🔆 پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران، بستر شکلگیریِ شکاف طبقاتی و تحميلِ محروميتهای اقتصادی و فرهنگی و محرومیتهای جنسی است.
🔷 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران بستر تحميل محروميتهاي سياسي و فرهنگي شده، و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی بهوجود آورده است.
در ايران، [فرضا]ً ۲۰ درصد از جامعه، هم پول دارند و هم مقام دارند و هم ارضاء جنسي دارند؛ ۳۰ درصد بهصورت متوسط در فشار هستند ولي اينها را تا حدودی دارا هستند. و ۵۰ درصد هم در فقر اقتصادي، فقر جنسي و فقر هويتي زندگي ميكنند. چون آنها دارند تحقيرشأن ميكنند! جامعه دارد تحقيرشان ميكند!
بَعد، غرب به اين جمعيت بزرگ (به این ۵۰ درصد) ميگويد: شما آزاديد! شما آدم هستيد! اختيار شما به دست خودتان است! اينها چكاره هستند؟! اين ارزشها هستند كه شما را اينطور محدود كردهاند!!
👈 يك بار نميگويد «انگيزش مادي» و «اختلاف طبقاتي» و «نظام سرمايهداري» شما را اينطور كرده است! يك بار نميگويد غلط بودنِ «نظامِ توزيع ثروت، قدرت، اطلاعات»، شما را اينگونه كرده است! مرتب میگويد «وابستگي شما به ارزشها» شما را اينطور كرده است!
بنابراين، طبيعي است كه در جامعه ناهنجارهاي تلخي بهوجود آيد كه براي دشمن مايهٔ اميدواري میشود و او میتواند ارزشهاي اسلامی را، بهدليل محروميتهايي كه خودِ نظام سرمايهداري در عمل براي مردم ايجاد كرده است، مورد هجوم قرار بدهد!»
@khanjanidroos
الهی "دردهایی" هست كه به هیچ گوشی نمیتوان گفت...
گفتنیهایی هست كه هیچ قلبی محرم آن نیست...
الهی "تلاشهایی" هست كه جز به مدد تو ثمر نمیبخشد...
تغییراتی هست كه جز به تقدیر تو ممكن نیست...
دعاهایی هست كه جز به "آمین تو" اجابت نمیشود...
الهی"قدمهای گمشدهای" دارم كه تنها هدایتگرش تویی...
"افكار آشفتهای "دارم، كه تنها سامان دهندهاش تویی...
الهی مرا تو دعا كن ...🙏🏻
برای من تو دعا كن ...🙏🏻
دعای مرا تو دعا كن🙏🏻
#الهی_مرا_تو_دعا_كن
#الهی_دعای_خسته_دلان_مستجاب_کن
@khanjanidroos
🍂🍂🍂🍂🍂🍂
فکر من اسیر کم ها شده، در حالیکه می توانستم با فکرم، خودم و محرک هایم را بشناسم و با عقلم، سرمایه ها و بازارها و خریدارها را بسنجم.اگر فکر می کردم، می یافتم که محرک های من باید از من عظیم تر و بزرگ تر باشند.
@khanjanidroos
🔴 #رهبر_انقلاب (۹۲/۰۲/۲۱)
💠زنان میتوانند با #تدبیر و ظرافت، مرد را در دست خود بچرخانند.
💠 زنانی هستند که #بیتدبیری میکنند و نمیتوانند این کار را انجام دهند اما زنی که #تدبیر داشته باشد مرد را #رام خودش میکند مثل این که یک نفر بتواند یک #شیر_درنده را افسار بزند و سوارش شود.
💠 معنایش این است که توانسته #اقتدار معنوی (خود) را بکار ببرد. زنها این #توانایی را دارند.
🍃❤️ khanjanidroos
#یک_آیه_نور
اندوهگـین مباش!
آیا خـدا برایت کافی نیست!
چه بسا چیــیزی ڪه امروز
تــو را ناراحــت میڪند
ممڪن است فردا سبب
خوشحالیات باشد.
📚سـوره قـصص آیه ۱۳
💠 @khanjanidroos
✅چگونه مىشود افراد را از عشقها و غريزهها و... جدا کرد؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما افراد را مثل استخرى به آب بستهايم،به جاى آن كه همچون چشمهاى كاويده باشيم و اين است كه آنها به مرور زمان رنگ عوض مىكنند و كرم ور مىآورند.
