eitaa logo
حامیم | رضاافشار
1.7هزار دنبال‌کننده
409 عکس
204 ویدیو
33 فایل
آدرس اینستاگرام: @r.afshar.ir ارتباط با بنده: @Afshar_ir کارویژه بنده، مربی‌گری و هدایت تشکلهای کنش‌گر اجتماعی‌ جهت اصلاح جامعه است. ان شاء الله در... 🔺آموزش و پرورش 🔺محیط زیست 🔺مسکن 🔺مطالبه‌گری 🔺تعاونی‌ها 🔺خصوصی‌سازی 🔺تشکیلات‌ 🔺جهادسازندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
الهیات افشاگری، مطالبه‌گری، کنش‌گری ِ انقلابی ‌‌(قسمت ١) ✍🏼 __________ @reza_afshar
الهیات افشاگری، مطالبه‌گری، کنشگریِ انقلابی (قسمت ٢) ✍🏼 ________________ @reza_afshar
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ تربیتِ عدالت ساز... بازتاب نگاه غیر صورتی و آرمانگرا در وصیتنامه یک شهید نشان میدهد که ظاهرا برخلاف آنچه که ما میپنداریم و دوست دارند بپنداریم شهدا در کنار دغدغه حجاب، دغدغه عدالت گستری نیز داشته‌اند. (البته اگر نخواهیم بگوییم که جز دغدغه‌های اصلی آنها بوده و ما نشنیده‌ایم) 👇🏼 برادران عزیزم و خواهران گرامی ام خودتان و بچه هایتان را طوری تربیت کنید که برای مستضعفین کار بی منت کنند. تخصص برای متخصص شدن، فایده ندارد پوچ است، ارزش ندارد، اصلا مثل یک کثافت است. علم برای علم، زندگی برای زنده بودن، گناه است. 🔅شهید: عبدالکریم کرد آبادی کار زیبای بسیج فرهنگیان ِ سلمان فارسی شیراز (ممنون از شما و خدا قوت) @rouyesh_fars ____________ @reza_afshar
خدیجه بودن یعنی اولین بودن، اهل خطر بودن، مدیر بودن... با آگاهی مسیر دشوار مبارزه با ناعدالتی، برده‌داری سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را انتخاب کردن! سرشناس بودن اما اهل استحمار فکری و فرهنگی خلق نبودن! ثروتمند بودن اما سرمایه‌دار نبودن، زالو نبودن، رفاه طلب و اشراف، نبودن، دشمن رانت و تبعیض و اختلاف طبقاتی و تکبر و تفاخر و بغی اجتماعی سرمایه داران قارون صفت، بودن! خدیجه بودن یعنی زمان شناسِ عامل بودن، یعنی بی‌تفاوتِ بی‌خیر نبودن! خدیجه بودن یعنی نه تنها از مقاومت بگویی بلکه خود در میدان مقاومت برای آزادی، عدالت و ارزشها آماده هزینه دادن باشی! نه تنها بر سفره بیت المال مستضعفان ننشینی بلکه خود هزینه جنگ فقر و غنای آنان را پرداخت کنی! البته نه خیریه بازی برای وجهه سازی و یا بزرگ شدن! بلکه یعنی فدا شدن در کنار همین پابرهنگان شعب ابی‌طالب تحمیلی اهالی زر و زور. یعنی جایگاه و منسب و مقام و پست و حکم و زمین و زمان را در راه آرمان دادن! یعنی بدنبال خط ویژه نبودن و حتی ویژگی خویش را فداکردن! خدیجه بودن یعنی پناه بودن،تکیه‌گاه بودن! یعنی ناآقازاده‌ی شهیده تربیت کردن، فداکار بودن، وفادار بودن، همسر بودن... مادرِ انقلاب و مکتب بودن و مظلومِ مظلومِ مظلومِ بودن *بیاد بانوی اسلام خدیجه کبری(سلام الله علیها)* ✍🏼 ١۴٠١/١/٢٣ بازنشر ٩ رمضان ١۴۴۴ ____________ @reza_afshar
