eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.4هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.9هزار ویدیو
336 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود 💎کانال خوب،نافعتر رفیق خوبه @rooshanfekr2 🤝 http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا برخی محبین اهلبیت(ع) مقابل (عج) می‌ایستند؟ 🎤 استاد پناهیان تعجیل در فرج صلوات صلوات صلوات صلوات @rooshanfekr
آیه ۵۶ سوره زمر.mp3
4.33M
ا ﷽ ا 🏷 | | 🔰 وای!! چقدر درباره "جَنبُ الله" کوتاهی کردم!! 📌 آیه ۵۶ سوره غافر 💠 استاد 📍 أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ ⭕️ (این دستورها براى آن است که) مبادا کسى روز قیامت بگوید: «افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم و از مسخره کنندگان (آیات او) بودم!» 🗓 ۲۴ ذی‌الحجه / ۲۲ تیر ۱۴۰۲ 🌟🌟🌟 @rooshanfekr
فراز ۵ خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه.mp3
2.04M
ا ﷽ ا 🏷 | | 🔰 وصف ناشدنى‎های لحظات مرگ و مردن !! از زبان امیرالمومنین علیه السلام 📌 شرح فراز ۵ ۱۰۹ نهج البلاغه 💠 استاد 📍فغَيْرُ مَوْصُوفٍ مَا نَزَلَ بِهِمْ اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ فَفَتَرَتْ لَهَا أَطْرَافُهُمْ وَ تَغَيَّرَتْ لَهَا أَلْوَانُهُمْ ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ فِيهِمْ وُلُوجاً فَحِيلَ بَيْنَ أَحَدِهِمْ وَ بَيْنَ مَنْطِقِهِ وَ إِنَّهُ لَبَيْنَ أَهْلِهِ يَنْظُرُ بِبَصَرِهِ وَ يَسْمَعُ بِأُذُنِهِ عَلَى صِحَّةٍ مِنْ عَقْلِهِ وَ بَقَاءٍ مِنْ لُبِّهِ يُفَكِّرُ فِيمَ أَفْنَى عُمُرَهُ وَ فِيمَ أَذْهَبَ دَهْرَهُ ... ⭕️ و آنچه بر آنان فرود آيد وصف ناشدنى است. سختى جان كندن و حسرت از دست دادن دنيا، به دنيا پرستان هجوم آورد. بدن ها در سختى جان كندن سست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز مى دارد، و او در ميان خانواده اش افتاده با چشم خود مى بيند و با گوش مى شنود و با عقل درست مى انديشد كه عمرش را در پى چه كارهايى تباه كرده و روزگارش را چگونه سپرى كرده... 🗓 ۲۰ شوال / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ @rooshanfekr
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 🚩 🏴 🚩 ⚡️موضوع سخنرانی: دو بایسته‌ی مهم در پاسخگویی و تبلیغ دین 🔆استاد ارائه دهنده: استادحیــــــدرے (زید‌عزه) 1⃣ نگاه منظومه‌ای داشتن. می‌بایست به معارف دین (عقائد، احکام، اخلاق) نگاه منظومه‌ای داشته باشیم نه نگاه آموزه‌ای؛ زیرا اگر نگاه منظومه‌ای به معارف دین نداشته باشیم ممکن است ناخواسته با یک آموزه، منظومه‌ی دین را زیر سوال ببریم. 〽️مثال اول: در نقل واقعه‌ی روز دوم محرم که جریان ورود امام‌حسین علیه‌السلام به کربلاست، برخی نقل می‌کنند اسب امام‌حسین به کربلا که رسید حرکت نکرد و حضرت هفت مرکب عوض کردند این در حالی است که حضرت ۷ اسب عوض نکردند و این نقل نا معتبر است. اگر چنین حرفی بزنیم علم غیب امام را زیر سوال برده‌ایم و به این ترتیب ناخواسته آموزه‌ای را ارائه کرده‌ایم که علم غیب امام را مخدوش می‌کند. 〽️مثال دوم: در جریان فلسفه‌ی بلایا و شرور برخی در نقل ابتلای حضرت ایوب، به اشتباه نقل می‌کنند به بدن ایشان نعوذ بالله، کرم افتاد در حالیکه پیامبران از امور نفرت‌زا منزه‌اند. گاهی و به این ترتیب بعضا افراد نادانسته عصمت و غرض ارسال رسل را زیر سوال می‌برند. 2⃣ مطالبه‌ی سند و اعتبار سنجی سند. برخی روایتی را از سفینه البحار شیخ عباس قمی نقل می‌کنند که امام حسین فرموده‌اند: ما از تبار قریش هستیم هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند... «سفینه‌البحار و مدینه‌الاحکام و الاثار ترجمه شیخ عباس قمی،ص۱۶۴» تا نتیجه بگیرند امام‌حسین نعوذ‌بالله نژادپرست بوده‌اند. این در حالی است که چند شیطنت اینجا رخ داده است: الف) شیطنت در انتساب حدیث: اباعبدالله در منظومه‌ی اسناد و علم رجال امام صادق است نه امام‌حسین. علیهما السلام. ب) شیطنت در ترجمه. ۱) حضرت فرمودند: شیعیان ما عرب‌ هستند نفرمودند عرب‌ها شیعه‌ی ما هستند. ۲) عجم به معنای غیر عرب است، نه ایرانی عرب یک معنای اسمی و یک معنای وصفی دارد معنای وصفی عرب یعنی فصیح صحبت کردن عجم کسی را گویند که فصیح صحبت نمی‌کند گنگ است. پس ترجمه ی صحیح این است که شیعیان ما در صحبت کردن فصیح هستند و زبان گویایی دارند هر چند عرب نباشند. ج) سوء برخورد خلیفه‌ی دوم را استناد به امام‌حسین داده‌اند. د) روایت غیرقابل اعتمادی را که از جهت سندی ضعیف و فاقد اعتبارست را نقل کرده‌اند که در سند آن عثمان بن جبلة قرار گرفته كه مجهول است و همچنين سلمة بن‌الخطاب در سند آن است، نجاشي متخصص فن رجال، او را در حديث ضعيف می‌داند. ه) دشمنان این روایت ضعیف را نقل می‌کنند تا بگویند اسلام و اهل‌بیت با ایرانیت و عجم بودن تقابل دارد و با نقل چنین روایتی قصد دارند علاقه، محبت و مودت ما را نسبت به امام را تضعیف کنند. 🔘 در حالیکه خداوند در آیه ۱۳حجرات می‌فرماید:《ان اکرمکم عندالله اتقاکم》این آیه دلالت بر نامعتبربودن این برداشت نا صحیح از روایت دارد. همچنین درسیره‌ اهل‌بیت احترام به تمام اقوام و گروه‌ها مشهود است و تعداد زیادی از یاران خاص معصومین از غیر اعراب بوده‌اند. ♻️نتیجه اینکه: از جمله سوالات پر بسامد در ماه محرم، مباحثی پیرامون علم امام و شبهات تقابل اسلام با ایرانیت است که مبلغان عزیز برای روشنگری و معرفت افزایی باید نسبت به این موارد خود را مجهز و دامنه ی مطالعات خود را وسعت دهند. @rooshanfekr
سلام علیکم 🌹 دوستان بزرگوار فرهیخته؛ 💮لطفی بفرمایید دوستان خود را هم دعوت کنید. شاید در ظاهر امر معرفی و اضافه کردن یک عضو آنچنان اهمیتی نداشته باشد؛ اما در نفس الامر و باطن کار جزء بهترین و خالصانه ترین کارهای تبلیغی شما در عمر شریفتان محسوب شود. 💮نکته ای که بنظر می رسد از برخی از مومنین انقلابی مغفول مانده تبلیغ و معرفی کانالهای ارزشی در بین دوستان و آشنایان است که گاهی ممکن است معرفی خوب یک کانال به یکی از عزیزانمان از هزار ساعت تبیین نکته به نکته معارف دینی برایش سودمندتر باشد. ✔امروزه یک کانال ارزشمند می تواند، کانال زندگی فرد را متحول کند و او را از پرتگاه ضلالت به قله تعالی برساند. نباید بگوئیم ما سنخیتی با معارف بلند اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نداریم و این احادیث بر ما سنگینی می کند؛ وقتی در این راه گام برداریم، سنخیت و جاذبه ایجاد می شود. ✅کانال نکته های ناب مهدوی بدون هیچگونه وابستگی به بیت المال و کسب درآمدی سالیان متمادی(بیش از یک دهه) افتخار این را داشته که یکی از قویترین بازوهای انتشار حدیث و معارف کاربردی در سطح ملی باشد. 🤲امیدوارم بر سنگینی این توفیق بزرگ فائق آیید. وفقکم الله لمرضاته🌹 @rooshanfekr
4_5879453380866215916.mp3
12.76M
۲۹۳ (ره) اهلِ معنویات، اگر به خواب برن، خطرناک‌تر از به خواب رفتنِ آدمای معمولیه! چون غفلت در انسانهایی که مشغول به مقدسات هستند، عموماً نورانی و کمتر قابل تشخیصه. چطور میشه هم اهل معنویات بود، هم از این غفلت‌ها حفظ موند؟ @rooshanfekr
صَلَے اللّٰھُ عَلَی۟ڪ۟ یٰااَبٰاعَب۟دِاللّٰھ۟ قسم ڪه میزند این دل عجیب شور حسین دل شڪسته‌ی من را نریز دور حسین بگیر گوش مرا و بیاورم در راه مرا ڪنارِ خودت وصله ڪن بزور حسین سیاه رویی من را ببخش آقا جان بتاب تا ڪه شوم نو نوارِ نور حسین مرا به وقت تولد چنین سفارش شد ڪه مشقِ زندگی ات گشته تا به گور   حسین‌ع ‌@rooshanfekr
عاشقانت میفروشند عِیش را, غم میخرند دل به پاى روضه میریزند، ماتم میخرند باز هم شیر حلال مادران تاثیر کرد بچه ها دارند از بازار پرچم میخرند مثل خاروخس در این سِیلِ به راه افتاده ایم باز دَرهَم آمدیم و باز دَرهَم میخرند ماه ها در یک طرف، ماه محرم یک طرف بیشتر از ماه ها، ماهِ محرم میخرند اشک ما اینجا فقط این قدر قیمت یافته ورنه جاى دیگرى عرضه کنى کم میخرند تا تو را داریم ما، داراترینِ عالمیم بچه هاى ما درِ این خانه حاتم میخرند این طرف گریان شدیم و آن طرف آباد شد اشک کالایى ست که در هر دو عالم میخرند گریه بر مظلوم تکویناً تقرب آور است در حسینیه مرا، حتى نخواهم میخرند مطمئناً روضه اى یا گریه اى در کار هست هر کجا عصیانى از فرزند آدم میخرند عده اى دم میدهند و عده اى دم میزنند پنج تن هم این وسط دارند از دم میخرند گریه کن زهراست، ما تنها سیاهى لشگریم باز با این حال شکلِ گریه را هم میخرند علی اکبر لطیفیان
🚨استقرار گشت‌های پلیس برای مقابله با بی‌حجابی سخنگوی فراجا: 🔸پلیس در پی مطالبات مردمی و خواست گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی و همچنین تأکید ریاست محترم جمهور و قوه قضائیه در چارچوب قانون به‌منظور بسط و گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده ضمن تقدیر و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزیزمان ایران که با رعایت هنجارهای اجتماعی و پوشش متعارف بر آرامش روانی جامعه کمک می‌کنند، از امروز با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن انجام مأموریت‌های متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند، برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد. 🔸انتظار می‌رود از همگان به‌ویژه دختران فهیم کشورمان که آینده این مرز و بوم به وجود آنان متکی است با حفظ حرمت پوشش و رعایت هنجارهای پذیرفته‌شده به انسجام اجتماعی و امنیت عمومی جامعه یاری رسانند و فرصت خدمت بیشتر را برای مأموران انتظامی به‌جهت دیگر مأموریت‌های عدیده و حیاتیِ پلیس فراهم نمایند. @rooshanfekr
.♻️ شش پاسخ به شش اِشکال مخالفان نهی از منکر 🔰 معمولا کسانی که را قبول ندارند و رعایت نمی‌کنند، زمانی که به ایشان تذکر می‌دهید، یکی از این موارد را در جواب شما خواهند گفت: 1️⃣ می‌گویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود». ⬅️ پاسخ: البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، می‌بایست به شما تذکر بدهیم. اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینی‌اش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را می‌کنید. شما می‌گویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی می‌کنید و در کار ما دخالت می‌کنید! شاید برخی در جواب ما بگویند: «شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است. از بی حجابی ما ضرری به شما نمی‌رسد». در جواب باید گفت: حتما بی‌حجابی شما که باعث تحریک دیگران می‌شود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر خودتان رفتار نمی کنید. 2️⃣ می‌گویند: «مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین». ⬅️ پاسخ: این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچ‌کس را حتی با زور اسلحه، نمی‌توان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد. ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختیار خودش حاصل می‌‌شود. در غیر این‌ صورت، او می‌تواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟ قوانین بشری هم همینطور است، شما می‌توانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید. 3️⃣ می‌گویند: «چرا به اختلاس‌ها و دزدی‌ها اعتراض نمی‌کنید». ⬅️ پاسخ: دزدی و اختلاس منکر است، بی‌حجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بی‌حجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است. کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمی‌کند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته‌ باشید اما فقط به کشف‌حجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عده‌ای به صورت تخصصی به اختلاس‌ها و حفره‌های قانونی این منکر اعتراض کنند و عده‌ای به کشف‌حجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟! 4️⃣ می‌گویند: «این بی‌حجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاس‌ها و بی‌عدالتی‌ها». ⬅️ پاسخ: کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمی‌کند، یک کار ضددینی و خلاف اسلام انجام داده. آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟ اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شده‌اید و در همان مسیر حرکت کرده‌اید. آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف می‌کند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف می‌کند، من هم در اعتراض به او سیگار می‌کشم! 5️⃣ می‌گویند: «در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمی‌گذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت می‌کنیم». ⬅️ پاسخ: اولا که معمولا هر چه به مناطق مرفه‌تر در شهرها نزدیک می‌شویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر می‌شود. پس فقر، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست. علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بی‌دینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیت‌المال، اختلاس و سیاست‌هایی که به تقویت سرمایه‌داری زالو صفتانه می‌انجامد، از مصادیق بی‌دینی است نه دینداری. 6️⃣ می‌گویند: «دیگر فایده ای ندارد، شما نمی‌توانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید». ⬅️ پاسخ: این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانم‌ها با مساله‌ای به نام حجاب مخالفند. درحالی که در طول ماه‌های گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند. بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانم‌های جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد. خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر می‌گردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم. ✍🏻ح.ر @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریشه وقایع اخیر دانشگاه شریف! 🔴 اگر به دنبال علت مشکلات در دانشگاه‌های مطرح کشور هستید، حتما این کلیپ را ببينيد! ♨️ ظلم‌ستیزی مهم‌ترین فلسفه قیام اباعبدالله ‼️ مصداقی از ظلم در ___________________ 🌟🌟🌟 🔹 برشی از سخنرانی @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 أَنْتَ نَاصِرُنَا... اهمیّت حضور در جلسات عزاداریِ ایّامِ محرّم! - حجت ‌الاسلام استاد میرزا محمدی @rooshanfekr
▪️▪️▪️▪️▪️⭐️ ⬛️ زخمگین شدن چشمان مبارک اهل بیت علیهم السلام در مصیبت امام علیه السلام 🖤 🔳 ◻️ابراهیم بن ابی محمود می گوید: ☑️امام رضا علیه السلام فرمود: به راستی که محرم، ماهی است که مردمان جاهلیت، جنگ در این ماه را تحریم می کردند، ▪️ اما در همین ماه، خون ما حلال شمرده شده، حرمت ما دریده گشت، ذریه ما و زنان ما اسیر شدند، در خیمه های ما آتش افکندند، اثاثیه ما که در خیمه ها بود به غارت رفت، ▪️و حرمت رسول خدا صلی الله علیه وآله در خصوص ما رعایت نگشت. به راستی که روز (شهادت) علیه السلام، پلک های ما را زخمی نمود ▪️ و اشک های ما را جاری ساخت و عزیز ما در کربلا ذلیل گشت و تا روز پایان دنیا، گرفتاری و مصیبت را نصیب ما ساخت. پس بر مثل علیه السلام است، که گریه کنندگان باید بگریند، زیرا گریستن (بر آن حضرت) گناهان بزرگ را محو می کند. سپس فرمود: هنگامی که ماه محرم فرا می رسید، ▪️پدرم (امام موسی بن جعفر باب الحوائج علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد، و حالت غم و اندوه بر ایشان غالب بود، تا زمانی که ده روز از محرم سپری می شد، پس هرگاه روز دهم فرا می رسید، این روز(عاشورا) روز مصیبت و حزن و گریه آن حضرت بود و می فرمود: امروز، روزی است که علیه السلام کشته شد 📚امالی للصدوق صفحه 101 ▪️▪️▪️▪️ سیره اهل بیت علیهم السلام بر این است که از اول محرم خندان نیستند و عزادار امام حسین علیه السلام😭 هستند. @rooshanfekr
💢مڪاید شیطان عبارت است از: 🔶شیطان گاهے انسان را بوسیلہ گناہ از خدا دور مےڪند. 🔷گاهے بوسیلہ مڪروہ انسان را از مسیر باز مےدارد. 🔶گاهے با عمل مستحبے از اعمال واجب غافل مےڪند. 🔷گاهے شیطان با عمل واجب از اعمال اوجب باز مےدارد. ✅ در نتیجہ، شیطان هر ڪسے را با یڪ طریقے از خداوند متعال دور مےڪند و گرفتار غفلت مےنماید. 🎙آیت اللہ جوادے آملے @rooshanfekr
💠قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین (عَلَیْهِ السَّلام) : ❇️ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ مِنَ الْمُؤمِنینَ ✅کانَ فی کَنَفِ اللّهِ، ✅وَأظَلَّهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ فی ظِلِّ عَرْشِهِ، ✅ وَآمَنَهُ مِنْ فَزَعِ الْیَوْمِ الاْکْبَرِ: 1⃣مَنْ أَعْطى النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ، 2⃣ورَجُلٌ لَمْ یَقْدِمْ یَداً وَرِجْلاً حَتّى یَعْلَمَ أَنَّهُ فى طاعَهِ اللّهِ قَدِمَها أَوْ فى مَعْصِیَتِهِ، 3⃣ وَرَجُلٌ لَمْ یَعِبْ أخاهُ بِعَیْب حَتّى یَتْرُکَ ذلکَ الْعِیْبَ مِنْ نَفْسِهِ. 💢امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد 🔻در پناه خداوند خواهد بود 🔻و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهى مى باشد 🔻و از سختى ها و شداید صحراى محشر در امان است: 🔸اوّل آن که در کارگشائى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید. 🔹دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا هر سخنى را که مى خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد. 🔸سوّم قبل از عیب جوئى و بازگوئى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید. 📚تحف العقول: ص۲۰۴، بحارالأنوار: ج ۷۵، ص ۱۴۱، ح ۳ @rooshanfekr
💥 چهار شرطِ همراهی با کاروان امام حسین(ع) «سیدالشهدا(ع) وقتی می‌خواستند در روز هشتم ذی‌الحجه ( روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبه‌ای دارند که ظاهرِ آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آن‌ها را دعوت می‌کنند، ولی خطابِ ایشان عام است و همۀ ما هم گویا مخاطبِ این خطابِ حضرت هستیم. اگر اجابت کنیم حضرت از ما هم دستگیری می‌کنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق می‌کنند؛ حضرت می‌فرمایند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ‏ مَعَنَا». در همین فراز کوتاه، چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است: 🔹 شرط اول: از جان گذشتن «بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه‏». این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی می‌خواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایه‌اش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده، و به مالش، به زندگی‌اش، به جانش علاقمند هست و می‌خواهد این‌ها را حفظ کند، نمی‌تواند به این کاروان راه پیدا کند. امام حسین(ع) با همه سرمایۀ ما کار دارند. با خودِ ما کار دارند؛ می‌خواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند؛ کسانی پا به این میدان می‌گذارند که می‌دانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است. 🔹 شرط دوم: آمادگی لقاء‏ اگر کسی خودش را آمادۀ لقاء‌الله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگ‌تر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، می‌تواند با سیدالشهدا(ع) حرکت کند. کسانی که هنوز از دنیا بزرگ‌تر نشده‌اند و تمام هَمّشان این است که به چرب‌وشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمی‌شوند. 🔹 شرط سوم: کوچ از دنیا طالبان همراهی با امام حسین(ع) باید از دنیا کوچ کنند. «فَلْيَرْحَل‏». کوچ به‌معنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشت‌سرش قرار دارد؛ می‌رود و برمی‌گردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه سرمایه‌اش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، او باید از دار دنیا کوچ کند و دیگرْ دنیا را وطنش قرار ندهد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد. 🔹 شرط چهارم: معیت با امام شرط چهارم که مهم‌ترین شرط است این است: فَلْيَرْحَلْ‏ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهم‌ترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل. آن‌هایی‌که با امام حرکت نمی‌کنند طعمۀ شیطان می‌شوند؛ گاهی اشتیاق و بی‌قراری هم دارد، شوری هم در دلش می‌افتد، دلش گرم می‌شود، می‌خواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمی‌رسد. الان هم مسئله همین است، الان هم اگر کسی می‌خواهد به خدا برسد، باید خود را بسازد و با کاروان امام حسین(ع) حرکت کند.» @rooshanfekr
💥 پنج دستورِ امام رضا(ع) برای سیروسلوک عاشورایی «روايتی از امام رضا(ع) هست که در روز اول محرم به ابن‌شَبيب فرمودند: روزه گرفته‌ای؟ امروز روزی است که زکريا روزه گرفت و خدا يحيی را به او عطا کرد. اگر می‌خواهيد حاجت‌روا شويد، امروز را روزه بگيريد. فرمودند: محرم ماهی است که اهل جاهليت حرمتش را نگه می‌داشتند، اما اين امت نه حرمت محرم را نگه داشتند، نه حرمت نبی اکرم(ص) را؛ ذريه‌اش سيدالشهدا(ع) را به شهادت رساندند، زنانش را به اسارت بردند، کاروانش را غارت کردند. خدای متعال هرگز اينان را نيامرزد. ابن‌شبيب! اگر می‌خواهی بر کسی گريه کنی، فقط بر امام حسين(ع) گريه کن، «فانه ذبح کما يذبح الکبش»، هیجده نفر از جوانانی که شبيه نداشتند، در کنارش به شهادت رسيدند. آسمان‌ها و زمين‌ها بر شهادتش گريه کردند، چهار هزار ملک برای نصرت حضرت آمدند، ولی زمانی رسيدند که کار تمام شده بود، آنها غبارآلود و اندوهگين ماندند تا در کنار حضرت حجت(عج) خون‌خواهی کنند و شعارشان «يالثارات الحسين» است. پدرم از جدم امام سجاد(ع) حکايت کردند که وقتی سيدالشهدا(ع) به شهادت رسيدند، آسمان خون گريه کرد. در ادامه، حضرت پنج دستور فرمودند که هميشگی است، اما موطنش محرم است: ◀️فرمودند: فرزند شبيب! اگر بر سيد‌الشهدا(ع) گريه کردی تا اشکت بر گونه‌ات جاري شد، خدا هر گناهی که کردی ـ کم يا زياد، صغير يا کبير ـ را می‌بخشد. (اين روايات مثل آيات توبه است. آيات توبه در مؤمن غرور ايجاد نمی‌کند، بلکه به مؤمن بشارت می‌دهد که مأيوس از رحمت خدا نشود. اين روايات هم، مؤمن را جسور بر گناه نمی‌کند.) ◀️بعد دستور دوم را فرمودند که اگر می‌خواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که گناهی نداشته باشی، سيدالشهدا(ع) را از نزديک و شايد هم از دور زيارت کن. اين دو دستور، يعنی انسان هر وقت احساس کرد سنگين شده و آلوده شده و نمی‌تواند عبادت کند، بايد خودش را با گريه يا زيارت، بدون تأخير به سيدالشهدا(ع) که سرچشمه طهارت است، برساند. ◀️بعد فرمودند: اگر خوشحال مي‌شوی در غرفه‌هايی از بهشت ساکن شوی که در جوار نبی اکرم(ص) باشی، لعن قاتلين سيدالشهدا(ع) را ترک نکن. ◀️در ادامه نيز دستور چهارم را که خيلی عجيب است، فرمودند: اگر می‌خواهی از ثوابی مثل ثواب شهدا کربلا بهره‌مند شوی، هر وقت سيدالشهدا را ياد کردی، عرض حاجت به ايشان کن و بگو «يا ليتني کنت معهم فأفوز فوزا عظيما»؛ ای کاش من هم در کربلا با شهدای تو بودم و به فوز خون دادن پيشِ روی تو می‌رسيدم. (اگر هميشه از امام(ع) چنين طلبی داشته باشی، به آن ثواب می‌رسی. خدای متعال نيتش را به تو می‌دهد، وفور نيت کارَت را درست می‌کند.) ◀️در مورد پنجمين دستور نيز فرمودند: اگر دوست داری در بهشت در درجات ما باشی، غصه و شادی‌ات را از ما جدا نکن. آنجا که ما خوشحاليم، خوشحال باش و آنجا که ما غصه داريم غصه‌دار باش. (البته واضح است که هيچ‌کس به مقام امام نمی‌رسد، مقصود اين است که اگر می‌خواهيد بين ما و شما در بهشت حائل نباشد، اين‌گونه باش. ممکن است کسی در بهشت باشد ولی هفتصد سال يک بار هم سيدالشهدا(ع) را نبيند. حضرت در انتهای اين روايت فرمودند تلاش کن خودت را به ولايت ما برسانی. اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خدای متعال او را با آن سنگ محشور می‌کند. محبت، خودش همراهی است. سعی کن به ولايت ما که سرچشمه‌اش محبت ما است برسی.» @rooshanfekr
‌💠امام حسین علیه السلام ‌ 🔺بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلُوبِ رَحْمَهٌ مِنَ اللَّهِ 🔰گریستن چشم‌ها و ترسیدن قلب‌ها، رحمتی از جانب خداست.🌾 ‌ 📚مستدرک‌الوسائل، ج۱۱، ص۲۴۵ @rooshanfekr
💮گویند "حر بن يزيد رياحي" اولين کسي بود که آب را به روي امام بست و اولين کسي شد که خونش را براي او داد. "عمر سعد" هم اولين کسي بود که به امام نامه نوشت و دعوتش کرد براي آنکه رهبرشان شود و اولين کسي شد که تير را به سمت او پرتاب کرد! کي مي‌داند آخر کارش به کجا مي‌رسد؟ دنيا دار ابتلاست... با هر امتحاني چهره‌اي از ما آشکار مي‌شود، چهره‌اي که گاهي خودمان را شگفت‌زده مي‌کند. چطور مي‌شود در اين دنيا بر کسي خرده گرفت و خود را نديد؟ 💮مي‌گويند خداوند داستان ابليس را تعريف کرد تا بداني که نمي‌شود به عبادتت، به تقربت، به جايگاهت اطمينان کني. خدا هيچ تعهدي براي آنکه تو همان که هستي بماني، نداده است. شايد به همين دليل است که سفارش شده، وقتي حال خوبي داري و مي‌خواهي دعا کني، يادت نرود "عافيت" و "عاقبت به خيري‌ات" را بطلبي... 🌟‌ مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی @rooshanfekr
💎ميان قبر پاک امام حسين عليه السلام تا آسمان هفتم محل رفت و آمد فرشتگان است . 🌟(امام صادق علیه السلام) 📚المحجه البيضاء @rooshanfekr
🌟امام صادق(ع) : 💎زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین میکنم، 💎نخست زیارتش قبول شود، 💎دوم سعی و کوشش وی پذیرفته باشد، 💎سوم حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود 💎و نا امید از درگاهش برنگردد. 📒بحارالانوار،ج۹۸، ص۳۰۰ @rooshanfekr
💢 غصه خوردن هایی که برایمان رشد می آورد❗️ ⏪ آیت‌الله‌ میرباقری: «نباید کسی بگوید به جای اینکه در ماه محرم دور هم بنشینیم و حلقه‌هایی تشکیل دهیم و عزاداری کنیم، صرفاً واقعه عاشورا را تحلیل کنیم! این جزو شبهات زیرکانه و منفی است که مربوط به دستگاه ابلیس است. درست است که تحلیل عقلی عاشورا لازم است، اما هیچگاه از این تحلیل عقلی، توجه عاطفی زنده نمی‌شود و جای عزاداری را پر نمی‌کند. ما باید حلقه بزنیم و در این متن بلا حضور یابیم تا تهذیب شویم. اینکه فقط دور هم بنشینیم و ببینیم که صرفاً چه اتفاقی افتاده، مثل آن قصه است که یک نفر از راه رسید و محکم بر صورت کسی دیگر کوبید! تا طرف خواست به خودش بجنبد که واکنش نشان دهد، او گفت که بیا بحث کنیم که صدا از کف دست من بود یا صورت تو؟!! تحلیل صرف در اینجا به چه درد می‌خورد؟! این، غافل کردن است! شیطان بزرگترین جسارت را به ولیّ خدا کرده است، دستگاه ابلیس با تمام توان، خدا و ولی‌اش را هتک کرده‌اند! حالا ما فقط بنشینیم و تحلیل عقلی کنیم؟! این کفایت نمی‌کند! اول باید به این میدان وارد شویم، لااقل غصه بخوریم که چرا آنجا نبودیم تا قطعه قطعه شویم! همان غصه‌ای که [قبل از وقوع حواث سخت‌تر در] روز عاشورا، سعید بن عبدالله می‌خورد! قبل از اینکه بدن مطهر حضرت را غارت کنند، قبل از اینکه اسب بر بدن مطهر حضرت بتازند و قبل از حادثه‌های دیگر، سعید بن عبدالله به حضرت عرض می‌کند: آقاجان، من دیگر نمی‌توانم تحمل کنم! لااقل ما پس از واقعه عاشورا که باید نشان دهیم در برابر هتکی که به ولی‌مان شده، بی‌تفاوت نیستیم! قدم اول این است که چشم از این حادثه برنداریم؛‌ تمام عمر عزاداری کنیم و بسوزیم که چرا ولیّ ما هتک شد؛ این، رسم ادب و محبت و معرفت به ولی خدا را نشان می‌دهد... این غصه‌ها رشد می‌آورد و انسان را سبکبال می‌کند؛ اگر کسی می‌خواهد مستشهد بشود و آماده بشود که خونش را در رکاب وجود مقدس امام عصر(عج) بدهد، باید قلب او ذوب در عاشورا بشود؛ به هر میزان که این قلب، با ذوب در مصیبت سیدالشهدا(ع) زنده می‌شود، مستشهد می‌شود و حاضر می‌شود خونش را در راه ولیّ خدا بدهد...». (محرم ۸۳) @rooshanfekr
▪️◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️▪️ 🕊این روزها غم تو مرا می‌کشد حسین 🕊شب های ماتم تو مرا می‌کشد حسین 🕊تا آن دمی که منتقم تو نیامده ست 🕊سرخی پرچم تو مرا می‌کشد حسین 🕊از لحظه‌ی ورودیه تا آخرین وداع 🕊هر شب، محرّم تو مرا می‌کشد حسین 🕊هنگام پر کشیدن یاران یکی یکی 🕊اشک دمادم تو مرا می‌کشد حسین 🕊داغ علی اصغر و عباس و اکبرت 🕊غم‌های اعظم تو مرا می‌کشد حسین 🕊از قتلگاه تو چه بگویم؟ حکایتِ 🕊انگشت و خاتم تو مرا می‌کشد حسین 🕊بر نیزه در مقابل چشمان خواهری 🕊گیسوی درهم تو مرا می‌کشد حسین 🕊سالار سر بریده‌ی زینب سرم فدایت 🕊هستی فاطمه! پدر و مادرم فدایت @rooshanfekr