🔺آقای رئیسی، عدالت تضمین میخواهد!
گاهی گمان میکنیم که اگر مجلس قانون گذاری انقلابی باشد، دولت و مجریان هم انقلابی باشند دیگر نباید نگران عدالت اجتماعی بود، یا دست کم این بهترین حالت ممکن برای پیادهسازی عدالت است لکن اشتباه میکنیم در این صورت هم یک پای عدالت لنگ است! چرا؟
چون "عدالت اجتماعی بر سه پایه استوار است، پایه اول قوانین عادلانه است... پایه دوم، نیروی اجرا کننده این قوانین است ... بهترین قوانین، اگر مجریان شایستهای نداشته باشد، همشه معطل خواهد ماند.
... در این دو پایه تقریبا بحثی میان صاحب نظران نیست؛ یعنی همه طرفداران عدل اجتماعی میپذیرند که برای اجرای عدالت، احتیاج به قوانین عادلانه و مجریان با تقواست. اما نکته بسیار مهم، در مورد پایه سوم اجرای عدالت است و آن مردماند.
... اسلام میگوید مردم باید به حقوق خود واقف باشند. اگر مردم به حقوق خود واقف شدند، آن حقوق را طلب کردند، اجرای عدالت یک تضمین حتمی پیدا میکند. به همین جهت در دوران حکومت عادلانه امیرالمومنین با اینکه قوانین اسلام در جامعه حاکم بود و با اینکه در راس دستگاه حکومت، شخصی مانند علی ابن ابیطالب قرار داشت که عدل مجسم بود[باز] برای اینکه عاملان حکومت در گوشه و کنار جامعه بزرگ اسلامی از جاده عدل تخطی نکنند و حقوق مردم پایمال نشود، امیر المومنین به هوشیار کردن مردم و آگاه ساختن آنها نسبت به حقوقشان اصرار عجیبی داشت"(بیانات رهبری در ١٣۶٠/١/٧)
این در حالی بود که علی سختترین نظارتها و شدیدترین برخوردها را با مسئولان متخلف انجام میداد اما با این حال برای عدالت تضمینی حتمی با اگاه سازی مردم ایجاد میکرد.
نمایش هم نمیداد چرا که میدانست جز با #شفافیت آن هم در همه امور (البته بجز اسرار نظامی) نظارت مردمی امکان ندارد. به همین هم بسنده نمیکرد که ژست شفافیت و مردمداری بگیرد اما مثل فرانسه خواست مردم را که ماهها ان را در خیابانها فریاد میزدند توجهی نداشته باشد. حکم عزل استاندار را بیتوجه به ژستهای مدیریتی دست زنی میداد(همدانی) که از او شکایت کرده است.
✍🏼 #رضا_افشار
٢٠ اردیبهشت ١۴٠٢
________________________
📚@reza_afshar
حامیم | رضاافشار
🔺چراغی که به خانه رواست! نقد و بررسی مخارج نظامی ما در منطقه 🔸وقتی خودمان هزار مشکل داریم از مدار
🔺سیاستهای منطقهای ما باعث دشمنی شده است!!
عدهای از عزیزان در پاسخ به این مطلب گفتهاند که سیاستهای منطقهای ایران موجب دشمنی شده است ایران سیاست بیطرفی را در پیش بگیرد تا با او کاری نداشته باشند!
پاسخ این است که نه حتی در شرایطی که
آمریکا و ناتو در منطقه بیش از ١٠٠ پایگاه دارند و به دو همسایه ما حمله نظامی کردهاند و دائما ما را تهدید میکردند
و نه حتی در شرایطی که تکفیریها در منطقه جولان میدهند
و باز نه در شرایطی که اسرائیلی در منطقه هست که جشن پوریم برگزار میکند که ماهیتش ضد ایرانی است!
بلکه حتی اگر در منطقهای باشیم که همه دوستمان باشند، عقل حکم میکند که مخارج نظامی داشته باشیم یا خیر؟چقدر هزینه کنیم؟؟
جوابش روشن است عقل فارق از هر جهت گیری دینی یا سیاسیای حکم میکند که هزینه نظامی داشته باشی حداقل به اندازه همسایگان و رقبای جهانیت!
چرا که همین دوستان ممکن است گاهی دشمن تو شوند و اگر تو خود را آماده نکرده باشی امنیت و استقلالت با خطر جدی مواجه خواهد شد!!
تجربه حداقل ٢٠٠ سال گذشته(از تاخت و تازهای روس و انگلیس گرفته تا کشته شدن نیمی از مردممان در جنگ جهانی اول و مورد هجوم قرار گرفتن در جنگ جهانی دوم و کودتا ٢٨ مرداد پیش از انقلاب و ٨ سال جنگ تحمیلی پس از انقلاب) نشان میدهد که سیاست بیطرفی و انفعال، امنیت نمیآورد
✍🏻 #رضا_افشار
٢٠ اردیبهشت ١۴٠٢
________________
📚@reza_afshar
عرض سلام دارم به مخاطبان عزیز
از اونجایی که توی مسیر در یک سفر کاری هستم، امروز صبح صوت رو نتونستم بفرستم ان شاء الله در اولین فرصت صوت جلسه نهم از کوفه تا تهران رو خدمتتون ارسال میکنم
بازم ببخشید
💠معاونت رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی پردیس رسالت زاهدان برگزار می کند:
🔆دوره خوانش کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی
با محوریت تعلیم و تربیت🔆
✨با حضور استاد افشار
⭕️ویژه دانشجومعلمان خواهر
☀️در ۱۴ جلسه
🌻به منظور بهرمندی تمام فرهیختگان گرامی جلسات به صورت مجازی برگزار میشود🌻
همراه با گواهینامه معتبر💫
تاریخ شروع دوره: ۲۸ اردیبهشت ماه
هزینه ثبتنام: ۱۵/۰۰۰ تومان
🌸جهت کسب اطلاعات بیشتر با شما ذیل ارتباط بگیرید.
