🔺تربیت سوده هَمْدانی بسیار اهمیت دارد!
این تربیت دو رکن دارد
📌اول ایجاد هویت انسانِ مسلمانِ مبارزِ مسئول
📌دوم فراهم آوردن شرایطی جهت بروز امکان این نظارت (یعنی دولت نه تنها باید امکان نظارت را فراهم کند بلکه باید راههای فرار از نظارت پذیری را به مردم آموزش داده، حقوق مردم نسبت به دولت را مدام جلوی چشمان مردم و مسئولین قرار دهد تا اصل ٨ قانون اساسی که مربوط به امر به معروف طرفینی است تحقق ییابد.
🔍حال نقش سودهها در این هویت اجتماعی چیست؟
اساسا زنان علاوه بر اینکه خود میتوانند به عنوان یک انسان مسئول نقش آفرینی کنند، بدلیل خصوصیت خدادادِ سرشاری عاطفه، میتواند امامتِ عاطفی نهضت را نیز بر عهده داشته باشند که این مهم از عهده مردان تقریبا بر نمیآید
تجربه انقلاب اسلامی نیز همین را نشان میدهد و امام نیز بر این نکته اشاره دارند
پیشقدم شدن شما(زنان) در همه مسائل، وارد شدن در هر طریقهای اسباب این میشود که مردها هم بیشتر وارد بشوند، مردها هم قویتر بشوند ۶۴/١٢/١١
و تاکید امام(ره) هم از جهت همین تاثیر عاطفی حضور زنان در عرصه نیازهای اجتماعی بر سایر افراد جامعه علاوه بر حضور خود آنهاست
لذا میفرمایند:
ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامی هستند آسیب نخواهد دید ۵٩/۵/٢۶
❓حال سوال جدی این است که تربیت فرهنگی ما به سمت سوده شدن و حضور فعال اجتماعیست یا تمایلاتی به سمت خانه نشانی زنان در مدل ریزی و تولیدات محتوایی مجموعههای فرهنگی وجود دارد⁉️
و اگر چنین است آیا این خود باعث ایجاد فضا برای اغتشاشات اخیر و ایجاد دوقطبی تحجر _بیبند و باری نیست⁉️
#رضا_افشار
_____
@reza_afshar
📚 معرفی کتاب اول 📚
امروز رفتیم برای خرید عید ولی باز طبق معمول نتونستیم جلوی خودمون رو بگیریم و سری به کتاب فروشی نزنیم
همین که رفتیم تو دوتا کتاب فوقالعاده دیدیم
کتاب بسیار جذاب و کاملا مستند
که خاطرات نویسندگان مطرح خارجی در مورد دولت پهلویها رو منعکس کرده و طبق ادعای گروه گردآورنده هیچ کتابی دیگه در دنیا نیست که در مورد پهلویها باشه و در تولید این دو کتاب مورد بررسی قرار نگرفته باشه
📌عنوان *خودِ خدا* در مورد رضا پهلوی و *خدازاده* در مورد محمدرضا پهلوی
بنظر میرسه چون تماما ارجاعات خارجکی داره میتونه تمام کننده حرف و حدیثها باشه
#رضا_افشار
_________
@reza_afshar
علی(ع) و طبقه سابقهداران سهمخواه
جناح اموی از قدرت با عظم مردمی کنار گذاشته میشوند و حالا دور دور ماست!
... نوبتی هم که باشد نوبت ماست بالاخره عمری مجاهده کردیم، هزینه دادیم، آن زمان که دیگران در بیخبری بودند ما در کنار امام، انقلاب کردیم علیه اشراف قریش!
و حالا کمترین مزدمان سپردن امارت یک استانی یا یک امتیاز انحصاریای، ویژهای، چیزی توسط علی بماست...
... با این خیالها طلحه و زبیر پیش امام میروند و با صحنهی خاموش کردن چراغ توسط امام مواجهه میشوند. نگاهی به هم میکنند و پیش خود میگویند "هنوز افکارش در سال ۵٧ مانده! کسی نیست بگوید بابا! زمانه عوض شده! ما دیگر آن یلاقباهای اول انقلاب نیستیم، ما حالا برای خودمان آلاف و اولوف و برو بیایی داریم".
بیراه هم نمیگفتند. جناب طلحه، حالا از زمینهای حاصلخیز رانتیای که در این سالها از عراق بدست آورده بود، روزی ١٠٠٠ دینار معادل تقریبا ١٠ میلیارد تومان درآمد داشت، یعنی آن یک ساعتی که پیش علی نشسته بودند بیش از ٩٠٠ میلیون تومان تنها از زمینهای عراقش سود کرده بود، زبیر هم دست کمی نداشت انقلابیای که بیش از ٣هزار میلیارد سرمایه جمع کرده بود حالا علی نگران چند سیسی روغن بیتالمال است. این چند سیسی کلی حرف برای گفتن دارد، یعنی من باندباز نیستم، قبیله گرا نیستم، من ویژهخوار خوب ویژهخوار بد نمیکنم که اگر امویان بخورند وااسلاما بگویم اگر جناح ما بخورند نادیده بگیرم، من همه همتم مستضعفین است و آن آرمانهایی که بخاطرش انقلاب کردیم، من نگران قضاوت کودکان حاشیه نشین هستم، نگران سفرههای خالی، نگران احساس عدالت مردمم، من تنها پیشرفت را هدف نمیدانم، پیشرفت در سایه عدالت را اصل میدانم و حاضر نیستم به قیمت نگه داشتم چهرههایی مثل شما آبروی خود، انقلاب و امید مردم را فدا کنم.
