eitaa logo
حامیم | رضاافشار
1.7هزار دنبال‌کننده
420 عکس
219 ویدیو
34 فایل
آدرس اینستاگرام: @r.afshar.ir ارتباط با بنده: @Afshar_ir کارویژه بنده، مربی‌گری و هدایت تشکلهای کنش‌گر اجتماعی‌ جهت اصلاح جامعه است. ان شاء الله در... 🔺آموزش و پرورش 🔺محیط زیست 🔺مسکن 🔺مطالبه‌گری 🔺تعاونی‌ها 🔺خصوصی‌سازی 🔺تشکیلات‌ 🔺جهادسازندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
140103_003 (1).m4a
36.97M
عملیات فرهنگی راهیان نور ویژه مجموعه‌ها و تشکل‌ها مهندسی اردوها ۲ 🎵استاد محمد ترابیان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @reza_afshar
140103_003 (1).m4a
36.97M
عملیات فرهنگی راهیان نور ویژه تشکلها و مجموعه‌ها «مهندسی اردوها ۱» 🎵استاد محمد ترابیان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @reza_afshar
📚آدم پیش بعضی ها عمیقا احساس کمبود میکند؛ چیزی عمیق تر از غبطه خوردن! کتاب راز درخت کاج یا همان( من میترا نیستم) داستان زندگی شهیدزینب کمایی را که خواندم تا سه روز در شوک بودم، حقیقتا آن روح بزرگ و آن همت و دغدغه بلند در آن سن کم (۱۴سال) قابل ستایش است. این تصویر برنامه خودسازی اوست، آنچه امروز ما بسیار از آن دور هستیم! نمره هایش به خود همه ۱۸ و ۲۰ شده است ✅ آخرش هم منافقین با همان چادرش او را خفه و شهید کردند و جنازه اش بعد از سه روز در بیابان پیدا شده بود! منافقین همین دار و دسته مریم رجوی که حالا ندای زن و زندگی سر میدهند و خود را منجی زنان و دختران ایرانی میدانند! کاش نسل جدید با قهرمان های اصیلی چون زینب کمائی آشنا بشوند تا فریب جلادهای دهه ۶۰ را نخورند. روح بلند این شهیده شاد باد؛ کاش ما نیز کمی شبیه او اهل مراقبه باشیم. ✍ پ. ن. انسان انقلاب اسلامی‌ای که میتواند الگوی دختران امروز باشد ________________ @reza_afshar
نشست سوم از سلسله نشستهای آموزشی مطالبه‌گران استان خوزستان 🔸 اولین نشست آموزشی مجمع مطالبه گران مردمی شوشتر با عنوان جایگاه مطالبه گری در گفتمان انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. 🔺موضوع : رابطه نهضت و نظام _____________ @reza_afshar
آزمون انتظار علی ابن مهزیار میگوید: قَالَ(صاحب الزمان) لِی(عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مَهْزِیارَ الْأَهْوَازِی): یا أَبَا الْحَسَنِ، قَدْ کنَّا نَتَوَقَّعُک لَیلًا وَ نَهَاراً، فَمَا الَّذِی أَبْطَأَ بِک عَلَینَا؟ قُلْتُ: یا سَیدِی، لَمْ أَجِدْ مَنْ یدُلُّنِی إِلَی الْآنَ. قَالَ لِی: لَمْ نَجِدْ أَحَداً یدْلُّک؟ ثُمَّ نَکثَ بِإِصْبَعِهِ فِی الْأَرْضِ، ثُمَّ قَالَ: لَا وَ لَکنَّکمْ کثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ، وَ تَجَبَّرْتُمْ عَلَی ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ قَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِی بَینَکمْ، فَأَی عُذْرٍ لَکمْ الْآنَ؟ امام عصر (عج) خطاب به علی بن ابراهیم بن مهزیار در ضمن دیدار با وی فرمود: «ای اباالحسن! ما شب و روز در انتظار تو بودیم! چه چیزی باعث تأخیر تو در تشرف به سوی ما شد؟» عرض کردم: آقای من! تاکنون کسی را نیافته ام که مرا به نزد شما راهنمایی کند؛ امام فرمود: « کسی را نیافتی که تو را (به نزد من) راهنمایی کند؟!... نه (این چنین نیست)، لیکن شما اموالی فراوان انباشتید و ضعفای مؤمنین را به زحمت افکندید و پیوند رحمی که در میان خود داشتید، قطع کردید، دیگر (و در این صورت)، چه عذری برای شما خواهد ماند؟(1) این روایت نشان می‌دهد که انتظار نه یک اعتقاد است و نه یک مراسم و مناسک بی‌محتوا و میان تهیست. بلکه آزمون جامعه مؤمنان است. آنان که امام خویش را به قیام برای خدا و جهانی‌سازی اهداف عالیه‌ای چون عدالت و آزادی و برادری و معنویت و رفع فقر و فساد و تبعیض و ظلم و جور فرا می‌خوانند. آنانی که ادعا دارند در این راه از جان و مال و ناموس خویش می‌گذرند انتظار راستی آزمایی آن دعوت و این ادعاست. که اگر راست می‌گویید چقدر در راه این ارمان‌ها و اهداف تلاش کرده‌اید؟ آیا زندگی شخصی شما نشان از فردی می‌دهد که در حال اماده‌سازی خویش برای چنین مبارزه‌ایست؟ آیا اجتماع شما نشان می‌دهد که پیاده‌سازی عدالت و رفع فقر و فساد و تبعیض را، رفع اختلاف طبقاتی را، با تمام وجود مطالبه‌کرده و در راهش حاضر است بذل جان کند؟ قدری درنگ کن! ✍ __________________ @reza_afshar
🔺دستور رهبری به جوانان در مورد عدالتخواهی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌ جوانان‌ و دانشجویان‌ عزیز در این‌ گردهمائی‌ دانشجویی‌ مجموعه‌های‌ متعددی‌ از دانشجویان‌ شرکت‌ کرده‌اند. این‌ نقطه‌ی‌ روشن‌ دیگری‌ است‌ که‌ جذابیت‌ طبیعی‌ گردهمایی‌های‌ دانشجویی‌ را مضاعف‌ می‌سازد. دانشجوی‌ متعهد و آگاه‌ از پیش‌ از انقلاب‌ تاکنون‌ همواره‌ در جستجوی‌ مهمترین‌ مسائل‌ جاری‌ کشور بوده‌ است‌. او با انگیزه‌ی‌ آگاهی‌ و نشاطی‌ که‌ لازمه‌ی‌ محیطهای‌ دانشجویی‌ است‌ در پی‌ آن‌ است‌ که‌ آرمانهای‌ والا و تعهدآور خود را در پیگیری‌ این‌ گونه‌ مسائل‌ جستجو کند و در راه‌ تحقق‌ آن‌ گام‌ نهد. این‌ نیز خصوصیت‌ طبیعی‌ دیگری‌ برای‌ محیطهای‌ دانشجویی‌ است‌. امروز سرآغاز فهرست‌ بلند مسائل‌ کشور مسئله‌ی‌ عدالت‌ است‌. دانشجوی‌ جوان‌ اگرچه‌ خود برخاسته‌ از قشرهای‌ مستضعف‌ جامعه‌ هم‌ نباشد، به‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و پر کردن‌ شکافهای‌ طبقاتی‌ به‌ چشم‌ یک‌ آرزوی‌ بزرگ‌ و بی‌بدیل‌ می‌نگرد. این‌ احساس‌ و انگیزه‌ در دانشجو پر ارج‌ و مبارک‌ است‌ و می‌تواند پایه‌ی‌ قضاوتها و برنامه‌های‌ عملی‌ او برای‌ حال‌ و آینده‌ باشد. 