هدایت شده از استاد شیخ علی رضایی تهرانی
«المجذوب: من اصطنعه الحق لنفسه و اصطفاه لحضرۀ انسه و طهّره بماء قدسه فحاز من المنح و المواهب مافاز بجمیع المقامات و المراتب بلا كلفۀ المكاسب و المتاعب» [۲۰]؛
«مجذوب كسی است كه خداوند او را برای خویش ساخته و پرداخته است و برای محضرِ انسش برگزیده و با آب «قدس» او را تطهیر نموده است و لذا او با عطایای خدادادی به همۀ مقامات و مراتب سلوك بدون رنج راه رسیده است».
این دو تعبیر به آنچه از «مرصاد العباد» نقل كردیم، نزدیکتر است. پس باید گفت كاشانی از رأی خویش در شرح منازل السائرین عدول كرده، یا باید عبارت او را در شرح منازل بر خلاف ظاهرش توجیه كرد.
دو تذكر
۱. انسان نباید به امیدِ جذبۀ ابتدایی بنشیند و دست به سلوك نزند، زیرا:
اولا: تعداد مجذوبین سالك بسیار اندك است.
ثانیا: ظاهراً عمل اختیاری خاصی برای اینكه انسان مجذوب بشود و با جذبه طی طریق كند، وجود ندارد، بلكه خداوند برخی بندگانش را به خاطر جهت یا جهاتی كه بر ما مخفی است، با جذبه میرباید.
ثالثا: سالكِ مجذوب از مجذوب سالك بهتر و قویتر است. مجذوب قدرت دستگیری ندارد، ولی سالكِ مجذوب پس از كمال میتواند دستگیری كند.
۲. سالك از ابتدا با جذبه راه میپیماید.
حافظ گوید:
تا كه از جانب معشوق نباشد كششی
كوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد
البته خیال میكند خود راه میپیماید، تا میرسد به جایی كه میخواهد از «خود» بگذرد و به مقام لقا و فنا واصل گردد. اینجاست كه شهوداً میفهمد و مییابد كه اتحاد متحرك و محرك ممكن نیست و
«لكل متحرك محرّك غیره» [۲۱] و لذا كار را به خدای خویش وا میگذارد.
تو با خدای خود انداز كار و دل خوش دار
كه رحم اگر نـكند مدّعی، خدا بكند
(ديوان حافظ)
آری:
تـو بنـدگی چو گدایان بـه شرط مزد مكن
كه خواجه خود هنر بندهپروری داند [۲۲]
و خدای رحیم هم با جذبه كارِ او را یكسره میكند.
«جذبۀ من جذبات الرحمن توازی عبادۀ الثقلین» [۲۳]؛
«یك جذبه از جذبههای پروردگار با تمامی عبادتِ جن و انس همسنگی میكند».
۱۰. تشابه آغاز و انجام سلوك
اهل معرفت گویند: «النهایات هی الرجوع الی البدایات» این مطلب از جنید بغدادی مأثور و سپس در نزد همه عارفان مقبول است [۲۴]. كاشانی در شرح آن گوید:
«فكل ما فی النهایۀ له صورۀ فی البدایۀ الاّ ان بین الصورتین بوناً بعیداً فان المبتدی یفعل ما یفعل بنفسه و المنتهی یفعل ما یفعل بالحق» [۱۰]؛
«هر چه در پایان است، صورتی در آغاز دارد، جز اینكه میان صورت پایانی و آغازین فاصله بسیار است، زیرا سالكِ مبتدی هر آنچه میكند، «خود» میكند و عارف كامل هر آنچه میكند، «خدا» میكند».
خواجه عبدالله مغربی معروف به خواجه حوراء چه عالی در رسالۀ «نور وحدت» میگوید:
«ای سید! عارفی رفیع مرتبه میفرمود كه: درویشی تصحیح خیال است. یعنی غیر حق در دل نمانَد، الحق خوب فرمود» [۲۶].
آری، درویشی، تصحیح خیال است.
درویشی، بازگرداندن مال است به صاحبش.
درویشی، دست از دزدی برداشتن و در امانت خیانت نكردن است.
درویشی، واقعبینی و استجابت دعای «اللهم ارنی الاشیاء كما هی»[۲۷] است.
به تعبیر یكی از اساتید: [۲۸]
عارف كه به كمال میرسد، یعنی به جایی میرسد كه میبیند و مییابد: «خداست و بس و دارد خداییاش را میكند».
۱۱. اشتراك سالکان در مقامات اصلی و تفاوتشان در مقامات فرعی است.