✍🏼 #رضا_افشار
_______
@reza_afshar
🔺هشدارهای تند و آتشین رهبری به مسئولین نظام
#بخش_اول
شما چگونه میخواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟
مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیتالمال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم - مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! - و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی میماند؟ مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیارترین ملتها بودهاند؛ امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترینهایند؛ از هوشیارها هم هوشیارترند. آقایان! مگر مردم نمیبینند که ما چگونه زندگی میکنیم؟
آن وقتی که جوان حزباللهی ما به جهاد یا به سپاه یا به فلان وزارتخانه میرفت و به او میگفتند که چهقدر حقوق میخواهی، میگفت این حرفها چیست، مگر من برای حقوق آمدهام؟ اصرار میکردند که بالاخره زندگی خودت و زن و بچهات باید بگردد؛ یک چیزی بگیر. به نظر شما اینها افسانه است؟ به نظرم اگر شما بروید در دنیا این را نقل کنید، چنانچه کسی وضع چند سال قبل ما را ندیده باشد، خواهد گفت که افسانه است؛ ولی این واقعیت است. این رویداد، در همین ایران و در همین تهران و در همین وزارتخانههای ما اتفاق افتاد؛ یکی، دو مورد هم نبود. نمایندهی مجلس وقتی اول بار به او حقوق دادند، خجالت کشید حقوق را بگیرد! بعضی از دوستان ما در دورهی اول نمایندگی مجلس، شرمشان آمد و ننگشان کرد که حقوق بگیرند! گفتند ما حقوق بگیریم!؟
برادران! من و شما داریم از آن ذخیره میخوریم؛ فراموش نکنید، آن را مردم دیدند. نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند.
در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت. نمیگویم مثل پیامبر باشیم، نمیگویم مثل امیرالمؤمنین - که شاگرد پیامبر بود - باشیم؛ که انسان آن مطالب را که میخواند، تنش میلرزد. امیرالمؤمنینی که زهدش در زندگی و دنیا مَثَل سایر است و مسلمان و غیرمسلمان آن را میدانند، دربارهی پیامبر میگوید: «قد حقّر الدّنیا و صغّرها و اهون بها و هوّنها» (۱۶)؛ دنیا را تحقیر کرد - یعنی همین لذایذ و بهرهمندیها و برخورداریهای دنیا را کوچک کرد - به آنها توهین کرد و سبکشان نمود.
در قُبا برای پیامبر آب آوردند و چیزی هم مثل عسل قاطی آن کردند. پیامبر فرمود: من این را حرام نمیکنم، اما نمیخورم. این دو، دو چیز است؛ یا آب یا عسل. آن را از ما نخواستهاند. اگر از من و شما بخواهند، پدرمان درآمده است! .... اما در آن راه باید برویم، در آن راه باید قدم برداریم، کمتر خرج کنیم، کمتر بذل و بخشش بیجا کنیم، کمتر به زندگی شخصی خودمان بپردازیم.
من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همهمان اینطور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانهی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشتهایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعهی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید. از آیهی شریفهی «واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها» (۱۷) بترسیم. تُرف، فسق هم دنبال خودش میآورد.
اندازه نگهدارید؛ دولت مخارجش زیاد و سنگین است. مخارج سنگین دولت منجر به این میشود که مثلاً در فلان بخش سوبسید را بردارند. این، سیاست درست و متین و منطقی هم است؛ شکی در آن نیست، باید هم انجام بگیرد، چارهیی هم نیست، روی مردم هم فشار میآید؛ اما این مخارج را منصفانه قرار بدهیم و خودمان به دست خودمان بر مخارج چیزی اضافه نکنیم.
اگر مبلغی از مخارج دولت، عبارت از تغییر دکوراسیون اتاق مدیر کل و معاون وزیر و وزیر و فلان مسؤول قضایی و فلان مسؤول در بخشهای گوناگون دیگر باشد، این جرم و خطاست. اگر یکی از مخارج دولت این باشد که فلان تعداد ماشین جدید بیاوریم و بین دستگاهها تقسیم بکنیم، ما حق نداریم این را جزو مخارج دولت حساب کنیم و به حساب آن از سوبسید مردم بزنیم. نه، این خلاف است. برای این کارها حد بگذارید. دستگاهها باید بخشنامه کنند و در مورد این تغییر دکوراسیونها و تغییر خانهها و خرجهای اضافی حدی معین بکنند. من نمیگویم مثل بعضی از تندروها باشیم که میگویند در مسجد بنشینیم و وزارت کنیم؛ نه، در مسجد نمیشود.
ادامه دارد ...
__________
@reza_afshar
🔺هشدارهای تند و آتشین رهبری به مسئولین نظام
#بخش_دوم
وزارت کردن، یک ساختمان و چهار تا اتاق و تعدادی مسؤول و یکمقدار هم بالاخره امکانات برای زندگی آن آقایی که میخواهد خدمت بکند، میخواهد؛ اما باید در حدی باشد.
گاهی از جاهایی گزارشهای نومیدکنندهیی میرسد و در برخی موارد انسان واقعاً عرق شرم بر پیشانیش مینشیند؛ رعایت کنید. سؤال میکنیم که چرا ماشین لوکس و نو و مدل بالا؟ میگویند که اشکال امنیتی داریم! چه اشکال امنیتی!؟ آقایان مسؤول در شورای امنیت کشور یا جاهای دیگر، بنشینند معین کنند و مسأله را در جایی ببُرند؛ من هم اگر باید دخالت کنم، بگویید در جایی دخالت کنم. این چه وضعی است که همینطور بیحساب و کتاب جلوی هر وزارتخانه و ادارهیی، دهها ماشین به رنگهای گوناگون متعلق به مسؤولانِ آنجا به چشم میخورد!؟ چه کسی چنین چیزی را گفته است؟
گزارش آمده که روحانی عقیدتی، سیاسی در یکی از دستگاهها، خودش ماشین دارد، ولی ماشین دولتی سوار میشود! من نوشتم که حق ندارد این کار را بکند. برای من جواب آمد که این کار رویه است و همه میکنند! این آقا خودش یک ماشین دارد، که برای خودش لازم است؛ یکی هم خانمش دارد و نمیشود که خانمش از این ماشین استفادهکند! عجب! این چه حرفی است؟
من الان اعلام میکنم و قبلاً هم نوشتم و این را گفتم که آن وقتی که آقایان امکانات شخصی دارند، حق ندارند از امکانات دولتی استفاده بکنند. اگر ماشین دارید، آن را سوار شوید و به وزارتخانه و محل کارتان بیایید؛ ماشین دولتی یعنی چه؟ والله اگر من از طرف مردم مورد ملامت قرار نمیگرفتم که مرتب ملاحظهی جهات امنیتی را توصیه میکنند، بنده با ماشین پیکان بیرون میآمدم.
