eitaa logo
فرزند انقلاب | رسانه
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
365 ویدیو
38 فایل
[ فرزند انقلاب ۱۴۰۲ ] • «زمینه فعالیت شیخ رضا واوسری تبیین و استخراج بیانات رهبری» • این کانال به مشکلاتی خورده هست و فعالیت اصلی را درکانال جدیدرسانه فرزند انقلاب 👇 https://eitaa.com/frzande_engelab_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فرزند انقلاب | رسانه
#دلم‌براتون‌تنگ‌میشه‌ ۱۴۰۲تیرماه #پایان‌نامه‌سفرنامه‌اول #ماه_محرم #عکس‌پایانی #رضا_واوسری #نویسن
یکی از درس های که یاد گرفتم از مردم زابل ،حرف آیت الله بهجت فرمودند که اگر نمازتان را محافظت نڪنید حتی میلیاردها قطره اشڪ هم برای اباعبدالله بریزید، در آخرت شما را نجات نمی‌دهد..! واقعا من اینجا متوجه این داستان شدم ،مردم با صفا زابل دلم براتون تنگ میشه 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
فرزند انقلاب | رسانه
#دلم‌براتون‌تنگ‌میشه‌ ۱۴۰۲تیرماه #پایان‌نامه‌سفرنامه‌اول #ماه_محرم #عکس‌پایانی #رضا_واوسری #نویسن
✅من یک نکته درباره سفرنامه زابل بگم 🔴 در جنگ نرم هم مانند جنگ سخت، باید هزینه بدهیم 🔹در ، وقتی دشمن به ما حمله می کند، محکم و قاطع جلوی او می ایستیم. هر هزینه جانی، مالی و آبرویی باشد، می پذیریم و می دهیم. زیرا نگه داشتن این آب و خاک برایمان اولویت دارد و هیچ بهانه و هزینه ای نمی تواند موجب شود که ما کشورمان را دو دستی تقدیم دشمن کنیم. 🔹در عرصه ، دشمن به دنبال خاک ما نیست، بلکه به های این آب و خاک و به آن حمله می کند و می خواهد آنها را از ما بگیرد تا از درون نابود شویم. 🔹امروز هم در یک جنگ نرم تمام عیار قرار گرفته ایم که دشمن به ، و جامعه حمله کرده است. ◀️ متأسفانه برخی از مسئولین متوجه این قضیه نیستند که 🔻در این جنگ هم ما باید آماده پرداختن هر ای باشیم. 🔻در این جنگ هم وجود دارد. 🔻 در این جنگ هم هیاهو وجود دارد. 🔻 در این جنگ هم عده ای در داخل سنگ اندازی می کنند. 👈 هر چقدر با تمسک به توجیهات سطحی، عقب نشینی کنیم، بدانیم که دشمن و امتداد داخلی آن، نه تنها عقب نشینی نمی کنند، بلکه حملات خود را بیشتر می کنند! ⏪ هر مسئولی که با بهانه هایی نظیر "مصلحت نیست"، "جامعه نباید دو قطبی شود" ، "امکان دارد شورش و اعتراض به وجود آید" و ... از رویارویی با دشمن و امتداد داخلی آن سر باز زند، در حقیقت، هم صورت مسأله را کرده و هم راه را برای پیروزی دشمن در جنگی که هدف آن، از بین بردن دستاوردهای انقلاب است باز می کند! 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم امروز میخوام درباره صحبت کنم واقعا باید قلم برای جوانان و نو جوان کار کنه ، این موضوع خیلی غریبه در بین جامعه های غربی حتی اسلامی
فرزند انقلاب | رسانه
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم امروز میخوام درباره #ارزش_انسان صحبت کنم واقعا باید قلم برای جوانان و نو جوان
