اسباب بازی
🔻بازی و سرگرمی بیشترین اثرگزاری را به شکل غیر مستقیم بر متربیان دارد لذا برخلاف بیان ساده انگارانه امروز که بازی ، بازی است باید به ابعاد پنهان واثار غیر مستقیم بازی ها حساس شد ، بازی ها بر استوارترین مبانی فکری شکل گرفته و چون جبنه سرگرمی و تفریح دارد کمترین سخت گیری نسبت به آن صورت می گیرد لذا راه نفود و اثرگزرای پنهان آن بسیار است
🔺چنانچه در مبانی فکری داروینسم که اصالت انسان را به حیوان بر می گرداند می بینم که حجم بسیاری از اسباب بازیها ، کتاب ها ،کارتون ها، انمیشن ها ، قصه ها و ... بر محور حیوانات شکل گرفته به دیگر بیان واسطه انتقال مفاهیم به کودک حیوان است و این پیام در ضمیر ناخوادگاه کودکان شکل می گیرید «او می فهمد که از طریق حیوان دنیا را باید بشناسد» و اینگونه است که در بزرگسالی انس با حیوانات به عنوان تنها همدم به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده و هزاران بار متاسفانه در نفوذ پنهان و بدون حساسیت ما کتاب ها و قصه ها واسباب بازیها و انمیشن ها دینی نیز به زبان حیوان تولید می شود .
🔻چرا که به غلط اصالت انسانی یا فطرت انسانی را به حیوان نزدیکتر میدانند که او حیوان ناطق است با حیوان مانوس تر است «وجه اشتراک» ما در حیوان بودن ماست به بیان ساده پایگاه ارتباط با کودک خوی حیوانی اوست باید با «زبان حیوان» با کودک ارتباط برقرا کرد .حال انکه در نگاه دینی فطرت کودک بر توحید و ولایت سرشته شده است(کُلُّ مَوْلُود یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ) او پیش از اینکه والدین خود را بشناسد با خدای خود مانوس است با امام زمان خود مانوس است به دیگر بیان ابزار واسطه ای برای ارتباط با کودک امام است نه حیوان و این کجا و آن کجا
🔺من با زبان توحید با کودک خود ارتباط میگیرم و بر او اثر می گزارم برخلاف نگاه مادی که حیوان واسطه ارتباط و انتقال مفاهیم است واین آن بلایی ست که به شکل تدریجی و کاملا مخفیانه وارد نظام تربیتی ماشده و در زمان موضع گیری و نقد گفته می شود که بازی است نباید سخت گرفت و این اوج بلاهت یک مسئول است که عمیق ترین پیام در این ساده انگاری ما به کودک در حساسترین مراحل رشد منتقل می شود همه اینها برای انست که حب و بغض کودک در سنین حساس رشد از محبت به معبود و امام به حیوان منتقل شود فطرت خدا شناسی و خدا دوستی او به حیوان شناسی و حیوان دوستی منتقل شود حال انکه کودک هر روز با بازی ها ، کتاب ها ،کارتون ها، انمیشن ها و ... سرکله می زند که تجسم حیوان نمود اصلی را دارد و تمام ضمیر ناخواگاه او را اشباع کرده
🔘جهاد درست کاریست یا پرکاری؟
🔹جهاد یعنی «بهره مندی حداکثری از موانع» در جهت «رشد ظرفیت حق» و این ممکن نیست مگر با درست کاری تعریف رایج و پر از اشتباه جهاد به معنای پرکاری باعث ایجادشلختگی و بی نظمی در کارها میشود آنجا که شخص احساس میکند عامل اصلی در گسترش معارف دینی به میزان «کمی» فعل او برمیگردد او خود رامسبب الاسباب میبیند لذا با «شلوغ کاری» فکر میکند که میتواند قدرت جبهه حق را افزایش دهد در صورتی که دین همواره ما را دعوت به درست کاری یا به عبارت دقیق خلوص در کار کرده است اصولا میدان جهاد میدان شکل گیری و ارتقاء اخلاص برای خداست(میدان خلوص سازی) بالاترین نقطه قدرت آفرین برای جبهه حق در تقابل با جبهه باطل نه در شلوغ کاری یا پرکاری بیهوده که در درست کاری است انچه باعث میشود عده ای کوچک در مقابل گروه ی بزرگ پیروز شوند عدد کمی آنها نیست که میزان خلوص و توکل کار برای خداست.قدرت جبهه حق به میزان اتصال خالصانه به قدرت لایزال الهی است نه تکیه به خود
🔹 آنچه بدیهی است بهره مندی از میدان درگیری حق و باطل یا به عبارت رساتر بهره مندی از تهدیدات برای خلق فرصت ها ممکن نیست مگر با قدرت اخلاص .
ما باید به دنبال «احسن عمل» باشیم نه «اکثر عمل » ، در قدرت افزایش خلوص عمل برای خداوند است که اکثر عمل رخ میدهد خداوند است که عمل خالص را گاهی دو برابر ، گاهی بیست برابر گاهی هفتاد برابر گاهی هفتصد برابر و گاهی از عدد خارج میشود ما موظف به درست کاری هستیم نه پرکاری ما موظف به خالص سازی عمل خود و لو کوچک باشد نه شلوغ سازی آن
🔹در نگاه دینی کسترش کمی حق فقط با رشد خلوص در جهت حق ممکن است هر مقدار عمل ما خالصانه تر باشد خداوند ان را بزرگ و بزرگتر میکند به عبارت ساده تر به هر میزان کار مخلصانه تر باشد ضریب گسترش آن نیز به لحاظ کمی بیشتر و بیشتر میشود و خالص سازی یعنی «حرکت در عمق با برنامه ریزی منظم»
🔹پس جهاد همواره درست کاری است نه پرکاری . در جهت درست کاری هر پرکاری ممدوح است. شدت پرکاری برای خالص سازی یعنی عمیق تر کردن کار برای خدا .
