eitaa logo
حامیم | رضاافشار
1.7هزار دنبال‌کننده
528 عکس
301 ویدیو
34 فایل
آدرس اینستاگرام: @r.afshar.ir ارتباط با بنده: @Afshar_ir کارویژه بنده، مربی‌گری و هدایت تشکلهای کنش‌گر اجتماعی‌ جهت اصلاح جامعه است. ان شاء الله در... 🔺آموزش و پرورش 🔺محیط زیست 🔺مسکن 🔺مطالبه‌گری 🔺تعاونی‌ها 🔺خصوصی‌سازی 🔺تشکیلات‌ 🔺جهادسازندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌شیخی که قطب‌نما داشت لیسانس فیزیک را که گرفت، موقعیت‌های شغلی به پیشوازش آمدند. یک فعال دانشجویی شاخص بسیجی را که مدرک دانشگاهی در دست داشت، در دولت احمدی‌نژاد حلوا حلوا می‌کردند. اما او سودای دیگری در سر داشت و رؤیای خاصی در ذهنش می‌پروراند. تصمیمش را گرفته بود و اینکه از میان ایل و تبارش اولین آدمی باشد که پا به حوزه‌ی علمیه می‌گذارد، پایش را سست و ته دلش را خالی نمی‌کرد. آرمانی که در جستجوی آن حاضر بود مسیر زندگی‌اش را کج کند، از درس و مشق طلبگی می‌گذشت. این شد که اهواز را به مقصد قم ترک کرد. رفت اما می‌دانست که برمی‌گردد. در چشم‌انداز زندگی‌اش دیده بود که زمین بازی‌اش باید در خوزستان باشد. رفت و چند سالی در قم تلمذ کرد و در قامت یک روحانی برگشت. برگشت تا دغدغه‌هایش را پی بگیرد. دغدغه‌هایی که آب و نانی نداشت، اما دردسر الی‌ماشاءالله! از آن طلبه‌هایش نبود که در پستوی حجره بماند و در انزوای رهبانیت، ضَرَبَ ضَرَبایش را جلو ببرد. در میان قرائت‌های هفتاد و دو ملتی از اسلام و مسلمانی، به اسلام ناب رهبری چنگ زده بود و خود را وکیل او می‌دانست؛ یک وکالت عام برای نفی اسلام خنثی و بی‌بخار. این فراز از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را از بر بود: «اگر دینی را پیدا کردید که با ظالم ساخت، با مستبد همکاری کرد، با مظلوم یک لحظه کنار نیامد، یک گره از کار فروبسته مردم نگشود، برای امروز و فردای مردم، خشخاشی، ذره مثقالی، سود نداشت؛ تو هم از طرف ما وکیل، اگر چنین دینی را پیدا کردی، هر جا پیدا کردی، رَدّش کن، یک لحظه این دین را نپذیر. برای خاطر اینکه دین اگر از سوی خداست، این جوری نیست.» این فراز، شاه‌بیت و قطب‌نمای مسلمانی‌اش شده بود. هیچ چیز به اندازه‌ی بی‌عدالتی اجتماعی آزارش نمی‌داد و از هیچ چیز به اندازه‌ی سکوت در برابر ظلم و عافیت‌طلبی رنجور نمی‌شد. ماجرای اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه شاید اولین آزمون جدی‌اش بود تا نشان دهد اهل هزینه دادن برای تحقق عدالت است. کارگران، ماه‌ها بود که حقوق نگرفته بودند و مالک نااهل کارخانه، بی‌اعتنا به معیشت کارگران، خر خودش را می‌راند. شیخ، دوستان طلبه‌اش را جمع کرد تا در جمع کارگران حاضر شوند و از آنها حمایت کنند. جماعت متحصن نماز ظهر را به او اقتدا کردند و تا السلام علیکم را گفت، تازه دردسرهای بزرگ سراغش آمدند. ویدیوی حضورش در جمع کارگران سر از شبکه‌های معاند درآورد و آن دختر موفرفری او را مزدور نظام نامید. از آن طرف مسئولین خوزستان از ظاهر شدن چند طلبه‌ی ناشناس در میان یک پرونده‌ی اجتماعی-اقتصادی که امنیتی هم شده بود، ناخرسند بودند. کلیپ شیخ دست به دست می‌چرخید و او در میان برخی هم‌لباس‌هایش باید نگاه‌های سنگین و پر از سؤال را تحمل می‌کرد و از چشم‌هاشان می‌خواند که طلبه را چه به این قرشمال‌بازی‌ها! خلاصه دوست و دشمن شروع به نکوهش و شماتتش کردند. اما شیخ، به درستیِ راهی که رفته و کاری که کرده بود، ایمان داشت. او به کمک دوستانش و بعضی مطالبه‌گران و عدالت‌خواهان و جریان دانشجویی حمایت از کارگران را ادامه دادند و پای وزر و وبالش ایستادند تا گره از کار فروبسته‌ی آنها باز شد و پرونده هفت‌تپه به نفع کارگران به سرانجام رسید. وقتی رهبری در دیدار رمضانی‌اش با دانشجویان، مهر تأییدی بر مطالبه‌ی آنها زد، جریان‌های شماتت‌گر رفوزه شدند. شیخ اما قطب‌نمایش از اول میزان بود و تکلیفش با خودش روشن. تکلیفش این بود که مطالبه‌ی عدالت را ادامه دهد و از هزینه‌هایش نترسد. از آن حلوا حلوا کردن‌ها دیگر خبری نبود و شیخ این‌بار خودش به پیشواز یک مسئولیت خطیر رفت و شد معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان. نه برای اینکه فقط بگوید «خواهرم حجابت، برادرم نگاهت»؛ می‌خواست امر به معروف را اول برای حاکمان و صاحبان قدرت و مبارزه با باندهای زر و زور و تزویر اقامه کند. از آن کارهای پر دردسر و بی آب و نان. شیخ به حکم آن وکالت عام جنگیدن برای عدالت را انتخاب کرده بود تا مسلمان باشد؛ از جایگاه حقوقی‌اش در پرونده‌های زیادی از مفاسد ورود کرد و منشأ خیر شد. این اواخر از او شکایت شد. در پرونده‌ی میدان میوه و تره‌بار اهواز با اصحاب قدرت و ثروت درافتاده بود. شاکی خصوصی او را به دادگاه ویژه‌ی روحانیت کشاند. حالا ده روزی می‌شود که شیخ محسن در زندان است. شیخ می‌توانست معلم فیزیکی باشد و سر برج حقوقش را بگیرد و بچسبد به زندگی‌اش. یا در فلان دستگاه کار فرهنگی کند. اما می‌خواست خشخاشی و‌ ذره مثقالی برای امروز و فردای مردم سودمند باشد. امروز بعضی از آنها که در ضَرَبَ ضَرَبا گیر کرده‌اند، از گیر افتادن او خوشحالند و دوباره شماتتش می‌کنند که طلبه را چه به قرشمال‌بازی! اما شیخ محسن قطب‌نما دارد و دوباره برمی‌گردد و ادامه می‌دهد؛ آب‌دیده‌تر از قبل! ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
📀 آيا تغيير دولت بر پاسخ ایران اثر گذاشته است؟ با تاخیر در پاسخ ایران به ترور شهید هنیه در ایران، گمانه زنی ها درباره آن افزایش یافته است. برخی معتقدند ایران بخاطر فشارهای آمریکا عقب نشسته است و دوست دارد بجای حمله آن را با «آتش بس در غزه» معامله نماید. چیزی که البته جریان غربگرا و افرادی مثل زیدآبادی صراحتا مطرح کردند و برخی هم معتقدند پاسخ ایران حتمی است چرا که حیثیت او از بین رفته است و رژیم موقت از خط قرمزی عبور کرده که باید حتما از تکرار آن پشیمان شود. در این میان عده ای معتقدند مسایلی از این دست به این دولت و آن دولت ربط ندارد و رهبری و نیروهای مسلح تصمیم گیرنده آن هستند. حقیر معتقدم این تفکر دچار‌ خطاست چرا که ساز و کار تصمیم در ایران جمعی است و رهبری نشان داده که عموما مقابل نظر اکثریت نهادها و نخبگان نمی ایستد و آنگاه که دولت ها تغییر کنند -چنانچه در دولت روحانی شاهد فجایعی بودیم- می‌توانند بر تصمیم جمعی شورای عالی امنیت ملی اثر بگذارند و رهبری را هم مجبور به پذیرش نمایند. البته درباره تاثیر دولت پزشکیان بر «پاسخ ایران» معتقدم هم به دلیل تجارب ایران در این سالها و هم به دلیل حجم ضربه و هم عناصری که وی‌ روی کار آورده است، اصل پاسخ به قوت خود باقی است ولی در نوع و حجم آن حتما می‌توانند تغییراتی اعمال نمایند!‌ چنانچه برخی جریانات مریض دولت روحانی دایما ترس از جنگ را ضریب می‌دادند و جلوی پاسخ جدی و واضح ما به ترورها را می گرفتند! از همین روست که معتقدم همواره باید مطالبه مردمی «پاسخ بازدارنده و پشیمان کننده» بجای خود باقی بماند. پاسخ ایران قطعی است ولی این دو مولفه هم باید از اهدافی باشند که محقق گردند والا خطر تکرار حوادث تلخ جبران ناپذیر توسط نتانیاهوی مجنون کنونی که خود را بر لبه پرتگاه سیاسی می‌بیند بعید نیست!! 📍 @komeilialireza
🔴 فوری/ نامه ۳۵ تشکل بسیج دانشجویی و تشکل‌های عدالتخواهی خطاب به مسئولین دادگاه ویژه روحانیت: 🔻 ریسمان مردمی عدالت را قیچی نکنید! 🔹 نامه جمعی از تشکل‌های عدالتخواه و بسیج دانشجویی وطلبگی سراسر کشور خطاب به رئیس و دادستان دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با دستگیری حجت‌الاسلام _________________ 📚@reza_afshar
امکان عدالتخواهی در ایران هزار و چهارصد و سه: در گفتگو با مجتبی نامخواه جمعه ۱۶ شهریور ۱۰ شب زنده از یوتیوب جدال https://youtube.com/live/_m86tpkWaR4?feature=share مجتبی نامخواه از معدود افرادی است که در میان عدالتخواهان مذهبی کار فکری و نظری جدی هم انجام میدهد. کاری که در قالب فصلنامه نامه جمهور منتشر می‌شود. در کنار این کار نظری اما او یک کنشگر میدانی است و حمایت از کمپین حداقل دستمزد و چندین اعتراض کارگری را در کارنامه خود دارد. با نامخواه درباره امکان تشکل یابی مستضعفان و محرومان و شکل گیری یک جریان سوم در قالب عدالتخواهی صحبت میکنیم. آن هم در شرایطی که رییس جمهور پزشکیان هر چند روز یکبار صحبت از جراحی می‌کند. همچنین از نامخواه می پرسیم ایا تفسیر او از عدالتخواهی فهمی از توسعه هم دارد و ایا مسایل کلان حاکمیتی بویژه فشارهای خارجی را در معادلاتش وارد میکند؟‌
وقتی آرمان‌ها رها گردند وقتی دیوان‌سالاری و بروکراسی بر نظام انقلابی بچربد وقتی اختلاف طبقاتی و فریاد بر سر فقر و فساد و تبعیض جایش را به شوآف مبارزه با آمریکا دهد(١) وقتی مطالبه‌گری امر رهبری، به ضدیت با ولایت تصویر گردد وقتی عدالتخواهی و انقلابیگری، در بوقهای تبلیغاتی تندروی خوانده شود وقتی دنیا بر انسانیت و آرمان ترجیح داده شود وقتی مردم و مستضعفین مانعی برای توسعه باشند و ناگریز باید زیر چرخ‌ چرخ‌دنده‌های توسعه له شوند وقتی مسائل انقلاب دیگر مسائل مطرح در میان مسئولان و.... نباشد باید هم شاهد هر روز شهادت مجاهدان و نخبگان و انقلابیون و ترس از پاسخ دادن دشمن باشیم و دم نزنیم چهل روز از روی زمین ماندن خونخواهی گذشت به کدام بهانه؟ به بهانه به خطر افتادن منافعی که متعلق با طبقه مرفه و دولتمند است؟ از کدام منافع حرف میزنید؟ از پولهای برجامی‌ای که در جیب مردم نرفت؟ میدانید اگر انقلابی از شما ناامید شود بزرگترین عامل قدرتتان از دست خواهد رفت؟ پ. ن. (١)هر که میخواهد با دشمنان این ملت کند، با فساد مبارزه کند. ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از ، و . ما باید با اینها مبارزه کنیم". (سید علی خامنه‌ای ١٣٨٢/٣/١۴) ________________ 📚@reza_afshar
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمیشیپا (شبکه پیشرفت) برگزار می‌کند: 💎 سرفصل‌های دوره: - حکمرانی اقتصادی - حکمرانی فرهنگی - مسائل اجتماعی ایران - مسائل سیاسی ایران - مبانی حکمرانی مردمی 🎓 همراه با اعطای گواهی معتبر دانشگاهیبرای ثبت‌نام‌ به شناسه زیر در "ایتا" یا "بله" پیام دهید👇 @mpa_shipaa 📱بصورت حضوری و مجازی؛ با امکان شرکت از سراسر کشور ⏳مهلت ثبت‌نام: تا ۶ مهرماه 🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇 https://eitaa.com/shipaa
امشب غم، خواب را حرام کرد خدایا تو خود طاقت مبارزه و مقاومت عطا فرما🤲🏼