بشر یک موجود تمام‌نشدنى است، احصا نشدنى است. ⏺ نکته مورد نظر بشریت از آنچه که حرکتهای مادی در اروپا به وجود آوردند رهائی از معنویت، رهائی از قیود الهی سودی نبرد رو باید دقیق بررسی کرد ⏺اینکه در سوره‌ی مبارکه‌ی حمد، هر روز بارها تکرار میکنیم «اهدنا الصّراط المستقیم»، نشان‌دهنده‌ی این است که صراط مستقیمی که در پیش گرفته‌ایم فرض این است که مثلاً شناختیم و در پیش گرفتیم هر لحظه به دوراهی‌هائی میرسد. یعنی اینجور نیست که یک تونلی باشد که وقتی انسان داخل آن رفت، دیگر همین طور تا آخر تضمین شده باشد - مثل خط آهن - نه، دوراهی‌های متعددی، سه‌راهی‌های متعددی سر راه وجود دارد که باید دید، شناخت، فهمید و قدم در راه درست گذاشت. این «اهدنا» که هر روز تکرار میکنیم، یعنی امروز هم «اهدنا»، فردا هم «اهدنا»، پس‌فردا هم «اهدنا»؛ دراین قضیه هم «اهدنا»، در آن قضیه هم «اهدنا». ⏺کار را هم خیلی نمیخواهیم نشدنی و سخت بگیریم؛ نه. خدای متعال بیّنات را در مقابل همه قرار داده؛ «ذلک ان لم یکن ربّک مهلک القری بظلم و اهلها غافلون» اینجور نیست که اگر ما وسیله‌ی هدایت در اختیار نداشته باشیم و احیاناً حرکتمان درست نبود، خدای متعال ما را مؤاخذه کند یا عذاب کند یا چه کند؛ نه، وسیله‌ی هدایت را هم خدای متعال در اختیار میگذارد. البته مواردی هم هست که از این قاعده‌ی کلی استثناء است، لیکن عادتاً اینجور است؛ هدایت الهی هست. ⏺بشریت در طول این چند هزار سال عمر خود، دارد از این کوره‌راه‌ها حرکت میکند تا به بزرگراه برسد. وقتی به بزرگراه رسید که آن، دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه است آنجا حرکت اصلی انسان آغاز خواهد ⏺مسئله‌ی غزه مسئله‌ی یک تکه سرزمین نیست؛ مسئله‌ی فلسطین فقط مسئله‌ی جغرافیا نیست؛ مسئله‌ی بشریت و انسانیت است ⏺حضور یکپارچه‌ ی مردم، رقابت جدی، فعالیت و تلاش حقیقی مردمی، در کنار معیارهای اسلامی و معیارهای الهی، این ترکیب شگفت‌ آور همان چیزی است که بشریت محتاج و تشنه‌ ی آن است 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
فرزند انقلاب | رسانه
بشر یک موجود تمام‌نشدنى است، احصا نشدنى است. ⏺ نکته مورد نظر بشریت از آنچه که حرکتهای مادی در اروپا
⏺در اسلام ضدیت دین با علم و ضدیت دین با عقل، اصلاً معنا ندارد. در اسلام یکی از منابع حجت برای یافتن اصول و فروع دینی، عقل است؛ اصول اعتقادات را با عقل بایستی به‌دست آورد؛ در احکام فرعی هم عقل یکی از حجتهاست. اگر شما به کتب احادیث ما نگاه کنید - مثل کتاب «کافی» که هزار سال پیش نوشته شده - اولین فصل آن، «کتاب العقل والجهل»، است که اصلاً فصلی است در باب عقل و ارزش و اهمیت آن و اهمیت دانایی و خردمندی. اسلام همچنین نسبت به علم، مهمترین حرکت و مهمترین تحریک و تحریص را داشته است. تمدن اسلامی به برکت حرکت علمی که از روز اول در اسلام شروع شد، به‌وجود آمد. هنوز دو قرن به‌طور کامل از طلوع اسلام نگذشته بود که حرکت علمی جهش‌وار اسلامی به‌وجود آمد؛ آن هم در آن محیط. اگر شما بخواهید آن حرکت علمی را با امروز مقایسه کنید، باید قطب‌های علمی امروز دنیا را در نظر بگیرید، بعد فرض کنید که کشوری در نقطه‌ی دوردستی از دنیا قرار دارد که دور از هر گونه مدنیتی است؛ این کشور وارد میدان تمدن می‌شود و به فاصله‌ی مثلاً صد یا صدوپنجاه سال، از لحاظ علمی بر همه‌ی آن تمدنها فائق می‌آید؛ این یک حرکت معجزآساست؛ اصلاً قابل تصور نیست. این نبود مگر این‌که اسلام به علم، فراگیری آن و تعلیم دادن علم و زندگی عالمانه، تحریص داشت. اصلاً ببینید در احادیثی که در زبانهاست و گاهی مورد تعمق قرار نمی‌گیرد، چقدر بعضی از نکات مهم هست: «النّاس ثلاثة: عالم و متعلم علی سبیل نجاة و همج رعاع»(۱) ؛ اصولاً ما سه دسته انسان داریم: انسانهایی دانشمندند؛ انسانهایی در طریق دانستن هستند؛ بقیه، همج رعاع هستند. همج رعاع یعنی انسانهای سرگردان، بی‌ارزش و بی‌وزن. می‌بینید که اسلام اصلاً نسبت به علم، در درجه‌ی اول، ارزش را روی علم می‌برد؛ چه داشتن علم و آموختن آن به دیگران و چه فراگیری علم. محیط اسلامی، چنین محیطی است. ⏺انسان ها بر اثر غفلت از خدای متعال - که روح هستی و حقیقت هستی است - از خودشان، دلشان و از حقیقتشان غافل می‌شوند. 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