به حد ضرورت اکتفا کنید و اندازه نگه دارید؛ اینها ما را از مردم دور میکند، روحانیون را از مردم دور میکند. روحانیون، به تقوا و ورع و بیاعتنایی به دنیا در چشمها شیرین شدند. بدون ورع و بدون دورانداختن دنیا، نمیشود در چشمها شیرین ماند. مردم رودربایستی ندارند؛ خدا هم با کسی رودربایستی ندارد.
بخشی از سخنرانی بسیار مهم ٢٣ مرداد ١٣٧٠ رهبری در جمع مسئولین نظام
پ. ن: این بخشی از متن است و حتما تمام متن جذابیت بیشتری دارد
حتما باید مراجعه کنیم و نسبت خود و مدل حزباللهیگری خود را با رهبری مقایسه کنیم
_________
@reza_afshar
تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
ﺯﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻱ ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﺑﻲ ﺣﺴﺎﺏ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ .(آل عمران آیه ٢٧)
سپاس خداوندی را که هر سال زمین مرده را زنده میکند و نشانهای میسازد برای جامعه انسانی مرده و بدور از آرمانهای معنا دهنده به انسانیت، چون عدالت و آزادی و کرامت، جمهوریت و محبت و ولایت؛ که ای انسان زنده بودن به نفس کشیدن نیست بلکه به قیام برای انسانیت است و تو در هر شرایط فردی و اجتماعیی که باشی میتوانی روح تازهای در مغزهای جاهلیت زنگ زده بدمی.
در راه قیام لله و جهاد و ایثار برای اصلاح اجتماعی قدم برداری تا هم خود و هم جامعه را به سعادت برسانی.
پ. ن. عید نوروز را به تک تک شما تبریک عرض میکنم🌺
#رضا_افشار ١۴٠٢/١/١
________
@reza_afshar
⭕️ #امام_خمینی:
ما آن روز عید داریم که همه مستمندان و #مستضعفان ما به زندگی صحیح رفاهی و تربیتهای صحیح اسلامی و انسانی برسند. 🔺ممنون از رفقای مستضعفین tv ___________ @reza_afshar
مهم درک تفاوت ساخت حقوقی و ساخت حقیقی جمهوری اسلامی است!
👈🏼 آنچه که در مورد کلام رهبری سانسور میشود و وضعیت امروز ما را رقم میزند!
سخنرانی در دانشگاه علم و صنعت:
" آنچه مهم است این است که نظام جمهوری اسلامی یک ساخت حقوقی و رسمی دارد که آن قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، دولت اسلامی، انتخابات - همین چیزهائی که مشاهده میکنید - است، که البته حفظ اینها لازم و واجب است؛ اما کافی نیست.
همیشه در دلِ ساخت حقوقی، یک ساخت حقیقی، یک هویت حقیقی و واقعی وجود دارد؛ او را باید حفظ کرد. این ساخت حقوقی در حکم جسم است؛ در حکم قالب است، آن هویت حقیقی در حکم روح است؛ در حکم معنا و مضمون است. اگر آن معنا و مضمون تغییر پیدا کند، ولو این ساخت ظاهری و حقوقی هم باقی بماند، نه فایدهای خواهد داشت، نه دوامی خواهد داشت؛ مثل دندانی که از داخل پوک شده، ظاهرش سالم است؛ با اولین برخورد با یک جسم سخت در هم میشکند. آن ساخت حقیقی و واقعی و درونی، مهم است؛ او در حکم روح این جسم است.
آن ساخت درونی چیست؟ همان آرمانهای جمهوری اسلامی است: عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزشها، سعی برای ایجاد برادری و برابری، اخلاق، ایستادگی در مقابل نفوذ دشمن؛ اینها آن اجزاء ساخت حقیقی و باطنی و درونی نظام جمهوری اسلامی است. اگر ما از اخلاق اسلامی دور شدیم، اگر عدالت را فراموش کردیم، شعار عدالت را به انزواء انداختیم، اگر مردمی بودنِ مسئولان کشور را دستکم گرفتیم، اگر مسئولین کشور هم مثل خیلی از مسئولین کشورهای دیگر به مسئولیت به عنوان یک وسیله و یک مرکز ثروت و قدرت نگاه کنند، اگر مسئلهی خدمت و فداکاری برای مردم از ذهنیت و عمل مسئولین کشور حذف شود، اگر مردمی بودن، سادهزیستی، خود را در سطح تودهی مردم قرار دادن، از ذهنیت مسئولین کنار برود و حذف شود؛ پاک شود، اگر ایستادگی در مقابل تجاوزطلبیهای دشمن فراموش شود، اگر رودربایستیها، ضعفهای شخصی، ضعفهای شخصیتی بر روابط سیاسی و بینالمللی مسئولین کشور حاکم شود، اگر این مغزهای حقیقی و این بخشهای اصلىِ هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهوری اسلامی خیلی کمکی نمیکند؛ خیلی اثری نمیبخشد و پسوند «اسلامی» بعد از مجلس شورا: مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی، به تنهائی کاری صورت نمیدهد. اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود، فراموش نشود؛ دلمان خوش نباشد به حفظ صورت و قالب. به روح، معنا و سیرت توجه داشته باشید. این، اساس قضیه است.
