🔺خودکشی از ترس مرگ!
جواب کوتاهی به آدرس غلط حجتالاسلان عرب درباره کنشگری در انتخابات ۱۴۰۳
لینک یادداشت:
https://eitaa.com/reza_rezaei78/36
🔺خودکشی از ترس مرگ!
🖊رضا رضائی
متن مجتبی عرب با دادن آدرس غلط، یک راهبرد غلط را ترسیم میکند.
۱_شاید تنها نکته درستی که در متن گفته شده، همین است که نباید در این انتخابات، روی مشارکت ایستاد که در ادامه متن هم نتیجه ناصوابی از این حرفِ درست میگیرد.
۲_با وجود فاصله لاریجانی با آرمانهای انقلاب، "ضدانقلاب" خواندن ایشان کار غلطیست. لاریجانی خدماتی را برای نظام داشته و دارد و همچنین چند پروژه رهبری را پیش برده، حتی با وجود ردصلاحیتش، آسیبی به آبروی نظام نزد؛ ضمن اینکه ضدانقلاب، به وقت جنگ، بین ما و لاریجانی چندان تفاوتی نمیگذارد و به خون همهمان تشنه است.
با این حال با چه اطلاعات و یا تحلیلی، لاریجانی را چهره جدی صحنه انتخابات میدانیم؟ به اعتبار اینکه اصلاحطلبها روی لاریجانی اجماع کنند؟
به فرض که اجماع هم بشود، اصلاحطلبها مگر بدنه اجتماعی دارند که بتوانند مانند ۹۲، ورق انتخابات را برگردانند؟
دیگر اینکه تشتت درون اصلاحطلبها هم مانع از یکپارچه شدنشان میشود. میدانیم که آن اتحاد را در ۹۲، هاشمی توانست به وجود بیاورد وگرنه غیر از او چه کسی توانایی همچین کاری را دارد؟
این حرفها به استدلال "لولوی اصلاحطلبها" نزدیک است و پیش از این تجربه کردهایم که استدلال بی اساسیست و ما را از گزینه اصلح دور میکند.
۳_از آنجایی که این قبیل برچسبها را معمولا به جلیلی میچسبانند که "حلقه دورش تغییرناپذیر است" میتوان حدس زد که توصیههای انتهایی، خطاب به طرفداران اوست. تحلیل دایره مخاطبین عرب هم این حدس را تقویت میکند. (خیلی از مخاطبان ایشان، ازجمله اسلام نابیها به جلیلی، تمایل بیشتری دارند.)
اولا، هیچ وقت مهر بیاخلاقی به پیشانی این جریان نمیچسبد.
ثانیا، با توصیه به عدم تکیه بر صِرف مشارکت و توجه به تقویت سیاستورزی، این دیگر چه حرفیست که نزدیک ستادی نشویم؟
ماهیت انتخابات به همین است که بر سر خط و مشی افراد رقابت کنیم، میگویید برویم روی هوا یادگاری بنویسیم که "رئیس جمهور باید مثل رئیسی باشد." ؟!!
این توصیه بیشتر یک حرف انتزاعیست تا راهبرد واقعی و عملیاتی برای انتخاب اصلح. اگر دقیقتر نگاه کنیم، آدرس غلطیست به جوانانی که در این لحظه حساس باید دور کاندیدای اصلح جمع شوند و او را حمایت کنند.
با ترسیم مراحل انتزاعی، فقط جوانان انقلابی را عقب میاندازیم تا بار دیگر کسانی بر سر کار بیایند که زورشان در قدرت و ثروتشان متراکم شده، نه لیاقت و صلاحیتشان در حکمرانی. به بیان دیگر این راهبرد، خلاف همان غرضی را به وجود میآورد که نویسنده نسبت به آن هشدار داده و در نهایت فرصتی است برای پیروزی رقیب.
🔺دروغ "نگران اخلاق هستیم"
درباره برجستهسازی نظر چند هوادار و نادیده گرفتن نحوه حضور و زیست خود کاندیدا
لینک یادداشت:
https://eitaa.com/reza_rezaei78/38
🔺دروغِ «نگران اخلاق هستیم»
درباره برجستهسازی نظر چند هوادار و نادیده گرفتن نحوه حضور و زیست خود کاندیدا
🖊رضارضائی
بازوان رسانهای برخی جناحهای سیاسی، این روزها بسیار موشکافانه و با تکنیکهای اغواگر به دنبال بهانهای برای تخریب سعید جلیلیاند. همینجاست که چند کامنت پای فرسته یک عالم یا مداح برایشان تبدیل به بزرگترین سوژه انتخابات میشود.