آخر نمىشود آنها را از هوسهايى كه در خونشان ريخته و در اعماقشان ريشه دارد با چند شعار اخلاقى و مقدارى نصيحت، جدا كرد.
چگونه مىشود آنها را از عشقها و غريزهها و حرفها و وسوسهها و از حب نفس و ثروت و لذت و قدرت و رياست و شهرت رها كنيم؟
👈 مگر هنگامى كه به يك عشق بزرگتر رسانده باشيم. اين طبيعى است هر كس مهم را فداى مهمتر مىكند و محبوب را در راه محبوبتر می گذارد.
@khanjanidroos
🔹امام علی عليه السلام:
🍃بنده ديگرى مباش، كه خدا تو را آزاد آفريد.
📚تحف العقول، صفحه ۷۷
@khanjanidroos
🏴 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
◾ بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
◾ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
◾ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
@khanjanidroos
✅به ديگران وابسته ميشوم, چه کنم؟
✅انسان دلبستگي هاي زيادي به اطراف، اشياء و افراد دارد و اين مقتضاي طبيعت انسان است؛ بنابراين داشتن تعلق تا جايي كه اختلال در عملکرد نداشته، مانع رشد و تكامل انسان نباشد، امري عادي و قابل قبول است، آنچه مهم است، اين است كه در اين راستا همچون ديگر جنبه هاي زندگي رعايت اعتدال لازم و ضروري است.
توجه و عمل به راهكارهاي زير مي تواند شما را در حل اين مشكل ياري كند:
1. سطح عزت نفستان را افزايش دهيد، وابستگي عاطفي همواره با عدم عزت نفس ارتباط دارد. غير ممكن است كه در عين وابستگيهاي شديد احساسي، از عزت نفس بالايي برخوردار باشيد. اولين راه حل براي غلبه بر وابستگي عاطفي، آن است كه بدون شكنجه و عذاب و تخريب فكري، با مهرباني، عميقا بهخودتان عشق بورزيد. براي آنكه دوباره به عزت نفس دست يابيد نكات زير ميتوانند مفيد باشند :
- هر روز ساعتي را براي خوشحال كردن خودتان اختصاص دهيد.
- روي نكات مثبت و موفقيتهايتان تمركز كنيد.
- «نه» گفتن را ياد بگيريد.
- به خواسته هايتان توجه كنيد.
- براي آنكه مورد پسند ديگران قرار بگيريد، سعي نكنيد خودتان را تغيير دهيد.
- بهنظر خودتان اهميت دهيد.
- در ذهنتان تصوير مثبتي از خود داشته باشيد.
- با افراد مثبت نشست و برخاست كنيد.
- از خودتان مواظبت كنيد.
- از تنها ماندن لذت ببريد.
2. تلقين در جهت منفي و مثبت اثر خود را به همراه دارد. بنابراين سيگنال هاي منفي را بايد كنار گذاشت. هرگز به خود تلقين نكنيد كه چنين گرايشي در شما قوي است.
3. به اين فکر کنيد که اين نوع وابستگي باعث خواهد شد، فرصت هايي که ديگر برگشت ناپذير هستند را از دست بدهيد و آينده زندگي خود را متزلزل بنا نماييد.
4. اوقات خالي خود را با برنامه هاي مفيد پر كرده و از تنهايي و بيكاري پرهيز كنيد تا اين افكار به سراغتان نيايد.
5. افراط در دوستي ها و وابستگي ها به زندگي آينده شما به صورت جدي آسيب مي رساند. زيرا هزينه كردن بيش از حد عواطف براي دوستان، باعث مي شود در آينده نتوانيد روابط عاطفي مطلوبي با همسر خود داشته باشيد؛ زيرا هر انساني داراي يك منبع محدودي از انرژي رواني است؛ همين طور كه توانايي جسماني او محدود است انرژي هاي رواني او نيز محدود است بنابراين بايد اين انرژي ها را به موقع، به تدريج و با احتياط هزينه كرد.
@khanjanidroos
✅براى رسيدن به خوبى بايد از خوشىها و محبوبها گذشت.