و من به شما عرض بکنم که
👈🏼 تغییر سیرت، تغییر آن هویت واقعی، بتدریج و خیلی آرام حاصل میشود. توجه بعضیها به این، غالباً جلب نمیشود، یا خیلیها توجهشان جلب نمیشود. یک وقتی ممکن است همه متوجه شوند، که کار از کار گذشته باشد. 👉🏼
خیلی باید دقت کرد. چشم بینای طبقهی روشنبین و روشنفکر جامعه - یعنی طبقهی دانشگاهی - و چشم بینای دانشجویان باید این را همیشه برای خودش قائل باشد."
١٣٨٧/٩/٢۴
https://khl.ink/f/4992
سوال⁉️
اگر آن زمان که رهبری این تذکرات را میداد (در دولت نهم) نخبگان، حوزه علمیه و دانشگاه از خود سوال میکرد چرا رهبری چنین تذکراتی را میدهد و نقش ما در تحقق این آرمانها چیست، امروز شاید وضعیت طور دیگری بود
شاید امروز نیاز نبود اثبات کنیم (حتی در میان حزباللهیها) که رهبری مقصر وضع موجود نیست
ولی افسوس که از فریادهای رهبری، تنها توجیه عملکردهای خودمان را استنباط میکنیم...
#رضا_افشار
جمعه ۴ فروردین ١۴٠٢
٢ رمضان ١۴۴۴
__________
@reza_afshar
🔺پایه مشروعیت حکومت خواست مردم است
در تفکّر دینى، اساس حاکمیّت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیهى به مردم است. تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، دین حاکم نمیشود. ... در قانون اساسى،... همهى مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیینکننده و تصمیمگیرنده هستند و اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایهى مشروعیت خودش را از دست داده است.
رهبری عزیز ۱۳۷۷/۱۲/۴
متاسفانه میبینم که دو گروه فرایند جمهوریت را دچار مشکل میکنند
▫️گروهی که بیاعتنا به خواست مردم هستند و از دین، جمهوریت را برداشت نکرده و حکومت امیرالمومنین را نیز به دینسالاری مردمی و نه مردم سالاری دینی تفسیر میکنند، لذا تصمیمها را در اتاقهای در بسته گرفته، شفافیت را نیز نخواسته و اگر هم زیر بار میروند تنها برای مبارزه با فسادش هست نه حکمرانی مردمیش.
پس بعد از چند سال هنوز شفافیت را در پشت درهای مجلس معطل نگه داشتهاند
▫️و گروهی دیگر که بیتوجه به زمینههای خواست مردم، نقش حکومت و مسئولین در جلب اعتماد به حاکمیت را نادیده گرفته خود را با این جمله قانع میکنند که "بله مردم نمیخواهند" و توپ را در زمین مردم میاندازند، حال آنکه در بیشتر موارد توپ در زمین مردم نیست بلکه این عملکرد متناقض بعضی از مسئولین و عدم کنش مناسب دلسوزان و نخبگان است که مردم را دلزده میکند(مثل اظهار نظرهای غیر کارشناسی برخی ائمه جمعه در مورد حذف ارز ترجیحی و دلار ۴٢٠٠ی و تاسف بارتر فتحالفتوح خواندن آن، یا سکوت در مقابل تجربه تکراری واگذاریها، اینبار با شعار جذاب مولد سازی)
"هرگز نمیتوان مردمی را تصور کرد که از این چشماندازهای مبارک دلزده شوند. هرگاه دلزدگی پیشآمده، از رویگردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه پایبندی به آنها و کوشش برای تحقق آنها" (بیانیه گام دوم)
بله وقتی میتوان اینگونه ژست گرفت که توپ واقعا در زمین مردم باشد
اما کی؟
در واقع وقتی حاکمیت وظایف و صداقت خود در پایبندی به آرمانها را به اثبات رسانده باشد (همچون حکومت حضرت علی که اگر چه فساد، ویژهخواری و... بعضا دیده میشد، لکن صد در صد اراده اصلاح داشت و با متخلفین به شدت برخورد میکرد) و نخبگان اعم از دانشگاهیان و روحانیون در قبال مشکلات وظیفه علمی و عملی خود را به درستی انجام داده و نقاط قوت را تبیین و نقاط ضعف را علاوه بر تذکرات صریح، با مردم هم درمیان گذاشته باشند
دقیقا مثل سخنگفتن رهبری با مردم در ١۴٠٢/١/١
✍🏼 #رضا_افشار
جمعه ۴ فروردین ١۴٠٢
٢ رمضان ١۴۴۴
__________
@reza_afshar
🔺دعوت منافقانه🔺
👈🏼 "دعوت به نظام اسلامی منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راه تحقق عدالت اجتماعی، دعوتی ناقص بلکه دروغ و غلط است و هر نظامی، هر چند با آرایش اسلامی، اگر تامین قسط و عدل و نجات ضعفا و محرومین در سرلوحه برنامههای آن نباشد، غیر اسلامی و منافقانه است"
سخنرانی بسیار مهم در اولین سالگرد ارتحال امام در ١٣۶٩/٣/١۴
🔺تذکری به ستاد اربعین، راهیان نور، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه، دفتر تبلیغات، ارشاد، حوزه هنری، بسیج، انجمن اسلامی و تمام داعیان به نظام اسلامی و نهادهایی که بودجههای قابل توجه از بیت المال را صرف آنها میکنیم!
آیا در برنامهریزیهای این نهادها و سازمانها میتوان این اعتقاد راسخ و عملی پیگیر را حس کرد و دید.
شاید بگویید بله این کار را انجام میدهند خیلی خوب پس لازم است برای افکار عمومی برنامه ویژه ایجاد کنند
📌یک تجربه
امسال خدا عنایت کرد و توفیق روایتگری راهیاننور رو داشتم
متاسفانه نه در مناطق و یادمانها و نه در روایتگریها کوچکترین اشارهای به عدالت اجتماعی و عقبماندگی در آن نشد. نه آرمان عدالت و نه سایر آرمانهایی چون آزادی، مردم سالاری، کرامت و...