09386458471
از کوفه تا تهران ٩.mp3
6.5M
🔸جلسه نهم
شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر
👈🏼بیان یک قاعده: خداوند چگونه نظرش را در مورد یک حکمران و حکمرانی بیان میکند؟!
🎙 #رضا_افشار
#نهج_البلاغه
٢٣ اردیبهشت ١۴٠٢
___
📚@reza_afshar
🔺از کوفه تا تهران
سلسله جلسات شرح #نهج_البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر
📌هر روز بعد از نماز صبح
میتونی با حدود ١٠دقیقه وقت گذاشتن
داغترین و سیاسیترین حرفهای حضرت امیر به مالک اشتر رو مرور کنی!
#رضا_افشار
_________________
📚@reza_afshar
May 11
از کوفه تا تهران ١٠.mp3
6.31M
🔸جلسه دهم
شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر
📜فراز مورد بحث: إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ ، فَلْيَكُنْ أحَبَّ الذَّخائرِ إلَيكَ ذَخيرَةُ العَمَلِ الصّالِحِ .
امام على عليه السلام : صالحین از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد؛ بنابراين، بايد دوست داشتنى ترين اندوخته در نظر تو(ای مالک، ای مسئول، ای نماینده، ای پیشهور، ای کارمند) ، اندوخته كار نيك باشد.
❓چطور درحالی که مردم گاهی اشتباه میکنند ما قضاوت مردم در مورد حاکمی یا سیاست حکمرانیای رو کاشف درستی یا غلطی آن سیاست یا عادل و جائر بودن آن حاکم میدانیم؟
💎 بهترین ذخیره برای مسئولان، نمایندگان مجلس و... شاسیبلند گرفتن( #فیدیلیتی_گیت) و کرسی هیات مدیرهای در پسا مسئولیت است یا چیز دیگری؟
🎙 #رضا_افشار
#نهج_البلاغه
٢۴ اردیبهشت ١۴٠٢
___
📚@reza_afshar
پست موقت
بدلیل کسالت امروز جلسه 11 از کوفه تا تهران با تاخیر تقدیم میشود
از کوفه تا تهران ١١.mp3
7.19M
🔸جلسه یازدهم
شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر
قضاوت جمع بندی شده افکار عمومی #زبان_الهی است!
اشکال❗️
اگر ما صالحین را از طریق قضاوت افکار عمومی میشناسیم و برای نظر مردم کاشفیت عدل و جور حاکمان را قائل هستیم، پس قضاوت مردم شام در مورد حضرت علی در طول چند دهه چیست؟
یا مگر در روایات متعدد مذمت اهل بعضی شهرها را نداریم؟ پس ظاهرا قاعده عمومیت ندارد و اساسا قاعده نیست!
🎙 #رضا_افشار
#نهج_البلاغه
٢۶ اردیبهشت ١۴٠٢
_________________
📚@reza_afshar
📌جایگاه افکار عمومی در اسلام!
👈🏼افکار عمومی در حکم قانون است اگر...
در اسلام برای افکار عمومی تا آنجا اهمیت قائل شدهاند که حضرت علی در نامه خود به مالک اشتر آن را با وجود وحی و کلام معصومین، تنها راه (همیشگی) قضاوت در مورد عادلانه یا جائرانه بودن حاکمان و حکومتها میدانم و بالاتر از آن، این قضاوتهای جمع بندی شده را که مردم با نگاه به اثر کارهای یک حکومت انجام میدهند زبان الهی که از طریق بندگانش به سخن درآمده معرفی میفرمایند:
إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ
امام على عليه السلام : صالحین از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد(نامه ۵٣ نهجالبلاغه، دستور حکومتی امام علی به مالک اشتر والی مصر)
لذا امام خمینی (ره) در پاسخ به خبرنگار تلویزیون فرانسه در ۳بهمن۵۷ فرمود به همین جایگاه اشاره میکنند: "برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است؛ ما به استناد همین قانون قدرت را دست می گیریم و حکومت را مستقر می کنیم/ فشار افکار عمومی، قانون است در آن وقت که در ایران رژیم سلطنتی بود، به خیال آنها سلطنت با نظر مردم به وجود آمده بود در حالیکه از اول چنین نبود. اکنون آرای عمومی، شاه را خلع کرده است. ما به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا همان است باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم"(صحیفه امام ج۵ص۵۲۳) [کامل رااینجا بخوانید:
https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/5/page/523 ]
البته این قضاوت افکار عمومی دو شرط باید داشته باشد
١.باید جمع بندی شده نظرات در مورد مجموع سیاستهای انجام شده و یا با نگاه به اثر سیاستهایی باشد که پیشتر انجام شده و باز میخواهد تکرار گردد(مثلا آزاد سازی قیمتها و قول اینکه تنها چهار کالا گران میشود)
٢.باید بطور مستقیم مشاهده گردد و نه تحت تاثیر رسانهها و سلبریتیها و موجسوارانی که عمدا میخواهند افکار عمومی را به استحمار بکشانند
✍🏼 #رضا_افشار
٢٧ اردیبهشت ١۴٠٢
___________________
📚@reza_afshar
🔰 این سه کتاب خوب بودند!
💠 اگر میخواید اثرات اخلاقی و تاثیر عمیق بی عدالتی و اقتصاد رو در خلقیات جامعه با آمار و مستند درک کنید حتما سری به این کتابها بزنید.
✅ @ali_samimi71