🔶استاد علی صفایی حائری:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُم قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْيَومِ الْآخِر. ١
خوبى اين نيست كه رو به شرق و غرب بياوريد،بلكه خوبى در گرايش و عشق به اللّه و گرايش و عشق به ادامهى انسان و روز ديگر است.
خوبى در عشق و عمل و عهد و وفا و صبر، خلاصه مىشود، چون اينها انسان را بارور مىكند و تنها خداست كه به انسان مىدهد، ديگران از او مىگيرند و از او پل مىسازند.
گفتم قرآن هم خوبى را نشان مىدهد و هم راه رسيدنش را.براى رسيدن به خوبى بايد از خوشىها و محبوبها گذشت.
لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّون؛ ١ هيچگاه نيل به خوبىها پيدا نمىكنيد؛ لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ، تا اين كه از محبوبها و عشقها بگذريد.
@khanjanidroos
میخواستم بپرسم عادت بدی داریم که از لحاظ دین اشکال داره ولی هر چه سعی میکنیم نمیتونیم اون عادت و رها کنیم از نظر دین چه کاری میتوانیم برای ترک ان انجام دهیم؟
✅پاسخ:
یک بحث قدیمی در میان دانشمندان و علمای اخلاق است که آیا اخلاق و صفات انسان قابل تغییر و اصلاح میباشد یا نه ؟ و اگر امکان اصلاح وجود دارد،همه آنها قابل تغییر هستند یا بعضی؟
آن چه که به طور مسلم از آیات نورانیه قرآن کریم و راهنماییها و دستورالعملهای معصومین(علیهم السلام) استفاده میشود؛ امکان تغییر، اصلاح و تهذیب صفات انسانی و حرکت بسوی کمالات و طهارت معنوی و پاکی از اخلاق رذیله، وجود دارد. گرچه نفوس، مختلف میباشند، بعضی سریعتر و بعضی کند تر در مسیر کمال به حرکت میافتند. بعضی تمایل به شر و فساد در آنها کمتر و بعضی بیشتر است. اما اینها هرگز انسانرا از مرحله اختیار خارج نمیکند.
خداوند میفرماید: «قل کل یعمل علی شاکلته فربکم اعلم به من هو اهدی سبیلا» بگو ای پیامبر ، هرکس طبق شاکله و سریره خود عمل میکند، پس پروردگار شما داناتر است به کسی که هدایت یافتهاست.(اسرا 84)
حضرت علامه طباطبایی، در تفسیر این آیه شریفه، ظرائف و دقائقی را بیان فرموده و بر امکان غلبه بر شاکلهها تاکید می فرمایند. شاکله از شِکال، مشتق است و آن عبارت است از ریسمان و زنجیری که حیوان را با آن میبندند تا از مکان خود خارج نشود. طبع و سجیه انسان را «شِکال» نامیدهاند، به جهت این که نمیگذارد انسان از نقطه ای به نقطه دیگر برود. کسی که شالکهاش بُخل است، نمیتواند از این منطقه بُخل خارج شده و وارد منطقه سخاوت شود. بالعکس، انسان سخاوتمند و جواد، محصور در منطقه جود و سخاوت است و همینطور سایر صفات. علامه میفرماید: "این شاکلهها، اقتضائات میباشند نه علت تامه." مثلا شخصی که قدش بلند است؛ دستش به میوه درخت مردم میرسد و میتواند دستش را بلند کند و میوه را بچیند،این اقتضا میباشد، ولی بلندی قد، هرگز او را مجبور به دزدی نمیکند و علت تامه این عمل نیست و نمیتواند عذر بیاورد که من چاره ای از دزدی نداشتم، چون قدم بلند بود!
روز قیامت حضرت یوسف و حضرت مریم را به رخ گناهکارانی میکشند که در اثر جوانی و زیبایی ، عفت خود را از دست داده و به گناه آلوده شدهاند و به آنان میگویند: اگر زیبایی باعث انحراف بود، این دو بزرگوار هم باید آلوده میشدند. زیبایی «اقتضاء» میباشد، نه «علت تامه». غلبه بر اقتضائات مراتب دارد و هرکس میتواند بر شاکله اش غلبه کند. «بُعثت لأتمم مکارم الاخلاق» یعنی من آمدهام تا مردم بر شاکله های خویش غلبه نموده و اخلاق خود را اصلاح کنند.