تنها و تنها احساس و حس عذاب وجدان از اینکه اون شهید رفت جون داد و ما نماز و روزه و نهایتا ولایت رو اونطور که باید توجه نمیکنیم که البته لازم هست این شور و احساس ولی دعوتی که میکند چون جدامانده از آرمانها بویژه عدالت اجتماعیست دعوتی.... است
✍🏼 #رضا_افشار
جمعه ۴ فروردین ١۴٠٢
٢ رمضان ١۴۴۴
______
@reza_afshar
🔺مالک هم در کوفه بود
(سخنی با جهاد تبیین کنان)
💠شنیدهاید که در جواب اینکه میگوییم بزرگوار این تیمی که گذاشته شده است مسئول فلان کار و تو انتظار تحول از آنها دارید مرد این کار نیستند و حتی میتوان گفت جزء عوامل وضعیت طبقاتی موجود در اثر خصوصیخواری اقتصاد هستند چرا کاری نمیکنید؟ فوری پاسخ میدهند که موجودیمان همینها هستند؟؟😏
این مدل تازهای در شکل دادن دوگانه مدیریتی غلط متعهد ناکارآمد_کارآمد غیر متعهد نیست!
این رویکرد را میتوان در چنینش والیان کوفه و نقش آن در تثبیت این روان اجتماعی بخوبی میتوان دید
آنجا که خلیفه وقت تئوریزه سازی آن را چنین بیان میکند"مردم کوفه مرا به ستوه آورده اند !اگر مرد نرم خوئی را بر آنها حاکم گردانم او را تضعیف می کنند. واگر سخت گیری را بر آنها بگمارم از وی شکایت می کنند. کاش مرد نیرومند و امینی پیدا می کردم تا والی آنها کنم"!
یعنی شکل دادن دوگانه غلط مدیریتی: یا مومن ضعیف یا فاسق قوی! واقعا نیرومند امین بین این همه صحابه نبود؟!
سعد ابی وقاص از تاسیس کوفه(١٧ هجری) تا ٣ سال و نیم والی بود. نمازش را باحال نمیخواند و مردم از او شکایت میکنند و عزل میشود.
پس از او زیاد بن حنظله (قاضی کوفه در دوره سعد) منصوب اما پس از چندی استعفا میدهد. و پس از او عمار یاسر منصوب شده که باز به بهانه ضعیف بودن عزل میشود و نوبت به مغیره بن شعبه میرسد که حتی خلیفه هم او را فاسق میدانست.
مغیره در دفاعی آشنا و کاربردی در زمان ما چنین میگوید: فسق من زیانی برای تو ندارد. کاردانی و توانائی من برای تو فسقم برای خودم!
قطعه دیگری از تصور مردم از حاکم تکمیل میشود لکن هنوز مردم حساسیت دارند و کار را به عزل او میکشانند اما جالب اینجای قصه است که والی جدید سعد ابی وقاص است لکن اینبار مردم حکام ضعیفی دیدهاند که عطای نماز با حالش را به لقایش بخشیدند و از او استقبال کرد
گفتند بتواند اداره کند، مومن نیمه هم باشد بهتر از هیچ است
( ▫️یکی بیاد کار کنه دزدی هم کرد، فرهنگ تجمل و مصرفگرایی و اشرافیت را هم تولید کرد بکند.)
خلیفه فوت میکند و عثمان اموی بر سرکار میآید و سعد را بخاطر اختلاف با خزانهدار عزل میکند و ولید بن عقبه، برادر مادریش را (کسی که رسما قرآن فاسقش خوانده بود "ان جائکم فاسق..." )منصوب میکند. ولید مشروب میخورد و رسوایی نماز صبح ۴ رکعتی مستانه را به بار میآورد.
مردم اعتراض میکنند و با پیگیری حضرت علی عزل شده و حد بر او را بر او جاری میسازد.
این رسوایی راه را برای باندبازی و قبیلهگرایی نمیبندد و سعیدبن عاص اموی یکی دیگر از خویشان عثمان جای ولید را میگیرد.
در ابتدا سجاد آب میکشده، منبر و محراب ولید را میشوید اما از بعد حیف و میل بیت المال مردم به ستوه آمده اعتراضات را به خود بنیامیه و شخص عثمان متوجه میکنند. او را از کوفه اخراج و به امارت ابو موسی اشعری رضایت دادند.
تاریخ نقل نکردم تنها میخواستم بگویم که در تمام این مدت که مردم به سمت رضایت به انتخاب بین مومن ضعیف و فاسق قوی سوق داده میشدند و گزینه مومن متعهد متخصص(مومن قوی) به بهانهی نبود چنین مدیرانی حذف میشد، مالک اشتر نخعی آن ابر مدیر انقلابی در کوفه بود
پ. ن. پس فردا مردم نگن صد رحمت به فلانی! مالک هم هیچ شخص خاصی در این نوشته نیست چرا که اساسا منظور نقد رویه است نه بازاریابی برای کسی
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠١/٢/۴
بازنشر به بهانه این روزهای اقتصاد
شنبه ٣ رمضان ١۴۴۴
__________
@reza_afshar
🔺طبق معمول باز رهبری شنیده نمیشود!
ادعا میکنیم که غالبا رهبری شنیده نمیشود و ما آنچه را میخواهیم و داریم زندگی میکنیم از رهبری میشنویم و آن قسمت کار که مسئولیتی بر عهده ما میگذارد را اصلا نشنیده گاهی حتی انکار هم میکنیم
نمونهاش همین شعار امسال است
"مهار تورم، رشد تولید"
اگر از شما بپرسند که توی آخوند، توی مسجدی، توی هیاتی، توی معلم، پاسدار، مذهبی، ولایی چه کاری امسال میخواهی انجام دهی؟ بنظر کمتر کسی را پیدا میکنی که بگوید "میخواهم برای مهار تورم کاری انجام دهم
اصلا مگر کاری از دست من بر میآید؟!
این کار مسئولین است آقا"
اگر به او بگوییم خوب رهبری این مسئولیت را بعنوان یک معروف اجتماعی بر گردن تو هم گذاشته!