🔸 عنه عليه السلام ـ في قولهِ تعالى : «لِيَبْلُوَكُمْ أيُّكُمْ أحسَنُ عَمَلاً» ـ : لَيسَ يَعني أكثَرَكُم عَمَلاً ، و لكِنْ أصوَبَكُم عَمَلاً، و إنَّما الإصابَةُ خَشيَةُ اللّه ِ تعالى و النِّيَّةُ الصّادِقَةُ الحَسَنةُ .[بحار الأنوار : 70/250/26.]
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوتر عمل مى كنيد» ـ فرمود : مقصود اين نيست كه كدام يك بيشتر عمل مى كنيد، بلكه مقصود اين است كه كدامتان درست تر عمل مى كنيد و درستى عمل همان ترس از خداست و داشتن نيّت صادق و خوب.
🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
💢به نظر بنده، عبور از گردنههای دشوار پیشرفت ــ که ما دنبال پیشرفت همهجانبهی کشور هستیم و در این مسیر گردنههای دشواری وجود دارد ــ بدون کمک آموزشوپرورش ممکن نیست.
▫️مقام معظم رهبری (دامه ظله)
🔸خب، چند جمله هم در باب اصل مسئلهی آموزشوپرورش عرض میکنیم. یک مطلب دربارهی جایگاه آموزشوپرورش در نظام مدیریّت کشور است. اصلاً آموزشوپرورش در مدیریّت ادارهی کشور چه جایگاهی دارد؟ این را باید اوّل به بعضی بفهمانیم. به نظر بنده، بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزشوپرورش را در پیشرفت همهجانبهی کشور درک کنند. یک خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین در گذشته وجود داشته که خسارتهایی هم وارد آورده، و آن کوچکانگاریِ این دستگاه حیاتی است. [برخی مسئولین] قدر و عظمت و ابعاد تأثیر این دستگاه حیاتی را نشناختند، بعضی آن را به صورت یک مزاحم و به صورت یک مجموعهی مصرفی نگاه کردند. اینها را که من عرض میکنم، چون حرفهایی را از خود افراد شنیدهام؛ به بنده میگفتند که مثلاً فرض کنید فلان قدر از بودجهی کشور صرف آموزشوپرورش میشود. دنبالهاش چیست؟ دنبالهاش برونسپاری است که حالا من راجع به برونسپاری عرض خواهم کرد. یعنی به چشم یک مزاحم به آموزشوپرورش نگاه میکردند؛ خب این معلوم است نتیجهاش چه میشود.
🔸به نظر بنده، عبور از گردنههای دشوار پیشرفت ــ که ما دنبال پیشرفت همهجانبهی کشور هستیم و در این مسیر گردنههای دشواری وجود دارد ــ بدون کمک آموزشوپرورش ممکن نیست. امروز از زبان صاحبنظران و صاحبان تخصّص در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتّی سیاسی، انسان میشنود که وقتی راجع به مشکلات اساسی و گرههای سخت کشور بحث میشود، علاج کار را در مدرسه جستجو میکنند۱۴۰۱/۰۲/۲۱
🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
💢باید یک ملّت بتواند در مقابل زورگوییها مقاومت بکند؛ این را باید از بچّگی یاد بگیریم ، این از نوجوانی باید در ما نهادینه بشود. ...با اینها آن وقت آن نسل سازندهی تمدّن به وجود میآید؛
🔹مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔸[باید] بچّهها ارزش مقاوم بودن را بفهمند؛ [یعنی] اینکه اجزای یک ملّت، اجزای مقاومی هستند. مقاوم یعنی چه؟ یعنی در مقابل باجگیری عقبنشینی نمیکنند، در مقابل حمله به خودشان نمیلرزند، در مقابل زورگویی کوتاه نمیآیند؛ مقاوم یعنی این. اکسیر علاج مشکلات کشور این است: احساس مقاومت، روحیهی مقاومت. خب دنیا، دنیای زورگویی است؛ همه زور میگویند، هر که بتواند زور بگوید زور میگوید؛ بزرگ و کوچک هم ندارد، شرق و غرب هم ندارد؛ باید یک ملّت بتواند در مقابل زورگوییها مقاومت بکند؛ این را باید از بچّگی یاد بگیریم ، این از نوجوانی باید در ما نهادینه بشود. یا ارزش برخورداری از اعتماد به نفس؛ اینها چیزهایی است که لازم است و باید انجام بگیرد. با اینها آن وقت آن نسل سازندهی تمدّن به وجود میآید؛ نسلی که میتواند ملّت را عزّتمند کند، کشور را عزّتمند کند، به وجود میآید. همهی اینها در مدرسه انجام میگیرد. ارزش معلّم را شما ببینید! آموزش و پرورش متصدّی یک چنین کاری است؛ به خاطر همین خصوصیّات، وزارت آموزش و پرورش را با هیچ وزارتخانهی دیگری نمیشود مقایسه کرد.۱۴۰۱/۰۲/۲۱
🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰 علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند.
🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
▫️«اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای #ذاتاً_مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. #حوزههای_علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند #نظریات_اسلامی را در این زمینه از #متون_الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و #نظریات_اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.»
(بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
🔰علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند.