اما نکاتی برای رهایی از عادات ناپسند:
1- توجه به قبح و زشتی آن عادات از نظر عقل.
2- در نظر گرفتن کیفری که از نظر شرع بر آن مترتب گردیده است.
3- داشتن ارادهای محکم در جهت رفع آن عادات که نشانه همت بالا و بلند انسان در روی آوردن به فضایل و دوری از رذایل است.- استمداد از خداوند و دعا و نیایش که فرمود: اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هیچ کدام به فضیلت و تزکیه روی نمیآوردید (و لو لا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من احد ابدا ..)
5- جایگزین سازی اعمال و عادات نیکو؛ مانند شرکت دائمی در نماز جماعت ،نماز شب ،زیارت اهل قبور و دعا.[برای آگاهی بیشتر ر . ک : «چهل حدیث امام» و «معراج السعاده».]
6- هرگاه نفسش او را وسوسه نمود بلافاصله از جا برخیزد و خود را چنان سرگرم عمل مثبتی نماید که اندیشه عمل زشت را از یاد ببرد. (مثلا به ورزش با دوستان خود بپردازد به مسجد و نماز جماعت یا دعا برود به دیدار دوستان یا نزدیکان خوب خود بشتابد به کارهای عادی زندگی؛ مانند خرید مایحتاج و ... بپردازد).
7- مطالعات خود را پیرامون معاد عذاب گناه و... افزون سازد.
8- از شرکت در محیطهای آلوده کننده و همنشینی با دوستان ناباب بپرهیزد.
9- عوامل تحریک کننده پیرامون خود را حتیالامکان از بین ببرد.
10- سعی کند هیچ گاه در تنهایی نماند.
بنابراین درگام اول باید بر انجام واجبات و ترک گناهان استواری نمود و در گام دوم به پالودن نفس از رذایل و آراستن به فضایل پرداخت و حب دنیا و تعلقات دنیوی را از ژرفای ضمیر بیرون راند آن گاه دل کانون عشق خدا میشود و با اخراج شیطان نفسانیت و دنیاپرستی که خانه دل را غصب نموده صاحب خانه در آن لانه میگزیند.
11- همه روزه با خدای خود مشارطه کند که مرتکب گناه نشود و هم از او مدد جوید و شبانگاه به محاسبه اعمال خود بپردازد. پس اگر ترک گناه کرد خدا را سپاس گوید و باز مدد جوید و اگر خدای نخواسته خلاف کرد استغفار کند و تصمیم بگیرد که مجددا ترک کند.
12- عادات خوب را مانند شرکت دائمی در نماز جماعت و ... تقویت کند. چه با نفی عادات زشت راه کسب اعمال شایسته باز شده و در شعاع تکرار و تلقین و میل شدید به آنها عادات خوب در نفس ظهور فعلی پیدا خواهد کرد. امیرالمومنین(علیه ال
سلام) فرموده است: «غیروا العادات تسهل علیکم الطاعات؛ عادات [زشت] را تغییر دهید پیروی از[فرمانهای] خدا بر شما آسان میشود»، [2شرح غرر، ج 4، ص 381] و «بغلبه العادات الوصول الی شرف المقامات؛ با غلبه و چیره شدن بر عادتهای [زشت]رسیدن به مقامات بلند آسان میشود»،[شرح غرر، ج 3، ص 229]
به هرحال مهمترین نکته اینست که انسان "اگر بخواهد" و "اگر اراده کند" میتواند هر عادتی را تغییر داده و بر نفسش مسلط شود. فقط باید انگیزه کافی پیدا کرده و بعد از اراده، شروع به عمل کند.
@khanjanidroos
🔻حضرت زهرا(س) با خاکیان همنشین شد تا معبری بزند برای عبوردادن بندگان خدا از ظلمت و ضلال...
"در زیارت نامه مختصر ولی پرمغز حضرت زهرا(س) میخوانیم: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ ع فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ»
با اینکه، در زیارت حضرت زهرا(س) حجم عبارات بسیار محدود است لکن مشتمل بر معارف بسیار بلندی است، که سه فراز اساسی دارد:
◀️ فراز اول بیان کننده این است که حضرت زهرا(س) قبل از اینکه لباس خلقت بشری بپوشند موردامتحان قرار گرفتند و در این امتحان، خداوند ایشان را صابره یافته است. امتحان گیرنده خداوند متعال است که قبل از خلقت در این عوالم، حضرت زهرا(س) را در این امتحان پایدار یافته است.
◀️ فراز دوم زیارت، نقش مؤمنین را بیان میکند، که ولایت و محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته و بر تمام دینی که پیامبر اکرم(ص) و وصی ایشان حضرت امیرالمومنین(ع) آوردهاند استوارند و تبعیض در دین ندارند.
◀️ فراز سوم زیارت نیز درخواستی است که بعد از این ولایت و تصدیق و پایداری و صبر، مؤمنین از حضرت زهرا(ع) دارند، و آن هم درخواست الحاق به طهارت نفس است، که به دست صدیقه طاهره(س) محقق میشود، که حقیقت طهارت همان توحید و پاک شدن از شرک آشکار و خفی است.
امتحان خداوند متعال متناسب با ظروف انسانها، متغیر است، گاهی این امتحان عمومی است، مانند عهد بندگی که در آیه «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين» به آن اشاره شده، و انسان به این دنیا آمده است تا به این عهد عمل کند، لکن انسان بسیاری از چیزها از جمله این عهد را فراموش کرده، لکن آنانی که اهل راه هستند آرام آرام به وادی عهد میرسند و عهدهایشان به یادشان میآید.
عهدی نیز مخصوص خاصان درگاه خداست، که عهد اقامه بندگی در عالم است. وقتی این تکلیف عرضه میشده است اینان عهد کردهاند که واسطه فیض شده و بار هدایت و شفاعت را برداشته و مجرای هدایت شوند و بار هدایت دیگران را تحمل کرده و بلای هدایت دیگران را به دوش بکشند؛ لذا آنها واسطه رحمت خداوند شده و وجودشان مجرای نور و هدایت است، آنان کلمه نور و معدن نور و مَثَل نور الهی هستند، و پایداریشان در توحید، مبدأ هدایت دیگران بوده و دیگران با بلای آنها نجات مییابند، و این عهدشان پیش از عهد بندگی خودشان است، و بلا را به دوش میکشند تا دیگران راه خداوند را پیدا کنند، مانند حضرت یوسف که با صبر خود موجب نجات مردم مصر از شرک شد.
امتحان وجود مقدس حضرت زهرا(س)، که در این زیارت به آن اشاره شده، نیز عهد هدایت مردم است، که با حرف و حدیث واقع نمیشود، بلکه باید بار سنگین را به دوش بکشند، لذا خداوند ایشان را در لباس بشر آفریده است تا با خاکیان همنشین شده و در عبور از عالم دنیا معبری برای بندگان خدا بزنند و آنان را از ظلمت و ضلال به سمت توحید هدایت کنند، لذا بلای ایشان معبر ما و همه کائنات است.
@khanjanidroos
#حضرت_زهرا
🔷•فاطمه:
◀️ امام باقر (ع) در وجه تسمیه حضرت زهرا به فاطمه میفرمایند: «چون فاطمه (س) متولد شد، خدا به فرشتهای وحی کرد تا به محمد (ص) بگوید که او را فاطمه نام گذارد، سپس فرمود: من تو را (از جهل باز گرفتم و) به علم پیوستم [با علم از شیر باز گرفتم] و از خون حیض باز گرفتم.» آنگاه امام باقر (ع) فرمود: «به خدا سوگند که خدا او را با علم از شیر و از خون حیض در عالم میثاق باز گرفت.»
◀️ خداوند در تولد زهرا (س) نام فاطمه (س) را بر زبان رسول اکرم (ص) جاری فرمود .... سپس امام باقر (ع) فرمودند: «خداوند او را به همراه علم از مادر متولد کرد و در ازل از همه آلودگیها جدا ساخت.» حضرت فاطمه (س) از شیر علم و معرفت حق تغذیه شده از این رو حیات علمی و معرفتی محبین حضرتش با وساطت آن ذات مقدس صورت میگیرد.
«فَطَمْتُک عَنِ الطَّمْث» ساحت مقدس فاطمه (س) از تمام آلودگیها مطهر و بری است، فاطمه (س) محبین خود را به میزان قابلیتشان، از آلودگیهای اعتقادی و اخلاقی جدا میکند. جدایی که با سهولت و بدون سختی صورت میپذیرد.
@khanjanidroos