با نگاهی عاقل اندر سفیه انکار میکند!!
این حالت من هم هست، این حالت شما هم هست. اثباتش هم کار سادهای است، یکبار دیگر پیام رهبری در لحظه تحویل سال را با هم بخوانیم👇🏼
🔺رهبر انقلاب: من با توجه به همهی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید.
یعنی باید همه همت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد؛ در درجه اوّل مسئولین، در درجه بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صداوسیما که باید فرهنگسازی بکند در این زمینهها، همه اینها باید متوجه این دو نکتهی اصلی باشند، در درجه اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و مسئله تولید را افزایش بدهند».
دیدید براحتی اثبات شد؟!
دیدید ندیده بودیم که رهبری برای کار فرهنگی در امسال هم نقش، جهت و اولویت مشخص کرده؟!
حالا برگردیم به خودمان و بگوییم اولویت فرهنگی ما الان چیست؟ تولیدات ما به چه سمتی در جریان است؟ همان چیزهای سابق؟! پس امر ولی که اقل ولایتش در بسیج استعدادهای عمومی به سمت نقاط اولویتدار، خود را نشان میدهد چه؟ این چطور رهبری هست که حتی در خط دهی و جهت دهی به کار فرهنگی هم امرش شنیده نمیشود؟!
🔺🔺عمده مشکل اینجاست که بزرگواران رابطه اقتصاد، اتراف، اختلاف طبقاتی، تبعیض، فقر، تجمل، اسراف، بغی اقتصادی، و.... را با تولید ضدفرهنگها توجهی ندارند
بسی جای تامل است...
بنابراین ... باید نشست و فکر کرد که مجموعههای مردمی و فرهنگی چگونه میتوانند در مهار تورم نقش داشته باشند و برنامههای امسال خود را بر این اساس تنظیم نمایند!
✍🏼 #رضا_افشار
یکشنبه ۶ فروردین ١۴٠٢
۴ رمضان ١۴۴۴
___________
@reza_afshar
✳️ 10 راهکارِ مردمی برای رشدتولید:
1⃣ هدفگیری استانی زنجیرههای تولید
2⃣ توسعه درونزای خوشههای صنعتی
3⃣ توانمندسازی تعاونیهای تامین نیاز تولیدکنندگان
4⃣ توسعه شبکههای پیمانکاری صنعتی
5⃣ تقویت نهادهای پشتیبان صنایع کوچکومتوسط
6⃣ ایجاد نهادهای توسعهگر غیردولتی و غیرخصوصی در حوزه زیربنایی تولید
7⃣ توسعه تعاونیهای بزرگ مردمی، ازجمله تعاونیهای فراگیر و مرزنشین
8⃣ تقویت تشکلهای جمعی بهرهبرداری در عرصه کشاورزی
9⃣ بهمرسانی جهادی ِ عوامل اجتماعیِ تولید، در سطح محلی
🔟 نقشآفرینی تشکلهای تخصصی در سیاستگذاری تولید.
✍🏼 مطلبی از دکتر روحالله ایزدخواه
_________
@reza_afshar
🔺برخورد امیرالمومنین با زندگی لاکچری مسئولین
(روایت واکنش امام به خرید خانه ٨٠ دیناری توسط قاضی شریح)
به امام خبر رسید قاضیشريح خانهی ٨٠ ديناری خريده (که این مبلغ در مقابل زندگی سوپر لاکچری امثال سابقهداران و سهمخواهانی چون طلحه که روزی ١٠٠٠دینار تنها از زمینهای عراقش درآمد داشت یا سرمایه داران زالوصفتی همچون مروان بن حکم اموی که در زمان عثمان مبالغی چون ۵٠٠هزار دینار در یک قلم از بیت المال به جیب میزدند) چیز زیادی نبود.
لکن 🔺مسئولیت در حکومت علی نشستن بر صندلی_داغ است لذا حضرت احضارش کرده و فرمود:
به من خبر دادند كه خانه اى با ٨٠ دينار خريده اى، و سندى براى آن نوشته اى، و گواهانى آن را امضا كرده اند⁉️
شريح گفت: آرى یا امير مؤمنان!
(این آری نشان از تولید عرفی جدید و بدتر از آن حقی مسلم بر خود است با شعار اینکه کلی درس خوانده و مسئول شده و فشار روانی پذیرفته پس! حقش است زندگی فراتر از عموم داشته باشد)
اما امام(ع)با غضب به او نگاه كرد و فرمود:
شريح به زودى كسى به سراغت مىآيد كه به نوشتهات نگاه نمىكند، و از گواهانت نمىپرسد، تا تو را تنها به خانه قبر بسپارد. اى شريح بیاندیش كه اگر آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام خريده باشى، خانه دنيا و آخرت را از دست داده اى.
اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى مىنوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمىكردى، آن سند را چنين مى نوشتم:
اين خانهایست كه بندهاى خوار آن را از مردهاى آماده كوچ خريده، خانه اى از سراى غرور، كه در محلّه نابود شوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد، حدود این خانه چنین است از سویی به آفتها و بلاها، سوى دیگر به مصيبت ها، و سوى سوم به هوا و هوس هاى سست كننده، و سوى آخر آن به شيطان گمراه كننده ختم مى شود، و درِ خانه به روى شيطان گشوده است. اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسى كه خود به زودى از جهان رخت برمى بندد، به مبلغى كه او را از عزّت و قناعت خارج و به خوارى و دنيا_پرستى كشانده، خريدارى كرده است(نامه ٣ نهج_البلاغه)
👈🏼 این نامه نشان دهنده نهی شدید مسئولین نظام از زندگیای بالاتر از دهکهای میانه جامعه است حتی اگر از مال حلال باشد! که مال حرام تکلیفش مشخص است 👉🏼
زندگی فراتر از معمول جامعه هم به معنای لاکچری بودن مسئول و خانوادهاش نیست یعنی لاکچری هم نباشی همین که معمول جامعه نتوانند مثلش را مهیا کنند تو محکوم هستی!