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی
▫️«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به #جهانبینی_اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این #نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش #مادیگری است، مبنایش #حیوان_انگاشتن_انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع #شکاکیت و تردید و #بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
⭕️اندیشه مهاجم اسلامی؛ رویکرد فعال در برابر اندیشههای دشمن.
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
📖صفحهٔ ۱
♦️" در میان سالهای ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ یک پدیدهٔ شگفتآور و بیسابقهای در بستر حوادث ایران بهوجود آمد. اینکه میگوییم بیسابقه، یعنی به آن صورت بیسابقه بود و آن، پدیدهٔ «اندیشهٔ نوین و مترقی و مهاجمِ اسلامی» بود که موضع دفاع نداشت. اندیشهٔ مترقی البته قبل از او در ایران و غیر ایران سابقه داشت؛ [اما] غالباً در موضع تدافع بود، در موضع تهاجم نبود اندیشهٔ اسلامی. فقط تنها کسی در نامآوران و معروفان اندیشهٔ نوین اسلامی که در موضع تهاجم قرار داشت در گذشته، سیدجمال را میشناسیم. شاگردان سیدجمال رفتند توی سنگر دفاع. سیدجمالالدین اسدآبادی درصدد آن نبود که از اسلام دفاع کند؛ بلکه او سنگرهای فکر و فرهنگ و تمدن غرب را از موضع اسلامیِ خود، بمباردمان¹ میکرد تا آنها از خودشان دفاع کنند. او به آنها هجوم میبرد. او هرگز درصدد این برنمیآمد، بنشیند اینجا افکار اسلامی و احکام اسلامی را توجیه کند، تا با فکر و فرهنگ و تمدن امروز و متداول جور دربیاید، این کار را سیدجمال نمیکرد. این اشتباه بزرگی بود که این مردِ بزرگ مرتکبش نمیشد، برخلاف بسیاری از شاگردانش، مثل محمد عبده و رشید رضا و خیلی های دیگر. اینها نشسته بودند، فکر میکردند که فلان آیهٔ قرآن را چگونه با فرمولهای علمی تطبیق کنند که منافاتی نداشته باشد، که بد نشود و این موضع دفاعی وجود داشت.
♦️(و امروز هم شما جوانها بدانید و بههوش باشید، توجه داشته باشید امروز هم دشمن سعی میکند در همهٔ موارد، شما را در موضع دفاعی قرار بدهد و از موضع تهاجمیِ شما، شما را به عقب بنشاند. جوان مسلمان باید متوجه این نکته باشد. امروز شما صدایتان و طنین رعدآمیزِ رعدگونهٔ فریادتان بر سر غرب دارد فرود میآید، زبانتان سر همه، دراز است؛ که این اسلامِ انقلابی و مترقی و انسانْنجاتده، چرا باید در صحنهٔ عالَم نباشد. امروز شما به مسیحیتِ کلیساییِ وابستهٔ به قدرتها حمله میکنید، به مادیگری و کفر و الحادِ غرب و شرق حمله میکنید. ادعا میکنیم که اسلام است که میتواند انقلابها را برپا کند و اسلام است که میتواند این تضادهای عجیبِ جوامع جهانی را حل کند و اسلام است که میتواند این جسد بیروحی را که نامش تکنولوژیِ عظیم غرب است، جان و روح و جهت بدهد. امروز شما این را میگویید و این درست است؛ این همان روحیهٔ سیدجمال است. اما دشمن چه کار میکند؟ دشمن برای اینکه از این شور و حماسهٔ شما بکاهد، میرود یک حدیث پیدا میکند که یا مشکل باشد، یا دروغ باشد. یک حدیثی که [یا] به آسانی معنایش را نمیشود فهمید، یا از بیخ، دروغ است. یا یک آیهٔ قرآنی پیدا میکند که اندکی بحثطلب باشد. شما را مینشاند پای بحث؛ چرا این آیه اینطوری گفته، آنطوری نگفته؛ تا بنشینی تو به دفاعکردن. همین که رفتی توی موضع دفاع، شکست خوردی و باختی و دشمن همین را میخواهد، دشمن میخواهد شما هجوم نبرید.
🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
📖صفحهٔ ۲
♦️امروز اندیشهٔ مارکسیستی در دنیا شکست خورده است... او برای اینکه شما حمله نکنی، شما را در موضع دفاع قرار میدهد؛ یعنی او حمله میکند به شما. تا حالا او میگفت دین خوابآور است، داروی مسکّن و مخدر است، بروبَرگرد هم ندارد. میگفت دین دیگر در دنیا جا برای رشد ندارد؛ لذا ما از دین اصلاً نمیترسیم. در روسیه، بعد از انقلاب اکتبر که دین به کلی ممنوع شد، چند تا کشیش مسیحی را، آخوند مسیحی را نگه داشتند. اعتراض کردند که این آخوندها را چرا خب تصفیه نمیکنید، نمیکُشید، از بین نمیبرید؟ گفت: نه، اتفاقاً اینها باید باشند، اینها باشند تا با بیحرکتی و بیخاصیتیِ خودشان، نشان بدهند که دیگر دین در دنیا جایی ندارد و محکوم به فنا و زوال است. عقیدهشان این بود دیگر، مگر غیر از این است؟ و در جامعهٔ ما، دین عمیقترین و متلاطمترین انقلابها را بهوجود آورد. همین دینی که باید مردم را خواب کند، بیدار کرد و چگونه بیدارکردنی! خب، پس این حرف دروغ درآمد دیگر. باید بنشیند دفاع کند. یاالله دفاع کن ببینم. چرا دین که شما میگفتی افیون ملتهاست² و خوابآور است، بیدارکننده شد؟ یاالله بگو! هان؟ پس شما در موضع تهاجمید. او باید از خودش دفاع کند. که تا حالا این غلط را هزاربار تکرار کرده، هنوز هم میگوید. باید دفاع کند، باید ثابت کند. خلافش ثابت شده. او برای اینکه در موضع دفاع قرار نگیرد، شما را در موضع دفاع قرار میدهد و اندیشههای مترقیِ مذهبی ما بعد از سیدجمال تا مدتها در یکچنین موضعی قرار داشت.)