🔺 اگر عدالت‌ ــ عدالت‌ واقعی‌ و ملموس‌ و نه‌ فقط سخن‌ گفتن‌ از عدالت‌ ــ آرزو و آرمان‌ و هدف‌ برنامه‌ریزی‌هاست‌، پس‌ باید هر پدیده‌ی‌ ضدعدالت‌ در واقعیات‌ کشور مورد سؤال‌ قرار گیرد.🔺 مسابقه‌ی‌ رفاه‌ میان‌ مسؤولان‌، بی‌اعتنایی‌ به‌ گسترش‌ شکاف‌ طبقاتی‌ در ذهن‌ و عمل‌ برنامه‌ریزان‌، ثروت‌های‌ سربرآورده‌ در دستانی‌ که‌ تا چندی‌ پیش‌ تهی‌ بودند، هزینه‌ کردن‌ اموال‌ عمومی‌ در اقدامهای‌ بدون‌ اولویت‌، و به‌ طریق‌ اولی‌ در کارهای‌ صرفا تشریفاتی‌، میدان‌ دادن‌ به‌ عناصری‌ که‌ زرنگی‌ و پررویی‌ آنان‌ همه‌ی‌ گلوگاههای‌ اقتصادی‌ را به‌ روی‌ آنان‌ می‌گشاید، و خلاصه‌ پدیده‌ی‌ بسیار خطرناک‌ انبوه‌ شدن‌ ثروت‌ در دست‌ کسانی‌ که‌ آمادگی‌ دارند آنرا هزینه‌ی‌ کسب‌ قدرت‌ سیاسی‌ کنند و البته‌ با تکیه‌ بر آن‌ قدرت‌ سیاسی‌ اضعاف‌ آنچه‌ را هزینه‌ کرده‌اند گرد می‌آورند. اینها و امثال‌ آن‌ نقطه‌های‌ استفهام‌ برانگیزی‌ست‌ که‌ هر جوان‌ معتقد به‌ عدل‌ اسلامی‌ ذهن‌ و دل‌ خود را به‌ آن‌ متوجه‌ می‌یابد و از کسانی‌ که‌ مظنون‌ به‌ چنین‌ تخلفاتی‌ شناخته‌ می‌شوند پاسخ‌ می‌طلبد و همچنین‌ در کنار آن‌ از دولت‌ و مجلس‌ و دستگاه‌ قضایی‌ عملکرد قاطعانه‌ برای‌ ریشه‌کن‌ کردن‌ این‌ فسادها را مطالبه‌ می‌کند. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 امروز این‌ مهمترین‌ و مطرح‌ترین‌ مسئله‌ی‌ کشور ماست‌ و نسل‌ جوان‌ دانشجوی‌ متعهد و مؤمن‌ نمی‌تواند نسبت‌ به‌ آن‌ بی‌تفاوت‌ بماند. توفیقات‌ همگان‌ را از خداوند متعال‌ خواستارم‌. والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌ سیدعلی‌ خامنه‌ای‌ ١٣٨١/٨/۶ ________________ @reza_afshar
در عدالت عقبیم! رهبر انقلاب در یک دهه(پس از دهه پیشرفت و عدالت) حدود ده بار از عقب ماندگی در عدالت سخن گفته اند: 1⃣ "آن عدالتی که اسلام از ما خواسته است با آنچه که امروز در جامعه ماست فاصله زیادی دارد"(۸۹/۱۱/۱۵). 2⃣ "در بخش اجرای عدالت انصافا کارهای زیادی هم انجام گرفته لیکن راضی کننده نیست...لیکن مطلقاً راضی کننده نیست"(۹۰/۲/۲۷) 3⃣ "درعدالت هنوز به نقطه مورد نظر اسلام که آرزوی خود ما بوده نرسیده ایم این هم از های ماست. این ضعف ها را باید جبران کنیم"(۹۰/۱۱/۴) 4⃣ "نسبت به آنچه که ما از اسلام فهمیدیم و شناختیم، ما هنوز عقبیم"(۹۱/۷/۲۲) 5⃣ "ما نتوانستیم عدالت اجتماعی را به طور کامل در این کشور به وجود بیاوریم اما خیلی از راه را جلو آمدیم"(۹۳/۱۰/۱۷) 6⃣ "در تحقق بعضی از این شعارها ما در عدالت اجتماعی عقبیم. در مورد تحقق برخی از مبانی و اصول اسلامی عقب ماندگی داریم این را انکار نمی کنیم"(۹۶/۳/۱۴) 7⃣ "این همه راجع به عدالت اجتماعی می گوییم جزو واضحات و مسلمات است؛ خب کو؟! حالا تحقق پیدا کرد عدالت اجتماعی؟! ضریب جینی روز به روز بالاتر رفته است! بدتر شده است!(۱) چرا؟!"(۹۶/۳/۳۱) 8⃣ "در مورد عدالت ما عقب مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست. خودمان اعتراف می کنیم؛ اقرار می کنیم...باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذر خواهی کنیم. در مورد عدالت "(۹۶/۱۱/۲۹) 9⃣ "بنده چند هفته قبل گفتم در بحث عدالت عقبیم؛ عقیده من همین است..."(۹۷/۱/۱) ✏️پ.ن: جبران عقب ماندگی ضروری است. نیروهای ولائی و حزب اللهی دیده بانی آن عزیز را قبول دارند و ایشان را مفتون "جنگ روایت ها" نمی‌دانند. پس گلایه شان از یک سلیقه ی عدالتخواهی موجب رها کردن این شعار و "گفتمان غالب" کردن آن نشود. ............................................. ۱)رهبر انقلاب در ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه در فقره ۳-۳۵ آوردند:"کاهش فاصله دو دهک بالا و پایین در آمدی جامعه به طوری که ضریب جینی به حداکثر۰/۳۵ در پایان برنامه برسد"(۸۷/۱۰/۲۱). در سال۹۰ کمی بدان نزدیک و دوباره فاصله زیاد گرفتیم! ____________________ @reza_afshar
🔺دوره تحلیلی خوانش کتاب همرزمان حسین(ع) ده گفتار از حضرت آیت الله خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی ائمه 🔺با ارائه استاد افشار 🔺زمان ماه مبارک رمضان روزهای زوج 🔺تعداد ١٠ جلسه مباحثه با رویکرد تطبیقی با امروز جامعه بصورت مجازی در نرم افزار قرار ویژه خواهران تشکیلات‌های فرهنگی جهت ثبتنام به ایدی @mal_mo مراجعه بفرمایید امکان برگزاری از طرف دفاتر بسیج و تشکلات دانشجویی و فرهنگی نیز فراهم است ______________ @reza_afshar
