🔺تفاوت دیدگاه دو دبیرکل حزب سیاسی در قبال لیستهای انتخاباتی رقیب
متاسفانه امروز اعتقاد دارم از مشکل پایهای ما در امر سیاسی ناآشنایی یا به تعبیری بیگانگی حزب الله از اندیشه تراز فقهای سیاستمداری همچون بهشتی و خامنهایست.
این ناآشنایی یا احساس آشنایی و یا حس بینیازی باعث شده در اکثر موضوعات انقلاب با رشد دو دیگری تفکر انقلابی یعنی تحجر و مقدسمابی از یک طرف و تجدد لیبرال مسلک غرب زده از طرف دیگر رو برو شده که متاسفانه در خلا خوانش اسلام ناب شاهد غالب شدن این جریانها بجای اسلام ناب در سپر سیاسی و سیاستورزی کشور هستم
برای درک بهتر باید بارها و بارها میان نگاه متفمرین انقلاب و سیاسیون و عقبه حوزویشان دائما رفت و برگشت کرد تا خود زشتی نگاه این دو دیگری انقلاب اسلامی را درک کرد
برای نمونه به مقایسه سخنران دو دبیر کل حزب و جریان سیاسی میپردازیم👇🏼
🔸اول) برشی از سخنرانی آیتالله خامنهای سومین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی در دومین کنگره سراسری حزب؛ خرداد 1364:
«در این دوره [انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی] هر جمعی در مقابل خودشان یک افکاری، انگیزههایی و یک خط خاصی برای خودشان داشتند. البته ما گروهها را تخطئه نمیکنیم، بنده بههیچوجه نمیگویم که چرا جریان دانشجوئی و یا فلان جریان کارگری و یا فلان جریان معلمی و یا فلان جریان پیشهوری برای خودش کاندیدا معیّن کرده، ابداً؛ ما که از مردم طلبکار نیستیم، خوب اگر بتواند نظر دیگران را جلب کند خب همه با هم مؤتلف میشوند، نتواند، حزب کاندیداهای خودش را میدهد و آنها هم کاندیداهای خودشان را میدهند؛ ما اعتراضی به کسی نداریم.»
🔸دوم) دکتر حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) در تاریخ 8 اسفند 1402 در پاسخ به سوال خبرنگار پیرامون لیستهای رقیب این ائتلاف، گفت: «همیشه در کنار یک چنار بلند، چند تا پاجوش هم زده میشود. همیشه یک اسامییی 24 ساعته خلق میشود و 48 ساعت بعد از انتخابات هم فراموش میشوند.»
✅ لذا شناخت تفاوتهای دیگریهای اسلام ناب در موضوعات مختلف انقلاب برای کنشهای جوانان بسیار اهمیت دارد و سرنوشت ساز است
✍🏼#رضا_افشار
٢ فروردین ١۴٠٣
#جدال_دو_اسلام
#اسلام_ناب
#اسلام_آمریکایی
_______________
📚@reza_afshar
هدایت شده از حامیم | رضاافشار
خدیجه بودن یعنی اولین بودن، اهل خطر بودن، مدیر بودن...
با آگاهی مسیر دشوار مبارزه با ناعدالتی، بردهداری سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را انتخاب کردن!
سرشناس بودن اما اهل استحمار فکری و فرهنگی خلق نبودن!
ثروتمند بودن اما سرمایهدار نبودن، زالو نبودن، رفاه طلب و اشراف، نبودن،
دشمن رانت و تبعیض و اختلاف طبقاتی و تکبر و تفاخر و بغی اجتماعی سرمایه داران قارون صفت، بودن!
خدیجه بودن یعنی زمان شناسِ عامل بودن، یعنی بیتفاوتِ بیخیر نبودن!
خدیجه بودن یعنی نه تنها از مقاومت بگویی بلکه خود در میدان مقاومت برای آزادی، عدالت و ارزشها آماده هزینه دادن باشی! نه تنها بر سفره بیت المال مستضعفان ننشینی بلکه خود هزینه جنگ فقر و غنای آنان را پرداخت کنی! البته نه خیریه بازی برای وجهه سازی و یا بزرگ شدن! بلکه یعنی فدا شدن در کنار همین پابرهنگان شعب ابیطالب تحمیلی اهالی زر و زور.
یعنی جایگاه و منسب و مقام و پست و حکم و زمین و زمان را در راه آرمان دادن!
یعنی بدنبال خط ویژه نبودن و حتی ویژگی خویش را فداکردن!
خدیجه بودن یعنی پناه بودن،تکیهگاه بودن!
یعنی ناآقازادهی شهیده تربیت کردن، فداکار بودن، وفادار بودن، همسر بودن...
مادرِ انقلاب و مکتب بودن و مظلومِ مظلومِ مظلومِ بودن
*بیاد بانوی اسلام خدیجه کبری(سلام الله علیها)*
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠١/١/٢٣
بازنشر ٩ رمضان ١۴۴۴
____________
@reza_afshar
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ماجرای زمین حوزه علمیه ازگل
بسیار دقیق، بیپرده، صریح، و با جسارتی که باید در نسل جوان دانشجو باشد مطرح شده است
به همه جوانان عزیز توصیه میکنم این بیانیه را خوانده و برای سوالاتش شما هم مطالبه نمایید
در آخر این مدل موضع گیری میتوان مصداق همان دانسجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز ملت قضا میشود دانست!!
احسنت خداقوت
#رضا_افشار
_____________
📚@reza_afshar
⭕️ فیلم سینمایی جدید «مصلحت» به کارگردانی «حسین دارابی»، شنبه 4 فروردینماه (امشب) ساعت 24 به روی آنتن شبکه سه سیما میرود.
دوستانی که در سینما ندیدند حتما نگاه کنند
📚@reza_afshar
یا للمسلمین!!
ویران کردند، فجیعترین کشتارها را انجام دادند، در جلوی دیدگان جهانیان 30 هزار نفر را کشتند، باقی را چنان گرسنگی دادهاند تا بعد از آب شدن تمام بدنشان آرام آرام از گرسنگی بمیرند و حالا
به خدا پناه میبریم از جنایت بیمارستان شفا
تجاوز دست جمعی به زنان پناهنده به بیمارستان و سپس قتل آنها😭
این دیگر از ظلم گذشته و به ضیم رسیده
ای شیعیان جهان!
ای مسلمانان جهان!
ای آزادگان جهان!
کثافت دنیای مدرن و مدعی آزادی را تا کجا میخواهید تحمل کنید؟!
اینجا علی بن ابیطالب شما را خطاب میکند که اگر از درد بیرون کشیدن خلخال از پای زنی یهودی، مسلمانی دق کنید رواست!
دق نمیکنید؟!
