eitaa logo
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
1.4هزار دنبال‌کننده
368 عکس
68 ویدیو
13 فایل
نشر آثار و اندیشه های آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی این کانال توسط برخی از شاگردان استاد مدیریت میشود پاسخگو @rezaeitehrani_ir_admin 🌐 پیوند تارنما: www.rezaeitehrani.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 گزارش تصویری مراسم عزاداری ایام فاطمیه دوم 🗓  پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ 📜 سخنران: آیت‌الله شیخ علی رضایی تهرانی 🎙 مداح: حاج سعید کرمعلی 🚩@fatemeyoon
از علاقه مندان به دنبال نمودن پخش زنده جلسه استاد دعوت می شود به لینک آپارات صفحه استاد مراجعه نمایند https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
▪️مراسم عزاداری ایام فاطمیه شهادت حضرت زهرا(س) و برپایی فاطمی در پارک شهر بندر امام (ره) باکلام: آیــت الله رضــــــــایی تـــهرانی 🎙مــــداح: ذاکـــرین اهــــــل بیـــــت اطـــهار علیهم السلام 🗓 زمان: از پنجشنبه 23 آذر 1402 به مدت 5 شب ⏰سـاعــت شــروع ســخـنرانی : 18:30شـب 📍مـکان:پــارک شـهر بنـدر امـام خمیـنی (ره) پخش زنده از آپارات https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
علاقه مندان می‌توانند از طریق لینک زیر بصورت انلاین از مجلس اهل بیت علیهم السلام استفاده کنند. لینک هیئت آنلاین : https://www.heyatonline.ir/heyatlive لینک آپارات : https://www.aparat.com/heyat_live/live
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️روضه شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄ شبکه‌های رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی تارنما | پیامرسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم انشاءالله امشب در محفل هیئت رزمندگان اسلام بندر امام خمینی میزبان شهید گمنام خواهیم بود پخش زنده ار طریق آپارات https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
❤️‍🩹 زهد عاجزانه یا اعراض عارفانه ابن سینا در تفاوت زهد زاهد و زهد عارف می‌گوید: زهد در نزد غیر عارف، نوعی معامله است. گویا زاهد لذات دنیا را می‌فروشد و لذات آخرت را می‌خرد؛ ولی زهد در نزد عارف نوعی پاکیزه نگه داشتن دل است از هرچه آن را از خدا باز دارد و نوعی تکبر است بر هر چیزی غیر حق متعال. 📚 سیـر و سلـوک صفحه ۵۷۰ ┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄ شبکه‌های رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی تارنما | پیامرسان
راه های ناقص حتی ممکن است تا مسافتی با راه کامل در پاره ای آثار، به ظاهر، هماهنگ باشد، ولی به یقین، به سر منزل مقصود منتهی نمی‌شود. کسی که تمام همّ و غمش تقویت نفس و دستیابی به پاره ای تصرفات است، هرگز به الله نمی‌رسد و طعم شیرین فنای فی‌الله و بقای باللّه را نمی‌چشد، زیرا به فرمان حکیمانه ﴿دَعْ نفسک و‌تعال﴾؛ (خود را بنه و بالا بیا)، عمل نکرده است 📚 سیـر و سلـوک صفحه ۵۶۸ ┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄ شبکه‌های رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی تارنما | پیامرسان
اطلاعیه سلام علیکم انشاءالله جلسه امروز کلاس توحید علمی و عینی از طریق آپارات پخش زنده خواهد شد https://www.aparat.com/rezaeitehrani_ir/live
سلام علیکم ضمن عرض تسلیت وفات حضرت ام‌البنین[سلام الله علیها]، علاقه مندان می‌توانند از طریق پیوند زیر صوت و متن پیاده شده سخنرانی حضرت آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی را دریافت کنند. 👇👇👇👇👇 https://rezaeitehrani.ir/lectures/70/وفات-حضرت-امالبنین-سلام-الله-علیها/ ┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄ حساب‌های رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی تارنما | پیامرسان
📺 برنامه آفتاب شرقی 📍موضوع: بصیرت، حماسه، عرفان 🎙با کلام: آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی 🗓 تاریخ: شنبه تا پنج شنبه [ ۹ الی ۱۴ دی ماه] 🕰 زمان: حوالی اذان ظهر به افق تهران
احکام مشترک منازل سیر و سلوک نویسنده: آیةالله حاج شیخ علی رضائی منبع: کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) صفحه۴۷۶ تا۴۹۱ فهرست ↓۱- مقدمه:ویژگی‌های تشکیک ↓۱.۱- سه ویژگی تشكیك ↓۲- احکام عمومی منازل راه خدا ↓۲.۱- ۱. حضور هر یک از مقامات در جمیع مقامات ↓۲.۲- ۲. رعایت حکم هر یک از منازل راه الزامی است ↓۲.۳- ۳. محال بودن طفره ↓۲.۴- ۴. ادراک بعضی از خصوصیات مرتبۀ مافوق به صورت «حال» ممکن است. ↓۲.۵- ۵. اطلاع و کشف اجمالی برای عبور از هر عالمی کافی است. ↓۲.۶- ۶. راه یافتن به مرتبۀ بالاتر امکان اصلاح هر مرتبه را فراهم می‌آورد. ↓۲.۷- ۷. تصحیح نهایات سلوک متوقف بر تصحیح بدایات آن است. ↓۲.۸- ۸. برخی مقامات با همۀ مراتب و مقامات قابل جمع است. ↓۲.۹- ۹. مجذوب سالک و سالک مجذوب ↓۹.۱- دو تذكر ↓۲.۱۰- ۱۰. تشابه آغاز و انجام سلوك ↓۲.۱۱- ۱۱. اشتراك سالکان در مقامات اصلی و تفاوتشان در مقامات فرعی است. ↓۲.۱۲- ۱۲. انواع سقوط سالک ↓۳- پانویس مقدمه:ویژگی‌های تشکیک سه ویژگی تشكیك پیش از این گفتیم كه سلوك سالك در مراتب فیض اطلاقی خداوند صورت می‌گیرد. فیض خدا دارای وحدت تشكیكی است. در هر امر مشكّك، ما ۴ عنصر داریم: وحدتی داریم واقعاً و كثرتی داریم واقعاً. این كثرت در وحدت منطوی و به او راجع است واقعاً و آن وحدت در این كثرت ظهور دارد واقعاً. كثرت در تشكیك، كثرتِ مراتبی است، نه كثرت تباینی. یعنی كثرتْ بیانگرِ درجات یك «واحد» است و لذا درجاتْ رو در روی یكدیگر نیستند. اقتضای تشكیك در یك امر واحدِ بسیط این است كه اگر كمالی در یك مرتبه از مراتب وجود داشت، آن كمال در همۀ مراتب حضور داشته باشد. البته در مراتب بالاتر، حقیقت آن و در مراتب پایین‌تر، رقیقت آن. اقتضای دیگر تشكیك این است كه طفره محال است، یعنی در یك امر دارای درجات، بدون طی درجات متقدم ـ صعوداً و نزولاً ـ طی درجات متأخّر ممكن نیست، مثلاً از باب تشبیه معقول به محسوس، اگر فرض كنیم ما در ساختمان پنج‌طبقه‌ای می‌خواهیم از طبقۀ دوم به طبقۀ چهارم و یا از طبقۀ چهارم به طبقۀ دوم برویم، قهراً باید از طبقۀ سوم گذر كنیم. رسیدن به طبقۀ چهارم یا دوم بدون گذر از طبقۀ سوم طفره نامیده‌ می‌شود و ناممكن است. اقتضای دیگر تشكیك این است كه هر درجه از درجات تشكیكی حكم یا احكامی مخصوصِ به خود دارد، چنانكه هر مرتبه از مراتبِ عدد حكمی ویژۀ خود دارد. احکام عمومی منازل راه خدا ۱. حضور هر یک از مقامات در جمیع مقامات بر اساس تشكیكی بودن فیضِ اطلاقی حق، هر یك از مقامات در جمیع مقامات حضور دارد، در مراتب بالا حقیقتش و در مراتب پایین رقیقتش. ملا عبدالرزاق كاشانی گوید: «ترتّب هذه المقامات و اندراج بعضها تحت بعض كترتب الانواع و الاجناس و اندارج بعضها تحت بعض، فللعالی صورۀ فی السافل و للسافل رتبۀ فی العالی لا كترتب مراقی السلّم حتّی لا یكون صاحب العالی علی السافل ... كما ذكر فی التوبۀ ...» [۱]؛ «ترتیب این مقامات و قرار گرفتن برخی از آنها در تحت بعضی دیگر همانند ترتیب انواع و اجناس است كه بالایی صورتی در زیرین دارد و زیرینی رتبه و درجه‌ای در بالایی دارد و نه همانند پله‌های نردبان كه كسی كه بر پلۀ بالاتر است، روی پلۀ پایین قرار ندارد. این مطلب را در مورد توبه توضیح دادیم و مثال زدیم». كاشانی در توضیح مطلب فوق حضور مراتب توبه را در همۀ مراتب برای نمونه می‌آورد و می‌نویسد: «ان اصل التوبۀ فی البدایات: الرجوع عن المعاصی بتركها و الاعراض عنها. و فی الابواب: ترك الفضول القولیۀ و الفعلیۀ المباحۀ و تجرید النفس عن هیآت المیل الیها و بقایا النزوع الی الشهوات الشاغلۀ عن التوجه الی الحقّ. و فی المعاملات: الاعراض عن رؤیۀ فعل الغیر و الاجتناب عن الدواعی و افعال النفس برؤیۀ افعال الحق. و فی الاخلاق: التوبۀ عن ارادته و حوله و قوّته. و فی الاصول: الرجوع عن الالتفات الی الغیر و الفتور فی العزم. و فی الاودیۀ: الانخلاع عن علمه بمحو علمه فی علم الحق و التوبۀ عن الذهول عن الحق فی حضوره و لو طرفۀ عین. و فی الاحوال: عن السلوّ عن المحبوب و الفراغ الی ما سواه و لو الی نفسه. و فی الولایات: عن الهدوّ بدون الوجد و عن التكدر بالتلوین و الحرمان عن نور الكشف. و فی الحقائق: عن مشاهدۀ الغیر و بقاء الانیۀ. و فی النهایات: عن ظهور البقیۀ». [۲] انواع توبه «توبه در «بدایات»: بازگشت از معاصی به ترك عملی و اعراض از آنها است. توبه در «ابواب»: ترك كارهای بیهوده و گفتارهای بیهودۀ مباح است و دل را از میل به آنها خالی ساختن و از بقایای میل به شهوات كه از توجه به حق باز می‌دارد، برهنه ساختن است. توبه در «معاملات»: اعراض از دیدن كاری از غیر حق و پرهیز از انگیزه‌ها و كارهای نفس است، به سبب دیدن كارهای حقّ متعال.