سالكان در طی امهات مقامات شریكاند، اما مقامات جزئی لزوماً عمومی نیست. كاشانی گوید:
«و بعضهم لایلوی الی بعض المقامات دون بعض لخصوصیۀ فی استعداده و بعضهم لایلبث فی بعضها لذلك ایضاً و بعضهم لایقع فی السكر و الهیمان لقوۀ استعداده و بعضهم لایصحو و علی هذا یتفاوت نهایاتهم» [۱۵]؛
«برخی سالكان به سوی برخی مقامات میل نمیكنند و این به علت ویژگی خاصی است كه در استعداد آنهاست و بعضی دیگر از آنان از همینرو، در برخی مقامات درنگ نمیكنند و گروهی از سالكان هیچگاه در مستی و بیخودی به علت قوت استعدادشان واقع نمیشوند و برخی دیگر از «محو» به «صحو» نمیآیند و بر این اساس نهایت سلوكشان تفاوت میپذیرد».
كاشانی بر همین اساس ترتیب منازل السائرین خواجه عبدالله را بر پایۀ حال نوع سالكان میداند، یعنی سالكی كه «در درجات استعداد متوسط و به حَسَب فطرت تامّ و مبتلا به موانع و آزمونهای هر نشئۀ است» [۲۲].
۱۲. انواع سقوط سالک
همانگونه كه «صعود» سالك ممكن است با تعجیل انجام شود كه «جذبه» نامیده میشود یا به صورت عادی كه «سلوك» نامیده میشود، «سقوط» سالك هم كه اصطلاحاً «استدراج» نامیده میشود، گاه به تعجیل است و سالك یكباره به اسفل سافلین برمیگردد و گاه به تدریج و آهسته و آرام.
هدایت شده از استاد شیخ علی رضایی تهرانی
بستگی دارد علت سقوط سالك چه باشد، گاه علت سقوط آن قدر در اسقاط سالك قوی است كه به طرفۀ العینی سالك را به اسفل دركاتِ بُعد میفرستد و گاه در آن حدّ قوی نیست و آهسته و به تدریج سالك را به «استدراج» میكشد.
باید دانست كه قسم دوم پرخطرتر است، زیرا در بسیاری از مواقع سالك خود نمیفهمد كه عقب گرد دارد و به محفوظات و متخیلاتش سرگرم و خوش است. به تعبیر قرآن:
«سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ * وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ كَیدِی مَتِینٌ» [۳۱]؛
«به تدریج از جایی که نمیدانند گریبانشان را خواهیم گرفت و به آنان مهلت میدهم که تدبیر من استوار است».
پانویس
۱. شرح منازل السائرين، ص۲۴.
۲. شرح منازل السائرين، ص۱۶.
۳. وجد و تلوين، از اصطلاحات عرفان است كه بايد در جای خود شرح داده شود.
۴. بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۰۵.
۵. شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحديد، ج۱۸، ص۲۰۵.
۶. رساله سير و سلوک منسوب به بحرالعلوم، ص۶۵ و ۶۶؛ اوصاف الاشراف، ص۴۷.
۷. رساله سير و سلوک منسوب به بحرالعلوم، ص۶۶.
۸. رساله سير و سلوک منسوب به بحرالعلوم، ص۶۶.( پاورقی)
۹. شرح منازل السائرين کاشاني، ص۱۵.
۱۰. همان.
۱۱. اگر «قد» را برای تكثير دانستيم.
۱۲. شرح منازل السائرين كاشانی، ص۱۸ و ۱۹.
۱۳. مهر تابان، ص۵۳.
۱۴. الميزان، ج۲، ص۵۷.
۱۵. شرح منازل السائرين كاشانی، ص۱۷.
۱۶. همان، ص۱۴.
۱۷. مرصاد العباد، ص۲۱۲.
۱۸. قيصری در مقدمه فصوص برعکس اين مطلب عقيده دارد و شيخی و راهنمايی سفر را از آن مجذوب سالک ميداند.
۱۹. شرح منازل السائرين كاشانی، ص۳۹.
۲۰. همان، ص۷۷.
۲۱. قاعدهای است مسلم كه در فلسفه اثبات میشود.
۲۲. همان.
۲۳. لب اللباب، ص۱۰.
۲۴. شرح منازل السائرين كاشانی، ص۲۵.
۲۵. همان.
۲۶. عوارف المعارف، ص۷ـ۱۱.
۲۷. عوالی اللئالی، ج۴، ص۱۳۲.
۲۸. استاد آیتالله حسنزاده آملی دام ظلّه كه به حق از نوادر عصر ما به شمار میروند.
۲۹. شرح منازل السائرين كاشانی، ص۱۷.
۳۰. همان.
۳۱. اعراف/۱۸۲.
25.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 برنامه آفتاب شرقی
📍موضوع: بصیرت، حماسه، عرفان
🎙با کلام: آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
🗓 تاریخ: شنبه تا پنج شنبه [ ۹ الی ۱۴ دی ماه]
🕰 زمان: بعداز اذان ظهر به افق تهران
#رسانه_ملی
#شبکه_یک
🤲🏻 توسل به مقربان درگاه الهی
مقربان درگاه پروردگار انبیا، اوصیا و اولیای الهی هستند. سالک باید از توسل به ساحت مقربان درگاه الهی غفلت نورزد. اماکن مرتبط با آنها و بهویژه مرقد آنها را زیارت کند و دائما از آنان همت بطلبد.
مؤمن به همه انبیا و اوصیا احترام میگذارد: ﴿لانُفَرِّقُ بَینَ احدِ من رُسُلِه﴾ ما میان هیچیک از پیامبران خدا فرق نمینهیم.
📚 سیـر و سلـوک صفحه ۳۰۶
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#سیر_و_سلوک
#برش_کتاب
#اولیا
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
🔹گنج شفاعت🔹
فاطمه آمد، دف و چغانه بیارید
از لب کروبیان، ترانه بیارید
شمع مهیا کنید و لالهای از عرش
درخور آن اختر یگانه بیارید
زیر قدومش پر فرشته بریزید
میوه ز معراج، نوبرانه بیارید
هرچه که خرماست خوشهخوشه بچینید
هرچه انار است دانهدانه بیارید
مجمعه بر روی سر نهید ز ناهید
خوشهی پروین به روی شانه بیارید
تا بزند تکیه بر سریر دو عالم
بالشی از کهکشان به خانه بیارید
جان علی و محمد است مبادا
صحبت اغیار در میانه بیارید
حاجبان خانهی خدیجه! هر آن کس
خواست که بر در زند بهانه بیارید
حلقهی دور زحل دهید به حیدر
نامزدی تا کند، نشانه بیارید
تا که دو نیکوسرشت، جفت هم آیند
از لب بام بهشت، لانه بیارید
سبط نخست و حسین و زینب و کلثوم
چار پرستو به آشیانه بیارید
با همه شادی به یاد روز وداعش
سیل غم از هر طرف روانه بیارید
چونکه جوان میرود ز دست، برایش
محملی از ساقه و جوانه بیارید
خود به نسیمی شود کبود، گل یاس
آه چه حاجت که تازیانه بیارید؟
میشکند قامتش به زخم زبانی
دیگر از آتش چرا زبانه بیارید؟
تا که نسوزد درش ز هجمهی اشرار
اشک چو باران ز هر کرانه بیارید
تا که شود دور، چشم بد ز مزارش
هودج خورشید را شبانه بیارید
مخزن سر خداست کاش برایم
گنج شفاعت از آن خزانه بیارید
✍ افشین علا
🗓️دی ۱۴۰۲
سلام علیکم
انشاءالله کلاس تدریس کتاب توحید علمی و عینی امروز از طریق آپارات پخش زنده خواهد شد.
https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
علاقه مندان میتوانند از طریق پیوند زیر یادداشت های درس امروز حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی را بارگیری کنند
https://eitaa.com/36507892/5
🎙سخنرانی ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها
علاقه مندان می توانند صوت و متن پیاده شده این جلسه را از طریق پیوند زیر بارگیری کنند.
👇👇👇👇👇👇👇
https://rezaeitehrani.ir/lectures/71/ولادت-حضرت-زهرا-سلام-الله-علیها/
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
حسابهای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
سلسله جلسات تدریس کتاب المشاعر
علاقه مندان میتوانند صوت و متن پیاده شده این جلسات را از طریق پیوند زیر بارگیری کنند.
👇👇👇👇👇👇
https://rezaeitehrani.ir/lessonsSeries/5/کتاب-المشاعر-دوره-دوم/
👇👇👇👇👇
https://rezaeitehrani.ir/lessonsSeries/4/کتاب-المشاعر-دوره-اول/
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
حسابهای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
توضیح اثر
کتاب المشاعر یکی از مهمترین آثار فلسفی مرحوم صدرالمتالهین شیرازی است که شروحی بر آن نوشته شده است.
این کتاب از دو بخش اساسی الهیات بالمعنی الاعم و الهیات بالمعنی الاخص تشکیل شده، که در بخش اول صدرا مهمترین ابداع و نظر خود را به رشته تقریر در آورده است.
اصالت وجود که به تعبیر فلاسفه معاصر فصل ممیز حکمت متعالیه است به تفصیل در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته بنحوی که در دیگر آثار صدرا به این تفصیل نوشته نشده است.
و در بخش دوم نکات ظریف و ارزشمندی در باب توحید و نحوه اتحاد صفات الهی با ذات را به بحث نشسته است.
حضرت آیت الله رضایی تهرانی که سالها دروس فلسفی را نزد اعاظم حکمت شاگردی کرده و به ویژه در حلقه خصوصی تدریس فلسفه حضرت آیت الله جوادی آملی حضوری فعال داشته و صاحب کرسی گرم و مورد توجه نخبگان حوزوی و دانشگاهی بوده اند، در دانشگاه شهید مطهری ، شعبه مشهد در طی سلسله جلساتی این کتاب شریف را تدریس کرده اند.
تیم تدوین دفتر مجموعه آثار حضرت آیت الله رضایی تهرانی مفتخر است که بعد از پیاده سازی این جلسات و در دست رس قرار دادن آنها اعلام میکند ان شاءالله به مناسبت سالگرد مرحوم صدرالمتالهین شرح کتاب المشاعر بصورت نوشتار در خدمت مشتاقان حکمت قرار خواهد گرفت
و من الله التوفیق
گوشه ای از پیام های محبت آمیز مخاطبین و همراهان محترم تارنما و کانال دفتر مجموعه آثار حضرت آیت الله رضایی تهرانی
#رضایت_مخاطبین
سلام علیکم
انشاءالله کلاس تدریس کتاب توحید علمی و عینی امروز از طریق آپارات پخش زنده خواهد شد.
https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
علاقه مندان میتوانند از طریق پیوند زیر یادداشت های درس امروز حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی را بارگیری کنند
https://eitaa.com/rezaeitehrani2_ir/9
سلام علیکم
انشاءالله کلاس تدریس کتاب توحید علمی و عینی فردا(سه شنبه، ۲۶ دیماه) از طریق آپارات پخش زنده خواهد شد.
https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
علاقه مندان میتوانند از طریق پیوند زیر یادداشت های درس فردای حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی را بارگیری کنند
https://eitaa.com/rezaeitehrani2_ir/12
به مناسبت سالروز ولادت حضرت جوادالائمه (ع)
گذرم فتاده به جادهای
که رسد به چشمهی بادهای
من تشنهکام و رهی چنین؟
چه مسافری و چه جادهای!
شده بیخود از همه سو کسی
همه سو فتاده فتادهای
چکد اشک دیده به خاک ره
ز سوارهای، ز پیادهای
چه رهی! که خود به دو کهکشان
کشدم بدون ارادهای
به چه مهری و به چه اختری
به چه پیری و به چه زادهای
پدر رضا، پسر رضا
چه نیایی و چه نوادهای
به حرم نگر، چه ضیافتی!
ز کرم، چه خوان گشادهای
دل من خوشا به سعادتت
چه گرفتهای و چه دادهای!
✍افشین علا
سلام علیکم
انشاءالله کلاس تدریس کتاب توحید علمی و عینی فردا(سه شنبه، ۳بهمن ماه) از طریق آپارات پخش زنده خواهد شد.
https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
علاقه مندان میتوانند از طریق پیوند زیر یادداشت های درس فردای حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی را بارگیری کنند
https://eitaa.com/rezaeitehrani2_ir/14
إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
متاسفانه با خبر شده ایم سالک الی الله
مرحوم حاج غلامعلی صالحی
ابوالزوجه حضرت آیت الله رضایی تهرانی به رحمت ایزدی پیوسته اند.
از مومنین و مومنات تقاضامندیم
به روح ایشان فاتحه ای نثار کنند.
و در صورت امکان از نماز لیله الدفن فراموش نکنند.
بعد از نماز ثواب نماز اهدا میشود به
غلامعلی ابن علی اصغر
https://iPorse.ir/6244831
سلام علیکم
انشاءالله کلاس تدریس کتاب توحید علمی و عینی فردا(سه شنبه، 10بهمن ماه) از طریق آپارات پخش زنده خواهد شد.
https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
علاقه مندان میتوانند از طریق پیوند زیر یادداشت های درس فردای حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی را بارگیری کنند
https://eitaa.com/rezaeitehrani2_ir/16
ta aseman 29.5.1402.mp3
13.26M
🗂 برنامه تلویزیونی تاآسمان
📌 موضوع: اسماء و صفات الهی[بخش ۳۸]
با محوریت اسم ضامن
🗓 تاریخ: 1402.05.29
📍مکان: سیمای خراسان رضوی
#تا_آسمان
#اسماء_و_صفات_الهی
#ضامن
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان