Karimi Yatima.mp3
7.69M
🔰یتیم نوازی علی علیه السلام
با صدای حاج #محمود_کریمی
#امام_علی
#ماه_رمضان
#نمایه_صوتی
🏴 #شهادت مولای متقیان امیر مومنان #علی_علیه السلام تسلیت باد.
✅براي لذت بردن از مناجات چه بايد كرد؟
✅برای اینکه به چیزی علاقه داشته و از آن لذت ببریم، باید اول از همه آن را بشناسیم.
برای لذت بردن از عبادت، باید ابتدا بدانیم چرا اینکار را انجام می دهیم و مقصودمان چه کسی ست. هرچه معبود را بیشتر شناخته و با صفات جمال و جلال و رحمانیتش بیشتر آشنا شویم، محبت مان نسبت به او بیشتر شده و ارتباطمان بهتر خواهد شد.
ایجاد محبت ممکن است یک فرایندطولانی مدت باشد، نباید توقع داشت که یکباره معرفت حاصل شده و دلداده معبود شویم. باید هم از نظر فکر و هم از نظر عملی تلاش کرده و خود را از ناپاکی ها و رذائل دور کرده و هرچه می توانیم در جهت زینت بخشیدن خودمان به صفاتی که پروردگار می پسندد قدم برداریم.
و حتما توجه داشته باشیم که لذت ها دو نوع هستند. مادی و معنوی. با گرایش افراطی به دنیا ولذت های آن، از لذات معنوی و انس با پروردگار دور خواهیم شد.
بهترین و باشکوه ترین لذت ها مخصوص اولیاء الهی ست که در اوج بندگی و ریاضت نفس هستند. این افراد حتی لحظه ای از این حال خوش و لذتی را که دارند، با تمام دنیا عوض نخواهند کرد.
پس تلاش کنیم که خودمان را از مهمترین عامل لذت نبردن از عبادت، یعنی گناه و نافرمانی پروردگار پاک کنیم.
آیت الله جوادی آملی مي فرمايند : کسي که جز حلال نمي خورد و جز به حلال نمي انديشد , حتما ً از عبادت لذت مي برد . چنان که انسان گرفتار سرما خوردگي و گرفتگي بيني , از بوي خوش لذت نمي برد و ... انسان گنهکار نيز از عبادت لذت نمي برد . فطرت شفاف و شکوفا شده , از عبادت لذت مي برد .
کسي که در خارج از عبادت , محوريت همه امورش خداي رحمان باشد مسلما ً در حين انجام عبادت , بهترين حال را دارد . به هر ميزان که انسان از معاصي اجتناب کند , مسلما ً بهتر مي تواند عظمت خالق و معبود خويش را درک کرده و از هم صحبتي با او لذت ببرد . اگر انسان اهل مراقبه باشد احوال قبل و بعد از عبادت را مراقبت و مواظبت نمايد , به طور قطع از عبادت حظ و بهره خواهد برد .
اگر بخواهيم کامل شويم , چاره اي جز تهذيب روح نيست و تهذيب روح راه ندادن بيگانه به حريم دل است وقتي هر گونه , سخني را مي گوييم , به هر جايي نگاه کرده , به هر چيزي گوش فرا مي دهيم , هر غذايي را خورده و .... بدانيم که بيگانه را در دل خود جاي داده ايم
#لذت_عبادت
#دوری_از_گناه #لذات_معنوی
@Khanjanidroos
👈یکی از شگفتی های #آفرینشِ حق تعالی ، قرار دادن شب #قدر از همان ابتدای خلقتِ جهانِ ارضی و تعیین حجّت و #نزول امر سال به محضر این #حجّت توسط فرشتگان به همراه روح ، این فرشته عظیم الشأن الهی است .
👈همین خود نشانگر عظمت شب #قدر
و اینجا مراد از #روح ،روحی که از #عالم امر #خداوند در باره اش فرموده :قل الروح من امر ربی
@Khanjanidroos
بايد در شب، طرحى بريزى تا در طلوع فجر قدم بردارى! ‼️
به خاطر همين است كه "لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر" مى شود.
@Khanjanidroos
آیت الله حق شناس (ره)
نماز ، نشان دهنده اندازه ی مراقبه
رسول اکرم (ص) درباره نماز کسانی که عارفانه وارد نماز می شوند می فرماید:
«الصلوة میزان» یعنی نماز ، نشان دهنده زحمات شما در قبل از نماز است . یعنی اندازه زحمات شما را نشان می دهد.
امام صادق (ع) می فرماید : کسی که یک رکعت نماز با حضور قلب می خواند و در رکعت دوم ذهن و قلبش شلوغ می شود ، این شخص به قدر یک رکعت زحمت کشیده است . یکی هم به اندازه دو رکعت ، یکی هم به اندازه سه رکعت ، یکی هم چهار رکعت و بعضی ها هم هستند که نمازشان هیچ توجهی به حضرت معبود ندارد و درباره آنها روایت شده که " یلف کما یلف الثوب الخلق "
یعنی نمازشان مانند کهنه و خرقه درهم پیچیده می شود و به روی صاحبش زده می شود .
خدا نکند ما از اینگونه اشخاص باشیم ؛ بلکه از کسانی باشیم که نمازشان لا اقل یک رکعت با توجه است .
@khanjanidroos
نقطه اشتراک عرفانهای کاذب
🔹آنچه تحت عنوان «عرفانهای کاذب» در کشور ما یاد می شود، از یک جنس نیستند.
🔹بخش قابل توجهی از جریانهای مذبور از درونمایه عرفانهای شرقی بهره میبرند که اگر چه با ادیان توحیدی تفاوت بنیادینی دارند اما به طور کلی این جریانها مدعیاند اساساً با دین و شریعت افراد کاری ندارند و یک فرد میتواند در عین اینکه مسلمان است هندو و یا دیگر جریانهای فرقهای باشد.
🔹نکته دیگر بیقیدی آموزههای این عرفانها در قبال پایبندی به دستورهای ظاهری و شریعت ادیان است.
🔹جریان های مذکور عموما از شریعت خاصی که شاید از نگاه برخی دست و پاگیر باشد استفاده نکرده و به اصطلاح از اینکه به امور ظاهری بپردازند پرهیز می کنند. از این رو برای برخی گروهها و اقشار سست ایمان که پتانسیل زیادی برای شریعتگریزی دارند جذاب هستند.
#عرفانهای_کاذب
@Khanjanidroos
یکی از خطرات #فرقههای_انحرافی
روند شستوشوی مغزی درون #فرقهها، به آرامی و تدریجی صورت می گیرد و در آن تلاش میشود فرد، جهانبینی خود را عوض کرده و به شرایطی که فرقه برای او در نظر گرفته، تن دهد.
#شستشوی_مغزی به این معناست که تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به #تبعیت از اندیشه یا خواستههای افراد دیگر میشود و تغییرات عمدهای در باورها و در نتیجه، رفتارهای وی به وجود می آید.
#مغزشویی و تبعیت محض افراد از سرکردگان فرقهها، در نهایت منجر به ایجاد هویت جدید درون #فرقهای میشود که طی آن، فرد از خانواده و محیط اطراف خود جدا شده و تمامی امور ریز و درشت خویش را به #تشکیلات درون فرقه واگذار میکند.
@Khanjanidroos
اهداف #عرفان_های_کاذب
#اول؛ رسیدن به عرفان و سیر و سلوک
این هدف در عرفان های کاذب، به شکلی مطرح می شود که گویا از راه آنها بدون تلاش و کوشش و علم و دانش و بدون زحماتی که اهل سیر و سلوک می کشند، می توانید به نتیجه برسید. آنها نوعی رانت خواری معنوی را پیش می کشند و می خواهند راه میانبر یا بهتر است بگوییم زیرآبی رفتن عرفانی را آموزش دهند. نمونه : عرفان حلقه
#دوم، رسیدن به قدرت های ماورائی
برخی از عرفان های کاذب مدعی هستند که می توانند شما را به قدرت های خارق العاده برسانند، مثلا درمانگری ، برون فکنی روح از بدن، اطلاع از امور پنهان، یا دیدن و شنیدن مسائل عجیب و غریب، بیرون کردن جن از کالبد خود یا دیگران و.... این دسته از شبه جنبش های معنوی را «فراروانشناختی» می نامیم. نمونه : عرفان حلقه و یوگای پیشرفته
#سوم، بهبود وضعیت روانی و رفتاری
این دسته از شبه جنبش های معنوی که می توانیم آنها را روانشناختی بنامیم، بر اساس مطالب شبه علمی که نه در روانشناسی علمی مورد تأیید است و نه در علوم دیگر و نه از نظر عرفان و علوم دینی قابل قبول است، مدعی می شوند که می توانند به شما کمک کنند تا به آرامش، شادی، موفقیت، بهبود روابط بادیگران، جذابیت و .... برسید. البته طبیعی است که در بین تکنیک ها و راهکارهایی که ارائه می دهند، مواردی هم هست که تا حدودی اثربخش است و می تواند پوشش دهنده و توجیه کننده ادعاهای واهی معنوی آنها باشد. نمونه : قانون جذب.
در معنویت حقیقی هدف اصلی شکوفایی استعداد نامحدود روح است. استعدادی که فقط در ارتباط با خداوند شکوفا می شود و نتایجی نظیر سلامتی، شادی، آرامش، نیرومندی و قدرت اراده، موفقیت، جذابیت و .... را به دنبال دارد. این همه هیچ گاه هدف معنویت حقیقی نیست، اما دستاوردها و نتایجی است که در اثر زندگی معنوی به دست می آید.
@Khanjanidroos
💠💠 نمونههایی از برخورد پیامبر با مزدوران جنگ نرم یهود
1⃣ ابوعفک ؛ عصماء بنت مروان ؛ کعب بن اشرف
یکی از برخوردهای پیامبر (ص) دستور قتل ابوعفک، #شاعر_یهودی، است که پیامبر را هجو نموده بود و سالم بن عمیر این دستور را در سال دوم هجری اجرا کرد.
2️⃣ دیگری دستور قتل عصماء بنت مروان، #شاعره_یهودی، است که اشعاری علیه پیامبر و اسلام سرود و آن حضرت دستور قتل او را صادر کرد. بنا به قول مشهور، عمیر بن عدی در 24 رمضان سال دوم هجری این حکم را اجرا کرد و او را به قتل رساند.
❎ علت اصلی برخورد پیامبر با این دو نفر، #تبلیغ بر ضد اسلام و #تحریک و #تهییج دشمنان برای مبارزه با دولت نوپای اسلامی بود. (نکته قابل توجه آنكه در زمان قدیم شعر و مجالس شعر و شاعری کار رسانههای تبلیغاتی امروز را میكرد. و گاه یک شعر سالیان سال بر روی زبانها میگشت. بقول آیتالله فاطمینیا گاه با یک بیت شعر جنگ برپا میشد و گاه بایک بیت شعر جنگی كه سالها ادامه داشت، به صلح میانجامید!) ابوعفک در اشعاری میگفت:
✍️ مدتها زندگی کردم و جمعی را باوفاتر از اوس و خزرج ندیدم که کوهها را به لرزه درآوردند و سستی در آنان راه ندارد؛ اما سواری [پیامبر (ص)] نزد آنان آمد و به اسم حلال و حرام، میان آنان جدایی افکند. ای قوم من! اگر خواهان عزّت و پادشاهی بودید، بهتر بود از «تُبّع» پیروی میکردید.
3⃣ کعب بن اشرف، که در میان یهودیان جایگاه بلندی داشت، دائم به #فتنهانگیزی علیه مسلمانان دست میزد و پیامبر همواره تحمل مینمود، تا اینکه #فتنهگری او از حد گذشت. به همین دلیل، پیامبر فرمود: کیست که شرّ او را کم کند؟ محمد بن مسلمه داوطلب شد و به همراه ابونائله و سه تن دیگر از اوسیان، شبانه او را به قتل رساندند.
4⃣ أبورافع سلّام بن أبیحقیق
ابورافع سلّام بن ابی حقیق یکی از عناصر خطرناک #یهود و از قبیله #بنینضیر بود و همراه آنان به #خیبر کوچ کرد. اینبار خزرجیان از پیامبر دستور قتل ابورافع، این عنصر خطرناک و فتنهانگیز، را گرفتند.
آن حضرت دستور صادر نمود، مشروط بر اینکه معترّض زن و فرزندانش نشوند. پنج تن از آنان به نامهای عبداللّه بن عتیک، عبداللّه بن انیس، مسعود بن سنان، ابوقتاده و خزاعی بن اسود به راه افتاده، شبانه به خانه ابورافع رفتند و با ترفندی او را به قتل رساندند.
❎ مهمترین جرمی که علت قتل او به شمار میآید، #تحریک مشرکان و یهودیان برای برپایی جنگ «احزاب» و همراهی با حیی بن اخطب، کنانة بن ربیع بن ابیحقیق و برخی دیگر از یهودیان بود. به طور مسلّم، او از آن به بعد نیز آرام نمینشست.
🔺 ضرورت مقابله با شخصی مانند ابورافع زمانی بیشتر روشن میشود که بدانیم او با وجود یقین و اعتراف به پیامبری رسول اکرم (ص) چنین #فتنهانگیزی میکرد. واقدی گزارش کرده است:
✍️ سلّام بن ابی حقیق میگفت: ما به محمد #حسادت میورزیدیم؛ چون پیامبری از میان فرزندان هارون بیرون رفت، و حال آنکه او فرستاده خداست.،
@Khanjanidroos