علی چگونه با سوت‌زنان برخورد میکرد؟ معاویه روی کار آمده، بسر بن ارطاه نماینده دستگاه شده در دیار هَمْدانی‌ها، فساد کرده و مردم را به ستوه آورده سوده که زنی با هوش اجتماعی بالا، پردل و جرات و مطالبه‌گر است نزد معاویه میرد تا از والی حکومت شکایت کند معاویه تا او را میبیند میشناسد و میگوید:تو همان نیستی که با اشعارت سپاه علی را در صفین علیه ما تهییج میکردی؟ سوده میگوید ول کن گذشته را معاویه! سران آن جریان فوت کرده‌اند و تو اکنون به مرادت رسیده‌ای. معاویه بیخیال نمیشود و میگویید:کار تو و مبارزات برادرانت در صفین عالی نبود(پدر ما را در آورده بودی) سوده باز میگوید:مربوط به گذشته بود حالا تو خلیفه‌ای و من جهت کاری آمدم! معاویه میگوید بگو چه کار داری؟ سوده پاسخ میدهد: تو به عنوان مسئول جامعه در درگاه الهی نسبت به قسط و عدل مسئول هستی، بسر بن ارطاه نماینده تو در دیار ما نه حق خلق را رعایت میکند و نه حکم خدا را، اگر او را عزل کنی ما آرام میگیریم اما اگر نکنی اوضاع طور دیگری میشود! معاویه عصبانی میشود و میگوید: تو ما را تهدید میکنی؟ میخواهی سوار شتر بی‌جهازت کنم و بفرستمت سمت همان بُسر که درباره‌ات تصمیم بگیرد؟ بعد از این برخوردِ معاویه، سوده اشک میریزد و معاویه خیال میکند که سوده ترسیده و به غلط کردم افتاده، میگوید چی شد ترسیدی؟ سوده میگوید نه، یاد کسی افتادم که با مرگش عدل هم به زیر خاک رفت و شروع میکند به شعر خواندن در مدح او معاویه میگوید درباره چه کسی حرف میزنی؟ سوده میگوید علی! میدانی چرا؟ چون همین اتفاق در زمان علی هم افتاد اما با این تفاوت که کارگزار علی تنها مقداری گندم اضافه از من گرفته بود و من برای اعتماد مردم و اعتبار دولت اسلامی نگران شدم رفتم کوفه علی میخواست نماز مغرب بخواند تا مرا دید نشست و فرمود حاجتی داری؟ ماجرا را شرح دادم و نگرانیم را مطرح کردم حضرت بعد از روشن شدن شواهد گریست و رو به آسمان فرمود"خدایا! من به ایشان اجازه ندادم به خلق تو ظلم کند و حکم تو را نادیده بگیرند سپس بر پوستی چنین نوشت: " بسم الله الرحمن الرحیم قَد جائَتْکُمْ بَینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوفُوا الْکَیلَ وَ الْمِیزانَ، وَلا تَبخَسُوا النَّاسَ أَشْیائَهُم، وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها اذا قرات کتابی فاحتفظ بما فی یدیک من عملنا حتی یقدم علیک من یقبضه منک؛ والسلام" وقتی نامه‌ام به دستت رسید کارها را جمع و جور کن تا فرماندار جدید بیاید از تو تحویل بگیرد نامه را دست خودم داد، بدون لاک و مهر و در باز!! او فرماندارش را عزل کرد و مرا گرامی داشت، میدانست که بدون نظارت مردمی، عدالت، تضمین نمی‌یابد او چنین بود در حالی که تو مرا تهدید میکنی!! معاویه با شنیدن این سخنان گفت حقش را بدهید سوده پاسخ داد که "هی ولله! اذا الفحشاء ان کان عدلا شاملا و الا فانا کسائر قومی" واقعا باید به این زن افتخار کرد گفت بخدا خود این کارت هم فحشاء و فساد است عدل باید شامل همه شود من هم نیامده‌ام کیسه‌ی خودم را پر کنم. یا حق همه را بده یا منم مثل بقیه! معاویه بر آشفته شد و این جمله تاریخی را که درسی برای همه دولتهاست، گفت: " لقد لمظکم ابن ابی‌طالب الجرات علی السلطان" علی به شما جرات و جسارت برخورد با مسئولین را داد السلام علی امیرالمومنین علی ابن ابی‌طالب علیه السلام ✍🏼 _______________ @reza_afshar
🔺تربیت سوده هَمْدانی بسیار اهمیت دارد! این تربیت دو رکن دارد 📌اول ایجاد هویت انسانِ مسلمانِ مبارزِ مسئول 📌دوم فراهم آوردن شرایطی جهت بروز امکان این نظارت (یعنی دولت نه تنها باید امکان نظارت را فراهم کند بلکه باید راههای فرار از نظارت پذیری را به مردم آموزش داده، حقوق مردم نسبت به دولت را مدام جلوی چشمان مردم و مسئولین قرار دهد تا اصل ٨ قانون اساسی که مربوط به امر به معروف طرفینی است تحقق ییابد. 🔍حال نقش سوده‌ها در این هویت اجتماعی چیست؟ اساسا زنان علاوه بر اینکه خود میتوانند به عنوان یک انسان مسئول نقش آفرینی کنند، بدلیل خصوصیت خدادادِ سرشاری عاطفه، میتواند امامتِ عاطفی نهضت را نیز بر عهده داشته باشند که این مهم از عهده مردان تقریبا بر نمی‌آید تجربه انقلاب اسلامی نیز همین را نشان میدهد و امام نیز بر این نکته اشاره دارند پیشقدم شدن شما(زنان) در همه مسائل، وارد شدن در هر طریقه‌ای اسباب این می‌شود که مردها هم بیشتر وارد بشوند، مردها هم قوی‌تر بشوند ۶۴/١٢/١١ و تاکید امام(ره) هم از جهت همین تاثیر عاطفی حضور زنان در عرصه نیازهای اجتماعی بر سایر افراد جامعه علاوه بر حضور خود آنهاست لذا میفرمایند: ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیش‌برد مقاصد اسلامی هستند آسیب نخواهد دید ۵٩/۵/٢۶ ❓حال سوال جدی این است که تربیت فرهنگی ما به سمت سوده شدن و حضور فعال اجتماعیست یا تمایلاتی به سمت خانه نشانی زنان در مدل ریزی و تولیدات محتوایی مجموعه‌های فرهنگی وجود دارد⁉️ و اگر چنین است آیا این خود باعث ایجاد فضا برای اغتشاشات اخیر و ایجاد دوقطبی تحجر _بی‌بند و باری نیست⁉️ _____ @reza_afshar
📚 معرفی کتاب اول 📚 امروز رفتیم برای خرید عید ولی باز طبق معمول نتونستیم جلوی خودمون رو بگیریم و سری به کتاب فروشی نزنیم همین که رفتیم تو دوتا کتاب فوق‌العاده دیدیم کتاب بسیار جذاب و کاملا مستند که خاطرات نویسندگان مطرح خارجی در مورد دولت پهلوی‌ها رو منعکس کرده و طبق ادعای گروه گردآورنده هیچ کتابی دیگه در دنیا نیست که در مورد پهلوی‌ها باشه و در تولید این دو کتاب مورد بررسی قرار نگرفته باشه 📌عنوان *خودِ خدا* در مورد رضا پهلوی و *خدازاده* در مورد محمدرضا پهلوی بنظر میرسه چون تماما ارجاعات خارجکی داره می‌تونه تمام کننده حرف و حدیث‌ها باشه _________ @reza_afshar