انا لله و انا الیه راجعون
____________
📚@reza_afshar
دو فایل صوتی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی ازگل
در مورد
١.خراب کردن باغها و ساخت حوزه علمیه
٢.پولهایی که به حساب موسسه واریز میشود
👇🏼
چرا پیگیر فسادیم؟.pdf
681.8K
🔺پاسخ شهید بهشتی به نصیحت کنندگانی که میگویند زندگیتان را بکنید و بیخیال مبارزه برای عدالت و علیه فساد و تبعیض شوید، چیست؟
▫️سوال کردید که حاج آقا چه فایدهای داره اینقدر برای مبارزه با فساد وقت میگذارید؟ چیزی که تغییر نمیکند پس چرا میگویید؟
شهید بهشتی در کتاب بایدها و نبایدها پاسخ اجمالی داده(فایل pdf را بخوانید)
👇🏼علاوه بر پاسخ شهید بهشتی:
🔸اولا نشانه حیات جامعه است و رسالت ما ساخت جامعه عدل است
🔸ثانیا اجازه ناامیدی نداریم
🔸ثالثا در مواردی نتیجه هم گرفتهایم و ان شاءالله میگیریم
🔸رابعا حتی اگر نتیجه هم نگیریم میگوییم معذره الی ربکم میخواهیم سرمان را بالا نگاه داریم در پیشگاه پروردگار و پاسخی داشته باشیم
✍🏼#رضا_افشار
___
📚@reza_afshar
🔺چند سوال محترمانه از استاد حجه الاسلام و المسلمین #پاکباز
(از اساتید حوزه علمیه اهواز)دوستی مطلبی را از استاد حجت الاسلام و المسلمین پاکباز، از اساتید حوزه علمیه اهواز فرستادند که ایشان میفرمایند انتهای عدالت خواهی بدون بلد بودن احکامش #خوارج است! این تذکر تا حدودی درست بنده را بر آن داشت تا کانال منتسب به ایشان را که از سال ٩٨ تاکنون آثارشان را منتشر میکند بررسی نمایم تا اگر مطلب مرتبطی دارند استفاده کنم. لکن با کمال تعجب مطالب بسیار اندکی را در حوزههایی که غالبا مسائل اساسی و مهم کشور و جامعه است، مشاهده کردم؛ من انتظار داشتم که ایشان بعنوان یکی از اساتید مطرح و موثر حوزه علمیه و مساجد اهواز، در مسائلی از جنس اقتصاد سیاسی، قانون اساسی، کار و کارگری، عدالت و عدالت خواهی، بودجه، برنامه هفتم توسعه، نظام حقوق و دستمزد، مردمی سازی حکمرانی، طرح صیانت از فضای مجازی، تورم و تولید، تعاون، شوراها، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض طبقاتی و... طرح کرده باشند لکن در این کانال هیچ مطلب مرتبطی با این مسائل جدی جامعه نبود(شاید در کانال مطالب درج نشده باشند!) لذا به همین مناسبت از استاد که نقش قابل ملاحظهای در جهت دهی و تربیت طلاب اهوازی و برخی مساجداهواز دارند چند سوال دارم: ❓استاد عزیز در تمام دهه هشتاد که دهه عدالت و پیشرفت بود و رهبری علاوه بر فرمان مبارزه هشت مادهای با فساد، دستور ایجاد نهضت عدالتخواهی را داده و تمام قد برای دمیدن این نفس نو در فضای کشور تلاش کردند چقدر تولید داشته و تبیین نموده و چه کارنامهای دارند؟ ❓در زمانی که برجام اقتصادی و سیاستهای سرمایهداری را در سالهای ابتدایی دهه ٨٠ به رهبری تحمیل میکردند و ایشان مقاومت میکرد، شما چگونه از ایشان دفاع کردید؟ متربیانتان را در چه جهتی سوق میدادید؟ ❓در حد فاصله بین سالهای ٨٨ تا ٩٨ که رهبری از عقب ماندگی در عدالت در اثر کم کاری مسئولین و بی توجهی خواص با وجود تمام فریادهایی که بیش از یک دهه زده بودند از پیشگاه خداوند عذر خواستند شما چگونه عمار ولایت بودهاید؟ چه تذکراتی یا بسیج افکار عمومی، طرح یا هر کار دیگری انجام دادهاید؟ ❓در سال ٩٧ که ایشان حلال همه مشکلات را مطالبهگری دانسته، ایجاد لشکر جوانان مومن مطالبهگر را طلب کردند، برای اینکه بقول جنابتان جوانان لبیک گو به رهبری در مسیر خوارج نیوفتند چقدر به آب و آتش زدید و خود را وقف این مسیر کردید؟ ❓در مسائل و دردهای مردم خوزستان و تمام اعتراضات کارگری از هفت تپه و فولاد و گروه ملی و... تا اعتراضات کشاورزان حمیدیه و غیزانیه برای آب تا سایر مسائل استانی، شما دقیقا چگونه فریادرس مستضعفین بودهاید؟ کجا در بین آنها حاضر شدید یا خطبهای خواندید یا شاگردانتان را برای مطالبه حق و حقوق مردم به خط کردید؟ ❓در زمانی که با خصوصیسازی عدهای بیت المال را چوب حراج میزدند شما چه کردید؟ در زمانی که با دلاریزه کردن اقتصاد، ام القرای اسلام را به دلار وابسته کردند چه؟ ❓در زمان طولانیای که بسیاری از مساجد و نیروهای انقلاب نگاهشان به سخنان شما بوده یا تحت تاثیرتان بودند، چقدر میخواستید یا توانستید نهضت عدالتخواهی مورد مطالبه رهبری را (همانطور که مورد تاییدتان باشند) ایجاد نمایید؟ ❓یا چرا راه دور برویم همین سال ١۴٠٢ که رهبری در پیام تحویل سال کار برای مهار تورم را از مجموعههای فرهنگی خواستند شما چه اقداماتی انجام دادهاید؟ مطالبه ایشان صراحتاً از مجموعههای فرهنگی بود. ❓اینها و امثال اینها سوالاتی است که گمان میکنم حق جوانان انقلابیست که از شما بپرسند و پاسخ بشنوند. (از این جهت که مسائلی شخصی نیستند و مشی تربیتی ایجاد کرده، نسلی را تحویل انقلاب میدهند و...) لذا با اتکا به رسانه جهت تنویر افکار عمومی از شما درخواست دارم اگر فعالیتها یا آثاری ناظر به روش یا مبانی عدالتخواهی که الگویی جایگزین معرفی مینماید دارید لطفا منتشر نمایید تا عموم به قضاوت بنشینند و کنشگران این مسیر نیز خود را از خوارج شدن دور نگه دارند. برای شما سربلندی در پیشگاه خداوند و حضرت حسین علیه السلام را تمنا دارم. ✍🏼#رضا_افشار ۶ فروردین ١۴٠٣ ١۴ رمضان ١۴۴۵ پ.ن. البته این سوالات اختصاص به حاج آقای پاکباز نداشته و جوانان میتوانند از تمام اساتید محترم حوزه و دانشگاه در سراسر کشور سوال نموده از ایشان پاسخ بطلبند. ___________ 📚@reza_afshar
هدایت شده از حامیم | رضاافشار
🔺خیریهی همیشه خیر نیست!
به مناسبت روز میلاد امام حسن(ع)
خیریه با خود عنوان کمک به نیازمندان و فقرا را یدک کشیده،ظاهری خیرخواهانه دارد، لکن برای چشمان تیزبین، روشن است که خیریه همیشه خیر نیست!
خیریه بسته به اینکه در چه نظام تفکریای(نظام اسلام ناب یا نظام اسلام سرمایهداریِ زالوصفتانه) ایجاد شده باشد میتواند خیر یا شر باشد!
خیریه اسلام سرمایهداری را چه خوشبینانه بنگری و چه بدبینانه، مخدر و منحوس است
در نگاه بدبینانه خیریه یا میتواند مرکزی باشد برای شستوشوی پولهای کثیف! پولهایی که از طرق آلوده بدست آمده و نمیتواند بدون پاکسازیِ ردِ فسادش،وارد چرخ اقتصاد گردد و یا محملی برای رشوه دادن و رشوه گرفتن به نام کمکهای خیرخواهانه باشد، رشوه مفسدان به صاحبان وجیه المله خیریه و یا رشوه صاحبان خیریه به اشخاص و نهادها تحت عناوینی عوام فریب!
اما گاهی نه محل ارتشاء است و نه جایی برای پولشویی، بلکه دستآویزیست برای تدلیس چهره و ایجاد تصویری خیرخواه و بخشنده بر باطن سرمایهدار زالو صفتشان! و این بساط مزورانه چهها که با مردم نمیکند.