فرزند انقلاب | رسانه
✅من یک نکته درباره سفرنامه زابل بگم 🔴 در جنگ نرم هم مانند جنگ سخت، باید هزینه بدهیم 🔹در #جنگ_سخت،
🔴 دین روبیکایی ❗️ 🔰بعد از آنکه مدت هاست شاهد بمباران محتوای و در کثافتخانه روبیکا هستیم - و متأسفانه مسئولین ما همچنان مشغول تماشای انتشار این محتوای فاسد در جمهوری اسلامی هستند - ، در ایام محرم نیز این سکوی پلشت، برنامه ای را به صورت اختصاصی در زمینه محرم تولید و منتشر کرده که پر از حاشیه و اشکال است. ⚠️ در هر صورت، ما با پدیده ای به نام دین روبیکایی روبرو شده ایم که در آن ضمن اجازه دادن به تولید و نشر محتوای ، و نابود کننده اخلاق و ارزش های جامعه، حتی از امام حسین (ع) و محرم هم نمی گذرند و به نام برنامه محرم، انواع و اقسام مطالب بی پایه و اساس را تحویل مردم می دهند. 👈 روبیکا در حال نابود کردن دین و دنیای مردم است. مسئولین کجا هستند⁉️ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
فرزند انقلاب | رسانه
حضرت امام خمینی در موضوع گریه کردن بر سید الشهداء همچنین عنوان می‌کنند: 💠«شما خیال نکنید که این گریه است، خیر گریه نیست. یک مسئله سیاسی، روانی، اجتماعی است. اگر قضیه گریه است، تباکی‌اش چیست؟ تباکی می‌خواهد؟ تباکی هم یک چیزی است. اصلاً حضرت سیدالشهداء چه احتیاجی به گریه دارد؟ ائمه این قدر اصرار کردند به اینکه مجمع داشته باشید، گریه بکنید، ندبه بکنید. برای اینکه این حفظ می‌کند کیان مذهب ما را. این دستجاتی که در ایام عاشورا راه می‌افتند خیال نکنند که ما این را تبدیل کنیم به راهپیمایی. این راهپیمایی است خودش. اما راهپیمایی با یک محتوای سیاسی».‏[۳]‎ 💠در نظر امام خمینی، عزاداری بر سیدالشهداء فی نفسه امری سیاسی است و ایشان با این رویکرد عنوان می‌کنند: «همان سینه‌زنی، نوحه‌خوانی، همان‌ها رمز پیروزی ماست. در سرتاسر کشور مجلس روضه باشد. همه روضه بخوانند. همه گریه کنند. از این هماهنگ‌تر چی؟ شما در کجا سراغ دارید که مملکتی این طور هماهنگ بشود؟ کی این‌ها را هماهنگ کرده؟ این‌ها را سیدالشهداء هماهنگ کرده است. در تمام کشورهای اسلامی، ملت‌های اسلامی در روز عاشورا و تاسوعا این دستجات با آن عظمت، البته جهات غیر شرعی‌اش باید حساب بشود، باید جهات شرعی محفوظ بماند، این دستجات با آن عظمت، با آن محتوا همه جا راه می‌افتند. کی می‌تواند چنین اجتماعاتی درست کند؟»‏[۴]‎ 3: صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۹۸ 4: صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۹۹ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
حرم امام رضا علیه السلام دعا گوی همه مخاطبین عزیز هستم و اقا مهدی رسولی حرف قشنگی زد: بچـه‌بـودیـم‌یـه‌زمانـۍمـادرمون ‌دستـمونومیـگـرفت‌میبــرد مزارشهدا، سنـشون‌نگاه‌مـیکردیم میگفتیم‌این‌شـهیدانقدرازمـن‌بـزرگتره حالامـیریم‌مـیبینیم‌شهیداچقدر ازماکــوچیــك‌ترن... بـیاین‌قـبول‌کنیــم‌جامـوندیم...):💔 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