بنابراین
🔺🔺قاعده پذیرش مسئولیت در حکومت اسلامی، زندگی در سطح معمول و حتی پایینتر از عموم جامعه است هم برای خودش و هم خانوادهاش چرا که نمیتوانی به مردم بگویی بر آرمانها مقاومت کنید و هزینه بدهید اما ما زندگی فراتر از عادی خود را داریم.
✍🏻 #رضا_افشار ١۴٠١/٢/۴
باز نشر برای توضیح نقش رفتار اقتصادی مسئولان و نخبگان در تولید ضدفرهنگ و سرایت آن به پوشش کف جامعه(۵ رمضان ١۴۴۴)
____________
@reza_afshar
🔺علی و برخورد با رانت فرزندان
(روایت برخورد حضرت با امکان ویژه دخترشان در استفاده از بیت المال)
📜 علی بن ابی رافع میگوید: من خزانهدار و کاتب بیتالمال در حکومت علی(ع) بودم، در بیتالمال گردنبندی بود که در جنگ بصره به دست آمد؛ یکی از دختران علی(ع) کسی را نزد من فرستاد و گفت: شنیدهام که در بیتالمال امیرالمومنین گردنبند مرواریدی وجود دارد و آن در اختیار شماست؛ من دوست دارم که آن را به عنوان عاریه به من بدهی تا در ایام عید قربان خود را با آن زینت دهم. من به او پیغام دادم که آیا آن را به شکل عاریه مضمونه مردوده (یعنی اگر تلف یا معیوب شود، عاریهگیرنده ضمانت دهد تا آن را جبران کند) به تو دهم؟ عرض کرد بلی. به مدت سه روز آن را به او دادم.
📜 علی(ع) گردنبند را بر گردن دخترش دید و آن را شناخت؛ از او پرسید: این گردنبند چگونه به تو رسیده است؟ گفت: آن را از علی بن ابی رافع، خزانهدار بیتالمال عاریه گرفتهام تا در ایام عید از آن استفاده کنم و بعد آن را به بیتالمال برمیگردانم. علی(ع) به دنبال من فرستاد و من نزد او آمدم و ایشان خطاب به من فرمود: ای ابن ابی رافع! آیا به مسلمین خیانت میکنی؟ من عرض کردم: به خدا پناه میبرم از اینکه به مسلمین خیانت کنم. فرمود: چگونه بدون اذن من و رضایت مسلمین به دختر امیرالمومنین عاریه دادهای؟ عرض کردم: یا امیرالمومنین! او دختر توست؛ از من خواست که عاریهای به او بدهم و من هم به صورت عاریه مضمونه مردوده به او دادهام، من آن را از اموال خودم ضمانت کردم و بر من واجب است که سالم آن را به بیتالمال برگردانم(ضامن هم دارد). حضرت فرمود: همین امروز آن را برگردان و برحذر باش از اینکه دوباره چنین کنی، که در آن صورت تو را عقوبت خواهم کرد. سپس فرمود: اگر دخترم گردنبند را به صورت عاریه مضمونه مردوده نمیگرفت، نخستین فرد هاشمی بود که دستش را به خاطر دزدی قطع میکردم. این برخورد حضرت به گوش دخترش رسید و به پدرش عرض کرد: یا امیرالمومنین! من دختر و پاره تن شما هستم، پس چه کسی سزاوارتر از من به استفاده از این گردنبند است؟ امیرالمومنین(ع) فرمود: ای دختر علی بن ابیطالب! خودت را از حق دور مکن؛ آیا زنان مهاجرین نیز در ایام عید به چنین چیزی خود را زینت میدهند؟ سپس حضرت گردنبند را از او گرفت و به جایش برگرداند.
پ. ن. برای درک بهتر به این فکر کنیم که مردم زمانه امام، بخشش دو هزار و سیصد و سیزده میلیارد و هفتصد میلیون تومانی خلیفه قبلی به دامادش را دیده بودن اما امروز علی نگفت این رفتار دخترم در مقابل قارون صفتی دیگران بازی کودکانهایست!
افتخار میکنیم که اسلام واقعی ضد تبعیض است و اگر هم در جایی قرار است تبعیضی شود باید به نفع و مصلحت مستضعفین باشد نه آقاها و آقازادهها و سرمایهداران
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/٨
۶ رمضان ١۴۴۴
_________
@reza_afshar
🔺هشدارهای شنیده نشده رهبری در مورد تولد طبقه مرفهین بیدرد جدید
(مادرِ بدکارهی کشف حجاب)
در سالهای ابتدایی دههی ٧٠ و همزمان با روی کارآمدن رویکرد لیبرال در سیاست و سایهافکندن آن در اقتصاد، رهبری هشدارهای آتشینی را در مورد ظهور اسرافها، راحتطلبیها، ویژهخواریها و فراموشکردن سادهزیستی توسط مسئولین سرداد تا شاید با تلنگر زدن به حزبالله جلوی مسیر کج و نشر جریان مصرفگرایی و تولد سرمایهداری پسا انقلاب گرفته شود
https://khl.ink/f/2478
معالاسف حزب الله آنروز هشدارها را جدی نگرفت و شاید در فضای پساجنگ گمان کرد جنگ فقر و غنی تمام شده و حالا وقت خوابیدن است
این شد که در انتهای همان دهه رهبری از طبقهشدن و بوجود آمدن مرفهین بیدرد جدید از شکم جمهوری اسلامی پرده برداشت و آن را انحرافی بزرگ خواند
"کسانی هستند که تلاش میکنند و حقیقتاً در صدد این هستند که طبقه ممتازه جدیدی در نظام جمهوری اسلامی به وجود آورند. به خاطر انتخابها و انتصابها و زرنگیها و دست و پاداریها و مشرف بودن بر مراکز ثروت، و از طریق نامشروعی که با زرنگی آن را یاد گرفتهاند، به اموال عمومی دست بیندازند و یک طبقهای جدید - طبقه ممتازان و مرفّهان بیدرد - درست کنند. نظام اسلامی، با مرفّهان بیدرد و معارض و مخل، آنطور برخورد سختی کرد؛ حال از درون شکم نظام اسلامی، یک طبقه مرفّه بیدرد جدید طلوع کند! مگر این شدنی است!؟ به فضل پروردگار، مخلصان انقلاب و اسلام نخواهند گذاشت که چنین انحرافهای بزرگی به وجود آید."