اما نگاه خوشبینانه که نه اولیست و نه دومی این است، واقعا کمک کردن به فقراء اتفاق میافتد اما در جهت حفظ منافع در خطر افتادهی سرمایهداران و نظام کاپیتالیسم، از خشم سربر آوردهی کارگران و مستضعفانی که فشار اقتصادی طاقتشان را طاق کرده و جرقهای میتواند انقلابشان را شعله کند! آری در نظامی که کارگر تحت حاکمیت سرمایهداران قرار دارد، خیریه آب سردیست در دست سرمایهداران متمول برای خاموش کردن خشم پابرهنگان! نان خشکیست برای فرونشاندن طغیان گرسنگان! و عاملیست مسخ کننده و محافظ منافع زالو صفتان!
خیریه اما در نظام حق حکایت دیگری دارد.
خیریه اسلام ناب نقش تدارکات سپاه پابرهنگان را علیه اغنیا در جنگ فقر و غنا، بازی میکند.
نبردی علیه ساختارهای تضعیف کنندهی مستضعفین، ساختارهای که چون قل و زنجیر توان حرکت را از او میگیرد
خیریه ائمه اطهار تمام توان خویش را خرج میکند تا توان مقاومت بیچارگان را بالا برد و مجروحان جنگ فقر و غنی را تیمار کند و دوباره روانه خطوط نبرد گرداند تا در نهایت نظام طبقاتی و ناعادلانه، سقوط کرده و عدالت جایگزین مواسات گردد.
به امید پیروزی سربازان روح الله!
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/١۶
١۴ رمضان ١۴۴۴
______________
📚@reza_afshar
🔶🔷🔶کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟
⏰مدت تقریبی مطالعه:۳دقیقه
🔶می گویند حسن ع کریم است اما چرا کسی نمی پرسد در جامعه ی پس از انقلابِ #عدالتخواهانه ی پیامبر ص چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا حسن بخواهد به او ببخشد؟! و حسن ع که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ #فقیر بودن(و شدن) این جامعه دارد؟
🔷#اسلام_آمریکایی با اِغفالی مشمئز کننده می گوید حسن آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاست های ظالمانه،#دائم تولید فقر کند و حسن هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد #کریم!؛همین!
🔶 #اسلام_ناب اما،می پرسد اگر حسن خلاصه در کرمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه حسن ع براه بیاندازد؟!مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری می تواند برای معاویه داشته باشد؟!
اسلام ناب می پرسد مگر حسن میراث دار وصیت علی ع نیست که به او و برادرش حسین ع فرمود:«کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟!
آیا حسن آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمه ی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟!
آیا کرم حسن آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم(فقر) بایستد بی آنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟
آیا این همان امام حسن ع است که یاران کربلاییِ حسین ع برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟!
🔷بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی حسن ع را مرور کنیم:
1.شکل گیری خیریه ی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریه ی ریاکارانه و ستم پوش معاویه.
۲.لشکرکشی و آمادگی صددرصدی حسن ع بلافاصله بعد از شهادت علی ع به منظور حذف همیشگی معاویه.
۳.رویارویی در جنگ صفین با معاویه ای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفته.
۴. مصاف رسواگرانه با بدعت های معاویه در بدرقه ی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف،اشرافی گری و کاخ سازی معاویه بر نمی تابد.
🔶 این صحنه ها همه و همه نمایانگر #مبارزی_کریم نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در #عدم_همراهی نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سخت تر می کند تا جایی که #حکومت_عدل_نبوی رسماً به #سلطنت_ظلم_اُموی بدل می شود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و #مواسات حسن ع هم نمی تواند چاره سازش باشد.
🔷جامعه ای را تصور کنید اهل کَرَم شده ی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویه ی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس #خیریه می شوند؛رانت خوار،سرمایه دارِ زالوصفت،تصمیم ساز و تصمیم گیر سیاست های فقرآفرین هم.
خیریه که چه عرض شود؛ #شَرّیه ای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهم تر وسیله ی #استحمار و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایه داری می شود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد!
راستی امام حسن ما کدام کریم است؟!
✍ #محمد_زارع
_____________
📚@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جشن_امام_حسنی_ها #محفل #میلاد_امام_حسن_مجتبی
✅اینجا ایرانه...
ترکیب قران، حب اهل اهل بیت، وطن دوستی، امت گرایی، مظلوم خواهی، آرمان خواهی، شور و نشاط و همه ارزش ها همان چیزی است که یک ملت را در این جهان پر از توحش و فساد که به جنگل شبیه است نجات میدهد و به مقاصد عالیه میرساند.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اگر از من نپرسید ناراحت میشوم!
زیبا نیست؟
رهبری هر سال خود را کاملا شفاف در معرض سوال عمومی قرار میدهد
هر سال در دیدار رمضانه، تشکلهای دانشجویی با رهبری دیدار کرده دانشجویان در مقابل دیدگان همه و مردم سوالاتی صریح، بیپرده، محکم و سطح بالا، با درخواست رهبری بیملاحظه، از ایشان میپرسند و مطالب بیان میکنند. بعد هم اصل سوالاتشان را در صفحه رسمی خودشان منتشر میکنند.
نه کسی میگید آقا مودبانه نیست در حضور دیگران اینگونه بیپرده و صریح از رهبری سوال میکنید و نه از انتشار رسانهای سوالاتشان منع میشوند!
جالب آنکه نهاد رهبری و بیت آقا چند سالی هست که از ما میپرسند که اگر از رهبری سوال دارید بفرستید ما به ایشان میدهیم یعنی نه تنها از مورد سوال واقع شدن طفره نمیروند بلکه خود بدنبال امثال ما میفرستید که بپرسید و شگفت آنکه میفرمایند اگر سوال نشود بنده ناراحت میشود
این مشی رهبریست! زیبا و افتخار آمیز
سرمان بالاست که چنین مقتدایی داریم
مشتاقانه منتظر دیدار رمضانه امسال رهبری هستیم😊😭
✍🏼#رضا_افشار
سحر ١۶ رمضان ١۴۴۵(١۴٠٣)
_____________
📚 @reza_afshar
🔺شاهدی برای دکتر زیباکلام!
خطاب به استاد محترم آقای صادق زیبا کلام و دوستان همفکرشان که مدعی هستند ایران به دنبال محو و نابود کردن اسرائیل نباشد آنها با ما کاری ندارد! 😳
این اعتراف شما را کفایت نمیکند که آنها دشمنیشان را آشکارا بیان میکنند و آن را اتفاقا به همین ۴٠ و اندی سال هم محدود نمیکنند تا جایی که کشتار چند هزار نفری تاریخی را خودشان نقد کرده، به آن افتخار میکنند و برایش چشن میگیرند؟!
میدانید علت چنین قضاوتهای توسط شما چیست؟ ضعف حضرتعالی و اطلاعات پایینتان!! و وقتی هم برایتان مسلم شد احتمالا عامل دیگری مانع پذیرش میشود
اما توصیهای به مخاطبین و جوانان دانشجو و پرسشگر!!
عزیزان میتونید برا رسیدن به قضاوت شخصی و استدلالی در زمینه پوریم تحقیق کنید و به عمق دشمنی پیببرید
دوم برای شناخت دکتر صادق زیبا کلام و سطح علمی ایشان میتوانید به گفت و گوی برنامه اینترنتی رو در رویِ امیر حسین ثابتی و دکتر صادق زیباکلام مراجعه بفرمایید
#سیزده_بدر
#پوریم
#مقاومت
#طوفان_الاقصی
_______________
📚@reza_afshar
🔺علی(ع) در حکومتش درس پاسخگویی میدهد
بارها شنیدهایم که حضرت آن سالهای آخر در مسجد حاضر میشد و در جمع مردم میفرمود"سلونی قَبلَ اَن تفقِدونی"بپرسید از من پیش از اینکه مرا از دست بدهید.
