخانی روزگار میگذراندند، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر رخ داد یعنی کشف حجاب.
🌿علیرغم فشار شدید و تعدّی وحشیانۀ رژیم رضاخانی، اغلب زنان ایرانی، کشف حجاب را علاوه بر امری غیرشرعی، موضوعی مخالف حقوق طبیعی و اجتماعی خود دانسته و به شکلهای مختلف به مقابله و مبارزه با آن پرداختند، از خانهنشینی طولانی برخی زنان و خودداری از قبول قانون کشف حجاب تا حضور قابل توجه آنان در تحصن تیرماه ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد که بنا بر اسناد تاریخی جمع کثیری از بانوان و کودکان در حملۀ عوامل رژیم پهلوی در بیستویکم تیرماه به شهادت رسیدند.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨نقش زنان در دوران پهلوی دوم
۱. نخستین تظاهرات بانوان در روز ۱۵ خرداد به حمایت از امام خمینی (ره) در مسجد اعظم؛🌿
۲. تظاهرات ۱۵۰ تن از زنان با چادر در تابستان ۱۳۴۴در مقابل دفتر نخست وزیری و سخنرانی خانم صدیقه امانی خواهر شهید صادق امانی برای حمایت از عاملان ترور حسنعلی منصور؛🌿
۳. حضور فعال در دوران مبارزات علیه رژیم ستمشاهی در کانونها، جلسات و هیئتهای مذهبی و تبلیغی ازجمله کانون مسجد موسی بن جعفر (ع) به مدیریت آیتالله شهید سعیدی که منجر به دستگیری و شکنجه و حتی شهادت برخی زنان شد. ازجمله زنان مبارز آن دوران میتوان از خانم مرضیه حدیدچی و مریم بهروزی یاد کرد؛🌿
۴. فعالیت مؤثر در تحصیل معارف دینی و حوزههای علمیۀ شاخص توسط بانوانی ازجمله بانو مجتهده امین و بانو صفری که فقط در حوزۀ مکتب فاطمه (س) که توسط بانو امین تأسیس شد حدود هزار طلبه از بانوان تحصیل میکردند؛🌿
۵. نخستین تظاهرات بانوان در ۱۷ دیماه ۱۳۵۶ در مشهد در سالروز کشف حجاب؛🌿
۶. حضور چشمگیر در تظاهرات عید فطر ۱۳ شهریور ۱۳۵۷؛🌿
۷. حضور فعال و شهادت تعدادی از بانوان در کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷؛🌿
۸. نقش فعال دختران دانشآموز و دانشجو از مهرماه ۱۳۵۷ تا ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی.🌿
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🗽الگوی غربىِ امروزِ اروپایی، برخاسته و زاییده از الگوی👈 باستانی رومی و یونانی آنهاست.
👠 آن روز هم اینطور بود که زن وسیلهای برای تکیف و التذاذ مرد بود...
امروز هم این را میخواهند؛ حرف اصلی غربیها این است.
آنها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمنند؟
🧕با حجاب او.
آنها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمنند.
چرا❓
چون فرهنگ آنها این را قبول ندارد.
اروپاییها اینطورند؛ آنها میگویند هرچه را که ما فهمیدهایم، دنیا باید از ما تقلید کند! مایلند که جاهلیت خودشان را بر معرفت عالم غلبه بدهند.
💄آنها میخواهند زن به سبک اروپایی را در جامعه رواج بدهند؛ که عبارت است از سبک مد و مصرف و آرایش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسی بین دو جنس؛ میخواهند این چیزها را به وسیلهی زنان رواج بدهند.
🗣هرجا با این هدفگیری غربیها مخالفت بشود، فریادشان بلند میشود! اینها کمطاقت هم هستند! همین مدعیان غربی، کمترین مخالفتی را با مبانی پذیرفتهی خودشان تحمل نمیکنند.
🕋در مکتب اسلام، حفاظ و حجابی بین زن و مرد وجود دارد. این به معنای آن نیست که زنان، عالم جداگانهای غیر از عالم مردان دارند؛ نه، زنان و مردان در جامعه و در محیط کار،
🌱 با هم زندگی میکنند؛
🌱 همه جا با هم سر و کار دارند؛
🌱مشکلات اجتماعی را با هم حل میکنند؛
🌱جنگ را با هم اداره میکنند و کردند
🌱خانواده را با هم اداره میکنند و فرزندان را پرورش میدهند؛
❗️اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتماً حفظ میشود.
✅ این، آن نکتهی اصلی در الگوسازی اسلامی است.
۱۳۷۰/۰۸/۲۲🗓
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨زنان و مردان و کودکان نمونه ای که در زیر بمبارانها و از بستر بیمارستانها سرود شهادت سر می دهند …
فوق آنچه ما تصور می کنیم و فلاسفه و عرفا به رشته تحریر در میآورند و هنرمندان و نقاشان عرضه میکنند، میباشند. آنچه آنان با قدمهای علمی و استدلالی و عرفانی یافتهاند، اینان با قدم عینی به آن رسیدهاند و آنچه آنان در لابلای کتابها و صحیفهها جستجو کردهاند اینان در میدان خون و شهادت در راه حق یافتهاند.
(امام خمینی، ۱۳۸۹، ج ۱۸: ص ۷۴)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🍃«محمد فرزانه»، استاد تاریخ ایران دانشگاه نورثایسترن ایلینوی آمریکا با اشاره به تازهترین کتابش با مضمون حضور زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس میگوید:
✨"من در کتابم، ۱۸ نقش را برشمردم؛ از راننده و پرستار و دکتر و جراح تا مدافع انبار مهمات و محافظ فرماندهانِ عراقیِ اسیر. چون نمیشد آنها را به دست هرکس بسپارند و ستون پنجم همهجا بود، زنان چون چشم و گوش بودند و حتی ستون پنجم را شناسایی و معرفی میکردند. دیگر کارها، دفاع از اجساد شهدا، تبلیغات، محافظت از انبار مهمات و حتی خلبانی ازجمله آنها بود.
✨ما خلبان زن با نامِ شهلا دهبزرگی داشتیم که برای مدت کوتاهی، پروازهای تجسسی کرد. در لجستیک، لیلا حسنزاده را داریم؛ مادر شهید مفقودالاثر، حسن شیخشعبانی که در لنگرود، خانهاش را در اختیار داوطلبان قرار داد.
✨اینها در تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران خیلی مهم است که ما نخواهیم زنانمان را طوری تشریح کنیم که یا باید در اندرونی باشند یا در بیرون کارهایی کنند که دونشأنشان است.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
زن موجود درجه دوم در فرهنگ غربی
📔 فرهنگ غربی را باید در ادبیات غربی جستجو کرد.
در چشم فرهنگ اروپایی از دوران قرون وسطا و بعد از آن تا اواسط قرن فعلی زن موجود درجه دوم بوده است.
مرد در ادبیات غربی سرور و ارباب زن و اختیاردار اوست.
از جمله در نمایشنامههای معروف شکسپیر انگلیسی این نگاه به زن وجود دارد.
📕 کتابی از جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا منتشر شده به اسم "تقاضایی برای اقدام" که به موضوع نقض حقوق بشر و تجاوزات وحشتناک علیه زنان پرداخته است.
جیمی کارتر در این کتاب میگوید هر سال ۱۰۰ هزار دختر به عنوان برده در آمریکا فروخته میشود جایی که صاحب یک روسپیخانه میتواند دختری را که معمولاً اهل آمریکای لاتین یا آفریقا است با قیمتی برابر ۱۰۰۰ دلار خریداری کند.
وی همچنین به تجاوزات جنسی که در محوطههای کالجها رخ میدهد اشاره دارد؛ به جایی که از هر ۲۵ مورد تنها یک مورد گزارش میشود.
کارتر همچنین عنوان میکند که تنها یک درصد از متجاوزان جنسی در ارتش محاکمه میشود.
نویسنده نامدار و معروف غربی برای شرافتمندانه نشان دادنِ شغل روسپیگری رُمان مینویسد و در این رمان سعی میشود شغل روسپیگری یک شغل شرافتمندانه وانمود شود.
🍃 برگرفته از بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور در آستانه میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ و در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر در ۳۰ مهر ۱۳۷۶
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
زنان حقیقی ایران...
🌱بانوی مجتهده نصرت بیگم امین اصفهانی بهدلیل قرار گرفتن در میان دو سده اخیر، بین دو گونه زندگی و طرز تفکر سنتی و متجدد رابطه مستقیمی برقرار کرده است.
🌱 رابطهای که یکسوی آن تفکرات بازدارنده شدید اجتماعی قرار دارد؛ با ابزار و آلاتی که زنان را از فراگیری علوم و فنون بازمیداشت، و در سوی دیگر آن دورهای جا گرفته که علمآموزی و دانشاندوزی برای همگان، ازجمله زنان و دختران نه تنها آزاد، بلکه واجب و اجباری شمرده میشد.
🌱زندگی بانو امین نمونه عملی از زندگی زن مسلمان ایرانی است که در راه کسب علم و دانش به سختی کوشیده است. به ویژه آنکه در این کوشش دستورات قرآن و سیره عملی ائمة معصوم(ع) را مبنای فکری و کاری خود قرار داده است؛ بین حوزههای گوناگون علم، علوم دینی را برگزید و در سایه مجاهدتهای فراوانش به درجه اجتهاد رسید.
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄
"خانم نصرت امین از زنان عالمه و مجتهده معاصر و اهل اصفهان بود که سالها کتابهای خود را با نام "یک بانوی ایرانی" منتشر میکرد".
🗓۲۳مهر ۱۳۷۱
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿انقلاب ما انقلاب زینبی است.
🌿از اول انقلاب، زنان یکی از برجستهترین نقشها را در این انقلاب ایفاء کردند.
🌿 هم در خود حادثهی بزرگ انقلاب، هم در حادثهی بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگینتر و دردناکتر و تحملطلبتر نبود، یقیناً کمتر نبود.
(بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور، ۰۱/۰۲/۱۳۸۹)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🍃نقش اجتماعات زنان در پیروزی انقلاب، به احتمال زیاد از اجتماعات مخصوص مردان بیشتر بود.
🍃یعنی حضور زنان در مبارزات عمومی و سیاسی، یک نقش چند گانه داشت.
🧔♂مرد یک نفر بود و خودش میآمد در مبارزات یا در اجتماعات و راهپیماییها شرکت میکرد. همین و بس!
🧕 اما وقتی زنِ خانه، خود را در مبارزه سهیم میدانست و وارد میدان میشد، در واقع خانهای را که در آن، مرد و زن و فرزندان هستند، به صحنه میآورد و خانوادهای را در میدانِ مبارزه حاضر میکرد. در جنگ نیز همین طور بود.
(بیانات در جمع زنان شهر ارومیه، ۲۸/۰۶/۱۳۷۵)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔸چنانچه کشور بخواهد به معنای واقعی بازسازی شود باید بیشترین توجه و تکیهاش به نیروی انسانی باشد.
🔸 از طرفی نیمی از نیروی انسانی زنان یک کشور هستند. بنابراین اگر بینش توأم با افراط و تفریط درباره نحوه فعالیت اجتماعی زنان وجود داشته باشد، بازسازی به معنای حقیقی و در سطح وسیع اتفاق نمیافتد.
🔸 برخی معتقدند فعالیت اجتماعی اجازه نمیدهد زن به خانه شوهر و فرزند رسیدگی کند پس زنان نباید فعالیت اجتماعی داشته باشند.
🔸 از سوی دیگر برخی میگویند چون رسیدگی به خانه شوهر و فرزند اجازه نمیدهد زن فعالیت اجتماعی داشته باشد پس شوهر و فرزند را باید رها کرد.
❌ هر دو نگاه غلط است
✅ بلکه زنان باید هر دو وظیفه را انجام دهند.
(رهنامه ۳۴، زن و خانواده، برگرفته از بیانات رهبر ۲۰اسفند ۱۳۷۵)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌿امام خمينـي همـواره بانـوان را پيشگامان ميـدان جنگ مـي دانست:
"ملتي كه بانـوانـش در ميدانهاي جنگ با ابرقدرتها و در مـواجه شدن با قواي شيطاني قبل از مردها در ايـن ميدانها حاضر شده اند, پيروز خواهد شد".
(از بيانـات امـام خمينـي در جمع بـانـوان اردبيل, 17/5/59, صحيفه نور, ج13, ص31).
🌴خانـم زهرا محمـودي كه به (مادر جبهه) معروف است, مـي گـويـد:
"وقتـي فـرودگاه تهران بمباران شـد, بلافاصله به مجلـس رفتـم و گفتـم: مـن مجوز ميخواهم تا راحت به جبهه رفت و آمد كنـم. برگه عبـور بـرايـم صادر شـد و از آن زمان خانه ام مقر فعاليت خانمها شد".
(مستوران روايت فتح, ص111).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
☘فـداكاريهاي زنان مسلمان در جبهههاي جنگ همگـان را به تعجب وا مـيدارد. امـام خمينـي در ايـنبـــــاره مـيفرمايد:
"مقاومت و فـداكاري ايـن زنان بزرگ در جنگ تحميلـي آنقـدر اعجـابآميز است كه قلـم و بيـان از ذكـــر آن عاجز بلكه شرمسار است".
(از پيـام امـام خمينـي به منــاسبت روز زن, 25/1/61, صحيفه نور, ج16, ص126).
☘ البته ايـن تعجب همگانـي است. بـرادر جانباز ايرانخواه ميگويد: "... در ايـن عمليات بيش از هر چيز بايد به فـداكاري خـواهـر شجاع و ايثارگـري اشاره نمايـم. ايشان كه بـا عنـوان ديـدهبان به طرف بهمنشير رفته بـود, با اطلاعات مـوثـر و مفيدي كه از موقعيت دشمـن ميداد, در موفقيت عمليات نقـش تعييـنكنندهاي را ايفا كرد. او نوه شهيد بزرگوار (نواب صفوي) بـود. ايـن خـواهـر رزمنـده انسان را بـياختيار به ياد فـداكاري زنان مجاهد صدر اسلام مـيانداخت. زنانـي چـون زينب, سميه, نسيبه, ... در آخريـن ديدار او را در حالـي ديدم كه پيكر پاك شهيـدي را با خود حمل مي كرد.
معلـوم شـد كه از يك عمليات چـريكـي مـوفق باز مـي گـردد"
(منظومه زينبيه, ص30, نقل قـول از بـرادر جانباز ايرانخـواه از مشكين شهر)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🌱نگرش اسلام به زن با نگرش مکتب الحادی به وی بسی متفاوت است.
🍂 مکاتب غیر الهی گاهی زن را به جامعه عرضه میکنند تا از این رهگذر به خاک و زمین دست یابند.
🌱 اما دین، زن را آزاد میگذارد تا با عاطفه خویش، به انسانها درس مهر بیاموزد و آنها را رشد دهد.
📚 هنگامی که نگرشها تا این اندازه متفاوتند، پیداست که حقوق زن نیز از نگاه این دو، شرح و تفسیری متمایز دارد...
❤️🔥 آزادی زن غربی در بهترین شکل به تساوی او با مرد در حقوق مادی میانجامد؛
🌟 اما زن مسلمان در طی راه تکامل، دستمایههایی دارد که او را بر مرد هم برتری میبخشد.
✅ به همین سبب، زنِ شایسته در مکتب الهی الگوی همه انسانهای صالح است و نه فقط زنان صالح.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
📜 حجاب و پاکیِ دل
🔍مسأله اين نيست كه من پاكم، مسأله اين است كه اگر كسى با عمل من گنديد، ناچار گند او به من هم سرايت مى كند، كه من در جامعه ى مرتبط زندگى مى كنم.
🔍 مسأله اين است كه من از محدوده ى حصارها و ديوارهاى من و خودم گذشته ام و در من تمام خلق گنجانده شده و عشق آنها در دل من هم نشسته است.
🔍مادرهايى كه داروهاى سمى را از دسترس بچه هاى فضول دور نگه مى دارند، از همين عشق سرشار شده اند و اين است كه بريز و بپاش نمى كنند.
🔍اين عشق و آن ارتباط و پيوستگى، اين دو عامل مانع اين است كه تو به گنديدگى و آلودگى ديگران بى اعتنا باشى؛ كه در هستى نظام يافته و در جامعه ى مرتبط نمى توان ولنگار و بى تفاوت بود.
🔍 پاكى دل، ناچار پاكى عمل را به دنبال خواهد آورد، كه درخت زنده بار خواهد داد و دل پاك، عمل پاك خواهد آورد.
🔍اما كنجكاوى ها، هنگامى از درون با شناختها و بينش ها، ارضاء شده باشد، آنوقت نبايد از بيرون، تحريك ها در ميان باشند و سنگ ها مانع حركت شوند.
🔍 آنچه كنجكاوى را تحريك مى كند، همان به خويش خواندن هاست،چه در حجاب و چه بدون حجاب!
🔍كنجكاوى هنگامى بيشتر خواهد بود كه، جلوى استعدادها را گرفته باشند، اما اگر رهبرى كرده باشند و جهت داده باشند، ديگر مسأله اى نيست.
مرحوم عینصاد
📚 روابط متکامل زن و مرد | ص ۴۲
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
دستآوردهای مدرنیته برای زنان🦹♀
✍انسان غربی در عصر ارتباطات، علی رغم تحولات فراوان و خیره کننده در عرصه ابزار، اما دچار حیرت و سرگردانی است و علیه تمامیت شخصیت و هویت انسانی خود قیام کرده است که حاصل آن آسیبهایی همچون اختلال، انحراف، نفاق، ناامنی و اضطراب است و راه خروج آنان امروز از زبان خود آنها شنیدنی است که تنها و تنها توجه به نیاز طبیعی، فطرت و پاکدامنی و عفاف میدانند.
وندی شلیت؛ فیلسوف آمریکایی:
🔹بديهي است که وقتي اجـازه داديـم هـر کـاري آزاد باشـد، آزار جنسـي ، مزاحمـت هـا، و تجاوزات به عنف هم افزايش يابد. جامعه اي که عليه شرم و حيا اعلام جنگ کرده ، دشمن زنان است.
جولين گري؛ فیلسوف غربی:
🔹آن چه زماني باعث برانگيخته شدن احساسـاتي از قبيـل شرمندگي ، خشونت ، اضطراب ، و تحريک شهواني مي شد، اکنون کاملا عادي به نظر مي رسد.
او با اشاره به امنيت خياباني زنان در گذشته، مي گويد:
🔸محترم شمردن عفت بـه زنـان نيـرو مي بخشد ... عفت گوهري است که ارزش محافظت دارد.
📘شليت، وندي (١٣٨٨). فمينيسم در امريکا تا سال ٢٠٠٣
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom