قبرحضرت قاسم کجاست؟
به اجماع همه مورخان و ارباب تراجم، قاسم بن حسن (علیهالسّلام)، در کربلا به شهادت رسید و به نوشته بیهقی، مقابل عمویش در کربلا در سن ۱۶ سالگی کشته شد و قاتل وی، «عمرو بن سعید بن نفیل» بود. او کنار سایر شهدا، در کربلا به خاک سپرده شد
لباب الانساب، ج۱، ص۴۰۱
پس آرامگاهی که در چهارفرسخی کربلا بنام قاسم ابن الحسن است....؟!
بله؛ چنین ارامگاهی در حدود چهار فرسخی کربلا، در منطقه عتیکات نزدیک شهر مسیّب قرار دارد که بین اهالی، به ابوجاسم و قاسم بن حسن عتیکاوی، شهرت دارد. در مورد شحص مدفون در این بقعه اختلاف نظر هست و قطعا حضرت قاسم که درکربلا شهید شد نیست «شاید یکی از نوادگان و ذریه ائمه (علیهمالسّلام) در این مکان، مدفون باشد.
به گفته بیهقی، حضرت قاسم علیه السلام در زمان شهادت، شانزده ساله بود.
عبادت به میل خودت یا میل خدا؟!
در این سفرهای زیارتی ما زائرینی را می بینیم که شب تا دم صبح را در حرم میگذرانند اما از فیض نماز جماعت آن هم در حرم امام حسین علیه السلام محروم می شوند چه بسا قضا شود و اگر هم بخوانند فرادی میخوانند!
ابتدا یک روایت از ثواب نماز در حرم امام
يستحبّ الصلاة في مشاهد الأئمّة (علیهم السلام) وهي البيوت الّتي أمر اللّه تعالى أن ترفع ويذكر فيها اسمه، بل هي أفضل من المساجد، بل قد ورد في الخبر : «أنّ الصلاة عند عليّ (علیه السّلام) بمأتي ألف صلاة»؛... .عروة الوثقی
ترجمه: ثواب نماز در حرم امامان از ثواب در مسجد بیشتر است و در روایت هست نماز در حرم امام علی علیه السلام برابر با دویست هزار رکعت نماز است
آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی: نماز در حرم امامان عليهم السلام مستحب، بلكه بهتر از مسجد است و مرويست كه نماز در حرم مطهّر حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) برابر دويست هزار نماز است.
سید ابن طاووس فرموده: با تمام وجود بکوش که نماز واجب و مستحب در حائر شریف از تو فوت نشود، همانا روایت شده است: نماز واجب نزد آن حضرت برابر است با حج و نماز مستحب مساوی است با عمره._مفاتیح الجنان
حتمااگر نماز را در حرم به جماعت بخوانی ثواب جماعت هم افزوده می شود.
خب شب راتا صبح در حرم باشیم حال میدهد!!!
ما باید ببینیم خدا و اولیاء خدا از ما چه عبادتی و چطور عبادتی را خواسته است حال این روایت پاسخ شما را میدهد:
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لان اصلی الصبح فی جماعة احب الی من ان اصلی لیلتی حتی اصبح؛
اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زنده داری تا صبح است .
کنز العمال ، ج 8، حدیث 22792
آره قربونت برم به میل خودت عبادت نکن
ابلیس آنقدر خوب عبادت کرده بود که توفیق پیدا کرده بود مستقیماً با خدا حرف میزد و خدا هم با او سخن میگفت. اما وقتی خداوند متعال فرمود: به آدم سجده کن! ابلیس گفت: نه! خدایا، اجازه بدهید! من این سجده را نمیکنم و بهجای آن دو هزار سال نماز میخوانم! جای همین یک سجده، دو هزار سال برایت نماز میخوانم(فَقَالَ إِبْلِیسُ: یَا رَبِّ أَعْفِنِی مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ وَ أَنَا أَعْبُدُکَ عِبَادَةً لَمْ یَعْبُدْکَهَا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ؛ تفسیر قمی/1/42)
آنوقت خداوند متعال به ابلیس فرمود: «إِنِّی أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ»(قصص الانبیاء/43) یعنی من دوست دارم هر طوری که من میخواهم اطاعت شوم، نه هر طوری که تو میخواهی. (إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ؛ تفسیرقمی/1/42)
صداهای بلندِبلندگوها در اماکن زیارتی
مستحضرید خیلی حال گیری است وقتی چند دقیقه بخواهی در مکانی از اماکن زیارتی حدیثی نقل نمایی یا موعظه ای؛ ولی صدای بلندگوی سیار مداح یا روحانی همسایه این فرصت راازتو بگیرد؟! در این باره در جلسات بعثه در نجف انتقاد نمودیم ولی در جلسه بعثه کربلا رابط بعثه روایتی نقل نمودند که اینجا تقدیم می شود امیدوارم همین یک روایت ما را متنبه نماید.
در روایتی که امام احمد و دیگران از ابو سعید خدری نقل کرده اند، پیامبر صلی الله علیه وسلم از این کار (صدای بلند قرائت قران) نهی فرموده اند، ابو سعید می فرماید:{ ( یک بار رسول خدا صلی الله علیه وسلم در مسجد، اعتکاف کرده بود، صدای مردم را شنید که (در نماز ) با صدای بلند قرآن تلاوت می کردند، در حالی که ایشان در خیمه شان تشریف داشتند، خیمه را کنار زدند و فرمودند: مگر همه ی شما با پروردگارتان مناجات نمی کنید، پس همدیگر را اذیت ، و صدای در در حال قرآن یا نماز خواندن برای هم بلند نکنید) } « حديث أبي سعيد الخدري، قال : "اعتكف رسول الله صلى الله عليه وسلم في المسجد، فسمعهم يجهرون بالقراءة وهو في قبة له، فكشف الستر، وقال : ألا كلكم مناج ربه، فلا يؤذين بعضكم بعضاً، ولا يرفعن بعضكم على بعض في القراءة، أو قال في الصلاة"»
سند حدیث را بررسی کردم صحیح است فتامل
قبر شیخ طوسی و علامه بحرالعلوم در نجف_مکانی خلوت برای دور هم نشستن بازائرین
در مسیر برگشت از وادی السلام نرسیده به باب شیخ طوسی دست راست ساختمانی است مرقد نورانی دو عالم بزرگ شیعه آنجاست ابتداءا عرض نمایم بهترین مکان برای یک دور هم نشستن با زائرین است آرام و وسیع؛ برای بیان احکام و موعظه!
شیخ طوسی
در یکی از روزهای ماه رمضان سال ۳۸۵ ق، محمد بن حسن بن علی طوسی؛ متکلِّم، فقیه، مفسّر، محدّث بزرگ قرن پنجم هجری پا به عرصه گیتی نهاد. او در طوس به دنیا آمد و در وطن خود، علوم مقدّماتی را فراگرفت.
خاندان وى تا چند نسل همه از علما و فقها بودهاند. شیخ طوسی، در زندگی پُر برکت خود با رنج فراوان توانست به بزرگترین مقام و جایگاه علمی اجتماعی زمان خود برسد و از بزرگترین اندیشمندان شیعه شود.
شیخ مفید (متوفای ۴۱۳ق) و سید مرتضی (متوفای ۴۳۶ق) از تأثیرگذارترین استادانش در فقه و کلام بودند.
او در سال ٤٦٠ ه ق وفات یافت و در خانه خود مدفون گردید، این مكان پس از مدتى تبدیل به مسجدى گردید كه طى ده قرن گذشته یكى از مراكز تدریس حوزه نجف شمرده مى شود.
امروزه این مسجد به نام «جامع الشیخ الطوسى» در شمال حرم مطهر امیرالمؤمنین و به فاصله كوتاهى از آن قرار دارد و نیز در گوشه اى از این مسجد آرامگاه علامه آیت اللَه سید محمد مهدی بحرالعلوم قرار گرفته كه از مشاهیر علماى امامیه و متوفى ١٢١٢ ه. است.
آیت الله وحید خراسانی نقل می کنند که: وقتی ما نجف بودیم، قبر شیخ طوسی شکافته شد و بدن و کفن ایشان صحیح و سالم بود.
علامه بحرالعلوم
ازعلمای ارزشمند تشیع هستند در رابطه با خدمات علمی ایشان خودتان مطالعه کنید
برخی از آثار و خدمات اجتماعی و معنوی سید بحرالعلوم از این قرار است:
۱مشخص کردن مقام حضرت حجة بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه) در مسجد سهله و بناگذاری قبه ای در این جایگاه مقدس.
۲بناکردن گلدسته در صحن شریف علوی در طرف جنوبی و تعمیر دیوارهای صحن ها و حجره هایی که در حال خرابی بود.
۳ترغیب و راهنمایی نسبت به تعمیر مسجد شیخ طوسی در نجف اشرف.
۴تعیین جایگاه مرقد حضرت هود و حضرت صالح علیهماالسلام در وادی السلام نجف اشرف.
۵اضافه کردن مقداری از اراضی به مسافت حرم مطهر و ایجاد تاسیساتی در اطراف حرم که مورد نیاز زوار بود
دستگیری از مستمندان
داستانهای بسیاری درباره دستگیری بحرالعلوم از بینوایان و رسیدگی او به حال مستمندان نقل شده است و برخی از نویسندگان دارند که شبها همانند جدش امیرالمومنین علیه السلام کولهباری از مواد غذایی را بر دوش میگرفت و از تاریکی شب استفاده میکرد، در کوچههای نجف راه میافتاد و بر در خانه هر فقیر مستمندی که میرسید، مقداری از غذا و پول قرار میداد و همواره از حال مردم سؤال میکرد و به بینوایان رسیدگی کامل داشت.
نوشتهاند شبی شاگرد برجستهاش سید محمدجواد عاملی (صاحب مفتاح الکرامه) را فراخوانده، او را توبیخ و سرزنش نمود. مرحوم عاملی دلیل نگرانی استادش را پرسید، استاد در پاسخ گفت: یکی از برادران مسلمان که همسایه شما است، تهیدست است، او هر شب خرمای بد و ارزان قیمتی از بقال میگرفت و بچههای خود را با آن سیر میکرد، امروز رفته است از بقال خرما بگیرد، بقال از دادن خرما امتناع ورزیده است، زیرا بدهکاریهای آن بیچاره زیاد شده بود و امشب او و بچههایش بیشام ماندهاند. سید جواد عاملی از آقای بحرالعلوم معذرتخواهی میکند و از این که از حال او خبر نداشته است، پوزش میطلبد. بحرالعلوم در پاسخ او میگوید: معلوم است بیاطلاع بودهای، چون اگر با علم به حال آن بیچاره شام میخوردی و به او اعتنا نمیکردی، کافر بودی؛ ولی آن چه مرا نگران و ناراحت کرده است، این است که تو چرا از برادر مسلمانت خبر نداشتهای؟ باید از حال برادرانت جستجو کنی و آنان را دریابی.[۳] در هر حال سید، سینی بزرگی پر از غذا با مقداری پول به آقای عاملی داد و از او خواست که به منزل آن برادر مؤمن برود و با هم شام بخورند و این پول را هم به او بپردازد تا قرضهای خود را ادا کند و خود همچنان منتظر ماند و شام تناول نکرد تا این که آقای عاملی برگشت و به او خبر داد که غذا را با همسایهاش تناول کرده و پول را هم به او رسانده است و جالب اینجاست که انعام بحرالعلوم درست به اندازه قرضها و دیون آن مؤمن بوده است.
از جمله اموری که از زندگی این سید بزرگوار نقل میشود، ملاقاتهای علامه بحرالعلوم با امام عصر عجلالله تعالی فرجهالشریف است که شیخ عباس قمی آن را در منتهیالآمال آورده
بعضی ها اسم زیارت کربلا میاد سرزنش میکنند! پاسخ آنها را پیامبر داده
پیامبر عظيم الشأن (ص) خبر از آينده داد و فرمود: ولى افراد پستى از مردم به زائران قبرهاى شما طعنه و تهمت مىزنند، همانگونه كه زن بدكار، به كار بدش طعنه زده مىشود. اينها بدترين امت من هستند. شفاعت من به آنان نمىرسد و وارد حوض من هم نخواهند شد.
در اين حديث پيامبر اسلام (ص) پيشبينى كردند گروهى از امت پديد خواهند آمد كه پيروان اهل بيت (ع) و زائران قبور معصومين را مورد طعن قرار داده، بلكه آنان را مشرك مىخوانند؛ در حالى كه خدا بهتر مىداند چه كسى خداپرست واقعى است و چه كسى مشرك است.
موسوعة زيارات المعصومين_(ع) ، ج ٢، ص ۴٢، ذيل ح ۵١٢.
پاداش قدمهاى زائر
سعی کنید هنگام تشرف به حرم گامهایتان را کوتاه و اهسته بردارید و ذکر برلب و دل داشته باشید
در دستهاى از روايات آمده است كه علاوه بر ثواب زيارت، براى هر قدمى كه زائر برمىدارد، خداوند پاداشهاى گوناگونى عطا مىكند:
١. صفوان جمّال مىگويد: با امام صادق (ع) به كوفه رسيديم؛ امام فرمود: اينجا حرم جدم اميرالمؤمنين (ع) است. سپس به سوى آن حركت كرد و به من فرمود: قدمهايت را كوتاه بردار و سرت را پايين بيانداز؛ زيرا براى هر قدمى، براى تو صدهزار حسنه نوشته مىشود و صدهزار كار بد از تو پاك مىگردد و صدهزار درجه بالا برده مىشود و صدهزار خواستهات برآورده مىشود و پاداش هر صديق و شهيد براى تو ثبت مىگردد.
٢. در حديث ديگرى، امام صادق (ع) مىفرمايد:
«من زار اميرالمؤمنين ماشياً، كتب الله له بكلّ خطوة حجّة و عمرة، فإن رَجَع ماشياً كتب الله له بكل خطوة حجّتين و عمرتين»
كسى كه اميرمؤمنان (ع) را با پاى پياده زيارت كند، خداوند براى هر قدمى يك حج و يك عمره بنويسد؛ پس اگر با پاى پياده هم بازگردد، براى هر قدمى دو حج و دو عمره خواهد نوشت.
سپس به راوى فرمود: اين حديث را با آب طلا بنويس.
قبرامیرکبیر در حرم امام حسین علیه السلام_مقام #امیرکبیر
به روایت میرزا محمدجعفرخان، حقایقنگار خورموجی در کتاب مشهور «حقایقالاخبار ناصری» پیکر امیر را روز بعد از قتل ابتدا در گورستان «پشت مشهد» کاشان دفن کردند اما چند ماه بعد، با تلاش همسرش عزتالدوله، پیکر #امیرکبیر را به کربلا حمل کردند و در اتاقی که در آن به سوی صحن امام حسین(ع) باز میشود، به خاک سپردند.
مرقد امیر کبیر درست در حجره جنوب شرقی صحن ، یا حیاط مسقف شده فعلی حرم #سید_الشهدا ، قرار دارد . به عبارت دیگر کسانی که در صف نخست نماز جماعت، در مکان مسقف شده کنونی بایستند ، مرقد امیر در موازات شانه چپ آنها جای می گیرد . در حال حاضر پس از مرمت های جدید ، سنگ مزاری برای ایشان ، روی دیوار حجره نصب شده ، تا نشانی از آن بزرگ مرد باشد.
یک حکایت از مقام ایشان می گویم و لکن قبل ازاین حکایت عرض کنم هر خوابی حجت نیست یعنی نمی شود به هر خوابی اعتنا کرد اما انسانهای بزرگ خوابهای بزرگ و باارزش می بینند
امام صادق (ع) فرمود: رؤیا بر سه گونه است؛ بشارتی از خدا بر مؤمن، ترسانیدنی از جانب شیطان و خواب های عبث و پوچ
کافی، ج ۸، ص ۹٠، ح ۶۱
میخوام اینو عرض کنم انسانهای بزرگ خوابهای بزرگی می بینند و این خوابها در واقع پیامی از جانب خدای متعال است
رؤیای انبیا و اولیا و نیز رؤیای مؤمنان و صالحان، تفاوتی اساسی با رؤیای افراد عادی دارد
مرحوم #آیت_الله: اراکی درباره شخصیت والای میرزا تقی خان #امیرکبیر فرمود: شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت
پرسیدم چون #شهیدی و #مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟
با لبخند گفت: خیر
سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟
گفت: نه
با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟
جواب داد: هدیه مولایم #حسین است!
گفتم: چطور؟
با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد.
آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم.
منبع : کتاب آخرین گفتارها
مقامات مسجد کوفه_وجه تسمیه
🔹دَکَّةُ القضاء: مکانی که امام علی(ع) در آنجا قضاوت میکرد.
🔹بِیتُ الطَّشت: محلی که یکی از معجزات امام علی(ع) در آن رخ داده است.
🔹مقام حضرت آدم(ع): ستون هفتم مسجد کوفه معروف به مقام حضرت آدم است. اینجا مکانی است که خداوند توبه آدم را قبول کرد. همچنین امیر المؤمنین(ع) نزدیک این ستون نماز میخواند، لذا به مقام امیر المؤمنین(ع) نیز معروف است.
🔹مقام حضرت ابراهیم(ع): ستون چهارم مسجد، جنب «باب انماط» مکانی است که حضرت ابراهیم(ع) در آنجا نماز خوانده است.
🔹مقام جبرئیل: ستون پنجم منسوب به حضرت جبرئیل است. در شب معراج که پیامبر(ص)از مسجدالحرام به مسجدالاقصی در حرکت بود، هنگامی که به سرزمین کوفه رسید، جبرئیل به پیامبر فرمود: ای رسول خدا، اکنون مقابل مسجد کوفه هستی. پیامبر با اجازه خداوند در آن دو رکعت نماز گزارد.🔹 همچنین امام حسن(ع) در نزدیکی این ستون نماز میخواند و لذا به مقام امام حسن نیز معروف است.
🔹مقام حضرت امام زین العابدین(ع): ستون سوم، جایگاهی که امام سجاد(ع) در آنجا نماز خوانده است. ابو حمزه ثمالی میگوید: «دیدم علی بن الحسین(ع) وارد مسجد کوفه شد و دو رکعت نماز خواند و سپس سر به دعا برداشت، پس از مدتی راه مدینه را در پیش گرفت تا برگردد. به او گفتند: برای چه به اینجا آمدی؟ جایی که پدر و جدّت را کشتند؟ فرمود: «پدرم را زیارت کردم و در این مسجد نماز خواندم.»
محل ضربت خوردن امیرمومنان
🔹محراب امیر المؤمنین(ع): مکانی که ابن ملجم مرادی، فرق امام را شکافت و او را به شهادت رساند.
🔹مقام امام صادق(ع): راوی میگوید: در ایام بنیعباس، روزی دیدم امام صادق از شباب الفیل وارد شد و نزد ستون چهارم نماز خواند.
🔹مقام حضرت خضر(ع)
🔹جایگاه به گِل نشستن کشتی نوح
همچنین مرقد مسلم بن عقیل و هانی بن عروه از اصحاب امام حسین(ع) و نیز مرقد مختار ثقفی در مسجد کوفه واقع شده است.
دوستان ضمن قبولی زیارات و عبادات رمضانیه؛ اگر بدون اینترنت لینک شما را به مطلب مورد نظر نمی رساند ایتای خود را به روز رسانی نمایید قبلا هم گفتیم باید یکبار بااینترنت از طریق لینک اقدام کرده باشید دفعات بعد نیاز به اینترنت نیست.
رحمت خدا۱_عزت امام علی
کتاب « #مشکاةالأنوار » کتاب بسیار مهمی است، از امام صادق علیه السلام نقل میکند:
«إنَّ المُؤمِنَ مِنكمُ» مؤمنی که از شماست، «مِنْکُم» یعنی شیعهٔ اهلبیت است، «يَومَ القِيامَةِ لَيُمَرُّ عَلَيهِ بِالرَّجُلِ و قَد اُمِرَ بِهِ إلَى النّارِ» این #مؤمن در روز قیامت وارد محشر شده، مردی از کنارش رد میشود که دستور داده شده او را به جهنم ببرند. این #مؤمن ایستاده و دستور دادهاند که انسانی را به جهنم ببرند، مرد وقتی از کنار او رد میشود، به این مؤمن میگوید: «يا فُلانُ أغِثْني» به دادم برس! «فقَد كُنتُ أصنَعُ إلَيكَ المَعروفَ في الدّنيا» من کار خیری در دنیا در حق تو کردم و یکبار به تو پول قرض دادم، تشنه بودی و به تو آب دادم، غصهدار بودی و با تو حرف زدم تا غصهات برطرف شود. خداوند به فرشتهای که او را به جهنم میبرد، خطاب میکند: «خَلِّ سَبيلَهُ، فيَأمُرُ اللّهُ المَلَكَ أن أجِزْ قَولَ المُؤمِنِ، فيُخَلّي المَلَكُ سَبيلَهُ» او را نبر و رهایش کن! کاری به او نداشته باش و به جهنم نبر.
این عزتی است که #مومن از #امیر_ المومنین گرفته!
این است وسعت #رحمت_خدا برای #مومن
روایت و سند👇
مشکاة الأنوار في غرر الأخبار , جلد۱ , صفحه۹۸
رحمت خدا۲(عزت مومن،خدمت به خلق)
امام صادق(ع) میفرمایند: بندهای را در روز قیامت میآورند که هیچ کار خوبی ندارد تا نجاتش بدهد، معطل است و باید به جهنم برود. خود پروردگار به او میگوید: «اُذْكُرْ وَ تَذَكَّرْ هَلْ لَكَ حَسَنَةٌ» بندهٔ من یکخرده فکر و توجه کن، یک خوبی داری؟ یک خوبی، دوتا هم نه! شب عجیبی است، ببینید سر و کار ما امشب با چه خدایی است! «فَيَقُولُ مَا لِي حَسَنَةٌ» من یک خوبی هم ندارم و همهٔ پروندهام سیاه است، «غَيْرَ أَنَّ فُلاَناً عَبْدَكَ اَلْمُؤْمِنَ» فقط یک کار در دنیا داشتم که بندهٔ مؤمنی از کنار من رد میشد، به من گفت: آب داری؟ نمیخواهم بخورم، میخواهم وضو بگیرم و نماز بخوانم. من گفتم: آب دارم، آب را به او دادم. خطاب میرسد: بندهٔ مرا از یکذره آب محروم نکردی؟ میگوید: نه به او آب دادم. «فيَقُولُ اَلرَّبُّ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قَدْ غَفَرْتُ لَكَ» پروردگار میفرماید: تو را بخشیدم. تو یک خوبی نداری که نجاتت بدهد، اما من رحمت و مغفرت دارم و تو را بخشیدم. به ملائکه خطاب میرسد: «أَدْخِلُوا عَبْدِي جَنَّتِي» دستش را بگیرید و به بهشت ببرید.
👇متن کامل روایت و سند
مشکاة الانوار ج۱ص۹۸
👆
قربون این خدا برم به هر بهانه ای میخواد ببخشه😭😭😭
تو راخدا هرکجا در عتبات هستی التماس دعا
پنج صورت همراه مومن در قبر
ابو بصير كه از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) است نقل می كند:
«إذا مات العبد المؤمن دخل معه فى قبره ستة صور... »[۱] : وقتی بنده مؤمن از دنيا رفت، شش صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر می شوند، اين شش صورت او را از آسيبها از شش جهت محافظت می كنند،
آن كس كه طرف راست اين بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود میگويد: من نمازم
باطن نماز يعنی همين صورت نورانی كه در قبر، طرف راست نمازگزار قرار می گيرد و می توان او را در برزخ ديد و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبيد، نماز نمونه است، همهی عبادات بر همين منوال است.
سپس آن صورتی كه طرف چپ او قرار گرفته می گويد: من زكات هستم
زكات تنها مربوط به مال نيست بلكه انسان موظف است زكات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هيچ نعمتی بی مسئوليت نيست، در روايات آمده است: «زكات العلم تعليمه من لا يعلمه»: زكات دانش، آموختن آن به كسانی است كه نمی دانند. «زكات الجمال العفاف»: زكات نعمت زيبارويی عفت و پاكدامنی است. «زكات الشجاعة الجهاد فى سبيل الله»: زكات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست، و....
همهی اينها از مصاديق زكات است و اگر زكات نعمت پرداخته شد، اين زكات به صورت نورانی در قبر به پرداخت كننده خود كمك مي كند و او را از آسيب و حادثه محافظت می كند.
صورتی كه در قبر روبروی بنده مؤمن ايستاده می گويد من روزه هستم
سرّ مثالی روزه ای كه برای رضای خدا گرفته می شود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه می كند.
و آن صورت نورانی كه پشت سر او است و از پشت وی را حمايت مي كند می گويد من حج و عمره هستم
در مراسم حج، امام سجاد (عليه السلام) در صحراي عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجيان را چقدر تخمين می زنی؟ راوی رقم زيادی را گفت، سپس عرض كرد: حاجيانی كه برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را مي خوانند. امام فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی كم! گفت: همه حاجی هستند آيا اين تعداد كم است؟ آنگاه حضرت، باطن افراد را به وی نشان داد ديد سرزمين وسيع عرفات پر است از خوك و بوزينه! و در بين اينها تنها چند نفر انسان هستند.
هر كس باطنی دارد كه با باطن اعمال او متحد است؛ عامل با عمل خود متحد است و هر كس با نيت خود محشور می شود، امام صادق (عليه السلام) فرمود: «يحشر النّاس علی نيّاتهم»
امامان معصوم (عليهم السلام) باطن افراد را می بينند و احياناً به ديگران هم نشان می دهند.
امّا آن نوری كه پايين پای اوست می گويد
من نيكيهايی هستم كه تو به برادران مؤمن روا داشتی، خيری كه به ديگران رساندی.
آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفی كردند از آن كس كه بالای سر مؤمن ايستاده سؤال می كنند كه تو كيستی كه از همه ما نورانی تر هستی
مي گويد: من ولايت خاندان پيغمبرم، محبت علی و اولاد علي به اين صورت جلوه می كند، پيروی از آنها به اين شكل مجسم می شود كه از همه نورانی تر است و بالای سر مؤمن بر او #اشراف دارد.
[۱]بحار الانوار ج۶ ص٢٣۴
حکمت عبادات ص ١١٠
مرقد مسلم بن عقیل و هانی بن عروة
پس از شهادت مسلم و هانی، قبیله مذحج، با موافقت عبیدالله، پیکر آن دو را کنار دارالاماره به خاک سپردند. شاید این مکان به این دلیل انتخاب شد که قبر آنها زیر نظر حکومت باشد و رفت و آمد شیعیان را زیر نظر داشته باشند. تا سال۶۵قمری. قبر آن دو، بدون سایبان بود. در این سال مختار ثقفی برای قبر آنها حرم و گنبدی ساخت و نامشان را روی سنگ مرمر حک کرد و آن را روی قبور آنها گذاشت.
در سال۳۶۸ق. حرم و بارگاه مسلم بن عقیل، توسط عضدالدوله دیلمی تجدید بنا شد. وی خانههایی اطراف حرم ساخت و حقوق ماهیانهای برای ساکنین جوار آستانه بر قرار کرد. در سال۶۵۶ق آستانه توسط محمدبن محمود رازی تعمیر گردید. در سال۱۲۶۳ق. توسط آیت الله صاحب جواهر، تعمیرات اساسی در آستانه صورت گرفت. در سال۱۳۸۴ق. آیت الله سید محسن حکیم دستور تجدید بنای اساسی آستانه را صادر کرد و به همت حاج محمد رشاد، گنبد آن طلا کاری شد .
نمازحاجت در مسجد کوفه
از امام صادق (ع) روايت شده است: كسىكه در مسجد كوفه دو ركعت نماز بخواند در هر ركعت سورههاى حمد و فلق و ناس و توحید و قدر و اعلى را خوانده و سلام دهد و تسبيح حضرت زهرا (س) بگويد، از خدا هر حاجتى را بطلبد، خدا حاجتش را برآورده و دعايش را مستجاب خواهد كرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۵آبانماه۱۴٠۲
ثبت لخظاتی از مراسم صبحگاهی بعثه رهبری در #کربلا
باحضور جمعی از روحانیون کاروان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارشنبه ۲۹آذر۱۴٠۲
مراسم بعثه رهبری_حرم امام حسین
بماندیادگار
#عاقبت_بد
داستان قارى نهروانى
و اما آن جريان تاريخى از اين قرار است كه : شبى از شب ها حضرت اميرالمؤمنين ( ع ) از مسجد به همراه كميل كه از خواص ياران آن حضرت بود به منزل مى آمدند . در آن شب تار و كوچه هاى خلوت كه بسيارى در استراحت و خواب بودند و پاسى از شب گذشته بود از كنار خانه يى گذشتند كه از آن صداى تلاوت همين آيه شريفه به گوش مى رسيد( أمن هوقانت . . . . ) .
كميل از شنيدن اين صوت حزين به اعجاب آمده و در ذهنش خطور كرد كه خوشا به حال اين بنده خدا كه در اين هنگام شب كه اكثر چشم ها به خواب رفته است او از خواب خوش چشم پوشيده و به تلاوت كلام محبوب اشتغال دارد . در همين حال اميرالمؤمنين ( ع ) رو به كميل نموده فرمودند :
اى كميل ! صوت زيباى اين قارى تو را نفريبد . او اهل آتش است و من در آينده يى نه چندان دور او را به تو نشان خواهم داد . كميل از اين كه حضرت از باطن و آينده آن قارى خبر دادند , تعجب كرد , اما از آنجا كه از حواريين مولا ( ع ) بود , به صدق سخنان آن بزرگوار يقين داشت .
مدتى از اين قضيه گذشت تا اينكه آتش جنگ نهروان به دست
جاهلان متنسك آن زمان يعنى خوارج , شعله ور گرديد . در گرماگرم جنگ ناگهان اميرالمؤمنين ( ع ) در حالى كه شمشير آغشته به خون خود را روى يكى از سرهاى جدا شده گذاشته بودند و آن را به كميل نشان مى دادند فرمودند :
( أمن هو قانت آناءالليل . . . ) اشاره به اين كه اين سر بريده همان تالى قرآن است كه در دل شب با تلاوت به ظاهر زيبا و محزون خود , دل تو را ربوده و اكنون به جنگ امام زمان خويش آمده است . كميل همان جا بر پايه هاى مولا ( ع ) افتاد و آن ها را بوسيد و استغفار نمود اين يك جريان تاريخى مربوط به عاقبت بد خشك مقدس هايى كه اهل تحقيق و تفحص درباره حق نيستند و آن هم يك جريان تاريخى مربوط به حسن ختام يك انسان نيكبخت و سعيد .
متوکل و تحقیر امام هادی علیه السلام و سزای عملش
متوكل دائما مزاحم امام هادی علیه السلام بود و در مواقعی هم سعی می كرد او را در انظار دیگران حقیر و كوچك جلوه دهد تا عظمت مقام خلافت در میان مردم محفوظ بماند چنانكه سید بن طاوس از زُرّافه حاجب متوكل كه باطنا مذهب تشیع داشت نقل می كند كه گفت فتح بن خاقان در میان تمام بزرگان و رجال حكومت حتی در میان فرزندان و خویشان متوكل مقامی بلند داشت و متوكل برای نمایاندن مقام او به مردم و همچنین تحقیر نمودن امام هادی علیه السلام روزی در سامراء كه هوا نیز خیلی گرم بود دستور داد كه امراء و فرماندهان و لشگریان و همچنین سایر مردم (من جمله امام علیه السلام) در ركاب متوكل و فتح بن خاقان كه سواره بودند پیاده راه بروند و آنها نیز چنین كردند.
زرافه گوید امام هادی علیه السلام نیز در میان اشراف و بزرگان بود و آن روز در اثر گرما و پیاده روی مشقت و زحمت زیادی به او رسید من چون چنین دیدم نزدیكش رفتم و عرض كردم: ای مولای من به خدا بر من سخت و گران است از آنچه به شما از جانب این طاغیان می رسد و شما را به زحمت و تعب می اندازند و دست آن حضرت را گرفتم و او دست مباركش را بر دوش من نهاده و راه می رفت و فرمود: ای زرافه ناقه صالح نزد خدا از من گرامی تر نیست و قدر من نزد خدا بزرگتر از آن است.
زرافه گوید من ضمن راه رفتن از امام سؤالاتی می نمودم و از بیانات او بهره مند می شدم تا اینكه متوكل پیاده شد و مردم را مرخص نمود و دستور داد كه به خانه خود روند و هر كس مركب خود را آورده و سوار شد من نیز استری برای امام هادی علیه السلام آوردم و سوار شد و من هم سوار شدم و حضرت را به منزلش رسانیده و آنگاه به خانه خود رفتم و برای فرزندان من معلمی بود كه اهل علم و فضائل و متشیع بود و مرا عادت چنان بود كه موقع غذا خوردن او را نیز احضار می كردم و با هم طعام می خوردیم آن روز هم موقع صرف غذا جریان سوار شدن متوكل و فتح بن خاقان و پیاده رفتن اشراف و بزرگان آنچه را كه با امام هادی علیه السلام مذاكره كرده و از آن حضرت درباره گرامی بودن وی از ناقه صالح در نزد خدای تعالی شنیده بودم به معلم بازگو می كردم كه معلم دست از غذا كشید و گفت تو را به خدا این سخن را از خود امام شنیدی؟ گفتم به خدا كه از آن حضرت شنیدم! معلم گفت پس بدانكه متوكل بیش از سه روز زنده نخواهد بود و به هلاكت خواهد رسید و برخیز و فكر كار خود باش و آنچه از اموال و غیره داری در محل امنی بسپار كه در اثر مرگ او مبادا اموال تو به غارت رود؟
گفتم تو این سخن از كجا می گوئی و چگونه دانستی؟ گفت مگر قرآن نمی خوانی كه خداوند در داستان قوم صالح و ناقه او فرماید: تمتعوا فی داركم ثلاثة ایام ذلك وعد غیر مكذوب سوره هود آيه ۶۵. صالح گفت سه روز در خانه هایتان زندگی كنید این وعده ای است بدون دروغ) و جائز نیست كه سخن امام باطل و بیهوده باشد.
زرافه گوید به خدا روز سیم منتصر (پسر متوكل) با غلامان مخصوص به مجلس متوكل ریخته و او را با فتح بن خاقان قطعه قطعه كردند كه از یكدیگر شناخته نشدند و سپس من امام هادی علیه السلام را ملاقات كرده و سخن معلم را به حضرت عرضه داشتم فرمود راست گفته من آن روز بر متوكل نفرین كردم و خداوند مستجاب فرمود.
مهج الدعوات ص ۲۶۷ - ۲۶۶.
تشبیهی زیبا از امام کاظم (علیه السلام)
از امام کاظم (علیه السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می نویسند آیا خاطرات و نیتهایی را که فقط از دل گذرانده ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می توان فهمید که از کنار باغ می گذریم یا از کنار چاه.
(برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله جوادی آملی، ص78)
حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر(ع) به جهت کثرت زهد و عبادتش معروف به العبد الصالح و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به الکاظم گردید.