علی(ع) و طبقه سابقه‌داران سهم‌خواه جناح اموی از قدرت با عظم مردمی کنار گذاشته میشوند و حالا دور دور ماست! ... نوبتی هم که باشد نوبت ماست بالاخره عمری مجاهده کردیم، هزینه دادیم، آن زمان که دیگران در بی‌خبری بودند ما در کنار امام، انقلاب کردیم علیه اشراف قریش! و حالا کمترین مزدمان سپردن امارت یک استانی یا یک امتیاز انحصاری‌ای، ویژه‌ای، چیزی توسط علی بماست... ... با این خیالها طلحه و زبیر پیش امام میروند و با صحنه‌ی خاموش کردن چراغ توسط امام مواجهه میشوند. نگاهی به هم میکنند و پیش خود میگویند "هنوز افکارش در سال ۵٧ مانده! کسی نیست بگوید بابا! زمانه عوض شده! ما دیگر آن یلاقباهای اول انقلاب نیستیم، ما حالا برای خودمان آلاف و اولوف و برو بیایی داریم". بیراه هم نمی‌گفتند. جناب طلحه، حالا از زمین‌های حاصلخیز رانتی‌ای که در این سالها از عراق بدست آورده بود، روزی ١٠٠٠ دینار معادل تقریبا ١٠ میلیارد تومان درآمد داشت، یعنی آن یک ساعتی که پیش علی نشسته بودند بیش از ٩٠٠ میلیون تومان تنها از زمینهای عراقش سود کرده بود، زبیر هم دست کمی نداشت انقلابی‌ای که بیش از ٣هزار میلیارد سرمایه جمع کرده بود حالا علی نگران چند سی‌سی روغن بیت‌المال است. این چند سی‌سی کلی حرف برای گفتن دارد، یعنی من باندباز نیستم، قبیله گرا نیستم، من ویژه‌خوار خوب ویژه‌خوار بد نمیکنم که اگر امویان بخورند وااسلاما بگویم اگر جناح ما بخورند نادیده بگیرم، من همه همتم مستضعفین است و آن آرمانهایی که بخاطرش انقلاب کردیم، من نگران قضاوت کودکان حاشیه نشین هستم، نگران سفره‌های خالی، نگران احساس عدالت مردمم، من تنها پیشرفت را هدف نمیدانم، پیشرفت در سایه عدالت را اصل میدانم و حاضر نیستم به قیمت نگه داشتم چهره‌هایی مثل شما آبروی خود، انقلاب و امید مردم را فدا کنم. ✍🏼 _______ @reza_afshar
🔺هشدارهای تند و آتشین رهبری به مسئولین نظام شما چگونه میخواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم - مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! - و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی میماند؟ مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیارترین ملتها بوده‌اند؛ امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترینهایند؛ از هوشیارها هم هوشیارترند. آقایان! مگر مردم نمیبینند که ما چگونه زندگی میکنیم؟ آن وقتی که جوان حزب‌اللهی ما به جهاد یا به سپاه یا به فلان وزارتخانه میرفت و به او میگفتند که چه‌قدر حقوق میخواهی، میگفت این حرفها چیست، مگر من برای حقوق آمده‌ام؟ اصرار میکردند که بالاخره زندگی خودت و زن و بچه‌ات باید بگردد؛ یک چیزی بگیر. به نظر شما اینها افسانه است؟ به نظرم اگر شما بروید در دنیا این را نقل کنید، چنانچه کسی وضع چند سال قبل ما را ندیده باشد، خواهد گفت که افسانه است؛ ولی این واقعیت است. این رویداد، در همین ایران و در همین تهران و در همین وزارتخانه‌های ما اتفاق افتاد؛ یکی، دو مورد هم نبود. نماینده‌ی مجلس وقتی اول بار به او حقوق دادند، خجالت کشید حقوق را بگیرد! بعضی از دوستان ما در دوره‌ی اول نمایندگی مجلس، شرمشان آمد و ننگشان کرد که حقوق بگیرند! گفتند ما حقوق بگیریم!؟ برادران! من و شما داریم از آن ذخیره میخوریم؛ فراموش نکنید، آن را مردم دیدند. نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند. در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت. نمیگویم مثل پیامبر باشیم، نمیگویم مثل امیرالمؤمنین - که شاگرد پیامبر بود - باشیم؛ که انسان آن مطالب را که میخواند، تنش میلرزد. امیرالمؤمنینی که زهدش در زندگی و دنیا مَثَل سایر است و مسلمان و غیرمسلمان آن را میدانند، درباره‌ی پیامبر میگوید: «قد حقّر الدّنیا و صغّرها و اهون بها و هوّنها» (۱۶)؛ دنیا را تحقیر کرد - یعنی همین لذایذ و بهره‌مندیها و برخورداریهای دنیا را کوچک کرد - به آنها توهین کرد و سبکشان نمود. در قُبا برای پیامبر آب آوردند و چیزی هم مثل عسل قاطی آن کردند. پیامبر فرمود: من این را حرام نمیکنم، اما نمیخورم. این دو، دو چیز است؛ یا آب یا عسل. آن را از ما نخواسته‌اند. اگر از من و شما بخواهند، پدرمان درآمده است! .... اما در آن راه باید برویم، در آن راه باید قدم برداریم، کمتر خرج کنیم، کمتر بذل و بخشش بیجا کنیم، کمتر به زندگی شخصی خودمان بپردازیم. من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همه‌مان این‌طور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانه‌ی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته‌ایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعه‌ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید. از آیه‌ی شریفه‌ی «واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها» (۱۷) بترسیم. تُرف، فسق هم دنبال خودش می‌آورد. اندازه نگهدارید؛ دولت مخارجش زیاد و سنگین است. مخارج سنگین دولت منجر به این میشود که مثلاً در فلان بخش سوبسید را بردارند. این، سیاست درست و متین و منطقی هم است؛ شکی در آن نیست، باید هم انجام بگیرد، چاره‌یی هم نیست، روی مردم هم فشار می‌آید؛ اما این مخارج را منصفانه قرار بدهیم و خودمان به دست خودمان بر مخارج چیزی اضافه نکنیم. اگر مبلغی از مخارج دولت، عبارت از تغییر دکوراسیون اتاق مدیر کل و معاون وزیر و وزیر و فلان مسؤول قضایی و فلان مسؤول در بخشهای گوناگون دیگر باشد، این جرم و خطاست. اگر یکی از مخارج دولت این باشد که فلان تعداد ماشین جدید بیاوریم و بین دستگاهها تقسیم بکنیم، ما حق نداریم این را جزو مخارج دولت حساب کنیم و به حساب آن از سوبسید مردم بزنیم. نه، این خلاف است. برای این کارها حد بگذارید. دستگاهها باید بخشنامه کنند و در مورد این تغییر دکوراسیونها و تغییر خانه‌ها و خرجهای اضافی حدی معین بکنند. من نمیگویم مثل بعضی از تندروها باشیم که میگویند در مسجد بنشینیم و وزارت کنیم؛ نه، در مسجد نمیشود. ادامه دارد ... __________ @reza_afshar
