eitaa logo
روحانی کاروان
986 دنبال‌کننده
5 عکس
5 ویدیو
12 فایل
تولید محتوا برای روحانیون کاروان عتبات عالیات ارتباط: @ymirani اگر مفید دیدید به دوستان روحانی کاروان معرفی فرمایید. دستم از توشه خالیست محتاج دعای تو هستم
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارت قبر آیت الله قاضی آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی رحمه‌الله علیه یکی از عارفان کامل و بندگان مخلص خدا بود که عارفان و عالمان عبارت «فناء فی الله» را درباره او به کار می‌برند. گریه بر امام حسین علیه‌السلام آقای قاضی روزهای جمعه منزل روضه داشتند و واعظی مقتل را از روی کتاب می‌خواند که مبادا در نسبت به امامان کم و زیاد شود و آقای قاضی گریه می‌کردند. آیت‌الله کشمیری می‌فرمود: اواخر عمر، آقای قاضی وقتی آب را می‌دیدند به یاد حضرت ابی‌عبدالله علیه‌السلام گریه می‌کردند  مقام آیت‌الله قاضی در مکاشفه آیت‌الله کشمیری : بعد از وفاتش خواستم بفهمم مقام قاضی چقدر است، در رؤیا دیدم از قبر آقای قاضی تا به آسمان نور کشیده شده است، فهمیدم خیلی مقام والا دارد. جنازه شریفش را در وادی‌السلام دفن کردند و وفاتش بسیار برایم ناگوار و سنگین بود. حضرت آیت‌الله بهجت قدّس سرّه فرمود: شب قبل از وفات آقای قاضی کسی در خواب دید که تابوتی را می‌برند و رویش نوشته بود توفی ولی‌الله «ولی خدا وفات یافت»، فردا دیدند آقای قاضی وفات کرده است آیت الله بهجت علامه طباطبایی از شاگردان ایت الله قاضی بودند خب اکر از خود ایت الله قاضی یکی بپرسد من میخواهم به خدا نزدیک شوم چه عملی را توصیه می نمایید چه پاسخ میدهند؟ مرحوم علامه طباطبایی و]آیت الله العظمی آقای بهجت از مرحوم عارف فرزانه آقای قاضی نقل می‌کردند که ایشان می‌‌فرمودند: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لَعن کند! (و یا فرمودند: به صورت من تُف بیاندازد!) ________ توجه توجه فردا برنامه های کوفه را دارید امشب مفاتیح الحنان را یک نکاه بیندازید این لینک هم کمک شما میکنه اگر مفاتیح نداشتید https://www.erfan.ir/mafatih232amp/%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D9%83%D9%88%D9%81%D9%87-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86
ورودی شهر کوفه یا در طی مسافت پیاده روحانی محترم ضمن پیاده روی مسافت تا مسجد شمرده شمرده قرائت شود و همراهان تکرار نمایند تا فیض کامل شود ان شاءالله بِسمِ اللّٰهِ، وَبِاللّٰهِ، وَفِي سبيلِ اللّٰهِ علىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، اللّٰهُمَّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلاً مُبارَكاً وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ. به نام خدا و به خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) خدایا فرود آر مرا فرود آمدنی با برکت که تو بهترین فرود آورندگانی.پس به سوی مسجد کوفه روانه شو و در حال رفتن بگو:اللّٰهُ أَكْبَرُ، وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ.خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود و معبودی جز خدا نیست و خدا را سپاس و منزّه است خدا.** بهتر است بقیه اعمال تشرف به مسجد انجام شود که مبسوط در مفاتیح الجنان است
مسجدحنانه علت نام‌گذاری مسجد حنانه اما این‌که چرا این مسجد، به «مسجد حنّانه» معروف شده است، گزارشی وجود دارد مبنی بر این‌که در آن‌جا ستونی قرار داشت و هنگامی که پیکر مطهر امام علی(ع) را در شب بیست و یکم ماه رمضان برای دفن از روبروی آن عبور می‌دادند، این ستون خم شد. از امام صادق‌(ع) پرسیده شد: آن ستونی که در سر راه نجف اشرف است، چرا خمیده است؟ امام(ع) فرمود: «زمانی‌که پیکر امام علی(ع) را از کنار آن عبور دادند، از فرط حزن و اندوه خم شده است». همچنین گزارش شده است که هنگام عبور سر بریده امام حسین(ع) توسط سپاهیان یزید، سر مبارک آن‌حضرت مدتی در این محل قرار گرفت. امام صادق(ع) هنگام سفر به شهر نجف، در این مکان نماز خواند. هنگامی که علّت خواندن نماز در این محل را از حضرتشان پرسیدند، فرمود: «سر جدم امام حسین(ع) را در این‌جا نهادند. و سپس به سمت عبیدالله بن زیاد برده شد». همچنین گزارش شده است که برخی از بهترین یاران امام علی(ع) در آن منطقه دفن شده‌اندکه وجود قبر کمیل در همان حوالی، شاهد درستی این گزارش است. اعمال سفارش شده در روایات سفارش شده است، در «مسجد حنانه» دو رکعت نماز خوانده شود، همان‌گونه که امام صادق(ع) در این مکان دو رکعت نماز خواند. بحار الانوار، ج 97، ص 282و۲۸۳
کُمَیل بن زِیاد بن نَهِیک نَخَعی (۱۲-۸۲ق) از یاران امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع). وی از نخستین کسانی بود که پیشنهاد خلع عثمان بن عفان و خلافت علی(ع) را مطرح کرد. کمیل چنان صادقانه و عاشقانه و عارفانه زیست که از خواص اصحاب و صاحب اسرار علی ـ علیه السّلام ـ گردید. تا در دوران امام سجاد ـ علیه السّلام ـ به خاطر مودت و دوستی اهل بیت از جانب حجاج بن یوسف ثقفی - که در دشمنی با اهل بیت معروف است - در سن پیری تحت تعقیب و آزار و اذیت قرار گرفت و در نهایت در سال ۸۳ هجری به شهادت رسید. دعای کمیل دعای کمیل، یادگار امام علی (علیه السلام) از دعاهای معروف و مشهور میان شیعیان است که آن را شب های جمعه با سوز و گداز قرائت می کنند. مولای عارفان این دعا را که به دعای «حضرت خضر» نیز مشهور است، به کمیل بن زیاد نخعی آموخت. سپس حضرت به منزل رفت، شبانگاه به خانه مولا رفتم و در را کوبیدم، فرمود: ای کمیل، تو را چه مطلبی است ؟ جواب دادم: ای امیرالمؤمنین، درباره دعای خضر آمده ام. حضرت فرمود: بنشین و چون این دعا را حفظ کردی در هر شب جمعه یا در ماهی یک بار یا سالی یک بار یا در عمرت یک بار، آن را بخوان که خدا برای تو چاره می سازد و یاری ات می کند و روزی ات می دهد و مغفرت الهی شامل تو می شود. ای کمیل، طول مدت رفاقت تو با ما واجب شد که خواهش تو را انجام دهیم. سپس فرمود بنویس: «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْء…» شهادت کمیل بن زیاد نخعی هنگامی که حجّاج بن یوسف والی عراق شد، یاران و اصحاب اهل بیت (علیهم السلام) را تحت تعقیب قرار داد. روزی حجاج از «هیثم اسود» سراغ کمیل را گرفت تا او را به قتل برساند. اسود جواب داد: او پیرمرد سالخورده ای است. حجاج گفت: شنیده ام که بین جمعیت ها تفرقه می اندازد. سپس دستور داد که کمیل را دستگیر کنند، هنگامی که کمیل از قصد حجاج آگاه شد، از کوفه گریخت. چون حجاج به او دست نیافت، برای اینکه او را تحت فشار، تسلیم کند، حقوق قبیله اش را که از بیت المال تأمین می شد، قطع کرد. هنگامی که کمیل بن زیاد از این جریان آگاه شد، گفت: از عمرم چند سالی باقی نمانده، چرا باعث قطع روزی جماعتی شوم، لذا وارد کوفه شد و به دارالاماره رفت. و خود را تسلیم کرد، حجاج به او گفت: ـ ای کمیل خیلی دنبالت گشتم تا تو را کیفر دهم. ـ هر چه خواهی بکن که از عمر من جز اندکی باقی نمانده و عنقریب بازگشت من و تو به سوی خداست. مولایم به من خبر داده که قاتل من، تو خواهی بود. در این هنگام حجاج نام امام علی (علیه السلام) را برد و کمیل صلوات فرستاد. حجاج که به شدت عصبانی شده بود گفت: «تو در شمار قاتلان عثمانی. به خدا قسم فردی را بر تو می گمارم که کینه اش نسبت به علی از محبت تو به او بیشتر باشد.» آنگاه «ادهم قیسی» را که در دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) معروف بود، بر او گمارد و او سر کمیل را از بدن جدا کرد. شهادت کمیل در 82 هـ.ق. در سن نود سالگی به وقوع پیوست. خب اینم سرگذشت جناب کمیل حال به زیارت مشرف شوید و فاتحه ای بخوانید اطلاعات عمومی👇 تعدادی از علما و بزرگان دین، باتوجه به حدیثی که از حضرت علی(ع) درباره وادی السلام سؤال شد و ایشان گفتند «پشت کوفه را شامل می‌‌‌‌شود»؛ در کنار مزار کمیل بن زیاد دفن شده‌اند که از این میان می‌‌‌‌توان به شیخ احمد وائلی خطیب معروف، شهید شیخ مهدی عطار از مجاهدان عراقی، آیت‌الله مامقانی از علمای قم، آیت‌الله سیدمحمدتقی اردبیلی داماد آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله سعیدی قوچانی از اساتید حوزه علمیه قم اشاره کرد.
حرکت به سمت کوفه در وقت مقتضی ✓خیلی مهم روحانی عزیز حتما یک مفاتیح سبک همراه داشته باش تاکاربرای شما راحت باشد و در طول مسیر از ورود تاخروج شهر کوفه را در بحث اداب و اعمال یک مرور بنماعزیز دلم درست است ائمه ما در یک دورانی خاطرات تلخی از مردم کوفه دارند ولکن بدانید که کوفه مورد تعریف امامان معصوم بوده هست! بله در دوران چند امام دشمنان اهل البیت بر آن شهر مسلط شدند و خیانتها و منایتها در حق اهل البیت شد اما کوفه مکانی مقدس است  **در حدیثى دیگر، از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «اَلْکُوفةُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیْاضِ الْجَنَّةِ»؛ (کوفه، باغى از باغهاى بهشت است). و در ذیل همین روایت آمده که قبر ابراهیم و قبور سیصد و هفتاد پیامبر و ششصد وصى، و قبر سید الأوصیاء على(علیه السلام) در کوفه است.** در حدیث دیگرى نیز از امام صادق (علیه السلام)آمده است: «اِنّهُ لَیْسَ بَلَدٌ مِنَ الْبُلْدانِ وَ مِصْرٌ مِنَ اَلاَْمْصارِ، اَکْثَرَ مُحِبَّاً لَنا مِنْ أَهْلِ الْکُوْفَةِ»؛ (هیچ شهرى از شهرها بیش از مردم کوفه دوستدار ما اهل بیت نیستند). ولى مى دانیم دوران هایى بر کوفه گذشت که دشمنان اسلام و به خصوص دشمنان اهل بیت، بر آن چیره شدند و آن شهر عملا مبدّل به یکى از کانون هاى ضدّ اسلام و ضدّ اهل بیت شد. فضیلت مسجد کوفه زیاده از آن است که ذکر شود و در بیان شرافت آن کافی است که یکی از چهار مسجدی است که شایسته است برای درک فیوضاتشان به شتاب به سوی آن‌ها کوچ کرد و یکی از محل‌هایی است که مسافر، بین قصر و اتمام نماز در آن آزاد است و نماز واجب در آن برابر حجّ مقبول و معادل هزار نماز است که در جای دیگر خوانده شود.  از حضرت امام باقر(علیه‌السلام) روایت شده:اگر مردم بدانند مسجد کوفه چه اندازه فضیلت دارد، هر آینه از شهرهای دور، تهیه زاد و راحله کنند و به سوی این مسجد بیایند و نیز فرمود: نماز واجب در آن، برابر است با حجّ مقبول و نماز مستحب برابر است با عمره مقبوله، به بیان روایت دیگر نماز واجب و مستحبّ در آن همانند حج و عمره‌ای است که با رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بجا آورده شود. خب انشاءالله نماز مغرب و عشارا درمسجد اقامه کنیم تااز این همه ثواب بهره مند باشیم و البته اموات فراموش نشود سعی کنید هر دورکعت نماز مستحبی که میخوانید همه مومنین و مومنات را شریک در ثواب قرار دهید که دست خدا باز است و از کرمش کم نمی شود وارد شهر بشیم یک آدابی دارد که عرض می کنم