در روزگاری که مفاهیم توسط عدهای سیاستزده تهی از معنا میشوند، شاهد این هستیم که «اخلاقمداری» هم در ساحت سیاست به ابتذال کشیده میشود و مصادرهبهمطلوب میشود. این گروه، اتفاقا اصل و متن را رها میکنند و خود با بیاخلاقی به حاشیه میپردازند. باید به اینها یک نکته ساده و بدیهی را گوشزد کنیم که صرف انتباه به آن موجب تصدیق خواهد شد: آیا میدانستید که اخلاقمدار بودن یا نبودن کاندیداها را بیش از آن که چند نظر و کنش چند طرفدار در گوشهوکنار تعیین کند، «نحوه بودن و حضور» خود آن کاندیداها مشخص میکند؟
طبیعی است که هر اندیشهای، طرفدارانی هم داشته باشد که گاهی بیاخلاقی کنند همچنان که اصلا خود اسلام و انقلاب هم دچار این طرفداران است اما اینکه اندیشه و زیست و مشی خود کاندیداها را رها کنیم و بهخاطر عمل چند هوادار، یک جریان سیاسی را به بیاخلاقی متهم کنیم، خود نهتنها بیاخلاقی تمام است بلکه هم مبتذل کردن مفاهیم است، هم «ننه من غریبمبازی» بچگانه است و هم رسوایی خود؛ چرا که اگر با همین معیار هم بسنجیم تشت رسوایی خود مدعیان از بام میافتد. کافیست به دوروبریها و طرفداران کاندیدای مدنظرتان بیندازید و بیخیال این معیار برای اثبات بیاخلاقی شوید که آبروی خود بر فنا میدهید. در اینباره رجوع به متنهای خیرخواهانه علی مهدیان درباره رعایت اخلاق توصیه میشود! بهراحتی میتوانید در هرکدام از آنها، تعداد معتنابهی برچسب، توهین، نیش، طعنه و تندخویی نسبت به حزباللهیها پیدا کنید. تازه این وضعیت متنهایی است که درصدد توصیه اخلاقیاند!
اما اگر اجازه دهید، نپذیریم از شما که نگران اخلاقید. شما واقعا نگران اخلاقید و ترمز کاندیدای محبوبتان را نمیکشید تا در گفتگوها، برچسبها و طعنههای لیستشدهاش را حواله سعید جلیلی نکند. اگر نگران اخلاق بودید، وقتی که دیدید افراد فاسد در شهرستانهای مختلف، ریاست ستاد کاندیدایتان را میگیرند صدایتان درمیآمد. اگر نگران اخلاق بودید، در برابر عدم شفافیت مالی ستادهایتان موضع میگرفتید. حالا اینها مصادیق این دوران انتخابات است. به عقبتر برگردیم که سوالات فراوانی میشود پرسید و جای خالی فریاد شماها را یافت.
از روز شروع بحثهای انتخاباتی، صباحا و مسائا، راست و چپ، غرب و غربزده، پدرخواندهها و حتی همسلکانتان به جلیلی توهین کردند، ندیدیم صدایی از شما دربیاید، حالا انتظار دارید باور کنیم نگرانِ اخلاق بودن شما را؟ بیاخلاقی نسبت به جلیلی که نیروی انقلاب است بیاخلاقی نیست؟!
جالب است همه این شدیدترین دروغها و بیاخلاقیهای دشمن و غربزدهها و برخی طرفداران کاندیداهای دیگر نسبت به سعید جلیلیای است که نه توهینی به کسی میکند، نه طعنهای و نه بیاخلاقیای و ثابت کرده در همه این مدت که در سختترین شرایط هم حاضر به بیاخلاقی نیست. حتی حاضر نیست در مناظره در برابر دروغ واضح دیگران بگوید: «تو دروغ میگویی».
https://eitaa.com/reza_rezaei78
May 11
🔺جلیلی؛ منفور غربزدهها
چرا سعید جلیلی، آماج شدیدترین هجمهها و خشمهای غرب و غربزدههاست؟
لینک یادداشت:
https://eitaa.com/reza_rezaei78/43
🔺جلیلی؛ منفور غربزدهها
🖊رضا رضائی
چرا سعید جلیلی، آماج شدیدترین هجمهها و خشمهای غرب و غربزدههاست؟
تنها ابلهها در موقعیت انتخاب، به دنبال نسخههای فیک و قلابی میروند. انتخاب شدن، همیشه سهمِ نسخههای اصیل هر گفتمان است. گفتمان سازش و مذاکره که در دهه نود، نظر اکثریت جامعه را به خود جلب کرد، در انتخابات 1392 چند گزینه در بین نامزدها داشت اما در نهایت، مردم به نسخه حداکثریِ آن گفتمان رأی دادند. همه فهمیده بودند شخصی مثل ولایتی یا دیگر نامزدها که دم از مذاکره میزدند در برابر روحانی، ادایی بیش نیستند. دشمن هم با توان نهایی خود، با اصیلترین دشمن خود وارد جنگ میشود و دعوایش با نسخههای ضعیف، شبیه بازی برای اوست.
ایده «سازش» یک دشمن اصیل دارد و آن «مقاومت» است. در صحنه سیاسی ایران، چه کسی ایده سازش را تمامقد نمایندگی میکند؟ حسن روحانی و ظریف را در ابتدای این لیست میتوان قرار داد؛ اما جریان مقابلش را _که مقاومت باشد_ چه کسی نمایندگی میکند؟ شاید برخی از افراد با شدت و ضعف گفتمانی در این لیست جای بگیرند اما اگر ظریف را نماینده تاموتمامِ سازش در ساحت گفتمانی بدانیم، چه کسی در این سطح، نماینده تاموتمام مقاومت خواهد بود؟ به هجمه سازشگران در این معرکه انتخابات که نگاه میکنیم، این جلیلی است که پیوسته پذیرای نفرت و خشم دشمنان مقاومت است. آری، دشمن در انتخاب دشمنی، همیشه بر صورت گزینه اصیل و حداکثری از طرف مقابل خود پنجه میاندازد.
«عمق درگیری» با جلیلی به حدیست که توهین و تمسخر او از نان شب هم برای غربزدهها واجبتر شده است؛ اما این داستان نفرت، به همینجا ختم نمیشود. رسانههایشان بهدنبال خطوربط جلیلی با اندیشمندان میگردند و هر آنکس را که در شدتِ ستیز با غرب، با جلیلی همعقیده میپندارند را میکوبند. علامه مصباح یزدی، علامه سیدمنیرالدین حسینی و حتی آیتاللّه میرباقری را عقبه فکری جلیلی معرفی کرده و با بیشرمی تمام و زیر پا گذاشتن تمامی اصول حرفهای ژورنالیستی، با دروغ به ستیز آنان نیز میروند. علمایی که نقطه مشترکشان، ستیز با غرب و سازش است.
درگیری اصلی در همین نقطه است و جلیلی، نماینده گفتار مقاومت است؛ حتی از دیدگاه دشمن. اتفاقاً دشمن خوب فهمیده که چه کسی صدای رسا و حداکثریِ مقاومت در این عرصه است. توقع از جلیلی هم این است که این گفتار سیاسی خود را برملاتر و برجستهتر از پیش عیان کند. هرچهقدر گفتار ما صریحتر بیان شود، بنیانهای اساسی خود را نمایانتر کرده و دوست و دشمنان خود را عیانتر مییابد. نتیجه این صراحت، آن است که عمق وادادگی و رذالت دشمن را هم بر مردم آشکار میکند که دیگر با طلبکاری، عملکرد مفتضحشان در دهه سیاه 90 را، سفیدشویی نکنند.
https://eitaa.com/reza_rezaei78
🔺چرا باید به سعید جلیلی رای داد؟
✅۷ دلیل کوتاه برای کسانی که هنوز در انتخاب خود مرددند.
در این فرصت کوتاهِ باقی مانده این مطلب را برای مرددین ارسال کنید...
https://eitaa.com/reza_rezaei78
هدایت شده از یادداشت هایم
آقای خمینی تو شاهد باش
خدایا تو شاهدی من از وقتی امام را شناختم، دیگر کسی به چشمم نیامد. شد حجت مسلمانی ام. شد آن که مکتبش تجلی سربازی امام زمانم بود. از حیرت نجات یافتم وقتی او را یافتم.
خدایا چه شده که چند سپاهی، حرام بیّن سیاسی مرتکب می شوند و عده ای توجیه می کنند که حتما خبرهایی هست که شماها نمی دانید.
آقای خمینی من مردمسالاری را از مکتب تو به جان نوشیدم. به گفتۀ آقا جانم صادقانه به آن معتقد شدم.
یافتم که دو قطبی و بالارفتن فیزیکی آراء آن مردمسالاری مد نظر امام نیست. به خاطر همین فهمیدم عدالتخواهی بدون عقلانیت مال امام نیست و بوی مارکس می دهد.
فهمیدم رأی کثیف و حرام به درد مردمسالاری نمی خورد.
فهمیدم صاحبان انقلاب مستضعفین هستند.
حالا از روی اخبار پشت پرده، مدام به ذهن امتت می تازند که خبرهایی هست که شما خبر ندارید و بیایید به فلانی و فلانی رأی بدهید.
خوب اساسا مردمسالاری برای چه بود؟ یکی را انتخاب می کردید؟ شما که به مشکلات منطقه و کشور واقفید؟
بماند.
آقای خمینی از روی اضطرار با تو درد دل می کنم. بغض گلویم را گرفته.
فقط خواستم بگویم من از حرف های تو به خاطر اشرافیت سیاسی و طبقه های خبر دار پشت پرده دست بر نمی دارم.
خواستم بگویم هنوز حجت مسلمانی من هستی.
خواستم بگویم هر چه می خواهد بشود بشود. من تا آخر با تو هستم. خدا در دنیا و آخرت من را با تو محشور کند.
#اصلاح_طالبان
رادیکالترین، خشنترین قبیله حاضر در ایران اصلاحطلبها هستند. کسانی که از برجام ایدئولوژی ساختهاند و هر گونه صدای منتقد را سرکوب میکنند. کافیست رفتار دو هفته اخیر ظریف را مشاهده کنید، تنه به تنه شعبان بیمخ زده.
سلسله استوریهای #اصلاح_طالبان، تن لخت اصلاحطلبانیست که چند دهه در این کشور رادیکالیسم را پرچمداری میکنند و همیشه طلبکارند.
در انتشار این مطلب کمک کنید.
https://eitaa.com/reza_rezaei78