آقا می فرماید این دهه هشتادی ها انقلاب رو ؛ این مملکت رو ؛ به اوج می رسونن .. یعنی اوج نشین ها اومدن ! پس دشمن باید اینا رو دره نشین کنه کار ِ دشمن تموم کن ها اومدن ؛ دشمن باشید کار شون رو تموم کنه .. وسط نداریم بچه ها ! 👌🏼 حاج حسین یکتا 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
⭕️مطالب زیر در مورد 👇
قرآن کریم با این عظمت، افکار الحادیها و مادّیها را در خودش نقل می‌کند؛ دشنام آنها را به پیامبر نقل می‌کند؛ «قالوا ساحر او مجنون»؛(۱) ولی حالا کسی جرأت نمی‌کند بگوید که فلان کس به فلانی - که رئیس این تشکیلات است - چنین اهانتی کرده است! اما قرآن با صراحت این را نقل می‌کند؛ چون به خودش معتقد و متکی است؛ «لاریب فیه»؛(۲) در آن هیچ شکی نیست. همه‌ی ما باید «لاریب فیه» باشیم؛ عقاید ما باید «لاریب فیه» و قرص و محکم و استوار باشد و آن را با زبان مناسب بیان کنیم؛ آن وقت خواهیم دید که «سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار». دیگر غصه نخورید؛ معجزه را به میدان بیاورید؛ سحر به خودی خود جمع خواهد شد و آن عِصیّ و حبالشان را خواهد خورد و برد. مهم این است که ما این ید بیضا را از جَیبمان بیرون بیاوریم و نشان بدهیم؛ مهم این است که ما این عصای موسوی را بیندازیم؛(۳) این همان ابتکار را لازم دارد.می‌خواهم این را عرض بکنم که تبلیغ - رساندن - مقدماتی دارد؛ باید محتوا را آماده کرد؛ ابزار را هم به تناسب انتخاب کرد و پشت سر این محتوا و ابزار، همت و شوق و اراده‌ی قوی‌یی هم قرار داد و با سعه‌ی صدر جلو رفت. ⭕️:۱۳۷۰/۱۲/۰۵ ⭕️👇 ۱ ) سوره مبارکه الذاريات آیه ۳۹ ۲ ) سوره مبارکه البقرة آیه ۲ ۳ ) سوره مبارکه طه آیه ۱۹ ۳ ) سوره مبارکه طه آیه ۲۰ ۳ ) سوره مبارکه طه آیه ۲۱ ۳ ) سوره مبارکه طه آیه ۲۲ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
فرزند انقلاب | رسانه
#تبلیغ قرآن کریم با این عظمت، افکار الحادیها و مادّیها را در خودش نقل می‌کند؛ دشنام آنها را به پیامب
به شما برادران عزیز هم - بعد از خسته نباشید - عرض میکنم که حضور در دانشگاهها خیلی مهمّ است؛ چون ما روحانیون در پی این هستیم که مخاطبی پیدا کنیم و آنچه را که از رسالت الهی بر دوشمان است، به آن مخاطب برسانیم. اگر این نباشد که روحانیت معنایی ندارد؛ بالاخره این فکر «العلماء ورثة الانبیاء»(۱)، یک فکر رایج و قطعی در همه‌ی مفاهیم دینی است. تحریض به علم، بخش عمده‌اش برای این است که انسان، آن علم را به مخاطبینی برساند که به آن احتیاج دارند. بدیهی است که در معارف اسلامی، آن‌جایی که روی علم تکیه شده است، مراد علم توحید و معرفت دینی است که تبلیغ آن و عمل به آن، این همه اهمیت و کسب آن، این همه شرافت دارد. پس، اصل قضیه این است که این رسالت و این پیامبری را - در این سطح نازلی که ما برعهده داریم - تحقّق بخشیم؛ به این‌که به مخاطبین خودمان برسانیم. امّتها مختلفند، مخاطبین و شنوندگان پیام و رسالت پیغمبران مختلفند. بهترینشان کسانی هستند که جوان باشند تا این تبلیغ شما برای مدّت سی سال، چهل سال، پنجاه سال در زندگیشان اثر کند. این‌گونه است دیگر. بالاخره امر دایر است بین این‌که به کسی یاد بدهیم که پنجاه سال میخواهد از آن استفاده کند، یا کسی که مدّت کوتاهی میخواهد استفاده نماید. ⭕️: ۱۳۷۶/۰۷/۱۶ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