🔺هشدارهای تند و آتشین رهبری به مسئولین نظام وزارت کردن، یک ساختمان و چهار تا اتاق و تعدادی مسؤول و یکمقدار هم بالاخره امکانات برای زندگی آن آقایی که میخواهد خدمت بکند، میخواهد؛ اما باید در حدی باشد. گاهی از جاهایی گزارشهای نومیدکننده‌یی میرسد و در برخی موارد انسان واقعاً عرق شرم بر پیشانیش مینشیند؛ رعایت کنید. سؤال میکنیم که چرا ماشین لوکس و نو و مدل بالا؟ میگویند که اشکال امنیتی داریم! چه اشکال امنیتی!؟ آقایان مسؤول در شورای امنیت کشور یا جاهای دیگر، بنشینند معین کنند و مسأله را در جایی ببُرند؛ من هم اگر باید دخالت کنم، بگویید در جایی دخالت کنم. این چه وضعی است که همین‌طور بیحساب و کتاب جلوی هر وزارتخانه و اداره‌یی، دهها ماشین به رنگهای گوناگون متعلق به مسؤولانِ آن‌جا به چشم میخورد!؟ چه کسی چنین چیزی را گفته است؟ گزارش آمده که روحانی عقیدتی، سیاسی در یکی از دستگاهها، خودش ماشین دارد، ولی ماشین دولتی سوار میشود! من نوشتم که حق ندارد این کار را بکند. برای من جواب آمد که این کار رویه است و همه میکنند! این آقا خودش یک ماشین دارد، که برای خودش لازم است؛ یکی هم خانمش دارد و نمیشود که خانمش از این ماشین استفاده‌کند! عجب! این چه حرفی است؟ من الان اعلام میکنم و قبلاً هم نوشتم و این را گفتم که آن وقتی که آقایان امکانات شخصی دارند، حق ندارند از امکانات دولتی استفاده بکنند. اگر ماشین دارید، آن را سوار شوید و به وزارتخانه و محل کارتان بیایید؛ ماشین دولتی یعنی چه؟ والله اگر من از طرف مردم مورد ملامت قرار نمیگرفتم که مرتب ملاحظه‌ی جهات امنیتی را توصیه میکنند، بنده با ماشین پیکان بیرون می‌آمدم. به حد ضرورت اکتفا کنید و اندازه نگه دارید؛ اینها ما را از مردم دور میکند، روحانیون را از مردم دور میکند. روحانیون، به تقوا و ورع و بیاعتنایی به دنیا در چشمها شیرین شدند. بدون ورع و بدون دورانداختن دنیا، نمیشود در چشمها شیرین ماند. مردم رودربایستی ندارند؛ خدا هم با کسی رودربایستی ندارد. بخشی از سخنرانی بسیار مهم ٢٣ مرداد ١٣٧٠ رهبری در جمع مسئولین نظام پ. ن: این بخشی از متن است و حتما تمام متن جذابیت بیشتری دارد حتما باید مراجعه کنیم و نسبت خود و مدل حزب‌اللهی‌گری خود را با رهبری مقایسه کنیم _________ @reza_afshar
تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﺯﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻱ ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﺑﻲ ﺣﺴﺎﺏ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ .(آل عمران آیه ٢٧) سپاس خداوندی را که هر سال زمین مرده را زنده میکند و نشانه‌‌ای میسازد برای جامعه انسانی مرده و بدور از آرمانهای معنا دهنده به انسانیت، چون عدالت و آزادی و کرامت، جمهوریت و محبت و ولایت؛ که ای انسان زنده بودن به نفس کشیدن نیست بلکه به قیام برای انسانیت است و تو در هر شرایط فردی و اجتماعیی که باشی میتوانی روح تازه‌ای در مغزهای جاهلیت زنگ زده بدمی. در راه قیام لله و جهاد و ایثار برای اصلاح اجتماعی قدم برداری تا هم خود و هم جامعه را به سعادت برسانی. پ. ن. عید نوروز را به تک تک شما تبریک عرض میکنم🌺 ١۴٠٢/١/١ ________ @reza_afshar
⭕️ :
ما آن روز عید داریم که همه مستمندان و  ما به زندگی صحیح رفاهی و تربیت‌های صحیح اسلامی و انسانی برسند
. 🔺ممنون از رفقای مستضعفین tv ___________ @reza_afshar
مهم درک تفاوت ساخت حقوقی و ساخت حقیقی جمهوری اسلامی است! 👈🏼 آنچه که در مورد کلام رهبری سانسور میشود و وضعیت امروز ما را رقم میزند! سخنرانی در دانشگاه علم و صنعت: " آنچه مهم است این است که نظام جمهوری اسلامی یک ساخت حقوقی و رسمی دارد که آن قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، دولت اسلامی، انتخابات - همین چیزهائی که مشاهده میکنید - است، که البته حفظ اینها لازم و واجب است؛ اما کافی نیست. همیشه در دلِ ساخت حقوقی، یک ساخت حقیقی، یک هویت حقیقی و واقعی وجود دارد؛ او را باید حفظ کرد. این ساخت حقوقی در حکم جسم است؛ در حکم قالب است، آن هویت حقیقی در حکم روح است؛ در حکم معنا و مضمون است. اگر آن معنا و مضمون تغییر پیدا کند، ولو این ساخت ظاهری و حقوقی هم باقی بماند، نه فایده‌ای خواهد داشت، نه دوامی خواهد داشت؛ مثل دندانی که از داخل پوک شده، ظاهرش سالم است؛ با اولین برخورد با یک جسم سخت در هم میشکند. آن ساخت حقیقی و واقعی و درونی، مهم است؛ او در حکم روح این جسم است. آن ساخت درونی چیست؟ همان آرمانهای جمهوری اسلامی است: عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزشها، سعی برای ایجاد برادری و برابری، اخلاق، ایستادگی در مقابل نفوذ دشمن؛ اینها آن اجزاء ساخت حقیقی و باطنی و درونی نظام جمهوری اسلامی است. اگر ما از اخلاق اسلامی دور شدیم، اگر عدالت را فراموش کردیم، شعار عدالت را به انزواء انداختیم، اگر مردمی بودنِ مسئولان کشور را دست‌کم گرفتیم، اگر مسئولین کشور هم مثل خیلی از مسئولین کشورهای دیگر به مسئولیت به عنوان یک وسیله و یک مرکز ثروت و قدرت نگاه کنند، اگر مسئله‌ی خدمت و فداکاری برای مردم از ذهنیت و عمل مسئولین کشور حذف شود، اگر مردمی بودن، ساده‌زیستی، خود را در سطح توده‌ی مردم قرار دادن، از ذهنیت مسئولین کنار برود و حذف شود؛ پاک شود، اگر ایستادگی در مقابل تجاوزطلبیهای دشمن فراموش شود، اگر رودربایستیها، ضعفهای شخصی، ضعفهای شخصیتی بر روابط سیاسی و بین‌المللی مسئولین کشور حاکم شود، اگر این مغزهای حقیقی و این بخشهای اصلىِ هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهوری اسلامی خیلی کمکی نمیکند؛ خیلی اثری نمی‌بخشد و پسوند «اسلامی» بعد از مجلس شورا: مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی، به تنهائی کاری صورت نمیدهد. اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود، فراموش نشود؛ دلمان خوش نباشد به حفظ صورت و قالب. به روح، معنا و سیرت توجه داشته باشید. این، اساس قضیه است. و من به شما عرض بکنم که 👈🏼 تغییر سیرت، تغییر آن هویت واقعی، بتدریج و خیلی آرام حاصل میشود. توجه بعضیها به این، غالباً جلب نمیشود، یا خیلیها توجهشان جلب نمیشود. یک وقتی ممکن است همه متوجه شوند، که کار از کار گذشته باشد. 👉🏼 خیلی باید دقت کرد. چشم بینای طبقه‌ی روشن‌بین و روشنفکر جامعه - یعنی طبقه‌ی دانشگاهی - و چشم بینای دانشجویان باید این را همیشه برای خودش قائل باشد." ١٣٨٧/٩/٢۴ https://khl.ink/f/4992 سوال⁉️ اگر آن زمان که رهبری این تذکرات را میداد (در دولت نهم) نخبگان، حوزه علمیه و دانشگاه از خود سوال میکرد چرا رهبری چنین تذکراتی را میدهد و نقش ما در تحقق این آرمان‌ها چیست، امروز شاید وضعیت طور دیگری بود شاید امروز نیاز نبود اثبات کنیم (حتی در میان حزب‌اللهی‌ها) که رهبری مقصر وضع موجود نیست ولی افسوس که از فریادهای رهبری، تنها توجیه عملکردهای خودمان را استنباط میکنیم... جمعه ۴ فروردین ١۴٠٢ ٢ رمضان ١۴۴۴ __________ @reza_afshar
🔺پایه مشروعیت حکومت خواست مردم است در تفکّر دینى، اساس حاکمیّت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیه‌ى به مردم است. تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، دین حاکم نمی­شود. ... در قانون اساسى،... همه‌ى مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده هستند و اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایه‌ى مشروعیت‌ خودش را از دست داده است. رهبری عزیز ۱۳۷۷/۱۲/۴ متاسفانه میبینم که دو گروه فرایند جمهوریت را دچار مشکل میکنند ▫️گروهی که بی‌اعتنا به خواست مردم هستند و از دین، جمهوریت را برداشت نکرده و حکومت امیرالمومنین را نیز به دین‌سالاری مردمی و نه مردم سالاری دینی تفسیر میکنند، لذا تصمیم‌ها را در اتاق‌های در بسته گرفته، شفافیت را نیز نخواسته و اگر هم زیر بار میروند تنها برای مبارزه با فسادش هست نه حکمرانی مردمیش. پس بعد از چند سال هنوز شفافیت را در پشت درهای مجلس معطل نگه داشته‌اند ▫️و گروهی دیگر که بی‌توجه به زمینه‌های خواست مردم، نقش حکومت و مسئولین در جلب اعتماد به حاکمیت را نادیده گرفته خود را با این جمله قانع میکنند که "بله مردم نمی‌خواهند" و توپ را در زمین مردم می‌اندازند، حال آنکه در بیشتر موارد توپ در زمین مردم نیست بلکه این عملکرد متناقض بعضی از مسئولین و عدم کنش مناسب دلسوزان و نخبگان است که مردم را دلزده میکند(مثل اظهار نظرهای غیر کارشناسی برخی ائمه جمعه در مورد حذف ارز ترجیحی و دلار ۴٢٠٠ی و تاسف بارتر فتح‌الفتوح خواندن آن، یا سکوت در مقابل تجربه تکراری واگذاری‌ها، اینبار با شعار جذاب مولد سازی) "هرگز نمی‌توان مردمی را تصور کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دلزدگی پیش‌آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه پایبندی به آنها و کوشش برای تحقق آنها" (بیانیه گام دوم) بله وقتی می‌توان اینگونه ژست گرفت که توپ واقعا در زمین مردم باشد اما کی‌‌؟ در واقع وقتی حاکمیت وظایف و صداقت خود در پایبندی به آرمانها را به اثبات رسانده باشد (همچون حکومت حضرت علی که اگر چه فساد، ویژه‌خواری و... بعضا دیده میشد، لکن صد در صد اراده اصلاح داشت و با متخلفین به شدت برخورد میکرد) و نخبگان اعم از دانشگاهیان و روحانیون در قبال مشکلات وظیفه علمی و عملی خود را به درستی انجام داده و نقاط قوت را تبیین و نقاط ضعف را علاوه بر تذکرات صریح، با مردم هم درمیان گذاشته باشند دقیقا مثل سخن‌گفتن رهبری با مردم در ١۴٠٢/١/١ ✍🏼 جمعه ۴ فروردین ١۴٠٢ ٢ رمضان ١۴۴۴ __________ @reza_afshar
🔺دعوت منافقانه🔺 👈🏼 "دعوت به نظام اسلامی منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راه تحقق عدالت اجتماعی، دعوتی ناقص بلکه دروغ و غلط است و هر نظامی، هر چند با آرایش اسلامی، اگر تامین قسط و عدل و نجات ضعفا و محرومین در سرلوحه برنامه‌های آن نباشد، غیر اسلامی و منافقانه است" سخنرانی بسیار مهم در اولین سالگرد ارتحال امام در ١٣۶٩/٣/١۴ 🔺تذکری به ستاد اربعین، راهیان نور، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه، دفتر تبلیغات، ارشاد، حوزه هنری، بسیج، انجمن اسلامی و تمام داعیان به نظام اسلامی و نهادهایی که بودجه‌های قابل توجه از بیت المال را صرف آنها میکنیم! آیا در برنامه‌ریزی‌های این نهادها و سازمانها میتوان این اعتقاد راسخ و عملی پیگیر را حس کرد و دید. شاید بگویید بله این کار را انجام میدهند خیلی خوب پس لازم است برای افکار عمومی برنامه ویژه ایجاد کنند 📌یک تجربه امسال خدا عنایت کرد و توفیق روایتگری راهیان‌نور رو داشتم متاسفانه نه در مناطق و یادمانها و نه در روایتگری‌ها کوچکترین اشاره‌ای به عدالت اجتماعی و عقب‌‌ماندگی در آن نشد. نه آرمان عدالت و نه سایر آرمان‌هایی چون آزادی، مردم سالاری، کرامت و... تنها و تنها احساس و حس عذاب وجدان از اینکه اون شهید رفت جون داد و ما نماز و روزه و نهایتا ولایت رو اونطور که باید توجه نمی‌کنیم که البته لازم هست این شور و احساس ولی دعوتی که میکند چون جدامانده از آرمانها بویژه عدالت اجتماعیست دعوتی.... است ✍🏼 جمعه ۴ فروردین ١۴٠٢ ٢ رمضان ١۴۴۴ ______ @reza_afshar
🔺مالک هم در کوفه بود (سخنی با جهاد تبیین کنان) 💠شنیده‌اید که در جواب اینکه می‌گوییم بزرگوار این تیمی که گذاشته شده است مسئول فلان کار و تو انتظار تحول از آنها دارید مرد این کار نیستند و حتی می‌توان گفت جزء عوامل وضعیت طبقاتی موجود در اثر خصوصی‌خواری اقتصاد هستند چرا کاری نمیکنید؟ فوری پاسخ میدهند که موجودیمان همین‌ها هستند؟؟😏 این مدل تازه‌ای در شکل دادن دوگانه مدیریتی غلط متعهد ناکارآمد_کارآمد غیر متعهد نیست! این رویکرد را میتوان در چنینش والیان کوفه و نقش آن در تثبیت این روان اجتماعی بخوبی می‌توان دید آنجا که خلیفه وقت تئوریزه سازی آن را چنین بیان میکند"مردم کوفه مرا به ستوه آورده اند !اگر مرد نرم خوئی را بر آنها حاکم گردانم او را تضعیف می کنند. واگر سخت گیری را بر آنها بگمارم از وی شکایت می کنند. کاش مرد نیرومند و امینی پیدا می کردم تا والی آنها کنم"! یعنی شکل دادن دوگانه غلط مدیریتی: یا مومن ضعیف یا فاسق قوی! واقعا نیرومند امین بین این همه صحابه نبود؟! سعد ابی وقاص از تاسیس کوفه(١٧ هجری) تا ٣ سال و نیم والی بود. نمازش را باحال نمی‌خواند و مردم از او شکایت میکنند و عزل میشود. پس از او زیاد بن حنظله (قاضی کوفه در دوره سعد) منصوب اما پس از چندی استعفا می‌دهد. و پس از او عمار یاسر منصوب شده که باز به بهانه ضعیف بودن عزل میشود و نوبت به مغیره بن شعبه میرسد که حتی خلیفه هم او را فاسق می‌دانست. مغیره در دفاعی آشنا و کاربردی در زمان ما چنین می‌گوید: فسق من زیانی برای تو ندارد. کاردانی و توانائی من برای تو فسقم برای خودم! قطعه دیگری از تصور مردم از حاکم تکمیل میشود لکن هنوز مردم حساسیت دارند و کار را به عزل او میکشانند اما جالب اینجای قصه است که والی جدید سعد ابی وقاص است لکن اینبار مردم حکام ضعیفی دیده‌اند که عطای نماز با حالش را به لقایش بخشیدند و از او استقبال کرد گفتند بتواند اداره کند، مومن نیمه هم باشد بهتر از هیچ است ( ▫️یکی بیاد کار کنه دزدی هم کرد، فرهنگ تجمل و مصرف‌گرایی و اشرافیت را هم تولید کرد بکند.) خلیفه فوت میکند و عثمان اموی بر سرکار می‌آید و سعد را بخاطر اختلاف با خزانه‌دار عزل میکند‌ و ولید بن عقبه، برادر مادریش را (کسی که رسما قرآن فاسقش خوانده بود "ان جائکم فاسق..." )منصوب میکند. ولید مشروب می‌خورد و رسوایی نماز صبح ۴ رکعتی مستانه را به بار می‌آورد. مردم اعتراض میکنند و با پیگیری حضرت علی عزل شده و حد بر او را بر او جاری میسازد. این رسوایی راه را برای باندبازی و قبیله‌گرایی نمی‌بندد و سعیدبن عاص اموی یکی دیگر از خویشان عثمان جای ولید را میگیرد. در ابتدا سجاد آب میکشده، منبر و محراب ولید را میشوید اما از بعد حیف و میل بیت المال مردم به ستوه آمده اعتراضات را به خود بنی‌امیه و شخص عثمان متوجه میکنند. او را از کوفه اخراج و به امارت ابو موسی اشعری رضایت دادند. تاریخ نقل نکردم تنها میخواستم بگویم که در تمام این مدت که مردم به سمت رضایت به انتخاب بین مومن ضعیف و فاسق قوی سوق داده میشدند و گزینه مومن متعهد متخصص(مومن قوی) به بهانه‌ی نبود چنین مدیرانی حذف میشد، مالک اشتر نخعی آن ابر مدیر انقلابی در کوفه بود پ. ن. پس فردا مردم نگن صد رحمت به فلانی! مالک هم هیچ شخص خاصی در این نوشته نیست چرا که اساسا منظور نقد رویه است نه بازاریابی برای کسی ✍🏼 ١۴٠١/٢/۴ بازنشر به بهانه این روزهای اقتصاد شنبه ٣ رمضان ١۴۴۴ __________ @reza_afshar
🔺طبق معمول باز رهبری شنیده نمیشود! ادعا میکنیم که غالبا رهبری شنیده نمی‌شود و ما آنچه را می‌خواهیم و داریم زندگی می‌کنیم از رهبری میشنویم و آن قسمت کار که مسئولیتی بر عهده ما میگذارد را اصلا نشنیده گاهی حتی انکار هم میکنیم نمونه‌اش همین شعار امسال است "مهار تورم، رشد تولید" اگر از شما بپرسند که توی آخوند، توی مسجدی، توی هیاتی، توی معلم، پاسدار، مذهبی، ولایی چه کاری امسال میخواهی انجام دهی؟ بنظر کمتر کسی را پیدا می‌کنی که بگوید "میخواهم برای مهار تورم کاری انجام دهم اصلا مگر کاری از دست من بر می‌آید؟! این کار مسئولین است آقا" اگر به او بگوییم خوب رهبری این مسئولیت را بعنوان یک معروف اجتماعی بر گردن تو هم گذاشته! با نگاهی عاقل اندر سفیه انکار میکند!! این حالت من هم هست، این حالت شما هم هست. اثباتش هم کار ساده‌ای است، یکبار دیگر پیام رهبری در لحظه تحویل سال را با هم بخوانیم👇🏼 🔺رهبر انقلاب: من با توجه به همه‌ی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام می‌کنم: «مهار تورم، رشد تولید. یعنی باید همه همت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد؛ در درجه اوّل مسئولین، در درجه بعد همین‌طور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان می‌رسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صداوسیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه اینها باید متوجه این دو نکته‌ی اصلی باشند، در درجه اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و مسئله تولید را افزایش بدهند». دیدید براحتی اثبات شد؟! دیدید ندیده بودیم که رهبری برای کار فرهنگی در امسال هم نقش، جهت و اولویت مشخص کرده؟! حالا برگردیم به خودمان و بگوییم اولویت فرهنگی ما الان چیست؟ تولیدات ما به چه سمتی در جریان است؟ همان چیزهای سابق؟! پس امر ولی که اقل ولایتش در بسیج استعدادهای عمومی به سمت نقاط اولویت‌دار، خود را نشان میدهد چه؟ این چطور رهبری هست که حتی در خط دهی و جهت دهی به کار فرهنگی هم امرش شنیده نمیشود؟! 🔺🔺عمده مشکل اینجاست که بزرگواران رابطه اقتصاد، اتراف، اختلاف طبقاتی، تبعیض، فقر، تجمل، اسراف، بغی اقتصادی، و.... را با تولید ضدفرهنگها توجهی ندارند بسی جای تامل است... بنابراین ... باید نشست و فکر کرد که مجموعه‌های مردمی و فرهنگی چگونه میتوانند در مهار تورم نقش داشته باشند و برنامه‌های امسال خود را بر این اساس تنظیم نمایند! ✍🏼 یکشنبه ۶ فروردین ١۴٠٢ ۴ رمضان ١۴۴۴ ___________ @reza_afshar
✳️ 10 راهکارِ مردمی برای رشدتولید: 1⃣ هدفگیری استانی زنجیره‌های تولید 2⃣ توسعه درون‌زای خوشه‌های صنعتی 3⃣ توانمندسازی تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان 4⃣ توسعه شبکه‌های پیمانکاری صنعتی 5⃣ تقویت نهادهای پشتیبان صنایع کوچک‌ومتوسط 6⃣ ایجاد نهادهای توسعه‌گر غیردولتی و غیرخصوصی در حوزه زیربنایی تولید 7⃣ توسعه تعاونی‌های بزرگ مردمی، ازجمله تعاونی‌های فراگیر و مرزنشین 8⃣ تقویت تشکل‌های جمعی بهره‌برداری در عرصه کشاورزی 9⃣ بهم‌رسانی جهادی ِ عوامل اجتماعیِ تولید، در سطح محلی 🔟 نقش‌آفرینی تشکل‌های تخصصی در سیاستگذاری تولید. ✍🏼 مطلبی از دکتر روح‌الله ایزدخواه _________ @reza_afshar
🔺برخورد امیرالمومنین با زندگی لاکچری مسئولین (روایت واکنش امام به خرید خانه ٨٠ دیناری توسط قاضی شریح) به امام خبر رسید قاضی‌شريح خانه‌‌ی ٨٠ ديناری خريده (که این مبلغ در مقابل زندگی سوپر لاکچری امثال سابقه‌داران و سهم‌خواهانی چون طلحه که روزی ١٠٠٠دینار تنها از زمینهای عراقش درآمد داشت یا سرمایه داران زالوصفتی همچون مروان بن حکم اموی که در زمان عثمان مبالغی چون ۵٠٠هزار دینار در یک قلم از بیت المال به جیب میزدند) چیز زیادی نبود. لکن 🔺مسئولیت در حکومت علی نشستن بر صندلی_داغ است لذا حضرت احضارش کرده و فرمود: به من خبر دادند كه خانه اى با ٨٠ دينار خريده اى، و سندى براى آن نوشته اى، و گواهانى آن را امضا كرده اند⁉️ شريح گفت: آرى یا امير مؤمنان! (این آری نشان از تولید عرفی جدید و بدتر از آن حقی مسلم بر خود است با شعار اینکه کلی درس خوانده و مسئول شده و فشار روانی پذیرفته پس! حقش است زندگی فراتر از عموم داشته باشد) اما امام(ع)با غضب به او نگاه كرد و فرمود: شريح به زودى كسى به سراغت مى‌آيد كه به نوشته‌ات نگاه نمى‌كند، و از گواهانت نمى‌پرسد، تا تو را تنها به خانه قبر بسپارد. اى شريح بیاندیش كه اگر آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام خريده باشى، خانه دنيا و آخرت را از دست داده اى. اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى مى‌نوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمى‌كردى، آن سند را چنين مى نوشتم: اين خانه‌ایست كه بنده‌اى خوار آن را از مرده‌اى آماده كوچ خريده، خانه اى از سراى غرور، كه در محلّه نابود شوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد، حدود این خانه چنین است از سویی به آفت‌ها و بلاها، سوى دیگر به مصيبت ها، و سوى سوم به هوا و هوس هاى سست كننده، و سوى آخر آن به شيطان گمراه كننده ختم مى شود، و درِ خانه به روى شيطان گشوده است. اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسى كه خود به زودى از جهان رخت برمى بندد، به مبلغى كه او را از عزّت و قناعت خارج و به خوارى و دنيا_پرستى كشانده، خريدارى كرده است(نامه ٣ نهج_البلاغه) 👈🏼 این نامه نشان دهنده نهی شدید مسئولین نظام از زندگی‌ای بالاتر از دهک‌های میانه جامعه است حتی اگر از مال حلال باشد! که مال حرام تکلیفش مشخص است 👉🏼 زندگی فراتر از معمول جامعه هم به معنای لاکچری بودن مسئول و خانواده‌اش نیست یعنی لاکچری هم نباشی همین که معمول جامعه نتوانند مثلش را مهیا کنند تو محکوم هستی! بنابراین 🔺🔺قاعده پذیرش مسئولیت در حکومت اسلامی، زندگی در سطح معمول و حتی پایین‌تر از عموم جامعه است هم برای خودش و هم خانواده‌‌اش چرا که نمی‌توانی به مردم بگویی بر آرمانها مقاومت کنید و هزینه بدهید اما ما زندگی فراتر از عادی خود را داریم. ✍🏻 ١۴٠١/٢/۴ باز نشر برای توضیح نقش رفتار اقتصادی مسئولان و نخبگان در تولید ضدفرهنگ و سرایت آن به پوشش کف جامعه(۵ رمضان ١۴۴۴) ____________ @reza_afshar