تفسیرش هم میکنیم که ایشان بگفته پیامبر که فرمودند انا مدینه العلم و علی بابها جایگاهی از علم داشتند که با شهادتشان ابوابی از علم را با خود خواهند برد.
تصویری که گرچه بخشی از واقعیت است لکن از آنجایی که صرفا با عینک علمی نگاه شده است گویی سیاست زدایی شده و بوی قرائت اسلام غیر سیاسی انجمن حجتیه را میدهد
لذا فاصله زیادی دارد با یک قرائت انقلابی راهگشای امروز
اما در تصویر ما
امیرالمومنین خلیفه جامعه اسلامی و عالیترین مقام حکومت است و در چنین حالتی داوطلبانه در میان نخبگان و مردم حاضر شده، خود را در مقام پاسخگویی قرار میدهد
میگوید بپرسید در مورد هر آن چه ابهام دارید
حال ممکن است بگویند که صدر و ذیل روایت فضای علمی عقیدتی را نشان میدهد و مردم هم ظاهرا فهمشان همین بوده، بالطبع سوالات تنها میتواند در این حوزه باشد
لکن دقت شود که کاملا محتمل است که حتی در چنین جلساتی، ذهنی پرسشگر، بجای سوال از کلام اسلامی از ممشای امام بپرسد
لذا امام علاوه بر آن جنبه علمی، آماده شده تا
بپرسند در هر موردی! در مورد ثروتش قبل از حکومت و امروز، درباره خانواده، مشاغل فرزندانش، عملکردش در فقرزدایی، در بها دادن به نخبگانی که روابط حزبی و جناحی فرصت رشد و خدمت را از آنها گرفته، در مورد سیاستهای مالی و اقتصادی، در مورد نوع برخوردش با متخلفین و مفسدین، در مورد علل جنگهایش، در مورد روابط خارجی و خلاصه هر چیزی اعم از اینکه در حوزه حکمرانیش باشد یا نه..
بپرسید تا شفاف و صریح جواب بدهد.
اما قسمت جالب ماجرا اینجاست
درس پاسخ گویی 👇🏼
در همین لحظه مرد عربی که ظاهری شبیه به یهودیان داشت بلند میشود و اینگونه به حضرت جسارت میکند"ایها المدَّعی ما لا یعلم و المقلد ما لا یفهم انا سائل فاجب"
ای مدعی جاهلی که نفهمیده حرف میزنی من سوالی دارم که اگر راست میگویی جوابم بده.(جسارت و بیادبی فرد را دقت بفرمایید!)
تا اینگونه حرف زد رگ غیرت عدهای متورم شد که ای فلان و بهمان تو چطور جرات میکنی اینگونه حرف بزنی....
خلاصه خواستند درس عبرتی بدهند که تا عمر دارد یادش نرود که حد خودش را نگه داره..
ناگهان! حضرت جملهای میگویند که نشانگر عمق حکمرانی اسلامی و اخلاق سیاسی اجتماعی ایشان است.
حضرت (بعنوان حاکم/الگو/مربی) تشری میزنند که بنشینید سر جایتان!
اِنَّ طَّیشَ لا یَقومُ بِهِ حُجَجُ اللهِ و لا تظهرُ به براهینُ الله!
با خشونت، عصبانیت و غضب نمیشود دین خدا را قائم کرد، با این شیوه برهان خدا ظاهر نمیشود.
بعد رو کرد به آن مرد و #تراز_پاسخگویی را نشان داد
ای مرد "اسئل بکل لسانک و ما فی جوانحک" یعنی هر طور میخواهی سوالت را بپرس، با نیش با کنایه با تمسخر، تحقیر، بیادبی، بیجنبگی خلاصه هر طور میخواهی بپرس و هر چی توی دلت داری بگو، که اگر نگویی ناراحت میشوم!
بعد مرد شروع کرد پرسیدن و حضرت هم جواب دادن و اینقدر سوال و جواب شد تا ناگهان آن شخص گفت:اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله(١)
و اینگونه پاسخگویی مناسب علی (ع) میتواند تهدید ظاهری را به فرصت واقعی برای جریان حق تبدیل کند.
هنوز علیِ کوفه را روایت نکردهایم!
___________
برگرفته از کتاب پیرامون جمهوری اسلامی استاد شهید مرتضی مطهری با اندکی پردازش _ صفحه ١٢٩
✍🏻 #رضا_افشار
سحرگاه ١٧ رمضان ١۴۴۵
٩ فروردین ١۴٠٣
پ.ن. این بیان سلونی بیشتر بخاطر بیش از ٧٠ الی ٨٠ پرسش و پاسخ های اعتقادیی که بین حضرت علی(ع) و پایمنبریها و عموم مردم نقل شده است مشهور است که در این نوشته توسعه داده شده است
لکن کسانی که قصد مطالعه بیشتر دارند علی (ع) در این زمینه، کلمات صریحی هم دارد مثل:
لا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ ، أو مَشورَةٍ بِعَدلٍ ؛ فإنّي لَستُ في نَفسِي بِفَوقِ أن اُخطِئَ ، و لا آمَنُ ذلكَ مِن فِعلي ، إلاّ أن يَكفِيَ اللّه ُ مِن نَفسِي ما هُو أملَكُ بهِ مِنّي .(نهج البلاغة : الخطبة 216)
یا مثل نمونه نامه ۱۹ و...که در فرصتی دیگر اگر عمری بود آنها را نیز بیان خواهم کرد
#شب_قدر
________________
📚@reza_afshar
حامیم | رضاافشار
🔺علی(ع) در حکومتش درس پاسخگویی میدهد بارها شنیدهایم که حضرت آن سالهای آخر در مسجد حاضر میشد و
اشکال شده که ما از این روایت میتوانیم برداشت کنیم که کار آن مرد پرسشگر درست بوده؟
قطعا نه!
اما چگونگی مواجهه با پرسشها و رفتار موقرانه و صبورانه مومنین را نسبت به پرسشگران، و پرهیز از برخوردهای هیجانی، تعصبی، خشونت آمیز و... را که به نظارهگران القاء میکند که اگر ما مورد پرسش قرار گرفتیم پرسشگر را درس عبرتی میدهیم برای سایرین، حتما میتوانیم برداشت کنیم!
اینکه صبر و حلم و وقار در این موارد باعث میشود فرد پرسشگر از رفتار شما شرمنده شده به شما جذب شود را حتما میتوانیم برداشت کنیم
لکن متاسفانه در موارد مشابه نه تنها شاهد چنین رفتارهایی نیستیم و بلکه بدتر با تهمت و غیبت و تمسخر و تحقیر ( بر خلاف فرمایش آقا )، گویی پروژه دفع حداکثری را دنبال میکنیم!
البته بعضا این رفتارها از کم تجربگی و کم طاقتی ناشی میشود که برای درمانش سالها پیش رهبری عزیز در ١٣٨۶/١١/٨ در جمع انجمن قلم یک راه حل پیشنهاد دادند!
کرسیهای آزاد اندیشی
که اقل دو فایده دارد
یکی فایده علمی
دیگری همین فایده فرهنگی
یعنی صبر و حلم و وقار در برخورد با مخالف ولو هتاک!!
________________
📚@reza_afshar
هدایت شده از جهاد کبیر | حجت الاسلام پاکباز
📌 توضيحات مدیریت رسانۀ «جهاد کبیر» پیرامون حواشی اخیر
@Pakbaz_ir