(پدر دارد امر را در قالب خبر بیان میکند، یعنی نگذارید بوجود بیاید!)
سخنان رهبری ٧۶/۴/٢۵
https://khl.ink/f/2844
📌سوال
▫️آیا آنروز حزب الله وظیفه خود را انجام داد یا عدهای از بیخبری و عدم تسلط حزب الله بر اقتصاد سیاسی استفاده کردند و اشراف شدند❓
▫️حزب الله نمیدانست این روند، کشف حجاب را در سالهای بعد رقم خواهد زد❓
▫️نمیدانست که کشف حجاب ریشه در اشرافیت، اتراف، تجمل، خصوصیسازی، تبعیض، ویژهخواری، کاخ نشینی، مصرفگرایی و سلبریتیپروری و... دارد❓
▫️میشود مدام مصرفگرایی را در سینماها، ساخت پاساژها، صدا و سیما، تبلیغات، واردات، دکوراسیون ادارات، لوکس پوشیها و.... ترویج کرد اما انتظار داشت این متوقف شود فقط در ماشین لوکس و سرایت نکند به دختر و پسر لوکس⁉️
👈🏼 بنابراین کشف حجاب خلق الساعه توسط چهارتا رسانهی بیگانه ایجاد نشده، بلکه کاملا زمینه داخلیش مهیا بوده که چنین رخ مینماید
لذا به همه عزیزان توصیه میکنم که اقتصاد سیاسی_فرهنگی مطالعه کنند
امروز هم اگر نرویم و مسلط نشویم باز با شعار مولدسازی یا تعدیل قیمتها این گسل طبقانی بیشتر میگردد و مترفین بیشتر و بیشتر فرهنگ جامعه را به لجن میکشند!!
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/٨
۶ رمضان ١۴۴۴
_______
@reza_afshar
#حجاب #کشف_حجاب
#مصرف_گرایی
#اشرافیت
🔺علی(ع) و فرصت متروپلها
👈🏼 این متن را بخوانیم تا دریابیم که چطور میشود از فساد مسئولین، امید میآفریند!
▫️این سوال مطرح بوده و هست که یک دغدغهمند و حتی عاشق انقلاب و نظام باید موضعش در مواجهه با خطاهای مسئولین و برندهای نظام چه باشد تا ناامیدی از نظام و اصطلاحا در پازل دشمن بازی تلقی نشود؟
▫️پاسخ را میتوان از مدل واکنش حضرت در برخورد با متروپلهای نظامش جست و جو کرد جایی که فسادی در زیر دست نظارت مسئولین اتفاق میافتد و حضرت اصطلاحا برخورد عبرت آموز انجام میدهد
به حضرت خبر میرسد که در اهواز مامور نظارت بر بازار و مبارزه با مفاسد اقتصادی خلاف کرده...
حضرت بلافاصله نامهای مینویسد به رفاعه والی اهواز...
... وقتى که نامه ام به دستت رسید، فورا ابن هرمه را از مسئولیت بازار عزل کرده به زندان بیافکن.
روزهاى جمعه ، او را از زندان خارج کن و سى و پنج تازیانه بر او بزن و او را در بازار بگردان (در همان محیطی که جرم اتفاق افتاده و به اعتماد مردم نسبت به نظام لطمه وارد شده) پس اگر کسى از او شکایتى با شاهد آورد، او و شاهدش را قسم بده، آن وقت، حق او را از مال ابن هرمه بپرداز، سپس دست بسته و با خوارى او را به زندان برگردان و برپایش زنجیر بزن ، فقط هنگام نماز زنجیر را از پایش در آور و اگر براى او خوردنى و نوشیدنى و یا پوشیدنى آوردند، مانع نشو و به کسى هم اجازه که بر او داخل شود و راه مخاصمه و طریق نجات را به او بیاموزد و اگر به تو گزارش رسید که کسى در زندان چیزى به او یاد داده که مسلمانى از آن ضرر مىبیند آن کس را مىزنى و زندانى مىکنى تا توبه کند و از عمل خود پشیمان شود.
اى رفاعه ! همه زندانیان را براى تفریح به حیاط زندان بیاور غیر از ابن هرمه را، مگر آن که براى جانش ، بیمناک باشى که در این صورت او را با زندانیان دیگر به صحن زندان مىآورى ، اگر قدرت بدنى دارد هر سى روز، سى و پنج شلاّق بر بدنش مى زنى و قضیه را براى من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوقش را قطع کن.
جالب اینجای نامه است
میگوید رفاعه! این دستور مرا به همه مسئولین زیر دستت اعلام کن و بدان اگر کوتاهی کردی اولا خدا که اصطلاحا پدرت را آن دنیا در خواهد آورد اما پناه میبرم بخدا از بلایی که من سرت خواهم آورد.
بله اینطور حضرت آبرو نظام و اعتماد مردم را باز میگرداند و نشان میدهد که برخورد عبرت آموز و نه لاپوشانی خود مهمترین عامل حفظ نظام است و اهمال در برخورد قاطع به بهانههای واهیای چون فلانی استوانه نظام هست، رسانهای بیگانه سوء استفاده میکند، مردم بدانند فلانی خلاف کرده ناامید میشوند و...باعث سست شدن اراده نظام در اصلاح رفتار و رویه غلط نمیشود
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠١/٣/١۵
________
@reza_afshar
الهیات افشاگری، مطالبهگری، کنشگری ِ انقلابی
(قسمت ١)
✍🏼 #رضا_افشار
__________
@reza_afshar