فرزند انقلاب | رسانه
#مشهد #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #نویسنده_انقلاب #مبلغ_انقلاب #طلبه_انقلاب 💻📱https://eitaa.com/reza
اگرچه در زندگى مبارک ائمّه (علیهم‌السّلام) در طول ۲۵۰ سال دوران امامت، نقاط برجسته و ممتاز زیاد است که هرکدام از اینها درخور آن است که مورد تحلیل و توجّه و تفسیر و بازیابى قرار بگیرد، ولى دوران امام هشتم (سلام‌اللَّه‌علیه) یکى از برترین دورانها در این زمینه است. شروع امامت امام هشتم (سلام‌اللَّه‌علیه) در دوران سلطه‌ى قاهرانه‌ى هارون‌الرّشید بود، بعد از شهادت مظلومانه‌ى موسى‌بن‌جعفر در زندان، و فشار عجیبى بر هر کسى که اندکى از خواسته‌هاى دستگاه حکومت سرپیچى میکرد برقرار بود. در یک چنین موقعیّتى امام هشتم (سلام‌اللَّه‌علیه) به امامت رسیدند. در روایت دارد که کسى از اصحاب گفت که این جوان، این فرزند موسى‌بن‌جعفر این مسئولیّت را به‌عهده گرفته است درحالى‌که «وَ سَیفُ هارونَ یُقَطِّرُ الدَّم»؛ (۱) خون از شمشیر هارون میچکد، در یک‌چنین وضعیّتى. این بزرگوار توانستند در همان شرایط دشوار، خطّ روشن سیره‌ى نبوى و معارف قرآنى و اسلامى را بین جامعه‌ى مسلمین توسعه بدهند و دلها را به مکتب اهل‌بیت و به خاندان پیغمبر نزدیک کنند. تا نوبت میرسد به مأمون و ماجراى اصرار و فشار فراوان براى کشاندن آن بزرگوار از مدینه به مروْ، به خراسان - آن‌روز مروْ پایتخت حکومت عبّاسى بود؛ یعنى مرکز حکومت را از بغداد منتقل کرده بودند به مروْ، که البتّه بعداً دوباره برگشت به بغداد - که مرکز سیاست عبّاسى بود. تفصیل خواسته‌هاى مأمون و دستگاه خلافت از اینکه انگیزه‌ى او از این دعوت و از این فشار و این اصرار و کشاندن امام هشتم چه بود، طولانى است؛ او یک محاسبه‌اى کرده بود که این محاسبه صرفاً سیاسى بود و براى تحکیم پایه‌هاى قدرت و به ضعف کشاندن حرکتِ معرفتِ اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) و کارى که این بزرگوارها میکردند، سیاست او این بود. در مقابل این حرکت سیاسى و زیرکانه‌ى مأمون، امام هشتم (سلام اللَّه علیه) یک برنامه‌ى مدبّرانه‌ى الهى را طرّاحى کردند و عمل کردند و پیش بردند که نه فقط خواسته‌هاى دستگاه خلافت برآورده نشد، بلکه درست بعکس، موجب رواج و گسترش فکر معارفىِ قرآنى و منتسب به اهل‌بیت در اقطار دنیاى اسلام شد. یک حرکت عظیم، با توکّل به خداى متعال، با تدبیر الهى، با آن نگاه نافذ وَلَوى، امام هشتم (سلام اللَّه علیه) توانستند این نقشه‌ى خصمانه‌ى دستگاه سیاسىِ قاهر و هتّاک و ظالم را درست بعکس و در جهت منافع حقّ و حقیقت برگردانند. این یک فصل برجسته‌اى از تاریخ ائمّه (علیهم السّلام) است. 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
⭕️مطالب زیر در مورد 👇
یک قلم از حقوق عامّه همین مسئله‌ی امر به معروف و نهی از منکر است. البتّه متأسّفانه این واجب آن‌ چنان که باید و شاید در جامعه‌ی ما جاری نیست امّا گوشه و کنار هستند کسانی که آمر به معروف و ناهی از منکرند؛ اینها را نباید تنها گذاشت، باید از اینها حمایت کرد. البتّه بنده هم میدانم که بعضی هستند به نام امر به معروف و نهی از منکر بی‌خودی هیاهو میکنند و مقاصد دیگری را دنبال میکنند، خیلی خب، تشخیص بین آمر به معروف و ناهی از منکر واقعی و غیر واقعی هم باز با چه کسی است؟ باز با قوّه‌ی قضائیّه است دیگر؛ باید [کار] آن کسی را که واقعاً میفهمید آمر به معروف و ناهی از منکر است دنبال کنید. ⭕️: ۱۴۰۰/۴/۷ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