🔺ایمان ناشعورانه چرا ما کار فرهنگیمان آن طور که انتظار داریم جواب نمی‌دهد؟چرا در روش ما آدم مستقلِ خالی از تعصبی که بتواند حق‌گو، عادل، عدالت‌خواه باشد کم‌تر ایجاد شده اگر هم ایجاد شود گاها بر علیه ما می‌شود؟علتش عدم رعایت اصل آزادی انسان در مدل‌ریزی فرهنگی ماست. دنبال مرید هستیم تا انسان مستقل! مریدی که در پارادایم فکری ما حرکت کند و چون و چرا هم نداشته باشد "این یک حقیقت مسلم است در اسلام که ایمان ارزشمند، ایمان آگاهانه است، ایمان توأم با درک و شعور، ایمانی که از روی بصیرت، با چشم باز، بدون ترس از اشکال، بوجود آمده باشد. آن ایمانی که فلان‌مرد مسلمان دارد و برای نگه داشتنش باید بگوییم روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه و بازار راه نرود، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد، آفتاب و مهتاب نبیند، تا بماند این ایمان متاسفانه نخواهد ماند“١ چرا؟ روشن است چون این مدل ایمان که او بدست می‌آورد ایمان آگاهانه نیست ایمان تحت فشار جو است، ایمان تقلیدیست و جالب اینجاست که به همان سرعتی و آسانی‌ای که ایجاد میشود زائل هم میشود لذا در چنین مجموعه‌هایی نباید دلخوش بود به کثرت آدم‌ها. لکن"اگر ایمان از روی درک، از روی فکر، با محاسبه‌های صحیح وقتی انجام گرفت، آن وقت لازم نیست ما این ایمان را در پارچه و... بگذاریم که مبادا گرما و سرما و گرد و خاک و غبار به آن آسیب برساند، آسیبی به آن نمی‌رسد. این ایمان ناشعورانه است که آدم مدام دل‌دل دارد، دغدغه دارد، مبادا، مبادا، مباداپس چاره کار در چیست؟! ادامه دارد... ✍🏼 ١و٢.کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📚@reza_afshar
🔺ایمان ناشعورانه چاره‌ی کار برای تربیت نیرو برای انقلاب برخلاف تصور برّه بار آوردن، مطیع بار آوردن که بطور تقلیدی و تحت فشار ایمانی بیاورد و تا وقتی در این جو و فشار است این ایمان بماند و به محض رها شدن همه آن را رها کند نیست. پس "اگر بخواهیم ایمانها استوار بماند باید دائما آگاهی بدهیم به آن کسانی که می‌خواهیم مومن باشند و از آگاه شدنشان واهمه نکنیم، از چشم و گوش بسته ماندن اینها لذت نبریم."(١) متاسفانه بارها شاهد این بوده‌ایم که این روش چه نیروهایی را هدر داده و چه جوانانی را فراری داده است اما چه بگوییم و چگونه بگوییم تا نه تنها مقلدِ شل ایمانِ جوگیر بار نیاوریم و هم حقیقتا کسی را که بتواند باری را بردارد تحویل اجتماع داده باشیم؟! بنظر حقیر در چهار بعد باید جوان را تقویت کرد ▫️اول مبانی: که بجز سیر در مبانی اسلام ناب آن هم در فضای جدال دو اسلام یعنی ضدیت با اسلامِ مرفهینِ بی‌درد و متحجرانِ مقدس‌نمای احمقِ ملعبه دست اهالی زر و زور، چیزی را ره گشا نمی‌دانم (مسیرش هم تنها از امام خمینی و شاگردانش میگذرد) ▫️دوم اخلاق و خودسازی: اگر بخواهم توصیه داشته باشم که البته کمتر از آنم، لکن اعتقاد دارم نمیشود مبانی را بر سر سفره خمینی نشست اما معنویت و اخلاق و سیر و سلوک را از کسانی گرفت که ممشایی غیر از عرفان مبارزه جوی خمینی داشتند! لذا اگر منبعی بخواهم با اطمینان معرفی کنم چهل حدیث امام(ره) را بسیار افق گشا میدانم ▫️سوم کلان مسائل انقلاب است یک انسانِ انقلاب نمی‌تواند نسبت به مسائل انقلاب که از رفت و برگشت میان مبانی و میدان بدست می‌آید بی‌اطلاع و بی‌تفاوت باشد لذا داشتن موضع و در نتیجه آن اطلاعات نسبت به مسائل هر بوم را در مصلح پروری بسیار لازم میدانم مسائلی از قبیل محیط زیست، حاشیه نشینی، عفاف، مسکن، فقر، تبعیض ساختاری، اشرافیت، مصرف‌گرایی و... ▫️در آخر هم داشتن مهارت لازم برای ایجاد نهضتِ اجتماعی برای حل مسائل بر اساس پای کار آوردن جمهور از طریق دادن مستمر آگاهی و مهیا کردن بستر حضور و کنش اجتماعی آنها را باید این انسانِ انقلابی فرار گیرد تا لیقوم الناس بالقسط را پیامبرگونه رقم زند ✍🏼 (١)کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جلسه سوم 📚@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بروید سراغ متهمان اصلی! 