تذکر برای مسجد کوفه اعمال مسجدطبق دستور مفاتیح الجنان حتی الامکان دنبال شود و ما چند نکته مناسب بیان در چند مقام را تقدیم می نماییم وجه تسمیه باب الثعبان(افعی) رابدانید اما بیانش در هر موقعیتی به صلاح نیست مهمـــــــــــــــــــــــــتر👇 چاره داخل مسجد و شلوغی مقامها یکی از مشکلات و مسائل اعمال داخل مسجد در موردمقامها است که در یک مقام جمعیت زیادی است و برخی روحانیون جمعیت همراه خود را بافاصله دورتر از مقام برای آن مقام به نماز سفارش میکنند! یاد آوری دو نکته در این باره ضروری است: نکته اول: عبادات موجود در روایات باید به همان شیوه بیان شده در روایت آورده شوند و حق هیچ گونه دخل و تصرف در آن را نداریم بیان این بخش از گفتار بدین جهت است، در صورتی که اعمالی، دستور خاصی داشته باشد، اجازه کم و زیاد کردن آن را نداریم، اما در موضوع مورد گفت و گو (انجام تمام اعمال به صورت یک جا و یا ملزم کردن همه افراد کاروان به انجام همه اعمال مسجد در مکان های تعیین شده)، چنان که ذکر خواهیم کرد، دلیلی بر انجام آن به نحو مذکور ندارد و باید مطابق دستور ائمه (ع) آن را انجام داد؛ زیرا برخی از ویژگی ها اختصاص به مکان خاص دارد. به عنوان نمونه، طواف باید تنها بر گرد کعبه باشد و در جای دیگر فایده ای ندارد. نکته دوم: در مسجد کوفه و سهله، برخی اعمال عمومی وجود دارد که آنها را در هر کجای مسجد می توان انجام داد؛ مانند موارد موجود در این روایات: ۱. امام صادق (ع) فرمود: هیچ انسان غمزده ای نیست که بین نماز مغرب و عشاء در مسجد سهله دو رکعت نماز بخواند مگر اینکه خداوند، اندوه را از او زایل گرداند.  ۲. امام صادق (ع) همچنین فرمود: در مسجد سهله نماز بخوان و حاجات دنیا و آخرت خود را از خداوند بخواه، زیرا مسجد سهله خانه ادریس پیامبر (ع) که در آن خیاطی می کرده است. دعا در این مسجد مستجاب است و خداوند به دعا کنندگان در این مسجد مقام بلند و درجه ادریس عطا می نماید و او را از بدی های دنیا و دشمنانش محفوظ دارد.  ۳. ابو حمزه ثمالی نقل می کند که امام سجاد (ص) از مدینه به مسجد کوفه آمد، فقط دو رکعت نماز در مسجد کوفه خواند سوار شتر خود شده، به مدینه بر گشت.  روایات دیگری وجود دارد که نقطه خاصی از مسجد را مورد توجه قرار می دهد؛ مانند این موارد: ۱. ابو حمزه ثمالی می گوید: اصبغ بن نباته دست مرا گرفت و در کنار ستون هفتم برد، و گفت این مقام امیرمؤمنان (ع) است، و امام حسن (ع) هنگامی که حضرت علی (ع) برای نماز حاضر نبود، در این مکان نماز می خواند و در اوقات دیگر، کنار ستون پنجم نماز می گذارد.  ۲. در وقت حکومت بنی عباس امام صادق (ع) از باب الفیل (یکی از درب های مسجد که به این نام معروف است) وارد مسجد شد، و به سمت چپ رفت، و کنار ستون چهارم ایستاد و نماز خواند، راوی گوید: از ایشان سؤال کردم ستون حضرت ابراهیم (ع) همین مکان است؟ حضرت پاسخ داد: بله.  ۳. امام صادق (ع) به بعضی از اصحابشان فرمودند: ... در نزد مقام ابراهیم (ع) که نزد ستون پنجم است نماز بگذار.  با بررسی روایات مربوط به اعمال مسجد کوفه، در می یابیم که سیره اهل بیت (ع) در نماز خواندن در این مساجد یکسان نبوده است، و به روش خاصی که همه موظف به انجام آن باشند در این روایات تصریح نشده است. اجمالا با بررسی روایات مربوط به اعمالی که در باره فضیلت مسجد کوفه و سهله، رسیده است، روشن می شود که دستوری از ائمه (ع) وارد نشده که تمام اعمال این مساجد به صورت یک جا انجام شود، بلکه به یک صحابی یک دعا و نماز را آموزش داده و به صحابی دیگر دعا و نماز دیگر، بر این اساس نیازی نیست که زائران را وادار و یا تشویق به انجام تمام اعمال آن مساجد کنیم. در ضمن با مراجعه به آموزه های دینی در می یابیم که عبادات مستحبی را نباید بر نفس تحمیل کرد؛ زیرا بهره کامل از آن گرفته نمی شود، و چه بسا گاهی نتیجه معکوس می دهد براین اساس، سزاوار است در صورت مشکل بودن نقل و انتقال زوار در داخل این مسجدها، به عبادات نوع اول بسنده شده و زائران آزاد باشند در صورت تمایل به نقاط خاص مسجد نیز بروند. با این وجود، چون راز و نیاز با خدا در هر مکان و زمانی پسندیده است، ایرادی ندارد که مناجات موجود در یک نقطه را نه به آن نیت که آن عمل را در هر کجا می توان انجام داد، بلکه تنها به نیت مناجات با خداوند به صورت مجموعی انجام داد و باید توجه داشت که حضور قلب و نشاط در عبادت خصوصاً در مستحبات، مهم تر از انجام تمام آنان است.
ورودی شهر کوفه یا در طی مسافت پیاده روحانی محترم ضمن پیاده روی مسافت تا مسجد شمرده شمرده قرائت شود و همراهان تکرار نمایند تا فیض کامل شود ان شاءالله بِسمِ اللّٰهِ، وَبِاللّٰهِ، وَفِي سبيلِ اللّٰهِ علىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، اللّٰهُمَّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلاً مُبارَكاً وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ. به نام خدا و به خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) خدایا فرود آر مرا فرود آمدنی با برکت که تو بهترین فرود آورندگانی.پس به سوی مسجد کوفه روانه شو و در حال رفتن بگو:اللّٰهُ أَكْبَرُ، وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ.خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود و معبودی جز خدا نیست و خدا را سپاس و منزّه است خدا.** بهتر است بقیه اعمال تشرف به مسجد انجام شود که مبسوط در مفاتیح الجنان است
قبرمیثم زندگی نامه ميثم تمار یکی از یاران امام علی (ع) ميثم بن يحيي تمّار، غلام زني از بني اسد و عجمي‌تبار بود. امير مؤمنان علي عليه السلام او را خريد و آزاد ساخت. ميثم از خواص اصحاب و از ياران و شيعيان به حق آن حضرت به شمار مي‌آمد.او به مقدار قابليت و ظرفيت خويش از محضر امام علي عليه السلام علم آموخت و آن حضرت او را بر برخي از اخبار غيبي و اسرار نهان آگاه ساخت تا جايي که ابن عباس از محضر ميثم استفاده مي‌کرد. نقل است که امير مومنان عليه السلام چگونگي کشته شدن ميثم را پيش‌گويي و به وي فرمود: تو را بعد از من دستگير مي‌کنند و به دار خواهند زد. در روز سوم از بيني و دهان تو خون روان خواهد شد و محاسنت را رنگين خواهد ساخت. آن گاه امام درختي را که بر اّن ميثم را بر دار خواهند کشيد به او نشان داد و فرمود: تو در آخرت با من خواهي بود. پس از شهادت اميرالمومنين عليه السلام ميثم پيوسته به نزد آن درخت مي‌آمد و نماز مي‌گزارد. ميثم آخر سال 60 هجري، ده روز قبل از ورود امام حسين عليه السلام به عراق، توسط عبيدالله بن زياد ملعون دستگير شد و به همان نحوي که امام علي عليه السلام خبر داده بود به دار آويخته شد و به شهادت رسيد. مطلب در عظمت شخصیت میثم تمار زیاد است ان شاءالله مطالعه کنید
درمنزلت مولا امام علی در وقت مقتضی اگر انسان بجائى وارد مى شود اگر چه در بسته نباشد , بهتر است در بزند . درب بهشت باز است ولى مؤمنان اهل بهشت كه وارد مى شوند , در مى زنند . وقتى يك بهشتى كوبه درب را مى كوبد صدائى از اين كوبه در شنيده مى شود : يا على ! طنين اش يا على است : عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم : قال : ان حلقة باب الجنة من ياقوتية حمراء على صفايح الذهب فاذا دقت الحلقة على الصفحه , طنت و قالت : يا على ! امالى , شيخ صدوق , مجلس 86 , حديث 13 , بحار الانوار , ج 3 , ص 326 . مرحوم استاد علامه طباطبائى رضوان الله عليه در شرح اين حديث در جلسه درس چنين مى فرمودند كه چرا صداى كوبه درب يا على است ؟ براى اينكه مهمان وقتى به خانه اى مى رود صاحب خانه را صدا مى زند , و او را مى خواند و اگر صاحب خانه نام معينى داشته باشد مهمان همان نام معين را مى برد . ايشان مى فرمودند صاحب بهشت , مهماندار بهشت صاحب خانه , على بن ابى طالب سلام الله عليه است , لذا صداى كوبه درب هم يا على است . چون هر كسى به بهشت مى رود در سايه هدايت و رهبرى اين خاندان است , مهمان اين خاندان است . اگر اين انوار طيبه نبودند كسى راه بهشت را طى نمى كرد . درب هاى بهشت در اين ماه باز است و ما بايد بكوشيم كه به روى ما نبندند . ما بخوبى مى توانيم احساس كنيم كه الان در بهشت هستيم يا خير و درب بهشت به روى ما باز است يا نه .
مسجدسهله در وقت مقتضی بهتر است در اتوبوس چون معمولا مجهز به میکرفن هستند؛ راهی مسجد سهله هستیم؛ ابتداءا همه این مسیله شرعی را میدانید زن مستحاضه مي تواند به مسجد يا حرم امامان معصوم(عليهم السلام) وارد و در آنجا توقف كند، حتي مستحاضه متوسطه و كثيره، ولي احتياط مستحب است اگر غسلهايي را كه براي نماز گفته شده انجام نداده در آنجا توقف نكند ولی توقف جنب و حائض و نفساء در حرم امامان معصوم(عليهم السلام) حرام است، ولي عبور از آن، بطوري كه از يك در وارد و از در ديگر خارج شود اشكال ندارد و احتياط مستحب است كه در آن حال از داخل حرم عبور نكند، اين حكم اختصاص به اطراف ضريح(روضه شريفه) و رواق ها دارد ولي صحن ها و حرم امامزاده ها اين حكم را ندارد. اما مسجد سهله: من چند روایت براتون بخونم تا ان شاءالله فرصت تشرف به مسجد سهله رابیشتر قدر بدانیم ✓میخوای جایی بری نماز بخونی که: امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مسجد سهیل مسجدی که خداوند تبارک و تعالی هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر این که در آن مسجد نماز به جای آورده است ✓در مجموعه روایات با تعابیر مختلفی از جایگاه معنوی و منزلت مسجد سهله یاد شده است. می توان گفت از اخبار چنان معلوم می شود که بعد از مسجد اعظم کوفه مسجدی به فضیلت این مسجد وجود ندارد. در توصیف علل فضیلت آن به نکاتی اشاره شده است که در اینجا بعضی از آنها را یادآور می شویم.   ابوبصیر نقل کرده است که امام صادق(علیه السلام) به ایشان فرمودند: ای ابابصیر! گویی روزی رامی بینم که حضرت مهدی(علیه السلام) با خانواده اش در مسجد سهله فرود می آیند. ابوبصیر می گوید: به حضرت صادق(علیه السلام) عرض کردم آن مسجد منزل قائم(علیه السلام) خواهد بود حضرت فرمودند: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس(علیه السلام) و حضرت ابراهیم(علیه السلام) بوده است و خداوند هیچ پیامبری را به پیامبری مبعوث نکرده است مگر آن که وی در این مسجد نماز گزارده است. ان شاءالله به مسجد رسیدیم بعد از تجدید وضو ورودی مسجد آدابی دارد که عرض میکنم و انجام میدهیم 🔻🔻🔻🔻🔻 نکات قابل توجه برای روحانی محترم: ✓فضیلت بیشتر شب چهارشنبه برای این مسجد در روایات هست. ✓مسجد سهله طبق روایات محل سکونت امام زمان علیه السلام است ✓طبق نظر مشهور فقهاءمسجد سهله شامل حکم تخییر نمی باشد البته اشاره کنید که آیت الله سیستانی تمام شهر کوفه را شامل حکم تخییر میداند.
دم در مسجد دعای ورود روحانی محترم ورودی مسجد دعایی دارد که مرسوم است روحانی قرائت میکند سایرین شنونده و تکرار کننده باشند! خوب است ابتدابا زبان فارسی گفته شود در این دعا از خدا چه میخواهیم و این کار یک دقیقه بیشتر طول نمی کشد اگر ابتدا ترجمه چند فراز از دعا گفته شوود حال من ترجمه یک فراز را میگویم و مناسب میبینم هنینجا نقل روایتی شود ....... ،يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالْأَ بْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَىٰ دِينِكَ وَدِينِ نَبِيِّكَ وَوَلِيِّكَ اره در این قسمت از خدا میخواهیم ما رااز دینش جدا نکنه از خودش جدا نکنه از محمدو ال محمد جدانکنه؛ نکند پیش بیاید ما علی و اولاد علی رابفروشیم دنیا را بخریم بذارید یک حکایت براتون بگم: حضرت علی (ع) بعدازدرگذشت ابوذر غفاری نزد اصحاب خود فرمودند: من دلم خیلی بحال ابوذر می سوزد خدا رحمتش کند. اصحاب پرسیدند چطور ؟ مولا فرمودند: آن شبی که به دستور عثمان ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر به خانه ی او رفتند چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با عثمان بیعت کند. ابوذر خشمگین شد و به مامورین گفت: شما دو توهین به من کردید; اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید' دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟ شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من علی فروش شوم؟ تمام ثروت های دنیا را که جمع کنید و به من بدهید با یک تار موی علی عوض نمی کنم. آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست. مولا گریه کردند و فرمودند: به خدایی که جان علی در دست اوست قسم ،آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان عثمان محکم بست سه شبانه روز بود او و خانواده اش هیچ نخورده بودند. مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛ در این زمان علی فروش نشویم!!! ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
چاره داخل مسجد و شلوغی مقامها یکی از مشکلات و مسائل اعمال داخل مسجد در موردمقامها است که در یک مقام جمعیت زیادی است و برخی روحانیون جمعیت همراه خود را بافاصله دورتر از مقام برای آن مقام به نماز سفارش میکنند! یاد آوری دو نکته در این باره ضروری است: نکته اول: عبادات موجود در روایات باید به همان شیوه بیان شده در روایت آورده شوند و حق هیچ گونه دخل و تصرف در آن را نداریم بیان این بخش از گفتار بدین جهت است، در صورتی که اعمالی، دستور خاصی داشته باشد، اجازه کم و زیاد کردن آن را نداریم، اما در موضوع مورد گفت و گو (انجام تمام اعمال به صورت یک جا و یا ملزم کردن همه افراد کاروان به انجام همه اعمال مسجد در مکان های تعیین شده)، چنان که ذکر خواهیم کرد، دلیلی بر انجام آن به نحو مذکور ندارد و باید مطابق دستور ائمه (ع) آن را انجام داد؛ زیرا برخی از ویژگی ها اختصاص به مکان خاص دارد. به عنوان نمونه، طواف باید تنها بر گرد کعبه باشد و در جای دیگر فایده ای ندارد. نکته دوم: در مسجد کوفه و سهله، برخی اعمال عمومی وجود دارد که آنها را در هر کجای مسجد می توان انجام داد؛ مانند موارد موجود در این روایات: ۱. امام صادق (ع) فرمود: هیچ انسان غمزده ای نیست که بین نماز مغرب و عشاء در مسجد سهله دو رکعت نماز بخواند مگر اینکه خداوند، اندوه را از او زایل گرداند.  ۲. امام صادق (ع) همچنین فرمود: در مسجد سهله نماز بخوان و حاجات دنیا و آخرت خود را از خداوند بخواه، زیرا مسجد سهله خانه ادریس پیامبر (ع) که در آن خیاطی می کرده است. دعا در این مسجد مستجاب است و خداوند به دعا کنندگان در این مسجد مقام بلند و درجه ادریس عطا می نماید و او را از بدی های دنیا و دشمنانش محفوظ دارد.  ۳. ابو حمزه ثمالی نقل می کند که امام سجاد (ص) از مدینه به مسجد کوفه آمد، فقط دو رکعت نماز در مسجد کوفه خواند سوار شتر خود شده، به مدینه بر گشت.  روایات دیگری وجود دارد که نقطه خاصی از مسجد را مورد توجه قرار می دهد؛ مانند این موارد: ۱. ابو حمزه ثمالی می گوید: اصبغ بن نباته دست مرا گرفت و در کنار ستون هفتم برد، و گفت این مقام امیرمؤمنان (ع) است، و امام حسن (ع) هنگامی که حضرت علی (ع) برای نماز حاضر نبود، در این مکان نماز می خواند و در اوقات دیگر، کنار ستون پنجم نماز می گذارد.  ۲. در وقت حکومت بنی عباس امام صادق (ع) از باب الفیل (یکی از درب های مسجد که به این نام معروف است) وارد مسجد شد، و به سمت چپ رفت، و کنار ستون چهارم ایستاد و نماز خواند، راوی گوید: از ایشان سؤال کردم ستون حضرت ابراهیم (ع) همین مکان است؟ حضرت پاسخ داد: بله.  ۳. امام صادق (ع) به بعضی از اصحابشان فرمودند: ... در نزد مقام ابراهیم (ع) که نزد ستون پنجم است نماز بگذار.  با بررسی روایات مربوط به اعمال مسجد کوفه، در می یابیم که سیره اهل بیت (ع) در نماز خواندن در این مساجد یکسان نبوده است، و به روش خاصی که همه موظف به انجام آن باشند در این روایات تصریح نشده است. اجمالا با بررسی روایات مربوط به اعمالی که در باره فضیلت مسجد کوفه و سهله، رسیده است، روشن می شود که دستوری از ائمه (ع) وارد نشده که تمام اعمال این مساجد به صورت یک جا انجام شود، بلکه به یک صحابی یک دعا و نماز را آموزش داده و به صحابی دیگر دعا و نماز دیگر، بر این اساس نیازی نیست که زائران را وادار و یا تشویق به انجام تمام اعمال آن مساجد کنیم. در ضمن با مراجعه به آموزه های دینی در می یابیم که عبادات مستحبی را نباید بر نفس تحمیل کرد؛ زیرا بهره کامل از آن گرفته نمی شود، و چه بسا گاهی نتیجه معکوس می دهد براین اساس، سزاوار است در صورت مشکل بودن نقل و انتقال زوار در داخل این مسجدها، به عبادات نوع اول بسنده شده و زائران آزاد باشند در صورت تمایل به نقاط خاص مسجد نیز بروند. با این وجود، چون راز و نیاز با خدا در هر مکان و زمانی پسندیده است، ایرادی ندارد که مناجات موجود در یک نقطه را نه به آن نیت که آن عمل را در هر کجا می توان انجام داد، بلکه تنها به نیت مناجات با خداوند به صورت مجموعی انجام داد و باید توجه داشت که حضور قلب و نشاط در عبادت خصوصاً در مستحبات، مهم تر از انجام تمام آنان است.