♦️شیخ محمد عبده نگاه میکرد میدید در دنیا صحبت از صلح است، همه میگویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیهٔ جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمیآمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است. حمله میکنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلطِ انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. نه خیر، جهاد اسلام به هیچوجه تدافعی بهاینمعنا نیست. پیغمبر دفاع نمیکرد، پیغمبر حمله میکرد. مسلمانها به ایران حمله کردند یا ایران به مسلمانها حمله کرد؟ مسلمانها به رم لشکر کشیدند یا رم لشکر کشید اول؟ همهجا مسلمانها پیش میرفتند. مسلمانها اسلام را عرضه کردند. جهاد اسلام، جهاد تهاجمی است؛ اما جنگافروزی نیست. جهاد اسلام برای آزادکردن انسانهاست، برای آزادکردن ملتهاست. دلیل ندارد ما بنشینیم صیغهای درست کنیم که در آن بالاخره در بیاید اسلام جنگ ندارد، بلکه دفاع دارد؛ این [از] در موضع تدافعی قرارگرفتن روشنفکران."
📕جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آیتالله خامنهای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی سال ۱۳۵۹ ، صفحات ۴۴ الی ۴۹.
🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🖋تربیت در نگاه دینی دنبال قرب و تسلیم حداکثری (به اراده الهی)با رشد قدرت اختیار و آگاهی مردم است ودر نگاه ملحدانه دنبال پرستش شیطان با رشد ضعف اراده و نادانی افراد است
🔸در نگاه دینی قرب بیشتر با رشد اراده و آگاهی رابطه همراه و همگن دارد و در رویکرد متقابل ان (غیر دینی) قرب با ضعف اراده ها و رشد جهالت ها به دست میاید تکنولوژی با فرایند تنپروری و با هدف تفویض فکر (هوش مصنوعی)به ماشین مسیر ایجاد تضعیف اراده ها و اندیشه ها را هموار کرده از این رو قرآن همواره دعوت به تعقل کرده چرا که جنین روزی را در انسان اینده میدیده چرا که پرستش شیطان جز با بی بند باری فکری ممکن نیست امروزه انسان مدرن در بند دست سازه هایست که محصول نظام فکری خود اوست به گونه ای که به اعتراف خود فرایند گسترش و پیشرفت آن از کنترلش خارج شده ، اراده به ظاهر قوی دنیای مدرن توان و اراده کنترل دست سازهایش را از دست داده، تکنولوژی که به خیال آرامش ولی برای نابودی آن ساخته شده و در آینده نه چندان دور تمام تمدنش را ویران میکند و اولین قربانیان آن خود آنها هستند که هر ماشین با سرعت بیشتر در مسیر پرتگاه(ضلالت) حرکت کند سرعت مرگش بیشتر میشود و چه میشود وقتی توان کنترل آن نیز از دست داده و این سرنوشت شوم انسان مدرن امروز در انتقام تاریخی شیطان از اوست
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
تحول در تربیت ـ6.mp3
11.12M
🎧ترسیم انواع میدان درگیری مادی و معنوی
🔹میدان درگیری مادی در جهت رشد جهالت و ضعف اراده ها با محوریت حذف اراده الهی شکل می گیرد بر خلاف نگاه دینی که به دنبال رشد ظرفیت آگاهی با شناخت استعدادها و توانمندی های فطریست
#تربیت_جهادی
#تربیت
#تحول
#فطرت
#جهاد
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🗒ضرورت معلم در تربیت دینی
🔺تربیت با زیاد شدن به قوای فعلی محقق میشود آنچه بدیهی است وسع فعلی او توان ایجاد خواستها یا پاسخ به نیازهایش را ندارد لذا نیازمند کمک بیرون از خود است کسی که در پی اظهار نیازمندی شخص به او کمک کرده و توان فعلی او را ارتقا دهد تا در این هدایت و تفضل بتواند توان لازم برای تحقق خواسته هایش را کسب کند
🔻اصولا تربیت یعنی اظهار نیاز به اراده ی برتر از خود برای زیاد شدن
از این رو در هر نظام تربیتی حضور یک شخص که از هر لحاظ بر فرد برتری داشته باشد ضروری است تا در ارتباط با او بتواند ظرفیتهای پنهان خود آزاد کند به این شخص ما معلم یا مربی میگویم و در نگاه دینی منبع اصلی و حقیقی برای رشد همه مخلوقات الله و طریق آن امام است
🔎لذا حذف معلم یا کمرنگ کردن آن صرفا برای تضعیف تربیت به معنای حقیقی طراحی شده این موضوع در مکاتب جدید تربیتی به شدت دنبال میشود به گونه ای که محور تربیت را شاگرد و حفظ تفاوتهای فردی میداند تا در اثر انقطاع نسل ها و یکسانی جایگاه معلم و شاگرد فرایند رشد آگاهی کمتر و کمتر شود و در نهایت جهالت توسعه یابد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰چگونه غیرت دینی را در متربیان خود ایجاد کنیم
🔸#غیرتدینی عامل محوری یا به عبارت دقیق تر موتور محرک برای حرکت رشد آفرین در جهت دین است
غیرت دینی محور انگیزشی برای رشد دینی است و غیرت دینی محصول حضور فعال متربی در میدان درگیری #حق و #باطل است