🎥 : 🔹 اصل منکر اقامه‌ی منکر است؛ بعد از آن، اشاعه‌ی منکر و در آخر ارتکاب منکر است. 🔸 نمی‌شود شما با ارتکاب منکر درگیر شوی ولی با شبکه‌ی اقامه‌کننده و اشاعه دهنده آن مواجه نشوی! این یک درگیری ناموفق است. 🔹 کسانی که ۴ دهه با سیاست‌های غلط اقتصادی، الگوهای را در کشور پیش بردند، اقامه‌کننده‌ی بی‌عفتی در جامعه هستند، ولی به آنها لقب کارشناس، و مدال افتخار می‌دهیم؛ از آن طرف هم به خانمی که مرتکب یکی از لوازم این الگوی توسعه می‌شود لقب عامل منکر می‌دهیم. 🔺پ.ن: در امر به معروف و نهی از منکر خودش نوعی منکر است! 🎬@Mostazafin_TV
👆🏼این پست رو هم در ادامه صحبتهای استاد میرباقری مجددا مطالعه بفرمایید
⭕️ در ایران کسی جرئت بیان این دغدغه را هم ندارد! 🔹گزارش شبکه ۴ از جلسه بازجویی گونه کنگره آمریکا با مدیر عامل اپ از جهتی درس آموز و از جنبه به نمایش کشیدن بی‌هویتی بخشی از مسئولین جمهوری اسلامی در مواجهه با پلت‌فرم‌های بیگانه نگران‌کننده بود. 🔸مدیر عامل تیک تاک گفت سرورهای آن تماما در آمریکا است و به وسیله یک شرکت آمریکایی مدیریت و توسط پرسنلی آمریکایی نظارت می‌شود و کاملا تابع قوانین این کشور است. همچنین تاکید کرد تمام تدابیر امنیتی لازم برای عدم دسترسی هر کشور دیگری به داده های کاربران آمریکایی را اتخاذ کرده است. 🔹همه این‌ها موجب نشد نمایندگان کنگره با زاویه نگاه های مختلف ( که چندین بار هم تاکید داشتند این موضوعی فراحزبی است و نه محل دعواهای سیاسی) از امکان جمع آوری داده‌های کاربران آمریکایی تا تاثیر اخلاقی بر نوجوانان و‌ کودکان و امکان تأثیرگذاری بر جامعه از طریق دستکاری در الگوریتم او را با تندترین ادبیات به استیضاح نکشند. آن هم فقط به این دلیل که شرکت مادر این پلتفرم چینی است. 🔸حتی این که سه نفر از ۵ عضو هیأت مدیره این شرکت آمریکایی هستند، خود مدیر‌عامل فعلی شرکت یک سنگاپوری تحصیل‌کرده آمریکا و همسر او نیز آمریکایی است و ۶۰ درصد سهام پلتفرم نیز متعلق به سرمایه گذاران بین‌المللی است، تاثیری بر کیفیت و محتوای این جلسه و نوع واکنش جدی نمایندگان کنگره نداشت. 🔹جالب این که حتی طرح چنین دغدغه‌هایی در مورد شبکه‌های اجتماعی در ایران برای محکوم شدن شما توسط طبقه ای از روشنفکران کفایت می‌کند. آن هم در حالی که هیچکدام از این موارد از تحت قوانین ملی بودن، حفاظت از کلان داده ها، عدم دستکاری در الگوریتم و حتی قرار داشتن سرورها در خاک سرزمینی در ایران وجود ندارد. ✍️ میثم ظهوریان _________________ 📚@reza_afshar
🔴سه چهارم مردم انگلیس خواسته اند در محیط کاری دست دادن با زنان ممنوع شود 🔹علت اینکه میخواهند دست دادن در محیط کار ممنوع شود آزار های فیزیکی زنان توسط مردان میباشد که با اجرای این طرح برای زنان حریم امن ایجاد خواهد شد.ما هم دعا می‌کنیم این طرح اجرا شود. 🔹کم نیست که زنان غربی برای بهداشت روانی خودشان به تمام ایات دین اسلام عمل کنند.اما مساله اینجاست که زنان غربی پیامد های آزادی پوچ در غرب را چشیده اند اما در ایران عده ای هنوز نمی‌دانند آزادی های پوشش چقدر زن را در معرض خطر قرار میدهد _______________ 📚@reza_afshar
🔺۱۵۰ میلیارد دلار از حجم تجارت برزیل-چین جای خود را به تجارت با یوان خواهد داد. ▪️تجارت روسیه-چین با ارز یوان و روبل هم در جایگزینی کامل دلار است. وقتی آقایی دلار شکسته شود و آمریکا نتواند تورم خود را صادر کند، آنوقت است که پایین کشیدن این رژیم تروریست توسط خود مردم آمریکا رقم خواهد خورد در همین رابطه ▪️اکثریت کارشناسان غربی می‌گویند ابرتورم‌ها به زودی فضای اجتماعی آمریکا را دستخوش تغییر خواهند کرد! ________________ 📚@reza_afshar
🔺خیریه‌ی همیشه خیر نیست! به مناسبت روز میلاد امام حسن(ع) خیریه با خود عنوان کمک به نیازمندان و فقرا را یدک کشیده،ظاهری خیرخواهانه دارد، لکن برای چشمان تیزبین، روشن است که خیریه همیشه خیر نیست! خیریه بسته به اینکه در چه نظام تفکری‌ای(نظام اسلام ناب یا نظام اسلام سرمایه‌داریِ زالوصفتانه) ایجاد شده باشد می‌تواند خیر یا شر باشد! خیریه اسلام سرمایه‌داری را چه خوش‌بینانه بنگری و چه بدبینانه، مخدر و منحوس است در نگاه بدبینانه خیریه یا میتواند مرکزی باشد برای شست‌وشوی پولهای کثیف! پولهایی که از طرق آلوده بدست آمده و نمی‌تواند بدون پاکسازیِ ردِ فسادش،وارد چرخ اقتصاد گردد و یا محملی برای رشوه دادن و رشوه گرفتن به نام کمک‌های خیرخواهانه باشد، رشوه مفسدان به صاحبان وجیه المله خیریه و یا رشوه صاحبان خیریه به اشخاص و نهادها تحت عناوینی عوام فریب! اما گاهی نه محل ارتشاء است و نه جایی برای پولشویی، بلکه دست‌آویزی‌ست برای تدلیس چهره و ایجاد تصویری خیرخواه و بخشنده بر باطن سرمایه‌دار زالو صفتشان! و این بساط مزورانه چه‌ها که با مردم نمی‌کند. اما نگاه خوش‌بینانه که نه اولیست و نه دومی این است، واقعا کمک کردن به فقراء اتفاق می‌افتد اما در جهت حفظ منافع در خطر افتاده‌ی سرمایه‌داران و نظام کاپیتالیسم، از خشم سربر آورده‌ی کارگران و مستضعفانی که فشار اقتصادی طاقتشان را طاق کرده و جرقه‌ای می‌تواند انقلابشان را شعله کند! آری در نظامی که کارگر تحت حاکمیت سرمایه‌داران قرار دارد، خیریه آب سردیست در دست سرمایه‌داران متمول برای خاموش کردن خشم پابرهنگان! نان خشکیست برای فرونشاندن طغیان گرسنگان! و عاملیست مسخ کننده و محافظ منافع زالو صفتان! خیریه اما در نظام حق حکایت دیگری دارد. خیریه اسلام ناب نقش تدارکات سپاه پابرهنگان را علیه اغنیا در جنگ فقر و غنا، بازی می‌کند. نبردی علیه ساختارهای تضعیف کننده‌ی مستضعفین، ساختارهای که چون قل و زنجیر توان حرکت را از او میگیرد خیریه ائمه اطهار تمام توان خویش را خرج می‌کند تا توان مقاومت بیچارگان را بالا برد و مجروحان جنگ فقر و غنی را تیمار کند و دوباره روانه خطوط نبرد گرداند تا در نهایت نظام طبقاتی و ناعادلانه، سقوط کرده و عدالت جایگزین مواسات گردد. به امید پیروزی سربازان روح الله! ✍🏼 ١۴٠٢/١/١۶ ١۴ رمضان ١۴۴۴ ______________ 📚@reza_afshar
🔶🔷🔶کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟ ⏰مدت تقریبی مطالعه:۳دقیقه 🔶می گویند حسن ع کریم است اما چرا کسی نمی پرسد در جامعه ی پس از انقلابِ ی پیامبر ص چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا حسن بخواهد به او ببخشد؟! و حسن ع که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ بودن(و شدن) این جامعه دارد؟ 🔷 با اِغفالی مشمئز کننده می گوید حسن آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاست های ظالمانه، تولید فقر کند و حسن هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد !؛همین! 🔶 اما،می پرسد اگر‌ حسن خلاصه در کرمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه حسن ع براه بیاندازد؟!مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری می تواند برای معاویه داشته باشد؟! اسلام ناب می پرسد مگر حسن میراث دار وصیت علی ع نیست که به او و برادرش حسین ع فرمود:«کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟! آیا حسن آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمه ی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟! آیا کرم حسن آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم(فقر) بایستد بی آنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟ آیا این همان امام حسن ع است که یاران کربلاییِ حسین ع برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟! 🔷بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی حسن ع را مرور کنیم: 1.شکل گیری خیریه ی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریه ی ریاکارانه و ستم پوش معاویه. ۲.لشکرکشی و آمادگی صددرصدی حسن ع بلافاصله بعد از شهادت علی ع به منظور حذف همیشگی معاویه. ۳.رویارویی در جنگ صفین با معاویه ای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفته. ۴. مصاف رسواگرانه با بدعت های معاویه در بدرقه ی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف،اشرافی گری و کاخ سازی معاویه بر نمی تابد. 🔶 این صحنه ها همه و همه نمایانگر نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سخت تر می کند تا جایی که رسماً به بدل می شود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و حسن ع هم نمی تواند چاره سازش باشد. 🔷جامعه ای را تصور کنید اهل کَرَم شده ی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویه ی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس می شوند؛رانت خوار،سرمایه دارِ زالوصفت،تصمیم ساز و تصمیم گیر سیاست های فقرآفرین هم. خیریه که چه عرض شود؛ ای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهم تر وسیله ی و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایه داری می شود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد‌! راستی امام حسن ما کدام کریم است؟! ✍ _____________ 📚@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک هیات زنانه، یک هیات تراز، ضد هیات بی‌تفاوت سکولار و حجتیه‌ی صرفا معنویت گرا 🔹چند سالی‌ است که در ایام ماه مبارک رمضان، مبارز فلسطینی با راه اندازی پویشی، در مسجدالاقصی افطار می‌کنند. 🔸این حرکت با هدف جلوگیری از روند یهودی سازی و تجاوزات یهودیان تندرو به انجام می‌شود و جلودار آن هم خانم حلوانی، یک قرآن است.👌🏼👌🏼 🔹نماد این جنبش زنانه هم است. غذایی که برای سرو آن باید قابلمه را وارونه کرد؛ که این وارونگی و ریختن غذا نمادی از بیرون کردن صهیونیست‌ها از مسجدالاقصی و است! به خاطر همین هم سرو این غذا عصبانیت صهیونیست‌ها را به همراه دارد. 🔸حالا مقلوبه تبدیل شده به نمادی برای حامیان آزادی قدس در شهرهای مختلف جهان. در قدس افطار می‌کنیم کاری از رفقای مستضعفین tv _______________ 📚@reza_afshar