با بهترین روش‌ها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصادیق دینی از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنید. ⭕️: ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است که بِها تُقامُ الفَرائِض. ⭕️: ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
فرزند انقلاب | رسانه
#امر_معروف_نهی_از_منکر امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اس
وظیفه‌ی امر به معروف؛ این یک وظیفه‌ی عمومی است که یکی از مهم‌ترین معروفها حکومت حق و عدل است. در جامعه بایستی حکومتِ عادلانه باشد، حکومتِ حق باشد؛ باید مردم امر کنند به این [معروف]؛ مسئولیّت مردم را نشان میدهد. یا مسئله‌ی لزوم مبارزه‌ی با انحرافات جامعه که امیرالمؤمنین در خطبه‌ی شقشقیّه، یکی از دلایل قبول حکومت را این قرار داد: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛(۱) یعنی خدای متعال این پیمان را از علما گرفته -که حالا ]بعد[ درباره‌ی علما عرض میکنم- که به شکاف اجتماعی، به فاصله‌های اجتماعی تن ندهند و قبول نکنند فاصله‌های اجتماعی را که یکی از سیری مُشرف به موت بشود، یکی از گرسنگی. حالا «علما» که فرمود، یا به خاطر این است که علما یک طبقه‌ی ممتازی هستند که این حق درباره‌ی اینها بیشتر وجود دارد و این مسئولیّت درباره‌ی اینها بیشتر است، یا به خاطر این است که علما به معنای دانایان است؛ یعنی هر کسی که مطّلع میشود؛ کسی که مطّلع نیست، طبعاً مسئولیّت ندارد؛ کسی که مطّلع میشود، طبعاً مسئولیّت دارد. خب پس بنابراین این مسئولیّت همگانی است. حالا چه‌ جوری این مسئولیّت اِعمال بشود، این در زمانهای مختلف، مختلف است؛ امروز با انتخابات است، ممکن است یک روزی با یک وسیله‌ی دیگری باشد؛ [بنابراین] این مسئولیّت وجود دارد. این «مسئولیّت» از یک سو، و از یک سو «حق»؛ [یعنی] حقّ تعیین سرنوشت ]وجود دارد[. انسانها آزادند؛ لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ لَقَد خَلَقَکَ اللهُ حُرّا؛(۲) فرمایش امیرالمؤمنین است؛ تو برده و دنباله‌رو دیگران نباش، خدا تو را آزاد آفریده، خودت انتخاب کن، خودت تعیین کن سرنوشت خودت را؛ این جزو مسلّمات اسلام است. پس بنابراین مسئله‌ی حاکمیّت مردم و مردم‌سالاری، متّکی به این معارف دینی است؛ هم قرآن در آن هست، هم حدیث در آن هست، هم نهج البلاغه در آن هست و هم رفتارهای زمانهای رفتار پیغمبر و امیرالمؤمنین در آن هست که امیرالمؤمنین در همان خطبه‌ی صفّین میفرماید: لا تَکُفّوا عَن مَشوِرَةٍ بِحَقٍّ أو مَقالَةٍ بِعَدل؛(۳) یعنی خودداری نکنید، به من بگویید؛ در کار من، در روش من و شیوه‌ی کار من دخالت کنید، نظر بدهید؛ این ]طور [است. بنابراین مسئولیّت مردم و حقّ مردم مسلّماً از متن اسلام برمی‌آید. ⭕️: ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary
⭕️مطالب زیر در مورد 👇
◾️ حادثه کربلا نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست و در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد که واقعاً پیروز شد عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. 💻📱https://eitaa.com/rezavavsary