🔹زمانی که ساختار تربیتی ما بتواند به شکل حداقلی بستر ایجاد میدان درگیری را برای دانش آموزان خود فراهم کند طبیعتا غیرت دینی ظاهر میشود همین غیرت دینی است که انگیزه دیگر خواهی،دیگر اندیش را فراهم میکند اصولا بدون غیرت دینی قدرت درگیری ایجاد نمیشود
🔸عالی ترین مثال در تحقق غیرت دینی مردم حرکت عظیم امام با خلق میدان درگیری کفر و اسلام و شکل گیری #انقلاب است #دیگرخواهی و #دیگراندیشی مردم با ایجاد غیرت دینی، انقلاب بزرگ مردمی را با محوریت دین خواهی شکل داد همین الگو نیز باید در #نظامآموزش و چگونگی ایجاد غیرت دینی در دانش آموزان شکل گیرید تا بتوان قدرت درگیری را در قوای انگیزشی متربیان فراهم یا به عبارت درستر فعال کرد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰فرق #غیرتدینی با #تعصبدینی
▪️البته که غیرت دینی غیر از تعصب دینی است که در غیرت دینی اوج آگاهی و در تعصب #جهالت محض نهفته است غیرت محصول ایمان و منبع حرکت در نسبت به آرمانهاست و ایستادگی از دستبرد انهاست
▪️ایجاد و ظهور غیرت جز در میدان درگیری ممکن نیست آنزمان که متربی ما احساس #هویت کرد اجازه نمیدهد زندگی خود و جامعه اش زیر بیرق باطل باشد حتی در کوچکترین مسایل فردی و اجتماعی که غیرت دینی او اجازه نمیدهد با باطل کمترین در هم آمیختگی و شراکتی را داشته باشد غایت و مطلوب او خلوص در عبادت و تنزیه از هر گونه #شرک است
▪️لذا قدرت #خلاقیت و #ابتکار خود را صرف رها یابی از این وابستگی می کند و این تبلور غیرت دینی در فرایند توسعه #شرکزدایی برای #پرستش خالصانه الله در سطح فرد ،جامعه و تمدن است
و این(غیرت دینی) آن چیزی است که نظام تربیت ما برای رشد قوای انگیزشی متربیان برای نیل به اهداف الهی نیازمند آن است
#غیرت
#شرک
#اخلاص
#هویت
#خلاقیت
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰#سوال سالم محصول ناب میدان درگیری درست است
🔸ماحصل میدان درگیری در دانش آموزان، ایجاد سوال در جهت است لذا فهم و مواجه درست در نسبت با مسائل اصلی ترین موضوع در هر #نظامآموزشی است
🔹در رویکرد دینی میدان درگیری #حق و #باطل سوالات دینی ایجاد میکند که فهم سوال سالم می تواند جواب متناسب را که در نزد امام است ایجاد کند به این معنا غایت میدان درگیری دینی و نحوه مواجه درست با سوالات دینی باید منتهی به #قرب الله و #تسلیم به امام شود که تنها پاسخ در سوال دینی نزد امام است
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰چکار کنم؟؟؟
▪️چکار کنم؟اولین سوالی است که افراد در میدان درگیری و در مواجه با موانع ایجاد میشود لذا درک درست سوال یعنی فهم مساله اصلی از مهمترین اقدامات در بهره مندی از موانع است
▪️پس از فهم درست #مساله روش مواجه درست و در نهایت اقدام و عمل است به دیگر بیان پیدا کردن راه حل و راهکار و سپس توانمندی اجرا
▪️در میدان درگیری دینی بخاطر اتصال به علم مهیمن الهی میتوان میدان درگیری را در نمای درستر و برتر مشاهده کرد، در شناخت جهت مند #میداندرگیری می توان سوال درست را درک کرد سپس فهم راه حل و راهکار با تمسک به دین را به دست آورد به دیگر بیان فهم #تکلیف و احکام اجرایی متناسب را به کمک دین دست اورد و لوازم متناسب با میدان درگیری را فراهم کرد
▪️در روایات شناخت سوال حقیقی و ایجاد #منطقحرکت درست با تکیه و تاکید بر سوال میتواند پاسخ دینی را به دست آورد که بزرگترین پاسخ رسیدن و تسلیم شدن به امام است که هر مشکل برای حضور در میدان درگیری و هر میدان درگیری برای ایجاد #سوالهدفمند طراحی شده به تناسب جهت میدان درگیری سوالاتی ایجاد میشود که گونه ای از آن بر #گمراهی بیشتر و دیگری برای #رشد و #هدایت.
🔍هر سوال سالم برای رسیدن به امام و تسلیم شدن بر امام است
#سوال
#مساله
#تکلیف
#منطق
#رشد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
💢سه ضرورت فوری نظام تربیت دینی
۱)شکل گیری یا به عبارت دقیق تر تربیت #کارگروهی با توجه به پیچیدگی های #جنگترکیبی حق و باطل
۲)ایجاد روش ها،قواعد و #فنوندرگیری با ظرفیت گروه در میدان تقابل تاریخی #حق و #باطل
۳) جهت درگیری گروه با وسعت جهانی و عمق #نگاهتمدنی با تمسک به آرمانهای بلند انقلاب در #میداندرگیری تاریخی حق و باطل
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔘مقام معظم رهبری (دامه طله)
🔸چرا فرهنگ #کارجمعی در جامعهی ما ضعیف است؟ این یک آسیب است. با اینکه کار جمعی را غربیها به اسم خودشان ثبت کردهاند، اما اسلام خیلی قبل از اینها گفته است: «تعاونوا علی البرّ و التّقوی»، یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنی حتّی اعتصام به حبلاللّه هم باید دستهجمعی باشد؛ «و لا تفرّقوا».
بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی 1391/07/23
🔹نکتهی دیگر، کار جمعی، #تعاون و #همکاری با یکدیگر و #همتبلند است. کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با #همتِبلند نگاه کنند. مسائل گوناگونی وجود دارد که اینها را باید در #سطحدنیا دید، در سطحجهانی باید مشاهده کرد، نه در #سطحمنطقهای، چه برسد به این که انسان بخواهد آنها را در #سطحکشوری یا در سطح ولایتی و استانی ببیند.
بیانات در دیدار معلمان و اساتید دانشگاههای خراسان شمالی 1391/07/20
اولین مأموریت مدرسه.MP3
20.89M
🎧 سخنرانی در دانشگاه فرهنگیان همدان (مرداد ۱۴۰۲)
(کیفیت صوت: متأسفانه پایین)
💥 آموزش رسمی مدرن، یکی از ارکان این تمدن است که انسانِ متناسب با توسعۀ مدرن تربیت میکند.
💥 انقلاب اسلامی میخواهد رؤیای انسان را از «مدرنیته»، به «عصر طهور» تغییر دهد.
💥 بهجای گزارههای جداجدا، باید یک رؤیای جذاب و دلکش و شورانگیز به نسل جوان ارائه کنیم.
💥 نظام آموزش و پرورش باید تغییر موضع بدهد. اولین و اصلیترین مأموریت آموزشوپرورش، جلوگیری از تحقیرشدگی دانشآموزان در برابر مظاهر مدرنیته است.
💥 «استاد و معلّمِ تحقیرشده»، «دانشجو و دانشآموزِ تحقیرشده» تربیت میکند.
☑️ @mirbaqeri_ir
💢سبک زندگی مجاهدانه
🔹#تربیتجهادی یعنی سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی... باید همه شئون و ابعاد زندگی فرد، میدان درگیری برای #رشد و قرب الی الله باشد. از خانه ، مدرسه ، محله، بازار، محل کار و ... همگی میدان درگیری رشد الی الله است . یعنی #هویت فرد باید در میدان درگیری تمدنی رشد یابد . جهت بهره وری از مسائل و مشکلات زندگی باید در راستایی شکل گیری #تمدناسلامی باشد.به این معنا انگیزه ها و اندیشه های مجاهدات برای شکل گیری جامعه جهت قدرت افزایی در میدان درگیری جهانی صورت گیرد که طریق شکل گیری تمدن جز با قدرت درگیری جوامع برای ایجاد #گفتمانبرتر به دست نمی آید
🔸از این رو هر کار ولوکوچک چون در نیت بلند تمدنی ضرب میشود اثار بزرگ خلق میکند اینگونه این پازل تمدنی شکل خواهد گرفت لدا هر موضوع و مساله ی در هر سطحی از زندگی شخص میتواند میدان درگیری او برای کامل کردن پازل تمدنی اسلام باشد که #تمدناسلامی محصول حضور همگانی مردم در همه سطوح و شئون برای خدا است
🔹جگونگی شکل گیری تمدن اسلامی نیز ممکن نخواهد بود مگر با عبور سالم #مردم از میدان درگیری #حق و #باطل .مقیاس درگیری نیز در سطح جامعه است و اینها همه یعنی ضرورت تربیت جهادی در نظام آموزش و پروش و عالی کشور برای شکل گیری #جامعهمجاهد و #منتظر جهت تحقق #تمدنبرتر و نوین اسلامی
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰گرفتاریهای انسان مدرن امروز
یک گروه بین المللی از محققان در مورد خطرات احتمالی به وجود آوردن یک نرم افزار کاملاً قدرتمند و مستقل هشدار دادهاند. #دانشمندان با استفاده از یک سری محاسبات نظری، امکان تحت کنترل گرفتن #هوشمصنوعی را بررسی کردهاند. بر اساس مطالعه منتشر شده توسط پورتال تحقیقات هوش مصنوعی، #محققان به این نتیجه رسیدهاند که کنترل این سیستمهای #هوشمند غیرممکن خواهد بود.Manuel Cebrianیکی از نویسندگان این مقاله خطاب به موسسه توسعه انسانی Max Planck گفته است: “اینکه یک #ماشین #فوقالعاده #هوشمند جهان را #کنترل کند به نظر شبیه داستانهای #علمیتخیلی است. اما در حال حاضر ماشینهایی وجود دارند که برخی از کارهای مهم را به طور #مستقل انجام میدهند، بدون اینکه برنامه نویسان کاملاً بفهمند که ماشین چگونه توانسته است آن کار را یاد بگیرد. در چنین حالتی ممکن است وضعیتی غیرقابل کنترل و حتی #خطرناک برای #بشریت پیش بیاید.
🔺 #انسان_مدرن در سرمستی های زندگی پوچ خود هرگز تصور نمی کرد این مقدار گرفتار دست ساخته های خود شود
بیشترین #شکایت انسان مدرن امروز از کیست؟
بیشترین #فرار انسان مدرن از چیست؟
او از چه چیزی فرار میکند؟ از آنچه با تمام انگیزه و علم خود به دست آورده در آروزی آن شب و روز نشناخته تا دنیای مدرن امروز را تجربه کند اما ...
🔺با جمله ی ساده تمام خلاصه دنیای #تکنولوژی زده امروز را نقل میکنیم
ایا امروز بدون تکنولوژی میشود زندگی کرد؟ او مجبور چه کسی یا چه چیزی شده؟ آیا او مجبور خودش شده!؟
جواب ساده است حتی از عابدترینهای ان نیز بپرسی میگوید بدون تکنولوژی زندگی کردن سخت و الان با #دولت_مدرن و هوشمند غیر ممکن و غیر ممکن تر نیز میشود و با ایده #اینترنت_اشیاء انسان شی در عرض دیگر اشیاء با کنترل هوش مصنوعی خواهد بود کنترلی خارج از اراده من و تو و دردست ماشین و فرمان این ماشین دست کیست؟
🔻انسان مدرن امروز گرفتار خودش شده او گرفتار چیزی شده که نمی تواند از آن رها شود همه زندگیش را فراگرفته
و این سرنوشت زندگی بی خداست و و آنکس را که خدا #نصرت نکند یاری کننده دیگری نیست إنْ ینْصُرْکمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکمْ وَ إِنْ یخْذُلْکمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُکمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر #خدا شما را یاری کند، پس هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد؛ و اگر شما را یاری نکند، پس کیست، آن که بعد از او، شما را یاری کند؟! و #مؤمنان، پس باید تنها بر خدا #توکل کنند
🔺این سرنوشت کسانی است که به خود واگذار شده اند انسان مدرن امروز ما #دربند خود است فقط برای اینکه #بنده خدا نباشد، او #گرفتار خودش شده، از چیزی میخواهد فرار کند که خود ساخته ،خود خواسته و به کجا فرار کند و به جه کسی پناه ببرد و از چه کسی یاری بخواهد که تنها یاور و یاری کننده خداوند است و تمام دست و پازدن های امروز او مرگ او را نزدیکتر میکند او در باتلاق خوساخته اش غرق شده ،#سرعت #توسعه #تکنولوژی سرعت #مرگ اوست ...وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون»؛ (و همچون كسانى نباشيد كه #خدا را #فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «#خودفراموشى» گرفتار كرد، آنها #فاسقان اند).
#توسعه
#پیشرفت
#ماشین
#تکنولوژی
#مدرن
#تمدن
#هوش_مصنوعی
#انسان
@rezaeyan_mokhtar
❓انسانی که به خود واگذار شده...
▪️الْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ، وَ كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَلَّا يَعْرِفَ قَدْرَهُ؛ وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، سَائِراً بِغَيْرِ دَلِيلٍ؛ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ الدُّنْيَا عَمِلَ وَ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ الْآخِرَةِ كَسِلَ، كَأَنَّ مَا عَمِلَ لَهُ وَاجِبٌ عَلَيْهِ وَ كَأَنَّ مَا وَنَى فِيهِ سَاقِطٌ عَنْهُ
▫️دانا كسى است كه قدر خود را بشناسد، و در نادانى انسان اين بس كه ارزش خويش نداند. دشمن روى ترين افراد نزد خدا كسى است كه خدا او را به حال خود واگذاشته تا از راه راست منحرف گردد، و بدون راهنما برود، اگر به محصولات دنيا دعوت شود تا مرز جان تلاش كند اما چون به آخرت و نعمتهاى گوناگونش دعوت شود، سستى ورزد، گويا آنچه براى آن كار مى كند بر او واجب و آنچه نسبت به آن كوتاهى و تنبلى مى كند، از او نخواسته اند
خطبه ۱۰۳ نهج البلاغه
🔘مراسم تحلیف پادشاهی کودک
🖊چرا #کودکی در هفت سال اول روایات ما به عنوان دوران#پادشاهی تعبیر شده؟
🔺مهمترین متغیر در #هدف گزاری و #ارزیابی از #تربیت، ایجاد و رشد قدرت #اراده و #اختیار #متربی است و از مهمترین مراحل رشد اراده ، قدرت "انتخابگری" متربی است. آنچه در دوران کودکی به عنوان دوران پادشاهی اتفاق می افتد #آزادی اراده و قدرت انتخابگری کودک در همه امیال و افعال اوست.
🔻 این آزادی در عمل باعث میشود تا "زیربنای" تربیت و #رشد کودک یعنی ایجاد و توسعه "اراده ورزی" به درستی صورت گیرد. از این رو در روایات به رعایت "کرامات کودک" به معنای "حق انتخاب گری" در او تاکید شده ، این تاکید با بیان دوران پادشاهی عملا در صدد "پی ریزی تجربه ی اراده ورزی جهتمند" در کودک است ...
🔻 قدرت "اعتماد به نفس" با "آزادی" کودک "شکل" و در مراحل دیگر رشد، "کامل" میشود نقطه مقابل آن، تصمیم گیری #والدین بجای کودک و محدودیت های نابجا و بیش از حد بخاطر #ناآگاهی و یا تنبلی ها والدین است
🔺از این رو دوران کودکی اول از حساس ترین مراحل رشد کودک است چرا که "رشد قدرت اراده" در گرو میدان دادن وسیع به #اختیار کودک است. لذا باید دوران پادشاهی کودک در این دوران کاملا به "رسمیت" شناخته شود تا مراحل شکل گیری به معنای "بستر سازی" اراده ورزی در کودک به درستی ایجاد شود. او باید طعم اراده آزاد را در اولین و حساس ترین مرحله رشد خود #تجربه کند تا در مراحل دیگر بتوان به آن #جهت_خاص و سپس آن را #مستقر و #متکامل کند.
🔻بعد "حریت بخشی"در دوران کودکی اول در مراحل بعدی یعنی هفت سال دوم ، "تادیب" نیاز است تا به اراده آزاد #نوجوان "جهت" داده شود به دیگر معنا جهت گیری دینی با تادیب یا به عبارت درستر ادب، سمت و سوی الهی بگیرد در مرحله سوم یعنی هفت سال سوم با قدر #عقلانیت مراحل نگهداری و #تکامل اراده، با وزارت بخشی او کامل شود.
▪️امیرالمومنین(ع) میفرمایند: "«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً.» کودک در هفت سال نخست زندگی #آزاد گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن #ادب آموخته میشود و در هفت سال سوم به #خدمت گرفته میشود.
✍️مختار رضائیان
#کودک
#تربیت
#آزادی
#اراده
#انتخاب
#اختیار
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔘تحقق #رشد در هر نظام تربیتی نیازمند سه متغیر اصلی استعداد، ظرفیت ،و قابلیت است ، این سه متغیر #بعد هم هستند لذا همه عوامل باید به شکل #هماهنگ و #متعادل در جهت رشد حضور #فعال و #متناسب داشته باشندبه این معنا رشد بدون یک از عوامل محقق نمی شود
🔻#استعداد #متغیر_درونی و مربوط به #خود_سازی #متربی است ، اراده شخص در این حوزه با به کارگیری استعداد های خاص جهت گیری رشد خود را مشخص میکند ، تفاوت های فردی محصول استعدادهای ها گوناگون در جامعه است.
🔺#ظرفیت #فرصت هایست که #محیط برای او فراهم میکند ، ظرفیت #متغیر_بیرونی ست که از اراده #متربی خارج است این عامل در ادبیات دینی به #توفیق تعبیر شده در نظام تربیتی #مربی #نائب الهی در ظرفیت سازی رشد با #بستر_سازی مناسب است . در این نگاه استعداد بدون فرصت های بیرونی رشد قابلیت تحقق ندارد. لذا بسترهای مناسب رشد با کمک مربی شرط یا به عبارت درستر بعد دیگر تحقق رشد در متربی است
🔻#قابلیت از نسبت #هماهنگ استعداد(درون) و ظرفیت(بیرون) به دست می اید، قابلیت های نو در اهداف با #توازن استعداد و ظرفیت (فرصت) ها ممکن میشود. به این معنا قابلیت قدرت #بهرهمندی از استعدادهای درونی و فرصت های بیرونی به شکل هماهنگ و #متعادل است، در ایجاد قابلیت است که قدرت #فاعلیت فاعل برای رشد به دست می اید
#تربیت
#استعداد
#ظرفیت
#فرصت
#قابلیت
#فاعلیت
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
May 11
💢ساختار یادگیری
🔰#یادگیری تغییر جهت مند برای رسیدن یا #ایجاد اهداف است بدیهی است یادگیری فعل مشترک #مربی و #متربی با #محیط است ،یادگیری #ترکیب_جهتدار #یادآوری ،#فراگیری. و #یادسپاری
🔹یادآوری سرمایه درونی متربی است که #مربی با #تذکر بجا آن را #احیا میکند عملکرد یادآوری #جهت_بخشی به یادگیری است اینکه او چیست جه بوده و چه میخواهد باشد، انگیزها با یادآوری زنده میشود حقیقت هویت من در یاداوریهاست
🔸فراگیری محصول فعالیت #عقلی متربی است.فراگیری #آموزش چگونگی رسیدن به مقاصد یا #تعلیم معادلات نیل به اهداف است
فراگیری منطق یاداوریهاست
🔸یادسپاری #بکارگیری فراگیری هاست، #تمرین و #تکرار ،#تلاش و #فعالیت عملی برای ایجاد #تغییر_پایدار ضرورت یادگیریست ،یادگیری با یادسپاری #مستقر میشود
یادسپاری ،بکارگیری #تعامل متربی با #محیط به کمک مربی برای ایجاد تغییر پایدار است
🔻یاداوری،فراگیری و یادسپاری ابعاد #تغییر_پایدار یا همان یادگیری در #متربی است چنانچه یادآوری قوای #انگیزشی مخاطب ، فراگیری قوای #عقلی و یادسپاری(بکارگیری) قوای #عملی #متربی را به شکل هماهنگ فعال میکند تغییر پایدار به عنوان مطلوب #تربیت #محصول حضور #ابعاد یاداوری،فراگیری و بکارگیری ست
🔺در خلاصه بیان یادگیری محصول یادآوری گذشته حال و آینده متربی به کمک قدرت مهیمن مربی بر روابط درونی و بیرونی او است تا بتواند استعدادهای خود را در جهت درست هدایت کند از دیگر سو متربی نیز باید پذیرای #تذکرها و #موعظه های مربی باشد به این معنا #خود_سازی همان توان #پذیرش و فراگیری است و در پایان با بکارگیری عملی آموزش ها در جهت مشخص یادگیری یا همان تغییر لازم به دست می آید
🔍به این معنا یادگیری نه یادآوری #ایدالیستی نه فراگیری عقلی #رئالیستی یا #راسیونالیسمی است نه بکارگیری #پوزیتویستی و #ناتورالیسمی است بلکه ترکیب هماهنگ و جهت مند هر سه متغیر با هم است
#یادگیری
#یادآوری
#فراگیری
#بکارگیری
#تربیت
#آموزش
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar