eitaa logo
زن به روایت سوم
266 دنبال‌کننده
192 عکس
0 ویدیو
0 فایل
درباره زنان و جایگاه اساسی آنها در خانواده و جامعه در نگاه انقلاب اسلامی و رهبران آن
مشاهده در ایتا
دانلود
حفظ سهم خانواده 🏠 🔸شما کار هم دارید، بیرون هم هستید، جراحی‌تان را هم می‌کنید، مریضتان را هم می‌بینید، فلان کار علمی را هم می‌کنید، فلان طرح را هم می‌نویسید، فلان درس را هم در دانشگاه می‌دهید. همه اینها به جای خود محفوظ، ✅اما بایستی سهم خانه را هم در نظر داشته باشید. البته سهم خانه، مثل همه‌ی چیزهای دیگر، می‌تواند کمیتش فدای کیفیتش بشود؛ یعنی از کمیت کاستن. 🍁حضور بیست و چهار ساعته‌ی زن در خانه، یک معنا دارد؛ ولی وقتی از آن بیست و چهار ساعت کم کردید، اما کیفیتش را بالا بردید، آن وقت یک معنای دیگری خواهد داشت. 🍁اگر دیدید آن کارتان به این قضیه ضربه می‌زند، باید برایش فکری بکنید. این، مهم و اساسی است؛ مگر در موارد اضطراری. در همه چیزها ضرورتی وجود دارد که خارج از حد قاعده است. من قاعده را دارم می‌گویم، به استثناها کاری ندارم. 🗓بیانات رهبری 4/10/1370 @revayat_sevom
نگاه تکلیف محور زن🔸🔸 زینب کبری(س) یک شخصیت برجسته، یک انسان بزرگ و یک زن قابل تبعیت و پیروی محسوب می شد. ... ♦️با این حال، زنی در این حد و با این شخصیت، ناگهان در مقابل یک تکلیفِ بزرگِ آنی و خطرناک قرار گرفت که آن عبارت بود از رفتن به سمت کربلا. همه چیز تحت الشعاع این قضیه قرار گرفت، مثلِ شخصیتِ خودِ امام حسین(ع) امام حسین(ع) در مدینه به تعلیم و تربیت و بیان احکام و همه‌ی کارهایی که یک امام بزرگوار در دورانی که به کارِ اداره‌ی کشور مشغول نیست، مي‌تواند انجام دهد، مشغول بود؛ لکن یک تکلیف دفعی پیش آمد. تکلیفی که همه چیز را تحت الشعاع قرار داد و آن بزرگوار همه چیز را رها کرد و به سمت آن تکلیف رفت. 🔹عین همین کار را زینب کبری(س) کرد؛ در حالی که زینب کبری(س) رهبر این حرکت هم نبود. اما رهبر آن حرکت از او خواست و او هم بی قید و شرط اطاعت کرد، تصمیم گرفت، به راه افتاد و همه چیز حتی خانواده را رها کرد. 💧عجیب این است! حضرت زینب(س) خانه و شوهر و زندگی و همه چیز را برای انجام این تکلیف بزرگ و فداکارانه که حیات اسلام به آن وابسته بود و بایستی انجام می‌گرفت، رها کرد.» 🗓بیانات رهبری7/12/1374 @revayat_sevom
رعایت حدود اخلاقی، از الزامات محیط مشترک فعالیت اجتماعی زن و مرد🔹🔷 🔻اگر این حساسیتِ اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط مرد و زن رعایت شود، همۀ کارهایی که مردان می توانند در عرصۀ اجتماعی انجام دهند، زنان هم ... می توانند انجام دهند. 🗓بیانات رهبری ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ 🔻اینجا آن مرز بین زن و مرد وجود دارد. معنای آن مرز هم این نیست که زنان و مردان در یک محیط تحصیل نکنند، در یک محیط عبادت نکنند، در یک محیط کار نکنند و در یک محیط خرید و فروش نکنند - که این قبیل موارد، فراوان است - 👈بلکه معنایش این است که حد و حدودی در اخلاق معاشرتی خودشان قائل باشند و این کار بسیار خوبی است. 🗓بیانات رهبری ۲۰/۷/۱۳۷۳ @revayat_sevom
💠💠💠 💠زن می تواند با رعایت حجاب، در صورت احراز یکی از مقامات عالی حکومتی در مواجهه با مراجعان مرد، برخورد حکیمانه و پاسخ گویی به خواستۀ مشروع و بحق آنان داشته باشد. 🔹🔸در نظام اسلامی محدودیتی که به وجود می‌آید، که این محدودیت بر طبق فطرت انسانىِ زنانه است؛ هم برای مردها محدودیت است، به یک کیفیتی؛ هم برای زنها به کیفیت دیگری محدودیت است، 👈کمک کننده‌ی به این است که نیروهای آنها هرز نرود و حتی‌المقدور در جهت درستی به کار بیفتد؛ که آن وقت نتیجه‌اش میشود: ☘رشد فکری و علمی و عملی در جامعه‌ی زنان، که امروز شاهدش هستیم. 🗓بیانات رهبری 13/4/1386 @revayat_sevom
🍃زنان و سازندگی اجتماعی 🔸از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی، مشارکت حداکثری بانوان در عرصه های گوناگون است. 🔸یکی از صحنه‌ های مشارکت فراگیر حضور زنان، مسأله سازندگی همه جانبه کشور و جامعه است که هیچ کس نباید و نمی‌تواند تردید کند که بدون حضور فعال بانوان جامعه اسلامی، بتوان در این مهم توفیق کامل به دست آورد. 🔸 در این خصوص نیز حضرت امام، تأکیدهای زیادی دارند: «همه ملت ایران، چه بانوان و چه مردان باید این خرابه‌ای که برای ما گذاشته اند، بسازند. با دست مرد تنها درست نمی ‌‌شود، مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند» ( صحیفه امام ، ج 6: 301). 🔸«زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته چنانکه که به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته‌اند و شما شهر و روستایی را نمی‌یابید جز آنکه در آنها جمعیت هایی فرهنگی و علمی از زنهای متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده است» ( همان ، ج12: 275) @revayat_sevom
زنان، ناظران اجتماعی 🍃نظارت فعال و متعهدانه بر آنچه در جامعه اسلامی به ویژه در اجزاء نظام اسلامی می‌‌گذرد و تلاش برای حسن جریان امور، وظیفه‌ ای است شرعی و متوجه همه افراد جامعه چه زن و چه مرد. 🍃زن نیز باید در نظارت بر امور، خود را مسئول بداند. نظارت مسئولانه علاوه بر آگاهی‌های لازم، نیازمند حضور فعال و اظهار نظر در مسائل است. 🔸 امام خمینی معتقد بودند: ⚡️«اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون، همانطوری که مرد در همه شؤون دخالت دارد، زن هم دخالت دارد»( صحیفه امام ، ج6: 301). ⚡️«باید همه زنها و همه مردها در مسائل اجتماعی، در مسائل سیاسی وارد باشند و ناظر باشند؛ هم به مجلس ناظر باشند، هم به کارهای دولت ناظر باشند، اظهار نظر بکنند»( همان ، ج 13: 193). @revayat_sevom
🌷دین اسلام ‌مدعی بازتعریف ماهیت زن به‌عنوان یک انسان و اعادة هویت و حقوق از دست رفته زن در همیشة تاریخ و ارائة الگویی متعالی برای این تجلی زیبای پروردگار است. 🌿امام‌خمینی پیامبر این پیام بود که فرمود: "زن یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه‌ها به استقامت و ارزشهای والای انسانی کشیده شوند و می تواند بعکس آن باشد". صحیفۀ امام؛ ج 16، ص 192 @revayat_sevom
در اندیشه قرآنی؛ زن و مرد بعد اشتراکی گسترده‌ی اصیلی دارند که شامل انسانیت است. در این بعد، ارزش‌های معنوی و کمال انسانی برای هر دو یکسان است. چنان‌ که آیه 35 سوره‌ی احزاب به آن اشاره می‌فرماید: إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا. 🔹مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: در این آیه، ده عنوان برای ارزش‌های معنوی ذکر می‌شود: اسلام، ایمان، قنوت، صدقه، صبر، خشوع و دیگر چیزها. زن و مرد د راین میدان دوشادوش ✨حرکت می‌کنند و ✨پیش می‌روند. هر دو را ذکر می‌کند. 💦این بتِ مردگرایی را که در جاهلیّت‌ها همیشه بوسیله مردان و حتی بوسیله زنان پرستیده می‌شد، اسلام در این آیات می‌شکند. 1379/6/30 @revayat_sevom
هویت زنانه✨✨ زن در نگاه غربی، تحت سیطره‌ی نظام سرمایه‌داری و مردسالاری است. 💥در این نگاه بخش جدی هویت او «التذاذ جنسی» است و با او شناخته شده و با این سنجه ارزیابی می‌شود. 💥همچنین در هویت جمعی زن در دنیای غرب، «مردوارگی زن» بسیار حائز اهمیت است. دقیقاً بر خلاف نگاه اسلام. اسلام زن را عنصری مستقل به لحاظ هویتی و دارای عزت می‌داند. 🚫لذا او نه ابزار التذاذ جنسی است 🚫و نه یک مرد در قواره‌ی زنانه؛ بلکه:👇👇 «افتخار برای زن این است که یک زن باشد. یک زن کامل، یک مؤنث کامل. در مقام ارزش‌گذاری‌های والا اگر نگاه کنیم، این ارزش – یک زن کامل بودن – از یک مرد کامل بودن کمتر که نیست، در مواردی قطعاً بالاتر و بیشتر هم هست. 🗓بیانات رهبری، 1386/4/13. @revayat_sevom
ظرافت زنانه🦋 از جمله عناصر هویت ساز جنس زن؛ «ظرافت» است. عنصری که بیشتر در جنس زن دیده می‌شود. 💦«یعنى ظرافتى كه ميگوييم، تنها ظرافت در تركيب جسمانى و ساختمان جسمانى نيست، بلكه: 💦ظرافت در فكر و انديشه و تدبير و دستگاه تصميم‌گيرى است كه خداى متعال در زن قرار داده.». 🗓بیانات رهبری 21/2/1392 «به تعبیر دیگر ظرافت زن تنها به جنبه‌ی جسمی او تعلق ندارد؛ 💦بلکه در ساختمان فکری و عصبی وی نیز وجود دارد و این باعث ظرافت در کارکرد هم می‌شود.» 🗓 بیانات رهبری 21/2/1392 🌟«کارکرد اصلی این عنصر، در ظریف‌کاری‌ها و ریزه‌کاری‌های آفرینش و رشته رشته پروردن احساسات و عواطف بشر است.». 🗓بیانات رهبری 5/5/1384 @revayat_sevom
ارزش و تشخص زن 🍂نظرگاه اندیشمندان مسلمان درباره هویت زن با نظرگاه متفکران غربی تفاوت‌های جدی دارد. تفاوتی که ریشه برخی از آن در تفکر فلاسفه‌ای نظیر روسو و میل می‌باشد که از نظیر ایشان مفاهیمی همچون «تشخص»، «انسان»، و «موجود خردورز» از هویت زنانه جدا است یا جامعه‌ شناسان متأخر غربی که ویژگی‌های طبیعی و فطری زن را نادیده می‌گیرند و لذا هویت او را سیال و برساخت اجتماعی می‌پندارند. از نظر اسلام: 🍃«زن با نقاط قوت زنانه‌ی خود که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است، ⭐️همراه با ایمان عمیق، ⚡️همراه با استقرار ناشی از اتکای به خداوند و ⭐️همراه با عفت و پاک‌دامنی که فضای پیرامون او را نورانیت می‌بخشد، 👈می‌تواند در جامعه یک نقش استثنایی اینگونه ایفا کند. هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست. 👈اگر زن با این خصوصیات در عالم وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی‌کرد. 💠 این، معنای ارزش زن و تشخص زن است». 🗓بیانات رهبری 25/3/1384 @revayat_sevom
🌿 زنان و مشارکت سیاسی سرنوشت‌ساز🌿 🔸حضرت امام، دخالت در سرنوشت خود و شئون اجتماعی را نه تنها حق بانوان، بلکه تکلیفی شرعی، به عنوان عمل به وظیفه دینی و اجابت دعوت الهی می ‌شمارند و این، الگویی است که ما را در شناخت بیشتر دین یاری می‌دهد و یک عامل اساسی برای برتری اسلام در تکریم شخصیت زنان و حمایت از حقوق اجتماعی و سیاسی آنان و تأکید بر مشارکت و حضور آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی در مقایسه با دیگر مکاتب و نظامها است. 🔸ایشان می‌ فرمایند: 🍃«همانطوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. زنها هم باید در فعالیت ‌های اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند»( صحیفه امام ، ج 18: 403). 🍃«ما می‌ خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش برسد... زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زنها در جمهوری اسلام رأی باید بدهند. همانطوری که مردان حق رأی دارند، زنها حق رأی دارند» همان ، ج6 300 @revayat_sevom